Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

243 documenten

“Dat verklaar en beloof ik”, mijn woorden van 100 weken geleden – Avinash Krishnasing

VVD VVD Delft 26-05-2021 07:41

De avond van de installatie. Ik steek mijn twee vingers in de lucht en luister naar de woorden van onze burgemeester. Mijn eerste vijf woorden in de raadszaal: “Dat verklaar en beloof ik”. Het is de dag dat ik geïnstalleerd werd als commissielid in de gemeenteraad van Delft. Een bijzondere en mooie rol die ik mag vervullen. Geloven in de kracht van mensen is daarbij honderd weken lang mijn leidraad geweest. Ik wil ruimte scheppen in het oplossende vermogen van Delftenaren en ondernemers. Mensen eigen verantwoordelijkheid geven is de erkenning van hun enorme capaciteiten. Dat is voor mij de betekenis van een dienstbare en faciliterende gemeente.

https://delft.vvd.nl/nieuws/44334/dat-verklaar-en-beloof-ik-mijn-woorden-van-100-weken-geleden-avinash-krishnasing

Het werk van een commissielid is veelzijdig. Ik mocht mezelf de afgelopen honderd weken met veel zaken bezighouden. Waar kun je de auto parkeren? Waar laat je het afval? Waar gaan we bouwen? Voor een betere veiligheid rondom het Delflandplein. Zaken die iedereen raken. De eigen verantwoordelijkheid van Delftenaren en ondernemers breng ik terug in de discussies. Die moeten zoveel mogelijk benut worden. Daar ligt immers de kracht van Delft. En voor hen doen we het, naar hen luisteren we. Als gemeente moeten we samen met inwoners en ondernemers optrekken. Juist van die samenwerking geniet ik. Zo kunnen we namelijk slimme keuzes maken.

En er is nog iets anders wat me leidt. De besluiten van de gemeente mogen de Delftenaren niet op kosten jagen. Duurzaamheid? Prima. Maar niet als dat tot hoge belastingen en voor dure energierekeningen leidt. We moeten verstandige beslissingen nemen. Zeker in deze huidige situatie. De hardwerkende Delftenaar en de veerkrachtige ondernemer mogen niet de rekening betalen voor allerlei politieke idealen. Ik vind het belangrijk dat we daarin keuzes durven te maken en kritisch kijken naar onze uitgaven.

Deze keuzes maak ik niet alleen. We hebben een jonge en kleine fractie die met elkaar samenwerkt. Een daadkrachtige fractie ook, die keihard werkt; bevlogen, vanuit het geloof in de kracht van mensen, in hun vermogen om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Mijn fractiegenoten hebben mijn politieke opvattingen verdiept. Ze hebben me ook meer zelfvertrouwen gegeven. Ik geloof in de kracht van anderen. Maar geloven in mijn eigen kracht vind ik soms wat moeilijker. In dit leerproces ben ik geholpen door de fractie en de partij. Daar ben ik hen erg dankbaar voor.

Op dit moment mis ik wel de fysieke contacten in de stad. De gesprekken met inwoners en ondernemers. Die ontmoetingen komen snel weer terug. Het tekent mijn optimisme – in mensen, in de samenleving. We zetten nu de eerste stappen op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Want ons politieke werk is nog niet af. Voor ons als fractie niet, voor mezelf niet – voor de stad niet. Ik kijk uit naar ons verkiezingsprogramma, de kandidatenlijst en de campagne. Ik hoop op een mooie plek op de kandidatenlijst en dat ik bij de volgende periode terug mag komen als raadslid. Zodat ik nog meer kan beteken voor de stad.

Avinash KrishnasingCommissielid Ruimte & Verkeer

Biddag voor de stad: Gebed om zegen voor de gemeenten

ChristenUnie ChristenUnie Delft 10-03-2021 22:22

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1366671/131785/nieuwe-kerk-delft.jpgHeer, Vader in de hemel, op deze biddag komen wij tot u om u te vragen om een zegen, een zegen over het werk, dat in onze steden en dorpen verricht wordt. In onze streek, waar we ons thuis voelen, waar we ons voor inzetten, waar ook in de komende tijd veel werk wordt verricht. Wilt u met de inwoners van onze gemeenten zijn, nu, in deze tijd van onzekerheid, gezondheid, werk en welzijn, velen onder druk staan?

