Nieuws van PvdA inzichtelijk

21 documenten

JAARVERSLAG 2019 BESTUUR PVDA LANSINGERLAND

PvdA PvdA Lansingerland 13-03-2020 09:22

Vooraf

Het huidige afdelingsbestuur is aangetreden tijdens de algemene ledenvergadering van 19 november 2018. De leden zijn: Gerard Bovens (voorzitter), Erik Visser (secretaris), Sjaak van der Pluijm (penningmeester & ledenadministrateur) en Mark Kastelein. Het nieuwe afdelingsbestuur koos voor een intensieve aanpak. In het verslagjaar waren er 11 bestuursvergaderingen en twee algemene ledenvergaderingen. Dit jaarverslag geeft een overzicht van de belangrijkste bestuursactiviteiten in het verslagjaar.

Nieuwjaarsreceptie 2019 in teken van het 500ste weekbericht van de fractie. Burgemeester Pieter van de Stadt ontving uit handen van fractievoorzitter Petra Verhoef op 4 februari het, ter gelegenheid van het sinds 2007 verschenen 500ste weekbericht, de vertelling “Zomaar een mooie zomerdag in Lansingerland 2030”. Het laat zien hoe Lansingerland eruit ziet wanneer in 2030 het 1000ste weekbericht verschijnt. U kunt deze vertelling nog nalezen op 500ste-jubileum-weekbericht-zomaar-een-mooie-zomerdag-in-lansingerland-2030.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

Campagne voor Provinciale Statenverkiezingen. In de aanloop van deze verkiezingen op 20 maart voerden wij een intensieve campagne waar vele leden aan deel namen. Centraal stond de toekomst van de N209, de gevaarlijke provinciale weg die onze gemeente doorkruist. Hoogtepunt was het debat dat op 4 maart gehouden werd in de Melanchthon Business School in Bleiswijk. Lees er meer over op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-8-maart-2019/ Natuurlijk gingen wij, samen met Leo Bruijn ook de straat op. De PvdA heeft inmiddels weer een plek in Gedeputeerde Staten en 4 zetels in de Provinciale Staten. Anne Koning is Gedeputeerde voor Wonen, Ruimtelijke Ordening, Sport en Recreatie.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

Campagne voor verkiezingen Europese parlement. Op 23 mei waren de Europese verkiezingen. In de aanloop hiernaar organiseerden wij op 2 mei een verkiezingsdebat met als titel “Voor een zeker Europa”. Raymond Tans zorgde voor de opwarmer waarna Europa kandidaat Kati Piri, Evert Hamblok van Koppert Biological Systems en Petra Verhoef met elkaar en de aanwezigen debatteerden. Tijdens het debat op 2 mei formuleerde Petra Verhoef onze Europese ambitie als volgt: “Zorg er in Europa, de lidstaten en ook in Lansingerland voor dat er meer evenwicht komt tussen de economische ontwikkeling en de wensen en belangen van migranten én andere inwoners. Mensen zoeken naar zekerheid, dat is onze uitdaging!” Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-27-april-t-m-3-mei-2019/ De Europese verkiezingen werden, mede dankzij Frans Timmermans, voor de PvdA een groot succes. In onze gemeente stemden liefst 13.5% op de PvdA. Wij werden toen de tweede partij In Lansingerland. De Europese fractie groeide van 3 naar liefst 6 zetels.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

Permanente campagne. Via de permanente campagne willen wij planmatig aandacht vragen voor onze ideeën, plannen, activiteiten en ook ledengroei. Het plan voor de permanente campagne werd door de leden vastgesteld tijdens de ledenvergadering van 25 november. Het gaat om:

Voortdurende aandacht voor de huidige leden; Werving van (jonge) leden als onderdeel van onze netwerk & evenementen aanpak; Vorming & opleiding van nieuwe lokale politieke en bestuurlijke kaders; Permanent campagneteam instellen met het oog op toekomstige verkiezingen; Netwerk ontwikkelen gericht op verbanden binnen PvdA; Netwerk ontwikkelen gericht op organisaties buiten PvdA; Ontwikkelen van concrete jaarprogramma’s; Koesteren van de weekberichten van onze fractie;

Het plan voor de permanente campagne wordt jaarlijks uitgewerkt in het werkplan van het bestuur.

Ledencontact. De afdeling telde aan het einde van het verslagjaar 87 leden. Het ledenbestand is redelijk stabiel. Het bestuur neemt stelselmatig contact op met nieuwe leden. Ruim de helft van onze leden bezoekt geregeld onze ledenbijeenkomsten en/of is actief bij bijvoorbeeld campagneactiviteiten. Op zich is dit een mooie participatie maar het bestuur wil de lat toch hoger leggen. Ook wanneer het gaat om het werven van nieuwe, jonge leden om de (politieke) continuïteit veilig te stellen. Dit werken wij in 2020 verder uit. Op 19 januari overleed Ellen van Beurden als gevolg van een ernstige ziekte. Ellen was vele jaren lid van de PvdA. Tot op het laatst bleef zij direct betrokken bij het wel en wee van de PvdA Lansingerland. Het is fijn dat, mede door haar volhouden, het Carillon en de Wachter in Berkel centrum behouden zijn gebleven. Ze heeft de herplaatsing zelf nog gezien. Daar genoot ze echt van en zo bleef zij betrokken bij de toekomst van Lansingerland. Ons lid Rinus v.d. Hoek uit Bergschenhoek (oud raadslid en wethouder) was in 2019 liefst 60 jaar lid. Een geweldig jubileum! Natuurlijk besteedde ons bestuur hier aandacht aan. Bovendien bezorgden in de kerstperiode van 2019 bij alle leden een kerst en nieuwjaarswens.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

ALV november 2019

 Netwerk. Het bestuur heeft goede contacten met het PvdA bestuur van de provincie Zuid-Holland. De lijnen naar de PvdA Rotterdam, de PvdA in de Waterschappen Delfland en Schieland, de Jonge Socialisten en de PvdA Zoetermeer zijn kort. Ook de PvdA Europa-fractie en de PvdA Tweede Kamerfractie hebben wij, samen met de fractie, goed in het vizier. Op 15 juni deden wij, op initiatief van onze ambassadeur/adviseur Raymond Tans, mee aan een door PvdA Rotterdam georganiseerde natuurexcursie aan de noordrand van de stad. Op het programma voor 2020 staat nog een werkbezoek van de PvdA in het Hoogheemraadschap Delfland aan de Groenzoom en de WUR Bleiswijk. Die werd in 2019 door de PvdA Delfland afgezegd vanwege agendaproblemen. In 2020 volgt de herkansing. Ook de Tweede Kamerfractie komt weer bij ons op werkbezoek.

Samenwerking met de fractie. De samenwerking is hecht en intensief. Fractievoorzitter Petra Verhoef woont in de regel de bestuursvergaderingen bij. Tijdens de ledenvergaderingen in maart en november 2019 praatte de fractie de leden bij over de politieke actualiteit. Het weekbericht op https://lansingerland.pvda.nl/ is landelijk uniek. Ook was er voor de fractieleden een actieve rol tijdens alle campagneactiviteiten.

Publiciteit. Los van de website en de weekberichten, was er in 2019 veel media-aandacht voor onze nieuwjaarsreceptie, de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen (N209) en de campagne voor de Europese verkiezingen (“Zeker zijn van een sociaal Europa!”)

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/jaarverslag-2019-bestuur-pvda-lansingerland/

PvdA team 2019 (zonder Valmir & Sam)

Het bericht JAARVERSLAG 2019 BESTUUR PVDA LANSINGERLAND verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 FEBRUARI 2020

PvdA PvdA CDA ChristenUnie Lansingerland 15-02-2020 13:11

Dit is nummer 541 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De afgelopen week bracht politiek gezien niet heel veel nieuws en daarom vertellen we zelf wat onze aandachtspunten zijn tot de verkiezingen van maart 2022. Tien stuks. Op woensdag was Hamid Azzouzi bij een ‘benen-op-tafelsessie’ samen met een beperkt aantal afgevaardigden van andere fracties. Ze spraken over de behoefte om de ‘Planning & Control cyclus’, de frequentie waarmee de raad bepaalde voortgangsrapportages krijgt in de commissies AB en Samenleving, eventueel aan te passen. Dit zou aangrijpingspunten kunnen bieden om anders te sturen of vaker zaken te agenderen. Op donderdag waren Valmir en Petra bij de Klankbordgroep Omgevingsvisie. De bouwstenen zijn klaar en worden aankomende woensdag gepresenteerd. Het ziet er in grote lijnen goed uit. Her en der valt nog wel wat bij te vormen, in lijn met onze doelen voor 2022 die we hieronder schetsen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Martinitoren Groningen vanaf dak Cultuurhuis Forum

ONZE TOP TIEN PRIORITEITEN OP WEG NAAR MAART 2022

De huidige raadsperiode is bijna halverwege. Er zijn nog twee jaar te gaan tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen die op woensdag 16 maart 2022 gehouden zullen worden. Met de voorjaarsvakantie 2020 voor de deur – die begint vrijdag 21 februari –leek het onze fractie een goede gedachte om de top 10 prioriteiten van de PvdA Lansingerland voor de komende twee jaar op een rijtje te zetten. Dit zijn ze!

