Nieuws van GroenLinks over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Afscheid van Carla Luja | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 12-07-2020 00:00

Op 11 juli namen we afscheid van onze fractiemedewerker, Carla Luja

Carla was 17 jaar lang ons gezicht naar buiten toe. Zij onderhield de contacten tussen burgers en organisaties enerzijds en onze fractie aan de andere kant.

Carla was ook altijd proactief; zo initieerde zij het groene lintje, dat langzaam uitgroeide tot een "merk" van GroenLinks Maastricht.

Ook de contacten met onze Belgische en Duitse zusterorganisaties werden door Carla (samen met Coen van der Gugten) opgebouwd en verdiept.

Ontelbare evenementen en huis aan huis acties werden door haar, onopvallend op de achtergrond, georganiseerd. Met haar hartelijke, verbindende natuur stond Carla op ieder moment klaar voor GroenLinks Maastricht.

Marlise Korsten sprak in deze geest een groot dankwoord uit en overhandigde enige zorgvuldig uitgekozen geschenken als blijk van onze erkentelijkheid voor Carla's werk en engagement.

Carla wilde haar afscheid graag met een gemeenschappelijke fietstocht vieren en zo maakten we  een mooie, grensoverschrijdende (zeer symbolisch!) fietstocht met diverse stops bij cultureel interessante plaatsen, waarbij onze wethouder Gert-Jan Krabbendam ons als gids diende.

Alles bij elkaar een mooie afsluiting van een mooie epoche.

Carla, dank je wel voor jou en voor alles, wat je voor ons gedaan hebt!

Bezuinigen in het sociaal domein kan niet zonder visie op het sociaal domein | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 10-07-2020 00:00

GroenLinks heeft een visie op het Sociaal Domein. Voor ons is het doel van ons beleid, dat iedere Maastrichtenaar mee kan blijven doen, dat Maastrichtenaren gezonder worden, dat uitgegaan wordt van wat nog wel kan, dat er maatwerk kan worden geleverd.

Natuurlijk met efficiënte en effectieve inzet van middelen. En daar moet het over gaan de komende maanden. Geven we ons geld goed en aan de goeie dingen uit? Moeten we ons geld gebruiken om mensen bovenwettelijke voorzieningen te geven die ze best zelf kunnen betalen? Moeten we het geld niet allereerst en bij voorrang besteden aan die groep mensen die het al heel moeilijk heeft (dus onder 110% van het Sociaal minimum moeten leven)? Moeten we niet veel fijnmaziger gaan werken; laagdrempelige voorzieningen in de wijken waar professionals van verschillende herkomst samen werken om oplossingen te zoeken die passen bij de hulpvraag van de inwoner en waarin die bewoner zelf mee kan denken? Dat zou toch tot minder rompslomp kunnen leiden, misschien tot minder indicaties en misschien ook (maar dat is niet het belangrijkste) tot lagere kosten.

Jullie hebben het allemaal gelezen en gehoord: het College is de grip op de uitgaven in het Sociaal kwijt en daarmee knaagt dat domein sluipenderwijs steeds meer aan andere belangrijke terreinen zoals cultuur, sport, groene projecten. Dat kan niet doorgaan. Die constatering wordt inmiddels door bijna iedereen gedeeld. En daarom staat ook GroenLinks voor akelige keuzes over bezuinigingen de komende maanden. We bekijken alle voorstellen heel kritisch tegen de achtergrond van boven beschreven uitgangspunten. En we beseffen donders goed, dat het belang van Cultuur niet onherstelbaar beschadigd mag worden door een aantal mooie culturele projecten zomaar uit het weefsel weg te snijden. En ons hoef je niks te vertellen over de urgente prioriteit die aan de doelstellingen van Groen, Klimaat en Duurzaam hangt. Ook die terreinen zijn onmisbaar voor de onbegrensde en ontspannen stad die Maastricht wil zijn.

Marlise Korsten

Vuurwerk!? | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 09-01-2020 00:00

L1 intervieuwt Marlise Korsten (onze fractievoorzitter) over vuurwerk

In het tweede filmpje wordt Marlise Korsten geïntervieuwd en zij geeft een duidelijk statement af.

naar de interviews

We hebben een nieuw huisvestingsplan voor het primair onderwijs vastgesteld! | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Vrijheid CDA PvdA Maastricht 22-12-2019 00:00

Afgelopen dinsdag is een nieuw plan voor de huisvesting voor ons basisonderwijs vastgesteld.

