Nieuws van D66 in Zutphen over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Algemene beschouwing 2019

D66 D66 GroenLinks Zutphen 17-06-2019 14:35

De inwoners van onze gemeente verdienen een mooie en duurzame, maar ook financieel gezonde gemeente. Een gemeente die bruist, die aantrekkelijk is om in te wonen, die uitnodigt om te bezoeken. De inwoners verdienen een Zutphen om trots op te zijn! Zij verdienen een gemeentebestuur dat er voor hen is en er voor zorgt dat de basisvoorzieningen op orde zijn en hopelijk zelfs voor dat beetje extra kan zorgen. Een gemeentebestuur dat handelt vanuit het principe dat zij onze inwoners, onze ondernemers en de maatschappelijke organisaties in staat moeten stellen om hun eigen verantwoordelijkheid en initiatieven goed te kunnen oppakken en uit te kunnen oefenen. Gelukkig zijn er ook een hoop zaken waar we trots op kunnen zijn. Onze prachtige IJsselkade, de Noorderhaven, ontwikkelingen op de Mars, toename van toeristen, ons cultureel erfgoed, onze fraaie musea, inclusief Geelvinck die echt het behouden waard is college (!) en ons brede aanbod in goed onderwijs.

Maar er zijn ook grote zorgen. Vooral financiële zorgen. Onze reserves duiken met 5 miljoen in de min en ons totale weerstandsvermogen is weg. En zoals GroenLinks vaak aangeeft: wij zijn niet van de cijfers, maar D66 wil er juist wél zijn met goede cijfers voor onze inwoners! Zonder een goed huishoudboekje kunnen wij niet zorgen voor de mensen in onze gemeente zoals wij, D66, dat zouden willen. Daarom blijven wij juist voor onze inwoners, kritisch en scherp. Wij als raad hebben het geld van onze inwoners tot onze beschikking en moeten voor hun verantwoorde keuzes maken. Met beleid dat het mogelijk maakt dat onze bewoners hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en eigen initiatieven kunnen ontplooien.

Daarom zouden wij het college het volgende mee willen geven voor de begroting: Start per direct met het voorgestelde onderzoek naar bezuinigingsruimte in het fysieke domein en de bedrijfsvoering. Wij steunen deze denkrichting van harte en dienen daarom ook de motie “extern onderzoek bezuinigingen” in. Het biedt het college de mogelijkheid direct te starten met het onderzoek en zo de uitkomsten mee te nemen in de begroting 2020. In de begroting 2020 willen wij ook dat de Hanzehof en het zwembad meegenomen worden met cijfers die reëel zijn. Wij vinden het positief dat het college uit wil gaan van realistische cijfers, maar laat deze dan ook in de begroting zien. Niet gaan wensdenken, zoals dat we in de toekomst wel een oplossing of een geldpotje kunnen vinden. Op die manier dwingt het ons als raad om een afgewogen keuze te maken die integraal en verantwoord is.

D66 vindt en hoopt met de gehele raad, dat we nu echt naar een omslag gaan qua begroten. Het college geeft aan nog geen gebruik te willen maken van alternatieve begrotingsmodellen zoals zero based budgeting. D66 ziet juist graag dat de uitgangspositie van onze begroting 2020 nu al zero based budgeting is. Niet uitgaan van de vorige begroting, maar kijken wat er qua inkomsten binnenkomt en wat er per programma per onderdeel aankomend jaar echt nodig is. En niet zoals we de afgelopen jaren deden: ‘hier iets bij en daar iets af’. Ook hier dient D66 een amendement voor in.

Ons laatste amendement is gericht op besluitpunt 6: stijging loonkosten volgens het CPB. Wij kunnen ons hierin vinden mits de uitzondering wordt opgenomen dat het uitsluitend CAO lonen behelst. Gezien onze financiële opgave staan wij volledig achter de gestelde kaders in de voorjaarsnota • Alleen nieuw beleid voor oud beleid ( mits wettelijk nieuw beleid) • Alle meevallers richting de algemene reserve • Beleidsarm jaar

Wij onderschrijven de visie van de gemeentesecretaris en spreken uit dat wij geen nieuwe projecten willen starten totdat oude projecten zijn afgerond. Wel met uitzondering van projecten en zaken die gestart moeten worden i.v.m. openbare orde en veiligheid. Vanuit die visie kunnen wij ons goed voorstellen dat we nog niet gaan starten met een burgerbegroting, ook al zijn wij een groot voorstander van een burgerbegroting. Dit vraagt in deze tijd te veel van onze organisatie. Eerst de begroting op orde krijgen!

