Nieuws van D66 in Rotterdam over CDA inzichtelijk

10 documenten

D66 bezorgd over zwart stof in Hoek van Holland

D66 D66 CDA PvdA Rotterdam 29-05-2020 07:15

Zaterdag 23 mei lag Hoek van Holland weer onder een laag zwarte stof. Dit stof kwam vermoedelijk vanuit het havengebied overgewaaid. Ingrid van Wifferen: “Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Veel is onduidelijk, maar dat deze stoflaag niet goed is staat vast”.

Het stof kom waarschijnlijk van twee overslagbedrijven uit de haven en is door droogte en de wind naar Hoek van Holland gewaaid. Helaas is het niet de eerste keer dat dit is gebeurd. Vorig jaar viel er ook een vergelijkbare lading stof over Hoek van Holland. D66 maakt zich zorgen over de gevolgen  voor mens en natuur en zou hier graag onderzoek naar willen zien. Vooral omdat de overslagbedrijven waarvan het stof afkomstig was voorlopig nog niet weg gaan. Ook vraagt D66 zich af wie de schade gaat betalen als er ernstige gevolgen zijn. D66 stelde hierover schriftelijke vragen samen met PvdA en CDA.

Het bericht D66 bezorgd over zwart stof in Hoek van Holland verscheen eerst op Rotterdam.

Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend!

D66 D66 SGP CDA Rotterdam 24-04-2020 08:36

Tot voor kort zorgde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voor veel overlast voor bewoners en was daarnaast erg vervuilend. Door de coronacrisis is dit tijdelijk anders, maar dit zal na de crisis weer zo zijn.

D66 maakt zich al jaren hard om de overlast van de RTHA te verminderen, maar helaas blijft de overlast toch toenemen. Dit komt voornamelijk door de huidige tijdelijke regelgeving die er niet voor zorgt dat de overlast afneemt. Deze tijdelijke regelgeving had al jaren geleden vervangen moeten worden, maar dat is vooralsnog niet gebeurd.

De wethouder gaf onlangs aan dat de tijdelijke regelgeving ook in 2020 niet vervangen zou gaan worden. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen stelde dit aan de kaak bij de wethouder en werden hierin gesteund door CU/SGP, CDA en PvdA. Chantal: “Zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft zich al meerdere malen uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven, voor betere handhaving en minder hinder. Voor D66 is het dan ook onverteerbaar dat de vervanging van de tijdelijke regelgeving, die voor betere handhaving moet zorgen, zo lang op zich laat wachten.” D66 roept de wethouder op om actief te gaan pleiten voor vervanging van de tijdelijke wetgeving bij het Rijk.

Het bericht Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend! verscheen eerst op Rotterdam.

D66 komt op voor de vrijheid van ondernemers

D66 D66 VVD CDA Rotterdam 21-02-2020 10:52

De fractie van D66 neemt het in Rotterdamse raad op voor Rotterdamse coffeeshops en strijdt eveneens tegen stigmatisering van shisha-lounges. Tegelijkertijd maakt D66 zich hard voor ruimere openingstijden voor Rotterdamse nachtwinkels. “Wij staan voor de vrijheid van alle ondernemers: de kroeg- en clubeigenaren, de bakker op zondagochtend, de eigenaar van de avondwinkel, de shishalounge én de coffeeshopeigenaar”, aldus D66-raadslid Elene Walgenbach.

Coffeeshops

De houding jegens coffeeshops in de Rotterdamse raad is niet al te positief. Zo gaan er sinds vorige week geluiden op om coffeeshops te weren uit woonwijken of zelfs helemaal te sluiten, met alle gevolgen van dien. Er werd een voorstel van het CDA aangenomen om geen nieuwe coffeeshops toe te staan in woonwijken en vertrekkende coffeeshops niet te vervangen. Elene is het hier niet mee eens: “Het sluiten van coffeeshops lost niets op. Daarmee creëer je alleen nog maar meer problemen.”

