Nieuws van D66 in Zutphen inzichtelijk

33 documenten

Toekomst Hanzehof Zutphen als multifunctioneel centrum voor cultuureducatie, theater en concerten.

D66 D66 Zutphen 02-12-2019 19:41

Zoals u D66 kent is ons uitgangspunt “als we iets doen, dan doen we het goed”. Dat gaat zeker op voor de Hanzehof dat inmiddels een jarenlang lopend noodscenario kent.

Kunst en Cultuur is de smeerolie van de samenleving, zeker in Zutphen waarin we ons als cultuurstad positioneren. Het maakt onze gemeente aantrekkelijk om in te wonen, te werken en te ondernemen of als toerist te bezoeken. De Hanzehof is daarin een belangrijke spil met zijn gevarieerde programmering voor een brede groep Zutphense en Warnsveldse inwoners en draait bovendien zeer goed.

In maart dit jaar heeft het college ons een aantal scenario’s voorgelegd. Bij D66 stond en staat vast dat de Hanzehof moet kunnen voortbestaan. En we waren en zijn verheugd dat de meerderheid van deze gemeenteraad en het College, dezelfde mening zijn toegedaan.

Als we voldoende geld hadden, was de keus voor ons allemaal snel gemaakt. Maar dat hebben wij niet. Geldgebrek is het enige dat deze gemeente weerhoudt van het uitvoeren van de juiste keuze te weten optie A.

Dit alles was ook al in maart van dit jaar bekend. Wij hadden daarom verwacht dat het college vooral op het gebied van de financiering met meer informatie zou komen. Niet alleen met informatie dat het voorkeursscenario van college en raad fors duurder is geworden. Maar… met richtinggevende uitspraken hoe we het geld überhaupt bij elkaar gaan sprokkelen. Wij hebben dan ook de volgende vragen aan het college: 1. Heeft het college inmiddels zicht op cofinanciering door bijvoorbeeld Europa, Rijksoverheid of Provincie? 2. Zijn er andere fondsen benaderd die bij zouden kunnen springen? 3. Wat heeft het college het laatste half jaar gedaan om zicht te krijgen op de investering die nog wel uit eigen portemonnee gedaan kan worden? Gezien de voorkeur van het College voor optie A kan het niet anders of het college heeft een scenario in beeld hoe de financiering er op hoofdlijnen uit gaat zien? 4. Of is het de bedoeling van het college om eerst een jaar verder te onderzoeken? Bouwplannen verder uitwerken en exploitatieplannen doorrekenen om er tegen de verkiezingen achter te komen dat het weliswaar mooie plannen zijn maar financieel totaal onhaalbaar? 5. Is het dan niet handiger om eerst de financiële hoofdlijn vast te stellen en met de raad te delen?

Tot nu toe komt de marsroute van dit college toch erg over als: Een idealistisch stelletje dat bij het programma “Ik vertrek” een nieuwe Bed and Breakfast wil openen en zich vooral geen zorgen maken over de financiering van de stenen.

Voorzitter wij maken vanavond geen keuze enerzijds omdat we onze keuze in maart al bekend hebben gemaakt, anderzijds omdat het college geen informatie verstrekt over hetgeen we wél een keuze moeten maken namelijk, hoe gaan we dit betalen?

Het is voor D66 nu tijd voor strakke integrale regie, een gedegen project aanpak waarbij als eerste de financiële hoofdlijn wordt vastgesteld. Wij hebben het hier in feite over een maatschappelijk vastgoed probleem. De hete aardappel kunnen we na ruim 20 jaar niet blijven doorgeven.

Een bloeiende culturele sector is voor veel mensen een reden om ergens te willen wonen. Dat geldt ook voor de Hanzehof. Het maakt in de ogen van D66, Zutphen aantrekkelijk voor talenten en bedrijven.

Tot slot voorzitter, Als rasechte optimisten zeggen wij laten we van de nood een deugd maken. Laten we nu de kans pakken om op zoek te gaan naar duurzame (co)financiering en een gedegen financieel plan. En wij zouden graag een afspraak met het college willen maken wanneer u hiermee terugkomt naar de raad.

Zutphen 2 december 2019 Yvonne ten Holder Fractievoorzitter D66.

Alles komt goed………

D66 D66 Zutphen 10-11-2019 17:58

Vandaag bespreken we met elkaar als raad de begroting 2020. Ons belangrijkste instrument waarmee we sturing en kaders kunnen meegeven en vaststellen. Het blijft ons verbazen dat we hier niet echt tijd en ruimte voor nemen om met elkaar het debat over deze begroting te voeren. D66 wil in ieder geval een ordevoorstel voor het volgend jaar maken. Graag in het vervolg een speciale vergadering voor alléén de begroting. Het liefst ook nog uitgesplitst in programma’s. Zodat dit belangrijke document, waar onze ambtenaren hard aan hebben gewerkt, de tijd en aandacht krijgt die het verdient en zeker ook nodig heeft. Daarbij missen wij een beleid dan wel visie op personeelsplanning.. Wat voor soort gemeente willen wij zijn? Een groot ambtelijk apparaat met weinig inhuur of een regiegemeente met een klein ambtelijk apparaat die specifieke kennis inhuurt?

