Nieuws van GroenLinks in Ridderkerk over CDA inzichtelijk

4 documenten

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

Raadsbijdrage: uitgebreid accommodatie plan | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks SGP CDA ChristenUnie Ridderkerk 16-06-2019 00:00

Voorzitter,

Dit is een update van een uitgebreid accommodatie plan wat ik in mijn bijdrage van 2016 als ‘niet af’ bestempelde. Toen, in 2016, heb ik er twee belangrijke voorstellen ingediend die ik wilde verbeteren.

Ik heb in 2016 een amendement gemaakt om de Gemini niet naast de Rotterdamseweg te bouwen, maar ook alternatieve locaties te onderzoeken en toen ik motie ingediend om de basisschool de Nood ook mee te nemen bij de hele nieuwbouw in Oost. Dus Wingerd en Noord bekijken.

Goed ik zal mezelf niet als visionair willen bestempelen, maar fijn dat deze fouten in het originele plan nu wel hersteld worden.

Basisschool de Noord was in 2016 verbolgen dat er niets met hun school gedaan ging worden, maar nu zijn zij tevreden dat hiervoor nieuwbouw geplant staat. De andere school uit Oost, de Wingerd, was 3 jaar geleden juist enthousiast dat er in 2019 gestart zou worden met een nieuwe school, maar ziet zich nu geconfronteerd met uitstel. Wat is er gebeurd? Dit gedraai is toch niet uit te leggen. GroenLinks is er voorstander van dat beide scholen gelijk behandeld gaan worden.

Wederom gaan wij veel geld aan sportaccommodaties uittrekken. Wij zijn benieuwd hoe dit zich verhoud t.o.v. vergelijkbare gemeentes.

Er staan in deze herziening positieve verbeterpunten t.o.v. het originele plan. De Noord en de gemini stipte ik al eerder aan. Voor de Gooth en de Loods zouden wij willen bepleiten om zo vroeg mogelijk met deze jongeren in gesprek te gaan. GroenLinks wil daarbij t college vragen nadrukkelijk rekening te houden met twee zaken. De Gooth is een bijna 45 jaar oude vereniging die volledig draait op jonge vrijwilligers. Heel anders dan de professionele organisatie die achter de Loods staat. Beide zijn enorm belangrijk en doen goed werk, maar vergen een Eigen benadering en ondersteuning vanuit de gemeente. Daarnaast wijs ik nogmaals op een eerder aangenomen amendement aangenomen om een gelijkwaardige accommodatie te bouwen wanneer zijn de Gooth en de Loods gedwongen worden te verhuizen.

Ik ben serieus benieuwd naar de opstelling van diverse partijen in deze raad. ChristenUnie, CDA, EVR, SGP hebben mijn voorstellen om ook de Noord te betrekken in de gebiedsvisie Oost en mijn plan om op zoek te gaan naar een andere locatie voor de Gemini toen naar de prullenbak verwezen. …. Ik ben benieuwd wat ze er nu van vinden, maar ik ken deze partijen om hun vaste koers. Na ja, de meeste van deze partijen Dus wens ik de wethouder vanaf deze plek veel succes om deze kritische raad te overtuigen de komende 1,5 uur.

Bjorn Ros

Meer kunst voor Ridderkerk | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks CDA Ridderkerk 19-10-2018 00:00

Kunst op het Koningsplein

Bjorn Ros

GroenLinks is voorstander van kunst in de openbare ruimte. Kunst is mooi of lelijk, kan je smaak niet zijn, of juist uitdagen of emotioneren. Kunst is op zijn beste wanneer iedereen er een mening over heeft. Dan is kunst van ons allemaal.  

In dat licht bezien is GroenLinks van mening dat we in Ridderkerk niet eenmalig maar structureel iets aan kunst zouden moeten doen. Eigenlijk wat dat tot een aantal jaar geleden ook zo. We hadden een klein potje waar af en toe een kunstwerk voor aangeschaft werd. Vaak van Ridderkerkse kunstenaars. In de crisisjaren is dit wegbezuinigd. Op dit moment zijn er diverse kunstwerken in bruikleen van kunstenaars of door kunstenaars zelf aangeschaft om neer te hangen in bijvoorbeeld het gemeentehuis. Omdat er geen geld voor is.