Rotterdam kan daarentegen volgens haar juist stappen maken richting een meer rechtvaardig coffeeshopbeleid. Door het afschaffen van het afstandscriterium bijvoorbeeld, waarvoor ze een voorstel indiende. Als gevolg van het afstandscriterium hebben coffeeshops binnen 250 meter afstand van een school te maken met zeer beperkte openingstijden. Onderzoeken laten  juist zien dat dit criterium geen effect heeft op het blowgedrag van jongeren en geen problemen oplost. “Deze oneerlijke, symboolmaatregel zit coffeeshopeigenaren in de weg. En wat ons betreft schaffen we hem om die reden af” stelt Elene. Het voorstel haalde het helaas niet.

Shishalounges

Een andere groep ondernemers die last heeft van negatieve beeldvorming zijn de eigenaren van shishalounges. Naar aanleiding van meerdere incidenten wordt stevig ingezet op handhaving. D66-raadslid Nadia Arsieni is het ermee eens dat misstanden moeten worden aangepakt, maar zij verzet zich tegen het wegzetten van de hele groep ondernemers. “We moeten als gemeente niet bezig zijn met een heksenjacht tegen shishalounges. Dat is stigmatiseren van een type onderneming. Laten we daar nou eens mee ophouden.” Nadia benadrukt dat D66 staat voor de vrijheid van goedwillende, hardwerkende ondernemers. Daar horen ook shishalounges bij.

Nachtwinkels

Daarnaast kwam D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers deze week samen met DENK en de VVD met een voorstel om nachtwinkels langer op te houden. De sluitingstijd is nu 01.00 uur ‘s nachts, maar dat zou tot 06.00 uur ‘s ochtends moeten kunnen zijn volgens de partijen.

“Het is niet zo dat ze langer open móeten zijn, maar je wil ondernemers wel de mogelijkheid geven. Nu sluiten ze vaak de deuren terwijl er nog klandizie is”, aldus Chantal. Een groot aantal supermarkten zijn in Rotterdam dagelijks tot 22:00 uur open. Er is volgens de partijen nog te weinig ruimte voor avondwinkels om het verschil te maken.

Het bericht D66 komt op voor de vrijheid van ondernemers verscheen eerst op Rotterdam.

Tweedeling Rotterdamse jongeren dreigt

D66 D66 CDA PvdA Rotterdam 03-09-2019 09:05

Vorige week kwam naar buiten dat de jongerenafdeling van de SER zich zorgen maakt over een tweedeling onder jongeren. Jongeren met kansen op een baan en een (koop)woning en jongeren zonder deze kansen. D66, CDA en PvdA maken zich hier zorgen over en willen dat de gemeente onderzoek doet naar de tweedeling in Rotterdam. Zie ook het artikel in Dagblad010.

 

Volgens een vorige week uitgekomen SER-rapport hebben jongeren vaker flexibel werk, kopen later een huis en hebben meer last van stress. Dit staat in de publicatie ‘Hoge verwachtingen: Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019’. In het rapport wordt gekeken hoe de huidige jongeren verschillen van vorige generaties.

 

De jongeren van de SER zien ook een scherpere lijn tussen jongeren met meer en minder kansen. “Er mag geen kloof komen tussen Rotterdamse jongeren met kansen en zonder kansen. Iedereen verdient een eerlijke kans op een goed en vast inkomen, een koopwoning en een goede vervolgopleiding.” Aldus D66-raadslid Nadia Arsieni.

 

Daarom heeft D66 samen met het CDA en PvdA kritische vragen gesteld aan het Rotterdamse college. Daarin dringen deze partijen aan op een onderzoek naar de situatie in Rotterdam. Arsieni: “Zorgt discriminatie door werkgevers bijvoorbeeld voor oneerlijke kansen in Rotterdam? Of is de kwaliteit van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt een boosdoener? Dan wil ik dat daar wat aan gedaan wordt!”

Het bericht Tweedeling Rotterdamse jongeren dreigt verscheen eerst op Rotterdam.