Als je het college hoort praten dan zitten we nog in zwaar en zorgelijke weer, maar gaan we echt de goede kant op. En ja wij zien dat er stappen gezet worden en ook grote, maar toch voelt deze begroting als of je het gesprek voert met een puber. Als je aan een puber vraagt om zijn kamer op te ruimen is steen vast de reactie: “ Jaaa dat doe ik zo!” Niet meteen, maar ook niet heel ver weg, zodat er niet echt iets te klagen valt, maar je ook niet in actie hoeft te komen. Precies hetzelfde beeld zien we de afgelopen jaren in Zutphen. Het College van B&W belooft ieder jaar te gaan starten met het vullen van de schatkist. Maar na een jaar blijkt daar weinig van terecht te komen. Is dat erg? Nee, want men belooft gewoon opnieuw dat het allemaal wel goed komt. Als D66 vragen wij al jaren om een realistische meerjarenbegroting Om een echte visie op lange termijn. Telkens weer is het antwoord: “ Jaaa, dat gaan we doen…” De insteek echter van deze begroting is wederom kost wat kost zorgen dat de begroting 2020 sluitend is. Hoe we het in de toekomst doen…..dat zien wel. Een beetje zoals de puber die der spullen onder het bed verstopt en de voorbereiding van het tentamen op het allerlaatste moment doet in de hoop dat het toch wel goed komt. Wat je niet ziet, is er niet.. Voorbeelden hiervan zijn het niet opnemen van het buurthuis Waterkracht na mei 2020, van het Taalhuis, toekomstplannen Hanzehof, Kaardenbol. Terwijl dit door ons en meerdere partijen gevraagd is tijdens de voorjaarsnota.

De wethouder heeft in 2018 en 2019 meerdere malen gezegd dat de begroting in 2021 en 2022 structureel dekkend zal zijn en onze algemene reserves,of te wel onze buffer en ons spaarpotje, zal verder gevuld worden en zal gaan groeien. Momenteel zit er in ons spaarpotje 1,2 miljoen , maar in 2023 is het niet alleen helemaal leeg, maar staan we zelfs in de min. En ook vandaag zullen we weer horen dat we het niet te zwart moeten zien want er zal wederom (“nee, nu ééécht mam”) beloofd dan wel uitgesproken worden dat we het spaarpotje echt gaan vullen. Laten we het niet hebben over ons weerstandsvermogen. Als onze puber een dergelijke weerstand heeft houden we hem binnen in quarantaine, uit angst dat hij zo ziek wordt dat hij het niet zal overleven. Als de puber te snel en te gehaast opruimt verschuift hij vaak spullen in plaats van keuzes te maken of hij gooit iets net te snel weg. Het verschuiven van het ene potje naar een ander potje zien wij gebeuren bij het Cleantechcentrum. Voorgaande jaren viel dat onder Krachtig Zutphen ook wel het focustraject genoemd. Nu heeft het haar eigen budget en daardoor creëer je slim een extra 125.000 Euro voor Krachtig Zutphen en is het als niet wettelijke taak regulier in de begroting opgenomen. Maar op de wettelijke taak van waardering en ondersteuning mantelzorgers gaan we juist verder besparen en bezuinigen!

Vandaar onze scepsis bij deze begroting. Niet het peil van de reserves, maar de terugkerende niet-nagekomen belofte om structureel geld toe te voegen, is ons een doorn in het oog. Zeker nu bekend is geworden dat ook aan het eind van 2019 weer niet teveel verwacht mag worden van het resultaat. Uit de laatste BURAP blijkt dat we 30% van de opgelegde bezuinigingen niet gaan halen. En de opbrengsten van de verhoging OZB gaan niet in de reserves maar daar vullen we de gaten mee..

Dezelfde puber overziet slecht wat de gevolgen op lange termijn zijn en gaat vaak voor het korte termijn succes. De intentie is er wel om ook de juiste keuzes te maken op langer termijn, maar alleen dat doen wat nu kan is wel een beetje saai. Dus zal de bewuste puber toch proberen dat ene feestje mee te kunnen pakken, ook al zou het beter voor school en zakgeld zijn om niet te gaan. Ook de gemeente zou er verstandig aan doen om focus te houden op de bezuinigingen en de hand op de knip te houden. Geen nieuwe projecten starten voordat oude zijn afgerond. Alleen nieuw beleid voor oud beleid. En net zoals een moeder die als zij onder bewindvoering staat geen extra schulden mag maken zal dit ook moeten gelden voor ons. Er is geen bereidheid bij coalitiepartijen om gezien onze opgaven en de haast die geboden is, het coalitieakkoord ondergeschikt te maken aan de huidige opgaven en over te gaan op een raadsakkoord. De coalitie kiest liever voor haar eigen binnen gehaalde punten die in het coalitieakkoord staan. Geen geld en budgetten besteden voordat ze er zijn en de basis op orde is. Denk aan een nieuwe parkeergarage en de roep om jongerenhuisvesting. Wij willen, nu er zeer beperkte middelen zijn, deze niet in stenen stoppen maar juist in mensen!