Sneller en betaalbaar bouwen. Gezien de diverse discussies in eerdere commissievergaderingen, is de kans groot dat er op Wilderszijde 750 sociale huurwoningen zullen worden gebouwd. Het begin is er maar we zijn er nog lang niet. Lansingerland moet nog ongeveer 7000 nieuwe huizen bouwen. Het is de wens van de PvdA dat tenminste 25% van deze huizen, dus in totaal zo’n 1500 tot 1750 tot de sociale huursector gaan behoren. Ook moet er stevig gebouwd gaan worden in de middenhuur sector (720-1000 euro) en moet er veel aandacht zijn voor starters, kleine huishoudens en ouderen. Wat de PvdA betreft wordt dus 50% van de nog te bouwen woningen in de sector sociaal en middel duur gebouwd. Natuurlijk hoeven dit niet alleen huurwoningen te zijn. Goedkope koopwoningen tot 250.000 euro zijn ook prima. Veel aandacht is er nodig voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Deze uitdaging is volgens ons nog erg onderbelicht. Belangrijk onderwerp, want er zullen ongetwijfeld ook een flink aantal arbeidsmigranten bij de nieuw te bouwen distributiecentra gaan werken. Voor iedereen betaalbare duurzaamheid. Medio 2019 stelde de Raad het actieplan “Lansingerland duurzaam” vast. Afgelopen januari stond de belangrijke Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam 2020-2024 op de agenda van de raad. Onze fractie kan zich vinden in dit programma. Wel willen wij meer aandacht voor de betaalbaarheid voor iedereen, dus ook voor de mensen met een laag inkomen. Niet duidelijk uit deze uitvoeringsagenda werd hoe het op dit moment staat met de, samen met de ChristenUnie in juli 2019 ingediende, motie waarin het college werd opgeroepen om ook hieraan veel aandacht te besteden. Het college zegde toen toe hierop terug te komen. Dit is nog niet gebeurd. Ook het toekomstige beleid met betrekking tot duurzame afvalinzameling heeft voor ons grote prioriteit, net als de plannen voor een duurzame luchthaven en voor duurzaam vliegen: https://stichtingrhia.nl/ Geen arme kinderen meer. In het welvarende Lansingerland blijft het aantal arme kinderen stabiel: 4.5%. Zoals bekend probeert onze fractie al jaren lang het college er toe te bewegen om alle arme kinderen in Lansingerland in beeld te krijgen. Het betreft ongeveer 800 kinderen die lang niet allemaal bij de gemeente bekend zijn. Tot op heden is ons dit niet gelukt maar er zit nu eindelijk beweging in. Wat de PvdA betreft moet binnen drie jaar minstens 70% van deze doelgroep in beeld zijn. Uitgangspunt is dat alle kinderen moeten meedoen in de samenleving, ongeacht hun thuissituatie. Basisbanen ook in Lansingerland. “Het is niet het gebrek aan inkomen, maar het gebrek aan zinvol werk, dat leidt tot een steeds groter wordende tegenstelling tussen mensen met diploma en werk, en mensen zonder diploma en slechts incidenteel of geen werk. Daarom moeten we werken naar een sociaal zekerheidsstelsel dat niet alleen focust op de bescherming van inkomen, maar ook op de bescherming van werk”, berichtten de Rotterdamse CDA en PvdA fracties afgelopen maand. Daarom kwamen zij met het voorstel voor “basisbanen”. Een basisbaan wil mensen nieuw perspectief te bieden door hen voor een langere tijd arbeidsritme op te laten doen, aan vaardigheden te laten werken en hen wederom de erkenning te geven van een volwaardige baan tegen het wettelijk minimumloon. De kosten van deze banen voor de gemeente is de bijstandsuitkering. Deze uitkeringsgelden moeten worden ingezet als ‘durfkapitaal’. De extra prijs (tussen bijstandsuitkering en wettelijk minimumloon) moet niet (alleen) bekostigd worden door de gemeente, maar ook maatschappelijke partijen en marktpartijen kunnen een deel op zich nemen. De PvdA fractie vindt dat ook Lansingerland het Rotterdamse voorbeeld moet gaan volgen en gaat zich hard maken voor de komst van deze banen in onze gemeente, mogelijk via een initiatiefvoorstel voor de raad. Gratis openbaar vervoer voor alle AOW gerechtigden. De raad van Lansingerland is nog niet zover (zie https://www.herautonline.nl/?p=85479) maar de PvdA zal zich de komende jaren hard blijven maken voor gratis openbaar vervoer voor alle AOW gerechtigden, ongeacht de hoogte van het inkomen. Het college voorstel om vanaf 2021 ouderen met een laag inkomen tot 120% van het minimum gratis openbaar vervoer aan te bieden is voor ons een tussenstap. Wat de PvdA betreft kiest de raad voor 130% van het sociaal minimum. Dan bereik je alle ouderen met een laag en modaal inkomen. Grotere verkeersveiligheid. De PvdA zal de verkeersveiligheid op de nieuwe rotondes op de Klapwijkseweg en Boterdorpseweg nauwgezet blijven volgen. Wat ons betreft is een fietstunnel ter hoogte van de Oudelandselaan zeker nog niet van de baan. Wij rekenen op snelle provinciale besluitvorming over de komst van een fietstunnel onder de N209 tussen Bergschenhoek en Bleiswijk. Onderzoek naar de toekomst van de N209 is hard nodig. Blijft de N209 een provinciale weg of wordt het een gemeentelijke ontsluitingsweg? Ook bij de discussies over de Omgevingsvisie kwam de N209 prominent aan de orde. De maximum snelheid op deze weg moet zeker omlaag naar 60 km, zo vindt onze fractie. De snelle groei van het elektrische fietsverkeer vraagt sowieso om een herbezinning op het gebruik van onze lokale wegen. De PvdA wil laten onderzoeken of de introductie van een maximum snelheid op álle lokale wegen tot een efficiëntere en veiligere mix van auto en fietsverkeer kan leiden. Ook Lansingerland wordt Regenboog gemeente. De PvdA fractie zal in 2020 met voorstellen komen om zowel Regenbooggemeente te worden als om lokaal beleid te gaan ontwikkelen ten einde de positie van LHBTI’s in Lansingerland te versterken. De jaarlijkse ceremonie in oktober bij het gemeentehuis vanwege Coming Outday blijft natuurlijk bestaan. Infrastructuur voor fiets en openbaar vervoer moet nog beter. De plannen om de ZoRo-busbaan om te bouwen tot een tramlijn krijgen steeds meer vorm. Wat de PvdA betreft trekt men deze nieuwe tramlijn door naar Rotterdam The Hague Airport en Schiedam station. Het openbaar vervoer binnen en tussen de kernen vraagt om extra aandacht. Openbaar vervoer richt zich steeds meer op snelheid, rechte trajecten en een hoge passagiersdichtheid. De bus in de buurt verdwijnt. Lopen of fietsen naar de halte luidt het motto. Maar lang niet iedereen lukt dit. Een nieuw dilemma voor de vervoersdeskundigen, zo blijkt, waarop nog een passend antwoord gevonden moet worden. Mooi is dat de komende 2 jaar gebouwd gaat worden aan de fietshellingbaan die vanaf het fietspad over de Landscheiding een snelle verbinding moet gaan bieden met Zoetermeer Oosterheem en de Leidse regio. Het nieuwe keerspoor voor Metro E bij Pijnacker-zuid zal vanaf 2021 een hogere frequentie in de spits betekenen. Volgens het ministerie van I&W worden vanaf 2021 extra geluidschermen langs de HSL in Berkel Noord op het programma aangelegd. Wij kijken er naar uit. Betaalbare en toegankelijke zorg. De oplossing voor de bestaande zorgen over de beschikbaarheid en betaalbaarheid van met name de jeugdzorg in onze regio heeft voor de PvdA fractie grote prioriteit. Tot op heden is de intensieve samenwerking van de gemeenten in de Rotterdamse regio vruchtbaar geweest. Dit moet zeker zo blijven. Ook de zorg voor dakloze mensen vraagt de komende jaren in zowel lokaal als regionaal verband om grote aandacht. Er staat ook een nieuwe Inburgeringswet op stapel die voor de gemeente enerzijds extra taken met zich brengt maar ook goede kansen biedt voor een veel betere inburgering voor bijvoorbeeld vluchtelingen. Een fijne gemeente om te wonen en te werken. Lansingerland groeit snel naar 70.000 inwoners. De PvdA denkt dat hiermee de grens niet bereikt is en dat onze gemeente zal doorgroeien naar zeker 90.000 inwoners. Een middel grote stad dus. Hier horen goede voorzieningen bij. Denk maar aan goed geoutilleerde en gezellige winkelcentra, de aanwezigheid van culturele accommodaties zoals een Cultuurhuis in iedere kern, leuke horeca met terrasjes, goede onderwijsvoorzieningen, een bloeiende economie met veel banen en innovatieve bedrijvigheid in de glastuinbouw en mooie parken die voor iedereen toegankelijk zijn. Toegankelijkheid, ook voor mensen met een beperking, vraagt nog steeds om onze aandacht. Het past bij onze ideeën over de inclusieve samenleving die we in Lansingerland willen vormen. De grote groene gebieden in en rond Lansingerland blijven wij koesteren: Rottemerengebied, Hoge en Lage Bergsebos, het nieuwe park de Triangel, Vlinderstrik, Groenzoom, Park de Polder, AMG Schmidtpark en de Ackerdijkseplassen. Heel veel groen en recreatie midden in onze drukke Randstad. Natuurlijk moet de capaciteit van onze sporthallen en velden ten behoeve van de binnensport en de buitensport mee groeien met de snelle toename van onze bevolking. Wachtlijsten om te gaan sporten moeten worden voorkomen. Hiervoor is een gericht meerjaren investeringsprogramma nodig.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Cultuurhuis Forum in Groningen

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/ 

Centrale hal Cultuurhuis Forum in Groningen

FORUM GRONINGEN MOOI VOORBEELD VOOR NIEUWE CULTUURHUIS IN BERKEL CENTRUM

Eind januari gaf de raad groen licht voor de bouw van een Cultuurhuis in de uitbreiding van het winkelcentrum van Berkel en Rodenrijs. Na ’t Web in Bleiswijk en de Cultuur Fabriek in Bergschenhoek krijgt ook Berkel een cultureel hart, midden in het centrum. Aan de besluitvorming is een lange voorbereiding vooraf gegaan. Ruim 2 jaar geleden ging de raad op excursie om goede voorbeelden in Gouda en Middelburg te bekijken. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-december-2016/ Op onze fractie maakte toen vooral de Chocoladefabriek in Gouda veel indruk: een prachtige combinatie van een laagdrempelige bibliotheek, leuke horeca, streekarchief en kleine werkplaatsen. Er is de hele dag wat te doen in dit historische gebouw. Ga er maar eens kijken: https://chocoladefabriekgouda.nl/

Het college van Lansingerland gaat nu aan de slag om het concept voor het Berkelse Cultuurhuis verder te ontwikkelen. Er zijn nog belangrijke vragen te over: hoeveel stoelen moet het theater krijgen, voor welke activiteiten moet er ruimte komen, hoe gaat de bibliotheek eruit zien en wat voor horeca wordt er gevestigd? En hoe bereik je een uitnodigende en laagdrempelige sfeer?

Om een idee te krijgen over hoe het Berkelse Cultuurhuis er idealiter uit zou kunnen zien, ging onze bestuursvoorzitter Gerard Bovens afgelopen week een kijkje nemen in het pas geopende Forum in de binnenstad van Groningen, vlak naast de Martini-toren. Daar wilde onze fractie natuurlijk alles van weten. Natuurlijk is de Groningse schaal veel groter dan die in Berkel en Rodenrijs maar rondkijken in het architecturaal mooi vorm gegeven Forum levert heel veel inspiratie op die we ook voor het Berkelse Cultuurhuis kunnen gebruiken. De foto’s bij dit weekbericht geven een indruk over wat dit 10 verdiepingen tellende gebouw te bieden heeft. Het Forum is van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat geopend en altijd druk. Het is een gigantische trekker in de binnenstad aan het worden. Er is volop horeca, leuke ontmoetingsplekken, een VVV kantoor, werkplekken voor zzp’ers en studenten, een speciale kinderbibliotheek naast de ‘gewone’ bieb, bioscopen en expositie- en evenementenruimten, cursusruimten en een prachtig, groot dakterras waarop je de hele stad en ommelanden kunt overzien. Wat opvalt, is de uitnodigende toegankelijkheid, de warme sfeer en het enthousiasme. Zo’n gebouw valt of staat met mensen. Inclusiever kun je een gebouw niet voorstellen.

Onze suggestie is dan ook dat de verantwoordelijke wethouder, haar ambtelijke staf, raadsleden en organisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling (zoals Bibliotheek Oostland en Lantaren Het Venster, bestuur in oprichting) van het Berkelse Cultuurhuis binnenkort ook eens een kijkje gaan nemen in Groningen. Zie ook: https://forum.nl/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

De kinderbibliotheek in Cultuurhuis Forum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Indrukwekkend trappenhuis in Cultuurhuis Forum

Tot slot: Hoe ziet de komende week eruit? De vergaderingen die we abusievelijk vorige week al noemden zijn deze week: op woensdag zijn raadsleden uitgenodigd bij de vergaderingen van de adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH in Rotterdam en de adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat MRDH in Delft. Nuttig, maar wij geven voorrang aan de presentatie over de Omgevingsvisie. Goed om te horen hoe de rest van de (duo-)raadsleden erop reageren. Op donderdag is er Gemeenteraadsvergadering. De nieuwe CDA-wethouder Van den Beukel wordt benoemd en de Herziening Verordening Woonruimtebemiddeling Regio Rotterdam 2020 staat op de agenda. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Lezen met uitzicht op Martinitoren

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

 Werkplekken voor studenten en zzp-ers

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 FEBRUARI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 SEPT t/m 4 OKT 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Lansingerland 04-10-2019 20:29

Dit is nummer 526 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Op maandag bezocht de voorzitter van de PvdA-afdeling Lansingerland, Gerard Bovens, onze fractie om weer eens bij te praten. Hij werd bij het koffie-apparaat op het gemeentehuis warm ontvangen door de diverse fracties en wethouders. En natuurlijk ook door onze fractie. Op donderdag was er de maandelijkse raadsvergadering waar – al weer – de problematiek rond de standplaatsen in het centrum van Berkel en Rodenrijs op de agenda stond. Duidelijke regelgeving en volgen van afgesproken procedures blijken daar de crux van de oplossing. De wethouder en haar ambtenaren gaan het regelen. Verder werd in die raadsvergadering uitgebreid gesproken over de uitgangspunten bij parkeren en bouwen in Berkel Centrum Oost. We berichten nog kort over het Rotterdamse warmtebedrijf en de HSL. De mooie foto’s zijn van een regenachtig Rottemerengebied in Bleiswijk en behoeven geen titels.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

PARKEREN EN BOUWEN IN BERKEL CENTRUM OOST

Vorige week in weekbericht 525 berichtten wij over de start van de grote bouwwerkzaamheden aan de westkant van Berkel centrum, deze week richten wij onze schijnwerpers op de ingrijpende veranderingen aan de oostzijde van Berkel centrum. Het Hergerborch-complex wordt gesloopt en wordt vervangen door nieuwe woningen waarvan 60-80 in de sociale huursector. Ook moet er het nodige aan de verkeersstromen en het parkeren gebeuren. De raad boog zich afgelopen donderdag over de nota van uitgangspunten voor dit nieuw te ontwikkelen gebied.