Tussen wal en schip

D66 D66 VVD CDA PvdA Rotterdam 06-06-2019 08:59

Al voor langere tijd zet D66 Rotterdam zich in voor walstroom in de haven van Rotterdam. Het is belangrijk dat zeeschepen die in Rotterdam aanmeren, worden gestimuleerd om walstroom te gebruiken. “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom en wordt de stroom zelf oneerlijk belast. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien en dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden”, aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Daarom heeft D66 Rotterdam, in samenwerking met de PvdA, VVD, DENK en CDA, schriftelijke vragen ingediend onder de titel ‘Van wal naar schip’. Aanleiding voor de schriftelijke vragen is de eindrapportage Haalbaarheidsstudie Walstroom Calandkanaal die in april 2019 door Eneco, Heerema en de Port of Rotterdam is gepubliceerd. Het doel van het Walstroom Calandkanaal project is om de vloot van Heerema te elektrificeren en om deze aan walstroom aan te leggen wanneer aangemeerd in het Calandkanaal.

Een dergelijke walstroom aansluiting zou uniek zijn voor de offshore industrie. De haalbaarheidsstudie bood voldoende inzichten om vragen te stellen. Op dit moment is de levering van brandstof aan schepen niet energiebelasting plichtig, maar is de levering van elektriciteit aan schepen dat wel. Er is sprake van een ongelijk speelveld. Businesscases voor walstroom staan onder druk waardoor grootschalige uitrol wordt tegengehouden. Tevens is er een belangrijke rol weggelegd voor Stedin. De termijn waarop Stedin een netaansluiting aanlegt heeft gevolgen voor de planning en investeringen.

Tijdens het opstellen van de schriftelijke vragen werd Chantal de mogelijkheid geboden om op werkbezoek te gaan bij de Aegir, het diepwaterconstructieschip van Heerema. Op het werkbezoek leerde Chantal meer over de voortgang van het walstroom-project en de werking van het schip. Gelukkig hebben we ook de foto’s nog. De schriftelijke vragen ‘Tussen wal en schip’ liggen momenteel ter beantwoording bij het college van B&W.

Het bericht Tussen wal en schip verscheen eerst op Rotterdam.

Reizigers Hoekse Lijn niet in de kou

D66 D66 CDA Rotterdam 21-11-2018 16:25

Chantal Zeegers, fractievoorzitter D66 Rotterdam, heeft samen met het CDA Rotterdam schriftelijke vragen gesteld over de situatie van reizigers op de Hoekse Lijn. “De winter komt eraan. Het is geen pretje om dan op de bus te wachten op een plek waar dit eigenlijk niet de bedoeling is. Voor die reizigers moet het comfortabel reizen zijn.”

De Hoekse Lijn is een groot project waarbij er een metroverbinding komt van Hoek van Holland naar Rotterdam, via Vlaardingen, Maassluis en Schiedam. Tijdens de bouw moet een deel van de reizigers gebruikmaken van alternatief vervoer, waaronder speciale bussen.

In verschillende steden zijn al compensatiemaatregelen getroffen. Vervoersmaatschappij RET heeft vervangend busvervoer ingezet in Maassluis, Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam. Ook zijn er op sommige plekken tijdelijke bushokjes neergezet.

Het college meldde op 7 november dat het weer langer gaat duren voordat de Hoekse Lijn reizigers kan vervoeren. Eind februari 2019 kan de exploitatie op zijn vroegst starten. Tot nu toe werd nog gerekend op een start eind 2018. De opleverdatum is al vaker ver naar achteren geschoven.

Omdat de compensatiemaatregelen van tijdelijke aard zijn, maakt D66 zich druk om het comfort van deze reizigers.  “Het was natuurlijk niet voorzien dat dit zo lang zou duren. Ik wil daarom echt zeker weten dat deze compensatiemaatregelen de hele winter blijven staan, totdat de Hoekse Lijn echt gaat rijden.” Aldus Zeegers.

In Schiedam is ook op initiatief van D66 op 13 november een motie aangenomen die ook in Schiedam aandringt op voortzetting van de compensatiemaatregelen. De motie dringt ook aan om in overleg te treden met buurgemeenten, waaronder Rotterdam.

Het bericht Reizigers Hoekse Lijn niet in de kou verscheen eerst op Rotterdam.