Om toch weer even bij onze puber te blijven. Als u ouder bent van een de puber herkent u vast dat een slechte boodschap vaak zo gaat:: Ja, ik heb een 4 voor mijn tentamen, maar dat ligt niet aan mij. Het was echt een zwaar tentamen en slecht opgesteld. En ja, ik heb een 4, maar de meeste in onze klas hadden het nog slechter gemaakt en de uitleg van de docent was echt heel slecht hoor. Ja, het klopt dat we structureel te weinig middelen vanuit het rijk krijgen. Ja, het klopt dat er nog veel meer gemeenten zijn met tekorten, maar onze eigen manier van handelen en het inzetten van beschikbare middelen maakt dat bij ons de zorgen en lasten nog hoger zijn dan bij vergelijkbare gemeenten. Denk aan het continue opstarten en wijzigen van organisaties en modellen. Wij zijn nu nog steeds bezig met de inrichting van ons sociaal domein in plaats van het sturen op beleid. Wij als raad kunnen ook niet sturen op beleid of op trends, want cijfers en gegevens zijn niet zichtbaar. Als raad tasten we eigenlijk nog steeds in het duister.

Naast het selectieve verhaal treedt er soms ook een selectief geheugen op. Oooo ik kan mij echt niet herinneren dat ik dat van jullie moest doen? Was dat een afspraak? Tijdens de voorjaarsnota is er raadsbreed een amendement aangenomen. “Overzicht structurele kosten: Vergeten? Waarom? Op basis hiervan zouden we juist de politieke keuzes kunnen maken. Het lijkt met de wijze waarop wij begroten, het selectief weglaten dan wel benoemen binnen de begroting alsof de raad bewust een veel te dicht bos wordt ingestuurd zodat zij letterlijke en figuurlijk door de bomen het bos niet meer kunnen zien. (de expert ingehuurd door de raad om haar meer inzichten te geven in de begroting heeft wel twee dagen nodig gehad om in deze begroting de onderlinge verbanden enigszins in kaart te kunnen brengen).

Tot slot. Vooruitschuiven en na mij de zonvloed is ook zo’n typisch pubergedrag . Ook dit zien we terug in de begroting. Een goed voorbeeld hiervan is het mogelijke verlies op de Noordenhaven van 1,6 miljoen uit te smeren over 25 jaar. We betalen daarvoor bijna 3 ton extra aan rente en kosten. Daarnaast hebben we in de voorjaarsnota een structurele doorontwikkeling van 1,4% vastgesteld. Deze wordt in de meeste programma’s niet behaald. Met als uitschieter programma Duurzame leefomgeving met een verhoging van 23,6%. Wat D66 betreft een buitengewoon slecht beleid. Fouten/verliezen die wij nu maken moet je ook nu nemen anders schuif je eigen falen af op toekomstige generaties.

Als D66 willen wij juist meer volwassen gedrag met elkaar zien. Niet wegduiken en alles proberen zo weg te moffelen om maar de grote baas, provincie en rijk, tevreden te houden. Nee juist volwassen sterk gedrag vertonen door te gaan staan voor waar we in geloven. Wat heeft een gemeente als Zutphen minimaal nodig aan voorzieningen? Wat snijden we niet weg voor onze inwoners of doen we alsof we het door trucjes wel kunnen regelen. Wat is onze sociale koers? Het kan niet alleen gaan om bezuinigingsmaatregelen! Zonder visie kan je geen concrete doelen stellen, inrichtingsprincipes vaststellen. Nee toon lef! Maak duidelijk wat een gemeente als Zutphen nodig heeft. Wat voor soort gemeente willen en kunnen wij zijn. Maak een echte realistisch begroting en laat dan ook zien waar het te kort zit. Geef een eerlijk en helder signaal af naar Provincie en rijk. Er zijn gemeenten in het land zoals Zwijndrecht die geen mooi weer meer gaan spelen. Rijk/ Provincie dit is het budget wat u ons geeft. Dit is wat we ervoor kunnen doen, maar wij staan voor onze visie en voor ons beleid.

Wat we zeker moeten doen bij financiële tekorten is realistisch begroten en dit budget neutraal uitvoeren. Het besluit in de voorjaarsnota om realistisch te begroten voor 2020 levert een lastenverzwaring van bijna 2 miljoen in deze begroting op dat er niet is!

D66 heeft voor het amendement “Armoedebeleid” gestemd en tegen het amendement “Overeenkomsten commerciële bedrijven” en de motie “transitie sociaal domein”. De motie van Zorg hebben we aangehouden om gelijktijdig te bespreken met de voorstellen voor verder bezuinigingen in het fysieke domein en bedrijfsvoering. Het College zal in januari 2020 met voorstellen hiervoor komen. De fractie heeft ook tegen de programmabegroting 2020-2023 gestemd.

Bijlagen Begroting 2020 ,ingediende moties en amendementen Programmabegroting Zutphen 2020-2023 Motie verdieping transitie sociaal domein Amendement Stoppen van overeenkomsten met commerciële bedrijven in sociaal domein Amendement Armoedebeleid Motie van Zorg

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Gelre Werkt!

D66 D66 Zutphen 30-09-2019 15:09

In de raadsvergadering van 23 september 2019, heeft D66 als enige fractie tégen het collegevoorstel gestemd om het Werkbedrijf onder te brengen in de gemeentelijke ambtelijke organisatie. Twee argumenten hebben hieraan ten grondslag gelegen.

Ten eerste het raadsvoorstel is door het college onvoldoende zorgvuldig voorbereid. D66 kan niet tot een afgewogen oordeel komen omdat het niet helder is of het werkbedrijf effectief kan opereren en tot volle bloei kan komen binnen de ambtelijke organisatie. Het tweede argument is dat het voorstel niet past binnen onze visie en standpunten. Wij willen als het om de Participatie Wet gaat resultaatgerichte en effectieve arbeidsbemiddeling waarbij werk en inkomen gescheiden zijn.

