Nieuws van politieke partijen in Pijnacker-Nootdorp over CDA inzichtelijk

48 documenten

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 29-07-2020 10:47

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

Afvalplan in de maak om kosten afvalstoffenheffing te drukken

VVD VVD D66 CDA Pijnacker-Nootdorp 29-07-2020 02:24

De VVD maakt zich grote zorgen over de oplopende kosten voor afvalverwerking. Dit vraagt om een plan dat alle gebieden van afval omvat. Op verzoek van de VVD en andere partijen in de raad wordt dit plan nu door het college gemaakt. De verwachting is dat in september-oktober dit plan naar de gemeenteraad gaat.

https://pijnackernootdorp.vvd.nl/nieuws/40396/afvalplan-in-de-maak-om-kosten-afvalstoffenheffing-te-drukken

VVD vraagt en krijgt een totaalplan om de kosten van afval te drukken

Ze waren een beetje boos, geïrriteerd en verbolgen. En ze voelden zich onbegrepen, de raadsleden van Pijnacker-Nootdorp die op maandag 13 juli een motie/voorstel wilden indienen waarin het totale afvalbeleid van voor tot achter op de schop wordt genomen. Een van de onderdelen van hun motie was/is de Ja Ja-sticker. Met die sticker willen ze de huis-aan-huis-papierberg ernstig terugbrengen. Het is echter een groot misverstand dat ze ook de Telstar/Eendracht onder die Ja Ja-sticker willen scharen. “We willen de sticker zo laten werken dat mensen die geen Ja Ja-sticker op hun deur plakken toch gewoon huis-aan-huis-bladen als de Telstar/Eendracht blijven ontvangen. Zo hebben we in juli 2019 de motie al ingediend”, zegt Jan-Willem Maas van Progressief PN.

Jan-Willem Maas trekt inzake het afvalbeleid samen op met Paul Turion van de VVD, Barend van de Kraats van D66 en Janno Meijer van het CDA. Zo is het een beetje gegroeid. We spreken Jan-Willem, Paul en Barend op zaterdagmorgen 25 juli bij restaurant Buytenhout waar het terras als gevolg van regen al snel wordt ingewisseld voor het restaurant. Janno Meijer was nog op vakantie in het buitenland.  

Het gesprek is een initiatief van Telstar/Eendracht zelf, maar wel bedacht na de nodige twitteronvrede die door diverse raadsleden werd geuit over de krant van vorige week waarin pagina 1 en 2 waren ingeruimd voor de dreiging van de Ja Ja-sticker.

Bij Telstar/Eendracht waren ze zich rot geschrokken van  het bericht: als de krant alleen nog maar kan worden bezorgd bij mensen die bewust Ja Ja zeggen, dan zou het huis-aan-huis-karakter verdwijnen. Dat staat nu al danig onder druk door de Nee Nee-sticker.

Ja Ja is een omdraaiing daarvan. Met Ja Ja geef je aan dat je kranten en folders wilt ontvangen. Staat op een brievenbus of voordeur geen Ja Ja, dan zou dat moeten worden uitgelegd als Nee Nee: ik wil geen kranten en geen folders.

Stapels folders

Jan-Willem Maas zegt als indiener van de motie dat het zomer vorig jaar al zijn bedoeling was om kranten toch niet onder de Ja Ja-sticker te laten vallen. “Het gaat ons in de eerste plaats om die enorme stapels en pakketten folders die voor een heel groot deel ongezien en ongelezen worden weggegooid. Mijn kinderen hebben ze ook gelopen. En wat zie je dan: een derde deel van de mensen wil ze niet hebben en maakt dat met een Nee Nee- of Nee Ja-sticker duidelijk. Het is blijkbaar ingewikkeld om dat goed in kaart te houden met als gevolg dat er standaard te veel pakketten worden afgeleverd bij de bezorgers. Deze pakketten gaan dan het einde van de ronde rechtstreeks in de papierbak.”

Dit betekent een onnodige papierproductie en een onnodige ophoging van de afvalberg. De gemeente Den Haag heeft onderzocht dat het in een jaar om ongeveer 34 kilo papier per huishouden gaat. Dat is op de schaal van Pijnacker-Nootdorp dus 750.000 kilo.”

Barend van de Kraats wijst er op dat er ook volop mogelijkheden zijn om folders digitaal te lezen. “Je kunt via een site aangeven welke folders je wel wilt ontvangen en welke niet. Er zijn dus best mogelijkheden om gericht folders te ontvangen en te lezen.” 

