Nieuws van politieke partijen in Oosterhout over CDA inzichtelijk

11 documenten

Raad steunt SP-voorstel voor zelfbewoningsplicht

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 17-09-2020 17:55

De gemeenteraad heeft donderdagavond het voorstel aangenomen van SP Breda en Breda Beslist (voorheen Breda’97) voor een zelfbewoningsplicht. In de strijd tegen de woningnood verplichten steeds meer gemeenten de kopers van een nieuwbouwhuis om er ook daadwerkelijk zelf in te gaan wonen. “Hiermee voorkomen we dat louche vastgoedbazen betaalbare huizen opkopen, doorverhuren en zo misbruik maken van het woningtekort”, zegt SP-raadslid Bas Maes. De motie op initiatief van SP en Breda Beslist werd mede ingediend door VVD, CDA, GroenLinks en PvdA en kon rekenen op de steun van de gehele gemeenteraad. Maes: “Ik ben blij dat ook Breda nu uitspreekt dat huizen er zijn om in te wonen, niet om mee te speculeren!”

Zie ook: Bouwen en wonen

Inbreng GroenLinks raadsvergadering 19 mei 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 24-05-2020 00:00

In de raadsvergadering van 19 mei heeft GroenLinks het woord gevoerd over de regioniale energiestrategie, de ombuigingen bij het parkeren en een motie over de opvang van vluchtelingenkinderen. Er zijn mondelinge vragen gesteld over de coronamaatregelen voor het winkelcentrum van Oosterhout en de toegankelijkheid van de Bussel en de Warande.

Mondelinge vraag toegankelijkheid de Bussel en de Warande (Van der Zanden)

Voorzitter, In januari 2016 heeft het toenmalige Gehandicapten Platform Oosterhout een rapport geschreven over wat er volgens het GPO aangepast moest worden aan het gebouw van de Bussel en Theek 5 om dit goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Bij de behandeling van de begroting 2020 in de raadsvergadering van november 2019 heeft wethouder Piena aangegeven dat er bij de perspectiefnota 2021 een overzicht zal komen van de kosten die gemaakt moeten worden om belemmeringen qua toegankelijkheid op te lossen. Naar aanleiding van dit overzicht kan dan bepaald worden, welke problemen wel en niet aangepakt zullen gaan worden. Vanwege de Corona situatie is er dit jaar geen normale Perspectiefnota in juni.

Daarom de vraag aan de wethouder, wat op dit moment de stand van zaken is, betreffende dit overzicht en wanneer dat naar de gemeenteraad gestuurd gaat worden.

Mondelinge vraag coronamaatregelen winkelcentrum Oosterhout (Van der Pluijm)

Het wordt steeds drukker in het centrum van Oosterhout. Zó druk dat het op de smallere stukken in het Arendshof soms zelfs onmogelijk is om anderhalve meter afstand aan te houden, zo merkte ik afgelopen zaterdag zelf. Ook in de winkelstraten kan afstand houden moeilijk zijn, maar daar wordt het met name veroorzaakt door de wachtrijen. GroenLinks heeft hier de volgende vragen over.

1. Volgens onderzoeksbureau Goudappel Coffeng kunnen Nederlandse winkelstraten in de anderhalvemetersamenleving slechts 15-20 procent van de maximale capaciteit kwijt. Is bij het college duidelijk wanneer deze capaciteit wordt overschreden?

2. Op de smallere stukken in het Arendshof, zoals het deel tussen het Hema-plein en Jamin, maar ook het grootste deel van Arnedshof 2 is het op drukke momenten moeilijk om anderhalve meter afstand te houden tot anderen. De beperkte ruimte hier wordt versterkt doordat er reclameborden en bankjes in het midden geplaatst staan. Is het college bekend met deze situatie?

3. Is het college van mening dat Arendshof als overdekt winkelcentrum en privaat terrein ook een maximaal aantal bezoekers gebaseerd op het aantal vierkante meters grondoppervlak in moet stellen?

4. Is het voor het college denkbaar dat, bijvoorbeeld op zaterdagen, eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de winkelstraten én het Arendshof om de anderhalve meter ruimte die gevraagd wordt te kunnen waarborgen?

5. Gaat u als college in gesprek met de eigenaars en winkels in het Arendshof om deze piekdrukte in goede banen te leiden?

6. Een ander probleem zijn wachtrijen. Zeker op zaterdagochtend kunnen deze op bijvoorbeeld de Keiweg een groot probleem vormen. Bijvoorbeeld omdat mensen kriskras op straat staan te wachten. Is het college bekend met dit probleem en bent u bereid in gesprek te gaan met winkeliers om eenduidige wachtrijen te creëeren zodat passerende voetgangers hier zo min mogelijk hinder van ondervinden?

Regionale Energiestrategie (Van der Pluijm)

Tijdens de vorige behandelingen van de Regionale Energie Strategie was GroenLinks altijd positief maar toch kritisch. Positief zijn we nog altijd als we kijken naar de grote lijnen in het plan. We zijn blij dat we als regio in 2030 meer duurzame energie op willen gaan wekken dan we nu überhaupt aan energie verbruiken. Dat toont lef en ambitie!

Positief zijn we ook over de innovatie die we als regio willen gaan doorvoeren. Die instelling zal de komende jaren van belang zijn, want de ontwikkelingen zijn enorm. Zo worden zonnecellen steeds efficiënter, waardoor een kleiner oppervlak nodig is. Ook kunnen we lichtere cellen aanbrengen op daken die voor de reguliere panelen te zwak zijn. We zijn er ook blij mee dat Oosterhout denkt over een waterstofuitgiftepunt. Een techniek waar autofabrikanten echt in geloven.

Voorzitter, voor het grootste deel is GroenLinks helemaal akkoord met dit concept. Dat zal geen verrassing zijn.

