Nieuws van politieke partijen in Tytsjerksteradiel over VVD inzichtelijk

45 documenten

Wethouder gaat praten met Engie

PvdA PvdA GroenLinks VVD Tytsjerksteradiel 05-07-2020 13:59

Op donderdag 25 juni 2020 hebben we mede namens GroenLinks en de VVD een motie ingediend om in gesprek te gaan met de directie van Engie over de toekomst van de Elektriciteitscentrale Bergumermeer. Nu de aanlanding van op zee opgewekte stroom naar de Eemshaven lijkt te gaan (definitief besluit oktober 2020) is ook een ‘meekoppelkans’/alternatieve functie voor de centrale  niet realistisch meer.

Wat zou het mooi zin als na bijna 50 jaar deze landschappelijk dominante Centrale plaats zou maken voor een mooi paviljoen met terras en strandje, direct aan het Bergumermeer.

De coalitie vroeg om uitstel van behandeling omdat er nog antwoorden onderweg waren van vragen door de FNP fractie gesteld. Die antwoorden gaven duidelijkheid over het economisch nut van deze centrale, nl als handelshuis voor CO2 rechten. Als de Centrale nauwelijks meer gebruikt wordt houdt je CO2 rechten over en dat is geld waard.

In elk geval waren de antwoorden voor de coalitie geen belemmering om de motie te steunen zodat deze op 2 juli 2020 unaniem werd aangenomen. Wethouder Tytsy Willemsma, veel succes!

Het bericht Wethouder gaat praten met Engie verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

PvdA tegen transformatorstation bij (Noard)Burgum

PvdA PvdA GroenLinks CDA VVD ChristenUnie Tytsjerksteradiel 21-05-2020 05:35

Er wordt door de rijksoverheid momenteel onderzoek gedaan naar een tracé, waarbij op zee opgewekte elektriciteit aan land komt en wordt omgezet in een transformatorstation. Voor de locatie van het transformatorstation zijn drie zoekgebieden, waaruit de Minister van Economische Zaken een keuze maakt. Een van de zoekgebieden is rondom Burgum. De PvdA is tegen de komst van een transformatorstation in de nabijheid van Burgum. Er is veel onbekendheid over laagfrequent geluid en de hinder, die dit veroorzaakt in de wijde omgeving.

Naast Burgum zijn er nog twee zoekgebieden rondom Vierverlaten en Eemshaven, waar wordt gezocht naar een locatie voor het transformatorstation. Het College B&W van Tytsjerksteradiel gaat samen met acht andere gemeenten, twee waterschappen, Provincie Fryslân en Provincie Groningen een concept-regioadvies formulieren. Dit advies wordt mede opgesteld op basis van onderliggende stukken (concept Integrale Effecten Analyse), zoals deze is opgesteld door het Ministerie van Economische Zaken en TenneT. In dit stuk wordt geen aandacht besteed aan laagfrequent geluid, zoals dat wordt geproduceerd door een dergelijk transformatorstation. De PvdA vindt dit totaal onverantwoord richting de inwoners van de omliggende dorpen en recreatiecentra.

De PvdA-fractie heeft tijdens de raadsvergadering van 19 mei 2020, mede namens de VVD, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA  een motie ingediend met het doel om het onderwerp ‘laagfrequent geluid” in te brengen als onderdeel van het concept regioadvies. De motie is met 22-0 aangenomen. Het College weet nu hoe de raad er over denkt als ze op 26 mei aan tafel zit om het concept regio advies vast te stellen.