Totaalplan

De Ja Ja-sticker is maar een onderdeeltje van een veel groter geheel, zegt VVD-er Paul Turion. “Onze bedoeling is dat het College van B&W een totaalplan maakt waarin alle aspecten van deze complexe materie worden meegenomen. Het doel is om de rekening lager te krijgen, zodat onze inwoners beloond worden voor goed afval scheiden.”

Wethouder Ilona Jense - die ‘afval’ voorlopig heeft overgenomen van de afgetreden Hanneke van de Gevel - heeft toegezegd in september of oktober met dat plan te komen. Daardoor hoefde de motie niet in stemming gebracht te worden.

Paul Turion schetst eerst het probleem. “Vijf jaar geleden is Het Nieuwe Inzamelen afgekondigd.  De bedoeling was: meer verschillende stromen beter scheiden, zodat er hooguit honderd kilo restafval per jaar per huishouden overblijft. Er moest beter gescheiden worden en de kosten voor de burgers zouden lager worden. En wat zien we: de invoering van Het Nieuwe Inzamelen is ernstig vertraagd, het scheiden van de afvalstromen gaat nog lang niet goed genoeg en de kosten rijzen de pan uit. Het gevolg is dat we nog steeds een kleine tweehonderd kilo restafval per huishouden per jaar moet verwerken. Dat restafval gaat naar de verbrandingsoven  en doordat het verbranden door de landelijke overheid zwaar wordt belast, stijgen ook die kosten. Inzamelaar Avalex geeft aan dat de totale kosten met zeker tien procent toenemen, met als gevolg dat ook de mensen die alles netjes scheiden toch meer moeten gaan betalen. Vorig jaar hebben we de kostenstijging deels uit de algemene reserve gehaald om de afvalstoffenheffing binnen de perken te houden, maar eigenlijk moet het tarief kostendekkend zijn.”

Tarieven

Een eenpersoonshuishouden betaalt 259 euro per jaar en een meerpersoonshuishouden 340 euro. De feiten wijzen er op dat veel mensen blijkbaar onvoldoende gemotiveerd, bereid en/of in staat zijn om het afval goed te scheiden. In het restafval zit gemiddeld nog: 24 kilo papier, 62 kilo gft, 25 kilo PMD (Plastic Metaal en Drinkkartonnen) en 14 kilogram glas. Al met al dus 125 kilo op een totaal van 193 kilo restafval per huishouden per jaar.

De vier partijen die samen optrekken bij de afvalmaterie willen dat alles onder de loep wordt genomen. Barend: “Hoe motiveer je mensen? Hoe zorg je dat de communicatie beter wordt zodat mensen ook snappen en weten wat in welke bak moet? Hoe bereiken we dat Het Nieuwe Inzamelen op z’n laatst volgend jaar in de hele gemeente ingevoerd is? Wat is er te bereiken met nascheiden door de inzamelaar Avalex? Het integrale plan zal antwoorden moeten geven op al dit soort vragen.”

 

De raadsleden vinden onder andere dat de burgers veel meer moeten worden meegenomen in de informatievoorziening. Jan-Willem: “Toen Het Nieuwe Inzamelen in Delfgauw Emerald werd ingevoerd, vroegen de betrokken burgers om feitelijke informatie over de verschillende afvalstromen. Avalex kon lange tijd geen cijfers leveren omdat de vrachtwagens de ondergrondse containers van meerdere wijken in één wagen legen. Goede resultaten werken motiverend en positieve communicatie werkt stimulerend.”Barend voegt er aan toe dat de gemeente later wel cijfers kwam en dat er in het Kerkelijk Centrum Delfgauw nog een ‘afvalfeestje’ is gevierd.

 

Het is lastig om het positief te maken of te houden. De negatieve verhalen over rommel bij de milieuparkjes en bijplaatsingen overheersen steeds. Een flinke groep mensen gelooft het daarom wel. Degenen die wel van goede wil zijn en alles netjes scheiden, zien de kosten en tarieven hoger worden. Dat is geen stimulans om goed te blijven scheiden.

Het mooiste zou zijn: naar rato van de hoeveelheid restafval de mensen laten betalen, zodat goed gedrag wordt beloond en minder gedrag ‘bestraft’ door hogere kosten. Gedifferentieerde tarieven – diftar – is binnen Avalexverband niet haalbaar of nog niet haalbaar.

Wat blijft dan over? Zo veel mogelijk positieve informatie en bewustwording, ook via scholen en wijkverenigingen. Fout gedrag, zoals de eindeloze bijplaatsingen bij de milieuparkjes, aanpakken en mensen positief proberen te beïnvloeden door die parkjes mooi groei in te richten zodat mensen ze minder snel vervuilen.

