Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over D66 inzichtelijk

12 documenten

Zomerreces is begonnen!

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 19-07-2020 15:36

Met een lange, nachtelijke raadsvergadering en een gezellig etentje met de fractie in het Rosarium in Doorn  is voor de fractie het politieke jaar afgelopen week afgesloten. Een goed moment om terug te kijken op wat we het afgelopen jaar bereikt hebben en voorzichtig vooruit te kijken naar wat komend jaar ons brengt.

Verbinding en samenwerking

D66 bleef ook dit jaar weer op zoek naar verbinding en samenwerking. Binnen de fractie, binnen de raad, met het college en natuurlijk met de inwoners van onze gemeente. We vroegen het afgelopen jaar onder andere aandacht voor het verdwijnen van geldautomaten in Maarn, de vluchtelingenkinderen op Lesbos, de voorgenomen bomenkap in Park Huis Doorn, voor de ontwikkeling rondom het Henschotermeer, het online inwonerspanel, versnelling van de aanpak bouwen en wonen, de introductie van een ja/ja sticker en de fietsveiligheid bij de Donderbergrotonde in Leersum. Op initiatief van onze fractie werden de scholen in onze gemeente door de raadsfracties bezocht en gingen we gingen langs bij het recreatiepark de Ossenberg in Overberg. Om maar eens wat onderwerpen te noemen.

In de eerste weken van de corona-uitbraak werd er niet veel vergaderd, wel steunden de leden van de fractie op allerlei manieren de ondernemers, lokale pers, sportverenigingen en vroegen we om extra aandacht voor de culturele sector. Vanaf eind april werd de politieke agenda weer opgepakt: we bespraken online onder andere de Kadernota, het concept-bod voor de RES en het proces van co-creatie rondom de voorzieningen in Maarn.

Kortom: een druk jaar waar we, voor wat betreft inzet en zichtbaarheid van de fractie, met een goed gevoel op terug kunnen kijken.

Maar…niet alles lukte. Een kleine meerderheid van de raad stemde tegen het afgesproken en door D66 gewenste Stimuleringsfonds Duurzame Initiatieven, wat de samenwerking tussen de verschillende raadsfracties behoorlijk onder druk zette. Ook hadden we als fractie gemengde gevoelens bij de vastgestelde begroting, waarin wederom geen duidelijke keuzes werden gemaakt,  strandden pogingen om het raadsprogramma nieuw leven in te blazen en werden de duurzaamheidsambities voor onze gemeente zeer tegen onze zin met 15 jaar naar achteren geschoven.

Wat voor gemeente willen we zijn?

Voor komend jaar wordt een aantal stevige debatten verwacht. Over de begroting bijvoorbeeld. De financiële situatie van de gemeente wordt steeds nijpender en de tijd om fundamentele keuzes te maken en goed na te denken over “Wat voor Gemeente willen we zijn?” komt daarmee steeds dichterbij. Graag pakken we deze vraag vanaf september met onze leden op.

Ook zal er dit najaar gesproken worden over de lokale invulling voor duurzame opwek van energie. Bij de discussie over de regionale invulling liepen de emoties in onze gemeente in mei en juni al hoog op, dat zal lokaal waarschijnlijk niet minder worden. Aan ons om daar op redelijke manier mee om te gaan, richting de toekomst te kijken en niet te veel te reageren op de waan van de dag.

Zover is het nog niet: voor ons liggen 6 weken zomerreces. Tijd om uit te rusten en op te laden. Ik ga dat dit jaar met een fijne stapel boeken vanuit eigen achtertuin doen en wens iedereen namens de fractie een fijne zomer toe.  We zien er naar uit om ons vanaf 31 augustus weer met veel energie in te zetten voor onze mooie groene gemeente!

Karin Oyevaar, fractievoorzitter

 

 

 

 

Geen plek voor vluchtelingkinderen

D66 D66 ChristenUnie CDA Utrechtse Heuvelrug 28-05-2020 15:00

Noodkreet van de Vluchtelingenwerkgroep Utrechtse Heuvelrug nemen we uiterst serieus. Daarom hebben D66 Utrechtse Heuvelrug OPEN Sociaal en Groen op de Heuvelrug ChristenUnie en CDA Utrechtse Heuvelrug de antwoorden van het College voor vanavond op de agenda gezet. Laatste woord is er dus nog niet over gesproken. https://utrechtseheuvelrug.d66.nl/2020/05/28/geen-plek-voor-vluchtelingkinderen/🙂

Wat ons betreft gaat het College, in samenwerking met andere gemeenten, juist kijken wat onze gemeente wél kan doen.

