Nieuws van D66 in Hillegom inzichtelijk

19 documenten

Hillegomse Bollenschuren, Hillegomse monumenten

D66 D66 GroenLinks Hillegom 20-03-2019 10:13

UPDATE

Tijdens de raadsvergadering van 21 maart diende D66, samen met Bloeiend Hillegom en GroenLinks onze motie in om de Hillegomse Bollenschuren tot Hillegoms monument te bestempelen. De motie sluit aan op beleid wat in 2006 al is opgestart, het geeft een betere waarborg voor het behoud van de monumenten en biedt de eigenaren de gelegenheid goedkoper geld te lenen voor herstellen en behoud. In reactie op ons voorstelde beaamde  wethouder De Jong dat Hillegom inderdaad in 2007 voorop liep. De  wethouder vroeg zich echter af wat de toegevoegde waarde was om schuren als monument aan te wijzen ipv als karakteristiek pand, zoals in 2007 gebeurt is. De wethouder stelde dat er nog geen professional naar gekeken zou hebben om te bepalen wat een monument, of wat het monumentale gehalte of karakter is.

Jammer dat de wethouder het Cultuur Historisch Genootschap niet voldoende autoriteit toekent, de werkgroep werkt al meer dan 20 jaar aan het behoud van bollenschuren en heeft een grondige expertise in deze.

Het was goed om te horen dat er in regionaal verband gewerkt wordt aan een regionale visie op cultuur historische waardekaart waar karakteristieke panden ook op aangegeven worden, inclusief bollenschuren en  landschuurtjes. De waardekaart is naar verwachting nog deze raadsperiode klaar en het opstellen van die waardekaart en het op basis daarvan aanwijzen van monumenten gaat  die verder dan onze motie.

De suggestie van de wethouder, zo leert navraag, dat de Regionale Collectie Bollenschuren, met in Hillegom 20 Karakteristieke Bollenschuren niet veel meer is dan “een advies van het Cultuur Historisch Genootschap ” is een onderwaardering van de status van deze lijst. Deze is immers op vraag van Holland Rijnland samengesteld en door de raad als zodanig vastgesteld.

Het komt ons voor dat de regionale waardekaart veel sneller klaar kan zijn, de basis hiervoor ligt immers al tien jaar klaar en de gemeenteraad van Hillegom heeft zelf deze 20 bollenschuren in 2007 als karakteristiek, waardevol en behoudenswaardig verklaard. Bovendien blijkt er sinds 2015 al een cultuurhistorische waardenkaart van de Duin- en Bollenstreek te bestaan.

Wij hadden op basis daarvan graag alvast de stap naar gemeentelijk monument gemaakt. We hebben de motie in reactie op het antwoord van de wethouder niet ingediend en terug op de plank gelegd.

Ondertussen volgen wij het huidige beleid, waarbij per geval wordt bekeken of een karakteristiek pand echt behouden moet worden kritisch. Het is ons inziens onvoldoende, het beschermt potentiële monumenten te weinig.

Bescherm wat mooi en goed is, investeer en verbeter wat mooi is en wat dreigt te vervallen en verdwijnen. Met lokale beleidsplannen en regionale visies zijn we de kwaliteit van onze buitenruimte aan het verbeteren. We ruimen de rommel in het buitengebied op, we proberen nieuwbouw zorgvuldig in te passen. We investeren flink in groen en het aangezicht van doorgaande wegen en het dorpscentrum.

Bollenschuren en landschuurtjes zijn karakteristiek voor ons dorp. De meeste schuren hebben een schildje Monumentale Bollenschuur aan de gevel, maar er is slechts één Rijksmonument en slechts twee gemeentelijke monumenten. Aan het begin van de Leidsestraat zijn twee schuren aangewezen als gemeentelijk monument, maar de derde op rij bijvoorbeeld (nog) niet. Na jaren van verwaarlozing en wachten op een haalbaar plan van redding is het hele dorp vol lof over de wederopstanding van de groene bollenschuur. Laten we, voor zo ver dat nog mogelijk is, deze route voor de andere schuren proberen te voorkomen.

Wij willen dat de gemeente weer actief werk maakt van het behoud en het mogelijk herbestemmen van ‘onze’ bollenschuren. Gesteund door Bloeiend Hillegom en GroenLinks vragen wij het college van Hillegom om de nog bestaande bollenschuren, die in 2007 zijn aangewezen als Karakteristieke Bollenschuur en enkele landschuurtjes aan te wijzen als gemeentelijk monument en dan eind dit jaar te komen met actueeel beleid voor behoud en mogelijk herbestemming van de aangewezen panden.

In de nota “Naar een Regionaal Bollenschurenbeleid” heeft de gemeente met Holland Rijnland de Regionale Collectie Bollenschuren vastgesteld met als doel deze te behouden. In de Omgevingsvisie Hillegom 2030 (2018) wordt als een van de beleidsuitgangspunten genoemd: “koesteren van kenmerkende bebouwing zoals oude bollenschuren en arbeiderswoningen”. Het nieuwe beleid zou op de nota uit 2007 voort kunnen borduren en concreet vorm kunnen geven aan de uitgangspunten uit de Omgevingsvisie Hillegom.

Wanneer de schuren zijn aangewezen als gemeentelijk monument is het voor eigenaren mogelijk om bij het Restauratiefonds een de Monumenten-hypotheek aan te vragen voor een restauratie of verduurzaming, maar ook als aanvullende of aankoopfinanciering. Samen maken we ons dorp fraaier.

UPDATE

Tijdens de raadsvergadering van 21 maart diende D66, samen met Bloeiend Hillegom en GroenLinks onze motie in om de Hillegomse Bollenschuren tot Hillegoms monument te bestempelen. De motie sluit aan op beleid wat in 2006 al is opgestart, het geeft een betere waarborg voor het behoud van de monumenten en biedt de eigenaren de gelegenheid goedkoper geld te lenen voor herstellen en behoud. In reactie op ons voorstelde beaamde  wethouder De Jong dat Hillegom inderdaad in 2007 voorop liep. De  wethouder vroeg zich echter af wat de toegevoegde waarde was om schuren als monument aan te wijzen ipv als karakteristiek pand, zoals in 2007 gebeurt is. De wethouder stelde dat er nog geen professional naar gekeken zou hebben om te bepalen wat een monument, of wat het monumentale gehalte of karakter is.