Tegelijk willen de raadsafvalmannen ook aan de voorkant de afvalstromen beïnvloeden. De Ja Ja-sticker is daar een voorbeeld van. De verpakkingsindustrie moet eindelijk eens werk maken van minder papier en plastic. De lokale winkeliers kunnen plastic tasjes en dergelijke vervangen door papier maar als een tros druiven in een papieren zak dan een dubbeltje duurder maakt, dan is dat geen goed signaal. Als je het nog breder trekt, moet je een eind maken aan de wegwerpmaatschappij.

Wat overigens ook niet mee helpt: de prijzen die worden betaald voor PMD en oud papier zijn ingestort, dus daar is ook minder te halen. Het is al met al weerbarstige materie waar heel veel dingen meespelen. Wethouder Ilona Jense en haar mensen kunnen in de vakantie hun tanden er op stuk bijten.  

Woonvisie Pijnacker-Nootdorp.

CDA CDA VVD Pijnacker-Nootdorp 22-02-2020 13:36

Het CDA stemt in met vrijgeven ontwerp Woonvisie Pijnacker-Nootdorp voor inspraak.Door Anne Volkers Op donderdag 20 maart heeft de gemeenteraad ingestemd met het vrijgeven van de ontwerp Woonvisie Pijnaker-Nootdorp 2020-2030. Iedereen die dat wil kan de komende zes weken zijn of haar reactie geven op dit ontwerp. De Woonvisie schetst een beeld van de bestaande kwaliteit en kwantiteit van het wonen in de verschillende wijken van Pijnacker-Nootdorp en hoe die kwaliteit kan worden behouden en versterkt. Ook schetst de Woonvisie de weg naar een meer evenwichtige woonvoorraad, dat wil zeggen: meer woningen en meer woningen die voldoen aan de woonwensen waarin nu nog onvoldoende wordt voorzien, zoals gelijkvloerse woningen voor senioren en betaalbare woningen voor starters. Voorgesteld wordt om naast de al geplande 2.100 woningen tot 2025, er nog 3.000 woningen bij te bouwen tot 2040. In de tien jaar daarna (tot 2050) zouden nog eens 1.000 extra woningen gebouwd kunnen worden (een totaal van 4.000 extra in 25 jaar). Deze aantallen zijn nodig om in de lokale woonbehoefte te voorzien. Maar, zoals wethouder Frank van Kuppeveld in de raadsvergadering aangaf, het is een stip op de horizon, dit zijn geen aantallen die in één keer gebouwd gaan worden, maar gefaseerd, project voor project. Daarmee is voor het CDA geborgd dat de wijken van Pijnacker-Nootdorp hun lokale identiteit en groene karakter kunnen behouden. Een ruime meerderheid van de raad stemde tevens in met een door het CDA, samen met de VVD en Trots, ingediend amendement dat ervoor zorgt dat, in aanvulling op of als alternatief voor doelgroepen met een inkomen boven de € 38.000, het aanbod van particuliere huurwoningen met een huur tussen € 720 en € 1.250 wordt verhoogd.Wel hebben wij in de zogenoemde beeld- en oordeelvormende vergadering een aantal zorg- en aandachtspunten ingebracht, waaronder (1) de huidige scheve verdeling van de sociale woningbouw over de wijken, (2) het tijdig herstructureren van kwetsbare wijken, (3) het toestaan van hoogbouw met als streven maximaal vier woonlagen (waarbij de uitgangspunten behoud van het groene karakter en stedenbouwkundige inpasbaarheid geborgd moeten zijn), (4) waar mogelijk natuurinclusief bouwen (om de klimaatopgave te realiseren en ervoor te zorgen dat Pijnacker-Nootdorp een zeer groene gemeente blijft met respect voor de natuur), (5) de faciliterende rol van de gemeente bij het zoeken naar passende oplossingen voor de huisvesting van arbeidsmigranten (waarover een apart voorstel naar de raad komt) en tot slot (6) het belang onderstreept van de raadsbreed aangenomen CDA-motie voor het onderzoek naar locaties voor flexibele woonconcepten.Kernpunten van het CDA betoog waren dat naast het bouwen van meer woningen, vooral het bouwen van andersoortige dan alleen maar eengezinswoningen essentieel is om een goede doorstroming te bereiken. Het gaat dan vooral om meergezinswoningen (appartementen), sociale koop, -huur en betaalbare eengezinswoningen voor