Hierin wordt besloten welke scholen gerenoveerd gaan worden en waar de Gemeente voor nieuwbouw gaat zorgen. In coalitieonderhandelingen was afgesproken dat hiervoor geld zou worden vrijgemaakt en dat is gelukt: er is voor deze nieuwbouw ongeveer €47 miljoen gereserveerd voor de komende periode (tot 2036).

Belangrijk uitgangpunt bij het plan is dat we brede scholen maken; kindcentra waarbij kinderopvang, basisschool en naschoolse opvang gezamenlijk gehuisvest zijn; en waarbij plaats is voor de kinderen die extra aandacht of zorg nodig hebben. Inclusieve scholen, zogezegd. Dat juichen we als GroenLinks van harte toe.

Het plan zag er evenwichtig uit, qua spreiding over de stad. Met één uitzondering: Wyck. Daar was het niet gelukt een goede locatie te vinden voor de plannen die in Wyck al langer gemaakt worden. Kinderopvang Samen Spelen heeft samenwerking gezocht met het basisonderwijs en met Kinderbehandelcentrum Grummelkes (Radar). Samen willen ze graag een inclusief Kindcentrum in Wyck. Dit initiatief vindt veel steun en terecht. Her enige gebouw dat nu nog in aanmerking komt is het Kumulusgebouw (Sint Maartenspoort2) en vanuit de Raad is er middels twee moties (PvdA en CDA) zeer sterk op aangedrongen om dit gebouw inderdaad deze bestemming te geven en dat dus in het herbestemmingsonderzoek mee te nemen.

Van GroenLinks uit heb ik daarnaast sterk gepleit voor bouwen op de strengste duurzaamheids normen (Energie Neutrale Gebouwen). De Gemeente kan dat niet helemaal zelf financieren omdat de huidige financiering die de Gemeente ontvangt nog gebaseerd is op het lagere duurzaamheidsniveau. We moeten dus op zoek naar extra financiers die het resterende bedrag bij kunnen leggen. Als we dat niet doen en op het lagere niveau gaan bouwen, bestaat een risico dat je na een paar jaar weer moet verbouwen en dan tegen veel hogere kosten!

Mijn motie bepleitte in ieder geval bij de eerste twee projecten (nieuwbouw JF Kennedy en Emile Wesley en de nieuwbouw op de Groene Loper) meteen het hoogste niveau uit te werken en extra geld te gaan zoeken. De wethouder heeft dat toegezegd en komt bij de Raad terug als dat niet mocht gaan lukken. De motie werd met ruime meerderheid aangenomen met 26 voor- 7 tegen (PvdA, PVV, Groep Gunther en PVM).

 

Marlise Korsten

Nee tegen sluiting Het Keerpunt | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 24-09-2019 00:00

De voltallige gemeenteraad sluit zich aan bij de burgemeestersbrief tegen de sluiting

De burgemeesters van Limburg stuurden een uitgebreide brief aan de Vaste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid waarin alle argumenten tegen de sluiting van het Keerpunt uiteen werden gezet.

Met gezamenlijke inspanning afgelopen weekend stuurde de voltallige Gemeenteraad er een Open Brief achteraan. Nu duimen dat het helpt.

Marlise Korsten

Vonnis kantonrechter over de “spionageaffaire” | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 19-09-2019 00:00

GroenLinks: Over en weer reflectie en de-escalatie op zijn plaats

GroenLinks heeft het vonnis van de Rechtbank van 17 september aandachtig gelezen. Het vonnis spreekt duidelijke taal over het handelen van de Gemeente.

De Gemeente heeft in het onderzoek naar de integriteitsmelding buitenproportioneel gehandeld en daarmee schade toegebracht aan het vertrouwen dat medewerkers in de bestuurders moeten kunnen hebben.

GroenLinks verwacht van het College dat het de verantwoordelijkheid daarvoor neemt. En dat daarnaast op korte termijn een voorstel voor aanpassingen in het integriteitsbeleid aan de Raad wordt voorgelegd.

De Limburger schrijft in zijn commentaar dat de-escalatie van beide kanten van het conflict geboden is.