Jammer dat de wethouder Cultuur historisch genootschap niet voldoende autoriteit toekent,  de werkgroep werkt al meer dan tien jaar aan het behoud van bollenschuren  en heeft een grondige expertise in deze.

Het was goed om te horen dat er in regionaal verband gewerkt wordt aan een regionale visie op cultuur historische waardekaart waar karakteristieke panden ook op aangegeven worden, inclusief bollenschuren en  landschuurtjes. De waardekaart is naar verwachting nog deze raadsperiode klaar en het opstellen van die waardekaart en het op basis daarvan aanwijzen van monumenten gaat  die verder dan onze motie.

De suggestie van de wethouder, zo leert navraag, dat de Regionale Collectie Bollenschuren, met in Hillegom 20 Karakteristieke Bollenschuren niet veel meer is dan “een advies van het Cultuur Historisch Genootschap ” is een onderwaardering van de status van deze lijst. Deze is immers op vraag van Holland Rijnland samengesteld en door de raad als zodanig vastgesteld.

Het komt ons voor dat de regionale waardekaart veel sneller klaar kan zijn, de basis hiervoor ligt immers al tien jaar klaar en de gemeenteraad van Hillegom heeft zelf deze 20 bollenschuren in 2007 als karakteristiek, waardevol en behoudenswaardig verklaard. Bovendien blijkt er sinds 2015 al een cultuurhistorische waardenkaart van de Duin- en Bollenstreek te bestaan.

Wij hadden op basis daarvan graag alvast de stap naar gemeentelijk monument gemaakt. We hebben de motie in reactie op het antwoord van de wethouder niet ingediend en terug op de plank gelegd.

Ondertussen volgen wij het huidige beleid, waarbij per geval wordt bekeken of een karakteristiek pand echt behouden moet worden kritisch. Het is ons inziens onvoldoende, het beschermt potentiële monumenten te weinig.

Ballonnen, doe maar niet

D66 D66 GroenLinks Hillegom 12-03-2019 13:27

Voor de raadsvergadering van 28 juni 2018 had D66 een motie gemaakt om door middel van het instellen van voorlichting, vergunningen en legeskosten een actief ontmoedigingsbeleid voor het oplaten van ballonnen op te stellen.

Bij het oplaten is het een feestje, maar na leeglopen en dalen wordt het afval met grote gevolgen voor natuur en leefomgeving elders. Jaarlijks worden er in Nederland 1 tot 2 miljoen ballonnen op gelaten, ballonnen die allemaal ook op enig moment weer naar beneden komen. Een kwart miljoen ballonnen belanden per jaar op de Noordzee en dragen bij aan de vorming van de ‘plastic soup’.

Dat moeten we niet willen en daarom het oplaten van ballonnen ontmoedigen. De gemeente kan dit doen door het vergunningsplichtig te maken. De wethouder gaf tijdens die vergadering aan geen heil te zien in een actief ontmoedigingsbeleid met vergunningen en legeskosten, voorlichting zou voldoende moeten zijn.

In 2014 is in de Tweede kamer een motie aangenomen waarin het rijk wordt opgeroepen de gemeenten daar wel expliciet om te vragen, in 40 gemeenten, waaronder Amsterdam, Amstelveen en enkele Waddeneilanden is het uitdelen en oplaten van ballonnen zelf helemaal verboden, ongeacht of daar bij een overtreding een agent of boa op af gestuurd wordt. Het is een helder eenduidig verhaal.

Nu 8 maanden na onze (door Bloeiend Hillegom en GroenLinks wel) gesteunde motie is wethouder Hoekstra eindelijk met de voorlichting begonnen. Beter laat dan nooit, beter iets dan helemaal niets, maar erg actief ontmoedigen is het niet.

Raadscommissie 7 maart / Solution / Bestemmingsplannen / Gif / Bevoegdheden / Kwaliteit

D66 D66 VVD CDA Hillegom 09-03-2019 11:41

Donderdag 7 maart vond de maandelijks raadscommissie vergadering plaats, wederom met een schrale agenda. Een informatiesessie over jeugd, een te vernieuwen Solution, twee bestemmingsplan wijzigingen, waarvan één als hamerstuk en een overdacht van bevoegdheden van raad aan college. Naast de twee agendapunten ter informatie had de agenda in een uurtje geklaard kunnen zijn, dat had gekund.

 

De kwaliteit van het leeuwendeel van voorstellen riep echter nog al wat vragen op en een van de geagendeerde bestemmingsplanwijzigingen had de toorn van een aantal inwoners van Bennebroek opgeroepen. Bewoners die door de bouw van twee lage woningen (goothoogte maximaal 4 meter) zullen gaan inleveren aan uitzicht. De toon van de meeste insprekers was er een van boosheid en verontwaardiging. Dat hielp niet in het verleiden van de commissie om de voorgestelde wijziging te wijzigen. De verontwaardiging was wel te begrijpen. In Hillegom moeten initiatiefnemers zelf de omwonenden informeren, maar nergens staat vermeld wie dat zijn, wie er geïnformeerd moeten worden. Een omissie die wij al ter sprake gebracht hebben toen wethouder Ivo ten Hage (VVD) deze nieuwe manier van werken introduceerde, wethouder Hoekstra (CDA) gaf gisteren aan dat dit opgelost gaat worden. Wij blijven het volgen zou Ria Heemskerk (BlH) deze avond bij herhaling zeggen.

De andere bestemmingswijziging betrof de inpassing van twee woningen aan de Frederikslaan midden in het bollenteeltgebied. Daar wrong de schoen wat ons betreft. Het advies van de LTO en de rijksoverheid luidt om niet binnen een straal van 50 meter te bouwen in verband met mogelijke drift van spuitmiddelen. In het plan werd daar sterk van afgeweken, 35 meter. omwille van aansluiting op het bouwlint. Het argument was de aansluiting op de lintbebouwing een argument waar nog al wat op af te dwingen valt, maar altijd nog beter dan “Bovendien zijn er reeds bestaande woningen op een kortere afstand tot de bollengrond aanwezig, waarbij er vanuit gegaan mag worden dat ter plaatse sprake is van een goed woon- en leefklimaat en dat het betreffende bollenteeltbedrijf niet in zijn mogelijkheden wordt beperkt.” Ook het argument dat de haag langs het bollenperceel zou de ontbrekende 15 meter in afstand afdoende zou compenseren om de drift afdoende te beperken. De aldaar boerende agrariër sterkte ons in onze twijfel of die haag daar daadwerkelijk voldoende voor zou zijn.