De inkomenstaken vragen namelijk om een uitvoering gericht op wetmatigheid en rechtmatigheid en de daarbij behorende correcte en zorgvuldige ambtelijke procedures. De uitvoering van werktaken vragen juist om een creatieve, pragmatische, flexibele en geïndividualiseerde aanpak in nauwe samenwerking met onderwijs en werkgevers. Deze zaken samen in één organisatie bijten elkaar vooral voor de mensen die afhankelijk zijn van hun inkomen en voor hun re-integratie naar werk.

D66 wil een gemeente die regie voert, die stuurt op succesvol beleid, een goede opdrachtgever is, toezicht houdt, faciliteert maar die niet de uitvoering van het Werkbedrijf naar zich toetrekt. Eenvoudigweg omdat het gemeentelijk apparaat niet sterk is in de uitvoering, de werkcultuur van het werkbedrijf er niet past en omdat wij ervan overtuigd zijn dat het vele malen duurder uitpakt.

De fractie vindt het dan ook zeer teleurstellend dat, gedurende de 5 maanden dat het college onderzoeken heeft kunnen doen, zij met onvoldoende onderbouwde oplossingsopties naar de raad komt. Bovendien is er geen model voorgelegd dat past binnen het door de raad vastgestelde beleid. De gestelde beleidskaders van de raad, te weten scheiding van werk en inkomen en de uitvoering op afstand worden door het college ter zijde gelegd als zijnde onuitvoerbaar.

Het nieuwste voorstel is de derde uitvoeringsvorm in Zutphen sinds de invoering in 2015 van de Participatie Wet. We haalden voor de zomervakantie het landelijke nieuws met “Zutphen blundert met Werkbedrijf”. Niemand zit te wachten op een nieuw avontuur, de inwoners die van het Werkbedrijf afhankelijk zijn en de werknemers van het Werkbedrijf verdienen beter. Wij kunnen ons geen halve oplossingen meer veroorloven. Sterker de best mogelijke oplossing zal gekozen moeten worden en daar zijn wij met dit magere voorstel niet van overtuigd.

Externe Adviezen genoemd in het voorstel die wij opvroegen blijken niet voorhanden en zijn slechts mondelinge ambtelijke telefoontjes ter bevestiging van de gekozen oplossing. Overzichten van juridische, financiële en personele consequenties of neveneffecten blijken er ook niet te zijn. Daarnaast is niet voldaan aan de wettelijke voorschriften inzake advisering belanghebbenden en ontbreekt het advies van de cliëntenraad.

Wij hebben als oppositiepartij graag vertrouwen in het College van B&W, dat is een voorwaarde om samen als College en Raad krachtig en sterk te besturen. Dat vertrouwen voelt de fractie als wij zien dat het College zorgvuldig de voorbereidingen ter hand neemt en consistent is in haar argumentatie.

Vorig jaar stelde het College als doorslaggevende argument voor de gekozen organisatievorm van de Stichting, “het snel, slagvaardig en flexibel handelen binnen een ambtelijke organisatie is lastiger te organiseren”. Nu, een jaar later stelt hetzelfde college als doorslaggevend argument, “alle taken beleggen bij de gemeente zorgt voor meer directe inhoudelijke en financiële sturing en de integrale afstemming binnen het sociaal domein is eenvoudiger te realiseren”.

De verklaring van het college op de fouten die vorig jaar gemaakt zijn is “omdat het met stoom en kokend water allemaal geregeld moest worden”, na de uittreding uit Delta en de liquidatie van het Plein. We kunnen ons met het voorliggende voorstel en procedure niet onttrekken aan het beeld dat er opnieuw sprake is van van handelen onder stoom en kokend water. Wij hopen van harte dat er nu geen weeffouten ontstaan of kapitale financiële vergissingen.

Het Geelvinck museum houden of wegsturen?

D66 D66 Zutphen 29-08-2019 14:22

Het pianomuseum Het Geelvinck is al een tijdje onderwerp van gesprek. Het Polakmuseum verhuisde 3 jaar geleden en het was een uitkomst dat er al zo gauw een nieuwe bewoner gevonden werd in de vorm van het pianomuseum. Met een contract van 2 jaar en een intentieverklaring dat er na 2 jaar meer definitieve afspraken gemaakt zouden worden werd het museum halverwege 2017 geopend.

Ik vermeld hier graag de inspreekreactie van Cor Witbraad, inwoner van Zutphen en oprichter en voormalig voorzitter Cultureel Platform Zutphen, enige tijd geleden in het forum:

Ik maak mij grote zorgen om Zutphen, dat weer een veer lijkt te gaan laten op het gebied van de cultuur. Dit keer gaat het om het instituut Geelvinck. Ik spreek met opzet van instituut, omdat ‘het Geelvinck’ veel meer is dan een museum alleen. Om te beginnen is er de collectie historische piano’s, bijeengebracht, voor het grootste deel, via het conservatorium Amsterdam, het instituut zelf én door Dunya Verwey en Jurn Buisman, u wel bekend. De collectie staat centraal. Er wordt uit geput door allerlei instellingen. Soms voor een eenmalige gebeurtenis, soms structureel, zoals in Amsterdam waar vier forte piano’s in een studieruimte staan en voor studiedoeleinden.worden gebruikt. Een ander structurele bruiklener is uiteraard het – inmiddels eigenlijk ons – MuziekMuseum aan de Zaadmarkt. Daar worden de piano’s getoond, maar er wordt ook gespeeld én, vooral eigenlijk, van alles omheen georganiseerd. Concerten, festivals, masterclasses, door docenten en uitvoerenden, voor jongeren/conservatoriumstudenten van over heel de wereld. Die zijn van hoog niveau en dat valt te merken aan het publiek. Dat komt overal vandaan. Uit Zutphen, gelukkig, maar ook uit de rest van Nederland. Er komen er zelfs, behoorlijk wat, van buiten Nederland. Dat is ook niet zo gek. Niet gek gezien het niveau dat ‘het Geelvinck’ biedt, niet gek gezien haar naam en faam. Voor de masterclasses bijvoorbeeld wordt samengewerkt met de conservatoria van Amsterdam en Den Haag (niet de minste in ons land), maar ook met die van Moskou,Tokyo, Brussel en noem maar op.Van groot belang voor dit alles is uiteraard het hebben van een goede behuizing. Die is twee jaar geleden gevonden in De Wildeman aan de Zutphense Zaadmarkt en sinds die tijd profiteert de stad mee van wat het instituut presenteert en presteert. Cultureel en economisch. Het laatste met name doordat de bezoekers van het MuziekMuseum natuurlijk ook gebruik maken van wat de stad overigens te bieden heeft. In dit alles dreigt nu de klad te komen. De gemeente wil De Wildeman te gelde maken. Zij gaat daarbij voor de marktconforme prijs. Duidelijk is dat ‘het Geelvinck’ die prijs niet kan betalen (niet wil ook gezien de staat van het pand na jaren en jaren gemist gemeentelijk onderhoud). Naar ik begrijp zijn er wel alternatieve oplossingen door ‘het Geelvinck’ aangedragen, maar daarvoor had de wethouder geen oor. Dat is overigens niet de wethouder van Cultuur, maar de wethouder die staat voor de verkoop van gemeentelijk vastgoed. Het geluid klinkt dat het pand aan het Wijnhuisfonds zal worden verkocht, die er appartementen in gaat realiseren én, jawel, horeca. Tja. Het zal u duidelijk zijn ik vind ‘het Geelvinck’ belangrijk voor de stad Zutphen. Ik vind ook dat het behouden moet blijven voor de stad, ondanks de financiële nood. Zo’n juweel moeten we koesteren en je kan haar ook maar een keer wegdoen. Want u weet het, weg is weg. Dat heeft Zutphen al eerder meegemaakt. Kortom, de tijd van het kleine denken is voorbij. Zorg dat we de stad blijven die meer te bieden heeft dan alleen voor de hand liggende leukigheden. Zutphen wil cultuurstad van het Oosten zijn. Doe daar dan ook wat voor. Van wat Zutphen nu van plan is, wordt de stad niet rijker. Ja financieel een ietsje, maar verder niet.

Kort samengevat: de wethouder, cq. de gemeente wil het erfgoed verkopen vanwege een directe opbrengst. Gezien de historische staat van het pand en de complexe situatie met de schuilkapel, welke eigendom is van het Wijnhuisfonds, zal het voor een projectontwikkelaar alleen aantrekkelijk zijn om het pand tegen een uiterst lage prijs aan te kopen en dat er soepel met het bestemmingsplan wordt omgegaan. Daarmee wordt onze schatkist met slechts weinig Euro’s aangevuld, zijn we een stuk erfgoed voor eeuwig kwijt en jagen we een museum weg dat een bewezen culturele functie vervult. Het voorstel van het bestuur van het Geelvinck houdt in dat er kostenneutraal gebudgetteerd kan worden. M.a.w. geen geld uit de gemeentekas, ook geen opbrengst uit verkoop en ook geen huuropbrengst op de korte termijn. Wel een huuropbrengst na ca. 5 jaar.

D66 heeft het college verzocht om een constructieve dialoog te voeren met het bestuur van het Geelvinck museum. Tot nu toe gaat dat gesprek niet over het behoud van pand en museum op basis van een neutrale kostenbegroting, maar wordt door het college slechts eenzijdig ingezet op verkoop van het pand aan een projectontwikkelaar, waarbij het probleem schuilkapel nog met het Wijnhuisfonds opgelost moet worden. Het Wijnhuisfonds kan een belangrijke rol spelen door aankoop en beheer van het pand Wildeman met behoud van de museumfunctie. Het Wijnhuisfonds maakt uiterlijk vrijdag 31 augustus haar besluit wel of niet overgaan tot aankoop bekend. Het Geelvinck museum zelf heeft ook een bod uitgebracht. D66 hoopt dat welke partij dan ook die het pand gaat aankopen dat er een mogelijkheid gevonden wordt om met elkaar te samenwerken. Zodat de culturele functie van de Wildeman en het Geelvinck museum bewaard blijft voor Zutphen.

Forumlid Pieter van der Hammen

Perspectief, bezuinigingen of kapitaalvernietiging?