 

 

Het bericht PvdA tegen transformatorstation bij (Noard)Burgum verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

Fjildlab

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Tytsjerksteradiel 03-03-2020 19:02

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1311422/551271/Fjildlab

In onze regio werken verschillende partijen samen om verdienmodellen te ontwikkelen voor de agrarische sector op het gebied van circulaire economie en duurzaamheid. Het project waarbinnen dat plaatsvindt draagt de naam Fjildlab, en is één van de projecten waarvoor geld beschikbaar is gesteld vanuit de regiodeal Noordoost-Fryslân. 
Alle partijen staan in de startblokken om aan de slag te gaan, het is alleen nog wachten tot het toegekende bedrag daadwerkelijk wordt vrijgegeven. Als het budget via de formele weg beschikbaar moet komen, kost dat teveel tijd om nog dit jaar te kunnen profiteren van het groei- en bloeiseizoen en zullen belangrijke onderzoeksdata verloren gaan. Tijdens de raadsvergadering van 27 februari heeft de ChristenUnie daarom samen met het CDA een motie ingediend waarin wij het college verzocht hebben om bij de organisatie van de regiodeal te bepleiten het geld snel beschikbaar te stellen. De motie werd ook in de andere betrokken gemeenten ingediend, zodat de colleges daarin samen kunnen optrekken. Behalve de VVD stemde in Tytsjerksteradiel de hele raad voor de motie.

Wat kosten schriftelijke vragen?

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren D66 CDA Tytsjerksteradiel 03-03-2020 18:57

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1311421/551271/vraag

Eén van de taken van een raadslid is om het college van B&W te controleren; voert het college op de juiste wijze het beleid uit dat door de raad is vastgesteld? Om dat te kunnen doen, heeft een raadslid diverse instrumenten. 
Nadat de raadsleden van GrienLinks, PvdA, VVD, D66 en de Partij voor de Boeren in oktober bij het bespreken van de begroting de raadszaal verlieten, stelden zij voor een raadsonderzoek in te stellen naar de financiële situatie en de bestuurscultuur van de gemeente. Daarnaast wilden zij ook de gang van zaken rond een aantal grote projecten onder de loep nemen. De ChristenUnie ziet geen aanleiding voor een dergelijk onderzoek en heeft mede vanwege de veel te brede onderzoeksvraag en de te verwachten kosten van een dergelijk onderzoek tegen dit voorstel gestemd. Toen er geen meerderheid bleek te zijn, kozen genoemde raadsleden een andere aanvliegroute. Zij kondigden via een speciaal hiervoor aangemaakte website tientallen schriftelijke vragen aan. Vanaf oktober 2019 zijn er over 12 uiteenlopende onderwerpen in totaal meer dan 140 vragen aan het college gesteld. Het college wordt geacht schriftelijke vragen binnen 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. De (ambtelijke) tijd die gestoken moet worden in het verzamelen van de gevraagde informatie en het opstellen van de antwoorden kan niet besteed worden aan andere werkzaamheden voor de mienskip. 
De ChristenUnie wil benadrukken dat ieder raadslid te allen tijde het recht heeft om schriftelijke vragen te stellen en dat elke individueel raadslid daarbij zelf de afweging moet maken of het stellen van deze vragen nodig is om zijn/haar rol als raadslid goed te kunnen uitvoeren. Wij hebben in de raadsvergadering van 27 februari het college met een motie opgeroepen voortaan inzichtelijk te maken wat het beantwoorden van schriftelijke vragen kost aan ambtelijke inzet. Op die manier kunnen raadsleden en inwoners van onze gemeente voor zichzelf de balans opmaken of de opbrengst (de inhoud van de antwoorden) opweegt tegen de kosten die daarvoor gemaakt worden. De motie werd overwegend positief ontvangen door de raad. Ook oppositiepartijen VVD en D66 spraken zich in eerste instantie uit vóór de transparantie die wij met deze maatregel voor ogen hebben. Onder druk van de andere oppositiepartijen stemden zij uiteindelijk toch tegen. De motie werd gesteund door FNP en CDA, en haalde daarmee een meerderheid.
Wij hebben de oppositiepartijen uitgedaagd om samen met de antwoorden op de aangekondigde schriftelijke vragen ook de kosten op hun website te publiceren.

