Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over CDA inzichtelijk

37 documenten

Coalitie maakt uitglijder over Gymsportcentrum | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 04-02-2020 00:00

Als je een topsportgemeente wilt zijn moet je daar wat voor over hebben. Dat was een belangrijk argument voor GroenLinks om vorige week donderdag in te stemmen met de realisatie van het Gymsportcentrum. Hiervoor werd een krediet van niet minder dan 7,25 miljoen euro vrijgemaakt.

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Bereikbaarheid Edam-Volendam: 3de Ontsluitingsweg, renovatie Julianaweg en doorstroming N247

VVD VVD CDA Edam-Volendam 24-12-2019 07:56

In de afgelopen raadsvergadering van 19 december zijn er verschillende onderwerpen besproken met betrekking tot de bereikbaarheid van Edam-Volendam. De 3de ontsluitingsweg stond met een voorstel op de agenda. Door een motie van het CDA werd ook de renovatie van de Julianaweg bij dit onderwerp betrokken. Bij het agendapunt over de Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft de VVD een motie ingediend om de bereikbaarheid van onze regio onder de aandacht te brengen. Aan het eind van de avond was het resultaat dat alle 3 de onderwerpen brede steun kregen van de gemeenteraad om snel vervolgstappen te zetten.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37823/bereikbaarheid-edam-volendam-3de-ontsluitingsweg-renovatie-julianaweg-en-doorstroming-n247

Laatste stappen voorbereiding 3de ontsluitingsweg

Nadat vorige maand het geld is gereserveerd voor de aanleg, zijn deze keer de bestemmingsplannen goedgekeurd en heeft het college de bevoegdheid gekregen om de benodigde gronden te onteigenen. Met bijna alle grondeigenaren is een overeenkomst gesloten. Helaas gaan de onderhandelingen met de laatste grondeigenaar, de firma Scholtens, stroef. Zij zijn ook de eigenaar en ontwikkelaar van de toekomstige bebouwing van de Lange Weeren. Hopelijk komt er in januari een oplossing, zodat de realisatie van de 3de ontsluitingsweg snel kan beginnen en dat de relatie goed blijft met de ontwikkelaar van de toekomstige woonwijk.

Noodzakelijke renovatie Julianaweg kan niet wachten

De zorgen van het CDA, VVD en VD80 over de verwachte overlast van de renovatie van de Julianaweg, hebben geleid tot een motie om eerst te wachten op de voltooiing van de 3de ontsluitingsweg, voordat de werkzaamheden van de Julianaweg beginnen. Deze zorgen werden breed in de gemeenteraad gedeeld en het idee kon op veel steun rekenen. Het college deelt de zorgen, maar gaf aan dat bij verder uitstel van de renovatie de veiligheidsrisico’s te groot worden.

Sinds 2007 zijn er al rapporten dat de weg, funderingen en leidingen onder de weg nodig aan vervanging toe zijn. Het project wordt opgeknipt per weg deel en een bouwteam gaat samenwerken met belanghebbenden om de overlast minimaliseren. Volgend jaar worden de details van het project uitgewerkt. Na deze uitleg van het college is de motie losgekoppeld van de 3de ontsluitingsweg en is de oproep om de overlast te minimaliseren blijven staan om zo het college te steunen in de aanpak van de renovatie. De gemeente gaat vol gas door met de renovatie van de Julianaweg én met de aanleg van de 3e ontsluitingsweg.

VVD wil doorstroming N247 als prioriteit van de MRA

De evaluatie van het samenwerkingsverband Metropoolregio Amsterdam was een ander onderwerp op de agenda van de gemeenteraad. De samenwerking gaat erg goed en alle gemeentes worden gehoord, ondanks de grote verschillen in het aantal inwoners. Dit willen we graag zo houden en met extra aandacht voor de N247. De doorstroming op de N247 is nu al niet goed en met de verwachte nieuwbouw langs de N247, zal dit alleen maar erger worden. De huidige vorm van samenwerking en meer aandacht voor de N247 in de MRA zijn door 2 moties van de VVD unaniem aangenomen. Hiermee heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegeven om dit over te brengen naar de andere deelnemers van de MRA.

 

De VVD is zeer tevreden dat de gemeente met deze voorstellen grote stappen zet in deze projecten. De bereikbaarheid van onze gemeente is een speerpunt van de VVD en zal de voortgang van deze projecten nauwgezet blijven volgen.