Toch hebben we onze bedenkingen bij enkele punten. Zo valt het ons op dat de Concept RES uitgaat van een besparing van 15 procent door besparen en isoleren in 2030. Dat lijkt ons erg weinig, Urgenda gaat er bijvorbeeld vanuit dat een besparing van liefst 50 procent mogelijk is. Nu mogen we ons misschien niet rijk rekenen voorzitter, maar dat gat is wel erg groot. Het verschil betekent een stuk minder grootschalige projecten voor energieopwekking. We horen graag van de portefeuillehouder waarom in de RES wordt gerekend met zo'n lage factor.

Wat de fractie van GroenLinks steekt is dat inwoners en belangengroepen nog niet bij de plannen betrokken zijn geweest. Die inspraak begint in feite pas nadat het plan is vastgesteld. Wat betreft GroenLinks hadden we dit in een eerder stadium moeten doen. We horen graag van de wethouder waarom het hier niet van gekomen is. We hopen dat dit voor de vaststelling van de definitieve RES wél gebeurt.

Voorzitter, een regionale milieu effect rapportage zou ons bovendien erg kunnen helpen. We kunnen daardoor voor de hele RES onderzoeken wat realistisch is en wat het effect van al deze grootschalige plannen gaat worden. Zo'n regionale MER zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden tussen de vaststelling van dit concept en het vaststellen van de definitieve strategie. We kunnen daardoor ook meerdere alternatieven voor de projecten onderzoeken, zodat we als regio weten wat het beste past. Dat betekent evenwel dat we ons nu nog niet vast moeten leggen op concrete manieren van opwekking.

We dienen samen met VVD en Gemeentebelangen een amendement in om deze concrete manieren nu al vast te stellen. Wel moet de volledige opgave in het raadsvoorstel blijven staan.

Tot slot wil ik het nog hebben over Energiepark Oranjepolder. Natuurlijk weet ik dat we daar vanavond niet over gaan beslissen, voorzitter. Maar het plan voor 3 windturbines en een zonneweide staat wél concreet genoemd in de RES. Wel zien we opvallenderwijs in de RES staan dat nieuwe projecten voor tenminste uit 50% sociale participatie moeten bestaan. Het Energiepark Oranjepolder is daar echter van uitgesloten. Kan de portefeuillehouder uitleggen hoe dit zit?

Voorzitter, GroenLinks is niet tégen windmolens. Dat begrijpt u vast. Wel hebben we altijd gehamerd op voldoende draagvlak. Draagvlak begint bij draagvlak voor het proces. Bewoners moeten kunnen meepraten én meedenken over dit soort grootschalige plannen. Zeker met de enorme impact die dit heeft voor de wijk. De ligging van de windturbines baart omwonenden zorgen, en dat snapt GroenLinks volledig. Zeker de beruchte derde windmolen staat zó dicht bij de wijk dat dit voor ons onacceptabel is. En dan hebben we het nog niet gehad over de aanslag die de windmolens plegen op het landschap, voorzitter.

Bewoners zijn bang dat we vandaag al vastleggen dat deze windturbines er sowieso komen. Dat is natuurlijk nog geen gelopen race, voorzitter. De tweede reden dat we het amendement dat ik hiervoor al noemde mede indienen. Verder is het proces van inspraak voor de bewoners volstrekt onvoldoende geweest. Zij geven aan dat het digitale energiecafé veel te beperkt was. Het feit dat er 500 bezwaren binnen zijn gekomen, geeft al aan dat dit niet naar wens is geweest.

Voorzitter, ook is het voor de bewoners totaal niet duidelijk wie nu de initiatiefnemer is van het project. Als ze met een vraag naar Shell en Eneco gaan, worden ze doorverwezen naar de gemeente en vice versa. Van het kastje naar de muur dus. Dat lijkt ons niet de bedoeling. Wij willen dat de bewoners serieus genomen worden. We dienen daarom een motie in waarin we het college oproepen om Shell en Eneco te verzoeken om de inspraakronde te pauzeren en pas opnieuw te starten als dit weer fysiek mogelijk is. Op die manier kunnen bewoners en andere belanghebbenden beter in gesprek met de initiatiefnemers. Digitaal is volgens de bewoners niet de juiste manier en dat kan GroenLinks begrijpen.

Ombuigingen parkeren (Van der Zanden)

Voorzitter, vandaag moet de gemeenteraad besluiten over een voorstel om te gaan bezuinigen op de kosten van het parkeren. Waarom deze situatie ontstaan is, is eigenlijk heel eenvoudig:

In 2012 wordt besloten om een parkeergarage te bouwen in het Santrijngebied, onder de voorwaarde dat de parkeertarieven elke 2 jaar met €0,10 per uur zouden stijgen. De parkeertarieven worden op een bepaald moment echter niet meer verhoogd en eind 2018 zelfs verlaagd. Deze structurele verlaging gebeurt zonder financiële dekking. Het gevolg is dat er jaarlijks € 300.000 meer aan parkeren wordt uitgegeven door de gemeente, dan er aan inkomsten binnenkomen.

In de raadsvergadering van november 2018 heeft GroenLinks deze manier van besluitvorming “parkeerpopulisme” genoemd. Een kenmerk van populisme is, dat er een simpele oplossing gepresenteerd wordt voor een best wel complex probleem. Er wordt vervolgens gedaan alsof iedereen van deze oplossing beter wordt en de eventuele negatieve effecten van het besluit worden onder het tapijt geschoven. Maar uiteindelijk worden we dan door de werkelijkheid ingehaald en blijken er toch allerlei nadelen te zijn.

De gevolgen van dit parkeerpopulisme zijn groot. Het parkeerbeleid heeft als doel om de beschikbare ruimte voor parkeren in de binnenstad op een zo goed mogelijk manier te verdelen. Sinds een aantal jaar heeft het parkeerbeleid een heel ander doel gekregen, namelijk het kunnen betalen van de Santrijn parkeergarage. Deze parkeergarage is dus van een middel een doel op zich geworden. Ook vandaag is weer duidelijk dat alles wat voorgesteld wordt op het gebied van parkeren eigenlijk maar aan een voorwaarde moet voldoen. Het moet geld opleveren of kosten besparen om deze parkeergarage te kunnen betalen.