D66 D66 Zutphen 26-08-2019 16:56

De zomervakantie begint voor velen van ons ten einde te lopen en ook het politieke reces loopt tegen zijn eind. Wij hopen dat iedereen heeft genoten van de vrije tijd samen met familie en vrienden en net zoals de fractie weer vol energie zit en zin heeft het normale ritme te gaan oppakken. Wij gaan ons er hard voor maken dat het dit jaar er beter uit gaat zien voor ons mooie Zutphen. Wij zijn ons er van bewust dat er veel werk en moeilijke keuzes en beslissingen voor ons liggen. Besluiten en keuzes die wij niet alleen kunnen maken. De hoop is dan ook dat de raad elkaar op de belangrijke thema’s zoals zorg, onderwijs, wonen en natuurlijk de financiën beter weet te gaan vinden.

Terwijl iedereen een beetje afstand nam en probeerden zijn of haar rust te vinden tijdens het reces, kwamen er via het nieuws verontrustende berichten binnen. Grote bezuinigen bij Perspectief en een wijziging van beleid zonder dat wij als raad hierover zijn meegenomen. De stad Zutphen heeft de afgelopen decennia landelijke bekendheid opgebouwd met haar wijkaanpak en haar onafhankelijke wijkteams. Ook de gemeenteraad en het college van B&W hebben de afgelopen jaren het goed functioneren van de sociale wijkteams van stichting Perspectief geroemd. Het is volgens ons kapitaalvernietiging dat jarenlange investeringen, opgebouwde vertrouwensrelaties en expertise nu verloren dreigen te gaan.

Het is een feit dat de gemeente Zutphen fors moet bezuinigen, maar D66 durft de stelling aan dat het uitvoeren van de taken van de sociale wijkteams door de gemeente zelf, echt niet goedkoper zal zijn dan door Perspectief als maatschappelijke organisatie.

Bovendien is het voor D66 van cruciaal belang dat de inwoners van Zutphen niet op alle fronten afhankelijk worden van de gemeente, maar terecht kunnen bij de sociale wijkteams als onafhankelijk en laagdrempelig loket in de toegang van zorg, werk en inkomen.

Reces of geen reces ons raadslid, Yvonne ten Holder heeft hier schriftelijke vragen over gesteld. Wij hebben het college gevraagd deze te beantwoorden voordat de bezuinigingen in het forum behandeld wordt.

Schriftelijke vragen Perspectief

Onze focus voor een krachtig Zutphen

D66 D66 Zutphen 16-06-2019 13:34

“Van Focustraject naar Krachtig Zutphen naar versmald krachtig Zutphen??”

Zutphen kent door de eeuwen heen perioden van bloei maar ook perioden met zware tegenslagen, zoals overstromingen, epidemieën, oorlogen en rode cijfers. Maar…..Zutphen is een stad met allure gebleven en dat moeten we behouden.

Wat ziet D66 als het toekomstperspectief voor onze stad en onze inwoners, want zo duiden wij de dilemma notitie. Wij willen in ieder geval koers houden. Koers op de doelstellingen van het Focustraject, geactualiseerd met de doelstelling duurzaamheid.

We moeten het wel over een andere boeg gooien want we schrijven nu bloedrode cijfers. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, daar hebben we uitgebreid bij stil gestaan, we kijken nu vooruit.

Wij als D66 willen: * het vertrouwen van onze inwoners terugwinnen; * vertrouwen geven aan onze samenwerkingspartners; * en zowel als Bestuur én als Organisatie “betrouwbaar” zijn.

Bij het aanbrengen van focus gaat het om de lange termijnplanning. De sociaal-economische positie van Zutphen veranderen duurt gewoon jaren. Het gaat om prioriteiten stellen en duidelijke keuze’s maken binnen de beschikbare middelen.

Gewoon koers houden, we weten dat het een kwestie van lange adem is. De stad gaat wat ons betreft écht niet op slot.

Kortom:………. eerst de financiën op orde en de projecten afmaken die Krachtig Zutphen onder strepen.

Als het aan D66 ligt gaan we daarbij de doelstellingen niet met voorrang in 2 wijken en binnen 2 programma’s uitwerken. Het zou kapitaalvernietiging zijn om niet in de volle breedte de ingezette koers vast de houden. Bovendien hebben we landelijke bekendheid met onze wijkaanpak, de onafhankelijke wijkteams, het woonprogramma Noorderhaven en de wijk van de Toekomst. In de Zutphense wijkaanpak kent iedere wijk haar eigen speerpunten en accenten.

Ook willen wij de integrale aanpak op de domeinen wonen-werken-welzijn-zorg en duurzaamheid niet loslaten. Wij vinden dat we de stad en onze inwoners geen recht doen met versmalling op alleen de terreinen werk en duurzaamheid en daar ook nieuwe projecten voor op te gaan starten. We willen onze gemaakte keuzen, of het nu gaat om het Werkbedrijf, Cleantech, Rivier in de stad of, het versterken van de algemene voorzieningen met succes voltooien. En dat is binnen de beschikbare middelen een zware uitdaging.

Het met verve uitdragen waar we anno 2019 voorstaan is uitvoerbaar als we volop de samenwerking gaan zoeken. We kunnen géén geld uitgeven dat er niet is.

D66 bekent kleur ………. en kleurt in het vervolg graag mee.

Code Rood

D66 D66 Zutphen 16-05-2019 14:29

De fractie van D66 Zutphen-Warnsveld geeft code rood af voor jarenlang financieel wanbeleid.

