Nieuws van politieke partijen in De Bilt inzichtelijk

11 documenten

Schoonderwoerd mag uitbreiden ten koste van bomen op Larenstein | De Bilt

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

De Biltse raad stemde op 30 juni in met een voorstel om op ‘bedrijvenpark’ Larenstein een groot aantal bomen te kappen om de uitbreiding mogelijk te maken van Schoonderwoerd Vlees, een bedrijf dat zich richt op het transport van vlees uit onder meer Nieuw-Zeeland. In 2017 stemden alleen GroenLinks en PvdA tegen dit plan, ditmaal ging het om een wijziging van het bestemmingsplan en kregen zij steun van Beter De Bilt, ChristenUnie, Forza, Fractie Brouwer en de SP, maar dat was onvoldoende voor een meerderheid.

Als doekje voor het bloeden draagt Schoonderwoerd wel een bedrag van € 150.000 bij aan compensatie van het groen dat gaat verdwijnen. De discussie ging vervolgens voor een belangrijk deel over de vraag wat er met dat geld zou moeten gebeuren. Uiteindelijk resulteerde dat in een breed gedragen motie die vraagt om versterking van de natuurwaarden in de directe omgeving en om een onderzoek naar het realiseren van een ‘groene uitloop’ voor de wijk Brandenburg.

De uitbreiding van het bedrijf zal tot gevolg hebben dat er nog veel meer vrachtwagens het bedrijvenpark in en uit zullen rijden met als gevolg de nodige geluidsoverlast voor de omgeving. Op vragen van GroenLinks raadslid Anne Marie ’t Hart beloofde wethouder André Landwehr zich sterk te zullen maken voor beperking van het vrachtverkeer in de avond en nacht. Daar zullen we het college zeker aan houden!

De Bilt wil terug naar 100 km/uur op A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks VVD De Bilt 01-11-2019 00:00

De Biltse gemeenteraad wil dat de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum terug gaat naar 100 km/uur. In een vrijwel unaniem aangenomen motie vraagt de raad het College van BenW zich hiervoor sterk te maken bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de raad wordt al langer aangedrongen op een lagere maximumsnelheid omwille van  de rust en de gezondheid van de inwoners van Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. Die ervaren dagelijks grote overlast door de uitstoot van fijnstof en door de hinder van licht en geluid.

Als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State is de discussie over een lagere maximumsnelheid opnieuw actueel. Het lijkt onontkoombaar dat deze verlaging in elk geval plaatsvindt in de buurt van natuurgebieden, maar de Biltse gemeenteraad wil dat er ook op het traject van de A27 op Bilts grondgebied langzamer wordt gereden.

De motie werd namens 7 fracties ingediend door GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet. Hij wees er ook op dat een verlaging bijdraagt aan de verkeersveiligheid en aan de vermindering van het fileprobleem en kreeg daarbij de steun van wethouder Landwehr (VVD). Die gaat nu in Den Haag aandringen op een spoedige vervanging van de 120 km-borden. Ook de voorstemmers, waaronder die van alle 4 regeringspartijen, zullen het dringende verzoek van de gemeenteraad onder de aandacht brengen van hun partijgenoten in de Tweede Kamer. Het woord is nu aan de minister.

Nieuw verkeersplan is een ramp, of hooguit tweede keus

PvdA PvdA De Bilt 18-05-2019 13:46

Buurt rondom Jan Steenlaan verwacht dat verkeersplan geen oplossing biedt

Op 7 mei bezocht een wijkteam van PvdA De Bilt de buurt rondom de Jan Steenlaan. In de gesprekken aan de deur kwam vooral de nieuwe verkeerssituatie in de Jan Steenlaan aan de orde. Bijna niemand is er blij mee, het nieuwe plan is hooguit de tweede keus van bewoners.

Omstreden beslissing

Aan het Heidepark zijn sommige bewoners positiever, men kan op de kruising nu weer naar links met de auto. De bewoners van de Jan Steenlaan hadden liever éénrichtingsverkeer in een fietsstraat gezien, maar vinden het in ieder geval prettig dat de bomen zijn blijven staan in de Jan Steenlaan. In de Jan van Eijklaan vindt men het nieuwe plan ronduit “een domme beslissing”, vooral omdat er voor tweerichtingsverkeer is gekozen. “In deze straat werd voor de ondertunneling, toen het nog tweerichtingsverkeer was, veel te hard gereden. Dat is sinds twee dagen weer het geval”! Aldus een inwoner die ook aangeeft zijn autospiegels weer ingeklapt te hebben. Die werden er voor de ondertunneling om de klip-klap afgereden.