starters en mensen met een middeninkomen en vrije sector huur en koop. Uit de gesprekken die de fractie met diverse partijen heeft gevoerd, blijkt dat naast een tekort aan sociale huurwoningen, de vraag naar middeldure vrije sector huurwoningen groter is dan het aanbod in dit segment en er in onze gemeente wel degelijk een gebrek is aan huurhuizen en -appartementen in de prijsklasse tussen de € 730 en € 1.250.Het CDA heeft de wethouder tevens bevraagd over de hoeveelheid aanmeldingen en enorme behoefte aan starterswoningen, zoals in Pijnacker op de Nes (Tolhek), MarQuant (Keijzershof) en de recent opgeleverde koopwoningen in Ackerswoude. Daar ziet het CDA wel enige spanning tussen de grootte van de woning en de betaalbaarheid. Belangrijk is dat er voor starters voldoende betaalbaar aanbod komt, zodat zij een lokale wooncarrière kunnen doorlopen en onze gemeente aantrekkelijk blijft voor jonge mensen. Voor hen is een 2-kamer appartement in de koopsector een mooie eerste stap op de woningmarkt. Voor senioren geldt, dat om hen te “verleiden” naar een andere woning te verhuizen, alleen kan als een woning (en de locatie daarvan) voldoet aan de wensen van deze doelgroep. Het CDA heeft hierover overlegd met de ouderenbonden in onze gemeente. Ouderen hebben – met het oog op verhuizen naar een andere woning – een aantal haalbare wensen geformuleerd, zoals een woning met 3- of meer kamers op een locatie waar zorg- en welzijnsvoorzieningen, zoals een ontmoetingsplaats nabij zijn (een combinatie van wonen, welzijn en zorg), er veilige looproutes naar deze voorzieningen zijn en voldoende diversiteit is geborgd. Het CDA ziet voldoende mogelijkheden om dergelijke woningen te bieden. Bijvoorbeeld op de Stanislas 1-locatie, waarvoor eerder een motie werd ingediend. Omdat het voor veel ouderen, gezien hun leeftijd, van groot belang is om snelheid in de bouw te krijgen, heeft het CDA gevraagd om met spoed de ontwikkeling van de inbreilocaties dichtbij het centrum te realiseren.Waar het gaat om de combinatie wonen en zorg hebben wij aangegeven dat er in de Woonvisie slechts zijdelings aandacht wordt besteed aan de woonwensen van ouderen die tussen de Wet langdurige zorg (Wlz) en Wet maatschappelijke ondersteuniong (Wmo) vallen, (tussen wal en schip). Uit onderzoeken blijkt dat er een gat bestaat tussen de huidige voorzieningen bij zelfstandig wonen en de verpleeghuizen. We hebben gepleit om bij de uitwerking van de Woonvisie voldoende aandacht te geven aan dit probleem en vooral te kijken naar kleinschalige woonvoorzieningen met een combinatie van wonen, welzijn en zorg voor ouderen en andere hulpbehoevenden.Het CDA onderschrijft het behoud en het versterken van de kwaliteit en identiteit van de wijken. Maar we zien ook dat dit op gespannen voet staat met de nieuwbouwplannen. Gewezen is op de scheve verdeling van de sociale woningbouw over de wijken. In wijken met een hoge concentratie sociale huurwoningen kunnen leefbaarheidsproblemen ontstaan.Wij pleiten voor een goede spreiding van sociale huurwoningen over de wijken.Met het oog op de leefbaarheid van wijken heeft het CDA ook gepleit voor het herinvoeren van het sociaal platform. Dit platform is een aantal jaren geleden met de komst van de kernteams opgeheven. In de praktijk blijkt dat niet altijd goed uit te pakken. Een aantal organisaties en instellingen, zoals woningcorporaties, politie en GGZ (verwarde personen), die bij de sociale problematiek rond wonen betrokken zijn, weten elkaar niet altijd meer tijdig te vinden, waar dat voorheen vaker het geval was.De CDA-fractie roept u op om vooral gebruik te maken van de mogelijkheid om uw zienswijze op dit ontwerp in te dienen. Wij horen graag uw reactie op het ontwerp. Laat u ons vooral weten wat u in de visie mist, wat meer aandacht zou moeten krijgen en of de voorstellen aansluiten bij uw woonbehoefte.