Raadswerk in tijden van corona

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:23

De gemeenteraad heeft, na een pauze in de besluitvorming, de draad weer opgepakt en het lokale besluitvormingsproces is sinds half april weer in gang gezet. Online. Dat betekent dat we elke maandag en donderdag via “Microsoft Teams” commissievergaderingen hebben aan de hand van een aangepaste agenda. Afgelopen week vond de eerste digitale gemeenteraadsvergadering plaats die via de gemeentesite ook mee te beluisteren was voor inwoners van de Utrechtse Heuvelrug en prima verliep. Wel een lange zit, 3,5 uur geconcentreerd vergaderen achter het scherm. En ook de borrel achteraf werd door de fractie node gemist.

Met het college hebben we de afgelopen weken telefonisch of via de whapp contact gehouden. Vragen die er bij onze fractie leven, worden in het algemeen snel beantwoord. Daarnaast krijgen we van het College een wekelijkse update over de aanpak van COVID-19 binnen de gemeente en de meest recente ontwikkelingen. Waar het contact met het College de eerste weken vooral over de gevolgen van COVID-19 ging, krijgt sinds een week of 2 de reguliere agenda weer prioriteit.

Zo nu en dan denken we ook na over straks: gaan we helemaal terug naar hoe het was? We maken nu een sprong in digitaal vergaderen, wellicht kunnen we dat binnen de fractie in het vervolg wat vaker gaan doen.

Extra aandacht is er de afgelopen tijd vanuit de D66 fractie gegaan naar onderwerpen die die extra aandacht op dit moment kunnen gebruiken: naar de mogelijkheid om vluchtelingenkinderen uit Griekenland op te nemen in onze gemeente, naar mogelijke steunmaatregelen voor cultureel zelfstandigen en naar de gevolgen van de recente veranderingen voor lokale ondernemers, onderwijs en sportverenigingen. Over een aantal van deze onderwerpen hebben we onlangs schriftelijke vragen ingediend bij het College en zijn we met de betreffende wethouders in gesprek.

Last but not least, hebben we de afgelopen weken veel contact gehad met inwoners, ondernemers, sportverenigingen, scholen, culturele instellingen- noem het maar op. Inwoners lijken hun (digitale) weg richting de leden van de fractie goed te vinden en natuurlijk zijn wij zelf ook geregeld in de dorpskernen te vinden om daar met hen (op veilige 1,5 meter!) het gesprek aan te gaan, te horen wat er leeft en waar nodig een hart onder de riem te steken.

Heb je zelf een vraag, idee of probleem? Wij werken met veel plezier door, thuis en online en zijn altijd telefonisch of per mail te benaderen.

Even niet vergaderen…maar genoeg te doen!

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 20-03-2020 19:25

Tot halverwege vorige week besloeg de politieke agenda van de Utrechtse Heuvelrug voor de komende periode een aantal grote onderwerpen: een mogelijk algeheel vuurwerkverbod, de opwekking van energie in ons landschap, de voorzieningen in Maarn, inrichting van het buitengebied van Driebergen, de verhuur van het gemeentekantoor…om er zo maar eens een aantal te noemen.

De uitbraak van het coronavirus, en de daarbij genomen maatregelen,  hebben echter ook gevolgen voor het besluitvormingsproces in onze gemeente: gemeenteraden kunnen alleen besluiten nemen als de leden ook lijfelijk aanwezig zijn. Zo staat dat in de wet. De raad van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug komt, vanwege de aangeraden sociale onthouding,  de komende weken niet bij elkaar om te overleggen en ook de besluitvormende raadsvergadering van 2 april is afgelast. Want hoe belangrijk bovengenoemde onderwerpen ook zijn, het zijn uiteindelijk geen onderwerpen die niet even kunnen wachten. Op dit moment is het vooral “alle hens aan dek” om te voorkomen dat het virus teveel mensen tegelijkertijd besmet.