Wel vindt D66 het van belang dat inwoners, en zeker jongeren, meer inspraak kunnen krijgen op wat er in hun eigen omgeving speelt. De werkgroep raadscommunicatie heeft zich het afgelopen jaar ingezet om de betrokkenheid van onze inwoners te vergroten. Toch gaat dat wat D66 betreft niet snel genoeg en wordt er nog te weinig naar echte participatie gekeken. De betrokkenheid bij de lokale politiek beperkt zich voor velen tot eens in de vier jaar stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Mensen voelen zich niet gehoord en vertegenwoordigd door de politiek. Dit gevoel is het grootst onder jongeren. Dit moet anders, o.a. door drempels zodanig te verlagen dat mensen zich directer met de politiek kunnen bemoeien. Bijvoorbeeld door een burgeragendering. Voorzitter, D66 zou graag zien dat onze verordening “Regeling Burgerinitiatief Zutphen” waar iedere inwoner vanaf 10 jaar een initiatief kan agenderen in de raad, meer bekendheid gaat krijgen. Hierover moet gecommuniceerd worden, juist op de door jongeren veel gebruikte sociale media. De drempel van 75 ondersteunende handtekeningen zouden wij graag verlaagd zien. Wij zouden deze op 50 willen zetten. Hoe staat u als College en als Raad hierin?

Ik zou graag willen afsluiten met ons zelf als Raad. Afgelopen periode is een periode geweest waarin er met regelmaat een duidelijke tweedeling is ontstaan. Coalitie versus Oppositie. En waar twee ruzie maken hebben er ook twee schuld. We zijn er niet in geslaagd om elkaar op cruciale momenten te vinden. En dat is jammer, maar toch denk ik wel dat wij dit kunnen. Iedere fractie, ieder raadslid zit er met dezelfde intenties: onze gemeente elke dag stap voor stap een beetje mooier te maken. De weg er naar toe kan verschillen, maar ik ben er echt van overtuigd dat iedereen die hier aanwezig is er vanuit de goede intentie in zit. Alleen verstaan we elkaar soms niet goed. Spreken we met dezelfde woorden, maar hebben daar vervolgens een totaal ander beeld bij. Hierin is Zutphen niet uniek. Een mooi voorbeeld hoe het anders kan, is de gemeente Leiden. Zij hebben samen een bestuursakkoord en daaropvolgend een beleidsakkoord afgesproken. Met het bestuursakkoord neemt de gehele raad verantwoordelijkheid voor het college en het opgestelde beleidsakkoord.

Gezien de huidige uitdagingen die er liggen lijkt het ons goed om ons coalitieakkoord bij te stellen. Dit is geschreven in een andere tijd met een andere werkelijkheid. Hoe mooi zou het zijn als we als raad op hoofdlijnen tot afspraken komen hoe wij als gemeenteraad willen dat er invulling gegeven wordt aan de rol van onze bestuurders. En dat wij aangeven, binnen de diverse portefeuilles, wat wij de aankomende periode willen bereiken en behouden. Wij zijn er een groot voorstander van om zo tot een gezamenlijk raadsakkoord te komen en vragen de andere fracties om met ons deze uitdaging aan te gaan. Geheel in de lijn van de financiële kaders die we vorige week als raad hebben aangenomen. Hoe mooi zou het zijn als we in de komende uren, tijdens de pauzes, met alle fracties tot een gezamenlijk opdracht richting onze raad kunnen komen, waarin we gaan onderzoeken hoe we tot een raads-akkoord kunnen komen en we de verbinding met elkaar en daarmee het dualisme zouden kunnen versterken. Wij hopen op een positieve respons van onze mede raadsleden.