Wilt u steeds weer mensen laten opstaan, die zich ontfermen over de zieken, de eenzamen, de werklozen,de radelozen, om allen die gebukt gaan onder onzekerheid en vertwijfeling, bij te staan en zo te getuigen van Uw liefde voor mensen en van wat naastenliefde is?

Wilt u ons steeds weer laten zien hoe wij met de ogen van Jezus naar onze naasten en onze omgeving kunnen kijken om zo tot zegen te zijn van eenieder, die op onze weg komt?

U hebt ons, mensen, als rentmeesters en priesters aangesteld om zorg te dragen voor Uw schepping, om zorg te dragen voor onze medemensen, en om tot zegen te zijn.Wilt U ons steeds weer aan die roeping herinneren, opdat wij jegens U en jegens de gehele schepping onze verantwoordelijkheid blijven oppakken?

Heer, onze Hulp is in Uw Naam, U, die hemel en aarde heeft voortgebracht, U, die trouw blijft tot in eeuwigheid, U, die nooit loslaat wat Uw hand begonnen is, en wij bidden U om Uw zegen door onze Heer Jezus Christus, die met U, in de eenheid van de Heilige Geest, leeft en regeert tot in eeuwigheid.Amen.

Huurdersoproep in aanloop naar Prinsjesdag

SP SP D66 Delft 10-09-2020 19:08

Huurders uit Delft voeren in aanloop op Prinsjesdag actie om minister Ollongren op te roepen om de huurverhoging terug te draaien. Bewoners uit de Woonbron huizen in de Poptahof die eerder in verzet kwamen tegen torenhoge stookkosten; en huurders van Vestia die een zwartboek maakten met klachten over slecht onderhoud en te dure huizen slaan de handen ineen. Natascha Wassenburg, Vestia-huurder, licht de boodschap aan de minister toe: "Toen we deze zomer met honderden huurders - digitaal- klaar stonden om in gesprek te gaan met minister Ollongren keerde zij ons de rug toe en stapte in haar dienstauto. Maar wij moeten keer op keer meer betalen terwijl onze lonen vaak achterblijven. Het wordt tijd dat de minister naar ons gaat luisteren." Oscar Tellekamp uit de Poptahof sluit zich daar van harte bij aan: "Het is een belachelijke verhoging in een tijd dat veel mensen al minder inkomsten hebben"

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum vindt het bijzonder dat Delftse huurders gezamenlijk in opstand komen: "Mensen pikken het niet langer. De huren worden overal verhoogd en ondertussen kunnen steeds minder mensen in Delft goede en betaalbare woonruimte vinden. De afgelopen periode roerden mensen zich in de Bomenwijk, het Heilige Land, de Poptahof, de Indische Buurt en ga zo maar door. Onterechte sloop, slechte isolatie van de huizen, hoge kosten of schimmel. Uiteindelijk is het overal dezelfde strijd: fatsoenlijke betaalbare woningbouw voor hardwerkende Delftenaren. Het wordt tijd dat Delftse huurders als collectief van zich laten horen en dat begint nu, in aanloop naar Prinsjesdag"

Niet alleen in Delft, maar op veel plekken laten huurders van zich horen. Door het hele land zijn al langere tijd mensen in actie om de huurverhoging terug te draaien met de leus '0% is genoeg'. SP-kamerlid Sandra Beckerman  ‘De huren waren al onbetaalbaar en zijn nu weer verhoogd. Volstrekt asociaal. Wij roepen het kabinet op: denk dinsdag niet aan de prinsjes, maar aan de huurders, en draai de huurverhoging terug,’ 

De week voor Prinsjesdag lekten plannen van het kabinet uit om verhuurders een korting te geven van 200 miljoen euro op de verhuurderheffing. ‘Een druppel op een gloeiende plaat’, noemt Beckerman deze plannen. ‘Mooi dat de minister nu iets lijkt te willen doen. Maar in totaal betalen woningcorporaties 1,7 miljard euro aan de schatkist. En de vraag is of deze kleine korting überhaupt bij huurders terechtkomt. Dus een oplossing is dit bij lange na niet.’