Bouwen op de groene trots van Rozenburg?

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 31-10-2018 17:04

Eerder deze maand sprak de gemeenteraad op initiatief van D66 over de mogelijke komst van een distributiecentrum op de groene trots van Rozenburg: de landtong. Bewoners waren niet op de hoogte van deze ontwikkeling en waren verbaasd over het gebrek aan informatie en participatie.

Ingrid van Wifferen vroeg daarom met steun van 50Plus, GroenLinks, CDA en PvdA hierover een debat aan met wethouder Kathmann.

Tijdens het debat kwam van Wifferen op voor de Rozenburgers:

“Rozenburgers kijken niet op van havens of fabrieken, maar wel van niet fatsoenlijk geïnformeerd worden over ontwikkelingen van hun enige groene plek”, citeerde D66 Rotterdam op twitter tijdens het debat.

Het feit dat zowel de bewoners als de gebiedscommissie zijn overvallen, getuigt volgens van Wifferen van weinig transparantie: “Op een piepkleine onduidelijke advertentie na is niets bekendgemaakt. Wij missen transparantie”.

Wethouder Barbara Kathmann reageerde door te zeggen dat de gemeenteraad de hand in eigen boezem moet steken wat betreft de komst van een distributiecentrum op de landtong bij Rozenburg: “Wij hebben in het bestemmingsplan afgesproken dat er industrie mag komen op dit deel van de landtong.” Het Havenbedrijf, dat grondeigenaar is van de landtong, ziet volgens de wethouder weinig andere plaatsen voor de komst van het bedrijf. “De ruimte is schaars.”

Rozenburgers zijn boos over het plan: ze vrezen dat de komst van het centrum het recreatiegebied ernstig zal aantasten.

Wethouder Kathmann beloofde de raad dat de Rozenburgers wel betrokken worden bij de verdere invulling van de plannen. Het Havenbedrijf belooft op zijn beurt ervoor te zorgen dat de vogels die nu in het gebied leven er kunnen blijven.

D66 zal de ontwikkelingen hiervan uiteraard in de gaten houden.

Het bericht Bouwen op de groene trots van Rozenburg? verscheen eerst op Rotterdam.

Gemeente komt met plan voor bodycams

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 23-10-2018 08:55

Bij het vaststellen van de prioriteiten voor het veiligheidsprogramma 2019-2023 heeft Nadia Arsieni (vice-fractievoorzitter D66 Rotterdam), twee moties ingediend. In haar betoog benadrukte ze dat de politie er voor alle Rotterdammers is, van iedere achtergrond en in elke wijk. “Het is belangrijk om gevoelens van discriminatie en etnisch profileren serieus te nemen en te investeren in vertrouwen.”

In een motie met NIDA, PvdA, CDA en DENK verzocht zij daarom om een plan van aanpak over het gebruik van bodycams door politiemensen en gemeentelijke handhavers. “De pilots met bodycams bij de politie en gemeentelijke handhavers lijken succesvol te zijn. Dit is niet alleen relevant voor hun bescherming op straat. Maar juist ook om monitoring te verbeteren van politieoptredens en staandehoudingen. Grotere openheid hierover helpt om het vertrouwen dat Rotterdammers hebben in de politie en handhavers te vergroten. Zo kunnen we gevoelens van discriminatie duiden en voorkomen”, aldus Arsieni.

Arsieni ging daarbij ook in op de risico’s van bodycams voor de privacy. D66 vindt het belangrijk dat de overheid de privacy van alle Rotterdammers beschermt, omdat dit hun grondrecht is. Beelden van mensen op straat moeten goed beveiligd en opgeslagen worden. Daarom vraagt Arsieni in haar motie om in het plan van aanpak te kijken naar deze privacyaspecten. De motie werd met een grote raadsmeerderheid aangenomen.

Tot slot kreeg Arsieni het met de tweede motie voor elkaar dat het vertrouwen van mensen in politie en gemeentelijke handhavers tweejaarlijks in de wijkprofielen zichtbaar zal worden gemaakt. “Dit is heel belangrijk voor een wijkgerichte aanpak om het gevoel van vertrouwen te vergroten, juist in kwetsbare wijken.” Deze motie werd samengevoegd met een motie van Nida die werd ingediend samen met Denk, PvdA en GroenLinks.