De accountant zei in de zomer van 2018: “Als Zutphen een bedrijf zou zijn waren we failliet”. Zo slecht is de financiële situatie. Als het roer niet snel omgaat zal Zutphen onder curatele van de Provincie staan en de rekening betaald moeten gaan worden door de burgers. Hoe is dit zo gekomen?

Het rekenkameronderzoek legt bestuurlijke patronen bloot waaruit blijkt dat de raad verkeerde, te weinig of te laat informatie krijgt.

In het gepresenteerde onderzoek “Wankel geheel” schetst de Rekenkamer Commissie een ontluisterend beeld van de manier waarop het College van B&W met de financiën omgaat.

D66 ziet haar bange vermoedens bewaarheid worden, het onderzoek laat zien dat er sprake is van financieel wanbeleid en het niet serieus nemen van de gemeenteraad. De Rekenkamer Commissie geeft een bikkelhard oordeel over de wijze waarop het College van B&W met de financiën omgaat. Zij zegt in het rapport dat de raad stelselmatig, te laat of niet geïnformeerd is over de juiste bedragen dan wel de consequenties van de besluiten. Ook was de financiële informatie regelmatig té optimistisch van toon en van slechte kwaliteit.

Illustratief is het voorbeeld toen onze fractie vroeg om een financieel overzicht van de reserve Sociaal Domein bij de voorjaarsnota in 2017. We hebben daar maanden op moeten wachten en de cijfers werden pas ruim een half jaar later uitgereikt in het voorjaar 2018. Alle financiële besluiten voor 2018 waren toen inmiddels genomen.

De rekenkamer commissie trekt op basis van het onderzoek ook de conclusie dat de gemeenteraad zijn controlerende rol niet heeft kunnen uitvoeren. Wij vinden dat als iemand van het College van B&W, inclusief de Burgemeester ziet dat er forse tekorten dreigen, de gemeenteraad direct in kennis gesteld moet worden. Dit vinden wij algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Ook de gemeentewet stelt dat Wethouders en Burgemeester een actieve informatieplicht naar de raad hebben.

Het College van B&W geeft hiermee blijk van minachting van de raad, waardoor de raad de mogelijkheid wordt ontnomen om zijn taak uit te voeren en het college te controleren. Er wordt in Zutphen een op deze manier loopje genomen met de democratie. En nog steeds maakt het College goede sier met geld dat er niet is, in het volste vertrouwen dat het wel goed gaat komen. Zie onder andere het plan voor vernieuwing van de Lange Hofstraat, uitvoering IJsselkade, verplaatsten van de kermis. Bezuinigingen van dit jaar worden niet gehaald, maar alles komt goed…

Op deze manier zien wij grote kans dat Zutphen onder curatele komt te staan van de Provincie. Onder curatele van de provincie staan betekent dat de Provincie, de gemeente draconische bezuinigingen oplegt en verhogingen van belastingen, waarover wijzelf geen zeggenschap meer hebben. Terwijl er nu al forse bezuinigingen op het sociaal beleid liggen met grote gevolgen voor onze zorg, welzijn, sport, en cultuurvoorzieningen.

Het is zuur dat wij als D66 fractie in de raad jarenlang en veelvuldig gewezen hebben op het ontbreken van de benodigde financiële onderbouwingen en gevolgen van voorstellen van het College. Regelmatig werden wij hierom door andere partijen weggehoond. D66 zou alleen van het geld zijn. Maar het goed uitvoeren van alle gemeentelijke taken die er liggen kan je met het beschikbare geld dat er is, maar één keer goed doen! Een financieel gezonde gemeente heeft voldoende geld voor veiligheid, zorg, armoedebestrijding, het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt en extra ondersteuning voor mensen die dit nodig hebben.

D66 is van mening dat er aanstaande maandag 20 mei 2019, een inhoudelijk verantwoordingsdebat in de raad gevoerd moet worden over dit onderzoeksrapport. Op belangrijke cruciale momenten lijkt het vaak alsof de Gemeenteraad Zutphen als geheel niet bestaat. Zeker we hebben raadsvergaderingen maar daar is tot nu toe altijd een grote scheidslijn: het is coalitie versus oppositie. Wij hopen dat de gemeenteraad aanstaande maandag opstaat en eigentijdse politiek laat zien om de grote opgaven die we hebben het hoofd te bieden. De raad als sterk stadsbestuur, dat is broodnodig in onze prachtige gemeente.

Zorgen om werkbedrijf Gelre Werkt!

D66 D66 Zutphen 24-03-2019 13:20

Er ligt een grote verantwoordelijkheid op de schouders van het gemeentebestuur om van het nieuwe Werkbedrijf een succes te maken. In het verleden zijn er bij Het Plein veel zaken niet goed gegaan en de uittreding uit het Sociale Werkbedrijf Delta heeft de gemeente veel geld gekost. Het is daarom van groot belang dat vanaf de start van het nieuwe Werkbedrijf iedere speler in het veld zijn rol optimaal kan vervullen. Hierover heeft de raad afspraken gemaakt met het College van B&W. De dienstverleningsopdracht zou het college vóór de start aan de raad sturen. Onze fractie is er daarbij van uitgegaan dat het college de adviezen en aanbevelingen uit de onderzoeken die er liggen zou implementeren. Helaas blijkt niets minder waar. Opnieuw is het college (idem bij Het Plein) van start gegaan met een uitvoeringsorganisatie, zonder dat vooraf een basis is gecreëerd waarop de organisatie kan worden beoordeeld en kan worden gestuurd. Als er aan de voorkant geen goede afspraken vast gelegd worden door het college wordt de controle door de raad in een latere fase moeilijk. Wij hebben daarom zelf actie genomen richting college samen met Burgerbelang.