De VVD wil minder betalen voor afvalverwerking

VVD VVD SGP CDA Pijnacker-Nootdorp 22-02-2020 01:34

Op 20 februari heeft de VVD samen met CDA CU-SGP en Progressief PN een motie ingediend om de afvalverwerking op termijn beter te organiseren.  Op dit moment is de afvalverwerker van Avalex (Twence) niet in staat om Plastic, Metaal en Drinkpakken (PMD) uit het restafval te halen. Dit wordt dus mee verbrand. Het al door inwoners gescheiden PMD afval wordt regelmatig afgekeurd, omdat het te vervuild is met ander afval. Dit afgekeurde afval wordt dan ook verbrand. Dit willen we natuurlijk niet. Dit leid tot hogere kosten en natuurlijk minder milieuwinst.  Vanuit de overheid wordt verbranden steeds hoger belast zodat onze inwoners dus meer afvalstoffenheffing moeten gaan betalen. Als VVD verzetten wij ons hiertegen. De wethouder gaf aan dat wij beter eerst in gesprek kunnen gaan met de directie van Avalex voordat wij daadwerkelijk de motie door zetten. Dit om te kijken of Avalex in staat is om onze eisen en wensen te realiseren. Hier gaan wij dus nu eerst werk van maken.

 

Het contract met onze afvalverwerker(Twence) loopt tot 31 december 2021. We gaan nu al nadenken en eisen opstellen voor een nieuwe afvalverwerker die wel in staat zal zijn om PMD uit het afval te halen en ook het afgekeurde PMD afval alsnog te scheiden.  In gesprek met de wethouder is nu afgesproken om op korte termijn in overleg te gaan met de Directie van Avalex. Dit om onze eisen en wensen kenbaar te maken en ervoor te zorgen dat Avalex tegemoet kan komen aan onze eis om beter te scheiden en hierdoor minder te gaan betalen voor afvalverwerking. Dit aangezien we nu nog 197 kg restafval per inwoner, per jaar verbranden.  Dit zal moeten dalen naar 100 kg restafval per inwoner, per jaar, dus is het belangrijk om na te denken over een nieuwe afvalverwerker, die kan helpen om dit doel te realiseren.

 

 

 

 

 

Betere afweging locatiekeuze Jan Janssenhal

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 05-12-2019 14:03

De gemeenteraad wil, op initiatief van het CDA, een betere afweging kunnen maken ten aanzien van de locatiekeuze van de Jan Janssen sporthal in het gebied Hart van Nootdorp. Tijdens de besluitvormende raadsvergadering van donderdag 21 november jl. is de Nota van uitgangspunten voor Hart van Nootdorp van de agenda afgevoerd. Heikel punt is de locatiekeuze voor de Jan Janssen sporthal, zo bleek al tijdens de oordeelsvormende raad vorige week. In het voorstel van het college staat deze hal, in combinatie met appartementen, op de plek van de brandweerkazerne. De raad gaf aan de zorgen van omwonenden te delen over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid in dit gebied en het gebrek aan parkeergelegenheid die deze locatiekeuze met zich mee zou brengen.Op initiatief van het CDA heeft de raad bij motie het college opgeroepen om de Nota van uitgangspunten voor dit gebied opnieuw aan de raad aan te bieden, met daarbij de nodige relevante informatie. Het gaat hierbij om feiten en effecten van de locatiekeuze, een uitwerking van tenminste de twee scenario’s en (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van de locatiekeuze, waarbij in ieder geval aandacht voor de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en parkeermogelijkheden. Op basis van deze informatie wil de raad een betere afweging kunnen maken bij de besluitvorming over de plannen in dit gebied. Het CDA gaf tevens aan dat zij ondanks dit uitstel wel de vaart wil houden in de ontwikkeling van dit gebied. De voorgestelde plannen om in dit gebied woningen te realiseren, geschikt voor senioren en bijvoorbeeld beperkte jongvolwassenen en mogelijk andere doelgroepen én de plannen voor het bouwen van een IKC voor de Regenboogschool kunnen geen vertraging oplopen. Het gebouw van de Regenboogschool is erg verouderd en aan vervanging toe. De behoefte aan seniorenwoningen is groot en bouwen voor deze doelgroep zorgt tevens voor de gewenste doorstroming binnen de woningmarkt die ook in Pijnacker-Nootdorp op slot zit. Het college heeftaangegeven de Nota van uitgangspunten Hart van Nootdorp opnieuw te zullen aanbieden inclusief de gevraagde informatie. Voor meer informatie: Edward de Lanoy 06 – 34 73 97 70

Het grote afval debat

D66 D66 VVD CDA Pijnacker-Nootdorp 29-11-2019 09:25

Op donderdag 28 november vond op initiatief van D66 een raadsdebat plaats over de nieuwe manier van afval inzamelen. VVD, CDA en PPN steunden ons hierin. De aanleiding was het besluit van het College om ‘Het Nieuwe Inzamelen’ (HNI) versneld in te voeren.