Daar bovenop kwamen premature maar evengoed verontrustende berichten uit een onderzoek van het RIVM over de schadelijkheid zoals Zembla die naar buiten bracht op woensdagavond. Een onderzoek naar de giftigheid van de gewasbeschermingsmiddelen voor de gezondheid van omwonenden, een onderzoek waar we al 8 jaar op wachten. In 2016 is er een verkenning gepubliceerd waaruit conclusies over schadelijkheid getrokken werden, ook niet dat het gezond of gezonder is om naast een bollenveld te wonen.

Het lijkt ons raadzaam om nu even te wachten op de definitieve conclusies uit het RIVM rapport en daarna een besluit te nemen over deze aanpassing van het bestemmingsplan. Mocht het aantoonbaar ongezond zijn om (te) dicht op een bollenveld te wonen, gaan we het als gemeente dan toestaan dat we daar meer woningen gaan bouwen? Wat zijn de consequenties voor de bollenboer, kan die dan zijn bedrijf nog rendabel voortzetten. Het eindrapport van het ‘Onderzoek Bestrijdingsmiddelen en Omwonenden’ wordt naar verwachting in april 2019 aan de betreffende ministeries aangeboden. De meerderheid van de commissie en de wethouder zagen vooralsnog geen reden voor uitstel van het besluit.

We kunnen kijken wat er in de raadsvergadering nog te halen valt en anders enkel wachten op de conclusies van het RIVM en hopen dat de berichtgeving door Zembla inderdaad onnodig alarmerend was. Anders hebben we in de bollenstreek sowieso een veel groter probleem dan deze ene bollenboer en deze twee woningen.

 

Volgende punt van de agenda was de herontwikkeling van Solution, het Hillegomse jongerencentrum. Al jaren is er gewacht op de revitalisatie, is er alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud gepleegd en de boel eigenlijk simpelweg verwaarloosd. Nu is er een excuus gevonden om er nieuw leven in te blazen, een dwingende urgentie zelfs als we het voorstel mogen geloven. Het succesvol voortzetten van de opgebouwde samenwerking schijn te staan en vallen bij het realiseren van dit plan. Laat ik vooropstellen dat wij blij zijn met een goed functionerend jongerencentrum, een multifunctioneel cultureel centrum, en wij zijn ook ingenomen met het Welzijnskwartier dat zij het beheer en de exploitatie op zich nemen. En daar mag ook flink in geïnvesteerd worden. Maar het voorstel en hangt van aannames aan elkaar en ook het vlammende betoog van de wethouder bood nauwelijks aanknopingspunten voor een zeker succes. Er werd door de wethouder gesteld dat de stichting Culturele Beleving Hillegom hier ook een rol in gaat spelen, maar daarover was nog geen contact geweest met de stichting die, zo weten wij, de handen al vol heeft aan de Kulturele raad aan de Prinses Irenelaan. De toezegging van het Welzijnskwartier en er een paar geïnteresseerden om van de faciliteiten gebruik te gaan maken lijken ons niet voldoende om een solide exploitatie mee te maken. In de beheer en exploitatieovereenkomst met het Welzijnskwartier wordt de voorwaarde voor multifunctioneel gebruik opgenomen, over de exploitatie en de haalbaarheid wordt in het voorstel überhaupt niet gesproken. Een recept voor het nodeloos investeren in een mooi gebouw wat straks leegstaat omdat de exploitatiekosten niet op te brengen zijn door het Welzijnskwartier en de gemeente daar niet extra in wil investeren.

De avond werd afgesloten met wat leek een formaliteit, daar keken wij alleen anders tegenaan. Het verzoek was om de besluitvorming over de MER beoordelingen weer bij het college te leggen. Het is ons niet helder waarom en het werd ons tijdens de vergadering ook niet duidelijk. Het enige argument is mogelijk 2 a 3 maanden tijdswinst in de procedure. Mogelijk en wellicht ook door een beter planning te realiseren. Wat ons betreft gaat zorgvuldigheid in deze boven tijdswinst. met de nieuwe Omgevingswet lijkt het ons beter de door het rijks voorgestelde zorgvuldigheid in acht te nemen, ook als de Raad van State heeft aangegeven dat het teruggeven van de bevoegdheid bij het college wel mag.

Rode draad donderdag was de kwaliteit van de aangeleverde stukken, de inhoudelijke kwaliteit. Met halfslachtige argumenten worden besluiten voorbereid met verstrekkende gevolgen en de raad wordt geacht hier genoegen mee te nemen. De coalitie houdt elkaar stevig vast, in een houtgreep zelfs wellicht, zoals vorig maand bij de behandeling van de verordening over de Rekenkamercommissie pijnlijk duidelijk werd. Het in debat kritisch benaderen van het college is niet aan de orde. Ook niet als de gepresenteerde voorstellen rommelen.

Binnenkort gaan we de ambtelijke fusie evalueren, daar kijken we naar uit. Het doel van de fusie was immers een verhoogde kwaliteit, een verminderde kwetsbaarheid en een steviger strategische positie zonder daarvoor bestuurlijk te hoeven fuseren. Daar heeft Hillegom zich sterk voor gemaakt, daar is onze Burgemeester druk mee bezig. Wij zijn benieuwd hoe we er nu voor staan.

Burgerraadsleden / Raadscommissievergadering 1 november / Raadsvergadering Begroting 8 november

D66 D66 Hillegom 17-11-2018 16:35

De Hillegomse D66 fractie heeft ruimte voor twee nieuwe burgerraadsleden.

Heb jij er wel eens over gedacht om je kandidaat te stellen voor de Tweede Kamer, de Eerste Kamer, de Provinciale staten Europa, of onze gemeenteraad? Wil je (eerst) eens proberen of de actieve politiek iets voor je is, dan heb je nu de kans in je eigen dorp. Iedere Hillegomse politieke fractie heeft naast de gekozen fractieleden ruimte voor vier burgerleden. Samen vormen zij de raadsfractie en verdelen zij het politieke en volksvertegenwoordigende handwerk. De maandelijkse raadsvergaderingen zijn voorbehouden aan gekozen fractieleden, bij de voorbereidende raadscommissievergaderingen nemen (ook) burgerleden plaats aan tafel. Je bent van harte uitgenodigd om bij een fractievergadering aan te schuiven om eerst een kijkje in onze keuken te nemen. Je bent overigens ook van harte welkom zonder interesse om burgerraadslid te worden. Neem gerust contact met ons op.