Dit betekent niet dat er niets te doen is. Integendeel. Gemeenteraadsleden moeten juíst nu hun voelsprieten in de samenleving steken en als volksvertegenwoordiger alert zijn op de problemen die de verspreiding van COVID-19 voor bepaalde groepen kan veroorzaken. Het is duidelijk dat de verstrekkende maatregelen alle inwoners van de Utrechtse Heuvelrug raken. Toch zijn er inwoners voor wie deze periode extra onzekerheid met zich meebrengt:

ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de mensen die positief getest zijn op COVID-19 en nu ziek thuis zitten; aan alleenstaande ouderen en chronisch zieken die zich in deze periode eenzaam kunnen gaan voelen doordat ze minder mensen zien; aan de lokale horeca en andere lokale ondernemers, die de deuren hebben moeten sluiten en die in de problemen komen omdat het niet zeker is wanneer ze weer aan de slag kunnen; aan leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente die dit voorjaar eindexamen doen en zich afvragen of ze zich daar nu wel voldoende op kunnen voorbereiden; aan cultuurmakers en andere zzp-ers waarvan de opdrachten zijn weggevallen en mensen met een nuluren- of oproepcontract die nu in onzekerheid thuis zitten; en aan de medewerkers in de vitale sectoren die deze weken keihard aan het werk zijn om de basisvoorzieningen draaiende te houden.

Deze onzekere tijden vragen om solidariteit, eensgezindheid en omzien naar degenen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Voor nu even geen actieve politiek en fysieke raadsvergaderingen, maar tijd om extra alert te zijn en contact te houden met het college en de gemeentelijke organisatie over wat er binnen onze gemeente speelt. Dat zal de komende tijd dan ook de insteek van onze fractie zijn.

Stemmen Eerste Kamer en presentatie coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Utrechtse Heuvelrug 31-05-2019 14:54

De eerste zestig dagen als Statenlid heb ik achter de rug. Meestal wordt de honderddagenregel toegepast wanneer mensen omkijken naar hoe het begin van hun nieuwe functie in de politiek is verlopen. Voor mij is er een duidelijke reden, of misschien moet ik wel zeggen redenen, om nu al terug te kijken omdat de afgelopen week twee belangrijke stappen voor de komende vier jaar zijn gezet.

De eerste reden is dat ik afgelopen maandag mocht stemmen voor de Eerste Kamer. Een voorrecht dat niet voor iedereen is weggelegd want de Eerste Kamerleden worden getrapt gekozen. Dat wil zeggen dat alleen Provinciale Statenleden hun stem op de Eerste Kamerledenkandidaten mogen uitbrengen. Al weken voor de verkiezing las ik in de media artikelen waarin werd gespeculeerd over de kans dat het huidige kabinet haar meerderheid in de Eerste Kamer mogelijk zou verliezen. Ook binnen onze eigen Statenfractie werd er over gesproken dat toch vooral iedereen aanwezig moest zijn en met de juiste kleur het vakje van haar of zijn kandidaat rood moest maken.

Ik had mijn voorgenomen om op kandidaat nr. 5 van de D66 kandidatenlijst, Boris Dittrich, te stemmen. Op advies van Den Haag heb ik toch maar op nr. 1, Annelien Bredenoord, gestemd. Ik ken Boris al jaren, vind zijn inzet voor de mensenrechten formidabel en we hebben naast dezelfde politieke voorkeur nog iets gemeenschappelijk, we zijn beiden geboren en getogen in Zeist. Maar goed, Boris maakt met zijn plaats nr. 5 op de kandidatenlijst een goede kans in de Eerste Kamer te komen dus een voorkeurstem was niet nodig. Uiteindelijk bleek D66 zeven zetels in de Eerste Kamer te halen, een verlies van drie en dat verlies is minder groot dan verwacht.

De tweede reden om achterom te kijken, is dat twee dagen na de verkiezing van de Eerste Kamerleden het coalitieakkoord ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ is gepresenteerd samen met de namen van de nieuwe gedeputeerden. Achter de schermen is de afgelopen weken druk onderhandeld. Voor onze partij hebben Marc de Droog en Pim van den Berg de besprekingen gevoerd. Samen met mijn fractiegenoten: Marianne, Hayat en Lyke hebben wij input voor de onderhandelingen geleverd door in vijf werkgroepen zitting te nemen.

Ondanks het feit dat ik het jammer vind dat er geen breed Statenakkoord is gekomen, vond ik de aanpak wel vernieuwend en verfrissend (stapje voor stapje). Naast de gesprekken met de collegevormende partijen (GroenLinks, CDA, PvdA, CU en D66) hebben ook de acht niet vormende collegepartijen hun inbreng kunnen hebben evenals allerlei maatschappelijk organisaties, instellingen en inwoners die gebruik hebben gemaakt om op 8 mei jl. te komen meedenken en meepraten op het Provinciehuis.