Kwaliteitstoerisme Edam-Volendam, ten gunste van ondernemers én bewoners

VVD VVD GroenLinks CDA Edam-Volendam 14-11-2019 03:39

Een flink deel van de ondernemers en bewoners in Edam-Volendam is direct of indirect economisch afhankelijk van het toerisme. De prognoses van het aantal bezoekers groeien gestaag. Maar net als in Amsterdam lijkt de kritische grens in Volendam en in Edam bereikt. Op dit moment overheerst de onvrede over het massa toerisme onder veel bewoners.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37331/kwaliteitstoerisme-edam-volendam-ten-gunste-van-ondernemers-en-bewoners

Positieve ontwikkelingen; een breed gedragen STIEV en Toeristisch Platform

In 2015 is er een nieuwe toeristische visie goedgekeurd door de gemeenteraad. Helaas is er nog niet veel terecht gekomen van deze visie door verschillende omstandigheden. In 2018 was er een kantelpunt, er ontstond uit de fusie tussen VVV Edam en VVV Volendam een nieuwe organisatie: Stichting Tourist Information Edam-Volendam (STIEV). Zij hebben samen met de horeca en de ondernemers, en in een later stadium met raadsleden, ambtenaren en de wethouder, in verschillende bijeenkomsten de verwachtingen, ambities en doelstellingen besproken. Hieruit is in eerste instantie een breed gedragen businesscase en uiteindelijk een Toeristisch platform Edam-Volendam-Zeevang (TP) ontstaan.

Kwaliteitstoerisme, economische ontwikkeling en leefbaarheid versterken elkaar

In de bijeenkomsten werd duidelijk dat we niet een tweede Valkenburg willen worden. Om uit de negatieve spiraal van vrijgezellen weekenden en fastfood ketens te komen, moet de kwaliteit van het toeristisch aanbod omhoog en verspreid worden over de gehele gemeente. De kwaliteitstoerist zoekt langere verblijfsmogelijkheden en een breder toeristisch aanbod. De economische ontwikkeling binnen de gemeente en de leefbaarheid van de openbare ruimte is van groot belang om dit type toerist een interessant, aantrekkelijk en kwalitatief goed toeristisch product te kunnen aanbieden. Het verbeteren van de openbare ruimte, zichtbaarheid van tradities en de geschiedenis als inspiratiebron zijn een aantal onderdelen van het plan. Iedere toerist, ondernemer én bewoner zal hier van profiteren.

Motie VVD: geld reserveren voor de uitvoering van de toeristische visie

In de Begrotingsraad van 7 november jl. hebben de VVD, Groen links en Lijst Kras moties ingediend om de positieve ontwikkelingen van de STIEV en het TP een vervolg te geven vanuit de politiek. Met een paar aanpassingen werd dit een gezamenlijke motie van de 3 partijen en sloot het CDA zich er bij aan. De motie werd met een grote meerderheid aangenomen, waardoor er geld beschikbaar komt om in samenwerking met het TP een start te maken met de uitvoering van de plannen. Dit zal leiden tot een toename van het kwaliteitstoerisme, een stimulans voor ondernemers én meer tevreden bewoners.

GroenLinks kijkt terug op een succesvolle begrotingsraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Edam-Volendam 14-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsraad. In een ware marathonvergadering gaven alle partijen hun oordeel over de begroting voor 2020 en bespraken zij de koers die Edam-Volendam zou moeten varen. Onze fractievoorzitter Nico van Straalen hield een vlammend betoog met de titel ‘Andere keuzes voor een dienstbare en groene gemeente’. GroenLinks was (mede)indiener van tien voorstellen, waarvan er vijf door de gemeenteraad zijn aangenomen.

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Terecht dat parkeerkritiek serieus genomen wordt

VVD VVD CDA Edam-Volendam 06-11-2019 10:12

De VVD vindt het goed dat er geluisterd wordt naar de kritische geluiden van de Wijkraad Oude Kom en andere inwoners over de parkeerontheffingen in centrum Volendam. Wethouder Runderkamp heeft toegezegd in gesprek te gaan met de Wijkraad en geen tweede ontheffing af te schaffen voor de huidige bewoners van het centrum.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37153/terecht-dat-parkeerkritiek-serieus-genomen-wordt

Kritisch

Begin oktober werd er in de gemeenteraad gesproken over een aantal voorstellen om de parkeerproblemen in Edam-Volendam te verminderen. Veel voorstellen waren positief, zoals het versimpelen van de blauwe zones waardoor bewoners met een ontheffing op meer plekken kunnen parkeren, het ‘half uur parkeren’ in de Zeestraat en het verminderen van zwaar verkeer in Edam. Maar de maatregel om van twee naar één parkeerontheffing te gaan in het centrum Volendam was gelijk omstreden. De VVD-fractie sprak zich hierover kritisch uit omdat het belangrijkste probleem, de hoge parkeerdruk voor bewoners en ondernemers, hiermee niet wordt opgelost.