Minister Ollongren van D66 heeft al 3 keer een aangenomen voorstel uit de Eerste Kamer naast zich neergelegd. In plaats daarvan deed zij een ‘moreel appèl’ aan verhuurders om de huren niet te verhogen. Met als resultaat: de grootste huurstijging in de afgelopen 6 jaar.

Wat vindt u van de rotonde op het Delflandplein?

ChristenUnie ChristenUnie Delft 27-08-2020 12:19

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/Delflandplein foto uit de lucht.jpgVlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken! Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

 Wij nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

 Deze avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

 I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

 PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten?

Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020

Dit kan online op:                                        https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG

Of via deze QR-code:

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/correcte qr Delflandplein.png

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/met vriendelijke groet.PNG           

ROTONDE DELFLANDPLEIN MOET VEILIGER

SP SP CDA Delft 26-08-2020 07:59

WAT VINDT U VAN DE ROTONDE OP HET DELFLANDPLEIN?

De SP, samen met CU, CDA en SD, nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

Vlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken!

Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

De avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september, Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten? Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020.

Dit kan online op:             https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG of via de QR code in de blijlage

Het verkeersveiligheidsonderzoek kunt u lezen op:

https://delft.notubiz.nl/document/9067580/1#search=%22delflandplein%22

Gezocht: Ervaringen met het (niet) vinden van passend werk | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 25-08-2020 00:00

In mijn werk als raadslid kom ik regelmatig verhalen tegen van Delftenaren die het niet lukt om werk of een dagbesteding op hun niveau te vinden. Ik hoor verhalen van mensen met een psychische kwetsbaarheid die jarenlang naar de dagbesteding gaan en een intellectuele uitdaging missen buiten de GGZ-wereld. Ik hoor verhalen van studenten met een beperking die het vanwege financiële problemen niet lukt om hun studie aan de TU af te maken, terwijl ze dan vaak al aan het afstuderen zijn en een baan in het verschiet hebben. Er zijn mensen die vanwege hun afkomst of huidskleur gediscrimineerd worden en hierdoor minder kans maken om hoger op te komen. En we kennen allemaal wel de verhalen van statushouders waarbij hun diploma in Nederland niet erkend wordt.  

 

Initiatiefvoorstel: kijken naar wat er nodig is  

Vaak lopen mensen tegen allerlei regeltjes aan waardoor ze genoegen moeten nemen met voor hen geestdodend werk, een uitkering of afhankelijkheid van hun partner. In Delft willen we kijken naar wat mensen nodig hebben om een baan op niveau te vinden. We willen de regels en oplossingen daar op aan laten sluiten. Om dit te bereiken wil GroenLinks na de zomer een initiatiefvoorstel indienen in de gemeenteraad. Hier hebben we jullie hulp bij nodig. 

We zijn geïnteresseerd in waar mensen tegenaan lopen bij het vinden van geschikt werk, maar ook in datgene wat wel goed gaat.  

Ook ikzelf heb ervaren hoe frustrerend het is om geen werk te kunnen vinden op je eigen niveau. Toen ik in 1988 ‘met genoegen’ afstudeerde voor mijn doctoraal psychologie in Leiden was er een economische crisis. Voor sollicitaties werd ik steeds uitgenodigd vanwege mijn goede studieresultaten. Maar elke keer viel er op zaterdagochtend weer een afwijzing in de brievenbus. Ik kan me nog goed herinneren dat ik huilend thuiskwam van een gesprek bij de Sociale Dienst. De medewerker had mij verteld dat ik maar moest gaan solliciteren voor schoonmaakster. Het was een klap in mijn gezicht. Uiteindelijk solliciteerde ik voor projectleider bij het Vrouwengezondheidscentrum Delft en werd ik op aanraden van de ambtenaar die mij kende van mijn vrijwilligerswerk aangenomen. Ik sprong een gat in de lucht. Eindelijk werd ik als volwaardig mens gezien! 