D66 heeft bij de begroting van 2018 al opgeroepen tot versnelling van HNI. Helaas was daarvoor toen nog onvoldoende steun bij de andere partijen. We zijn dan in principe ook blij met het besluit van het College om HNI versneld in te voeren, maar er zijn tegelijkertijd nog een aantal belangrijke vraagpunten.

In het debat vroegen wij in het bijzonder aandacht voor de volgende drie punten. Ten eerste, hoe gaat het College zorgen voor voldoende draagvlak om het nieuwe inzamelen tot een succes te maken? Door de versnelling van het proces is hier minder tijd voor, maar tegelijkertijd is draagvlak van cruciaal belang. De inwoners moeten bij HNI immers zelf hun afval scheiden en gescheiden aanbieden.

Daarnaast zit er een belangrijk zorgpunt bij de ontwikkeling van de inzamelkosten. Bij de behandeling van de begroting in november bleek immers de afvalstoffenheffing fors te stijgen met ruim €60. De gemeenteraad heeft geld vrij gemaakt om deze stijging voor de komende twee jaar te beperken tot ca. €35. Dat is natuurlijk geen structurele oplossing. en staat nog ver af van de verwachting dat HNI juist een besparing op zou moeten leveren.

Tot slot heeft onze fractie aandacht gevraagd voor flexibiliteit bij het uitvoeren van het plan. We hebben de indruk dat er nu nog te weinig mogelijkheden zijn om bij te sturen als de invoering toch minder snel of minder goed gaat dan gepland. In gemeenten om ons heen wordt bijvoorbeeld in hoogbouwwijken het afval juist achteraf gescheiden, en er zijn ook gemeenten die een combinatie van voor- en nascheiding doorvoeren. D66 vindt het belangrijk om hierbij vooral het doel voor ogen houden: terug naar maximaal 100 kilo restafval. Er zijn dan meerdere wegen die naar Rome leiden, en die moeten we goed in het vizier hebben.

Op verzoek van D66 en mede-initiatiefnemers gaat het debat over Het Nieuwe Inzamelen door in december of januari.

Minder Meer Afvalstoffenheffing

VVD VVD D66 CDA Pijnacker-Nootdorp 06-11-2019 01:29

De VVD heeft zich hard gemaakt om de lasten voor onze inwoners te verlagen. Echter door de trage invoering van “Het Nieuwe Inzamelen” (meer scheiding van afval door de inwoners zelf)  door de gemeente lopen de kosten voor afval inzamelen hard op. Voor 2020 zelfs met 20%. Dat betekent voor een huishouden in Pijnacker-Nootdorp een verhoging van 315,24 euro naar 377,64 euro per jaar. Dat is een bedrag van 1,2 miljoen aan extra kosten voor de afvalinzameling.

 

Dat is onverteerbaar voor de VVD. Samen met het CDA, Eerlijk Alternatief en D66 heeft de VVD dan ook ingegrepen. Door een half miljoen euro in de begroting vrij te maken zullen de tarieven volgend jaar maar met 10% stijgen. Nog steeds is dat veel, maar hiermee verwacht de VVD wel dat er een halt is toegeroepen aan verdere stijging van de afvalkostenheffing. Hierbij is het wel noodzakelijk dat de gemeente nu snel overgaat tot het invoeren van meer afvalscheiding. Hiermee zouden de kosten van afvalverwerking binnen 2 jaar moeten dalen met 7 ton.  Dit zorgt ervoor dat de kosten ook structureel omlaag gaan en onze inwoners dus minder zullen gaan betalen voor de afvalverwerking en op deze wijze beloond zullen worden als zij bijdragen aan meer afvalscheiding.

 

Om dit aan te jagen heeft de VVD dan ook samen met D66 en het CDA en Eerlijk alternatief dan ook een raadsavond in december belegd om het college te bevragen over het plan van aanpak voor versnelde invoering van “Het Nieuwe Inzamelen” .  Dit dient snel, zorgvuldig en duidelijk gecommuniceerd te worden naar onze inwoners. Hier zal de VVD zich dan ook sterk voor blijven maken.