Het bericht Gemeente komt met plan voor bodycams verscheen eerst op Rotterdam.

D66 Rotterdam blij met 130 miljoen voor Rotterdam-Zuid

D66 D66 VVD CDA Rotterdam 15-03-2018 08:48

Vandaag werd bekend dat het Rijk maar liefst 130 miljoen euro extra investeert in Rotterdam-Zuid. D66 Rotterdam is erg tevreden met deze uitwerking van het regeerakkoord. Met dit geld kunnen we echt aan de slag op Zuid, voor goede woningen, goed onderwijs en het terugdringen van werkloosheid.

Extra geld naar gemeenten Het kabinet van D66, VVD, CDA en CU, breekt met de trend om enkel taken en verantwoordelijkheden te decentraliseren, zonder passende financiering. Vorige maand werd bekend dat gemeenten gezamenlijk 1,4 miljard euro krijgen om tien grote maatschappelijke opgaven aan te pakken. Samen met dit geld voor Rotterdam-Zuid, geeft dat mooie vooruitzichten voor de komende jaren.

Alexander Pechtold, partijleider D66: “Dit kabinet stuurt niet alleen taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten, maar zorgt ook voor het geld dat daarvoor nodig is. Boter bij de vis. Dat is één van de zaken in het regeerakkoord, waar ik als oud-wethouder en oud-burgemeester erg trots op ben.”

Impuls voor Zuid Van oudsher kampt Rotterdam-Zuid met hardnekkige problemen: hoge werkloosheid, een laag opleidingsniveau en slechte woningen. Dit deel van de stad blijft achter bij de rest van Rotterdam en het gemiddelde van de grote steden in Nederland. Om de achterstanden weg te werken, is in 2011 het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) opgestart. Dat programma krijgt nu eindelijk een gedegen financiële onderbouwing.

Het Rijk investeert nu in een Rotterdam-Zuid dat een kentering doormaakt. De cito-scores stijgen, de werkloosheid daalt en er ligt een stevige aanpak op tafel om de woningvoorraad een opknapbeurt te geven. Met deze nieuwe miljoenen kan Zuid verder op de ingeslagen weg. Hard nodig, want er moeten nog flinke stappen gemaakt worden.

Said Kasmi, lijsttrekker D66 Rotterdam: “Ik ben blij dat dit kabinet ziet wat het plan voor Zuid nodig heeft én bereid is om de portemonnee te trekken. Het is onacceptabel dat de kinderen op Zuid minder goede kansen in het leven krijgen, puur omdat ze aan de zuidkant van de Maas wonen. Ik wil dat geen kind opgroeit in een tochtige woning of kampt met een taalachterstand op jonge leeftijd.”

In het kader van het NPRZ zijn er 500 carrière-startgaranties afgegeven aan jongeren die een mbo-opleiding afronden. D66 wil dit aantal uitbreiden naar 1000, in plaats van de 600 die voor volgend jaar gepland staat. Door vmbo-leerlingen te verleiden tot het volgen van een kansrijke mbo-opleiding, gaan zij een succesvolle loopbaan tegemoet en krijgen bedrijven de krachten op waar zij zo om zitten te springen.

Mobiliteit Om het gebied echt te laten bloeien, moeten er meer verbindingen worden gelegd tussen Noord en Zuid. Een metrolijn van Kralingse Zoom tot aan Zuidplein is wat ons betreft de beste oplossing. Nu het kabinet dit geld beschikbaar heeft gesteld, kunnen we eindelijk écht aan de inhaalslag beginnen.

Energiezuinige woningen Het budget wordt deels geïnvesteerd in het verbeteren van woningen. Een deel van de woningvoorraad op Zuid is zwaar verouderd en slecht geïsoleerd. Het verduurzamen van woningen is niet alleen goed voor het klimaat; het is ook goed voor de portemonnee van de bewoners. Zij hoeven immers minder te stoken en krijgen daardoor een lagere energierekening op de mat.