Aanvullende vragen over ontwikkelingen rond Centrale Bergumermeer

PvdA PvdA VVD Tytsjerksteradiel 28-02-2020 18:01

Aanvulling op eerdere vragen over transformatorstation/Bergumermeercentrale

Op 12 februari 2020 hebben de fracties van PvdA, GL en VVD schriftelijke vragen gesteld over ontwikkelingen rond de Bergumermeer  centrale.

Daarna heeft ons informatie bereikt die voor ons aanleiding is om aanvullende schriftelijke vragen te stellen.

Toekomst Burgumermeercentrale Ons bereikt informatie dat het College al in april 2019 in een overleg ingebracht heeft dat in relatie tot de tracéverkenning het College de wens heeft om de huidige centrale om te bouwen tot een waterstoffabriek en dat dat nadrukkelijk als ‘meekoppelkans’ gezien moet worden.

Klopt het dat het College al in april 2019 gepleit heeft voor de ontwikkeling van een waterstoffabriek in de huidige Bergumermeercentrale? Op grond van welk met de raad afgestemd beleid doet het College dit? In hoeverre vindt hierover overleg net andere overheden plaats en welke afspraken zijn er gemaakt?

Huidig gebruik Bergumermeer centrale Wij ontvangen informatie dat bij de incidentele opstart van de Centrale gebruik gemaakt wordt van dieselgeneratoren.

Klopt het dat bij de opstart van de gebruik gemaakt wordt van dieselgeneratoren? Is dat in overeenstemming met de afgegeven milieuvergunning? Zo nee, wie heeft hier toestemming voor gegeven? Dringt zich een vergelijking op met de situatie uit 1993 (piekscheren)?

Tracé en locatiekeuze aanlanding van op zee opgewekte stroom

vindt over het te volgen tracé en aanvullende voorzieningen (o.a. transformatorstation) overleg plaats met andere overheden? Welke afspraken zijn daarbij gemaakt?

Tot slot nogmaals de vraag of het College bereid is met de raad het gesprek aan te gaan over de toekomst van de Bergumermeer centrale.

28 februari 2020

Het bericht Aanvullende vragen over ontwikkelingen rond Centrale Bergumermeer verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid

PvdA PvdA VVD Tytsjerksteradiel 26-02-2020 13:46

Schriftelijke vragen 25 februari 2019 ex art 56 RvO ingediend door PvdA, GL, VVD en PvdB

Op 27 februari staan de verordeningen Maatschappelijke participatie en de individuele inkomenstoeslag opiniërend op de agenda van de raad.

In de verordening worden de effecten van de wijzigingen zichtbaar. Op 27 februari kan de raad input geven op de effecten van een deel van de voorgenomen bezuinigingen op het gebied van armoedebestrijding. Dit betekent dat er door de raad mogelijk wijzigingen voorgesteld worden en nog amendementen en of moties ingediend kunnen worden. Het is de bevoegdheid van de raad om de verordening vast te stellen.

Is het college het met ons eens dat de raad uiteindelijk besluit hoe de verordeningen eruit gaan zien Is het college het met ons eens dat er mogelijk nog aanpassingen op de voorgestelde verordening kunnen plaatsvinden? Is het college het met ons eens dat niet eerder dan na de besluitvormende behandeling van de genoemde verordeningen definitief vaststaat hoe en of de voorgenomen maatregelen in de verordening komen en eruit gaan zien?

Tot onze verbazing lezen wij in de minimagids van 2020 dat de voorgestelde wijzigingen voor de verordeningen waaronder het overhevelen van alle verstrekkingen ten behoeve van kinderen in armoede van de verordening naar het kindpakket al doorgevoerd en gepubliceerd zijn. De voorgenomen wijzigingen ten aanzien van maatschappelijke participatie staan ook al gewijzigd in de minimagids, de toegangsgrens is verlaagd naar 110% en ook op de gemeentewebsite is deze wijziging al doorgevoerd. Bij de Individuele inkomenstoeslag is ook de verhoogde toegangsgrens al aangepast. Dit – nogmaals- terwijl de verordening nog moet worden vastgesteld door de raad.

