Nieuws van CDA in Zwartewaterland over ChristenUnie inzichtelijk

4 documenten

Wederom uitstel verkeersplan Hasselt.

CDA CDA ChristenUnie Zwartewaterland 11-06-2019 06:52

Eigenlijk heeft het geen zin meer om te gaan discussiëren over de verkeercirculatie in het centrum van Hasselt. Er is een amendement vanuit de Christen Unie, SPG en Buitengewoon Zwartewaterland die er voor zorgt dat er vandaaggeenkeuze gemaakt wordt, maar de beslissing over het verkeer in het centrum van Hasselt uitstelt door nieuwe uitwerkingen en planvorming. En daarmee laat de coalitie iedereen in het centrumwéérwachten tot een definitieve oplossing. Wederom uitstel.Het begint pijnlijk te worden dat hetcollegeer niet in slaagt om een breed gedragen voorstel aan de gemeenteraad te kunnen presenteren. En het is nog pijnlijker om aan te zien dat de coalitie hun eigen wethouder niet weet te steunen. En dat een partij na het toezeggen van hun steun in de vorige raadvergadering nu voor een ‘andere weg kiest’. De wethouder wordt nu door decoalitiein de kou gezet door zich uit te sprekentegenhet voorliggende raadsvoorstel.Maar groot deel van de oppositie is ook geen voorstander van het voorliggende raadsvoorstel, maar maakt wel een keuze, daarmee kom ik aan het einde van mijn termijn. In aanvulling op de vorige raadsvergadering heeft de wethouder een paar A4’tjes opgeleverd met een aantal gegoogelde plaatjes met voorbeelden van “auto te gast”. En de schatting, geen feiten, dat bij die inrichtingen het aantal verkeersbewegingen zal afnemen.Heeft de wethouder er ook rekening mee gehouden dat in die afgebeelde situaties andere verkeersregels kunnen gelden, zoals wél eenrichtingsverkeer of alleen toegang voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijden? Want de afbeeldingen doen suggereren dat er mogelijk ook ander verkeersregels in het spel zijn.Het klopt dat er minder auto’s in de Diezestraat in Zwolle rijden sinds daar de weginrichting is aangepast. Maar dat komt niet door de weginrichting, dat komt omdat bevoorrading alleen in de ochtend kan plaatsvinden en verder autoverkeer niet toegestaan is. Afbeelding 3 iseen veel ruimere straat dan de Hoogstraat en daardoor niet te vergelijken.Bij afbeelding 5 kan ik menietvoorstellen dat hier sprake is van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen, dat kan qua weginrichting nooit passen. Al met al kunnen we met die verbeelding en de schatting van de wethouder dus helemaal niets. Ik zal het hele relaas van de vorige raadsvergadering niet nogmaals herhalen, maar voor het CDA zijn 2 uitgangspunten het belangrijkst: -Onnodig doorgaand verkeer uit het centrum mijden & -Verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het aanleggen van de parallelweg ten noorden van de N331 zorgt voor een vermindering van het verkeer dat door het centrum richting de Molenwaard gaat. Daar zijn we vóór en moet wat ons betreft ook doorgaan. De verkeersstromen zijn door het aanpassen van de N331 gewijzigd, dit heeft het onderzoeksbureau al vóór de aanpassingen voorspeld en meegewogen. Er is na de aanpassingen geconstateerd dat die voorspellingen juist waren. Onafhankelijk van dat laatste onderzoek doet BVA al de uitspraak dat er een doorgaande verkeersstroom van oost naar noord blijft. Dus ook na de aanpassingen in de N331 blijft deze verkeersstoom bestaan. Het CDA wil deze onnodige verkeersstroom uit het centrum weren: Doorgaand verkeer bezoektgeenwinkel, bezoektgeenterras, bezoektgeenwoning in het centrum en is dus overbodig. Het herinrichten van de Hoogstraat kan dat probleem oplossen. Het ‘auto te gast’ principe klinkt interessant, op zich staat het CDA daar helemaal niet onsympathiek tegenover. Echter moet het wel een doel treffen. Juridisch gezien bestaat het ‘auto te gast’ principe niet. Er zijn wel aanbevelingen hoe het er uit moet zien om meer ruimte en veiligheid voor fietsers te bieden maar een fietser blijft een fietser en een automobilist een automobilist. Er zijn meerdere onderzoeken naar dit soort type wegen gedaan en vaak komt naar voren dat de automobilist, indien hij over de ruimte beschikt om in te halen, dit ook zal doen. En in de praktijk zie je dit nu ook gebeuren. “Nog even snel die fietser voorbij, voordat ik die auto ga passeren”. Die gedachtes, daar moeten we vanaf. Op dit moment, met tweerijrichtingen wordt deze gelegenheid geboden en dat komt de verkeersveiligheid niet te goede. Het veiligheidsgevoel van fietsers is nu niet goed en dat kán beter. Maar ook met een auto-te-gast straat voorkom je gevaarlijke of onwenselijk inhaal- of passeer-bewegingen niet omdat de breedte van de weg voor automobilisten een beslissende factor is. Zodra de weg ingericht is voor éénrichtingverkeer en smal genoeg is voor één auto, maar geen inhaalbeweging mogelijk maakt, zal de fietser voor blijven gaan. En biedt de ruimte die over blijft tegelijk meer mogelijkheden voor het verbreden van het trotoir, het plaatsen van parkeerplaatsen, plantenbakken en kleinschalige fietsenstalling, et cetera. Het straatbeeld wordt vriendelijker, het autoverkeer rustiger en er is meer ruimte voor fietser én voetganger. Daar kan je toch niet tegen zijn!?Eveneens blijft het centrum voor wie daar een bestemming heeft te bereiken en te verlaten vanuit het noorden en het zuid-oosten, maar ontneemt het de prikkel om van oost naar noord door de Hoogstraat het centrum te belasten. Het plaatsen van een bord ‘auto-te-gast’ en het uitbreiden van dat gebied is wat ons betreft mogelijk, maar de essentie zit voor het CDA in het aanpassen van de gereserveerde ruimte voor gemotoriseerd verkeer. En dan past éénrichtingverkeer het beste. Als laatste is het aansluiten van de parallelweg en deze direct weer afsluiten voor gemotoriseerd verkeer in onze ogen raar en het ontneemt een kans om het centrum op een extra manier te ontsluiten, wat ook een doel vanuit de centrumvisie was. Voorzitter, het CDA wil liever niet wachten en maakt nu een keuze voor een gemoedelijk en veilig centrum voor voetganger en fietser.

