Nieuws van CDA in Vught over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op de lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 15-06-2020 07:11

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met maar liefst 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met ook het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65 Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan en een deel van de Helvoirtseweg, de straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgen te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS-project. En tegen het PHS-project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd zo met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buitenspel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught Participeert Op 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijk En dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 als je over de weg zelf rijdt (maar zonder dat de geluidsschermen goed worden getoond, en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van ruim € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomst Op 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel.Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen. Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Het CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is ook niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwen Tot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 02-06-2020 10:06

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan, de twee straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgt te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS project. En tegen het PHS project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd dus met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buiten spel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught ParticipeertOp 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijkEn dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 (maar zonder dat de geluidsschermen worden getoond en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomstOp 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel. Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen.Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Keuze van het CDAHet CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwenTot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming N65 uit

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 12-04-2020 18:18

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben CDA, SP en D66 de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona. Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens CDA, SP en D66 een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. CDA, SP en D66 gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. CDA, SP en D66 roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. CDA, SP en D66 begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming N65 uit

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 12-04-2020 18:18

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben CDA, SP en D66 de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona. Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens CDA, SP en D66 een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. CDA, SP en D66 gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. CDA, SP en D66 roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. CDA, SP en D66 begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.

BEZUINIGINGEN IN VUGHT ? JA, MAAR NU EVEN NIET.

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 07-11-2019 07:10

CDA motie over begroting verworpen In de gemeenteraadsvergadering van 7 november werd de motie van het CDA en de SP over de begroting 2020 verworpen. In de motie werd het College verzocht om in gesprek te gaan met de medeondertekenaars van de N65 en PHS bestuursovereenkomst en de financiële bijdrage van de gemeente Vught aan beide infra-projecten ter discussie te stellen. Doel van de gesprekken is om de bijdrage van Vught significant terug te brengen. Begroting Vught in zwaar weer Vught verkeert in zwaar financieel weer. De solvabiliteit van onze gemeente is historisch slecht en zal, zonder ingrijpen, verder verslechteren. De schuldenlast zal zonder ingrijpen toenemen tot € 95 mln. in 2023. Dat is anderhalf keer het bedrag wat Vught jaarlijks aan eigen middelen binnen krijgt. In de begroting is daarnaast ook sprake van toekomstige uitgaven waarvoor nog geen dekking is. Een nog hogere schuldenlast is het gevolg. Zoals het College zelf al stelde, “de rek is eruit”. Kosten en baten niet meer in verhouding Het CDA heeft in de afgelopen 18 maanden herhaaldelijk de kosten van de rijks-infra ter discussie gesteld. Zo heeft het CDA in februari van dit jaar tegen het VKA+gestemd. Niet omdat we tegen de ongelijkvloerse kruisingen zijn, maar omdat we tegen het Vughtse aandeel in de kosten zijn. We hebben in de gemeenteraad ook herhaaldelijk de vraag gesteld of de baten en kosten nog met elkaar in verhouding staan. Staat wat Vught krijgt aan weg en spoor nog wel in verhouding tot de € 56 mln. kosten die we als Vught hebben te dragen? Anders gezegd, wegen de baten nog wel op tegen de kosten? Alleen het CDA en de SP stemden voor de motie. PvdA/GroenLinks, Gemeentebelangen, VVD en D’66 stemden tegen. Zie ookhttps://www.bd.nl/den-bosch-vught/tegenstrijdige-kijk-op-begroting-vught-we-gaan-richting-het-moeras-natte-voeten-hebben-we-al~a0f18b32/

CDA en D66 scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 20-09-2019 07:58

De Vughtse gemeenteraadsfracties van CDA en D66 hebben zich achter de actie 'Wij willen die vent-weg' geschaard. De werkgroep Jagersboschlaan en de SP begonnen deze actie enkele maanden terug. Ze willen voorkomen dat de Jagersboschlaan wordt verhard en wordt opengesteld voor autoverkeer. CDA en D66 sluiten gaan nu ook achter de actie staan, omdat het college heldere vragen van Vughtse inwoners niet wil beantwoorden. Hiermee keert het college de Vughtse samenleving de rug toe. CDA en D66 hebben het college de afgelopen maanden de tijd gegeven om op vragen van omwonenden, het Maurick College, kinderopvang Mowgli en verschillende belangenverenigingen te antwoorden. Terechte vragen als waarom de weg überhaupt aangelegd moet worden en of er alternatieven zijn om Regina Coeli te ontsluiten door de ventweg langs de N65 door te trekken. Cijfers tonen aan dat openstelling niet nodig is Inmiddels is gebleken uit cijfers van de gemeente zelf dat de weg niet open hoeft vanwege de aanpak van de N65. De cijfers tonen aan dat er geen enkele noodzaak is om van het pad dat dagelijks gebruikt wordt door honderden fietsers en voetgangers een ontsluitingsweg te maken. Hulpdiensten ten onrechte ingezet als argument Volgens wethouder van Woesik is de openstelling van de Jagersboschlaan noodzakelijk is voor de hulpdiensten. Ook dat argument is weggevallen. Uit navraag blijkt dat hulpdiensten hier helemaal niet om hebben gevraagd. Bij de ombouw van de N65 en de verdieping van het spoor zullen hulpdiensten er noodzakelijkerwijs wel eens langer over doen om ergens te komen. In geval van nood kunnen hulpdiensten nu ook al over de onverharde weg. Om hiervoor een hele weg blijvend te verharden, is onlogisch en onnodig. Alle gronden voor openstelling zijn weg Er is dus geen enkel argument meer over om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. De afgelopen maanden bleef het stil. Antwoorden op allerlei vragen zijn uitgebleven en het gesprek met betrokkenen is vermeden. Desalniettemin is deze week het verkeersbesluit genomen om de weg open te stellen. Daarmee gaat het college (wederom) lijnrecht in tegen het coalitieakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD, waarin staat dat inwoners van Vught in een vroeg stadium betrokken moeten worden bij besluitvorming. Hier gebeurt het tegenovergestelde. Dit alles bij elkaar hebben CDA en D66 doen besluiten om zich te scharen achter deze actie ‘Wij willen die vent-weg’. Petitie Voor de actie is ook een petitie opgestart. Deze kanHIERgetekend worden