Het is volgens de gemeentelijke plannenmakers niet wenselijk om het huidige winkelcentrum nog verder naar het oosten door te trekken. Beter is om het bij de Kerksingel te laten eindigen. Het groene karakter van het nieuw te ontwikkelen Hergerborch-gebied wordt versterkt door het groen vanuit het Annie M.G. Schmidtpark zoveel mogelijk richting de Kerksingel te trekken. Zo ontstaat voor wandelaars en fietsers een aantrekkelijke en directe verbinding met dit mooie gebied. Het centrumgebied ligt in de toekomst om de hoek van het park.

Ook zijn er plannen voor het toekomstige parkeren in het gebied bij de Kerksingel, de Molenwerfstraat en de Raadhuislaan. Het idee is dat er voldoende parkeerplekken komen aan zowel de west- als aan de oostkant van het winkelcentrum. Aan de oostzijde zijn er momenteel veel te weinig. Er moeten volgens de nota van uitgangspunten zo’n 120 parkeerplekken bij komen om in de toekomstige vraag te voorzien. Drie varianten zijn bedacht om de uitbreiding van het aantal parkeerplekken te realiseren: het handhaven van het huidige parkeerterrein bij de Molenwerfstraat met hieronder een ondergrondse parkeergarage met één laag, het vervangen van het huidige parkeerterrein door een groen plantsoen met het hieronder bouwen van een parkeergarage met twee lagen en, tenslotte, een variant met parkeren op het maaiveld waarbij een ondergrondse parkeergarage wordt gebouwd bij de nieuwbouw op het huidige Hergerborch-terrein.

Petra Verhoef gaf tijdens het raadsdebat aan blij te zijn met de ontwikkeling van de 80 sociale huurwoningen op het Hergerborch-terrein. Het is goed om de diverse varianten met betrekking tot het parkeren en de verkeersstromen verder uit te werken. Voor de PvdA fractie staat centraal dat de herinrichting van Berkel centrum Oost toekomstbestendig is. Dat betekent bijvoorbeeld dat er qua aantal parkeerplekken rekening wordt gehouden met de groei van Lansingerland met nog zo’n minimaal 7000 woningen in de komende 10 jaar. Denk bijvoorbeeld aan de komst van Wilderszijde. Daarom steunt de PvdA het amendement van D66 om het aantal extra parkeerplaatsen op minimaal 120 te stellen. Petra Verhoef: “Het zou natuurlijk fijn zijn voor met name de winkeliers en winkelend publiek dat de overlast vanwege de bouw van een parkeergarage minimaal is, maar dit mag geen reden zijn om een suboptimaal aantal parkeerplaatsen te creëren. Ondergronds parkeerplekken bouwen is duur(der), maar heeft ook voordelen. Er kan een groene ruimte worden gemaakt op de plek waar nu de parkeerplaatsen zijn voor de supermarkten. Dit geeft veel groen in een centrum dat inmiddels flink versteend is, zorgt voor afvoer van regenwater en voor verkoeling, een mogelijkheid voor klimaatadaptatie”.

Voor de PvdA-fractie is er dus sprake van een groot openbaar belang. Het is voor het college en raad het overwegen dus waard om zelf te financieren in de bouw van een ondergrondse parkeergarage en daarbij ook andere partijen om cofinanciering te vragen.

Petra Verhoef gaf aan het van groot belang te vinden dat er geen vertraging van de ontwikkeling van terrein van Hergerborch door 3B-Wonen ontstaat. “Het is ons onduidelijk of de eventuele bouw van een parkeergarage onder het huidige terrein van Hergerborch voor ons niet acceptabele vertraging zal geven. 3B-Wonen wil 80 sociale woningen bouwen, en het is dus belangrijk dat de kosten voor zo’n ondergrondse parkeergarage gedeeld worden en niet leiden tot vertraging of inkrimping van bijvoorbeeld het aantal sociale woningen”.

De nota van uitgangspunten werd door de hele raad onderschreven. De PvdA steunde uiteindelijk de motie van GroenLinks waarin om een onderzoek werd gevraagd om een eventueel bovengronds parkeerterrein te voorzien van een zonnepanelen-dak. Wel met enige aarzeling, omdat een serie van afdakken mogelijk niet zo’n aantrekkelijk straatbeeld geeft. Maar het is natuurlijk nuttig om elektrische auto’s tijdens het winkelen op die manier van stroom te voorzien. De motie kreeg geen meerderheid.

Ook gingen wij mee met een amendement van Leefbaar 3B waarin werd gesteld dat de raadscommissie Ruimte opnieuw aan zet moet zijn wanneer de in de nota van uitgangspunten geschetste verkeersvariant, waarin het verkeer via de Molenwerfstraat direct naar het Berkelsedijkje wordt geleid en niet meer naar de Raadhuislaan zoals nu het geval is, niet haalbaar is. In de nota van uitgangspunten staat dat, mocht de geschetste optie niet te realiseren zijn, er een terugvaloptie naar de huidige situatie zal zijn. Het amendement kreeg, dankzij de brede steun van de oppositiepartijen, een raadsmeerderheid.

De raad ging, met de stemmen van GroenLinks tegen, tenslotte ook akkoord met het D66 amendement om aantal extra parkeerplaatsen op minimaal 120 te stellen. Het college gaat nu aan de slag om de nu vastgestelde uitgangspunten uit te werken naar concrete plannen. Goed georganiseerde burgerparticipatie is hierbij van groot belang.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

TOEKOMST WARMTEBEDRIJF OOK BELANGRIJK VOOR LANSINGERLAND

Er is de afgelopen week veel te doen geweest over het sinds 2006 opgerichte Rotterdamse Warmtebedrijf, waarvan Rotterdam het aandelenpakket bezit. De Rekenkamer maakte korte metten met de wijze waarop het Rotterdamse gemeentebestuur de afgelopen jaren is omgegaan met de financiële risico’s. De plannen voor een warmteleiding over ‘Oost’ die ook de stad Leiden van warmte zou moeten gaan voorzien, staan op de tocht. Het is zeer onzeker of het Warmtebedrijf op tijd warmte aan Leiden kan gaan leveren. Lukt dit niet dan slaat Rotterdam geen goed figuur, omdat de stad dan zijn leveringsverplichtingen niet kan na komen. De bestuurlijk verantwoordelijke van de gemaakte afspraken was wethouder Adriaan Visser (D66) die in februari 2019 aftrad vanwege een andere affaire.

Adriaan Visser trok tot 2019 ook het project dat moest leiden tot de verkoop van de in gemeentelijke handen zijnde aandelen van Eneco. Ook Lansingerland stemde, met tegenstem van onder meer de PvdA-fractie, voor de verkoop van het Eneco-aandelenpakket. Omdat een meerderheid van gemeentelijke aandeelhouders voor verkoop was, loopt momenteel het besluitvormingsproces welk bedrijf het aandelenpakket van zeker 3 miljard euro mag gaan overnemen.

Het Rotterdamse Warmtebedrijf is mede in de problemen gekomen omdat het zware concurrentie kreeg van een ander initiatief waarin het ministerie van Economische Zaken, de Gasunie, het Havenbedrijf en, jawel, ook Eneco samen optrekken. Die willen een warmteleiding over ‘Midden’ richting Westland en Den Haag. Het aanvankelijke plan om beide initiatieven te koppelen tot een gezamenlijk te runnen “warmterotonde” ging in het voorjaar van 2018 de mist in. Rotterdam loopt volgens de regionale media het risico van een strop van een half miljard. De Rotterdamse Raad overweegt een raadsenquête over de hele gang van zaken. Wonderlijk is dat juist Eneco, dat nu nog voor 100% in gemeentelijke handen is, het Rotterdamse Warmtebedrijf dat ook voor 100% in handen van de gemeente Rotterdam is, frustreert. Met Adriaan Visser tot maart 2019 als voorzitter van de aandeelhouderscommissie Eneco en tevens als Rotterdamse portefeuillehouder verantwoordelijk voor het Warmtebedrijf.

De komst van een Warmtebedrijf dat in de nabije toekomst warm water vanuit energiecentrales en industrieën aan inwoners en bedrijven gaat leveren, is ook voor de gemeente Lansingerland van groot belang. Onze gemeente ligt vlakbij het Rotterdamse havengebied dat warmte kan gaan leveren. Om stap voor stap woningen en bedrijven van het bestaande gasnet los te kunnen koppelen, is aansluiting op een warmtenet van groot belang. De komst van een warmterotonde, die warmte levert maar waarop ook bijvoorbeeld de glastuinbouw overtollige warmte aan kan terug leveren, is voor onze gemeente essentieel om de duurzaamheidsplannen uit te voeren en de voor 2030 gestelde doelen te kunnen halen.

Het is onze fractie niet bekend hoe het college van Lansingerland, waarin Albert Abee (CDA) portefeuillehouder is, met de ontstane impasse omgaat. Wij halen onze informatie tot op heden uit de regionale media. Het zou ons college sieren wanneer zij op korte termijn de raad informeert wat de problemen met het Rotterdamse Warmtebedrijf en het initiatief van de Gasunie en Eneco c.s. voor onze gemeente gaan betekenen. Wist het college van de rol van Eneco? Welke vertraging voor de duurzaamheidsplannen zijn er te verwachten? Komt de warmterotonde er? De PvdA-fractie hoort het graag!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

COLLEGE ZIET GEEN VERTRAGING BIJ BOUW HSL GELUIDSSCHERMEN

In weekbericht 524 berichtten wij over de vertraging die zal ontstaan bij het bouwen van de nieuwe geluidsschermen langs het HSL-spoor door de nachtelijke testritten van de nieuwe Intercity treinen. Volgens ons zou het zo maar 2023 kunnen worden voordat de schermen echt worden geplaatst. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Het college kijkt hier anders tegen aan. Dit blijkt uit antwoorden op de vragen die de Leefbaar 3B fractie in september stelde. Deze fractie vroeg zich af of de bouw van de extra geluidafscherming in Lansingerland pas vanaf 2023 zou kunnen starten. Dit vanwege de testritten in de nacht die doorlopen tot en met december 2022.

Het college reageerde ontkennend: “Voor de bouw van de extra geluidsafscherming zijn door ProRail Trein Vrije Periodes aangevraagd, waarbinnen de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Dit staat los van de testritten. Tijdens die Trein Vrije Periodes kunnen dus ook geen testritten worden uitgevoerd”.