D66 wil dat alle nieuwbouw energieneutraal wordt. Zonder gasaansluiting, mét zonnepanelen. Hierover willen we bindende afspraken maken met woningcorporaties.  Zo wentelen we de kosten van de energietransitie niet af op de zwaksten in de samenleving.

Het bericht D66 Rotterdam blij met 130 miljoen voor Rotterdam-Zuid verscheen eerst op Rotterdam.

Terugblik 2014 – 2018

D66 D66 CDA Rotterdam 01-03-2018 17:00

Het zit erop! Het grootste gedeelte van de D66-fractie neemt na de laatste raadsvergadering afscheid van de raad. Met ziel en zaligheid hebben zij zich de afgelopen jaren ingezet voor een levendig, rechtvaardig, kansrijk, duurzaam en gezond Rotterdam. Tijd voor een terugblik: wat hebben we bereikt en hoe ging het er op het stadhuis aan toe?

Fractievoorzitter Samuel Schampers kijkt terug: “We hebben veel mooie momenten met elkaar gedeeld: successen gevierd, hard gelachen en fantastische dingen bereikt voor de stad. We hebben vergaderd tot de zon opkwam, verhitte discussies gevoerd en ook – onvermijdelijk in de politiek – frustraties gedeeld. Ook in verdrietige momenten vonden we steun bij elkaar, zoals na het plotselinge overlijden van ons raadslid Gerda Eeuwijk.”

De groeiende stad

Tien jaar geleden stond Rotterdam nog bekend als die rauwe, grauwe stad aan de Maas. Wie had gedacht dat Rotterdam zo populair zou worden?

Steeds meer mensen willen in onze mooie stad wonen. Om dit in goede banen te leiden, heeft het college een Woonvisie gemaakt. Daarin staat waar en voor welke groepen de komende jaren woningen gebouwd worden. De Woonvisie sluit aan bij de ambities van D66 om de stad nog levendiger, duurzamer en diverser te maken. In de gemeenteraad was de Woonvisie een heet hangijzer, dat zelfs leidde tot een lokaal referendum. Nils Berndsen, woordvoerder Bouwen, licht toe waarom de Woonvisie een stap in de juiste richting is: “In Rotterdam is de woningvoorraad uit balans. Er zijn te weinig woningen voor midden- en hoge inkomens. Door juist voor die groepen extra huizen te bouwen, brengen we de doorstroom weer op gang. Jarenlang zijn mensen die meer gingen verdienen gedwongen om uit hun wijk te verhuizen. Op deze manier is er straks voor álle groepen een goede en betaalbare woning.”

Nils spande zich daarnaast met succes in voor het behoud van Rotterdams erfgoed, zoals het Zuiderziekenhuis en de vergroening van de Hofbogen. Begin 2016 droeg hij de ruimtelijke portefeuille over aan een andere Noorderling, Stefan Kroon. Ambitieuze verdichting werd een van zijn speerpunten. Hij streefde daarbij naar een goede balans tussen groei en groen. Ook ging hij aan de slag met de vraag hoe de stad zich in de toekomst kan ontwikkelen. Stefan: “De stadsvisie die nu gebruikt wordt, stamt uit 2007 en is grotendeels gerealiseerd. Er is dus een nieuwe visie nodig om te bepalen waar we naartoe willen met de stad. Ik ben zeer tevreden over de vijf hoofdthema’s die nu in de nieuwe test-omgevingsvisie benoemd worden: de compacte stad, de inclusieve stad, de productieve stad, de circulaire stad en de gezonde stad.”