Begroting 2017

CDA CDA GroenLinks VVD SP PvdA Vught 11-11-2016 13:03

Op 10 november j.l is door de gemeenteraad de begroting voor 2017 aangenomen, hieronder is integraal het betoog van CDA fractievoorzitter Willem Kraanen weergegeven. Hoe gaan we 2017 in? Heel veel werk is verzet, vele stappen zijn er gezet, ik ga nu niet opsommen wat we als gemeenteraad allemaal gedaan hebben.Als anderen hier wel over uit willen wijden is dat prima, het CDA gunt dat iedereen. Het gaat nu niet om het heden maar de toekomst. In 2017 wil het CDA de mouwen opstropen, samen voor een beter Vught, met elkaar en voor elkaar. Het streven moet blijven dat er niemand tussen wal en schip valt, in de herberg is plaats voor iedereen. In 2017 gaat de Petrus open, de herberg van en voor Vught, met vele gebruikers, dit blijft het CDA volop ondersteunen. Prachtig, een schitterend persbericht vandaag. In 2017 wil het CDA keihard blijven vechten voor de rijksinfra, het zou mooi zijn met de onderdoorgang bij de Wolfskamerweg de eerste stappen worden gezet. CDA vindt dat op dit punt het college de locomotief nog steeds niet in gang heeft gekregen, men gooit wel af en toe wat kooltjes op het vuur, maar dat is niet voldoende. In 2017 wil het CDA dat de gemeenteraad duidelijker naar Haaren kan zijn met de opsplitsing. Helvoirt is meer dan welkom, de tijd van afwachten is voorbij. Zij hoeven niet op de deur te kloppen, de deur staat open. In 2017 moeten burgers zich kunnen melden voor de Vughtse regeling. In 2017 zal er weer volop aandacht moeten zijn voor verkeersveiligheid rondom basisscholen, hier zullen we als CDA voor blijven pleiten en daar waar nodig met voorstellen ter verbetering komen. In 2017 willen we een inhaalslag maken met herstel van soms erbarmelijke wegen, 17% zeer slecht is voor het CDA onverteerbaar. In 2017 Centrum blijft topprioriteit van het CDA is dan ook zeer benieuwd naar de plannen. In 2017 moeten mantelzorgers de steun van de gemeente voelen, zeg ik op de dag van de mantelzorg In 2017 blijft participatie en inkomensondersteuning van groot belang want helaas vallen soms mensen buiten de boot. In 2017 de lokale economie is o zo belangrijk neem bijvoorbeeld het Moleneindplein, het is nu tijd voor daden. In 2017 Cultuur historische erfgoed, krijgt aandacht volop aandacht in de vrijetijdseconomie, blijf deze lijn volgen want dit gaat niet van vandaag op morgen. Betrek hierbij de Petrus en dit verdient landelijke aandacht als publiekstrekker. Schatten verbinden en gastvrij verleiden. DAT IS VUGHT. Er zijn drie zaken waar we als CDA een extra schepje bovenop willen doen. Dit doen we door diverse moties en amendementen. Amendement lastenverlichting CDA en VVD: OZB extra verlagen, dit komt niet alleen ten gunste van huizenbezitters maar ook Woonwijze heeft daardoor een lagere lokale heffing, dit zou verrekend moeten worden in de huurprijs. Zo heeft hier iedereen profijt van. Amendement heeft het niet gered.Amendement CDA en VVD: lastenverlichting Afvalstoffenheffing. Dit amendement is aangenomen, hierdoor ontstaat er een lastenverlichting van ca € 10,00 per huishouden.Motie CDA en PvdA/GL: Minder huis, meer ruimte. Heeft steun gekregen van SP.Motie CDA: Zelfredzaamheid tegen eenzaamheid heeft alleen steun gekregen van PvdA/Gl en SP.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.