Het antwoord van het college staat op gespannen voet met het verhaal van de stichting Stop Geluidsoverlast HSL in de Heraut van 25 september. De stichting op haar beurt vindt het “Onvoorstelbaar dat de bouw van geluidsschermen nu aanzienlijk wordt vertraagd door de testritten. Een betrekkelijk simpel project als het bouwen van geluidsschermen en aanpassingen van bestaande schermen duurt jaren, terwijl er nog geen zicht is op de start van de werkzaamheden”.

De PvdA fractie denkt dat het college in haar beantwoording aan de Leefbaar 3B fractie er naast zit. Wat zich ook nu weer wreekt, is het gebrek aan directe betrokkenheid van het college bij het nu al 4 jaar durende project van co-realisatie tussen de stichting en een afdeling van het ministerie van I&W dat tot de plaatsing van extra schermen zal moeten leiden. Het college staat al jaren langs het HSL-spoor en het ministerie van I&W spreekt met meerdere monden. En de inwoners van Berkel Noord zijn helaas de dupe.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

Tot slot: De komende week is een commissieweek die natuurlijk start met een fractievergadering op maandag. Op dinsdag bespreken we onder andere de Regionale Energiestrategie (RES) bij commissie Ruimte. Op woensdag wordt de zomerrapportage besproken bij commissie AB. Let op: commissie Samenleving vervalt vanwege gebrek aan agendapunten. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 SEPT t/m 4 OKT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Nummer 505 is al weer klaar. Over ...

PvdA PvdA Lansingerland 16-03-2019 16:30

Nummer 505 is al weer klaar. Over meer bouwen in Bleiswijk en het LTO-debat voor Provinciale Staten over warmterotonde, digitale infrastructuur en korte voedselketens. En onze kijk op het basisinkomen en beperking groei van RTHA. En de 'partij van N209' flyerde in Bleiswijk. Fijn weekend.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 FEB 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 Lansingerland 23-02-2019 18:08

Dit is weekverslag nummer 503 van de PvdA fractie in Lansingerland. Op donderdag was de vergadering van de gemeenteraad, waarbij wij samen met D66 en GroenLinks een amendement indienden voor objectieve en tijdige monitoring van het effect van maatregelen voor het verbeteren van de veiligheid van zeven rotondes. Op diezelfde donderdag was de voorzitter van onze PvdA afdeling natuurlijk bij het afscheid van Frans Weterings, directeur-bestuurder van woningbouwcorporatie 3B-Wonen. Het thema bouwen en wonen is voor ons zo belangrijk dat we daar graag twee artikelen aan wijden in ons weekbericht.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

Sluisje bij de Zweth

 ROTONDES: METEN IS WETEN

Bij de vergadering van de raad op donderdag 21 februari 2019 stond het raadsbesluit ‘Project Rotondes Fietsveilig’ op de agenda. Het college vraagt 1,3 miljoen euro’s extra aan de raad voor de uitvoering van het project, dat totaal 2,7 miljoen euro’s kost. Zeven rotondes in Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs worden vanaf eind 2019 opnieuw ingericht. Het college doet met dit raadsvoorstel concrete voorstellen voor maatregelen op de rotondes met het doel om zowel de doorstroming als de veiligheid van de overstekende fietsers en voetgangers te garanderen. Er is een flinke toename van autoverkeer te verwachten in de komende 10 jaar. De maatregelen zullen wat ons betreft dus al op de korte termijn belangrijke verbeteringen moeten laten zien voor fietsveiligheid, om op de middellange of langere termijn (wanneer er meer verkeer is voorzien) voldoende te zijn. Dat kun je wat ons betreft alleen doen door een nulmeting vóór de realisatie en een vervolgmeting (vrij snel) na realisatie van de maatregelen te doen. Dan kun je objectief vaststellen of het aantal en soort ongevallen onder verkeersdeelnemers verminderd is en ook de beleefde veiligheid van de rotondes verbeterd is, en daarmee de beleidsdoelstelling is gehaald.

Via een amendement, dat we samen met D66 en GroenLinks indienden, stelden we voor om een vierde punt toe te voegen aan de drie gevraagde besluiten in het raadsvoorstel, nl.:

“4.a. Het college een nulmeting te laten uitvoeren met betrekking tot werkelijke en ervaren veiligheid op de rotondes en dezelfde meting nogmaals door het college te laten uitvoeren één jaar na realisatie van de maatregelen.

4.b. Dat er opnieuw aan verbetering van de rotondes moet worden gewerkt als uit de metingen blijkt dat de werkelijke en ervaren veiligheid niet is toegenomen.”

Kort samengevat voelde geen van de andere fracties deze noodzaak. Volgens hen waren “de plannen voor de aanpassingen doorwrocht”, waren dit soort metingen onlangs gedaan en kunnen we “gewoon monitoren”. Met punt 4b liepen we al helemaal op de zaken vooruit. Mochten de rotondes niet veiliger zijn geworden na de maatregelen, dan “moeten we dan maar eens bespreken wat we dan gaan doen”. Maar wat zou je anders doen dan ze alsnog veiliger maken?

Deze raad geeft dus een klap op een plan dat 2,7 miljoen euro’s kost, maar kan straks de effecten niet nauwkeurig meten. Op pagina 3 van het voorstel staat te lezen: “De gemeente evalueert de geregistreerde ongevallen. Op basis hiervan wordt het beleid en de inzet bijgesteld.” … “Conform het Fietsveiligheidsplan raadplegen we het burgerpanel over een aantal jaar om de beleving van de fietsveiligheid op de diverse locaties weer te peilen.” Is dat genoeg? Hoe kom je achter de bijna-ongelukken? Waarom achterhaal je niet met een fatsoenlijke steekproef of observaties of de situatie inderdaad overzichtelijker is en veiliger voelt, per rotonde? De rest van de raad vindt het zo goed genoeg. Het amendement werd verworpen bij stemming en het raadsvoorstel werd unaniem aangenomen. Dus ook door ons, want natuurlijk zijn maatregelen op de rotondes dringend nodig.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

 Rotonde Boterdorpseweg

 “LANSINGERLAND PARADIJS VOOR POWERKOPPELS”

Op dezelfde donderdagmiddag (21 februari) waarop Kim Putters, directeur van het SCP in Den Haag zijn nieuwe boek ‘Veenbrand’ presenteerde (onder voorzitterschap van ‘onze’ Astrid Oosenbrug), sprak in Bergschenhoek Jan Latten, bijzonder hoogleraar sociale demografie en oud medewerker van het CBS, bij het afscheid van woningcorporatie 3B-Wonen directeur Frans Weterings over de “huurder van de toekomst”. Het boek van Putters en de inleiding van Latten blijken naadloos op elkaar aan te sluiten en van groot belang te zijn voor Lansingerland.

In zijn nieuwe boek “Veenbrand” analyseert Putters de ‘smeulende kwesties’ in onze samenleving die hij ziet als directeur van het SCP. Wie profiteert van welvaart en vooruitgang? Welke gevolgen heeft toenemende sociale ongelijkheid? Zorgt de duurzaamheidstransitie voor nieuwe sociale scheidslijnen? Hoe krijgen burgers meer invloed op politici en bestuurders? Putters pleit voor meer maatschappijvisie over hoe we ons sociale contract en daarmee de sociale rechtsstaat inrichten. Dus met welke groepen we solidair zijn, waar je als burger je informatie en rechten kunt halen en welke bescherming de overheid biedt.

Jan Latten liet zien dat Nederland veel harder groeit dan in 2010 werd voorzien. Toen werd gedacht dat ons land pas in 2030 17 miljoen inwoners zou tellen. Feitelijk wonen er nu al 17.3 miljoen. Elk jaar komen er 100.000 mensen bij, met name door (arbeids)migratie en veel minder door geboorten. De groei van de bevolking voltrekt zich vooral in de randstad. Daar groeien de grote steden als kool en zijn zij favoriete woonplekken voor hoogopgeleiden geworden. Er is sprake van een forse sociale ‘uitsortering’. Hoogopgeleide jongeren vormen ‘powerkoppels’ met een gezamenlijk hoog inkomen waardoor zij in staat zijn om in of in de directe omgeving van de grote steden dure koopwoningen te kopen. Deze nieuwe kenniselite vergroot de inkomenskloof ten opzichte van mensen die het wat betreft vaardigheden, kennis en inkomen een stuk minder getroffen hebben. Latten noemde het de “pechmensen”.

Dit proces voltrekt zich in een tijd van afbrokkelende zekerheden. Vooral de millennium-generatie raakt in de knel. Deze generatie onderscheidt zich van eerdere door een hoge relatieonzekerheid, een niet vanzelfsprekende wooncarrière en de gevolgen van de flex-economie. Voor powerkoppels is dit te overzien maar voor jongeren die het minder getroffen hebben, is het vaak wachten geblazen: op goed werk met een inkomen waar je van rond kunt komen en op een goede, betaalbare woning. Dat levert veel sociale frustraties op.

Jan Latten schetste Lansingerland als het “paradijs voor powerkoppels”. Onze gemeente profiteert optimaal van haar ligging in de randstad, ingeklemd tussen grote steden en bouwt vooral voor de kansrijke, hoge inkomens. In Rotterdam is het percentage sociale huurwoningen 44% en in Lansingerland 18.5%. Lansingerland telt 72% koopwoningen en Rotterdam 35%. Gevolg: enorme vermogensverschillen en veel minder sociale kansen. Hoe deze kloof te dichten? Hoe geven we ook onze “pechmensen” een eerlijke kans? Voor Latten is het alleen al om demografische redenen een uitgemaakte zaak dat er de komende jaren veel meer sociale huurwoningen moeten worden gebouwd dan nu het geval is. Het gaat dan om bouwen op maat voor de verschillende doelgroepen. Zo voorkom je sociale uitsluiting, een potentieel risico dat een bom onder onze samenleving kan gaan vormen. Deze conclusie sluit aan bij het verhaal van Kim Putters dat onze samenleving dringend behoefte heeft aan een nieuw sociaal contract.

Wat de PvdA fractie betreft organiseert de Raad binnenkort een beeldvormende bijeenkomst waarin de door Latten en Putters gesignaleerde maatschappelijke tweedeling toegespitst op de ontwikkelingen in Lansingerland aan de orde worden gesteld. Willen we écht vooral een “paradijs voor powerkoppels” zijn? Nee toch? Deze beeldvorming moet wat ons betreft bouwstenen opleveren over hoe onze gemeente om zal gaan met de uitdagingen voor de 21ste eeuw als het om werk, wonen en eerlijke kansen voor mensen gaat. Een heus visiedebat dus. Wellicht kunnen Kim Putters en Jan Latten met hun grandioze expertise en prachtige verhalen een bijdrage aan deze beeldvorming leveren.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

 Skatebaan in AMG Schmidtpark

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

 Shelter in AMG Schmidtpark

BEDANKT FRANS WETERINGS!

Frans Weterings nam op 21 februari afscheid als directeur-bestuurder van woningcorporatie 3B-Wonen. Hij gaat met pensioen. Liefst 16 jaar heeft hij aan het roer gestaan. En met succes. Onder zijn bezielende leiding werden er vele sociale huurwoningen bijgebouwd van hoge kwaliteit. De sociaal maatschappelijke doelstelling van 3B-Wonen stond bij hem altijd hoog in het vaandel. Daarbij beperkte hij zich niet alleen tot bouwen en verhuren. Van meet af aan zocht hij intensieve samenwerking met andere maatschappelijke organisaties om gezamenlijk een antwoord te vinden op sociale problemen in woonbuurten en bij zijn huurders. Hij werkte hard aan betaalbare huurprijzen, had een groot oog voor de duurzaamheid van zijn woningbezit en zorgde voor een goede samenwerking met de Huurdersvereniging. Zijn inzet bij de opvang van asielgerechtigden was hartverwarmend. Een volkshuisvester van het zuiverste water. Wij hadden als fractie door de jaren heen zeer geregeld contact met hem. We brainstormden dan over de noodzaak om veel meer sociale huurwoningen in Lansingerland te gaan bouwen dan nu het geval is, over de gemeentelijke grondprijzen die meer bouwen vaak in de weg stond, over het belang om sociale huisvesting in regionaal verband te regelen en over de maatschappelijke problemen die ook het welvarende Lansingerland kent. Heel inspirerende en betrokken gesprekken voerde hij met ons.