Dat ligt in de lijn van onze bijdrage in het raadsdebat over de kwestie. De rechter zegt immers ook dat de Gemeente heel terecht de integriteitskwestie wilde onderzoeken.

Over het handelen van de ambtenaar wordt gezegd: ‘’Het is dan ook kwalijk en beschadigend dat deze conceptnotulen naar derden zijn doorgestuurd en dat daaruit zo selectief geciteerd is. Voor de degene die daartoe overging moet duidelijk zijn geweest, althans behoorde dit te zijn geweest, dat deze notulen nog niet definitief waren vastgesteld en reeds om die reden vertrouwelijk waren”. En daaropvolgend: ‘’Los daarvan dient in een publieke en politiek gestuurde organisatie als een gemeente de integriteit van de ambtenaar en de vertrouwelijkheid van bepaalde documenten hoog in het vaandel te staan.”

GroenLinks is ervan overtuigd dat 99,9% van onze ambtenaren dat ook vindt en ernaar handelt.

GroenLinks hoopt dat de ondernemingsraad en het georganiseerd overleg ook dit deel van het vonnis serieus nemen en er, als hun bijdrage aan de-escalatie, hun eigen conclusies aan willen verbinden.

Marlise Korsten

Instemming voor nieuwe brede openbare school in Maastricht | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 29-05-2019 00:00

GroenLinks heeft graag steun gegeven aan het voorstel om te komen tot een fusie van Porta-Mosana en Maartenscollege.

Daarmee ontstaat een brede openbare toekomstbestendige school naast de al bestaande Bernard Lievegoedschool (Vrije School) en het Bonnefantencollege in West. Het Maastrichtse voortgezet onderwijs biedt dan keuze aan ouders en vooral kansen aan kinderen!

De nieuwe school is een brede school waarop van vmbo-basis/kader tot en met de verschillende varianten van het gymnasium en tweetalig onderwijs lesgegeven zal worden. Optimale keuzevrijheid dus voor de havo en vwo-kinderen.

En voor de jeugd in Maastricht het allerbelangrijkst: levensvatbaar vmbo/mavo onderwijs waarin kinderen die dat willen en kunnen, kunnen doorstromen naar havo en verder. En waarin kinderen die praktischer opgeleid willen worden, kunnen kiezen uit een aantal beroepsgerichte profielen die wellicht zelfs vanaf het derde leerjaar vmbo-samen met het MBO en het bedrijfsleven worden ingericht en gegeven.

Het belang van deze ontwikkeling, brede scholen waar juist de vmbo-kinderen ten volle tot hun recht kunnen komen, valt niet te onderschatten. Dat gebeurt nu in deze school en gelukkig ook op Bonnefanten en in de BLS. Hiermee wordt een ernstige weeffout die al langer in het Maastrichtse onderwijsaanbod zat, hersteld.

De school krijgt de denominatie Openbaar en dat is goed. Daarmee garandeert LVO dat de nieuwe school zonder onderscheid voor iedereen algemeen toegankelijk is.

En de denominatie Openbaar garandeert dat openbaar onderwijs geborgd wordt (waartoe wij als Raad wettelijk verplicht zijn) en dat helder is welke bevoegdheden de Raad ten aanzien van de ontwikkeling van de school heeft.

Natuurlijk zal op de school aandacht zijn voor levensbeschouwing, en in Maastricht zal het niet verbazen dat de behoefte daaraan vanuit het RK-deel van de samenleving met nadruk wordt geformuleerd. Openbaar onderwijs garandeert echter dat er met respect voor ieders overtuiging aan alle levensbeschouwingen aandacht wordt besteed. De school wil een identiteitscommissie inrichten die hier de vinger aan de pols houdt, adviezen geeft etc. GroenLinks vindt dat prima, zolang die commissie maar niet dient als een verkapt instrument van alleen de bisschop om invloed uit te oefenen.

Maar we vinden het nog belangrijker dat ouders, leerlingen, medewerkers en directie samen gestalte geven aan een school waar iedereen (leerlingen en medewerkers) kan worden wie hij of zij wil of kan zijn. In een veilige omgeving met oog voor de maatschappij buiten de school.

Die ruimte moeten ouders, leerlingen, medewerkers van de nieuwe school krijgen en nemen. Wij, als fractie in de Raad zullen dat met afstand en aandacht volgen. En we denken volop mee over nieuwe huisvesting voor de school, in kleinere behapbare eenheden waar je als brugpieper niet verdwaalt, waar je de docenten kent en waar ouders makkelijk binnenlopen.