Ook D66-wethouder Adriaan Visser leidde een aantal grote ruimtelijke projecten. Denk bijvoorbeeld aan Feyenoord City. Daarmee krijgt Rotterdam niet alleen een stadion met internationale allure; deze grootschalige gebiedsontwikkeling zorgt ook voor extra woningen, levendigheid en verbeterde bereikbaarheid van het gebied. De wethouder Binnenstad hield zich daarnaast bezig met de komst van het iconische Collectiegebouw en de herinrichting van de Coolsingel. De meerbaansautoweg die nu door de stad loopt, wordt omgetoverd tot groene verblijfsruimte, met volop ruimte voor voetgangers en fietsers. Groene mobiliteit en economie

In onze wereldstad in wording kunnen duurzaamheid, mobiliteit en gezondheid niet los van elkaar gezien worden. D66-wethouder Pex Langenberg heeft op dit gebied resultaten bereikt waar we trots op zijn. Rotterdammers ademen schonere lucht in, er is fors geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en er liggen stevige afspraken over verduurzaming van de woningvoorraad. Het gebruik van parkeergarages wordt gestimuleerd, zodat de kostbare ruimte op straat gebruikt kan worden als terrasje, speelplek of voor vergroening.

We zetten ook stappen richting een groene economie. Met de Roadmap Next Economy hebben we een blauwdruk in handen voor deze transitie, zodat de klimaatdoelen van Parijs behaald worden.

Kansrijk Rotterdam

Het is belangrijk dat álle Rotterdammers kunnen profiteren van onze opbloeiende stad. Nog steeds leeft 1 op de 5 Rotterdammers in armoede. Voor D66 gaat armoedebestrijding hand in hand met het creëren van gelijke kansen, in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Het college heeft flink geïnvesteerd in de kwaliteit van schoolgebouwen en in vroeg- en voorschoolse educatie, zodat (taal)achterstanden spelenderwijs op jonge leeftijd worden weggewerkt. Ook strijden we tegen discriminatie op de arbeidsmarkt.

De doelstelling om zoveel mogelijk Rotterdammers vanuit de bijstand aan een baan te helpen, is ruim behaald. Nils Berndsen, woordvoerder Werk & Inkomen, diende een initiatiefvoorstel in om bijverdienen naast de bijstand makkelijker te maken. Nils: “Door bijstandsgerechtigden meer ruimte te geven, maak je de stap naar betaald werk kleiner. We moeten mensen op een positieve manier benaderen. Streng waar het moet, vanuit vertrouwen waar het kan.”

D66 heeft daarnaast gezorgd voor verhoging én effectievere verdeling van het Jeugdtegoed. Daardoor krijgen minimagezinnen een groter budget voor bijvoorbeeld een fiets of sportspullen. We zorgden ook voor laagdrempelige schulddienstverlening en schuldpreventie bij kwetsbare groepen, zoals jonge gezinnen en statushouders.

Gezondheid in eigen hand

D66 staat voor een Rotterdam waarin iedereen mee kan doen. Of je nu jong of oud bent, topfit of chronisch ziek. Mensen zijn over het algemeen zelf het best in staat keuzes te maken over hun gezondheid. Dankzij D66 hebben mensen meer touwtjes in handen gekregen om de zorg in te richten zoals zij dat willen, bijvoorbeeld door het oprichten van een eigen welzijnscoöperatie in de buurt.

D66 vindt dat een betuttelende ideologie over seks of drugs niet in de weg mag staan bij het beschermen van de volksgezondheid. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat de gemeente gebruikers van hiv-preventiemiddel PrEP gaat begeleiden. Ook regelden we de terugkeer van het drugstestpunt. We zorgden daarnaast dat Rotterdam zich aanmeldt voor de landelijke wietproef en dankzij onze constante druk zit er eindelijk beweging in het rigide coffeeshopbeleid.

Levendigheid, vrijheid, diversiteit

Rotterdam bruist. Door ondernemers de ruimte te geven, is het horeca- en cultuuraanbod in korte tijd veel diverser geworden. De fractie heeft gezorgd voor experimenten met een nachtmetro en flexibele sluitingstijden in de horeca. Wethouder Pex Langenberg heeft de culturele sector een impuls gegeven, met extra investeringen en kansen voor vernieuwende culturele instellingen.