CDA-Overijssel wil 200 miljoen van Rijk voor energiebesparing en hernieuwbare energie

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Zwartewaterland 15-10-2018 07:03

Het CDA in Overijssel wil dat het Rijk 200 miljoen beschikbaar stelt aan de provincie Overijssel om te investeren in het verduurzamen van gebouwen, zoals woningen, scholen, sportkantines en bedrijven. CDA-lijsttrekker Eddy van Hijum stelde in het discussieprogramma ‘Politiek in de Pol’dat dit hard nodig is, als we met elkaar de ambities op het gebied van verduurzamen en energie besparen willen realiseren. Provincies zijn veel beter dan het Rijk in staat om de energietransitie in goede banen te leiden. De provincie Overijssel heeft onder meer een goed werkend Energiefonds van 200 miljoen euro ingesteld, evenals een succesvol stelsel van energieleningen voor particuliere woningeigenaren. “Als het Rijk onze financiële armslag verdubbelt, kunnen wij direct aan de slag”, stelt hij. Plannen zonder draagvlakVan Hijum maakt zich zorgen over de moeizame onderhandelingen aan de landelijke ‘Klimaattafels’ over ambities en maatregelen voor gebouwen, industrie, mobiliteit en landbouw. Bovendien lijkt de energietransitie de coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie te verdelen op het punt van de haalbaarheid en betaalbaarheid van ambities. “Als we niet uitkijken, dan gijzelen we elkaar met doorrekeningen en worden er plannen aan tekentafels bedacht die geen draagvlak hebben in de regio”, stelt hij. Geen weg terugVan Hijum wijst er op dat dezelfde politieke coalitie van CDA, VVD, D66 en ChristenUnie in Overijssel al intensief en eendrachtig samen werkt aan verduurzaming. “Energiebesparing is van belang voor het klimaat, voor de portemonnee van inwoners en bedrijven en voor de werkgelegenheid”, stelt de CDA’er. “Ook moeten we minder afhankelijk worden van olie en gas uit andere delen van de wereld. Er is geen weg terug, alleen vooruit. Maar geef de regio ruimte en vertrouwen om aan gedragen oplossingen te werken.” 200 miljoen voor energiebesparing en hernieuwbare energieMet de impuls van het Rijk van 200 miljoen euro wil het CDA Overijssel een ambitieus programma uitwerken voor energiebesparing (isolatie) en het opwekken van hernieuwbare energie (zonnepanelen, warmtepompen etc) in woonwijken en op bedrijventerreinen. Het Rijk kan hiervoor putten uit het budget van 2,5 miljard euro dat het onlangs opgerichte InvestNL in beheer heeft gekregen. “Hoog tijd dat InvestNL het beschikbare kapitaal maatschappelijk laat renderen”, vindt Van Hijum.