En GroenLinks houdt scherp in de gaten of de nieuwe school, samen met de andere scholen stevig ingebed wordt in de zorg die school, ouders, de jeugdzorg en alle andere ondersteuners aan leerlingen moeten bieden. Ieder kind heeft immers recht op alle kans om gezond, goed opgeleid en lekker-in -het vel 18 jaar te worden.

Met dit besluit tot fusie gaat LVO een spannende tijd in. Er zal verder gewerkt moeten worden aan breed draagvlak onder het fusiebesluit. Daarbij moet er natuurlijk ook oog zijn voor vragen van ouders over de huidige situatie op de scholen en de manier waarop naar de nieuwe school zal worden toegegroeid. De manier waarop de Raad het afgelopen jaar met de Maastrichtse directie heeft kunnen samenwerken geeft wat dat betreft vertrouwen in de toekomst. LVO heeft open en transparant vele vragen beantwoord en ons ook laten zien dat er veel en vaak met ouders, leerlingen en medewerkers wordt overlegd over de beste manier om verder aan de opbouw van toekomstbestendig VO in Maastricht te werken. Dat is zeker een reden waarom het fusiebesluit unaniem door alle fracties in de gemeenteraad werd gesteund.

Marlise Korsten

GroenLinks Motie Kinderpardon aangenomen | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Maastricht 16-01-2019 00:00

Maastricht Kinderpardongemeente!

#zezijnalthuis

Op initiatief van ons raadslid Menno Janssen heeft de raad in Maastricht op 15 januari een motie aangenomen waarin werd opgeroepen om aan te sluiten bij die honderden andere gemeenten die Kinderpardongemeente zijn. Om iedere schijn van belangenverstrengeling te vermijden (Menno werkt bij VluchtelingenWerk Heerlen) werd de motie ingediend door onze fractievoorzitter, Marlise Korsten. 

Onze fractie is van mening dat in een ontspannen en onbegrensde stad, kinderen niet met de angst moeten rondlopen dat ze kunnen worden uitgezet! 

Na de demonstratie 'Build bridges not borders' van 6 oktober j.l. spraken Menno Jansen (GroenLinks) Maren Slangen (PvdA), Peter Vrehen (SP) , John Gunther (Groep Gunther) met vertegenwoordigers van Amnesty en de Internationale Socialisten. Ze spraken zich die dag gezamenlijk uit vóór een humaner asielbeleid.  En gisteren sprak de raad zich in meerderheid uit vóór een verruiming van het Kinderpardon. De motie werd dan ook ingediend door GroenLinks, PVDA, SP, D66, SPM en Groep Gunther.

We geloven in die 'verdraagstad' waar de burgemeester tijdens haar nieuwjaarsspeech aan refereerde. En in zo een 'verdraagstad' horen ook de kinderen, die in aanmerking komen voor toepassing van het Kinderpardon, thuis! ✊ 'Onbegrensd en ontspannen'!

In Den Haag horen ze dus nu ook uit Maastricht dat ze, op dit gebied, beter beleid moeten maken!

Natuurlijk kunnen wij dit niet doorzetten, want het OM bepaalt, of er vervolgd wordt. Maar we kunnen, samen met de vele andere Kinderpardongemeenten, wel druk uitoefenen op Den Haag.

Kinderen komen als onschuldig, onmondig kind naar Nederland, worden groot, integreren in de samenleving, spreken Nederlands en moeten dan naar een land, waarmee ze geen enkele binding hebben, waarvan ze soms zelfs nauwelijks de taal spreken. Wij vinden, samen met de Kinderombudsman, dat Nederland de mensenrechten schendt bij uitzetting van hier gewortelde kinderen.

Daarom roepen we Den Haag op, het beleid w.b. het Kinderpardon, bij te stellen!

Begroting 2019 Gemeente Maastricht | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 13-11-2018 00:00

Dinsdag 13 november werd de begroting 2019 van Maastricht besproken. Een monstervergadering die al startte om 12 uur. Het is de eerste begroting van de nieuwe coalitie; de ambities van het akkoord zijn er goed in terug te vinden met als motto Onbegrensd en Ontspannen.