College, mede raadsleden, dit komend jaar voelt als ‘erop of eronder’. Eén ding staat vast: samen moeten we het doen. We zien graag de aanbevelingen en kaders terug in de begroting. Wij wensen het college samen met de organisatie veel succes met het opstellen van de begroting. Schroom niet om vooraf keuzes voor te leggen aan de raad. Het is uiteindelijk een opgave aan ons allemaal. Samen moeten we het kleuren tot een mooi palet. Met als doel een mooie en duurzame, maar ook een financieel gezonde gemeente, die bruist, die aantrekkelijk is om in te wonen en die uitnodigt om te bezoeken. Dank u wel.

PlusOV

D66 D66 GroenLinks PvdA Zutphen 25-10-2018 18:36

Al geruime tijd maakt de fractie zich zorgen over ons leerlingen- en doelgroepenvervoer dat door middel van PlusOV is geregeld. Vorig jaar kon je de start van het schooljaar terecht als chaotisch betitelen. Hier hebben wij als D66 toentertijd ook schriftelijke vragen over gesteld . En ook dit jaar was de start niet optimaal. Het ging zeker beter dan vorig schooljaar, maar toch waren er kinderen die of thuis of op school niet werden opgehaald. Ook was er veel wisseling van chauffeurs, onduidelijkheid over ritten en was PlusOV moeilijk te bereiken.

De grote vraag hier is of dit allemaal aan PlusOV te wijten is of dat het aan de opdracht ligt die wij als gezamenlijke negen gemeenten hebben gegeven. Afgaande op hetgeen wat gezegd is in het forum van 8 oktober, denken wij dat het antwoord in het midden ligt.

Naar aanleiding van twee jaar samenwerking met PlusOV wil het college het volgende scenario:

Overeenkomst PlusOV verlengen voor alleen het vraagafhankelijk vervoer (Wmo- vervoer, Regiotaxi),maar niet voor het route-gebonden vervoer. Dit gaat de gemeente Zutphen zelf uitvoeren. De uitvoering van het vraagafhankelijk vervoer wordt door PlusOV goed uitgevoerd. De inwoners worden goed bediend met deze vervoersvorm. De problemen en klachten van inwoners doen zich vooral voor bij het route-gebonden vervoer. Dit betekent dat de gemeente Zutphen het leerlingen-,jeugdwet- en Wmo-dagbestedingsvervoer zelf gaat uitvoeren. Dit zal gebeuren via een aanbesteding.

Wij begrijpen ten zeerste dat er in deze richting gedacht wordt. De gemeenten Apeldoorn en Deventer staan hetzelfde hierin. Alleen tijdens de bespreking van dit scenario kwamen er nog een hoop vragen en alternatieven naar voren. Deze zijn volgens D66, maar ook volgens GroenLinks, Burgerbelang en de PvdA nog niet goed onderzocht of niet goed uitgelegd. Daarom hebben wij, samen met de andere drie partijen, een brief geschreven aan de wethouder met het verzoek om een extra forum te beleggen.

Wat ons naast de kwaliteit van het vervoer ook grote zorgen baart, is dat er totaal geen financiële onderbouwing ligt, voor welke keuze dan ook. Alleen aannames, zoals in de reactie van wethouder ten Broeke ; dat als wij het zelf gaan doen, we meer sturing en regie zouden hebben, waardoor de kosten minder zouden oplopen. Gezien de recente financiële ontwikkelingen binnen onze gemeente kunnen wij als D66 niet veel met aannames, want helaas bleken deze in het verleden boterzacht te zijn. Wij hopen dan ook, verwachten zelfs van ons college dat zij ruimte en tijd vraagt aan de andere partijen (de 8 andere gemeente en PlusOV) om een weloverwogen besluit te nemen. Dit kan pas echt genomen worden als een registeraccountant de deelliquidatie in kaart heeft gebracht en heeft becijferd, zoals door het bestuur van PlusOV aan de directie opgedragen is. Eind november of begin december 2018 zal duidelijk worden wat de financiële consequenties van (gedeeltelijke) uittreding zijn.

Met als doel om met een financieel dekkend onderbouwd plan te komen waarbij kwaliteit voorop staat.