Iedereen verdient het om werk te vinden dat bij je past. Wil jij ons helpen dat te bereiken? Je kunt je verhaal met ons delen door te mailen naar i.lips[@]groenlinksdelft.nl. Als je je verhaal liever niet via een mail vertelt kun je op deze manier ook een afspraak maken. 

Update 21 aug: Delfthopper weer beschikbaar!

CDA CDA Delft 20-08-2020 20:06

Update 21 augustus: EBS meldt vandaag op haar website dat de Delfthopper telefonisch weer te reserveren is (nog niet online). Voor de reis wordt gecontroleerd of de passagier geen corona-gerelateerde klachten heeft. Dat is goed nieuws! Soms gaan dingen gelukkig snel. Blijven natuurlijk de vragen waarom de Delfthopper plotseling volledig uit de dienstregeling kon worden gehaald (terwijl de oplossing zo simpel is) en dat tot en met 20 augustus zowel via de website als telefonisch niets werd gezegd over een spoedige oplossing. Communicatie en duidelijkheid naar de inwoners die de Delfthopper gebruiken is erg belangrijk! Oorspronkelijk bericht (20 augustus) Gisteren meldde EBS, het bedrijf dat een groot deel van het openbaar vervoer in onze regio verzorgt, op haar website dat de Delfthopper voor onbepaalde tijd niet rijdt. Reden is dat in de kleine bussen onvoldoende afstand kan worden gehouden tussen chauffeur en passagier(s). Het CDA deelt uiteraard de zorgen om de gezondheid van de passagiers en chauffeurs van ons openbaar vervoer en we hebben er begrip voor dat coronamaatregelen voor bewoners van Delft ongemak kunnen opleveren. Maar door het tijdelijk stopzetten van de Delfthopper heeft een groot deel van Delft ineens geen openbaar vervoer meer in de buurt. De Delfthopper is vorig jaar in plaats gekomen van buslijn 62 en 133, en is daarmee voor een groot aantal Delftenaren uit Buitenhof, Westerkwartier en een deel van Tanthof de enige mogelijkheid om met het Openbaar Vervoer naar het station of de binnenstad te komen. Op de website van EBS wordt geen alternatief gegeven. Ook bij telefonische navraag geeft EBS aan geen alternatieven aan te bieden, en wordt gezegd dat bewoners zelf naar alternatief vervoer moeten zoeken. Dit gebrek aan alternatief was voor het CDA aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan het college van Burgemeester & Wethouders. Naar onze mening zou EBS, dat betaald wordt om het openbaar vervoer te verzorgen, meer mogen doen om de inwoners van Delft die van de Delfthopper afhankelijk zijn tegemoet te komen. EBS zou grotere bussen kunnen laten rijden, of desnoods het vervoer met de regiotaxi of een gewone taxi kunnen verzorgen. In geval van (regio)taxi moeten passagiers uiteraard wel tijdelijk maximaal het OV-tarief betalen zolang de Delfthopper niet rijdt. Wij hebben het college de volgende vragen gesteld: 1. Is het besluit om tijdelijk te stoppen met Delfthopper door EBS zelf genomen of heeft de Metropoolregio vooraf ingestemd met het tijdelijk stopzetten van de Delfthopper? 2. Is het college van Delft vooraf geïnformeerd en zo ja, heeft het College ingestemd? 3. Past het stopzetten van de dienstverlening door EBS binnen de afspraken die tussen EBS en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zijn gemaakt? Zo ja, onder welke voorwaarden kan een aanbieder van openbaar vervoer besluiten voor langere tijd lijnen helemaal uit de dienstregeling te halen zonder een alternatief aan te bieden? Zo niet, heeft u EBS inmiddels aangesproken en wat was de reactie van EBS? In andere delen van Nederland zijn buurtbussen ook tijdelijk stopgezet. Verschil met de situatie in Delft is echter dat die buurtbussen vaak door “vrijwilligers, vaak oudere mensen” (citaat van branchevereniging OV-NL) worden gereden. De Delfthopper wordt gereden door professionele chauffeurs, in dienst bij EBS. 4. Deelt het college de mening van het CDA dat een openbaar vervoerbedrijf dat de concessie voor Delft heeft, ook voor alternatieven moet zorgen als een buslijn, of dit in dit geval de Delfthopper, langere tijd niet kan rijden? Zo niet, waarom niet? 5. Heeft EBS al alternatieven voorgelegd aan de gemeente of aan de Metropoolregio? Indien wel, waarom zijn deze alternatieven niet ingevoerd? 6. Is het college bereid om op korte termijn in gesprek te gaan met EBS om afspraken te maken over alternatieven die voor bewoners van Delft niet duurder zijn? Zo niet, waarom niet? Tot slot: bij de invoering van de Delfthopper in augustus vorig jaar waren er vanuit de gemeenteraad van Delft zorgen dat de Delfthopper op termijn tot een verschraling van het openbaar vervoeraanbod in Delft zou leiden. Dit omdat het voor reizigers lastiger is een bus te reserveren, dan om gewoon op te stappen bij een halte. Deze zorgen werden verder gevoed door het recente bericht van EBS dat met ingang de dienstregeling 2021 het aantal uren waarop de Delfthopper rijdt wordt gereduceerd, omdat er op deze uren weinig gebruikt gemaakt wordt van de Delfthopper. Het CDA vreest dat als de Delfthopper enige tijd niet rijdt, het bij de herindiensttreding een tijdje zal duren voordat de passagiersaantallen weer op het normale niveau zitten, en dat deze lagere bezetting mogelijk een argument kan zijn om de dienstregeling van de Delfthopper nog verder te versoberen. 7. Deelt het college deze zorg van het CDA. Zo ja, wat kan het college doen om te voorkomen dat deze situatie direct of indirect aanleiding is tot een permanente verdere versobering van de dienstregeling van het openbaar vervoer in dit deel van Delft?