Marlise Korsten spreekt enthousiast en gepassioneerd de bijdrage uit. Een flink aantal punten die een duidelijk beeld geven van de fractie van GroenLinks in Maastricht

De vorm van de begroting is weer een stap verbeterd; GL heeft waardering voor de overzichten in afbeeldingen van pp. 12 en 13. We hebben ook waardering voor hoofdstuk 3 waarin alle nieuwe begrotingsposten- en investeringen goed zijn toegelicht. Wat betreft de financiële inhoud van het gepresenteerde: die bevat in gevolg van het coalitieakkoord geen grote verrassingen en heeft onze insteming. En onze waardering omdat het weer gelukt is de begroting sluitend te krijgen, zij het voor dit jaar met substantiële incidentele dekking. Gaandeweg de begroting staat een groot aantal voornemens tot uitwerking van de plannen; dat lijkt op een uitvoeringsprogramma. Is het mogelijk deze uitvoeringsplannen in een kalender te visualiseren. Dan kunnen we de verbanden ook beter zien en de concrete resultaten zichtbaar maken. De komende jaren wil GroenLinks plannen realiseren, concreet en met meetbaar resultaat. We houden gemengde gevoelens over aan de stagnatie bij de uitvoering van bijvoorbeeld de Mergelweg, het voornemen van 1 gezin-1 plan, -1 regisseur, de evaluatie en doorontwikkeling van het broedplaatsenbeleid, de uitwerking van plannen tot verdere verzelfstandiging van culturele instellingen, de situatie van de Kredietbank. GL heeft min of meer begrip voor de oorzaken die hierbij in al die aparte gevallen een rol spelen. Maar voor de komende periode willen we een ander beeld zien.  En naar onze mening is daarvoor een andere meer integrale aanpak gericht op resultaten voor de burger nodig.  Zeg wat je denkt en doe wat je zegt, vertrouw op je burgers, bouw verder aan draagvlak voor je plannen en focus op heldere zichtbare resultaten voor de burger. Dat is onze oproep. Concrete resultaten hebben we wel nodig. Er is urgentie. Zowel wat betreft de cluster klimaat, energie, duurzaam als wat betreft de sociale samenhang in de stad, de bestrijding van armoede, tegengaan van een sociaaleconomische kloof, kansen bieden voor iedereen. Dat zeggen we niet vanuit een theoretische blik: nee, we merken dat mensen de stad steeds minder leefbaar vinden. Het is te druk, het is te heet, het is te vol, de luchtkwaliteit moet beter, het onderwijs moet beter; er is overlast over en weer: van studenten, van hangjongeren, van teveel toeristen, van teveel gemopper, van teveel lawaai, van teveel evenementen, van teveel Rieu en te weinig Pop, van teveel hotels.  Het motto van het College is: Onbegrensd en Ontspannen: er dreigt stress. We moeten dus op zoek naar de goede maatregelen om daar wat aan te doen. Op zoek naar de combinatie van draagvlak en doorzettingsvermogen. En onze stelling is dat dat draagvlak er is. Zo kiezen Maastrichtenaren er massaal voor om met de fiets naar de stad te komen. Die fietsen staan vooral daar waar de mensen moeten zijn. Dat lossen we niet op met een paar grootschalige fietsenstallingen. De binnenstad is een echte verblijfsplaats geworden voor grote aantallen mensen. En als die voor de fiets kiezen, en dat doen ze, moeten we dat gewoon faciliteren, niet bestrijden. Door overal, waar de behoefte letterlijk zichtbaar is, ruimte te scheppen voor die fietsen. Anders gezegd, met zoveel draagvlak dienen we nu snel te gaan doen wat we op papier beloven: naar behoefte autoparkeerplaatsen ombouwen tot fietsparkeerplaatsen. Op een simpele, goedkope en flexibele manier. Voorzieningen voor enkelen ombouwen tot voorzieningen voor velen. En zo de binnenstad laten evolueren tot een veiliger, schoner en plezieriger gebied om te vertoeven. Autoluw is geen doel op zich, maar een logisch gevolg. Zoals de auto ooit symbool was voor de nieuw gewonnen individuele mobiliteit, zijn de fiets, benenwagen en elektrisch openbaarvervoer nu symbool voor de gezonde en emissieloze stad waar we ons nu naar ontwikkelen. Energie Hetzelfde geldt voor andere belangrijke ontwikkelingen. We zien allemaal dat de traditionele energiesystemen in hun eindfase zijn. Hoogste tijd daar ook in onze stad proactief mee om te gaan. Nieuwbouw zonder gas is ineens "the way to go" en voor de oudere wijken worden in rap tempo concepten ontwikkeld om door betere isolatie en nieuwe technieken het energie gebruik niet alleen drastisch te beperken, maar ook kleinschaliger te maken met behulp van zon, water en wind. Dat geeft burgers meer "touch and feel" met hun eerste levensbehoefte: energie en dan het liefst hernieuwbaar. Waar mogelijk coöperatief georganiseerd. We zien al dat heel veel meer individuele burgers hun steentje bijdragen door zonnepanelen op hun dak te leggen of aandelen in windmolenparken te kopen.  