Het zal niet verbazen dat ik ontzettend verheugd ben over wat er in het coalitieakkoord is te lezen over de fiets. We gaan echt stappen zetten op het terrein van de fietsbereikbaarheid, fietsveiligheid, fietseducatie en fietsvoorzieningen. De reden waarom ik hier verheugd over ben, is dat naast fietsen gezond, duurzaam en goed is voor het terugdringen van teveel autogebruik, ik de lijn door kan trekken van het beleid dat wij als D66 op de Utrechtse Heuvelrug al jaren geleden hebben ingezet.

We hebben ons terecht tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014, toen D66 op de Utrechtse Heuvelrug de grootste werd, afgevraagd welk beleid in onze gemeente ontbreekt. Er was tot dat moment nauwelijks tot geen aandacht voor de fiets. Door de afgelopen jaren maar steeds het belang van een goed fietsklimaat te benoemen, heeft de fiets een meer prominente plaats gekregen. Een van de redenen om mij kandidaat voor PS te stellen is dat ik de aandacht voor de fiets naar een hoger plan wil brengen. De fiets heeft de wind in de rug als het gaat om het maatschappelijk belang en de aandacht hiervoor. En dat is mooi want je doet het immers nooit alleen.

Dat in het coalitieakkoord de Provincie Utrecht wordt benoemd als dé fietsregio van Europa kan voor mij niet mooier zijn. Is het werk nu klaar? Nee, absoluut niet, sterker nog, het begint pas! De mooie plannen moeten nog wel ten uitvoer worden gebracht, de financiële middelen moeten beschikbaar komen en niet onbelangrijk; gemeenten moet nog wel willen meewerken om alle mooie plannen voor de fiets in onze provincie uit te voeren. Voor de gemeenteraadsleden op de Utrechtse Heuvelrug (en daarbuiten) in zijn algemeenheid belangrijk genoeg om zich voor in te zetten en voor de D66 fractie in onze raad in het bijzonder! Ik zie uit naar een constructieve samenwerking.

Erwin Kamp

D66 Statenlid Provincie Utrecht

Staatssecretaris geeft geen duidelijkheid over reorganisatie marinierskazerne

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 22-05-2019 13:03

Recente ontwikkelingen hebben duidelijk gemaakt dat de verhuizing van de mariniers waarschijnlijk langer op zich laat wachten. Dit komt mede doordat de mariniers over meer onderwerpen medezeggenschap hebben om ervoor te zorgen dat de nieuwe kazerne in Vlissingen straks “fit for purpose” is. In het gesprek dat de staatssecretaris onlangs had met het College van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft ze aangegeven op dit moment voorrang te geven aan een zorgvuldig proces van medezeggenschap. Als fractie van D66 Utrechtse Heuvelrug​ vinden we het een goede zaak dat er in rust met de mariniers wordt gesproken en dat alle punten zorgvuldig in kaart worden gebracht. We hebben er altijd voor gepleit dat ook rekening gehouden wordt met de belangen van de mariniers en hun gezinnen.

De staatssecretaris heeft in het gesprek ook aangegeven op dit moment geen duidelijkheid over de planning van het besluitvormingsproces te kunnen geven en dat ze in gesprek gaat met provincie en gemeente wanneer die duidelijkheid er wel is. Voorlopig nog veel onduidelijk dus en verdere vertraging is niet uitgesloten.

Reden temeer om niet teveel te wachten op berichten uit Den Haag, maar ons te richten op wat nu al wél kan: inzetten op projecten waarover al een besluit is genomen en die op uitvoering liggen te wachten, inventariseren hoe we in onze gemeente snel en slim woningen voor kleine huishoudens kunnen realiseren en kijken naar alternatieve scenario’s. Want wat in elk geval wél duidelijk is, is dat er binnen de gemeente een steeds grotere behoefte aan woningen is en dat we daar iets aan moeten doen Mét of zónder mariniersterrein.

Raad niet geïnformeerd door wethouders

SP SP D66 Utrechtse Heuvelrug 16-03-2019 06:55

In de raad van 12 maart heeft de SP, samen met D66, een interpellatie-debat gevoerd. Een stevig middel in de gemeenteraad maar dit was nodig. Op 6 december 2018 heeft het College afgesproken dat de raad binnen 2 maanden goede en duidelijke informatie zou krijgen over de RDWI (regionale Dienst Werk en Inkomen).