Handhaving Participatiewet: met de harde of zachte hand? | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 27-07-2020 00:00

In de commissievergadering van Sociaal Domein en Wonen van afgelopen 30 juni werd het jaarverslag Handhaven 2019 besproken. In het verslag gaf het College een uitvoerige uiteenzetting van het handhavingsbeleid van de Participatiewet over het jaar 2019 in Delft. Het waarom, wanneer, bij wie en hoe er gehandhaafd wordt, werd in het verslag aan de commissie voorgelegd.

Burgers die op grond van de Participatiewet recht hebben op een uitkering, krijgen deze niet vrijblijvend. De Participatiewet schrijft voor dat de uitkeringsgerechtigde bepaalde verplichtingen heeft, bijvoorbeeld: het solliciteren naar en behouden van werk. Wanneer men zich niet houdt aan de verplichtingen moet het College conform de Participatiewet een maatregel of boete opleggen aan de burger.

 

De nadruk lag op de dalende koers van de maatregelen en boetes uitgedeeld door de gemeente. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, toen er in Delft veel strenger gehandhaafd werd dan andere gemeentes van dezelfde grootte.De gemeente voert nu een minder streng beleid en er wordt meer rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van betrokkenen.

GroenLinks-wethouder Stephan Brandligt legde uit dat de dalende koers ingezet is omdat Delft niet langer onder het vergrootglas van het Rijk lag vanwege de financiële situatie van de gemeente. Daarnaast leert de gemeente de burgers die in de bijstand zitten steeds beter kennen en kan zo maatwerk worden toegepast. Bij de handhaving van de Participatiewet wordt de menselijke maat de norm en gaan we uit van vertrouwen in plaats van wantrouwen.