Letterlijk draagvlak. De investeringen die dat vergt zijn voor velen onhaalbaar. De energietransitie moet voor iedereen voordelen bieden. Dus ontwikkelen waar dat kan coöperaties waar burgers in kunnen deelnemen. En willen we ervoor we ervoor dat ook mensen met een kleine beurs hun huizen kunnen verduurzamen en zo kunnen profiteren van de energietransitie. Aan draagvlak voor cultuur in al zijn uitingen heeft het in Maastricht nooit ontbroken. Maastricht is tweede cultuurstad van Nederland en de cultuurparticipatie is groot. Streven naar grote diversiteit aan culturele uitingen met ruimte voor creativiteit en ondernemerschap blijft in onze ogen heel belangrijk.  We kijken reikhalzend uit naar de plannen voor het Belvederegebied en rekenen op vruchtbare discussies over de nieuwe positie van de culturele instellingen, op meer afstand van het gemeentelijk apparaat: met kansen voor inhoudelijke bevlogenheid en een heldere rol voor de Raad als opdrachtgever. Maastrichtenaren willen ook niet wonen in een stad waar de armoede zo wijdverbreid is. Ze willen dat alles gedaan wordt om hulp te bieden, door de gemeente, door de voedselbank, door goede-doelen-instellingen waarvan de stad er ook zovelen kent. En ze willen dat we proberen om armoede te voorkomen door kinderen kansen te bieden en door mensen die door schulden (tijdelijk) in de problemen komen snel en effectief te helpen. Aan zo’n integraal aanvalsplan wordt gewerkt, door de gemeente met andere instellingen en ervaringsdeskundigen. Wij kijken uit naar dat samenhangende plan gericht op de grootste probleemgroepen en vooral gericht op doorbreken van de overdracht van armoede van generatie op generatie. Goed dus dat er extra middelen zijn voor voorschoolse opvang, dat we kindcentra aan het bouwen zijn en dat we tal van voorzieningen speciaal gericht op kinderen hebben. En dat we ruimhartig blijven in financiële ondersteuning. Waar we het als Maastrichtenaren ook allemaal over eens zijn is dat het VMBO-drama een schande was. Dit drama was een niet te missen signaal dat LVO zijn zaakjes niet op orde had en daar uitgerekend de VMBO-kinderen de dupe van liet worden.  Over kansen voor kinderen gesproken! Gelukkig groeit langzaam maar zeker een stevig draagvlak onder de herinrichting van het VO in de talloze gesprekken over het Masterplan VO. Als Raad hebben we wat betreft het VO formeel een beperkte maar wel erg belangrijke rol. Die verantwoordelijkheid moeten we nemen. Wat GL betreft gaat het dan om kansen voor kinderen en keuzemogelijkheden voor ouders.  Maar we kunnen als raad ook zorgen dat er bijvoorbeeld ruimte komt voor leuk, speels, creatief, herkansingsonderwijs. Of betere verbindingen met de arbeidsmarkt. Denk aan de goede ervaringen die met Athos denkt-maakt-doet zijn opgedaan en de creatieve plannen die in ontwikkeling zijn met betrekking tot het KMAR-complex. In de slipstream van daarvan kunnen we dat verder bouwen aan de keten van zorg rond onze kinderen. Het tekort op de Jeugdzorg is het grootste hoofdpijndossier in deze (en volgende) begrotingen(en). Fijn dat we nu eenmalig 12 miljoen hebben gekregen om het huidige gat te vullen. Complimenten voor de lobby. Maar we komen nog voor lastige keuzes te staan om structureel iets aan dit probleem te doen. Want achterliggend is natuurlijk de vraag: wat is er aan de hand met onze jeugd, de jongeren dat en zoveel beroep op zorg gedaan moet worden. Leveren we wel tijdig, zo vroeg en snel mogelijk, de goede zorg voor de kinderen. Wij weten daar ook de antwoorden zo niet op maar denken dat stap 1 is om waar dat kan met jongeren te praten over hun ervaringen, hun behoeftes en de hobbels die ze tegenkomen. Goed om te zien dat de Maastrichtse jongerenraad zijn rol hierin wil oppakken. De sociaaleconomische kloof in de stad groeit terwijl Maastrichtenaren graag wonen in een stad waar iedereen een goede plek kan hebben. Het verschil tussen de probleemwijken en de overige wijken wordt harder en structureler. Dat uit zich in slechtere huizen, slechtere gezondheid, minder samenhang, minder kansen op de arbeidsmarkt grotere kans op onderwijsachterstanden, al die dingen waar we al zo gewend zijn.  Maar, zo bleek onlangs in de aanloop naar een nieuw Veiligheidsplan, ook in een grotere kans op ondermijningsactiviteiten: de criminaliteit neemt de rol van de overheid over. Dat wil niemand en kan dus ook niet anders dan leiden tot een onorthodoxe, integrale aanpak; op het gebied van huisvesting, scholing, gezondheidsbevordering en werk. Integraal vanuit de gemeentelijke organisatie, en samen met alle partners en bewoners die hierin een rol kunnen spelen. Er is draagvlak! Nu komt het aan op doorzettingsvermogen! Oan de geng.