Maar de informatie kwam te laat en was ook nog eens onvolledig. De vraag van de SP over hoe dat kon gebeuren werd erg vaag beantwoord. Annemieke Zwaneveld, fractievoorzitter SP zei daarover: "De wethouders informeren de gemeenteraad niet zoals afgesproken, maar ze kunnen mij ook niet vertellen waarom ze niet tijdig en volledig antwoord hebben gegeven. Het betreft hier wel de sociale dienst, daar zijn veel mensen afhankelijk van. Ik kan dus mijn taak als controleur van het beleid niet uitvoeren en dat neem ik ze kwalijk". De SP diende een motie van afkeuring in, die werd verder alleen door Seyst.Nu gesteund.

Motie van afkeuring

De gemeenteraad in vergadering bijeen op 12 maart 2019:Overwegende dat-de afspraken uit de motie aangenomen in de raadsvergadering van 6  december 2018 te laat en onvoldoende zijn geduid;-de antwoorden van het college van vandaag voor ons niet bevredigend zijn;-daardoor konden wij tot nu toe onze controlerende taak onvoldoende uitvoeren;-en daarbovenop is de beantwoording van het college naar onze mening ondermaats en onbevredigend;Spreekt uit dat de werkwijze van het college in de informatievoorziening ondermaats en  onbevredigend is en spreekt de afkeuring uit aangaande de werkwijze tot nu toe.Annemieke Zwaneveld (SP), Marian van Aller (Seyst.Nu)

De RDWI, een samenwerkingsverband van vijf gemeentes heeft het zwaar. De organisatie is niet op orde en een eerdere bezuiniging moest alweer worden terug gedraaid. Momenteel is er een tijdelijke directeur en er loopt een verbeterplan. Wel zijn er eerste cijfers van de stand van de verbeteringen, maar wat deze werkelijk betekent voor de cliënten en de medewerkers is niet geheel duidelijk.                                                                                                              De motie van afkeuring maakte nogal wat los, vooral bij de coalitiepartijen. Annemieke: "Deze motie betreft de afgelopen periode. Ik heb onvoldoende de informatie gekregen en kan dan als raadslid niet goed functioneren. En als de wethouders niet kunnen vertellen waarom die informatievoorziening fout ging, kunnen ze wellicht de verbetering ook niet doorvoeren. We wachten nu de tweede rapportage van uiterlijk 6 april af".                                                        Het Algemeen Dagblad maakte een verslag van de raadsvergadering: www.ad.nl/utrecht/wethouders-zeist-informeren-gemeenteraad-niet-over-problemen-rond-samenwerkingsverband~a43e0ed8/

D66 neemt initiatief voor Burgerforum

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 24-01-2019 07:55

Onder ander over dit thema organiseerde D66 Utrechtse Heuvelrug een debatavond op dinsdag 22 januari jl. waarop ruim 20 inwoners, ondanks de vers gevallen sneeuw, waren afgekomen. Het werd een interessante en inspirerende avond die zeker een vervolg gaat krijgen binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

D66 wil namelijk de democratie versterken en verbreden zodat inwoners meer betrokken raken bij de (lokale) politiek. Dat iedereen de kans krijgt om mee te doen. Mee te doen bij besluitvorming op alle verschillende manieren: recent zijn we op initiatief van D66 bijvoorbeeld gestart met een online inwonerspanel. Door inwoners te betrekken, neemt het vertrouwen in bestuur en politiek toe. Betrokkenheid maakt beleid inzichtelijker en maakt iedereen bewust van het feit dat we onze democratie moeten koesteren.