Hoe kan het dat het college de wijzigingen al publiceert in de minimagids en op de website? Waarom loopt het college vooruit op bevoegdheden en besluiten van de raad? Op welke grond zijn deze verordeningen nu reeds ingegaan? Heeft de raad u daarvoor mandaat gegeven op enig moment? Is dit proces juridisch en bestuurlijk juist? En heeft u als college de algemene rechtsbeginselen in acht genomen? Rechtszekerheid, gelijkheidsbeginsel en evenredigheidsbeginsel zijn, zeker voor een kwetsbare doelgroep, van groot belang. Kan het college aan de burgers verantwoorden waarom de wijzigingen nu al doorgevoerd worden en al gepubliceerd worden terwijl dit nog zowel opiniërend als besluitvormend in de raad behandeld gaat worden?

Met publicatie voor besluitvorming negeert u de raad en haar bevoegdheden. De voorgestelde wijzigingen worden eenmaal door de raad vastgesteld met terugwerkende kracht – vanaf januari 2020- uitgevoerd.

Aan een regeling wordt alleen terugwerkende kracht verleend als daar een bijzondere reden voor is. Tot de inwerkingtreding verandert er niets in het recht, pas daarna worden aan wat er in de periode van terugwerkende kracht is voorgevallen dezelfde rechtsgevolgen verbonden als aan wat na de inwerkingtreding zal gebeuren.

Wat is hier de bijzondere reden? Kunt u de reden goed onderbouwen? Worden verordeningen met terugwerkende kracht doorgevoerd om al een deel van debezuiniging te realiseren? Hoeveel blijft er daadwerkelijk van de voorgenomen bezuiniging over voor dit jaar alsalle uren van ambtenaren om dit met TWK door te voeren ook nog meegeteld worden?

Aan belastende bepalingen kan slechts in uitzonderlijke gevallen terugwerkende kracht worden verleend. Dat kan dan hooguit tot de dag waarop het van kracht worden van de bepalingen voldoende duidelijk door de betrokkenen kon worden voorzien.

Wat betekent dit voor de later in de verordening ingevoerde voorwaarden voor het verkrijgen van individuele inkomenstoeslag en de bijdrage maatschappelijke participatie voor burgers die aangevraagd hebben voor het vaststellen van de verordening? Aanvragen voor de datum van inwerkingtreding van de verordening moeten met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dat is een extra belasting voor het ambtenarenapparaat. Wat zijn de kosten hiervan?

In dit voorjaar (april) komt de Verordening Individuele Inkomenstoeslag wederom op de agenda van de raad, deze keer voor 8K en Tdiel samen.

Waarom wachten we niet op deze behandeling? Waarom is dit niet duidelijk met de raad gecommuniceerd ? Gaat het college er van uit dat de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2020voor 8K en Tdiel er anders uitziet dan de verordening op de agenda van 27 februari?Zo ja, om welke wijzigingen gaat het dan? Onze samenwerkingspartner de gemeente 8K heeft een heel ander beleidskader voor armoedebestrijding vastgesteld. Ambtenaren van de Werkmaatschappij moeten verschillend beleid uit gaan voeren, kunt u ons inzichtelijk maken wat dit kost?

Graag zien wij de antwoorden op onze vragen zo spoedig mogelijk tegemoet.

Het bericht Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

Schriftelijke vragen electriciteitscentrale Burgum

PvdA PvdA VVD Tytsjerksteradiel 13-02-2020 11:50

Op zee boven de Waddeneilanden gaat op grote schaal in windmolenparken duurzame stroom opgewekt worden. Die stroom moet ergens in Noord Nederland aan land komen om bewerkt via het landelijk net naar de eindgebruiker getransporteerd te worden. Tennet onderzoekt op welke locatie deze stroom aan land moet komen. Daarvoor zijn 3 locaties in beeld, Eemshaven, Vierverlaat en Burgum. Los van de transportleidingen moet op deze locaties ook een transformatorstation gebouwd worden.