Dit wordt het beste duidelijk uit de motie die Gemeentebelangen vanavond in wil dienen om te gaan onderzoeken of de fietsenstalling op de Markt op korte termijn gesloten kan worden. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks deze motie niet zal steunen. Wij vinden dat de fietsenstallingen open moeten blijven. Wat is er over van de doelstelling uit de mobiliteitsnota om het gebruik van de fiets te bevorderen? Een van de weinige instrumenten die de gemeente daarvoor heeft is het aanbieden van veilige fietsparkeerruimte. Het een wordt gezegd en het tegenovergestelde wordt hier gedaan. Het autogebruik wordt bevorderd ten koste van de fiets. Hoe geloofwaardig ben je dan nog. In deze coronatijd is het openbaar vervoer voor velen niet aantrekkelijk. Samen met een vriend/kennis in de auto is nu wettelijk verboden.

Daarnaast vinden wij deze motie ook zeer voorbarig. Er gaat in mei en juni een Corona Impact Analyse opgesteld worden, die in juli in de raad besproken wordt. Laten we eerst daar maar eens op wachten zodat we als raad wat meer inzicht krijgen in wat de gevolgen van de hele Corona situatie zijn. GroenLinks vindt het zeer onverstandig om nu in het wilde weg maar even wat te gaan besluiten.

Voorzitter, onder het kopje “Digitalisering” worden een aantal maatregelen doorgevoerd. Ten eerste is dat de digitale uitgifte van parkeervergunningen. Prima om hier als gemeente met de tijd mee te gaan. Maar financieel gezien levert het niets op, het is geen bezuiniging. Ten tweede is dat het idee om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout gebruik te gaan maken van een scanauto voor de controle of mensen betaald hebben voor het parkeren of over de juiste vergunning beschikken. Ook hier weer vindt GroenLinks het prima om te gaan onderzoeken of op deze manier beter gehandhaafd kan worden. Maar ook hier is op dit moment geen sprake van een bezuiniging. Het is enkel een opdracht om nader uit te zoeken. Financieel is nog niet goed duidelijk wat het op gaat leveren.

Voorzitter, dan komen we bij het laatste groepje maatregelen. Dat zijn de maatregelen op het gebied van parkeervergunningen en -producten. Ik concentreer me hierbij even op de twee voorstellen met het grootste effect:

Het voorstel om de kraskaart te vervangen door een digitale bezoekersregeling met een tarief van €0,50 per uur; Het voorstel om het vergunninghoudersparkeren te fiscaliseren. Dit betekent concreet dat voortaan iedereen (ook zonder vergunning) mag parkeren op een plaats voor vergunninghouders tegen een dagtarief van €7,50.

Voorzitter, dit zijn voorstellen waar wij als GroenLinks zeker voor open staan, maar het is ook niet meer als vanzelfsprekend om hierop burgerparticipatie toe te passen. In de raadsnota staat dat gezien de beschikbare tijd individuele burgers, bezoekers en bedrijven niet betrokken zijn bij het opstellen van de ombuigingsvoorstellen. Dit vindt GroenLinks geen argument, want al sinds anderhalf jaar is bekend dat er bezuinigingen nodig zijn. Op een schriftelijke vraag van GroenLinks antwoord het College als volgt: “Dit onderwerp leende zich minder goed voor de traditionele vorm van burgerparticipatie. Enerzijds omdat het parkeerbeleid in de binnenstad alle bewoners van Oosterhout raakt, hetzij als bewoners van het centrum, hetzij als bezoekers van de binnenstad.”. Wij vinden dit een zeer vreemde redenering. Omdat het parkeerbeleid alle bewoners van Oosterhout raakt, is het dus niet geschikt voor burgerparticipatie. In de raadsnota geeft het College vervolgens aan dat bij de tweede ronde van ombuigingsvoorstellen, die nog moet komen, burgerparticipatie toegepast KAN worden. Daar dient wat GroenLinks betreft gewoon MOET van gemaakt te worden. In 2020 is burgerparticipatie gewoon een vanzelfsprekendheid.

Voorzitter, ik kom tot een conclusie. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks met deze raadsnota niet zal kunnen instemmen.

Motie opvang vluchtelingenkinderen (Louwerens)

Het geweld in Syrië heeft heel veel inwoners het land doen ontvluchten. Velen van hen zijn gestrand op de Griekse eilanden. De opvangkampen aldaar zijn overvol. Ter illustratie: het kamp op Lesbos biedt ruimte aan 2000 vluchtelingen. Er zitten er op dit moment 20.000.

Het aantal alleenstaande kinderen in deze kampen is 5000. Hun ouders worden vermist of zijn overleden. De hygiëne in de opvangkampen laat zeer te wensen over. De maatregelen met betrekking tot Corona, die natuurlijk ook in Griekenland zijn opgesteld, kunnen simpelweg niet uitgevoerd worden en de situatie is dan ook schrijnend te noemen.

Griekenland heeft de Europese lidstaten gevraagd te helpen bij de opvang van deze kwetsbare groep. Een langer verblijf in een overbevolkt vluchtelingenkamp, in een tijd waar het COVID19 virus rondwaart, is onwenselijk én onmenselijk.

‘Iedereen heeft het in deze crisis steeds over solidariteit. Daar waar de nood hoger is dienen we die solidariteit ook toe te passen’.

Een uitspraak, voorzitter, van oud-minister  en VVD coryfee Neelie Kroes. Een uitspraak uit ons hart gegrepen. Uw collega burgemeester Koen Schuiling van de VVD, burgemeester van Groningen, zei het als volgt: ‘Laten we de kinderen zonder vader en moeder opvangen. Het is een kwestie van beschaving’.

Voorzitter, wij vinden dat wij als Oosterhout hier niet weg kunnen kijken. Uit menselijkheid en uit solidariteit vinden wij dat als de staatssecretaris hier toe besluit, en voorzitter, ik zeg hier nadrukkelijk als, want wij gaan hier als Oosterhout niet over, als de staatssecretaris besluit om 500 kinderen uit deze kampen op te vangen in Nederland, Oosterhout bereid moet zijn hier een rol in te spelen. Inmiddels hebben 52 gemeenten een vergelijkbare motie aangenomen, waaronder Breda, waar deze motie unaniem is aangenomen.