 

Het nieuwe college is nu een half jaar onderweg en heeft de eerste begroting gepresenteerd. Het college en de coalitie noemen het een ambitieuze begroting, er wordt zelfs zo veel geld uitgegeven dat er een bescheiden greep van een half miljoen euro uit de algemene reserves gedaan moet worden. D66 noemde de de ambities juist bescheiden en riep het college op er juist een schepje bovenop te doen. Het college wil wel heel veel gaan doen, wat dat betreft ambitie genoeg, maar wij zien graag mee ambitie in de uitvoering.

 

Met oog op toekomstige overschotten op de begroting kwamen de college partijen met een amendement om nu al op voorhand op mogelijk overschotten in de toekomst een deel daarvan voor meer en beter groen in Hillegom vrij te maken. Ondanks de voorbarige aanname dat er tzt overschotten zijn, als er dan een voorschot genomen wordt, pak dan door. Neem nu nog iets meer uit de algemene reserves (we hebben er tenslotte nog zeker 45 miljoen vrij besteedbaar) en start nu al met meer en beter groen in Hillegom. Daar was echter op voorhand geen meerderheid voor te vonden. Zelfs de optie om dan meer ambitie te tonen in de snelheid van uitvoering en daarom een jaar eerder ook al een voorschoot te nemen op het dan verwachte overschot haalde het niet. Dat was te veel gevraagd.

https://hillegom.d66.nl/2018/11/17/burgerraadsleden-raadscommissievergadering-1-november-raadsvergadering-begroting-8-november/

Waar we blij van werden was de aan vm Wethouder Snuif nagekomen belofte om structureel en substantieel meer geld te reserveren voor kunst in de openbare ruimte. Groen en Kunst dragen tenslotte bij aan een betere kwaliteit van de buitenruimte en een beter welzijn en welbehagen van de Hillegommers. Daar zij wij van overtuigd.

Verder kwamen met name zaken voorbij die we eerder ook al aan de orde gesteld hebben, bijvoorbeeld de vraag hoe duurzaam en gezond de sportkantines in Hillegom zijn? Subsidievoorwaarden voor een rookvrije SV Hillegom zitten er echter niet.  Een kleine maar niet onbelangrijke paragraaf in de begroting was de extra ruimte die het college maakte in beleid voor grond en onroerend goed aankopen. Buiten de begroting kwam, uiteraard, de onhandige onduidelijkheid over de te kappen bomen en te rooien struiken bij het herinrichting van het van Nispenpark ook aan bod.

Zoals al eerder gememoreerd is het momenteel vooral uitvoeren van beleid wat in de vorige periode is klaargezet. D66 blijft scherp op die uitvoering, geeft het college, ook wat betreft de ambities op het gebied van duurzaamheid hoewel wij die nu al onder druk zien staan, wij geven het college vooralsnog het voordeel van de twijfel. Nog wel. Komende commissievergaderingen staan het Energieakkoord Holland Rijnland, de  startnotitie proces beleidsplan huishoudelijk afval, en de Keuzenotitie Openbare Verlichting t.b.v. beleidsplan 2019-2023 op de agenda. Nieuw beleid, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

 

 

Raadscommissie 6 september / Raadsvergadering 20 september – DPW – IKC – Groen + afscheid

D66 D66 VVD CDA PvdA Hillegom 21-09-2018 13:17

Het politieke seizoen is weer begonnen voor Hillegom.  Stond in de provinciale staten van Noord en Zuid Holland de voor Hillegom zo belangrijke Duinpolderweg op de agenda, in Hillegom moesten besluiten worden genomen over oa de bestuursrapportage en het Integraal Kind Centrum.

Voor de beide staten werd tijdens een gezamenlijke hoorzitting een lange dag heel veel ingesproken, bij de provinciale-staten-vergadering van Zuid Holland (in Noord Holland is het aan de gedeputeerde om een beslissing te nemen) werden vele amendementen en moties gepresenteerd. Uiteindelijk is er een compromis uit de bus gekomen welke wat het tracé door Hillegom betreft goed aansluit bij de bij meerheid van de raad ingediende zienswijze.

De nieuwe weg van Hillegom naar A4 wordt ingepast langs de Oosteindervaart. Woensdag jongstleden stemden Provinciale Staten van Zuid Holland voor deze zgn. middenvariant. De Zuid Hollandse fracties van VVD, CDA en D66 hadden al eerder aangegeven voor deze tracé locatie te zijn, de PvdA had enkele eisen alvorens ze meestemden. Zo werd oa het doortrekken van de weg naar de N206 bij De Zilk uit dit project gehaald, iets waar wij onze vraagtekens al eens bij hadden gezet. Ook kwam er 25 miljoen beschikbaar voor langzaam en fietsverkeer en kwamen er toezeggingen over openbaar vervoer bij de weg. Stuk voor stuk zaken waar wij vanuit Hillegom en Hillegomse D66 fractie voor pleiten en die gehoor hebben gekregen. Minstens zo belangrijk is de toezegging om de inpassing van een aquaduct onder de ringvaart te gaan onderzoeken. Zoals eerder betoogd is een hoge brug ten Noorden van Hillegom immers funest voor de natuur en landschappelijke waarde van het gebied. Helaas ziet gedupeerde Vermeulen nog steeds niets in de verdubbeling van de Elsbroekerbrug over de ringvaart, gelukkig wil hij wel de verbetering van het kruispunt N208/N207 in verdere planvorming meenemen.

Het is nu zaak om scherp te blijven op de inpassing van de weg aan weerzijden van de Ringvaart, de realisatie van een aquaduct met verlengde verdiepte ligging tot de N208 en een verbetering van het openbaar vervoer. Daar moeten we in investeren.