Op 7 november 2019 heeft het College een zienswijze https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Tytsjerksteradiel/6e686a54-05ba-4674-b5a9-f6b3cd89764a verzonden m.b.t. de “concept notitie Reikwijdte en Detailniveau TNW”.

 

Naar aanleiding van deze zienswijze heeft de PvdA fractie de volgende vragen:

M.b.t. het transformatorstation:

Van transformatorstations van deze omvang is bekend dat deze veel laagfrequent geluid produceren dat, afhankelijk van de weersomstandigheden, in een zeer groot gebied hinder kan veroorzaken. Is het College hiermee bekend? Waarom heeft het College hier in de zienswijze geen aandacht voor gevraagd? Wat staat hierover in de notitie Reikwijde en Detailniveau TNW? De effecten van het transformatorstation raken niet alleen de inwoners van Burgum en Noardburgum maar ook de gasten in waterpark Zwartkruis en wat verderop Klein Zwitserland. Heeft het College voldoende oog voor deze belangen?

In de zienswijze doet het College min of meer de suggestie om in de huidige elektriciteitscentrale een waterstoffabriek te vestigen.

Wat is op dit moment het gebruik van de elektriciteitscentrale? Hoeveel keer per jaar wordt de centrale ingezet? Hoeveel energie is er de afgelopen 3 jaar door de gasturbines opgewekt? Hoeveel overigens in dezelfde periode met de zonnepanelen ter plaatse? Op basis van welk geldend beleid met betrekking tot de elektriciteitscentrale doet het College deze uitspraak? Wat is de visie van het College m.b.t. de toekomst van de huidige elektriciteitscentrale? Is deze visie ingegeven door het werkbezoek aan de Eemshaven op 30 oktober 2019? Heeft het College met Engie afspraken gemaakt over de herbestemming van de Centrale? Is het college bereid op korte termijn met de raad haar visie te bespreken m.b.t. de toekomst van de huidige elektriciteitscentrale om te onderzoeken of de raad deze visie ook deelt? Tot slot: waarom heeft het College de zienswijze niet vooraf met de raad gedeeld?

 

De schriftelijke vragen zijn op 13 februari 2020, mede namens de fracties van de VVD en GL, ingediend. 

 

 

 

Het bericht Schriftelijke vragen electriciteitscentrale Burgum verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

PFAS

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA Tytsjerksteradiel 09-11-2019 17:19

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1281404/551271/modder

Wat is PFAS?PFAS is de naam van een groep stoffen die van nature niet voorkomen in onze leefomgeving. PFAS dat in de bodem terechtkomt vergaat niet en stapelt zich dus door de jaren op. In 85% van de grondmonsters die worden genomen blijkt PFAS te zitten. Om te voorkomen dat deze giftige stoffen zich nog meer verspreiden heeft het Rijk deze zomer strenge regels ingesteld voor het verplaatsen van grond. Voordat grond verplaatst kan worden, moet eerst de hoeveelheid PFAS gemeten worden. De norm voor grond in landbouw- en natuurgebieden is gesteld op 0,1 microgram (dat is 0,0000001 gram!). In de praktijk betekent dat dat zodra er PFAS in de grond wordt gemeten een grondverzet-, bagger- of hoveniersbedrijf die grond nergens meer kwijt kan. Hierdoor zitten veel bedrijven op slot.

Wat kan de gemeente doen?Staatssecretaris van Velthoven heeft het RIVM gevraagd om rond 1 december met gegevens te komen die kunnen helpen bij het vaststellen van andere normen. Veel bedrijven staat het water echter nu al aan de lippen. Om die reden kwam de raad van Tytsjerksteradiel donderdag bijeen voor een spoeddebat. VVD, PvdB en PvdA riepen tijdens dit debat in een motie op om in Tytsjerksteradiel tijdelijk onze eigen normen vast te stellen. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie grote zorgen heeft over onze lokale ondernemers, hebben wij in het debat een aantal inhoudelijke argumenten ingebracht waarom het geen goed idee is om op dit moment af te wijken van de landelijke norm.