Wel vragen wij, GroenLinks, GBV, PvdA, CDA en LZP, met deze motie het College te onderzoeken op welke wijze we deze opvang kunnen gaan bieden. En let wel voorzitter, het gaat om in totaal 500 kinderen. Deze 500 kinderen zullen evenredig verdeeld worden over de gemeenten, waardoor het aandeel van Oosterhout zich zal beperken tot de opvang van hooguit 4 kinderen. Het NIDOS, voogdijinstelling voor vluchtelingenkinderen, heeft al laten weten klaar te staan om de kinderen op te vangen.

In 2016 heeft de gemeenteraad van Oosterhout al de bereidheid getoond jonge vluchtelingen te helpen en op te vangen. Toen bleek opvang in Oosterhout niet nodig. De burgemeester heeft destijds aangegeven geen belemmeringen te zien om in de toekomst weer de zelfde bereidheid te tonen. Bij mijn weten is deze toezegging nooit ingetrokken.

Voorzitter, laten wij als Oosterhout solidariteit tonen met deze kinderen en de verantwoordelijk staatssecretaris laten weten dat de regering op de gemeente Oosterhout kan rekenen, wanneer zij besluit tot het bieden van asiel aan 500 vluchtelingenkinderen in Europees verband.

Vandaar dat wij het college verzoeken:

– Aan de Staatssecretaris te melden dat Oosterhout bereid is een aandeel te leveren in de aanpak van dit Europese probleem;

– Te onderzoeken in welke mate Oosterhout de opvang voor deze kwetsbare groep kinderen kan organiseren.

Doorpakken met de Bromtol

VVD VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36511/doorpakken-met-de-bromtol

 

De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.

 

De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst. 

 

Tussenstap, maar wel snel door!

 

Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

 

De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!

 

Motie Heilige Driehoek aangenomen!! | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Oosterhout 24-09-2019 00:00

Tijdens de afgelopen raadsvergadering van 17 september werd een motie van GroenLinks, VVD en GBV aangenomen die verdere verstening van het gebied van de Heilige Driehoek moet voorkomen. De motie roept het college op om voor dit beschermde gebied een beheersvisie op te stellen samen met bewoners en andere belanghebbenden. Deze nieuw op te stellen visie moet erop gericht zijn dat in de toekomst uitsluitend ontwikkelingen plaatsvinden die bijdragen aan de unieke kwaliteiten van het gebied. Verder geeft de motie aan dat geen goedkeuring mag worden gegeven aan ontwikkelingen, die niet passen in het geldende bestemmingsplan totdat deze beheersvisie door de gemeenteraad is vastgesteld.

De motie werd maar met een nipte meerderheid aangenomen, namelijk met 16 van de 31 stemmen. De raadsleden van Gemeentebelangen (10 stemmen), CDA (3 stemmen), Groen Brabant (1 stem) en PVDA (1 stem) stemden tegen de motie. Zij willen bouwontwikkelingen binnen de Heilige Driehoek voorlopig niet uitsluiten.

Gelukkig wilden de raadsleden van VVD (6 stemmen), GroenLinks (5 stemmen), GBV (3 stemmen) en D66 (2 stemmen) WÉL die bescherming al direct.

Parkeren in de toekomst

VVD VVD CDA Oosterhout 27-05-2019 08:03

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35490/parkeren-in-de-toekomst

Er is niks zo vervelend als na een drukke werkdag, net uit de file, in je eigen straat geen parkeerplek kunnen vinden. In bepaalde naoorlogse wijken is dit dagelijkse kost. Zeker in Oosterhout hebben meer mensen dan gemiddeld een auto. Bij nieuwe ontwikkelingen kunnen we hier rekening mee houden.

In 2009 is vastgesteld hoeveel parkeerplaatsen er bij een nieuwe woning of bedrijf aangelegd moeten worden (zogenaamde parkeernormen). In tien jaar tijd is er veel veranderd. Aan de andere kant hebben we een grote opgave in de binnenstad om winkels om te zetten naar woningen en de stad mee te vergroenen. Het college stelde voor om de norm flink te verlagen. Dat vonden GBV, CDA en VVD te ver gaan. Als er maar een auto per woning hoeft te komen, parkeren mensen juist in de al overvolle straten rondom het centrum. Het voorstel om het iets minder te verlagen kon helaas niet op een meerderheid rekenen. Het voorstel om de normen buiten het centrum te verhogen haalde het ook niet. De VVD kon daarom niet anders dan het nieuwe beleid niet goedkeuren. We houden de ontwikkelingen in de gaten.

De parkeertarieven

D66 D66 VVD CDA Oosterhout 05-11-2018 08:23

Het college was voornemens de parkeertarieven in de stad te verlagen naar €1,50. Hiermee komt ze tegemoet aan een lang gekoesterde wens van gemeentebelangen en de winkeliers. Hoewel in veel verschillende onderzoeken aangetoond is dat het verlagen van de parkeertarieven geen enkele invloed heeft op het aantal bezoekers van de stad, is het college toch bereid hier €300.000 per jaar voor op te offeren en dit terwijl erop heel veel dossiers geld tekort is. Daarnaast was er geen enkel plan om die €300.000 terug te verdienen. Zowel het CDA als de VVD hebben dit in de coalitieonderhandelingen moeten slikken en het was in de raadsvergadering erg duidelijk dat niemand daar blij mee was. Wij zijn absoluut niet blij met dit plan en vinden vooral dat het geld weggegooid wordt iets wat je niet kan verantwoorden en wat we ook niet meer kunnen betalen.