Deze week stond er in de Heraut een uitgebreid interview met hem: http://website.epublisher.world/deheraut/view/25446#23 Daarin stelt hij: “We halen op dit moment amper 18,5% sociale woningen. De gemeente telt daarbij woningen in de particuliere huursector – ik ken de getallen niet! – en koopwoningen in de laaggeprijsde sector met een WOZ-waarde tot € 140.000. Dan komt men in totaal op circa 23% woningen in de sociale sector. Het is dus een definitiekwestie terwijl het gaat om de realiteit, namelijk dat er een tekort aan sociale (huur)woningen is”. Woorden die ons maar al te vertrouwd voorkomen. Tot op heden kan niemand ons uitleggen hoe de regio en ons college het percentage van circa 23 % heeft berekend. En als een scheidend corporatiedirecteur het al niet weet, hoe hard zijn dan deze cijfers?

Frans Weterings heeft meer dan zijn best gedaan. Natuurlijk zou hij veel meer sociale huurwoningen willen bouwen dan de ongeveer 1000 die tot 2030 voorzien zijn. Het ligt voor de hand dat hij meer te porren is voor de ongeveer 2800 extra sociale huurwoningen die nodig zijn om in het scenario “meer evenwicht & solidariteit in de regio” te realiseren. Maar zover is politiek Lansingerland helaas nog niet.

De PvdA Lansingerland dankt hem van harte voor zijn inzet, betrokkenheid en voor de goede samenwerking. Als inwoner van Lansingerland zal hij ongetwijfeld wel weer in beeld komen, niet als professional maar als vrijwilliger. De PvdA heet zijn opvolgster Hanneke Vliet Vlieland van harte welkom!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

Voorjaar in de Vlinderstrik

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

MET DE TRAM VANUIT LANSINGERLAND NAAR DELFT

Eind 2020 is het eindelijk zover. Dan rijdt HTM tram 19 over de nieuwe Sint Sebastiaanbrug, waaraan momenteel hard gewerkt wordt, vanaf station Delft Centraal door naar de TU Campus in deze gemeente. De nieuwe eindhalte van deze lijn, die start in Leidschendam en die via Leidschenveen en Ypenburg naar Delft rijdt, bevindt zich bij het TU-Technopark. Deze locatie bevindt zich op nauwelijks 6 kilometer van Rotterdam The Hague Airport. Wat ons betreft ligt het voor de hand dat de Metropoolregio samen met de OV-bedrijven HTM & RET snel aan de slag gaan om deze laatste verbinding tot stand te brengen. Aan de Rotterdamse kant wordt immers al hardop gedacht aan het vertrammen van de huidige ZoRo-buslijn waarbij de bestaande lijn Zoetermeer-Rodenrijs als tram wordt doorgetrokken naar Rotterdam-The Hague Airport en Schiedam station.

Dan wordt het verhaal over de snelle OV-verbinding naar Delft in de door ons onlangs gepubliceerde vertelling “Zomaar een mooie zomerdag in Lansingerland 2030” helemaal waar. Lees de Vertelling van PvdA over Lansingerland 2030 er maar op na.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

Oude Bovendijk, Nieuwbouw Koppert

PVDA: ZEKER ZIJN VAN EEN VEILIGE N209

De N209 in Bleiswijk en Bergschenhoek is onze provinciale zorgenweg. Verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidshinder zijn grote problemen. Stevige ingrepen zijn nodig om de weg écht veilig en duurzaam te maken.

Op maandag 4 maart vanaf 20.00 uur organiseert de PvdA Lansingerland hierover een debat met als thema “Zeker zijn van een veilige N209”.

Deelnemers aan dit debat zijn de PvdA top-kandidaat voor Provinciale Staten Leo Bruijn, Sam de Groot van de PvdA fractie Lansingerland en André Molenaar adjunct-directeur van Melanchthon Business School. Natuurlijk kunnen de bezoekers volop aan het debat meedoen.

Het debat wordt gehouden in de Melanchthon Business School, Wilgenlei 2B, 2665 KN Bleiswijk. Iedereen is van harte welkom!

Meer informatie bij: Gerard Bovens, voorzitter PvdA Lansingerland, bovens49@hetnet.nl

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

Onze advertentie voor 20 maart

Tot slot: De komende week is het voorjaarsreces en komt er ook geen weekbericht uit. Tijd dus om nog even deze site te checken: https://zuidholland.pvda.nl/verkiezingen/

We zien u graag op maandag 4 maart in Bleiswijk om over de N-209 en andere kwesties rond verkeersveiligheid te praten. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

Zwembad badend in de zon

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-feb-2019/

Brug over de Zweth

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 FEB 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

En natuurlijk ook een foto van het ...

PvdA PvdA Lansingerland 20-11-2018 11:27

En natuurlijk ook een foto van het nieuwe PvdA Lansingerland afdelingsbestuur. Van links naar rechts: Erik Visser, Gerard Bovens, Sjaak van der Pluijm en Mark Kastelein.

Gerard Bovens is de nieuwe ...

PvdA PvdA Lansingerland 20-11-2018 11:16

Gerard Bovens is de nieuwe voorzitter van de PvdA Lansingerland. Tijdens de ledenvergadering van maandag 19 november vond een bestuurswisseling plaats. Voorzitter Raymond Tans, secretaris Loek Bergman en bestuurslid Greet Wijs namen tijdens de druk bezochte bijeenkomst afscheid. Tot nieuwe bestuursleden werden ook Erik Visser (secretaris) en Mark Kastelein benoemd. Sjaak van der Pluijm blijft de penningmeester. Het nieuwe bestuur staat al direct voor een aantal uitdagingen: de campagnes voor de Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen op 20 maart 2019 en de Europese verkiezingen op 23 mei. Bovendien verschijnt begin 2019 het 500ste weekbericht van de PvdA-fractie. Het weekbericht, uniek in Nederland, wordt al vanaf januari 2007 gepubliceerd. Natuurlijk zullen fractie en bestuur hier feestelijk aandacht aan gaan besteden.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 3 T/M 9 NOV 2018

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 11-11-2018 16:10

Dit is weekverslag nummer 489 van de PvdA fractie in Lansingerland. Op dinsdagavond waren er twee technische toelichtingen voor de leden van commissie Ruimte: één over het bod dat de gemeente Lansingerland deed aan het samenwerkingsverband voor woningmarktafspraken in de regio Rotterdam en één over de plannen voor veiligere, goed doorstromende rotondes. Beide belangrijke thema’s voor de PvdA-fractie. En we kunnen alvast verklappen: er komt een tunnel, maar niet waar wij deze het meest nodig achtten.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Bevolkingsgroei in Parkzoom en Rodenrijsezoom.

SOCIALE WONINGBOUWPLANNEN VAN ONZE GEMEENTE

Onze fractie heeft er al járen op gehamerd: het aantal sociale huurwoningen in Lansingerland moet omhoog en bij voorkeur minimaal 20% van de totale woningvoorraad zijn. Nu ligt dat percentage op 19%. Er is lokaal en regionaal behoefte aan sociale woningen. Mensen die zich inschrijven als woningzoekenden bij Woonnet Rijnmond, waar ook de woningen van 3B-wonen in de pool zitten, krijgen te maken met een wachttijd van flink wat jaren, afhankelijk van hun behoeften en eisen. Jongeren vinden hier nauwelijks een woning. We gaven tijdens het debat op 1 november over de begroting 2019-2022 en het collegeprogramma al aan grote onvrede te hebben met de losse manier waarop de 20% grens nu wordt gehanteerd. Het was toen reden voor onze fractievoorzitter om een stemverklaring af te leggen.

Bij de presentatie over sociale woningbouw afgelopen dinsdag werd duidelijk dat het inderdaad helemaal niet de bedoeling is om de 20% norm te halen. “We zitten nu op 19%. De 20% is een richtgetal, maar er ligt al veel vast aan bouwplannen en daar kunnen we niet zomaar van afwijken”, zo werd uitgelegd. “Effectief heeft Lansingerland 241 corporatiewoningen bijgebouwd in de afgelopen jaren en dat kan je van de andere gemeentes niet zeggen, want daar is vaak ook veel gesloopt of verkocht”. Liggen de ambities van de regio en Lansingerland wel in één lijn? De regio wil voldoende sociale woningen realiseren ten opzichte van de totale woningvoorraad en wil ook graag een meer evenwichtige spreiding en betere betaalbaarheid. Lansingerland wil “in passend tempo groeien naar een omvang van 75.000 inwoners” en wil “huidige inwoners van Lansingerland aansprekende en bereikbare woningen bieden…met een grote variëteit aan woningen in verschillende prijsklassen, zowel koop als huur”. Wat een gek verhaal eigenlijk. Hoezo, voor huidige inwoners? We trekken met de prijzen van onze woningen toch vooral de Rotterdammers met de dure auto’s en af en toe een BN-er uit Amsterdam? En jongeren en mensen met lage inkomens zijn gedwongen te verhuizen naar één van de omliggende gemeentes van Lansingerland? Het college redeneert: aanbod creëert vraag en aangezien we binnen Woonnet Rijnmond verhuren, zouden we alleen maar bouwen voor import. Zo lijkt een deel van de fracties er ook in te zitten. Het bod aan de provincie kwam dus uit op (maar) 750-1000 sociale huurwoningen erbij bouwen tot 2030. We zijn natuurlijk benieuwd wat de provincie Zuid-Holland van het bod vindt. De provincie wil namelijk zeker weten dat de doelgroep goed gehuisvest wordt en dat er meer spreiding is. Wilderszijde, waar het geplande percentage sociaal nu op 20% staat, loopt daarbij nog wel een risico. Daar moet een bestemmingsplan worden vastgesteld. Wat nu als de provincie dit percentage liever hoger ziet? Bij de eerstvolgende vergadering van commissie Ruimte van 4 december a.s. zullen we samen met GroenLinks een bespreekstuk agenderen, waar het ‘bouwen voor eigen behoefte’ versus ‘solidair bouwen in de regio’ een belangrijke vraag zal zijn. De onderzoeksresultaten over woningbehoefte in de regio, die de commissie Ruimte inmiddels heeft ontvangen, zullen daarvoor de basis vormen. Binnenkort dus meer hierover.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Bouwen bij de HSL in Bergschenhoek