Voordat grond vervoerd mag worden, moet eerst de PFAS-waarde worden vastgesteld. Zo’n onderzoek duurt weken. Andere normen geven de ondernemers dus geen onmiddellijke verlichting. Als Tytsjerksteradiel als enige gemeente in de regio hogere normen hanteert, kan PFAS-grond uit de wijde omtrek alleen in onze gemeente gestort worden. Dit maakt Tytsjerksteradiel het afvoerputje van Fryslân. We gaan in december tegen problemen aanlopen als de norm die wij nu stellen voor Tytsjerksteradiel hoger blijkt te liggen dan de norm waar het Rijk dan mee komt. We weten nog te weinig over de schadelijke gevolgen van PFAS voor mens en natuur om daar als lokale politici een eigen oordeel over te vellen.

De motie van de oppositiepartijen is verworpen. Dat betekent niet dat Tytsjerksteradiel stil gaat zitten wachten tot het Rijk in actie komt. Alle Friese gemeenten hebben samen met de FUMO een plan gemaakt voor de hele provincie. De bodemkwaliteitskaarten worden z.s.m. aangevuld met gegevens over de PFAS-waarde van de grond, zodat inzichtelijk is welke PFAS-waarde de grond op verschillende plaatsen heeft. In de tussentijd wordt in de gemeenten tijdelijke opslag van grond mogelijk gemaakt. Ook het graven van bijvoorbeeld sleuven voor kabels kan gewoon doorgaan. Die grond wordt immers op dezelfde plek teruggeplaatst. Daarnaast wordt er in Tytsjerksteradiel gekeken of de hoeveelheid grond die particulieren bij het composteerterrein mogen brengen verhoogd kan worden.

Doen andere gemeenten meer?In de media ontstaat het beeld dat in Noardeast Fryslân meer gedaan wordt om ondernemers tegemoet te komen dan in andere gemeenten. Dat is niet het geval. Het enige verschil met Tytsjerksteradiel is dat het de raad in Noardeast Fryslan gelukt is een duidelijk signaal te geven. De motie die in Tytsjerksteradiel voorlag was erg gedetailleerd en verstrekkend en kon daardoor niet als symbolische oproep worden beschouwd. Politiek gezien een gemiste kans! Een tweede motie, die unaniem werd aangenomen, wordt het college opgeroepen om ons ongenoegen over de destructieve PFAS-regels over te brengen en de kosten te verhalen op het Rijk.

De ChristenUnie roept ondernemers en gemeente op; zoek elkaar op! Ga samen creatief op zoek naar wat binnen de onwerkbare kaders van het Rijk toch lokaal geregeld kan worden!

Spoeddebat Raad PFAS

PvdA PvdA VVD D66 Tytsjerksteradiel 02-11-2019 12:10

Onze fractie heeft samen met VVD en D66 een aanvraag voor een spoeddebat van de gemeenteraad door de PvdB ondersteund. Het debat zal gehouden worden op 7 november 2019 van 17:00 – 18:00 uur in de raadszaal. We zullen gezamenlijk een motie indienen met het doel om tijdelijk een hogere norm toe te staan in afwachting van een nieuwe landelijke norm. De nieuwe norm is absoluut veilig voor de volksgezondheid en gaat wat ons betreft onmiddellijk in.

Het bericht Spoeddebat Raad PFAS verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

De Warren? ChristenUnie zegt ‘Ja!’