In afgelopen jaren hebben we in de gemeente Utrechtse Heuvelrug mooie stappen gezet om inwoners meer te betrekken bij een veelheid aan onderwerpen. Maar het kan nog veel beter. Tijdens de avond werden diverse instrumenten genoemd: veel meer gebruik maken van consent-besluitvorming waarbij alle belanghebbenden met elkaar in gesprek gaan en waarbij er niet op basis van slechts een meerderheid wordt beslist. Maar ook het versterken van onze lokale waakhond, de pers. Landelijk dringt D66 aan om lokale media te gaan financieren zodat inwoners veel beter geïnformeerd worden over ontwikkelingen in de lokale politiek. En D66 gaat in onze gemeente het initiatief nemen voor een Burgerforum. Het burgerforum is er voor bedoeld om onze inwoners een oordeel te laten geven over een beleidsissue. In tegenstelling tot de meeste andere vormen van inwonersparticipatie melden inwoners zich niet zelf aan voor deelname, maar wordt men door steekproeftrekking op toevalsbasis geselecteerd en benaderd. De groep komt dan een of meerdere momenten samen om over het beleidsissue te discussiëren en te oordelen.  De deelnemers  ontvangen vooraf schriftelijke informatie over het beleidsissue en kunnen tijdens de bijeenkomst(en) met deskundigen en belanghebbenden van gedachten wisselen. De discussie vindt zowel in kleine groepen als plenair plaats en wordt geleid door onafhankelijke gespreksleiders. Het is de bedoeling dat de groep door middel van discussie en overleg gaandeweg naar een eindoordeel convergeert. Unanimiteit is daarbij ideaal, maar ook een genuanceerde uitkomst behoort tot de mogelijkheden. De uitkomst is een concreet besluit of aanbevelingen in de vorm van een advies. D66 vindt dit een heel interessant instrument om ook binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug in te gaan zetten.

Hoe verbeteren we onze (lokale) democratie?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 09-01-2019 13:06

In 1966 waren de oprichters van D66 ongerust over ‘de ontoereikendheid van de verouderde politieke spelregels.’ Ze zagen een samenleving die moderniseerde, terwijl de politiek hopeloos achterbleef. Democratisering was nodig. D66 werd geboren. Waar toen de samenleving veranderde door ontzuiling, is het nu door digitalisering, globalisering en individualisering. Net als toen is ons politieke bestel niet klaar voor die verandering.

Opnieuw zijn we ongerust. Als het om onze democratie gaat, mogen we nooit achteroverleunen. We zien dat de betrokkenheid van mensen bij de politiek afneemt. Steeds minder mensen zijn lid van een politieke partij en het vertrouwen in politici daalt. Ontwikkelingen die laten zien dat we juist nu onze democratie moeten versterken en verbreden. Wij zijn geen tevreden democraten, wij staan niet stil. Wij staan op. Zoals we als D66 altijd hebben gedaan.

Wij willen een (lokale) democratie waarin iedereen mee kan doen, waar de rechten van individuen beschermd zijn, de willekeur van de macht aan banden is gelegd en waarin de meerderheid niet zomaar zijn wil kan opleggen aan de minderheid. Dat vraagt om een levendige en toegankelijke democratie binnen een sterke rechtsstaat.

D66 wil dat inwoners meer betrokken raken bij de (lokale) politiek. Dat iedereen de kans krijgt om mee te doen. Mee te doen bij besluitvorming op alle verschillende manieren: van landelijk tot lokaal, van verkiezing tot burgerbegroting. Door inwoners te betrekken, zal het vertrouwen in bestuur en politiek toenemen. Betrokkenheid maakt beleid inzichtelijker en maakt iedereen bewust van het feit dat we onze democratie moeten koesteren.

In afgelopen jaren hebben we in de gemeente Utrechtse Heuvelrug mooie stappen gezet om inwoners meer te betrekken bij een veelheid aan onderwerpen. Maar het kan nog veel beter. Raadsprogramma’s in 2014 en 2018, een andere werkwijze van de Raad, veel ruimte voor bewonersinitiatieven en een online inwonerspanel zijn voor D66 Utrechtse Heuvelrug nog maar een begin om meer inwoners te betrekken bij de besluitvorming in onze gemeente.

We zoeken naar nog meer mogelijkheden om de (lokale) democratie te versterken en willen daar graag met zoveel mogelijk mensen over praten. Op dinsdag 22 januari a.s. om 20.00 uur in de Cantina van Cultuurhuis Pléiade in Doorn organiseren we een debatavond over democratische vernieuwing. Na informatie over de mogelijkheden volgt een debat over wat voor de (lokale) politiek wenselijk en mogelijk kan zijn om onze (lokale) democratie verder te vernieuwen.