A.s maandag 29 oktober van 19:00-20:00 extra openbaar forum PlusOV

Vragen en beantwoording schriftelijke vragen PlusOV

Verzoek fracties GroenLinks, Burgerbelang, D66 en PvdA om informatie en extra forum PLusOV

Reactie wethouder Ten Broeke op brief fracties met verzoek om informatie en extra forum PLusOV

Groene schoolpleinen

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Zutphen 22-10-2018 11:18

Vanaf december 2018 komt de provincie Gelderland met een subsidie van maar liefst één miljoen euro voor groene schoolpleinen. Volgens D66 Zutphen een uitgelezen kans voor de gemeente Zutphen om hiermee onze schoolpleinen te verduurzamen!

D66 Zutphen wil heel graag dat de schoolpleinen in onze gemeente een stuk groener worden. Groen, gras, hout en zand nodigt immers uit tot onderzoeken, spelen en bewegen. De provincie Gelderland heeft een miljoen subsidie gegeven en D66 Zutphen wil graag dat onze scholen daar maximaal gebruik van kunnen maken.

Naast dat zij veel meer uitnodigen tot spelen en ontdekken dan stenen schoolpleinen, zorgen groene schoolpleinen ervoor dat het regenwater beter afgevoerd kan worden en dat het minder warm is op de pleinen. Afgelopen zomer heeft de noodzaak daarvan zich wel bewezen.

D66 verzoekt daarom het college om alle scholen binnen onze gemeente zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van deze subsidies en hen te ondersteunen in de aanvraag. Het zou mooi zijn als het College de scholen, het Waterschap en het IVN als partijen bij elkaar brengt om samen de schoolpleinen te vergroenen en daarnaast het plein te gebruiken als levend lesmateriaal/ lokaal. Per school trekt de provincie Gelderland maximaal 17.500 euro uit. Dit bedrag is maximaal 75% van de kosten voor het aanleggen. De rest moeten scholen zelf betalen, maar dat mag met gemeentegeld of inzamelingsacties. Bij het vergroenen van schoolpleinen kan de IVN een coördinerende taak vervullen vanuit de provincie. D66 Zutphen vindt dat we deze kans moeten grijpen. Daarom dienen wij op 15 oktober bijgevoegde motie in. Inmiddels hebben de volgende partijen al aangegeven mee te willen indienen: BewustZW, GroenLinks, CDA, PvdA en Burgerbelang

Meer groene schoolpleinen in Zutphen

Start nieuw college

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Zutphen 30-05-2018 10:43

Afgelopen maandag is het nieuwe college geïnstalleerd. Wij feliciteren GroenLinks, PvdA, SP en de VVD met het bereikte akkoord. Wij wensen het nieuwe college veel succes en wijsheid toe voor de aankomende periode.

Hieronder kunt u onze eerste reactie lezen op het coalitieakkoord zoals wij deze hebben gegeven in de raadsvergadering van afgelopen maandag:

Coalitieakkoord 2018-2022 “Met elkaar kleuren wij Zutphen en Warnsveld” Wij hebben met gezonde nieuwsgierigheid het coalitieakkoord bekeken en gelezen. D66 is blij een aantal punten terug te zien in het akkoord. Bijvoorbeeld de aandacht voor ons ondernemersklimaat en de daarbij behorende kansen voor innovatieve ondernemers om zo gezamenlijk onze doelstellingen voor een sociaal sterk Zutphen, die energieneutraal 2030 ingaat te behalen. Wij gaan er dan ook vanuit dat u niet de lasten voor onze huidige en nieuwe ondernemers gaat verhogen, zodat zij zich graag blijvend vestigen in onze mooie gemeente. D66 is dan ook tevreden dat “Zutphen promotie” overeind zal blijven na eerder verontrustende ideeën om deze te halveren ten behoeve van een buitenzwembad. Dank SP. En natuurlijk zijn we blij dat het akkoord in ieder geval groen is.