Verder wordt geconstateerd dat de beperkende maatregelen te wensen over laten, er staan veel te weinig 30km borden en 30km aanduidingen op de weg. Hierdoor nodigt de straat uit om veel te hard te rijden. Bewoners vrezen de komst van vrachtwagens en bussen in het drukke straatbeeld, die rijden er nu nog niet i.v.m. de gedeeltelijke afsluiting. Bewoners zijn al helemaal niet te spreken over de rommelige start van het nieuwe verkeersplan. Omdat werkzaamheden van Stedin in de Rembrandtlaan niet zijn afgerond, is de Jan Steenlaan deze week nog niet per auto aan te rijden vanaf het station. Een bewoner verzucht; “Hadden ze het maar zo gehouden als het was, éénrichtingsverkeer was veiliger en die betonblokken zorgden ervoor dat men in ieder geval beter uitkeek en afremde”.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt: “Het mag duidelijk zijn dat wij een vrijliggend fietspad als enige oplossing voor de Jan Steenlaan zien. De scholen, de fietsersbond, wijkvereniging de Leijen, Bewonersvereniging Bilthoven Noord en 2 van de 4 participerende straten delen deze mening. Het blijft raar dat hier niet voor gekozen is. Een ruime meerderheid van deze participanten (6 van de 8) kozen hiervoor na een lang gemeentelijk participatie-traject. We hopen dat het verdere verloop van het nieuwe verkeersplan beter verloopt dan deze uiterst rommelige start en zullen ons blijven inspannen voor een veilig vrijliggend fietspad op de Jan Steenlaan “.

Bomenkap en groen

Op een goede tweede plaats staat het groen in de wijk en de zorgen hierover. Veel inwoners noemen de ongecontroleerde kap van bomen. Er wordt volgens de bewoners veel illegaal gekapt. Door de (legale) kap van veel bomen (bij voormalig “Rataplan” t.b.v. de nieuwbouw van HNL), hebben de bewoners van de wijk veel meer last van het geluid van SCHC. De bomen dempten het geluid in het verleden. Ook de verstening van de tuinen baart inwoners zorgen; “Het ziet er niet uit en het is niet goed voor de grondwaterstand en het riool”, aldus een inwoner. Dezelfde bewoner vertelt ons over het systeem in Coesfeld (Duitse partnergemeente van De Bilt), waar volgens hem de bestrate of bebouwde vierkante meters van je perceel bepalen hoeveel gemeentelijke belasting je moet betalen.

Over het algemeen zijn de bewoners tevreden over wonen, rond de Jan Steenlaan. Rust en ruimte worden hier het vaakst als pluspunt genoemd. De bewoners van de appartementen aan het Heidepark en de bewoners van de Jan van Eycklaan benoemen de saamhorigheid en de gezelligheid in hun buurt als pluspunt.

Het bericht Nieuw verkeersplan is een ramp, of hooguit tweede keus verscheen eerst op PvdA De Bilt.

SGP bezorgd over verkeersveiligheid De Bilt

SGP SGP De Bilt 10-05-2019 00:00

/r/dab8b96f5dfe6eebeb230e5094680ea1?url=http%3A%2F%2Fwww.debilt.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-bezorgd-over-verkeersveiligheid-de-bilt%2F10747&id=0b6c51f32bf1c241ce8b83f5e34c9399f10741bc

De SGP-fractie in De Bilt maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in de gemeente. De Bilt scoort hoog als het gaat om het aantal verkeersonveilige situaties. Een aantal situaties in Maartensdijk moet volgens de SGP snel aangepakt worden. 

De SGP-fractie heeft hierover vragen gesteld aan het College van De Bilt. Reden voor deze vragen zijn de resultaten van onderzoek ‘Meldpunt Onveilig Verkeer’ van RTV Utrecht, maar ook verontrustende berichten over het kruispunt Prins Bernhardlaan / Prinses Marijkelaan in Maartensdijk. Fractievoorzitter Johan Slootweg: ‘Dit kruispunt is onoverzichtelijk, terwijl het een kruispunt is wat dagelijks meerdere keren gepasseerd wordt door onder andere veel schoolkinderen.’ De SGP-fractie wil van het College weten wat zij op korte termijn gaat doen om dit kruispunt veiliger te maken. Johan Slootweg: ‘Op dit moment staat er zoveel als mogelijk een verkeersregelaar, op vrijwillige basis. Daar neem ik mijn petje voor af! Het is echter geen duurzame oplossing.’

Kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan

De SGP-fractie vraagt het College ook hoever het is met het onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan in Maartensdijk. De fractie heeft hierover in november een motie ingediend, die met brede steun aangenomen is. In de motie wordt gevraagd om in het eerste kwartaal van 2019 te onderzoeken op welke wijze de verkeersveiligheid op de kruising verbeterd kan worden en dienovereenkomstig het kruispunt aan te passen. Johan Slootweg: ‘De SGP-fractie heeft geen onderzoeksresultaten gezien, het kruispunt is niet aangepast. Hoog tijd om het College te vragen wat er tot nu toe gedaan is aan de uitvoering van de motie.’

Bekijk hier de schriftelijke vragen die de SGP heeft gesteld over de verkeerssituatie in gemeente de Bilt.

Wijkbezoek van Heemstrakwartier

PvdA PvdA De Bilt 29-04-2019 05:05

Op donderdag 25 april bezocht een team van PvdA’ers. Het van Heemstrakwartier in De Bilt. Over het algemeen troffen we een buurt met redelijk tevreden bewoners aan, waarbij velen aangaven elkaar te kennen en met elkaar om te gaan. Ook is er een actief buurtcomité. Zaken die besproken werden door de leden van het PvdA wijkteam waren erg divers. Wat zeker een aantal malen werd genoemd was de overlast door drugs-dealers en drugsgebruikers.

Ook te hard rijden in de lange straten werd genoemd. De toegestane maximumsnelheid van 50 km/u lijkt in deze toch vrij smalle straten met veel kinderen echt te hard. Het dwars op de straat parkeren van vaak heel dicht bij elkaar staande auto’s werd hier en daar ook als hinderlijk genoteerd.

Zorgen zijn er bij sommigen over het gebrek aan berichten van gemeente hoe in de toekomst ook deze woningen ‘van het gas af’ moeten. Niemand weet wat er wanneer gaat gebeuren. Het groenonderhoud kan beter, ondanks de inzet van de BIGA groep. Vorige zomer, toen het zo warm was, is veel aanplant verdroogd, maar daarna helaas niet vernieuwd.

Over de woningbouwvereniging is men tevreden. De meningen over de ondergrondse afvalcontainers in combinatie met de kliko’s zijn verdeeld. Niet iedereen is daar even blij mee.

Veel bewoners wonen al heel lang in de wijk en vinden de buurt na de renovatie en het aanbrengen van betere straatverlichting er erg op vooruit gegaan. Een aantal ‘lastige klanten’ is na de renovatie niet meer teruggekomen. De wachttijd voor een woning is wel erg lang; sommigen hebben er 12 jaar op gewacht.

Verder is men redelijk tevreden over de leefbaarheid van het hele dorp De Bilt. Wel kunnen de stoepen rondom de wijk beter en de voorzieningen aan de Hessenweg vindt men matig. Veel winkels staan leeg en er zijn te weinig terrasjes. De nabijheid van de bushaltes aan de Hessenweg vindt erg fijn.

Een enkele bewoner spreekt ons aan over de moeilijkheid om huishoudelijke hulp te kunnen krijgen; aan hen is de folder van het PvdA Ombudsteam uitgereikt.

Op de vraag of de bewoners 23 mei gaan stemmen werd over het algemeen positief gereageerd. De Europese verkiezingen staan in het Burgemeester van Heemstrakwartier op de kaart!

Het bericht Wijkbezoek van Heemstrakwartier verscheen eerst op PvdA De Bilt.

VVD De Bilt zet zich in voor goede geluidsmetingen langs vernieuwde A27

VVD VVD De Bilt 13-04-2019 08:03

In 2018 is de verbreding van de Rijksweg A27 gereed gekomen. Voorafgaand aan dit enorme project is door de gemeente en Rijkswaterstaat een belofte gedaan aan de inwoners van de drie kernen van gemeente De Bilt langs de A27 dat het geluidsniveau niet hoger zou worden dan 53dB. Hiervoor zouden een jaar na afloop weer nieuwe geluidsmetingen gedaan worden. Uit recente berichtgeving blijkt dat Rijkswaterstaat van plan is om op maar één locatie te gaan meten. De fractie van de VVD heeft daarom vragen gesteld aan het college van De Bilt.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34966/vvd-de-bilt-zet-zich-in-voor-goede-geluidsmetingen-langs-vernieuwde-a27

De verbreding van de A27 houdt al jaren de gemoederen in de kernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading bezig. Jarenlang hebben belangengroepen zich hard gemaakt tegen een verhoging van de geluidsoverlast. Dit heeft er, onder andere, toe geleid dat zowel de gemeente als de provincie extra geld ter beschikking hebben gesteld voor bovenwettelijke maatregelen om de geluidsoverlast tegen te gaan.