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Tytsjerksteradiel 09-07-2019 09:57

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1277758/551271/De Warren

Voorzitter. Ik ken weinig dossiers in mijn raadsperiode die de gemoederen zo bezig hebben gehouden als deze. De biovergister, de koopzondag en dan houdt het denk ik wel op. In de afgelopen maanden is er enorm veel over de Warren gezegd en geschreven. Nu is het moment daar dat we er in de raad ook iets van kunnen vinden, al is dit echt nog niet het eindstation in de besluitvorming. Er komen nog meer beslismomenten. Als ChristenUnie hebben wij ons nooit echt uitgesproken geprofileerd op dit onderwerp. Met als belangrijkste reden dat wij eerst goed onderbouwde informatie en een actueel plan wilden zien. Want de verhalen kwamen van alle kanten. We hebben mede daarom in 2017 een informatie- (of misschien kan ik het beter een inspiratieavond noemen) georganiseerd samen met CDA, PvdA en VVD. Als enige partij waren wij geen uitgesproken voorstander. Wij wilden ons laten voeden met informatie en inspiratie over wat er mogelijk is wanneer je een vooruitstrevende woonwijk wilt realiseren; innovatief, circulair en duurzaam. Sinds die inspirerende avond is het onderwerp de Warren weer een thema. Andere partijen hebben zich er als voor- en tegenstander op geprofileerd tijdens de verkiezingscampagne van 2018. Als ons naar ons standpunt werd gevraagd, gaven wij het misschien wat saaie antwoord: In beginsel zien wij het als kans om de gemeente niet op slot te zetten qua woningbouw. Maar wij willen eerst het plan wel eens zien, gefundeerd en onderbouwd. Pas dan weten we ook waar we het over hebben.

Nu ligt er dan een concept voorontwerp, een extra stap die genomen is in het proces om ons als raad van informatie te voorzien, met de (financiële) onderbouwing voor het plan. Deze onderbouwing hebben wij als fractie voorgelegd aan een aantal experts. Daarnaast hebben we veel overleg gehad met zowel voor- als tegenstanders. Wij komen tot de conclusie dat de financiële onderbouwing in beginsel geen aanleiding geeft om af te zien van woningbouw in de Warren.

Hoe staan we er dan nu tegenover?De ChristenUnie ziet de Warren nog steeds als kans voor Burgum en als oplossing voor de gemeentelijke woningbouw richting de toekomst. 150 extra woningen in Burgum in een vooruitstrevende woonwijk voor verschillende doelgroepen en prijsklassen. Daarmee voorzien we in de uitbreiding van Burgum en helpen we de regionale functie van Burgum te versterken. Door 150 woningen in de Warren te bouwen houden we de schaarse mogelijkheden die er nog zijn in Burgum open. Die kunnen in de toekomst flexibel worden ingezet wanneer daar behoefte aan is.En minstens zo belangrijk: door de 150 extra woningen in Burgum te bouwen in de Warren, houden we de ruimte die we krijgen in de regionale woningbouwprogrammering open. Zo kunnen we ook tegemoet blijven komen aan de behoeftes in andere dorpen.

Gebruiken wij die 150 niet in de Warren, dan zullen we alle mogelijke locaties in Burgum moeten inzetten om überhaupt richting de 150 woningen te komen. Zijn er in de toekomst meer woningen nodig, dan is er dus geen enkele mogelijkheid meer voor uitbreiding. We hebben dan Burgum op slot gezet.

Is dit dan een definitief ja?Nee, vandaag beslissen we of we willen doorgaan met het voorontwerp, en dat zien wij graag tegemoet. Om in de toekomst uiteindelijk ook in te stemmen met het voorontwerp moet voor ons nog steeds aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

De 150 woningen zijn extra, zodat de uitbreiding van Burgum niet ten koste gaat van mogelijkheden in de andere dorpen; De financiële onderbouwing klopt nog steeds; Goede ontsluiting, specifieke aandacht voor de Prins Bernhardstraat en de Lange Laan richting Hurdegaryp; Goede spreiding qua prijsklassen.

De Warren: een vooruitstrevende wijk, klaar voor de toekomst! Voor Burgum en voor onze gemeente een kans en een oplossing!

Douwe Hooijenga

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.