Dat is eigenlijk ook wat ons opvalt. De enige harde doelstelling die we terug vinden in het akkoord is Zutphen energieneutraal 2030. De verdere doelstellingen en ook speerpunten zijn ons inziens zo geformuleerd dat er geen harde keuze gemaakt hoefde te worden en de coalitietrein kon blijven doorrijden. Als je de brieven naar de informateurs leest zijn er aardig wat tegenstellingen qua ambities, idealen en speerpunten binnen de partijen die dit akkoord hebben opgesteld. Hoe met deze verschillen wordt omgegaan, daarvan zie je weinig terug. Met name het verschil in de rol van de overheid, aantal wethouders, de beloning daarvan, en ook ons woonprogramma zien we niet of nauwelijks terug. En als je er iets over terug leest is het een zodanig geformuleerde compromis dat het vlees nog vis is. Het gegoochel met woorden om iedereen maar tevreden te houden zie je ook sterk terug in het vernieuwde focustraject. Met als eindresultaat dat het focustraject op deze manier niet meer van de gehele raad is, maar een feestje van de coalitie. Gezien de aard van de problematiek waar we voor stonden en nog voor staan is het grote draagvlak, het raadsbrede akkoord, afgebrokkeld naar een coalitieakkoord. De drie doelen waren in het vorige traject helder geformuleerd en gaven een echte focus aan. We maakten echte keuzes ook het rapport van Netten gaf aan wat we moesten doen! We zorgen voor onze inwoners dat zij zelfstandiger en meer in de eigen regie komen (versterken zwakkere Zutphenaren) en we zorgen dat onze bevolkingssamenstelling meer in balans komt door krachtige inwoners naar Zutphen te trekken. Aan het woordje krachtig of zwakker zat geen waardeoordeel, dat heeft u er zelf van gemaakt. Door het nu anders te stellen haalt u de kracht en de focus eruit. Dit vinden we geen opmaat voor een sterk bestuur waar wij als D66 voor staan.

Een van de grootste uitdagingen waar deze coalitie voor staat is de bezuinigingen van 25-30 miljoen. De financiële paragraaf start volgens ons positief. Twee centrale momenten waarop nieuw beleid wordt voorgesteld zodat er een actueel en integraal beeld wordt gevormd van uitgaven en inzet. Dit is voor ons cruciaal. Wij zijn blij dat de partijen die in het vorige college zaten dit nu ook onderkennen. U geeft aan twee derde van de bezuinigingen te willen vinden in het sociaal domein. Hoe kunt u dit zo stellen zonder dat er een goede analyse en vastgesteld beeld is waar de overschrijdingen zijn ontstaan? Ligt het daadwerkelijk zo simpel dat het rijk te weinig betaalt? Er zijn namelijk wel 280 gemeenten die uitkomen met hun budgetten of ligt het aan kapitaalvernietiging door de veelvoud aan organisatievormen, die niet op elkaar aansluiten en die niet functioneren? Of ligt het aan de hoge zorg en ondersteuningsbehoefte van onze inwoners? Pas als je deze vragen hebt beantwoord, weet je hoeveel je wel of niet kan bezuinigen in het sociale domein. De visie of randvoorwaarde die volgens D66 geldt is dat je de oplossing moet vinden daar daar waar de tekorten ontstaan. Een dergelijk kader zien wij niet terug bij de vier coalitiepartijen. Het lijkt of men het gesprek daarover niet heeft willen aangaan. Durf je eens uit te spreken! Wij maken ons daar namelijk wel zorgen over, want op korte termijn zal het college met concrete voorstellen hierover moeten komen.

Wat we ook bijzonder vinden in het coalitieakkoord is dat al vaste toezeggingen worden gedaan naar bijvoorbeeld 2getthere. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hanzehof. De raad wacht al sinds september vorig jaar op voorstellen waarin een structurele oplossing voor de Hanzehof wordt gezocht. Als wij de culturele hoofdstad van Oost-Nederland willen zijn dan zal u zorg moeten hebben voor het behoud van de Hanzehof, een echte serieuze schouwburgvoorziening! Juist niet zo’n vage zinssnede dat er een theatervoorziening met een concertzaal moet blijven.