Een van de toezeggingen door Rijkswaterstaat is dat er na afloop van de bouw weer geluidsmetingen gedaan worden. “Dat is een harde belofte die toen aan de inwoners is gedaan”, aldus J.L.H. de Jong Schouwenburg, raadslid VVD De Bilt. “Het kan nu niet zo zijn dat men maar op 1 locatie nu een meting doet en denkt dat dat ook voor de rest geldt. Wij willen dat op dezelfde locaties gemeten wordt als 6/7 jaar geleden”.

Door de aanleg van extra (hoge) geluidsschermen en het gebruik van ZOAB zou het geluidsniveau in de drie kernen niet hoger mogen zijn.

In de Biltse gemeenteraad is hier al herhaaldelijk stevig over gediscussieerd.

Omdat er duidelijk toezeggingen zijn gedaan aan de inwoners heeft de fractie van de VVD De Bilt schriftelijke vragen aan het college gesteld. De fractie wil graag dat het college Rijkswaterstaat houdt aan deze belofte.

VVD De Bilt vreest sluipverkeer voor Westbroek bij renovatie Noordelijke Randweg Utrecht

VVD VVD De Bilt 28-03-2019 08:55

Tijdens een openbare bijeenkomst over de renovatieplannen van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is gebleken dat deze renovatie 5 tot 15 jaar kan gaan duren. De (verkeerstechnische-) gevolgen zullen voor de omgeving enorm zijn. Met name de kwetsbare kern van Westbroek kan de volle laag krijgen. De fractie van de VVD heeft daarom vragen gesteld aan het college van gemeente De Bilt.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34755/vvd-de-bilt-vreest-sluipverkeer-voor-westbroek-bij-renovatie-noordelijke-randweg-utrecht

© Gemeente Utrecht

Bij twee van de drie bestaande rotondes zal in de nieuwe situatie de weg waarschijnlijk onder het maaiveld komen te liggen. Voor de direct omwonenden zal dat een verlichting zijn ten aanzien van geluidshinder en fijnstof. Vandaar dat het goed is dat deze probleemweg aangepakt gaat worden. Minder tevreden is de fractie van VVD De Bilt over de gevolgen voor de omgeving tijdens de bouw. VVD raadslid Christiaan van Nispen tot Sevenaer:  ‘Gedurende de bouwperiode, tussen de 5 en 15 jaar, zal het verkeer toch proberen zich een weg te banen door de omgeving. Daarbij ligt de weg dwars door de kern Westbroek voor de hand. Onacceptabel ‘.

Momenteel is in de kern van Westbroek al veel last van sluipverkeer als het druk is op de A27 en op de Koningin Wilhelminaweg in Groenekan. De gemeenteraad heeft daarom destijds het college al gevraagd hiertegen maatregelen te nemen.

Omdat het sluipverkeer door de kern Westbroek als gevolg van de renovatie van de NRU kan toenemen heeft de fractie van de VVD De Bilt schriftelijke vragen aan het college gesteld om nu al voorbereidende maatregelen te gaan nemen om overlast te voorkomen.

NRUGemeente Utrecht wil de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) vernieuwen. De NRU is het noordelijke deel van de Ring Utrecht. De NRU verbindt de A27 met de Zuilense ring, die vervolgens aansluit op de A2. De weg ligt aan de rand van Overvecht. Nu zorgt de verkeersdruk hier vaak voor files en overlast voor de bewoners van Overvecht.

Provinciale fietstocht

D66 D66 De Bilt 31-01-2019 13:34

Statenlid Ayla Schneiders organiseerde de fietstocht voor het eerst in 2015 – met groot succes. Drie dagen fietsen, elke dag een route van 66 kilometer dwars door de provincie. Nu draagt ze het stokje over aan Lyke Veen, onze nummer 5 op de lijst voor de provinciale staten. Volgens Ayla zit de kracht van de fietstocht in de eenvoud: gezellig meefietsen naar de buren. Dat willen we zo houden, én we voegen er iets aan toe. Want deze keer loopt de fietsroute niet alleen langs de afdelingen, maar ook langs plaatsen waar gewerkt wordt aan oplossingen voor een duurzame provincie. Op het gebied van energie, natuur en water. Deskundigen geven ter plaatse tekst en uitleg, en beantwoorden vragen van onze leden.