We hebben in Ridderkerk een actieve Ridderkerkse professionele kunstenaarsgemeenschap. De meeste werken als eenmanszaak. GroenLinks vindt het gênant dat er een prachtig werk van een Ridderkerkse kunstenaar op verzoek van de gemeente in de trouwzaal staat waar nooit geld voor is gevraagd, terwijl er voor een veelvoud daarvan nu kunst op het plein wordt aangelegd. GroenLinks wil graag aan deze gênante situatie een einde maken en dat is de strekking van het amendement wat wij vandaag indienen.

Er is een burgerinitiatief ingediend om ook een fonteintje of wat water op het plein aan te brengen. Ik heb me laten vertellen dat dit zelfs al voorbereid is onder het Koningsplein. Leuk voor de kids, goed voor de levendigheid. En vaak gesuggereerd vanuit de raad. Vorig jaar via CDA-CU motie als ik mij niet vergis. En tijdens een verkiezingsdebat in den Dill hoorde ik alle partijen instemmen.

Wat GroenLinks betreft, kunst en waterornament op Koningsplein!

Vragen mislukken HOV bus | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Ridderkerk 05-07-2018 00:00

Door Björn Ros, fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk

Het vorige en huidige college hebben onder leiding van SGP en CDA wethouders volledig ingezet op snelle HOV buslijnen. Directe snelle verbindingen naar Kralingse Zoom, intercitystation Dordrecht, station Lombardijen en Zuidplein via het zogenaamde R-Net en SnelBuzz lijnen. De HOV bussen zouden de ruggengraat van ons Ridderkerkse OV systeem worden. Dat Qbus deze vorm van vervoer gaat verzorgen is dan ook al lang bekend. Maar vorige week heeft het college een brief naar de raad gestuurd waarbij zij aangeven dat er een streep gaat door 4 van de 5 snelle HOV verbindingen door Ridderkerk. 

Naar Kralingse Zoom is er nu al een goede directe snelle verbinding over de Rotterdamse weg. De verbetering zou ‘m vooral zitten in een verbinding naar Zuidplein, Dordrecht en Lombardijen en juist al deze lijnen gaan niet door Ridderkerk rijden. Het college stelt verrast te zijn dat zij niet betrokken zijn bij de plannen van Qbus en het schrappen van de HOV verbinding en het merendeel van het busvervoer door Rijsoord.

Daarover heeft GroenLinks de volgende vragen

Wanneer is Qbus de concessie Drechtsteden gegund? Wat heeft het college gedaan om de HOV bussen door Ridderkerk te laten lopen? Kunt u ons meenemen in het proces? Op welke momenten is er overleg geweest tussen Qbus en het Ridderkerkse college over de HOV bussen en de dienstregeling vanaf eind dit jaar?

Wanneer en op welke wijze hoorde het college voor het eerst dat de belangrijkste HOV lijn en het busvervoer niet door Ridderkerk zal rijden?

Is HOV een speerpunt van het huidige en vorige college? Op welke wijze gaat het college in gesprek met de Qbus om het HOV busvervoer alsnog te redden voor Ridderkerk?

Wanneer dit niet lukt, gaat college andere vormen van HOV vervoer overwegen wanneer de HOV bus een debacle blijkt te worden?

In de commissie heeft de wethouder aangegeven dat zelfs met een half HOV lijntje, dat exact dezelfde reistijd heeft als de huidige bus van Ridderkerk naar Kralingse Zoom, er gesneden gaat worden in de RET concessie van 2020. Dat zou een dubbele klap betekenen voor het OV in Ridderkerk. Klopt deze constatering en wat gaat het college exact doen om dit te voorkomen. Wanneer wordt de raad daarover geïnformeerd?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.