Reactie GroenLinks Oosterhout op verlaging parkeertarieven Oosterhout | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Oosterhout 01-11-2018 00:00

Voorzitter, al vele jaren wordt er in de gemeenteraad van Oosterhout een discussie gevoerd over de hoogte van de parkeertarieven en het aantal bezoekers dat naar de Oosterhoutse Binnenstad komt. Vanuit de parkeertarieven worden in Oosterhout allerlei kosten betaald rondom het parkeren en mobiliteit. Vaak worden hierbij de beide fietsenstallingen en de handhavers aangehaald. In beide gevallen gaat het om kosten, die te maken hebben met mobiliteit en parkeren en is het terecht dat deze ten laste komen van het parkeerfonds. De fietsenstallingen dragen zeker bij tot het aantrekkelijk houden van het centrum. Iets dat het College bevestigd in een antwoord op een vraag van het CDA waarin ze aangeven dat een groot deel van de bezoekers van het centrum te voet of met de fiets komt.

De werkelijke reden dat de kosten van het parkeren steeds verder stijgen in Oosterhout heeft te maken met de parkeergarage in het Santrijngebied. In de raadsvergadering van 26 juni 2012 heeft de gemeenteraad met de stemmen tegen van GroenLinks, SP, GroenBrabant en GBV besloten om in te stemmen met de bouw van deze parkeergarage. In de raadsnota van toen staat letterlijk:

"De parkeergarage is op lange termijn rendabel. Dit betekent dat in de berekende looptijd van 40 jaar bij een stijging van de parkeertarieven van € 0,10 per 2 jaar conform het huidige parkeerbeleid en met vergelijkbaar blijvende exploitatiekosten de investeringen en jaarlijkse kosten geheel terugverdiend worden."

Ook verantwoordelijk wethouder Willemsen heeft dit nog eens bevestigd in de vergadering van 26 juni 2012:

"U moet echter niet vergeten, want het Parkeerfonds is Oosterhout breed, dat het Parkeerfonds altijd een positief saldo vertoont. Jawel, dat is wel binnen het bestaande beleid wat wij in 2009 met elkaar hebben bepaald, dat het een dubbeltje per oneven jaar stijgt. Dat is wel een uitgangspunt dat we daarin blijven hanteren. Dus u stelde van, dat dubbeltje, geacht college, hoe staat het daarmee? Dat zit erin en dat blijft erin zitten."

Conclusie 1: Alle partijen die destijds hebben ingestemd met de bouw van deze parkeergarage hebben dus ook ingestemd met het laten stijgen van de parkeertarieven per 2 jaar met 10 cent per uur.

Voorzitter, vervolgens hebben wij ons de vraag gesteld, wat zijn nu de argumenten van het College om met dit voorstel te komen. Daar hoeven we niet lang naar te zoeken, want het College zegt hier in een antwoord op schriftelijke vragen van het CDA het volgende over:

"We verwachten dan ook niet dat een verlaging van het parkeertarief an sich tot een noemenswaardige toename van het aantal bezoekers aan de binnenstad zal leiden."

Het College geeft hier dus zelf toe, dat dit voorstel niet gaat helpen om het aantal mensen dat de binnenstad gaat bezoeken te vergroten. Uit onderzoeken blijkt hetzelfde. Tijdens de coalitiebesprekingen hebben de coalitiepartijen een aantal documenten ontvangen die gaan over parkeertarieven. Een van deze documenten is het rapport "Uitwerking Paragraaf Parkeren van Binnenstadsvisie Oosterhout" van ParkingCoach van 19 februari 2018. Hierin wordt een onderzoek aangehaald van het CROW (non-profit kennispartner voor overheden, aannemers en adviesbureaus) over parkeertarieven. Het CROW geeft de volgende conclusie:

"Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat er vrijwel geen effect is op het winkelbezoek en de bestedingen in winkels door het afschaffen van betaald parkeren. Oftewel, het winkelend publiek vind gratis parkeren blijkbaar minder belangrijk dan dat een ondernemer dit blijkbaar vindt."

In de gemeente Waalwijk heeft er de afgelopen tijd een proef gelopen met gratis parkeren. De conclusies van deze proef waren dat dit geen positief effect heeft gehad op de binnenstad en dat mensen zelfs minder op de fiets komen maar meer met de auto. Dit staat dus ook nog eens haaks op de grote uitdaging die we als gemeente hebben om de CO2 uitstoot te verminderen die zorgt voor de opwarming van de aarde. In Oosterhout is er al enige jaren sprake van gratis parkeren op zondag, maar ook dat heeft niet gezorgd voor positieve effecten.

Conclusie 2: Gratis parkeren zorgt niet voor extra bezoekers in de binnenstad. Het College vindt het, onderzoeken geven het aan en de proef in Waalwijk bevestigd het ook nog eens.

Voorzitter, dan de financiering van het voorstel. Het gevolg van het aannemen van dit voorstel is dat het Parkeerfonds waar nu nog €1,4 miljoen in zit, snel leeg gaat lopen. Rond 2024 is het dan leeg. Zo gaf de heer Kamps van het CDA vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten niet voor een lapmiddel een greep uit de reserve doen, want we moeten bezuinigen". Als je dit vindt over een bedrag van €64.000 dat je eenmalig uit de reserve haalt voor de ORTS gaan wij ervan uit dat dit ook van toepassing is voor dit voorstel betreffende de parkeertarieven. Nu gaat het immers om structureel €300.000 per jaar. Hieruit maken wij dan ook op dat het CDA wel tegen dit voorstel van het College zal stemmen.

Om dit gat te dichten zijn er drie mogelijkheden:

De parkeertarieven weer verhogen; De kosten van het parkeren voor een deel gaan betalen uit de lopende begroting; Bepaalde kosten die nu ten laste van het parkeerfonds komen zoals de handhaving en de fietsenkelder op een andere manier gaan betalen.