 

De bestuursrapportage zag er netjes uit en geeft ruimte om te investeren. Bijvoorbeeld in educatie. Bij de voorbereidende commissievergadering bleken alle partijen gelukkig te zijn met de plannen van het bouwen van de nieuwe gecombineerde Leerwinkel/Jozefschool naast het ski-centrum. Een multifunctioneel Gebouw wat 52 weken per open is van half acht ’s ochtends tot half zeven ’s avonds.

Het gelopen traject van het vorige college en de uitwerking van het huidige, de afstemming met gebruikers en bewoners en de ambities op gebied van kwaliteit en duurzaamheid hebben geresulteerd in een mooi plan waar behalve woorden van lof door de raad(scommissie) weinig woorden aan vuil gemaakt werden. Wat D66 betreft zijn er nog wel wat vragen over de ontsluiting en veiligheid van de Olympiaweg, maar dat gaan we met de daarvoor verantwoordelijke wethouder op een later moment nog in gesprek.

 

Voor dezelfde wethouder had de fractie afgelopen donderdag wel een paar opmerkingen en een vraag over de kwaliteit van de buitenruimte.

“Als ik een rondje door Hillegom rij, loop, of fiets, dan valt me elke keer weer op wat een mooi dorp Hillegom toch is en hoezeer de energie die we de afgelopen jaren gestoken hebben in het verbeteren van de openbare ruimte vruchten afwerpen. Maar er vallen mij dan ook, of juist, zaken op die beter kunnen of waar we wat hebben laten liggen. Straten die al erg lang wachten op herbestrating, en dan weet vaak dat er gewacht wordt op en bouwplan, of vrachtwagens die toch meerdere dagen in wijken staan geparkeerd als de chauffeur thuis is. En dan weet dat dit niet de bedoeling is, maar ik heb ook begrepen dat het chauffeurs en transporteurs ook niet makkelijk gemaakt wordt om daar altijd netjes mee om te gaan. Ook zie ik dat her en der de kwaliteit van het openbaar groen achterblijft bij de ambities. Voor een door gebrekkig onderhoud achteruit hollende groenstrook hoef ik de deur niet eens voor uit, het groen aan de Singel kan ik vanuit mij woonkamer zien en dat ziet er niet goed uit. Mijn buren van de Van Goghsingel tot en met het Paulus Potterplantsoen hebben de gemeente verzocht hier werk van te maken. Ik kan die vraag alleen maar ondersteunen en iedere buurt in Hillegom aanraden hetzelfde te doen, het groenbeleidsplan geeft daar ruimte voor en neem toch vooral ook zelf initiatief in de eigen buurt.

Wat ik u vragen wil, wat mij ook opviel en waar ik geen antwoord op heb en wat mij en anderen wel stoort is het schoonhouden van de buitenruimte. Het schoon en mosvrij houden van bankjes, prullenbakken en lantaarnpalen, meneer de wethouder, hoe is dat in welke afspraken geregeld en wie kan daar op aangesproken worden. Al onze inzet voor een betere kwaliteit van de buitenruimte is immers vergeefs als we de boel niet een beetje opruimen en schoonhouden en dan in alle buurten en straten van Hillegom.”

De wethouder heeft ons een overzicht van de gemaakte afspraken toegezegd, mocht dat aanleiding zijn om daar op door te vragen, dan zullen we dat zeker doen. Wel zijn het wel ook met de wethouder eens dat ook wij als inwoners verantwoordelijk zijn voor de schoonheid en netheid van de buitenruimte. Wat niet aan de orde kwam, maar zeker wel speelt is bijvoorbeeld zwerfvuil op straat, daar kunnen we in eerste instantie natuurlijk vooral zelf ook wat aan doen.

 

Het seizoen is begonnen, maar we hebben ook een periode afgesloten. Nu de storm in het hart wat is gaan liggen en de rust in de hoofden wat is teruggekeerd neemt het bestuur van D66 Hillegom vanavond, zes maanden na de verkiezingen, na vele jaren van trouwe dienst en niet aflatende inzet afscheid van onze nestor Theo Adamse. Ook nemen we afscheid van twee burgerraadsleden die de fractie de afgelopen periode met kennis, raad en daad bijgestaan hebben. Dick Dörr had bij de verkiezingen al aangegeven niet terug te keren en Marcel Neuteboom keert na het nu afgelopen zomerreces niet terug bij de fractie en geeft het stokje graag door aan een nieuwe generatie. Ook nemen we afscheid van Annechien Snuif. Na haar tomeloze inzet als wethouder de afgelopen vier jaar en de coalitievorming waarbij D66 niet in het college terugkeerde was het -na 4 jaar hard en vol passie werken voor Hillegom en de Hillegommers om zorg, werk en cultuur beter voor elkaar te krijgen- tijd om afscheid te nemen van de actieve politiek. Vanavond kijken wij feestelijk en trots terug op wat achter ons ligt en vol vertrouwen uit naar wat voor ons ligt.

 

Algemene beschouwingen / raadscommissie 14 juni – kadernota – ballonnen – OV – duurzaamheid – fietsen

D66 D66 Hillegom 15-06-2018 13:07

Afgelopen donderdag 14 juni presenteerde het nieuwe college haar eerste kadernota. Was bij de presentatie van het nieuwe college de raadszaal afgeladen vol, bij het eerste wapenfeit van het college was het vertrouwd rustig op de publieke tribune. Het debat was er niet minder levendig om.

 

 

 

Alle fracties kregen tijd voor algemene beschouwingen op de nota en op de eigen ambities en plannen. Wij hadden het gevoel dat wij deze kaders in de nota al eens vastgesteld hadden, het nieuwe college gaat namelijk vooral door met wat er de afgelopen jaren al is uitgezet. De gemaakte plannen komen nu ten uitvoer. Dat gaat soms terug naar het college vóór het vorige college, het uitvoeren van het opwaarderen van ons mooie centrum gaat uiteraard ook niet van vandaag op morgen. Het coalitieakkoord en de kadernota zijn beleidsarm. Dat geeft niet, D66 was medeverantwoordelijk voor het beleid wat in de vorige periode is gemaakt en wanneer dat door het huidige college wordt uitgevoerd, dan kunnen we dat alleen maar toejuichen.

Wat er wel al duidelijk werd zijn de extra uitgaven veiligheid, isd en jeugdzorg. Zaken die niet alleen zwaar drukken op onze financiële duurzaamheid, ze drukken ook zwaar op onze vergaderingen en wij denken niet dat dit de komende jaren veel minder gaat worden.