Resolutie “Democratie van Nu” lezen? Klik hier

Flyer debat-bijeenkomst Democratie van Nu op 22 januari 2019

https://utrechtseheuvelrug.d66.nl/2019/01/09/hoe-verbeteren-we-onze-lokale-democratie/

Uitgaven én inkomsten op orde brengen

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 31-12-2018 06:12

De gemeente Utrechtse Heuvelrug worstelt met snel oplopende tekorten, met name door de extra miljoenenuitgaven in het sociaal domein (bijvoorbeeld WMO en Jeugdzorg). De bedragen die we nu jaarlijks tekortkomen, zijn gigantisch. En deze tekorten zorgen voor, als we niets doen, een snel oplopende schuld en sterk afnemende algemene reserve (onze ‘spaarrekening’). Net als iedere inwoner moet ook de gemeente haar inkomsten en uitgaven in balans houden (of in de huidige situatie: ‘krijgen’). Reden voor D66 om in de laatste raadsvergadering van 2018 de vraag voor te leggen of we naast extra beperking van de uitgaven (bezuinigingen) ook de inkomsten in 2019 kunnen aanpassen via de Onroerend Zaak Belasting (OZB). D66 stelde samen met OPEN en ChristenUnie voor om het OZB-tarief gelijk te houden i.p.v. de door het college voorgestelde verlaging. Het idee hierachter is dat als de huizen op de Heuvelrug meer waard worden, de OZB gelijke tred kan houden. Een meerderheid van de gemeenteraad blokkeerde dit idee, ondanks het feit dat het OZB-tarief in onze gemeente vele procenten lager is dan het landelijk gemiddelde.

De VVD sprak in de raad zelfs uit geen behoefte te hebben aan verdere (raadsbrede) samenwerking met partijen die nu de OZB willen verhogen. D66 heeft daarop samen met OPEN en ChristenUnie besloten het voorstel nu in te trekken. Met tegenzin, maar we denken dat de financiële problemen van onze gemeente alleen goed zijn op te lossen door als gemeenteraad te blijven samenwerken. Gelukkig is wel het amendement aangenomen waarin de Raad raadsbreed uitspreekt om in 2019 alsnog ongeveer 3 miljoen euro te bezuinigen (en niet alles vooruit te schuiven naar 2020/2021/2022). Zodoende brengen we voor 2019 in ieder geval de inkomsten en uitgaven met elkaar in lijn want D66 wilde niet akkoord gaan met een aangepaste begroting met een financieel gat van € 3 miljoen in 2019.

Hoe zit het met die financiële tekorten en bezuinigingen? D66 heeft zich altijd ingezet voor gezonde gemeentefinanciën met behoud van voorzieningen. We zorgden als deelnemer in het College van B&W in de jaren 2014, 2015 en 2016 voor overschotten in de jaarrekening zodat de algemene reserve (onze ‘spaarrekening’) aangevuld kon worden voor tegenvallers in de toekomst. Na de verkiezingen van maart 2018 heeft D66 met alle andere raadsfracties afgesproken dat de schulden van onze gemeente met in totaal € 8,0 miljoen naar beneden gaan in 2022, vooral door minder uit te geven, minder te investeren en niet-maatschappelijk vastgoed in snel tempo te verkopen. Dat is veel geld, maar D66 meent dat er op een totale gemeentebegroting van ongeveer € 110 miljoen per jaar nog ruimte zou moeten zijn om die € 2,0 miljoen per jaar aan besparingen te realiseren. Na de verkiezingen van maart 2018 is de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug geconfronteerd met tegenvaller ná tegenvaller. De uitgaven in het sociaal domein (vooral WMO, bijstand en Jeugdhulp) bleken na iedere rapportage toch nog slechter dan gedacht. Ook kreeg de gemeente nog een extra tegenvaller doordat er minder geld uit Den Haag komt, uit het zogenaamde gemeentefonds. Door de tekorten over 2017, 2018 en de begrootte tekorten over 2019 is het te bezuinigen bedrag opgelopen van de eerdere € 8,0 miljoen naar ruim € 30 miljoen. Dit soort bedragen zijn niet eenvoudig ‘eventjes’ op te lossen, maar dat er iets moet gebeuren staat buiten kijf. Want 30 miljoen bezuinigen in 3 jaar (2020, 2021 en 2022) betekent dus structureel € 10 miljoen per jaar zien te bezuinigen. In de ogen van D66 kan dat niet zonder een verhoging van de OZB, of willen de andere partijen liever bijvoorbeeld zwembaden, bibliotheken en sportaccommodaties volledig sluiten? Want het geld moet ergens vandaan komen. D66 wil in ieder geval het voorzieningenniveau in onze gemeente in stand houden en daarom zou het helemaal niet gek zijn om het OZB-tarief te verhogen tot het landelijk gemiddeld.