Als D66 iets heeft geleerd van de afgelopen periode en dit ook bevestigd heeft gekregen tijdens het huidig inwerkprogramma is dat je eerst helder moet hebben óf er een probleem is en vervolgens moet kijken wat dit probleem precies is. Nog belangrijker; is er draagvlak en financiële dekking voor de gekozen oplossingen? Beide vragen zien wij niet beantwoord in het coalitieakkoord. We zien wel veel aannames en veronderstellingen, niet getoetst bij derden, inwoners, organisatie en/of mede raadsfracties. Wij begrijpen dat het een akkoord op hoofdlijnen is , maar dat ontslaat u niet van de verantwoordelijkheid om een basisgrondhouding als bestuur van de gemeente te vormen. Het akkoord geeft aan dat de partijen een gemeente wil zijn die samenwerkt. Wat is hierin jullie uitgangspositie? Hebben jullie gezamenlijke antwoorden op de volgende vragen: Worden we wel of geen regiegemeente en hoe uit zich dat? Staat de gemeente dichtbij of juist op een afstand in de uitvoering? Zorgen we voor onze inwoners of zorgen we juist dat onze inwoners zelf regie kunnen houden en/of ontwikkelen? Werken we echt samen of willen we bepalen? Wij halen het niet uit het akkoord en kunnen er dus alleen naar gissen.

Coalitieakkoord 2018-2022

Verkeersveiligheid in Zutphen

D66 D66 GroenLinks Zutphen 03-05-2018 07:48

Verkeersveiligheid in Zutphen

Toen ik eind april de Stentor opensloeg viel mijn oog op een paginagroot artikel over de verkeersveiligheid in Nederland. Het blijkt dat er voor het eerst meer fietsers zijn omgekomen dan inzittenden van een auto. Topadviseur Peter van der Knaap vindt dan ook dat het de hoogste tijd is om het lokale bestuur desnoods te dwingen om hun gemeente verkeersveiliger te maken. Mijn gevoel dat verkeersveiligheid enorm leeft onder de bevolking werd nog eens versterkt toen ik vorige week voor ProDemos aan de slag mocht met leerlingen van de Vrije School Zutphen over democratie en gemeente in de oude raadszaal. Leerlingen mochten zelf problemen aandragen én oplossen. Veiligheid van fietsen was een hot topic: jeugd voelt zich heel kwetsbaar door het vele vrachtverkeer. Het merendeel van de aangedragen onderwerpen ging dan ook over verkeersveiligheid.

De verbetering van de verkeersveiligheid in Zutphen verdient daarom weer om hoog op de agenda gezet te worden vindt D66 Zutphen-Warnsveld. Het werk in Zutphen op het gebied van veiliger wegverkeer is nog lang niet af. En wij staan niet alleen in deze gedachte. Maar liefst drie moties kwamen voorbij in de gemeenteraad van afgelopen maandag 23 april. De motie “Paulus Potterstraat goed op weg” werd door de fracties van GroenLinks, D66, Stadspartij, Fractie Pepers en Lijst van Vliet ingediend. De motie verzoekt het college om de fietsroute vanuit Leesten en Warnsveld door te trekken over de Paulus Potterstraat naar het centrum en dit in 2019 te realiseren waarbij bewoners, scholen en ondernemers aan de Paulus Potterstraat en deel Berkenlaan worden meegenomen in de te realiseren plannen. De tweede motie pleitte voor een integrale aanpak van veilig verkeer in de hele gemeente Zutphen. De derde motie betrof een specifieke verkeerssituatie, te weten de kruising Jan Vermeerstraat/Gerard Doustraat.

Wij steunen de drie moties van harte. Want we zijn in Zutphen toe aan een integrale aanpak van het verkeer. Wat ons betreft verdient de Paulus Potterstraat hierin prioriteit. Zeker als je naar de verkeersveiligheid kijkt. De kruising Jan Vermeerstraat/Gerard Doustraat kan dan hopelijk snel verbeterd worden binnen de integrale aanpak van de verkeerssituaties en verkeersveiligheid van de gemeente Zutphen. Alle moties werden met een grote meerderheid aangenomen.  Het college is nu aan zet en ik hoop van harte dat de vaart er in blijft, want een aantal verkeerssituaties zijn heel hard aan verbetering toe.