 

Hillegom maakt komende jaren capaciteit vrij voor personeel en onderzoek i.h.k.v. de Duinpolderweg, op ons nadrukkelijke verzoek gaf de wethouder aan dat de gemeente waar dat maar mogelijk en opportuun was de zienswijze i.z. de Duinpolderweg naar voren brengt. Wij vroegen de wethouder om vóór de tracékeuze al te pleiten voor een aquaduct. Ongeacht welke tracé, het is enkel  acceptabel in te passen met behulp van een aquaduct.

Met alleen een nieuwe oeververbinding wordt de verkeersdrukte in de Duin en Bollenstreek niet opgelost. Daar is meer voor nodig en een efficiënt en effectief Openbaar Vervoersnetwerk is daarbij cruciaal. met oog op de vernieuwing van de concessies voor het openbaar vervoer in 2020 (mogelijk 2022) is samenwerking met Noordwijk hebben wij daarvoor een motie gemaakt die ook breder in de regio is en wordt uit gezet.

Naast het uitwerken van een regionale kantorenstrategie en behoefteraming bedrijventerreinen in combinatie met de door ons gewenste herontwikkeling van onze ‘binnenstedelijke industriegebieden tot meer hybride bedrijventerreinen met veel meer ruimte voor woon-werkeenheden, het locatiegebonden werken houdt het dorp vitaal, zijn wij benieuwd naar de beleidsontwikkeling inzameling en verwerking huishoudelijk afval. Nieuwe wethouder, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Daarop vooruitlopend hebben wij voor de raadsvergadering van 28 juni een motie gemaakt om wat zwerfafval en duurzaamheid betreft alvast een stapje te maken. Zwerfafval van verpakkingen, peuken en ander materiaal waar ‘men’ snel van af wil na gedane zaken is een grote aanslag op de schoonheid van onze directe leefomgeving. De motie behelst een ander soort zwerfafval. Middels de motie verzoeken wij het college door middel van het instellen van voorlichting, vergunningen en legeskosten een ontmoedigingsbeleid voor het oplaten van ballonnen op te stellen. Bij het oplaten is het een feestje, maar na leeglopen en dalen wordt het afval met grote gevolgen voor natuur en leefomgeving elders. Om hier wat aan te doen hoeven we niet te wachten op een nieuwe afval nota, daar kunnen via vergunningen wat aan doen. In de commissie werd deze kleine geste goed ontvangen, eens kijken of de motie het in de raad ook gaat halen.

D66 heeft nog een motie voor die raadsvergadering klaarstaan. Voor ons koopcentrum zoeken wij allemaal naar wegen om de dit (weer) vitaal te krijgen. Wij denken dat een leegstandverordening daar bij zal helpen. een verordening om pandeigenaren die denken meer de verdienen met leegstand dan met verhuur te kunnen dwingen om huurders te accepteren. Leegstand is uiteraard niet uitsluitend een gevolg van ‘onwillige pandeigenaren’, maar met een leegstandsverordening kán de gemeente meer regie gaan voeren waar gewenst.

Een ander verzoek sluit aan op de wens van een vrijliggende fietspad aan de Olympiaweg. Fietsen is ronduit het milieuvriendelijkste vervoersmiddel, fietsgebruik willen wij stimuleren en veilige fietsroutes zijn daarvoor van belang. Een vrijliggende fietspad langs de Willhelminalaan, van het Wilhelminapark zuidelijk langs de sportvelden parallel aan de overzijde van de sloot aansluitend op de Loosterweg. De wethouder gaf aan waar dat hier al over nagedacht werd.

Punt van aandacht was wel nog de gewijzigde programma-indeling. Wij kunnen het college volgen in de argumenten een zo logisch mogelijke clustering van beleid na te streven Daarmee wordt uiteraard de integraliteit en daarmee programmasturing vergroot, de kosten verlaagd et cetera.

Maar wat ons opvalt is de plaatsing van het programma-onderdeel Kunst & Cultuur onder het programma bedrijvigheid. Dit suggereert een prioriteit van bedrijfsvoering en de economische return op een investering, wij leggen de prioriteit leggen bij de sociale return op de investering waarmee Kunst & Cultuur net als Sport en Gezondheid en Onderwijs in het programma van Vitaliteit thuishoort. Kunst en cultuur houden de samenleving en het dorp levendig, vitaal. Het college gaf daarop aan dat de indeling toch met name een bedrijfsvoering technisch verhaal is. Wij gaan kijken of de plaatsing van Kunst en Cultuur onder bedrijvigheid HLT breed tot verbazing leidt en of de ‘bedrijfsvoering technische’ verplaatsing HLT breed te organiseren is.

Verder vonden wij het opvallend dat duurzaamheid  als één prestatieveld samenvalt met openbare ruimte. Duurzaamheid moet als meest integrale domein immers in alle programma’s op alle niveaus structureel ingebed worden. De wethouder verzekerde ons dat dit bij het opstellen en uitvoeren van beleid ook zeker het geval zal zijn. Met oog op de helderheid zien wij duurzaamheid en ruimtelijke ordening evenwel liever als twee gescheiden prestatievelden.

 

 

Raadsvergadering 31 mei – DPW – Cultuureducatie – Jeugdzorg

D66 D66 VVD Hillegom 05-06-2018 10:00

Afgelopen donderdag 31 mei vond de maandelijkse raadsvergadering plaats. In vervolg op de raadscommissievergadering stond ook deze met name in het teken van jaarrekeningen of begrotingen van diverse gemeenschappelijke regelingen waarin Hillegom deelneemt. Daar werdechter nauwelijks over gesproken. De zogeheten Duinpolderweg was echter weer eens prominent aanwezig, zonder op de agenda te staan.

Hier is de vergadering terug te luisteren: https://hillegom.raadsinformatie.nl/vergadering/453068/Gemeenteraad%2031-05-2018

 

Bij de statencommissievergadering van Zuid Holland kwam onze wens voor een aquaduct slechts zijdelings ter sprake en de overwegingen welke ten grondslag liggen aan de zienswijze van Hillegom zijn, zo lijkt het, onvoldoende bekend. Daarom had D66 samen met de VVD een motie opgesteld die het college aanspoorde die overwegingen actief uit te dragen en actiever te pleiten voor het onziens noodzakelijke aquaduct.