We kregen uit de Raad niet voldoende steun om de maatregel er gelijk uit te halen. Volendam80 en CDA waren kritisch, maar daarmee hadden we geen meerderheid. Wel hebben we bedongen dat, bij teveel negatieve gevolgen, de maatregel opnieuw zou worden bekeken en zo nodig zou worden teruggedraaid. Hier gingen de meeste partijen gelukkig wel in mee.

Snel handelen

Toen de Wijkraad zich liet horen heeft wethouder Runderkamp terecht snel gehandeld. De maatregel om van twee naar één ontheffing te gaan werd opnieuw besproken in het college en de wethouder gaf toe dat er meer participatie nodig was geweest. Dit ruiterlijk toegeven en daarna snel handelen om het probleem op te lossen vinden wij de manier waarop het hoort!

De huidige bewoners van het centrum houden nu hun tweede ontheffing. Voor nieuwe gevallen gaan we wel naar één ontheffing, zoals ook in Edam het geval is. De wethouder gaat hierover in gesprek met de Wijkraad. De VVD kan zich vinden in deze oplossing, zodat er geen ontheffingen van bewoners worden afgenomen. Daarnaast heeft de wethouder ook toegezegd in gesprek te gaan met ondernemers in Edam die opmerkingen hadden over de voorgenomen beperking van zwaar vrachtverkeer, om zo tot een oplossing te komen.

We blijven in de Raad alle voorstellen van het college kritisch bekijken, zoals onze kiezers dat van ons verwachten. Voor vragen of opmerkingen over onze standpunten zijn we altijd bereikbaar. Stuur een (persoonlijk) bericht via onze Facebookpagina (VVD Edam-Volendam) of bereik onze fractieleden. 

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

Het kàn dus wèl, maar je moet het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 31-07-2019 10:19

Het kàn dus wèl, maar je moet het willen. De PvdA- Wethouder in Purmerend laat het zien.. Helaas is de coalitie in Edam-Volendam van LijstKras, CDA, Zeevangs Belang en VVD een rechtse coalitie en doen ze veel en veel te weinig aan het realiseren van de broodnodige betaalbare woningen. Ze blijven vooral bouwen voor de mensen met veel geld en als ze al iets doen voor de gewone mensen met een smallere beurs dan is het erg weinig, een druppel op de gloeiende plaat.

GroenLinks, de jarige job | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 17-05-2019 00:00

Zondag 19 mei bestaat GroenLinks 30 jaar. We zullen er een borrel op nemen. De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft ons een prachtig cadeau gegeven. Unaniem heeft zij de wens uitgesproken dat de zomerregeling, met beperkte toegang voor het verkeer op de Dijk, voortaan het hele jaar moet gelden. Hiermee krijgt onze eenzame strijd van tientallen jaren voor een autoluwe dijk nu een raadsbrede steun en erkenning.

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

CDA sluit zich aan bij wens D66 en ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Edam-Volendam 19-01-2019 09:15

Toch onderzoek naar parkeergarage ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 27-11-2018 12:15

Toch onderzoek naar parkeergarage onder Korsnäs Al vele jaren wordt gesproken over het project Korsnäs op de Baandervesting in Edam. Het college deed tijdens de raadsvergadering van 22 november het voorstel een parkeergarage als onhaalbaar te bestempelen. En hoewel nog niet zeker is of dat kan, stelt het college dat bezoekers moeten parkeren aan de randen van Edam. Met name de fracties van VVD en CDA vonden de onderbouwing voor die keuze dermate mager, dat mede namens de coalitiepartijen een wijzigingsvoorstel/amendement werd ingediend. Deze draagt het college van burgemeester en wethouders op nu geen keuze te maken, maar eerst meerdere varianten goed te onderzoeken voordat de raad een besluit neemt. Namens de coalitie lichtte VVD-fractievoorzitter Emile Karregat het amendement toe: “De raad wil weten in welke context een parkeergarage wel mogelijk zou zijn. Als dat betekent dat er extra starters- of seniorenwoningen bij het bestaande plan komen zou dat een win-win situatie zijn, want de vraag naar woningen voor starters en senioren is zeer groot.” Ook een variant met een half verdiepte garage voor alleen bewoners gaat onderzocht worden. Het amendement kreeg unanieme steun van alle partijen in de gemeenteraad. Het is niet zo dat er daarmee gegarandeerd een parkeergarage zal komen, maar wel zal de raad alle mogelijkheden en consequenties goed in beeld hebben voordat zo’n verstrekkend besluit wordt genomen. Het college van burgemeester en wethouders zal naar verwachting de diverse scenario’s voor april 2019 hebben uitgewerkt. Daarna zal de gemeenteraad een keuze maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.