Mogelijkheid 1 zien wij zo maar niet gebeuren. Mogelijkheid 2 en 3 betekenen dat ergens anders bezuinigd zal gaan worden. Het College geeft in dit voorstel niet aan hoe ze het gat wil gaan dichten. Er is dus sprake van een voorstel dat geen financiële dekking heeft. In de begroting 2019 geeft het College aan dat als er deze periode nieuw beleid gemaakt gaat worden, dit ten koste van andere zaken moet gaan omdat er geen financiële ruimte is. Het College stelt nu nieuw beleid voor, maar geeft niet aan ten koste waarvan dit dan moet gaan. Hier zien we dus het gevolg van het feit dat het coalitieakkoord geen financiële onderbouwing heeft. Zo gaf de heer Peters van de VVD vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten het wel kunnen verantwoorden". Woorden die volledig van toepassing zijn op het raadsvoorstel betreffende het parkeren. Wij zijn benieuwd naar het stemgedrag van de VVD betreffende dit voorstel.

De reden dat dit voorstel er nu ligt, komt natuurlijk omdat dit een belangrijk punt was voor Gemeentebelangen. Zowel VVD als CDA hebben zich in het verleden altijd heel terughoudend opgesteld m.b.t. het verlagen van de parkeertarieven. Iets wat de heer Kamps afgelopen zaterdag nog heeft gezegd bij Oosterhout Vandaag. Maar nu Gemeentebelangen zo groot is geworden en de SP als coalitiepartij is weggevallen, moeten VVD en CDA op dit punt Gemeentebelangen wel zijn zin geven. Terwijl beide partijen in het verleden dit soort voorstellen juist tegenhielden omdat ze nooit financieel onderbouwd waren.

Conclusie 3: Het voorstel van het college is op geen enkele manier financieel onderbouwd. De financiële gevolgen worden doorgeschoven naar de toekomst.

Voorzitter, GroenLinks gaat niet instemmen met dit voorstel wat naar onze mening vooral parkeerpopulisme is. Op het eerste gezicht lijkt het een zeer simpele oplossing voor het ingewikkeld probleem van lagere bezoekersaantallen en leegstand in de binnenstad., maar al snel zal blijken dat het geen oplossing is. Het College zelf geeft dit aan, onderzoeken geven het aan en experimenten laten het ook zien. Het kost €300.000 aan parkeeropbrengsten zonder dat het ook maar iets oplost.

Voorzitter, ik kom tot een afronding en dat is het indienen van het volgende amendement. In de verordening parkeertarieven 2019 worden nog allerlei andere zaken vastgesteld naast het verlagen van het parkeertarief van €1,90 naar €1,50. Dit amendement houdt in dat hoog tarief van €1,90 per uur in 2019 gehandhaafd blijft net zoals het maximum van €3,80 per dag dat voor bepaalde parkeerterreinen geldt. Voor de rest blijven de overige wijzigingen van de verordening parkeertarieven 2019 die het College voorstelt in stand.

Raadsbijdrage 18 april 2018 coalitiebesprekingen | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 19-04-2018 00:00

Voorzitter, bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 is GroenLinks uitgegroeid tot de derde partij van Oosterhout met vijf raadszetels. 3041 kiezers hebben het vertrouwen uitgesproken in GroenLinks. Er staat een solide groep mensen en GroenLinks is een betrouwbare partij, die inzet op de inhoud en bereid is tot samenwerking en steeds met ideeën komt hoe zij deze stad wil vormgeven. Alles met het doel om Oosterhout beter groener, socialer en duurzamer te maken. GroenLinks is er dan ook klaar voor om toe te treden tot het College van deze stad en zo verantwoordelijk te nemen voor het dagelijks bestuur van Oosterhout.

Voorzitter, inmiddels is duidelijk geworden dat Gemeentebelangen, VVD en CDA hebben besloten om te gaan praten over de vorming van een coalitie. Om dan als één van de twee grote winnaars van de verkiezingen buiten het College gehouden te worden is gewoon balen. Daar zijn we als GroenLinks eerlijk over. En wat vooral balen is, is dat er totaal geen serieuze poging is ondernomen om het met GroenLinks te gaan proberen.  Er is één gesprek geweest en twee weken later kwam de telefonische mededeling dat Gemeentebelangen, VVD en CDA verder gaan onderhandelen. In andere gemeenten is de keuze gemaakt om te werken met een onafhankelijke informateur in deze fase van het proces. Een onafhankelijke procesbegeleider zorgt voor meer transparantie en een meer gelijkwaardige positie van de partijen ten opzichte van elkaar in deze fase van het proces. De gang van zaken tot nu toe heeft GroenLinks ervaren als een poppenkastvoorstelling waarvan de uitkomst al op 22 maart vaststond. Als de inbreng van burgers, bedrijven en instellingen, net zo serieus genomen gaat worden als de gesprekken met de politieke partijen, moeten we ons ernstig zorgen gaan maken. Dan is er geen sprake van transparantie, maar van het voor de gek houden van de burgers van Oosterhout. Die tijd is geweest, dat moeten we niet meer willen.

In het goede en prettige gesprek dat GroenLinks op vrijdag 30 maart met Marian Witte en Walther Hoosemans heeft gehad hebben wij op verzoek van deze partij de uitdagingen geformuleerd waar Oosterhout naar onze mening de komende jaren mee te maken gaat krijgen:

1. Duurzaamheid en energietransitie

De energietransitie is de grootste uitdaging waar we als gemeente voor komen te staan. Er dient een duidelijke stip op de horizon gezet te worden op weg naar een energieneutrale gemeente. Alle bestaande niet-fossiele energiebronnen zullen nodig zijn om af te komen van onze verslaving aan fossiele grondstoffen. Duurzaamheid dient een integraal onderdeel te worden van gemeentelijk, inclusief ambtelijke capaciteit en financiële ruimte. Verduurzaming van woningen en wijken kan meegenomen worden wanneer woonwijken in Oosterhout opgeknapt gaan worden.