ROTONDES AANGEPAKT VOOR VEILIGHEID EN DOORSTROMING

 Bij de commissie Ruimte was er ook een uitgebreide uitleg over plannen voor verbetering van veiligheid van zeven grote rotondes in Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Verkeersveiligheid is belangrijk, maar de doorstroming van verkeer op de rotondes moet ook verzekerd zijn. Het speciaal gemaakte filmpje ‘Niek en de zeven rotondes’ illustreerde de onveilige situatie op deze rotondes. Niek is een jongen van een jaar of 15, die een aardig tempo heeft en houdt van de kortste weg over de rotonde. De problematiek bij de verschillende rotondes varieert: soms zijn fietsers niet goed zichtbaar door een heg, soms zitten ze in een dode hoek, soms naderen de auto’s te snel of fietsen de fietsers tegen het verkeer in, soms verschillen de voorrangsregels van rotonde tot rotonde en raken automobilisten in de war. U weet dat de rotonde bij de Oudelandselaan/Klapwijkse weg al jarenlang onze aandacht heeft. Het is een belangrijke route voor schoolgaande kinderen, van en naar de sportvelden en naar het centrum van Berkel. Scheiden van auto’s en fietsers is de enige veilige manier, wat ons betreft, en wij pleitten dus voor ondertunneling. Met onze petitie die we begin 2018 startten haalden we 1571 handtekeningen op bij bezorgde ouders, sportclubs, scholen en anderen. Uit het Masterplan voor de wijk Westpolder-Bolwerk bleek destijds dat er in 2002 al een fietstunnel gepland stond tussen de Leeweg en de Klapwijkseweg, halverwege de Oudelandselaan en de brug bij ’t Manneke. Onze scheidend fractieleider Gerard Bovens zei in maart 2018: “Eén blik van het college op het Masterplan 2002 had aanleiding moeten zijn om een gedegen technisch onderzoek te laten doen naar de haalbaarheid van bouw van een fietstunnel. Dit is niet gebeurd. Er is alleen onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de rotonde aan te passen terwijl tegen de raad werd gezegd dat de aanleg van een tunnel technisch veel te ingewikkeld en te duur was. Het Masterplan Westpolder-Bolwerk laat zien dat dit niet spoort met het verhaal van zestien jaar geleden”. De Fietsersbond is overigens ook geen voorstander van ondertunneling. Leest u het allemaal nog maar eens rustig door in het meest recente stukken op onze website. Fietstunnel Oudelandselaan legt hypotheek op nieuwe college en College jokt over haalbaarheid tunnel.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Rotonde bij Oudelandselaan/Klapwijkse weg

Toeval of niet, de ambtenaren bewaarde ‘onze’ rotonde tot het laatst. Het werd zo best een beetje spannend. Wat blijkt: daar zit nu géén tunnel in de planning, maar een zogenaamde ‘turborotonde met een Schiedamoplossing’. Daarbij worden de fietsoversteken verder van de rotonde afgelegd, zodat de automobilisten de fietsers niet in hun dode hoek kunnen hebben. Sam de Groot vroeg terecht of dat dan juist niet gevaarlijker is, omdat de auto’s met hoge snelheid (vooral op de Klapwijkseweg vanuit richting Pijnacker) naderen. Die ‘Schiedamoplossing’ is in Schiedam pas een jaar getest, maar levert inderdaad minder ongelukken op. Sam bleef doorvragen. “Hoe kun je van kleine kinderen verwachten dat ze veilig door zo’n file van auto’s oversteken? Niek is een oudere jongen, de kinderen die hier fietsen zijn vaak nog in de leeftijd van de basisschool. Hebben jullie ook met basisscholen en sportverenigingen gesproken?”. De ambtenaren gaan op pad naar die partijen met het filmpje van ‘Niek en de zeven rotondes’. Valmir Xhemaili vroeg nog of er meer verlichting op de rotondes mogelijk is voor veiligheid. Dat is inderdaad een aandachtspunt.

Waar wél een tunnel komt, op termijn, is de rotonde bij de Raadhuislaan, dus de rotonde bij de brandweerkazerne. Dit is de drukste rotonde in de spits volgens tellingen. Er komt veel fietsverkeer ook uit het AMG Schmidtpark razen. Het plan is om een fietstunnel te maken vanaf de Landscheiding naar het AMG Schmidtpark. Voor snelle, regionale fietsers. Denk dan eens door hoe je vervolgens langs de skatebaan en chillplek het nieuw aan te leggen fietspad langs het Berkels dijkje op kunt razen….Dat is nog wel een uitdaging! Het moet een belangrijke verbetering voor de regionale fietsroute worden. En het is ook belangrijk voor ontsluiting van Wilderszijde. Kosten: 3 miljoen. Valmir vroeg nog naar subsidies vanuit het Rijk. Het blijkt dat deze gelden via de Metropoolregio komen, gericht op doorstroming en veiligheid. Regionaal fietsverkeer gaat dus boven de veiligheid van onze schoolgaande en sportende kinderen. Eén van de vele onverwachte moves van het college van Lansingerland. Op 15 januari 2019 wordt dit in commissie Ruimte besproken.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Straks geforceerd tunnelgebruik bij rotonde Randweg-West Bergschenhoek

 Tot slot: Er ligt weer een commissieweek in het verschiet. Alleen voor commissies Ruimte en AB, want voor Samenleving waren geen agendapunten. Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Op maandag bezoekt Lucas Vokurka, de nieuwe gemeentesecretaris, ons bij de fractievergadering. Wij wensen u een goede week!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

 Klimmen in het AMG Schmidtpark blijft leuk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Zingen tegen angst in het donker is binnenkort niet meer nodig

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Trainen met de mountainbike kan ook in het AMG Schmidtpark

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Liever chillen in het park? Kan ook!

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 3 T/M 9 NOV 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 JUNI 2018

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Lansingerland 24-06-2018 13:26

Dit is weekverslag 478 van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een gewone week met drie commissievergaderingen. Een discussie over korte termijn oplossing voor kort parkeren in Berkel centrum en wat nieuws over RtHA waren de belangrijkste onderwerpen bij commissie Ruimte, de jaarstukken 2017 lagen op tafel bij commissie AB en de jaarrapportage sociaal domein 2017 werd besproken bij commissie Samenleving. De foto’s van de Rotte en Hoeksekade zijn weer van Gerard Bovens, die is immers nog meer op pad dan voorheen.

VAKER OP DE FIETS EN MINDER VLIEGEN?

De commissie Ruimte van 19 juni startte met een uitgebreide discussie over een bespreekstuk ingebracht door CDA om de ‘gesignaleerde problematiek’ in Berkel centrum voor kort parkeren op te lossen. Dit speelt blijkbaar vooral op woensdag tijdens de markt en op zaterdag. Met name aan de oostzijde, dus bij de kerk, is de druk hoog. De diverse insprekers, die o.a. de winkeliers vertegenwoordigden, zien een oplossing in instellen van een blauwe zone in de Terpstraat. Verder werd geopperd dat de winkeliers zelf en hun personeel achter de Xenos zouden kunnen parkeren en vandaar de wandeling maken naar het oostelijke deel. Dat laat plek voor consumenten dichterbij de winkels. Tot slot zou de parkeergarage in het voormalige pand van huisvesting van de Jumbo soelaas bieden. Sam de Groot was verbaasd dat dit ineens opkwam. Bij het opheffen van de 25 parkeerplaatsen bij het Vierkantje was alles toch in orde verklaard? Hij en de meeste andere sprekers misten de feiten om de discussie goed te voeren. Zijn er metingen gedaan waaruit inderdaad grootschalige verkeersproblematiek blijkt? GroenLinks verwacht bij een blauwe zone een waterbed effect naar achterliggende woonwijken. Dit punt heeft alles te maken met de nieuwe inrichting van centrum Berkel, waarbij onevenwichtigheid wordt verwacht in het aantal parkeerplekken aan de westzijde (ongeveer 650) en oostzijde (ongeveer 350). Hiermee zijn de winkeliers aan de oostzijde bang klandizie te missen. Wethouder Fortuyn ziet de Terpstraat als een druppel op een gloeiende plaat, het levert misschien 40 tot 50 parkeerplekken op, maar niet op zaterdagochtend. Er wordt fiks geïnvesteerd in de beleving van Oost naar West en vice versa, via herinrichting van het plein bij ‘t Vierkantje. Het gesprek met nieuwe eigenaar van het “Jumbopand” loopt en de parkeerplaats bij de Hergerborch kan mogelijk bij herontwikkeling ook tijdelijk een blauwe zone zijn. De wethouder zegde toe een onderzoek te doen. Op verzoek van Sam ook nadrukkelijk onder de omwonenden en met duidelijk verzoek aan de winkeliers ervoor te zorgen dat personeel niet de hele dag parkeert op de meest aantrekkelijke plekken voor publiek. Gedragsverandering is nodig. Ook, zoals diverse partijen zeiden, van winkelend publiek: kom voor kleine boodschappen eens wat vaker op de fiets. Al is dat voor de vele Rotterdammers die hier graag komen shoppen waarschijnlijk een brug te ver.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Fietsen langs de Rotte is lekker, maar dat kan ook naar Berkel voor een boodschap

Verder werd het conceptadvies van kwartiermaker Ewald van Vliet besproken, waarin wordt voorgesteld om een omgevingsmanager (later steeds ombudsman genoemd) aan te stellen voor RtHA. Dit conceptadvies is aangeboden aan de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Rotterdam (CRO). Ook de raad van Lansingerland kreeg nu de mogelijkheid om te reageren. De opgehaalde input zal met een brief aan van Vliet worden aangeboden. Begin juli wordt het definitieve plan verwacht. Sam de Groot merkte op dat we hiermee afwijken van de afgesproken procedure. We zouden een ombudsman aanstellen nádat het luchthavenbesluit zou zijn vastgesteld door de minister. Er bestaat anders de kans dat de ombudsman, bewust of onbewust, een rol gaat nemen in het te nemen besluit en een speler gaat worden, naast bijvoorbeeld CRO en ministerie. Met het uitstellen van het besluit door de minister tot 2023 is het dus onvermijdelijk dat de ombudsman erin betrokken raakt. Fortuyn legde uit dat de ombudsman geen klachtenbureau is, maar processen op gang moet brengen, en bijvoorbeeld meer onderzoek kan voorstellen. Wachten tot na het luchthavenbesluit is niet wenselijk. Ook CU benadrukte dat de rol van de ombudsman een aandachtspunt moet zijn. Verder was er discussie over een verslag van een gesprek met minister Van Nieuwenhuizen in mei j.l. De minister koppelt de besluitvorming over de lange termijn ontwikkeling van RtHA aan de luchtvaartnota 2020-2040 (gereed 2019) en aan de herziening van de indeling van het Nederlands luchtruim (niet eerder dan 2023 gereed). In het verslag staat een spannende zin, aldus Sam: “Tot die tijd is de minister slechts bereid te bezien of een marginale toename van de geluidsregistratie kan worden vergund indien er regionaal draagvlak is.” Sam de Groot: het luchtvaartbesluit is uitgesteld tot 2023, maar per 2019 ligt de nieuwe nota er, met onder andere de verdeling van de geluidsruimte over de verschillende vliegvelden. Dan begint er eigenlijk weer een nieuw traject over het luchtvaartbesluit, dus nieuwe onderhandelingen. Wethouder Fortuyn vond lastig om in te schatten wat de minister met ‘draagvlak’ bedoelt, of wat ‘marginaal’ is. Raden van Rotterdam en Lansingerland en Provinciale Staten hebben toch heel duidelijk gemaakt dat er géén draagvlak is voor uitbreiding van de geluidscontouren. “We volgen het met argusogen”, zei Fortuyn. Volgens hem wordt er voor 2023 geen besluit genomen m.b.t. verzoeken die het vliegveld indient.

Overigens was het ontluisterend om in de media te lezen dat er maar ongeveer honderd demonstranten zaterdagmiddag de moeite hadden genomen om in het centrum van Rotterdam te demonstreren tegen vliegtuigoverlast. Dat was onderdeel van een landelijke actie, waarin omwonenden klagen dat minister Van Nieuwenhuizen te weinig luistert naar de kritiek. De D66 en GroenLinks fracties waren prominent bij de ‘manifestatie’ aanwezig.

Zie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/169961/Demonstranten-Stop-groei-luchtvaart

Onze fractie zal overigens, net als eerdere jaren, weer eens langs gaan bij het vliegveld om ook van directeur Ron Louwerse en zijn collega’s te horen hoe zij tegen dit alles aankijken. Het vliegveld vervult tenslotte ook een functie voor banen, bedrijvigheid, vervoer en allerlei stagemogelijkheden.