Diverse steden zoals Utrecht, Groningen en Wageningen hebben het afgelopen jaar middels een tijdelijke regeling Experimenten Participatiewet gemeten wat het effect van het met de zachte hand benaderen van de uitkeringsgerechtigde is in de praktijk. Het experiment wees uit dat het handhaven met de harde hand niet tot een betere resultaat leidt dan wanneer je met een zachte hand ingrijpt. Delft heeft niet meegedaan aan deze experimenten, maar we kunnen wel van deresultaten leren en bekijken welke conclusies voor de Delftse situatie over te nemen zijn zodat mensen met recht op een uitkering beter geholpen worden.

Geen papier maar panelen!

CDA CDA ChristenUnie Delft 15-07-2020 09:45

In de raadsvergadering van maandag 13 juli stemde de CDA-fractie tegen de motie 'Zonenergie', ingediend door de coalitiepartijen en de ChristenUnie. Deze motie roept het college op te onderzoeken hoeveel daken in Delft geschikt zijn om zonnepanelen op te leggen, en met een plan van aanpak te komen om op deze daken zonnepanelen te leggen. "Een goedbedoelde motie", noemt CDA-raadslid Gerrit Jan Valk dit initiatief. "Typisch een motie waarvan je in eerste instantie denkt, waarom niet? Maar als je de motie nog een tweede keer leest, zie je dat er toch een paar adders onder het gras zitten." Principieel vindt het CDA dat de energietransitie niet door de gemeente moet worden opgelegd. Het is niet aan de gemeente om met een plan te komen hoe eigenaren van huizen of bedrijfspanden moeten verduurzamen en dat plan vervolgens op te dringen. Het initiatief moet vanuit de samenleving komen, en de gemeente moet stimuleren en ondersteunen. Uit ervaringen van andere gemeentes blijkt de energietransitie van onderaf ook veel beter te werken, omdat dit draagvlak creeert. De energietransitie opleggen wekt alleen weerstand op. Daarnaast ontbreekt de financiële dekking van deze motie. De indieners doen gemakshalve alsof onderzoek gratis is, maar dat is niet zo. Je moet of een (duur) extern bureau inhuren of ambtenaren vrij maken. Tijdens de raadsvergardering toonde Gerrit Jan Valk op basis van openbaar beschikbare informatie met een live-berekening aan dat je heel eenvoudig een goede inschatting kunt krijgen van de hoeveelheid daken in Delft. Maar blijkbaar gaat het de indieners niet om een goede inschatting, maar om een precies getal. Het achterhalen van een heel precies getal gaat echter heel wat onderzoekstijd en -geld kosten. Tijd die ambtenaren niet aan ander werk kunnen besteden. Geld dat we niet aan CO2-besparing kunnen besteden. En dat brengt ons bij ons derde bezwaar: wat hebben we eraan als we heel precies weten hoeveel daken er in Delft zijn die geschikt zijn voor zonnepanelen? De indieners konden niet uitleggen hoe hun motie helpt bij de verduurzaming van Delft en hielden het bij enkele algemeenheden: "We denken dat het nuttig kan zijn", was het antwoord. Voor het CDA was het duidelijk. Deze motie uitvoeren kost tijd en geld, en helpt de energietransitie niet verder. Het CDA riep de wethouder en de indienders van de motie daarom op om het geld dat dit onderzoek gaat kosten niet in papier te steken, maar in panelen. Helaas was deze oproep aan dovemansoren gericht, en haalde de motie een ruime meerderheid. #geenpapiermaarpanelen