2. Sociaal Domein

Bij het Sociaal Domein komt er een einde aan de tijd van de overschotten en gaan er tekorten ontstaan. Vooral bij de Jeugdzorg zal dit geval zijn. Zo wordt over het jaar 2017 een tekort voorspeld tussen de €5 en €6 miljoen. Bij de WMO gaat het om €1 miljoen en bij het minimabeleid om €0,7 miljoen. Vooral op het gebied van Jeugdzorg gaat het om een financieel probleem waar steeds meer gemeenten in Nederland mee te maken krijgen. Het zal duidelijk zijn dat op de langere termijn inkomsten en uitgaven structureel met elkaar in evenwicht moeten zijn. Dergelijke tekorten kan een gemeente niet opvangen. Om hier als politiek de juiste keuzes in te kunnen maken zal eerst duidelijk moeten worden welke kosten wel en niet beinvloedbaar zijn. Inzetten op preventie moet belangrijk blijven en vooral de individuele steun voor mensen moet overeind blijven. De gemeente moet er in eerste instantie op in gaan zetten dat geld uit het Sociaal Domein effectief besteed wordt en vooral bij de mensen die het nodig hebben terecht komt. Het moet niet blijven hangen bij allerlei bedrijven en/of organisaties, waardoor er minder geld voor de directe zorg beschikbaar is.

3. Mobiliteit

Op het gebied van mobiliteit is GroenLinks een voorstander van het behoud van het parkeerfonds. Alle kosten die te maken hebben met parkeren (auto en fiets) dienen betaald te worden uit de inkomsten. Binnen de begroting is naar onze mening geen ruimte om hier structureel geld voor op te nemen. Een verandering van de tarieven zal dus binnen het huidige parkeerfonds opgevangen dienen te worden. Wat verkeer betreft, zullen er deze raadsperiode vooral knopen doorgehakt dienen te worden aan de westzijde van Oosterhout. Een westelijke rondweg is voor GroenLinks niet bespreekbaar. Belangrijk bij de aanpak van de verkeersproblematiek aan de westzijde van Oosterhout is dat dit niet moet gaan leiden tot een toename van het sluipverkeer vanwege de opstoppingen bij kruispunt Hooipolder. Bij een combinatie van het verwijderen van de knip bij het Wilhelminakanaal-Zuid, het maximaal benutten van de Lage Molenpolderweg en het opnieuw inrichten van de Bromtol lopen we dit risico als gemeente.

4. Binnenstad

Er moet onverminderd doorgegaan worden met het huidige programma voor de Oosterhoutse binnenstad.

5. Verbindend bestuur

Net zoals duurzaamheid dient ook verbindend bestuur als een rode draad door al het gemeentelijk handelen te lopen. Betrek inwoners vanaf het allereerste begin bij plannen en geef vooral ruim baan aan initiatieven vanuit de samenleving. Een eerste start kan al gemaakt worden bij de totstandkoming van het coalitieakkoord. Betrek inwoners bij het proces van de onderhandelingen en geef dit zo vorm dat door middel van kleinere bijeenkomsten en andere werkvormen ook die mensen bereikt gaan worden, die je normaal niet ziet op dit soort bijeenkomsten.

Voorzitter, hierna komen we vervolgens bij de vraag welke coalitie volgens GroenLinks de komende vier jaar in Oosterhout aan de slag zou moeten gaan. Daarbij zijn er op basis van de verkiezingsuitslag naar onze mening een twee reële coalities mogelijk waar GroenLinks deel van uitmaakt.

1. Een coalitie met Gemeentebelangen, GroenLinks en CDA. Deze coalitie heeft voor GroenLinks de voorkeur omdat zij naar onze mening het beste in staat om aan de slag te gaan met de uitdagingen waar Oosterhout op het gebied van duurzaamheid, sociaal domein en binnenstad mee te maken krijgt. De inhoudelijke verschillen tussen Gemeentebelangen en GroenLinks zijn niet al te groot en overbrugbaar. Vanwege het feit dat de PvdA heeft aangegeven nauw te gaan samenwerken met GroenLinks ontstaat er dan een samenwerkingsverband van 16 zetels. Als derde partij is dan naar onze mening het CDA de meest logische optie. Ook met deze partij zijn de inhoudelijke verschillen overbrugbaar en het CDA heeft zich de afgelopen bestuursperiode onderscheiden op de belangrijke dossiers ruimtelijke ordening en binnenstad. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze partijen tot een coalitieakkoord kunnen komen.  Daarnaast doet deze coalitie ook het meeste recht aan de verkiezingsuitslag. Gemeentebelangen heeft juist goed gescoord in die wijken waar de SP in 2014 nog sterk was. Hier hebben kiezers dus juist gestemd voor een sociaal beleid en ze krijgen nu een volledig rechtse coalitie. Marian en Walther, jullie hebben ook de verantwoordelijkheid om die kiezers te vertegenwoordigen. Hoe gaan jullie dat in de coalitie waar je nu voor gekozen hebt doen?

2. Een coalitie met Gemeentebelangen, VVD en GroenLinks. Deze coalitie ligt in eerste instantie minder voor de hand, maar is voor GroenLinks ook bespreekbaar. Wij hebben dan ook voorgesteld om eerst in een soort tussen ronde af te gaan tasten wat hiervan de mogelijkheden zijn. Dit omdat de inhoudelijke verschillen tussen VVD en GroenLinks nu eenmaal groter zijn.

In alle twee de coalities is het naar de mening van GroenLinks logisch dat op basis van de verkiezingsuitslag Gemeentebelangen twee wethouders levert.

Voorzitter, GroenLinks heeft in de coalitieonderhandelingen een duidelijke lijn gekozen. Wij willen deel uit gaan maken van het bestuur in deze stad. Wij zijn bereid tot het sluiten van compromissen en het maken van moeilijke keuzes wanneer die noodzakelijk zijn. Wij hebben geen blokkades opgeworpen richting welke partij dan ook. Op de vraag op welke beleidsvoornemens/onderwerpen er voor ons een blokkade ligt, heeft GroenLinks enkel aangegeven dat een westelijke rondweg voor ons geen optie is, iets dat inmiddels alle partijen behalve de VVD vinden.