Tot slot kreeg Valmir Xhemaili van wethouder Fortuyn de toezegging dat, zodra de reactie van de MRDH er is op onze zienswijze op de vervoersplannen 2019, er een berichtje naar de raad zal gaan. Dit ging over zeker stellen van busvervoer tussen Bleiswijk en station Lansingerland – Zoetermeer van, per begin 2019.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Koeien langs de Hoeksekade wapperen hun staart naar alles wat vliegt

COLLEGE GAAT EINDELIJK SCHERPER AAN DE WIND ZEILEN

De jaarstukken 2017 kwamen vrij laat en alleen wethouder Abee en Arends waren aanwezig. Hierdoor kon een aantal vragen die gesteld werden bij commissie AB op 20 juni niet naar behoren worden beantwoord. Diverse fracties, waaronder CU en VVD vonden dat het nu maar eens klaar moest zijn met de hoge jaarlijkse positieve saldo’s van de jaarrekening. Ook dit jaar wordt weer bijna 10 miljoen euro in de algemene reserve gestopt. Ook het weerstandsvermogen mag wel lager. De PvdA fractie vindt al jaren dat er geld moet worden geïnvesteerd in (sociale) voorzieningen in de groeiende gemeente, in plaats van nog weer verder aanvullen van de algemene reserve.

Hamid Azzouzi sprak namens de PvdA fractie dank uit aan college voor het opstellen van de jaarstukken en de beantwoording van de technische vragen. De jaarstukken zijn helder en goed leesbaar, ook complimenten voor de organisatie. We zien dat veel doelstellingen in 2017 gerealiseerd zijn. Daar zijn we blij mee! De resultaatbestemming is volgens de PvdA fractie prima, maar we maken ons zorgen over de omvang van de overhevelingen. We begrijpen dat we in 2017 niet alles hebben kunnen uitvoeren, maar een totaal budget van 1,4 miljoen aan overhevelingen geeft ons geen goed gevoel. Hamid stelde een vraag over het integraal huisvestingsplan van primair onderwijs (IHP), dat genoemd werd in het jaaroverzicht, maar de wethouder gaf aan dat dit bij de betreffende wethouder (Van Tatenhove) ligt. Zie bij commissie Samenleving. Verder stelde Hamid een vraag over beleidsveld Jeugd, die inhoudelijk beter bij de jaarrapportage Sociaal Domein paste.

Wethouder Abee gaf in zijn beantwoording aan de fracties aan ‘voorzichtig positief’ te zijn, maar gaf toe dat het nieuwe college scherper zal begroten. Interessant was om te horen dat al het vastgoed bij één portefeuillehouder komt, ook onderwijshuisvestiging.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

De Rotte, plezierrivier

JAARRAPPORTAGE SOCIAAL DOMEIN

Bij commissie Samenleving op 21 juni lag de jaarrapportage 2017 op tafel. Het wordt door de jaren heen een steeds overzichtelijkere en meer informatieve rapportage. In de aanloop naar de vergadering stelde onze fractie technische vragen over de jonggehandicapten zonder werk en inkomen en over twee van de pilots, nl. de ‘Challenge Smitshoek’ en de pilot ‘Het Nieuwe Wij’. U kunt vragen en antwoorden in de agendabundel lezen (technische vragen Samenleving). Wij pikken de onderwerpen later weer op.

Petra Verhoef sprak namens onze fractie in de eerste termijn. Het gaat goed in Lansingerland in het Sociaal Domein, schrijft de rapportage: “Maar liefst 93% van al onze inwoners beschouwen wij als zelfredzaam: zij maken geen gebruik van maatwerkvoorzieningen maar redden zichzelf, met steun van familie, vrienden en eventueel vrij toegankelijke voorzieningen.” Het is wel op zijn plaats om daar ook nadrukkelijk de inzet te noemen van de vele vrijwilligers die Lansingerland kent, die vanuit de verschillende maatschappelijke partners keihard meewerken; zonder hen zouden beduidend minder mensen zichzelf redden.

De PvdA-fractie is blij om te zien dat een aantal zaken nu veel beter lopen dan 2 jaar geleden, toen wij ons ernstig zorgen maakten. Een paar punten die we willen noemen, omdat we ze destijds onder andere aankaartten: Er wordt veel meer gebruik gemaakt van de collectieve ziektekostenvoorzieningen, waarschijnlijk ook omdat er een speciaal pakket is voor ernstig chronisch zieke inwoners en mensen met een beperking voor wie bepaalde tegemoetkomingen en compensaties voor ziektekosten waren afgeschaft. Ook blijkt dat de verschillende vormen van inkomensondersteuning, met name voor kinderen, zoals het Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds en Stichting Leergeld vaker worden benut. De fondsen zijn uitgebreid en ook het Kindpakket is uitgebreid. Toch blijft voor ons de vraag: worden allen kinderen in armoede bereikt en is uiteindelijk ook een volledige participatie mogelijk? Wij denken, op basis van diverse interviews met families in armoede, dat dit niet zo is. Tot slot is de hoogte van de eigen bijdrage in Wmo-maatwerkvoorzieningen verlaagd voor de kwetsbare huishoudens, waarmee de kans op zorgmijding afneemt. Dat is goed.

Toch zijn er nog een aantal punten die aandacht vragen: jeugdzorg, monitoring participatie (met name jonggehandicapten) en klanttevredenheid. Meest zorgwekkend voor onze fractie, en ook de meeste andere fracties, is het feit dat steeds meer cliënten uit de doelgroep jeugd gebruik maken van een maatwerkvoorziening. De rapportage stelt dat deze stijging aansluit bij een landelijke trend: sinds 2015 is het aantal jongeren dat gebruik maakt van een vorm van jeugdhulp met 11% gestegen. Volgens figuur 4 op blz. 8 in de jaarrapportage is er bij ons in Lansingerland sinds 2015 een stijging van 16% geweest.

In 2018 zal de Gemeente een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de oorzaken, prognose en beheersmaatregelen van deze toename, zo staat te lezen. We kunnen als raad het hier bij laten en gewoon wachten tot het onderzoeksrapport onze kant opkomt, maar de PvdA fractie stelt voor dat we hier toch concreter bij betrokken worden. Er zijn vaker onderzoeken geweest waar we achteraf niet tevreden waren met vraagstelling en cijfers. Kan de raad betrokken worden bij de vraagstellingen en de opzet van het geplande onderzoek naar oorzaken, prognose en beheersmaatregelen? De PvdA fractie zou ook graag zien dat dit onderzoek niet in isolatie plaatsvindt. Dit is immers een landelijke trend, dus andere Gemeentes kunnen waardevolle inzichten hebben en als referentie dienen.

Daarnaast stelde Petra de vraag die Hamid Azzouzi niet beantwoord kreeg bij commissie AB: we zien dat er in 2017 en daarvoor financieel veel is ingezet op het preventie in de jeugdzorg. Echter, we zien dat de kosten en de aantallen jongeren die een maatwerkvoorziening gebruiken steeds verder stijgen. Hoe verklaart de wethouder dit vraagstuk? Zijn onze preventiemaatregelen wel effectief? Kan dit in het geplande onderzoek mee worden genomen?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Fietsbrug over de Rotte, richting Rotterdam-Ommoord

Op het onderwerp over jonggehandicapten vroegen we onder andere of de wethouder ons in de monitoring voortaan specifiek gaat informeren over jonggehandicapten. Uit de beantwoording van onze technische vraag hierover, bleek dat men de meeste jongeren wel in het vizier heeft en wethouder Arends zegde bij de beantwoording in de commissie toe dat deze groep voortaan ook in de jaarrapportage wordt opgenomen. Verder meldde wethouder Arends dat het klanttevredenheidsonderzoek onder gebruikers van participatievoorzieningen inmiddels is afgerond. Onze fractie sprak de hoop uit dat het responspercentage daar hoger zou liggen dan de schamele 17% onder gebruikers van Jeugdhulp in 2017, waaruit overigens bleek dat 25% niet tevreden was. En passant meldde de wethouder nog dat de samenwerking met de ‘sociale dienst’ van Zoetermeer niet bevalt. Dit gaat over fraudeopsporing rond uitkeringen. De tijden van bureau Investiga (‘no cure, no pay’ opsporing van fraude, waar onze fractie zich heftig tegen verzette en waarbij wethouder van Tatenhove uiteindelijk de samenwerking stopzette) zullen hopelijk niet terugkeren. Verder gaf wethouder van Tatenhove een toezegging dat de raad input mag geven op het geplande onderzoek naar vraagstellingen en de opzet van het geplande onderzoek naar oorzaken, prognose en beheersmaatregelen rond de toename van jongeren die een maatwerkvoorziening krijgen. Het wordt een bespreekstuk in september als de raad dat wil. Tot slot gaf de wethouder aan dat zij en wethouder Fortuyn aan de slag gaan met de Rookvrije Generatie. Dat hadden we haar natuurlijk al ingefluisterd op de bijeenkomst van de ASD.

Tot slot stelde Valmir Xhemaili een rondvraag, die we als fractie ook al in iets andere vorm in het najaar van 2017 stelden. “Uit de beantwoording van de technische vragen bij commissie AB begrijpen we dat het integraal huisvestingsplan (IHP) primair onderwijs pas in 2019 geactualiseerd wordt. In 2017 zijn alleen maar de leerlingenprognose opgesteld, met onder meer de meest recente leerlingentellingen en woningbouwplanning. De actualisatie van het IHP is dus vertraagd. We weten dat een aantal basisscholen, voornamelijk in Bleiswijk, ernstige huisvestingsproblemen heeft. We hebben de volgende vragen aan de Wethouder. Worden deze huisvestingsknelpunten in 2019 opgelost? En zijn dat structurele oplossingen?”

Wethouder van Tatenhove kwam natuurlijk weer met het verhaal dat het ruimtegebrek in de Anne Frankschool kan worden opgelost door gebruik te maken van lege lokalen in de De Poort, een oplossing waar geen van beide scholen zich kan vinden, naar ons weten. We gaan hier verder mee aan de slag. Het hele proces is wat ons betreft onvoldoende transparant en te traag om op de urgente ruimtevraag van de Anne Frankschool in te springen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

De skihelling aan de Rotte.

Tot slot: Er is volgende week op woensdagavond een beeldvormende avond over ‘een alternatief programma Bleizo-West’, waarbij als climax en maquette wordt onthuld. Dat willen we natuurlijk niet missen. Op dezelfde avond ook meer nieuws over De Snip en rest van centrum Bleiswijk. De termen ‘bindend, bruisend, boeiend’ blijken nog in zwang te zijn. We berichten daarover natuurlijk later. Op donderdag bespreken de gezamenlijke commissies de kaderbrief: summier en vooral financiële getallen. In Rotterdam is het dinsdag heel spannend: de (PvdA) wethouders worden bekend gemaakt. Het zullen, hoe dan ook, goede bekenden van ons zijn. Dat is fijn voor onze politieke slagkracht in de regio. Goede week!

 Aflevering 478 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

De Hoeksekade ligt er weer netjes bij, wel uitnodigend voor de ‘racers’

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Gehuchtje Rotte

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 JUNI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 APRIL 2018

PvdA PvdA VVD CDA Lansingerland 26-04-2018 20:42

Dit is al weer nummer 472 in de reeks van onze weekverslagen. In deze week waren er twee avonden introductie voor nieuwe en oude (duo)raadsleden op een aantal grote dossiers, waaronder de grondexploitaties en het sociaal domein. We delen in ons weekbericht twee relevante zaken voor Lansingerland die samenhangen met landelijke berichten: gevaarlijke provinciale wegen en jonggehandicapten zonder werk. We sluiten af met het prachtige afscheidsinterview dat Freek Zijlstra van De Heraut met Gerard Bovens hield. En wat nieuws over de coalitievorming.