In gesprek met Margreet Bosma, lijsttrekker CDA "Wij staan voor vitaliteit van de vier kernen en ons buitengebied"

CDA CDA SGP ChristenUnie Zwartewaterland 05-03-2018 09:28

Na vier jaar in de coalitie te hebben gezeten met ChristenUnie en SGP, maakt ook het CDA zich op voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Margreet Bosma, huidige fractievoorzitter en lijsttrekker van het CDA, kijkt met een goed gevoel terug, al moest zij wel even schakelen in een coalitie met een partij die zelf geen actieve rol voor vrouwen in de raad ziet. “Samen hebben wij impopulaire maatregelen moeten nemen”, zegt Bosma. "Maar als CDA hebben wij de boel niet op slot gezet en dus ook de ruimte genomen om constructief aan een sterkere gemeente te werken." Vanuit de oppositie kwam wel eens de opmerking dat het CDA maar wat aan het blok ChristenUnie en SGP hing, maar dat ziet Bosma toch echt anders. "Wij waren het stoute jongetje van de klas met een positieve rol. Ik geloof namelijk dat deze coalitie het zonder ons niet vier jaar had volgehouden.” Bosma ziet dat de gemeente met alle ontwikkelingen in de nieuwbouw en op de industrieterreinen niet stil is blijven staan. “Maar na vier jaar is het natuurlijk niet afgerond, dingen blijven doorlopen en dus werken wij graag verder aan onder andere het behoud van de zwembaden en bibliotheken."Het CDA gaat verder met Bosma als vertrouwde lijsttrekker, maar veel namen op de kandidatenlijst zijn nieuw."Wij hechten veel waarde aan ons buitengebied en zijn dan ook blij met melkveehouder Martijn Riezebosch als vervanger van Henk Selles. Zo is Gert van Lente een goede voor het Sociaal Domein en Ivo Eenkhoorn de man om onze gemeente met het oog op recreatie en toerisme positief naar buiten te brengen."Na de verkiezingen hoopt het CDA met minimaal vijf zetels de grootste partij te zijn. "Wij kunnen dan de eerste stap zetten op weg naar een nieuwe coalitie."Met welke partijen het CDA een coalitie wil vormen, is Bosma nu nog om het even. "Als wij een wethouder mogen leveren, zal dat in ieder geval niet onze huidige wethouder Visserman zijn. Hij wordt onze nieuwe bestuursvoorzitter." Bosma laat de nieuwe kandidaten weten dat het CDA een partij is waar je wel werk aan hebt. "Als middenpartij zijn wij er voor iedereen en dus maken wij ons sterk voor zowel de zachte, sociale kant als de harde, economische kant. Gelukkig worden wij hierin gesteund door deskundigen uit onze achterban en de vele contacten dankzij onze werkbezoeken."Met alle pijlen gericht op een plek in coalitie en college wil het CDA ook de komende vier jaar positief bijdragen aan de lokale zorg binnen het Sociaal Domein. "Wij doen het erg goed in Zwartewaterland, maar helaas was dat voor Den Haag aanleiding om ons te korten. Dat maakt ons kwetsbaar, zeker als je bedenkt dat de zorg voor slechts één gezin met twee autistische kinderen het verschil kan maken tussen de groene en rode cijfers. Op dit vlak staan wij dus voor alertheid, maar ook voor het in stand houden van ons sterk ontwikkelde vrijwilligerswerk, noaberschap en omzien naar elkaar."Verder zet het CDA hoog in op de leefbaarheid en vitaliteit van Hasselt, Zwartsluis, Genemuiden, Kamperzeedijk en het buitengebied. "Graag bevorderen wij de merknaam van onze gemeente, zodat mensen weten dat wij zeker meer dan drie dagen vermaak te bieden hebben."Ook ziet Bosma in de raad graag een goede afspiegeling van de samenleving. "Maak dus gebruik van je stemrecht, ook de ruim dertig procent die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen is thuis gebleven. Met het nieuwe BuitenGewoon Zwartewaterland zijn er zeven partijen en dus valt er voor iedereen iets te kiezen."Kijk voor meer informatie over het verkiezingsprogramma van het CDA opwww.cda.nl/overijssel/zwartewaterlandDoor: De Zwartewaterkrant | Astrid MensinkArtikelcorrectie of aanvulling doorgeven? Meld het ons. Wilt u reageren op dit bericht? Laat dan uw reactie achter. Heeft u tips voor onze redactie? Bel dan de tiplijn: 038 - 88 88 853.

Raadszaal krijgt Nederlandse en Zwartewaterlandse vlag

CDA CDA SGP VVD PvdA ChristenUnie Zwartewaterland 24-11-2017 14:00

Raadszaal krijgt Nederlandse en Zwartewaterlandse vlag Donderdag 23 november heeft het CDA, samen met de SGP, VVD en Gemeentebelangen een motie ingediend om de Nederlandse driekleur zichtbaar te krijgen in de raadszaal van het gemeentehuis. De motie is door een meerderheid van de raad aangenomen. De ChristenUnie en PvdA stemden tegen. Naast de nationale vlag komt ook de vlag van Zwartewaterland in de raadszaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.