Eenzaamheid

CDA CDA VVD SGP D66 Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 21-10-2019 13:36

CDA: ‘Pak eenzaamheid onder ouderen en jongeren integraal aan’ CDA diende donderdagavond mede namens Progressief PN, D66, CU-SGP, PvdD, Gemeentebelangen en Trots een motie in waarbij het College werd verzocht te komen met een integraal plan om eenzaamheid onder ouderen en jongeren tegen te gaan. Met steun van EA en de VVD werd de motie unaniem aangenomen. Uit de gegevens van de GGD gezondheidsmonitor uit 2016 (in 2020 worden nieuwe metingen gedaan) blijkt dat 43% van de volwassenen boven de 18 jaar in onze gemeente zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In 2012 was dit nog 32%. Van jongeren tussen de 12 en 18 jaar in onze gemeente voelt 4 op de 10 zich matig tot zeer ernstig eenzaam. Deze maand hebben verschillende landelijke media ook uitvoerig aandacht besteed aan dit onderwerp gezien de Week van de Eenzaamheid begin oktober en de groei van dit groter wordende probleem. Janneke Verwijmeren liet weten dat een dergelijke motie, waarbij wordt opgeroepen meer aandacht te hebben voor het ‘omzien naar elkaar’ ook een dubbel gevoel gaf. ‘Als we nu gewoon iedere dag echt oog hebben voor onze medemens en belangstelling tonen voor de ander, in de eigen straat, op het werk, bij de sportvereniging, op school, dan zou voor een deel van de mensen het eenzaamheidsgevoel wellicht al minder zijn.’ Veranderingen in de tijd Technologische ontwikkelingen hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat mensen op afstand met elkaar verbonden kunnen worden, een mooie ontwikkeling. Verwijmeren gaf aan dat sommige veranderingen in de tijd ook juist hebben bijgedragen aan het groeiend aantal mensen dat eenzaamheid ervaart. ‘Veranderingen in de tijd, zoals kleinere gezinnen, fysiek grotere afstanden tussen kinderen en hun ouders, vergaande digitalisering waardoor persoonlijk contact niet meer noodzakelijk is, een langere periode na het werkzame leven, een verandering van gemeenschapsdenken naar individualisme en een wereld van mooie plaatjes waaraan jongeren vaak denken te moeten voldoen. Veel van deze ontwikkelingen maakt het voor een bepaalde groep ouderen en jongeren ingewikkelder om aansluiting te vinden, aanspraak te hebben en gezien te worden.’ Veel gefragmenteerd aanbod ‘Natuurlijk zien wij in onze gemeente heel veel initiatieven op cultureel en sociaal vlak en wij zien ook vele organisaties, bedrijven en individuen bijzonder goed werk verrichten dat direct of indirect gericht is op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dit moet zo blijven. Alleen zien wij voor de gemeente een nog duidelijkere regierol, zodat er gezamenlijk wordt opgetrokken en minder gefragmenteerd en versnipperd. Dat zou de effectiviteit kunnen vergroten. Eenzaamheid is niet alleen een probleem van onze gemeente, het is ook landelijk een probleem. Om die reden heeft het ministerie van VWS een actieprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld, waarbij ook aandacht voor een lokale aanpak door gemeenten.’ Integrale aanpak en regierol gemeente ‘Waar wij met deze motie voor willen pleiten is een integrale aanpak om eenzaamheid te bestrijden en vooral te voorkomen. Waarbij het gefragmenteerde aanbod via één platform en door heldere herkenbare communicatie, wordt aangeboden. Hierbij kan worden geleerd van andere gemeenten (een mooi voorbeeld is Lansingerland dat aangesloten is bij het actieprogramma van ‘Een tegen Eenzaamheid’). Op deze manier kunnen ook nieuwe initiatieven uit de samenleving van o.a. individuen, maatschappelijke organisaties, bedrijven en het onderwijs aansluiten. Aan het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid kan iedere inwoner bijdragen, daarvoor is in de meeste gevallen geen deskundigheid nodig. Wij hopen dat met deze gezamenlijke integrale aanpak meer inwoners worden bereikt en worden gestimuleerd om mee te doen.’