D66 is blij met de verscheidenheid van Rotterdam, die je overal op straat terugziet. We zijn trots dat we de poorten van onze stad hebben geopend voor vluchtelingen. Op initiatief van D66 wordt Rotterdam bovendien een ‘Shelter City’, waar buitenlandse mensenrechtenverdedigers tijdelijk op adem kunnen komen. In onze vrije stad mag iedereen zichzelf zijn. Ook komt er op ons verzoek een overkoepelende anti-discriminatieaanpak. De fractie heeft regelmatig aandacht gevraagd voor LHBTI-kwesties: meer voorlichting over seksuele diversiteit op basisscholen, meer gespecialiseerde hulpverlening aan LHBTI-jongeren en meer aandacht voor de sociale acceptatie van roze ouderen.

Met Gerda Eeuwijk hadden we een voorvechter van vrouwenrechten in de fractie. Jarenlang maakte zich zich hard voor vrouwenvoetbal in Rotterdam. Ze was ook verguld met de uitbreiding van het vaderschapsverlof, een discussie die D66 aanzwengelde. Nadia Arsieni, die in februari in de raad geïnstalleerd werd, nam het stokje vol enthousiasme over. Zij presenteerde tijdens haar maidenspeech een initiatiefvoorstel om bij de toewijzing van nieuwe straatnamen bewust te kiezen voor meer diversiteit. Nadia: “Er zijn genoeg vrouwen en Rotterdammers met een migratieachtergrond die van grote betekenis zijn geweest voor Rotterdam. Het is tijd dat de straatnamen een betere afspiegeling worden van onze diverse stad.”

Rechtvaardig en democratisch Rotterdam

Een vrije stad is voor D66 ook een rechtvaardige stad. We spraken ons stevig uit tegen etnisch profileren en kwamen meerdere malen op voor het recht van betoging. Robin de Roon, woordvoerder Veiligheid: “De grondrechten moeten we koesteren. Daarom zullen altijd pal staan voor het recht op betoging. Of het nu Feyenoord-aanhangers zijn of anti-zwarte Piet-demonstranten, binnen de grenzen van de wet moet iedereen zijn mening kunnen laten horen.”

En de Rotterdammers laten ook steeds meer van zich horen. Ze praten graag mee over hun stad, vooral als het gaat om hun eigen buurt. Daarom brengen we de lokale democratie dichterbij de Rotterdammer. Dankzij D66 komen er twee experimenten met wijkraden en krijgen 16- en 17-jarigen kiesrecht voor de gebiedscommissies. Het college voerde daarnaast ook een aantal andere democratische vernieuwingen door. Met de right to challenge kunnen bewoners verantwoordelijkheden van de gemeente in hun wijk overnemen en zelf organiseren. Adriaan Visser, D66-wethouder Financiën, zorgde daarnaast voor een transparante begroting.

De stad dendert door

Op het stadhuis is het nooit saai. Onverwachte gebeurtenissen zetten de politieke arena soms totaal op zijn kop. Halverwege de rit werd onze fractievoorzitter, Salima Belhaj, geïnstalleerd in de Tweede Kamer. Met haar vertrok een schat aan ervaring. Ook het recente aftreden van wethouder Pex Langenberg maakte diepe indruk op de fractie. We hopen van harte dat het volgende college verder gaat op de door hem ingeslagen weg. Pex bracht een belangrijke verschuiving teweeg in het denken over duurzaamheid en mobiliteit: groen biedt kansen voor álle Rotterdammers, mobiliteit draait ook om verbinding en de fiets is de nieuwe heilige koe.

Samuel: “In deze coalitie was het niet altijd makkelijk. Iedereen weet dat wij over sommige zaken fundamenteel anders denken dan Leefbaar en het CDA. Ook binnen de fractie hebben we lastige momenten gehad. Het vertrek van Jos was pijnlijk voor alle betrokkenen. In zulke periodes kom je het verst door eerlijk en kritisch te zijn, naar elkaar en naar jezelf. Dat wil ik ook meegeven aan de nieuwe fractie: spaar elkaar niet en drink na afloop samen een borrel. Want ook al is er op het stadhuis soms turbulentie, daarbuiten dendert de stad gewoon door.”

Het bericht Terugblik 2014 – 2018 verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.