De wethouder gaf daarop aan al zeer actief te zijn om de Hillegomse zienswijze continue naar voren te brengen en de keuze voor een aquaduct komt pas in een volgende fase aan bod. De motie werd evengoed in gedient, D66 ziet namelijk graag dat de wethouder op voorhand en stevig pleit voor een aquaduct. Zonder aquaduct zien wij niet voor ons hoe de nieuwe weg ingepast kan worden zonder de natuur- en landschappelijke waarden onherstelbaar aan te tasten en/of de leefkwaliteit in Hillegom Noord drastisch en daarmee onaanvaardbaar te verminderen.

 

De wethouder van cultuur heeft de raad op vragen van D66 inzicht gegeven in de voortgang van het Cultuur Educatie met Kwaliteit traject in Hillegom. Wij zijn geheel niet ontevreden. Alle scholen bezoeken voorstellingen in de Kulturele Raad en alle scholen hebben minimaal één cultuurcoördinator. Zeven van de acht scholen maken al gebruik van het CMK aanbod, of gaan daar gebruik van maken. Er wordt gewerkt aan het verbinden van binnen en buitenschools muziekonderwijs en vijf van de acht scholen werken aan het creërend vermogen van hun leerlingen. Voorwaar geen slechte prestatie!

 

Het organiseren van de inkoop jeugdzorg kwam ook weer aan de orde. Na de raadscommissievergadering is er een ‘benen op tafel’ gesprek tussen (vertegenwoordigers van) de raad en wethouder geweest. Een gesprek over de dienstverleningsovereenkomst met de tijdelijke werkorganisatie die de jeugszorg voor ons en een groot gedeelte van Holland Rijnland organiseert. De organisatie en governance daarvan blijft ons echter zorgen baren. Met de wethouder is doorgesproken dat een nieuwe tijdelijke verlenging, naast inkoop, tot doel moet hebben om tussen nu en twee jaar tot een weloverwogen keuze te kunnen kopen bij het meer structureel organiseren van de inkoop. De insteek daarbij is om waar mogelijk lokaal in te kopen, dichter bij de Hillegommers zelf.

 

Déjà Vu – Vragen – Duinpolderweg – Gedeputeerde ZH – Nut en Noodzaak

D66 D66 Hillegom 17-05-2018 17:03

Afgelopen week heeft de fractie van D66 het college enkele vragen gesteld als reactie op uitspraken van Gedeputeerde Vermeulen zoals die zijn opgetekend door Sjaak Smakman in het Haarlems Dagblad. De gedeputeerde loopt met zijn uitspraken vooruit op de zaken.

Geacht College,

Reagerend op uitspraken van gedupeerde Vermeulen zoals opgetekend in het Haarlems Dagblad hebben we een paar vragen.

Kan het college verhelderen waar de stelligheid bij de heer Vermeulen op gebaseerd zou kunnen zijn, anders dan vanuit eigen overtuiging, dat het doortrekken van de zogeheten Duinpolderweg van N208 naar de N206 binnen afzienbare tijd een feit zal zijn.

Daar waar de Bollenstreek in de zienswijze gezamenlijk zelfs de ruimtelijke reservering heeft losgelaten, omdat nut een noodzaak nog bekeken moet worden, daar spreekt de gedeputeerde over een periode van slechts vijf jaar.

Waar baseert de heer Vermeulen dit op, zijn daar aanwijzingen voor?

De door hem gememoreerde woningbouwopgaven zijn immers niet nieuw. Of zijn daar nieuwe ontwikkelingen die ons als raad nog niet bekend zijn?

En wat betekenen die ontwikkelingen dan voor de passage in het coalitieakkoord in zake woningbouw op Bollengronden?

En wat betekent de beoogde ‘rondweg’ voor het karakter van de Duinpolderweg door/langs Hillegom.

 

Met vriendelijke groet,

Sander Boschma Fractievoorzitter D66 Hillegom m. 06 22 987 483

 

Wij zijn nog in afwachting van een reactie van het college.

Het zo vooruitlopen op de zaken deed ons overigens sterk denken aan een Hillegomse oud-bestuurder die op dit dossier ‘gestruikeld’ is.

Raadsvergadering 26 april – coalitie – college – loonkostensubsidie – mantelzorg – borrel

D66 D66 GroenLinks Hillegom 29-04-2018 14:03

Afgelopen donderdag 26 april vond de eerste raadsvergadering van de nieuw samengestelde gemeenteraad plaats. Het was maar goed dat de hal tegenwoordig bij vernieuwde raadzaal kon worden getrokken, het was een vol huis met familie en andere belangstellenden.

 

 

De 26ste stond dan ook vooral in het teken van een nieuwe coalitie, het nieuwe college en het coalitieakkoord. Een akkoord wat grotendeels leunt op het college van de afgelopen vier jaar. De ambitie om als college integraal te gaan werken kunnen wij alleen maar toejuichen, al zijn wij benieuwd naar de concrete invulling er van. Sowieso gaan wij graag in gesprek met raad en college hoe de samenwerking vorm te geven. Hoopgevend is het niet langer vermelden van de politieke partij op de bordjes van de vier wethouders. Verder kunnen wij de oproep van Burgemeester van Erk om in te zetten op, samenspel en samenwerking, op oplossingen en mogelijkheden en wat ik maar even vertaal in daadkracht en voortvarendheid.

 

https://hillegom.d66.nl/2018/04/29/raadsvergadering-26-april-coalitie-college-loonkostensubsidie-mantelzorg-borrel/Na de benoeming van de wethouders, raadsleden die de vier vrijvallende plekken aan tafel weer opvulden en burgerleden, waaronder de herinstallatie van onze eigen Marcel Neuteboom, kon de inhoudelijke agenda van start.  In het vragenkwartiertje kwam onder andere de loonkostensubsidie ter sprake. Dit naar aanleiding van de opmerkingen van Staatssecretaris Tamara van Ark dat de ISD constructie, om het aantal uren waarvoor loonkostensubsidie betaald wordt door de ISD eigenhandig verminderd is van 40 naar 25,5 onwettelijk was, of zou zijn. In de aflevering van Zembla ‘De afbraak van de sociale werkplaats’ was dit al uitgebreid aan de orde geweest en kwam oa. Adri de Roon als voorzitter van de ISD Bollenstreek aan het woord. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

Ook kwam de financiering van de Hillegomse Moskee aan de orde naar aanleiding van de publicatie in het NRC.  In de publicatie wordt gesteld dat er in 2011 en 2012 geld aangevraagd in Saoedie-Arabië. De moskeevoorzitter ontkent overigens dat er buitenlands geld is aangevraagd of ontvangen.