Eenzaamheid

CDA CDA VVD SGP D66 Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 21-10-2019 13:36

CDA: ‘Pak eenzaamheid onder ouderen en jongeren integraal aan’ CDA diende donderdagavond mede namens Progressief PN, D66, CU-SGP, PvdD, Gemeentebelangen en Trots een motie in waarbij het College werd verzocht te komen met een integraal plan om eenzaamheid onder ouderen en jongeren tegen te gaan. Met steun van EA en de VVD werd de motie unaniem aangenomen. Uit de gegevens van de GGD gezondheidsmonitor uit 2016 (in 2020 worden nieuwe metingen gedaan) blijkt dat 43% van de volwassenen boven de 18 jaar in onze gemeente zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In 2012 was dit nog 32%. Van jongeren tussen de 12 en 18 jaar in onze gemeente voelt 4 op de 10 zich matig tot zeer ernstig eenzaam. Deze maand hebben verschillende landelijke media ook uitvoerig aandacht besteed aan dit onderwerp gezien de Week van de Eenzaamheid begin oktober en de groei van dit groter wordende probleem. Janneke Verwijmeren liet weten dat een dergelijke motie, waarbij wordt opgeroepen meer aandacht te hebben voor het ‘omzien naar elkaar’ ook een dubbel gevoel gaf. ‘Als we nu gewoon iedere dag echt oog hebben voor onze medemens en belangstelling tonen voor de ander, in de eigen straat, op het werk, bij de sportvereniging, op school, dan zou voor een deel van de mensen het eenzaamheidsgevoel wellicht al minder zijn.’ Veranderingen in de tijd Technologische ontwikkelingen hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat mensen op afstand met elkaar verbonden kunnen worden, een mooie ontwikkeling. Verwijmeren gaf aan dat sommige veranderingen in de tijd ook juist hebben bijgedragen aan het groeiend aantal mensen dat eenzaamheid ervaart. ‘Veranderingen in de tijd, zoals kleinere gezinnen, fysiek grotere afstanden tussen kinderen en hun ouders, vergaande digitalisering waardoor persoonlijk contact niet meer noodzakelijk is, een langere periode na het werkzame leven, een verandering van gemeenschapsdenken naar individualisme en een wereld van mooie plaatjes waaraan jongeren vaak denken te moeten voldoen. Veel van deze ontwikkelingen maakt het voor een bepaalde groep ouderen en jongeren ingewikkelder om aansluiting te vinden, aanspraak te hebben en gezien te worden.’ Veel gefragmenteerd aanbod ‘Natuurlijk zien wij in onze gemeente heel veel initiatieven op cultureel en sociaal vlak en wij zien ook vele organisaties, bedrijven en individuen bijzonder goed werk verrichten dat direct of indirect gericht is op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dit moet zo blijven. Alleen zien wij voor de gemeente een nog duidelijkere regierol, zodat er gezamenlijk wordt opgetrokken en minder gefragmenteerd en versnipperd. Dat zou de effectiviteit kunnen vergroten. Eenzaamheid is niet alleen een probleem van onze gemeente, het is ook landelijk een probleem. Om die reden heeft het ministerie van VWS een actieprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld, waarbij ook aandacht voor een lokale aanpak door gemeenten.’ Integrale aanpak en regierol gemeente ‘Waar wij met deze motie voor willen pleiten is een integrale aanpak om eenzaamheid te bestrijden en vooral te voorkomen. Waarbij het gefragmenteerde aanbod via één platform en door heldere herkenbare communicatie, wordt aangeboden. Hierbij kan worden geleerd van andere gemeenten (een mooi voorbeeld is Lansingerland dat aangesloten is bij het actieprogramma van ‘Een tegen Eenzaamheid’). Op deze manier kunnen ook nieuwe initiatieven uit de samenleving van o.a. individuen, maatschappelijke organisaties, bedrijven en het onderwijs aansluiten. Aan het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid kan iedere inwoner bijdragen, daarvoor is in de meeste gevallen geen deskundigheid nodig. Wij hopen dat met deze gezamenlijke integrale aanpak meer inwoners worden bereikt en worden gestimuleerd om mee te doen.’

Geen steun Gemeentebelangen voor starterslening

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 18-10-2019 16:19

Geen steun Gemeentebelangen voor starterslening

Posted on

Tijdens de vorige raadsvergadering eindigde een amendement van het CDA om de starterslening te verhoging met een staking van de stemmen, 15 voor en 15 tegen. Tijdens deze raadsvergadering van 17 oktober 2019 moest er opnieuw over dit amendement worden gestemd en was de stemverhouding 14-14. Dat betekende volgens de reglementen dat het amendement was verworpen. Het voorstel over de starterslening werd aangenomen met alleen de stemmen van Gemeentebelangen en de Partij voor de Dieren tegen. Gemeentebelangen is van mening dat de gemeente geen bank is en zich ook niet zo dient te gedragen.

Dit bericht is gepost in Laatste nieuws. Bookmark de link.

Tegen Verordening duurzaamheidslening gestemd

Gemeentebelangen accepteert verhoging afvalstoffenheffing voor inwoners niet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.