Huibert Brouwer

Raadslid D66 Zutphen-Warnsveld

https://zutphen.d66.nl/2018/05/03/verkeersveiligheid-in-zutphen/ https://zutphen.d66.nl/2018/05/03/verkeersveiligheid-in-zutphen/ https://zutphen.d66.nl/2018/05/03/verkeersveiligheid-in-zutphen/

 

Formatieproces zonder D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Zutphen 12-04-2018 14:01

Woensdag is bekend geworden dat GroenLinks niet zal gaan formeren met D66 Zutphen. Dit is ontzettend jammer, zeker gezien het feit dat wij in twee van de drie mogelijke formaties vermeld werden. We hebben de hoop dat, ondanks onze eigen afwezigheid, uit het formatieproces een sterk bestuur voort komt.

Het waren bewogen dagen voor onze fractie; nadat maandag de formateurs Boldewijn en Smit drie mogelijke coalities overdroegen aan de fractie van GroenLinks, hadden wij de hoop uitgenodigd te worden voor een gesprek. In het formatieverslag is te lezen dat we op veel onderwerpen een verbindende factor kunnen zijn. Onze input, met name op het gebied van duurzaamheid en bestuurlijke vernieuwing, is absoluut van toegevoegde waarde voor de aankomende raadsperiode.

GroenLinks heeft ervoor gekozen zoveel mogelijk recht te doen aan de verkiezingsuitslag en twee winnende partijen (VVD en PvdA) en de éénnagrootste partij (SP) uit te nodigen voor een mogelijke coalitie. Dat betekent dat er een akkoord zal moeten komen dat van links tot rechts aanvaard wordt; we zijn dan ook blij dat de fractie van de SP heeft aangegeven te willen praten over andere organisatievormen voor de Huishoudelijke Hulp dan een stichting. Daarnaast staat het nieuw te vormen college grote uitdagingen te wachten, waaronder een bezuiniging van 18-25 miljoen.

Het zal een opgave zijn hierin een gezamenlijke koers te gaan varen; wij kijken dan ook uit naar de uitkomst van dit formatieproces!

 

Lokaal strijden tegen de Plastic Soup

D66 D66 GroenLinks CDA Zutphen 16-01-2018 07:58

Tijdens de raadsvergadering van 15 januari 2018 heeft D66 Zutphen -Warnsveld de motie Statiegeldalliantie ingediend. De statiegeldalliantie wil de overheid overhalen om statiegeld ook op blikjes en kleine flessen in te voeren, zodat onder andere zwerfafval afneemt en grondstoffen beter worden hergebruikt.  GroenLinks, Stadspartij, CDA en Burgerbelang diende mee in.

Statiegeldalliantie

Organisaties uit Nederland en België slaan de handen ineen en hopen daarmee te bereiken dat zowel de Nederlandse als de Belgische overheid statiegeld zullen invoeren op kleine flessen en blikjes, zoals dat nu het geval is in bijvoorbeeld ons buurland Duitsland. Waarom moet er ook statiegeld komen op blikjes en kleine flessen volgens de Statiegeldalliantie? “Statiegeld zorgt voor minder zwerfafval, minder dierenleed, minder opruimkosten en betere recycling van waardevolle materialen. Daarom moet in Nederland en België statiegeld op alle plastic drankflessen en blikjes worden ingevoerd.”

Partners Statiegeldalliantie

Onder andere de Consumentenbond en de Plastic Soup Foundation zijn al partner van de Statiegeldalliantie, maar ook verschillende gemeentes doen al mee! Onder andere gemeente Utrecht, Amsterdam, Maastricht, Leiden, Haarlem, Enschede, Zwolle en Apeldoorn zijn al partner van de Statiegeldalliantie. Volgens D66 hoort ook Zutphen zeker thuis in dit rijtje.

Wat D66 betreft hoort bij een energieneutrale gemeente ook het zoveel mogelijk hergebruiken van grondstoffen. Grondstoffen die ook in plastic flesjes en blikjes zitten. Het is goed voor het milieu om op een duurzame manier met deze grondstoffen om te gaan. Daarom steunt D66 Zutphen de Statiegeldalliantie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.