Wat wil D66 met bezuinigingen? D66 staat voor verantwoord financieel beleid. We hebben een forse schuld en dat betekent dat er pijnlijke maatregelen genomen moeten worden. Wij gaan die niet uit de weg. Immers, ook wij willen toekomstige generaties niet opzadelen met een te hoge financiële last. D66 is bereid om mee te werken aan verdere bezuinigingen in de begroting. Doordacht bezuinigen, maar geen aantasting van de structuur van onze gemeenschap (onderwijs, sportverenigingen, cultuur). En onze klimaatdoelstellingen blijven vragen om extra investeringen. D66 steunt verantwoorde bezuinigingen maar zal weerwoord geven aan ‘de botte bijl’.

Wat wil D66 eigenlijk met die OZB? D66 wil nadrukkelijk naast de uitgaven van de gemeente ook de inkomsten via de OZB (Onroerende Zaak Belasting) op orde brengen. De OZB-opbrengst in onze gemeente ligt naar onze informatie 20% onder het landelijk gemiddelde, wat in totaal ongeveer € 2,0 miljoen per jaar is. Onze relatief rijke inwoners betalen dus weinig voor het hoge voorzieningenniveau (sportvelden, zwembaden, goede scholen, onderhoud wegen, bijhouden groen), ook doordat we goede kwijtscheldingsregelingen hebben voor de lagere inkomensgroepen. En let op, de OZB-verhoging met € 2 miljoen per jaar dekt dus slechts voor een klein gedeelte het financiële gat van € 10 miljoen per jaar. Er moet dus veel meer gebeuren, maar een OZB-verhoging draagt bij om in ieder geval onze inkomsten en uitgaven in lijn te brengen en de schulden van onze gemeente af te bouwen.

Wat wil D66 nu doen? Samengevat zet de raadsfractie van D66 in op een combinatie van 3 maatregelen:

De achtergrond van de tekorten in het sociale domein en de jeugdhulp moeten in beeld komen. We willen dat de gemeente hier ‘in control’ komt. We moeten in het sociaal domein & jeugdhulp minder kosten maken om de tekorten weg te werken, maar omdat het om kwetsbare groepen gaat, blijft D66 weg bij ‘de botte bijl’. Want het gaat om goede zorg voor onze inwoners, daarin kun je niet botweg gaan snijden. D66 is bereid mee te werken aan doordachte bezuinigingen. Het is mogelijk de tekorten op de begroting terug te dringen en de structuur van onze gemeenschap (onderwijs, sportverenigingen en cultuur) intact te laten. Ook is er dan nog ruimte voor extra investeringen om de gemeentelijke klimaatdoelstellingen na te streven. Immers, ook op dat punt willen de generaties na ons niet opzadelen met een hoge energie- en CO2-last. De inkomsten van de gemeente wil D66 ook op orde brengen. Naast een OZB die overeenkomst met het landelijk gemiddelde wil D66 ook een hoger tempo bij bouwplannen en verkoop van gemeentelijk bezit. Bouw van woningen levert de gemeente serieus geld op via verkoop grond en/of bouwleges en daarna jaarlijks via de OZB. Het is ons een doorn in het oog dat bijvoorbeeld gemeentewerven al langere tijd leeg staan en er geen bouwplan ligt om die bezittingen te verkopen. D66 zal daarom bij gesprekken over bezuinigingsvoorstellen ook de inkomstenkant ter sprake brengen, juist om de voorzieningen in onze dorpen en onze Heuvelrug-gemeenschap te beschermen.

Hoe nu verder in de gemeenteraad? Het College van B&W heeft de gemeenteraad toegezegd in voorjaar 2019 met voorstellen te komen hoe de bezuinigingen vorm krijgen. Daar worden inwoners ook bij betrokken. Hoe (snel) werken we de tekorten weg? Waar gaat dat pijn doen? Hoe zeker zijn we dat er geen nieuwe tekorten komen? Het College is aan zet en de fractie van D66 wil tot die tijd geen nieuwe beleidsvoorstellen meer zien, tenzij die bijdragen aan het oplossen van het financiële probleem. In mei 2019 moet de gemeenteraad dan besluiten over waar en hoe de pijn gaat vallen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.