 

https://hillegom.d66.nl/2018/04/29/raadsvergadering-26-april-coalitie-college-loonkostensubsidie-mantelzorg-borrel/Het enige bespreekpunt op de agenda betrof het Rekenkameronderzoek Mantelzorgbeleid, wat ons betreft een hamerstuk. Het was een een erg feitelijk onderzoek zonder kruisverbanden of doorwrochte conclusies of aanbevelingen. Groenlinks deed nog een poging om de aanbevelingen iets meer gewicht mee te geven, maar de wethouder gaf aan dat er eigenlijk minder dwingend van zou worden. Ook de vraag van Bloeiend Hillegom en D66 om meer moeite te gaan doen om bij te houden welke mantelzorgers geen prijs stellen op hulp, welke er niet geregistreerd zijn of zich zelfs niet zien als mantelzorger om bijvoorbeeld meer te kunnen zeggen over de omvang en impact van de mantelzorg in Hillegom kon geen steun van de wethouder krijgen. Dat komt nog wel weer terug op de agenda zo vermoeden wij.

De vergadering werd met twee hamerstukken afgesloten. De avond werd afgesloten met een borrel en vele felicitaties voor de nieuwe coalitie, wethouders, raads- en burgerleden.

 

Prioriteitenagenda en werkwijze overleg 16 april – hoofdlijnen – samenwerken – luisteren

D66 D66 Hillegom 17-04-2018 09:43

Afgelopen maandag 16 april vond met een groot deel van alle raads- en burgerleden een bijeenkomst plaats om te overleggen over de prioriteitenagenda en de werkwijze van de raad in de nieuwe raadsperiode. Er werd, in afwachting van het nieuwe coalitieakkoord, niet gediscussieerd op de inhoud en met name gesproken over de werkwijze van de raad en de rol die wij willen innemen  deze raadsperiode.  De burgemeester had hier ook al aan gerefereerd tijdens zijn welkomsttoespraak bij de installatie van de nieuwe raad, ook met het oog op de steeds grotere inbreng van inwoners en andere betrokkenen.

De rol die de raad heeft bij ‘Kaderstelling’ willen wij meer op hoofdlijnen en samenwerken insteken. In plaats van SMART alles proberen dicht te timmeren zouden wij het proces willen vormgeven met uitgangspunten,  procesdoelen,  prestatie-indicatoren, rolopvatting en capaciteit. ‘Controleren’ kunnen we dan doen door toetsing van daarvan. De ‘Volksvertegenwoordiging’ kan dan meer ruimte krijgen door minder te vergaderen en meer ruimte te geven aan luisteren, bevragen en (be)schouwen, ook buiten de raadszaal. Wij pleiten voor een pro-actieve houding van het college en raad in burger- en overheidsparticipatie.

Onze insteek is om in zijn algemeenheid in een vroeg stadium van deze raadsperiode zo veel mogelijk concrete plannen in te plannen, met afspraken over de in te zetten ambtelijke capaciteit, de hoeveelheid geld en het routeboek hoe en in de lange termijn agenda aan te geven wanneer de uitvoering plaatsvind. Hoe beter de raad zich aan het begin van het proces met de kaders op hoofdlijnen kan bezighouden, des te soepeler moet de afstemming tussen raad en college gedurende de uitvoering kunnen verlopen. Wat ons betreft hebben de volgende zaken daarbij prioriteit:

 

Belangrijkste punt is voor ons duurzaamheid. Wij willen in 2030 een energieneutrale gemeente zijn en daarvoor moet alles uit de kast gehaald worden, het is de  grootste uitdaging van de komende raadsperiode. Het moet daarom het leidend principe gaan vormen bij álle beleidsvorming en álle voorstellen, overal zal aangegeven moeten worden of en hoe het voorstel bijdraagt aan het streven een duurzame energieneutrale gemeente te worden.

 

Punt twee is het domein  Zorg. Annechien Snuif heeft zich (o.a.) daar de afgelopen jaren hard voor gemaakt, maar er is nog veel te winnen. Wij willen het Lokaal Loket en het sociaal team verder versterken en meer op Hillegomse maat geschoeid zien. Boevendien wij willen nog meer inzetten op preventie en daar ook middelen voor vrijmaken.

 

Punt drie is het wonen in Hillegom. D66 wil graag een versnelde uitvoering van de Woonvisie om eerder aan de woonwensen van onze (nieuwe) inwoners tegemoet te kunnen komen. Daarvoor moet er onder meer werk worden gemaakt van het omzetten van leegstaande bedrijfspanden in woningen.

Daarnaast willen wij een effectieve leegstandsverordening voor heel Hillegom om pandeigenaren te bewegen alternatieven te bedenken om leegstaande (winkel)panden te vullen met bijvoorbeeld voor Hillegom aantrekkelijke bedrijvigheid.

 

Punt vier is werken. Wij zien Hillegom niet als een forenzendorp, er moet hier ook voldoende en volop gewerkt kunnen worden. Daartoe willen wij vaart zetten achter het omzetten van bedrijventerreinen Horst ten Daal en Hillegommerbeek in woon-werkgebieden. Verder moet het Fioretticollege gefaciliteerd worden om betere aansluiting van de opleidingen te organiseren op de arbeidsmarkt. Bovendien moet er beleid en werk gemaakt worden om (Hillegomse) bedrijven voor Hillegom te behouden, goed voor de bedrijvigheid, werkgelegenheid en sociale samenhang in ons dorp.

 

Als laatste punt van de top 5 zetten wij de kwaliteit van de buitenruimte. Om de door ons gewenste Heerlijckheid Hillegom te kunnen realiseren is het nodig om de investeringen in het centrum en langs doorgaande routes door te zetten en de komende periode ook aandacht aan de rest van Hillegom te schenken. Heel concreet denken wij dan ook aan de kwaliteit van de routes voor langzaam en traag verkeer.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.