‘N209 IS EEN ZORGENWEG’

“De N209 is een zorgenweg”, berichtte het AD Rotterdam afgelopen woensdag 25 april. De krant meldt dat er op deze weg in vier jaar tijd vijf doden vielen. Vooral het traject tussen Bergschenhoek en Bleiswijk geldt als erg gevaarlijk. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Het Kabinet maakte deze week bekend dat het 50 miljoen wil gaan uittrekken om de verkeersveiligheid op provinciale wegen te gaan verbeteren. Het ligt voor de hand dat er snel ook extra geld zal worden uitgetrokken om de N209 veiliger te gaan maken. Dit geldt niet alleen de veiligheid voor het autoverkeer maar ook die van de vele fietsers die deze weg moeten oversteken. Zie hierover ons weekbericht van 3 weken geleden: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-31-maart-t-m-6-april-2018/

Van wethouder Simon Fortuyn mag verwacht worden dat hij, samen met de verantwoordelijk Gedeputeerde Floor Vermeulen, onmiddellijk in contact treedt met de minister van I&W om een beroep te doen op deze extra gelden. Een snelle verbetering van de N209 is des te meer nodig omdat, na het gereed komen van de A16-Rotterdam, de drukte op deze weg nog groter zal gaan worden. Bovendien zal het aantal inwoners en de economische activiteiten in de hele regio die de N209 doorkruist, blijven groeien. Dit vraagt om een ingrijpend en integraal debat over hoe de toekomst van deze weg er qua capaciteit, verkeersveiligheid en geluidshinder uit moet gaan zien. De huidige aanpak van wethouder Fortuyn valt te kenschetsen als “pappen en nathouden, zonder concreet resultaat”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

Dorpse rust in Bleiswijk

HOE HOUDEN WE ONZE JONGGEHANDICAPTEN IN BEELD?

Het aantal laagbegaafde en gehandicapte jongeren dat zonder uitkering thuis zit stijgt snel, berichtte de Volkskrant op 24 april. Het lukt hen niet aan werk te komen. De uitkering voor jonggehandicapten, de Wajong, bestaat voor hen vaak niet meer. Gemeenten die nu verantwoordelijk zijn, slagen er nauwelijks in hen aan betaald werk te helpen. Dit bericht komt voor de PvdA-fractie niet als een verrassing. De Wajong is er nu alleen nog voor jongeren die absoluut niet kunnen werken. Ook niet in deeltijd of met aanpassingen. Alle jongeren die over een restcapaciteit beschikken, moeten aan het werk. Lukt dit niet (en dit geldt helaas nog steeds voor een zeer groot deel van deze jongeren), dat rest alleen het loket van de sociale dienst. Een zelfstandige bijstandsuitkering zit er tot je 27ste echter niet in en bovendien wonen deze jongeren vaak nog bij hun ouders thuis. Veel jongeren melden zich niet omdat een uitkering er niet in zit. Zo raken deze jongeren buiten beeld van de gemeente die de wettelijke opdracht heeft om ook deze jongeren te helpen om werk te vinden.

De PvdA-fractie maakt zich al lange tijd zorgen over de kansen op de arbeidsmarkt van deze kwetsbare groep Lansingerlandse jongeren. Wij zijn heel benieuwd of en in welke mate het door de Volkskrant gesignaleerde probleem ook in Lansingerland bestaat. Hoeveel jongeren van 18 jaar en ouder met een beperking die nu buiten de Wajong vallen en die geen onderwijs meer volgen, telt Lansingerland precies en met hoeveel van hen werkt de gemeente aan het vinden van werk? De PvdA-fractie komt hier binnenkort zeker op terug in de raadscommissie Samenleving en wil daarom graag in contact treden met jongeren en hun ouders die deze problemen aan den lijve ondervinden. Neem dus s.v.p. contact met ons op. Wij hebben uw verhalen en ervaringen nodig!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

De bibliotheek in de Snip in Bleiswijk. Straks in ’t Web

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

Gerard tijdens ‘foto-shoot’ in 2016 met fotograaf Leo Huizinga

AFSCHEIDSINTERVIEW MET GERARD BOVENS:

“Lansingerland is geworden wat ik ervan verwachtte”

De Heraut publiceerde deze week een afscheidsinterview met Gerard Bovens. Het verhaal werd opgetekend door politiek verslaggever Freek J. Zijlstra. Voor de lezers van het weekbericht die niet kunnen beschikken over de Heraut volgt hier het vraaggesprek.

De PvdA-fractie werd de afgelopen elf jaar geleid door Gerard Bovens. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen stelde hij zich niet meer herkiesbaar en droeg het stokje over aan Petra Verhoef. Wie is de mens Bovens achter de partijman? We hadden een gesprek met hem over zijn werk in en voor de samenleving en hoe hij in de politiek verzeild raakte.

 Gerard Bovens (1949) studeerde in 1972 af aan de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH) in Rotterdam, de voorloper van de Erasmus Universiteit. Bovens: “Dat was nog een brede opleiding, waarin een jurist naast de wetskennis inzicht in het maatschappelijk veld moest verwerven, geschoold werd in de economie en psychologie van de mens en criminologie een hoofdvak was.”

Hij leerde tijdens de studie Marijke kennen, waarmee hij nog steeds samen is. Bovens maakte als voorzitter de oprichting van de Rechtswinkel in Rotterdam in 1970 mee. Hier kon de onbemiddelde inwoner terecht voor juridisch advies of bijstand. Studenten en vrijwilligers runden de tent geheel belangeloos en deden daar een schat aan ervaring op.

Waar maakte je uiteindelijk je werk van?

Bovens: “Die beginjaren ’70 was een tijd van aanpakken en maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen. Ik schreef mee aan het zwartboek over de sociale dienst van Rotterdam en was 23 jaar toen ik aangesteld werd als chef van de afdeling werkloosheidsuitkeringen in Leiden.”

Bovens kon direct aan de bak omdat door massaontslagen in de industrie het aantal uitkeringsgerechtigden explosief steeg. Dat vroeg om een proactieve aanpak (hoewel ze die term toen nog niet kenden) en zo werden Bovens en zijn medewerkers kwartiermakers die banen moesten creëren en daarvoor letterlijk en figuurlijk de ruimte kregen. “We zaten toen ook al in een decentralisatiegolf, waarbij de Rijksoverheid de eerstelijnszorg voor mensen met een uitkering op het bordje van de gemeenten legde.”

Bovens was inmiddels adjunct directeur geworden en werd uiteindelijk directeur van de afdeling Welzijn op het Stadhuis in Leiden, waarbij hij verantwoordelijk was voor het hele sociale domein. Vanaf toen raakte hij ook meer politiek betrokken. Hij pionierde met het opknappen van leegstaande oude fabrieken zodat kansrijke bedrijven er kleinschalig konden starten.

En toen was je werk klaar?

Bovens: “Vanaf 1985 was een omslag in denken waarneembaar. De sociale dienst in Leiden werd een voortrekker in maatschappelijke voorzieningen zoals de bestrijding van armoede, er kwam op grote schaal stadsvernieuwing en wetenschappelijke instituten en ambachtslieden vonden elkaar bij de oprichting van snel groeiende bedrijven. Dat was ook de tijd dat de eerste grote stroom vluchtelingen in Nederland opgevangen werden; eerst uit Vietnam en later uit het voormalige Joegoslavië. We organiseerden toen de succesvolle publiekscampagne “Leiden Stad van Vluchtelingen”.

Gerard Bovens verkaste nog een keer en werd ruim 10 jaar directeur van de sociale werkvoorziening voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. “Mijn insteek is dat bijna iedereen een zekere productie heeft en dus, rekening houdend met de beperking, altijd actief in het arbeidsproces betrokken moet kunnen worden. Het is dan de kunst om de relatief hoge organisatiekosten omlaag te brengen en de opbrengst van het productieproces groter te maken. Dus moet je zoeken naar gebieden waar dat mogelijk is, zoals de catering, detacheringen en het onderhoud van de openbaar groenvoorziening. Het gaat er vooral om dat de werknemers uit de beschutte werkplaatsen trots zijn op hun baan en daardoor zo goed mogelijk presteren.” “Het was een heel innovatieve aanpak. Ik heb er een fantastische tijd gehad!”

Hoe kwam je in de plaatselijke PvdA-politiek terecht?

“We werden in 2001 gevraagd ons beschikbaar te stellen voor de lijst van Berkel & Rodenrijs. Mijn vrouw Marijke is daar toen ingestapt. Ik hielp een handje mee en toen er sprake was van een herindeling, waarbij de drie dorpskernen werden samengevoegd, heb ik me in november 2006 beschikbaar gesteld als lijsttrekker. Dat was een intensieve periode, voor mij het begin van iets heel anders. We kwamen met vijf zetels in de raad. Ik heb meegeschreven aan het coalitieakkoord, en daarbij was het belangrijk de eigen identiteit van de drie dorpskernen te behouden. Tradities zijn belangrijk, maar daar moet je niet in blijven hangen.”

Wat verdient meer aandacht?

“We moeten mee met de ontwikkelingen in de Metropoolregio, en we moeten vooral niet achterblijven met bouwen. Kijk naar Zuidplas; daar worden de komende jaren 10.000 woningen gebouwd. Maar ook aan de andere kant, Delft en Zoetermeer, wordt langs de spoorlijn nog flink bijgebouwd. Als alles nu vlotjes verloopt, zijn wij in 2023 in Lansingerland zo’n beetje uitgebouwd. Dan wonen hier straks 70.000 mensen. Dan wordt het tijd dat we onze goede economische ligging gaan uitbuiten. Te verwachten is dat Lansingerland zal blijven groeien”.

Wat zijn je diepte- en hoogtepunt van de afgelopen jaren?

Gerard Bovens: “Het vertrek van wethouder Jan den Uil in november 2012 was het absolute dieptepunt. Hij zou zich schuldig gemaakt hebben aan belangenverstrengeling en ambtelijke corruptie, maar daarvoor heeft het Openbaar Ministerie helemaal geen bewijzen gevonden. Ik vond de conclusies van het ingestelde onderzoek toen ver onder de maat. De gemeenteraad liet Jan echter vallen; men heeft, vind ik, geen bestuurlijke moed en loyaliteit getoond”.

Hoogtepunt voor mij is dat Lansingerland geworden is wat ik ervan verwachtte. Ik wil daarbij de slagvaardigheid van wethouder Marc van Dijk (VVD) noemen, die in de bouwcrisis van 2013-2014 een blauwdruk voor de begroting maakte waarop Albert Abee (CDA) kon voortborduren. Het getuigde vooral van visie en moed om al nieuwe scholen te bouwen waar woonwijken nog in ontwikkeling zijn. Het lange termijn denken begint vandaag en daar heb je een goed ambtenarenapparaat voor nodig. Daar moet de komende jaren goed in geïnvesteerd worden en dan zal een goed ingewerkte PvdA-fractie doorgaan met het agenderen van onderwerpen die in de samenleving spelen. Dat is onze kracht!”

Tot slot: op donderdag 26 april kwam er een verlossend persbericht van formateur Paans dat – na een extra informatieronde – Leefbaar3B en VVD samen een voorstel op hoofdlijnen zullen schrijven voor een coalitieprogramma. Half mei zullen ze dit aan de andere politieke partijen presenteren. Als een partij zich voldoende herkent kan worden aangehaakt, eventueel met een voorstel voor een beoogde wethouder. Ook onze fractieleider steunde deze aanpak, maar onze fractie vindt het wel bijzonder jammer dat er onnodig veel tijd is verloren. Wat ons betreft wordt er in alle openheid gesproken over wie er wil aanhaken en hoe uiteindelijk de beslissing voor de winnende combinatie wordt gemaakt. Maar daarover meer na het meireces. In de week van 14 mei is het weer commissieweek. Geniet van het voorjaar!

 Aflevering 472 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

 Mooie rode boom in Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

 Hopelijk snel een jofel raamwerk voor coalitieakkoord

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 APRIL 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.