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Door de vorming deze coalitie komt er ook een eind aan een situatie die sinds 1978 in de Oosterhoutse politiek heeft bestaan. Een situatie waarin steeds tegelijkertijd linkse en rechtse partijen in de coalitie zijn vertegenwoordigd. De coalitie gaat nu uitsluitend uit rechtse partijen bestaan. Voor GroenLinks ligt er nu een zeer duidelijke taak. Het vertegenwoordigen van die inwoners van Oosterhout die een groen, sociaal en duurzaam beleid willen en daarom bij de afgelopen verkiezingen progressief hebben gestemd. Aan die mensen heb ik als fractievoorzitter van GroenLinks de volgende boodschap: "U kunt bij ons terecht, wij gaan in de raad met onze raadsleden door middel van het formuleren van concrete voorstellen keihard knokken voor uw belangen. Bij ons vindt u een luisterend oor voor uw zorgen."

Persverklaring GroenLinks Oosterhout coalitiebesprekingen | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Oosterhout 12-04-2018 00:00

Vandaag is GroenLinks door Marian Witte telefonisch geïnformeerd over de uitkomst van de gesprekken die Gemeentebelangen als grootste partij gevoerd heeft met de andere partijen die in de Oosterhoutse gemeenteraad vertegenwoordigd zijn. Deze uitkomst is dat Gemeentebelangen, VVD en CDA een nieuwe coalitie gaan vormen.

GroenLinks betreurt het dat er nu een coalitie komt waar wij, als een van de twee grote winnaars van de verkiezingen, geen deel van uitmaken. Wij waren klaar om verantwoordelijkheid te nemen om Oosterhout groener, socialer en duurzamer te maken.

In de coalitiebesprekingen heeft GroenLinks daarom ingezet op:

Het belang van duurzaamheid en de aankomende energietransitie;

De uitdaging om met krimpende budgetten bij het Sociaal Domein de zorggelden zoveel mogelijk direct bij de mensen terecht te laten komen, zodat bezuinigingen beperkt kunnen worden;

Het behoud van het parkeerfonds en het oplossen van de verkeersproblemen aan de westzijde van Oosterhout zonder de aanleg van een westelijke rondweg;

Het onverminderd doorgaan met het huidige programma voor de Oosterhoutse binnenstad;

Het betrekken van inwoners als een rode draad door al het gemeentelijk handelen te laten lopen.

Voor wat betreft de mogelijke coalities heeft GroenLinks aangegeven de voorkeur te hebben voor een coalitie met Gemeentebelangen, GroenLinks en CDA. Deze coalitie is naar onze mening het beste in staat om aan de slag te gaan met de uitdagingen waar Oosterhout op het gebied van duurzaamheid, sociaal domein en binnenstad mee te maken krijgt. Daarnaast doet deze coalitie ook het meeste recht aan de verkiezingsuitslag, waarbij door de Oosterhouter is gekozen voor een sociaal beleid.

Bij een coalitie met Gemeentebelangen, VVD en GroenLinks zijn er naar onze mening meer inhoudelijke verschillen. Ook voor deze coalitie staat GroenLinks open, waarbij we wel hebben voorgesteld om eerst in een soort tussenronde af te gaan tasten wat hiervoor de mogelijkheden zijn.

GroenLinks heeft dus aangegeven deel uit te willen gaan maken van het bestuur van Oosterhout. Daarbij hoort de bereidheid tot het sluiten van compromissen en het maken van moeilijke keuzes wanneer die noodzakelijk zijn. Wij hebben geen blokkades opgeworpen richting mogelijke coalitiepartijen.

Wat wij daarnaast zeer betreuren is dat er naar onze mening totaal geen serieuze poging is ondernomen om het met GroenLinks te gaan proberen. Dat het na het gesprek van 30 maart volledig stil bleef tot de telefonische mededeling bijna twee weken later dat de drie huidige coalitiepartijen verder zouden gaan, zegt alles. Als de inbreng van burgers, bedrijven en instellingen, net zo serieus genomen gaat worden als de gesprekken met de politieke partijen, geeft dat reden tot ernstige zorgen. GroenLinks gaat de komende jaren dan ook haar voorstellen zetten tegenover die van het nieuwe College en zal waar nodig een stevige oppositie gaan voeren.

We zijn blij met de ruimte die er komt voor nieuwe bedrijven

VVD VVD CDA Oosterhout 15-12-2017 01:39

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/25941/we-zijn-blij-met-de-ruimte-die-er-komt-voor-nieuwe-bedrijven

© www.roozenvanhoppe.nl

Ruimte geven aan bedrijvigheid is nodig. Zowel in letterlijke zin als figuurlijke. Met de vaststelling van het bestemmingsplan ruimte geven aan nieuwe bedrijven voor Oosterhout, maar ook bedrijven die vanwege uitbreiding zich willen vestigen op Everdenberg-Oost.

De VVD is blij dat er een plan voorligt dat ruimte geeft aan nieuwe bedrijvigheid. Na Weststad en recent Heihoef, is dit de volgende uitbreiding. Op bedrijventerrein Heihoef is geen bedrijfskavel meer te krijgen, dus het is hoog tijd voor een nieuw terrein. Hiermee kunnen we voor zowel nieuwe bedrijven als ook bestaande MKB-bedrijven een goede locatie bieden.

De VVD-fractie is met de Statenfractie op bezoek geweest op Everdenberg en heeft de plannen voor de N629 besproken. Wij hebben daarbij, net als vorige maand, aandacht gevraagd voor de ontsluiting van Everdenberg-Oost, ook in relatie tot de rondweg naar de Vijf Eiken. De VVD wil dat de gemeente samen met de provincie kijkt naar de optimale ontsluiting van Everdenberg-Oost. Wij zijn van mening dat de Heikantsestraat, of een ontsluiting aan de oostzijde beter past. Naar aanleiding van een motie het CDA samen met de VVD heeft ingediend is duidelijk geworden dat een tijdelijke weg alleen aangelegd wordt als laatste middel. De VVD ziet liever gebruik van de huidige wegen en ziet graag de Heikantsestraat als toekomstige verbindingsweg tussen de Heistraat, nieuwe N629 en bedrijventerrein Everdenberg-Oost.

De VVD is zeer te spreken over het plan. Er komt ruimte voor nieuwe bedrijven. Belangrijk voor de Oosterhoutse economie. Doen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.