Zie onze schriftelijke vragen.

Schriftelijke vragen Werkbedrijf Gelre Werkt Schriftelijke vragen Werkbedrijf Gelre Werkt

Ook inzake het forum hebben wij samen met alle oppositiepartijen actie moeten ondernemen om de juiste informatie van het college te ontvangen. Dit forum staat gepland aanstaande maandag 25 maart. Het college zal de raad dan informeren over het liquidatieproces Het Plein en het uittredingsproces uit Delta.

Zie onze vragen aan het College.

vragen Forum processen uittreding en liquidatie

Sociaal Domein Zutphen, géén kwestie van alleen boekhouden!

D66 D66 Zutphen 08-03-2019 11:47

De gemeente Zutphen heeft een groot financieel probleem. Vier jaar na de decentralisaties in het sociaal domein zijn de reservepotten leeg. Elk jaar wordt ruim 10 miljoen teveel uitgegeven. Dit is de nalatenschap van het vorige college. Het nieuwe college is hard aan de slag gegaan om de zaken binnen het sociaal domein op de rit te krijgen en financieel gezond te maken.

Leidraad is rapport Berenschot met diverse besparingsvoorstellen. Berenschot roept het College op een visie Sociaal Domein op papier te zetten, waarin staat wat Zutphen de komende jaren wel en niet meer gaat doen. Ook wij als raadsfractie dringen hierop aan.

Maar dit is niet gedaan. De gehele bezuinigingsoperatie wordt ingezet zonder een brede toekomstvisie op goede zorg. Het bezuinigingsplan is een boekhoudkundige bezuiniging met als doel om de zware en dure zorgvraag terug te dringen.

D66 is ervan overtuigd dat er goede voorliggende voorzieningen beschikbaar moeten zijn. Deze algemene voorzieningen zijn vele malen goedkoper. Uit onderzoek blijkt dat met de uitgave van één euro er minimaal tien euro bespaard wordt. De gemeente heeft wettelijke zorgtaken en een zorgplicht voor haar inwoners. Maar, op deze voorzieningen wordt per medio 2019 eveneens fors bezuinigd. Dit gaat er hard inhakken: 21% hierop bezuinigen staat gelijk aan de keuze in welke wijk van de 5 wijken in Zutphen-Warnsveld, kunnen deze voorzieningen geheel geschrapt worden?

Algemene en voorliggende voorzieningen zijn laagdrempelige en wijkgerichte activiteiten zoals ontmoetingsactiviteiten, inloopactiviteiten, taalhuisactiviteiten, bezoek- en buddy projecten etc.. Herijking van het beleid voor algemene voorzieningen is een doorlopend proces doordat het altijd om de verdeling van schaarse financiële middelen gaat en veranderende maatschappelijke behoeften. Vanzelfsprekend moeten dubbelingen eruit gehaald worden en moet men zoeken naar de meest efficiënte aanpak. Als deze voorzieningen echter moeten krimpen in plaats van dat ze door toename van de vraag kunnen groeien, zal de dure en zwaardere zorg niet kunnen afnemen. Bijvoorbeeld: de dure geïndiceerde dagbesteding voor ouderen kan niet teruggedrongen worden als er onvoldoende ontmoetingsactiviteiten en samen eetactiviteiten in de wijk zijn.

D66 pleit juist voor het financieel investeren in deze laagdrempelige wijkgerichte activiteiten. Hierbij is een analyse van de wijk en een prognose van de zorgvraag, de basis van de inrichting van de sociale infrastructuur in de wijk. De belangrijkste voorwaarden om dit goed in te kunnen richten zijn al beschikbaar en operationeel zoals de wijkregisseur, sociaal wijkteam, wijkcentrum, wijkagent, wijkverpleging.

Een ander groot probleem is dat de bezuinigingen samengaan met een groeiende vraag naar zorg en een geheel nieuwe gemeentelijke uitvoeringsorganisatie voor het sociaal domein. Hierdoor is de kans groot dat van alles weinig terecht komen.

WAT NU? Als we het noodzakelijke resultaat: toegankelijke, betaalbare, organiseerbare  goede zorg willen behalen, zal er volgens D66 een gedegen plan van aanpak met tijdsplanning opgesteld moeten worden.

Eerst een visie en daarna pas kunnen college en raad samen de volgende puzzel gaan leggen:

Wat zijn onze wettelijke taken en kosten? Welke bovenwettelijke voorzieningen vinden wij daar bovenop noodzakelijk? Hoe ziet de zorg vraag eruit in de komende jaren? Wat zijn de kritische succesfactoren?

Eén daarvan is wat D66 betreft een verankering van de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor dit plan van aanpak, bijvoorbeeld in een raadsakkoord. Alleen dan is er een kans, om met de door ons genoemde metafoor voor de sociaal, economische en financiële problematiek van onze gemeente te spreken: de mammoettanker 180 graden te draaien.

En dat …….. is niet alleen een kwestie van boekhouden.

Yvonne ten Holder  D66 raadslid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.