We willen zoveel mogelijk (media) aandacht genereren voor D66, de provinciale verkiezingen en het thema klimaat. Binnenkort ontvang je een promotieplan waarin staat hoe en via welke social media we de fietstocht gaan ondersteunen.

Bel je al lid van de nieuwe ledengroep op Facebook? Ga naar de Facebook-pagina van D66 Midden-Nederland, en kies in het menu Groepen de ledengroep ‘Campagnegroep D66 Midden-Nederland’. Het is een besloten groep, dus wij moeten aan de andere kant nog even op een knopje duwen voor je in de groep zit. In de campagnegroep delen we informatie over de fietstocht en andere evenementen. De fietsflyers worden binnenkort bij je afgeleverd. Er komt een webpagina met alle actuele informatie over de routes. Wie fietsen er mee? Landelijke en regionale politici, kandidaat-statenleden en huidige statenleden, lokale fracties en bestuurders en natuurlijk zoveel mogelijk leden en vrijwilligers.

Dit zijn de routes. Je mag er vanuit gaan dat de fietstocht elke dag om 9 uur start.

Vrijdag 15 februari 2019

Maarssen Woerden Montfoort/Oudewater IJsselstein Nieuwegein VianenZaterdag 16 februari 2019 Houten Bunnik Utrecht De Bilt Zeist Driebergen Doorn

Zondag 17 februari 2019 Baarn Eemnes Soest Hoogland Amersfoort Leusden Veenendaal

Om de fietstocht te promoten, is er ook een mooie flyer gemaakt.

PvdA De Bilt wil kritisch gesprek gladheidsbestrijding naderende winter

PvdA PvdA De Bilt 06-12-2018 19:33

De Bilt – Afgelopen winter 2017/2018 was er veel te doen over de gladheidsbestrijding in De Bilt. Het was de eerste winter dat het college besloten had het sneeuw- en ijsvrij houden van de wegen over te laten aan een aannemer. De kosten rezen de pan uit en over de staat van de fietspaden was veel te doen.

De PvdA De Bilt wil hierover met het college van gedachten wisselen, op de rand van de naderende winter. De lokale PvdA heeft dit onderwerp op de agenda gezet van de raadscommissie.

Gemeenteraadslid PvdA De Bilt Van Esterik: “In de vorige winter viel het ons op dat de wegen goed sneeuw- en ijsvrij werden gehouden, maar dat dit niet het geval was voor de fietspaden. Opvallend was bijvoorbeeld dat fietspaden vanaf de grens met Utrecht beter begaanbaar waren dan de fietspaden aan onze zijde van de gemeentegrens. Wij zijn benieuwd of er geen andere keuzes gemaakt moeten worden ten aanzien van gladheidsbestrijding voor langzaam verkeer?!”

In 2017 was een kleine 110.000,- euro begroot voor gladheidsbestrijding. Uiteindelijk werd hieraan bijna 300.000,- euro aan uitgegeven. Het college gaf toen aan dat zij eind 2017 besloten had de gladheidsbestrijding uit te besteden.

PvdA-raadslid Van Esterik: “Wij zijn benieuwd of er voldoende grip is op de uitvoering van de gladheidsbestrijding?! Moeten we niet deze winter een extra vinger aan de pols houden en na afloop van de winter evalueren?! Dat willen we bespreken met de verantwoordelijk wethouder.”

Het bericht PvdA De Bilt wil kritisch gesprek gladheidsbestrijding naderende winter verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan mogelijk aangepast

SGP SGP De Bilt 10-11-2018 00:00

Het kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan wordt mogelijk opnieuw aangepast. Dat is de strekking van een van de twee SGP-moties die donderdag 8 november door de gemeenteraad zijn aangenomen. “Het is goed dat het kruispunt, dat nog te onveilig is, opnieuw wordt bekeken”, aldus fractievoorzitter Johan Slootweg.

SGP De Bilt heeft al eerder aangegeven een oplossing te willen voor het kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan. Na de aanpassing van het kruispunt in 2014 zijn bij de SGP-fractie verschillende klachten binnengekomen. Het kruispunt is te onoverzichtelijk, onlogisch, gevaarlijk en het verkeer stroomt er niet goed door. Vooral fietsers weten niet goed hoe ze over het kruispunt moeten bewegen.

De motie roept het college op om de situatie te onderzoeken en uiterlijk in het eerste kwartaal van 2019 met een oplossing te komen.

Zie voor de andere motie: Aandacht voor verkeersafwikkeling Schapenweide. Bekijk ook: Woningbouw, financiën en duurzaamheid aandachtspunten begroting De Bilt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.