CDA dient Motie van Afkeuring in tegen college

CDA CDA ChristenUnie Delft 15-07-2020 09:31

Het gebeurt niet vaak dat het CDA een motie van afkeuring steunt, laat staan mee-indient. Maar afgelopen donderdag deden we dat tijdens het debat over de nieuwe Parkeertransitie wel. Dan moet er wel wat aan de hand zijn. In dit artikel leggen we uit waarom het CDA deze motie van afkeuring heeft mee ondertekend. Te snel, te veel en te algemeen Kort samengevat is de kritiek van het CDA dat de parkeerplannen te snel worden vastgesteld, dat het college teveel in één keer wil regelen en dat in de plannen te weinig rekening wordt gehouden met verschillen tussen straten, wijken en bewoners. ‘Erdoorheen gejast’ Op 28 mei ontving de gemeenteraad de nieuwe parkeerplannen van het college met als verzoek dit op 9 juli in de raad vast te stellen. Vanaf het begin was duidelijk dat aan dit plan geen komma meer gewijzigd mocht worden. Op verzoek van het college werd het stuk extra snel door de raad behandeld. Pas na een persbericht van CDA en CU dat het college de parkeerplannen ‘erdoorheen jast’, stroomden de reacties binnen. Voorstanders en tegenstanders van de plannen lieten zich ineens horen. Waar iedereen het over eens was, was dat de communicatie van de gemeente zwaar onvoldoende was. Vrijwel niemand in de stad wist dat er 9 juli een parkeervisie door de gemeenteraad vastgesteld ging worden. Laat staan dat men wist wat er precies besloten ging worden. Het gevolg: meer dan 100 brieven die naar de gemeenteraad zijn gestuurd, een petitie die meer dan 1.700 keer getekend is, een demonstratie, een groot aantal insprekers… Kortom: niet alleen de oppositie, maar de hele stad voelde zich overvallen door de plannen. Te snel zijn deze door de raad gejaagd. Te veel De coalitiepartijen willen ons laten geloven dat het allemaal niet zo’n vaart loopt en dat we slechts kaders meegegeven. Toch worden veel Delftenaren direct geraakt door de plannen. Het CDA heeft (vergeefs) geprobeerd voor deze mensen de gevolgen wat te verzachten. Gezinnen en stellen die in de binnenstad wonen en twee (of meer) parkeervergunningen hebben, raken hun 2e en volgende vergunning op straat kwijt vanaf november. De 2e auto moet straks in de parkeergarage Zuidpoort of Prinsenhof worden gestald. Het CDA vroeg om een overgangsregeling voor gezinnen en stellen voor wie dit een probleem is. Mensen die in de wijken om de binnenstad wonen (“de schil”) krijgen straks te maken met mixparkeren, ook mensen die in straten wonen waar eigenlijk helemaal geen plek is voor kort parkerende bezoekers. Het CDA vroeg om mixparkeren alleen toe te passen in de buurt van winkels en voorzieningen en niet in straten waar alleen maar gewoond wordt. Bewoners van de binnenstad en de schil krijgen het aanbod om in plaats van op straat in de Zuidpoortgarage of Prinsenhofgarage te parkeren tegen een aantrekkelijk tarief van €300 per jaar. Hun parkeerplek op straat kan dan verdwijnen. Het CDA vroeg om mensen die hier gebruik van maken ook te garanderen dat deze prijs ook een aantal jaren vast ligt. Dat wilde de wethouder niet. Voortaan beslist niet meer de gemeenteraad maar het college over parkeerregulering. Het CDA heeft geprobeerd deze overdracht van besluitbevoegdheid uit het voorstel te houden, zodat de gemeenteraad het laatste woord heeft. Motie van Afkeuring De coalitie was niet bereid naar het CDA of naar andere oppositiepartijen te luisteren. Aan het voorstel mocht geen komma veranderd worden. Alle twaalf moties en amendementen van de oppositiepartijen werden door de wethouder ontraden en door de coalitie weggestemd. Alle moties van de coalitiepartijen werden door de wethouder enthousiast omarmd. Voor het CDA was de hele gang van zaken aanleiding om een Motie van Afkeuring in te dienen samen met Groep Stoelinga, ChristenUnie, SP en Stadsbelangen Delft. Met deze motie geven we aan dat wij het door het college gevolgde proces afkeuren. Voor het CDA speelde mee dat dit niet de eerste keer is dat wij ons door de coalitie en de wethouders buitenspel gezet voelen. De laatste tijd gebeurt het vaker dat op het moment waarop oppositie en de stad geïnformeerd worden, het voorstel achter de schermen al helemaal uitonderhandeld is. Dat kan en dat moet beter! In een democratie beslist de meerderheid, maar wordt er geluisterd naar en rekening gehouden met de belangen van de minderheid!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.