Marlise Korsten in samenwerking met Menno Janssen, Coen van der Gugten, Saskia Hermens, Hans Passenier, Jan Karel Bolleman, Jef Raike en Lex Vos.

 

VMBO-Maastricht: 354 keer fout en wat nu | Maastricht

GroenLinks GroenLinks PvdA Maastricht 04-07-2018 00:00

Afgelopen weken zijn we getuige geweest van het debacle van de eindexamens VMBO-Maastricht. Leerlingen en ouders zijn slachtoffer geworden van een falende organisatie onder falende leiding. En het aanzien van het VO in Maastricht loopt schade op.

Afgelopen weken zijn we getuige geweest van het debacle van de eindexamens VMBO-Maastricht. Leerlingen en ouders zijn slachtoffer geworden van een falende organisatie onder falende leiding. En het aanzien van het VO in Maastricht loopt schade op.

De politiek in Maastricht (gemeenteraad en wethouder) heeft meteen zijn steun en solidariteit met ouders en leerlingen uitgesproken. We hebben in twee brieven aangedrongen op snelle duidelijkheid voor de leerlingen en handhaving van de resultaten van het centrale schriftelijke examen. Gelukkig heeft de minister daar nu mee ingestemd. Hopelijk krijgen de kinderen nu echt snel helder wat nu nog van het verwacht wordt zodat ze zo snel mogelijk toch hun diploma uitgereikt krijgen.

Als politiek en gemeenraad voelen we een zware verantwoordelijkheid, ook voor de toekomst van het onderwijs in de stad. En daar hebben we al langer problemen mee, zoals jullie wellicht vaker gehoord hebben. Jaren geleden heeft het enige schoolbestuur in de stad (LVO) een domeinenplan gelanceerd waarbij er een Vmbo, een Havo en een Vwo zou komen. Dat plan vond nergens steun, stuitte op veel verzet en leidde tot vertrek van grote groepen leerlingen naar de randen van de stad. Pas begin dit jaar heeft LVO het domeinenplan ingetrokken en is gaan werken aan een nieuw masterplan. Intussen was wel de fusie in het Vmbo geforceerd tot stand gebracht en we kunnen nu constateren dat die school het onderwijs niet goed heeft georganiseerd.

De leiding van LVO heeft hier duidelijk grote steken laten vallen. GroenLinks dringt daarom met de andere partijen aan op onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken.

Bij alle debatten over mogelijke oplossingen staat voor GroenLinks voorop dat Maastricht zo snel mogelijk goed toekomstbestendig onderwijs moet hebben op alle niveaus, waarbij de kansen voor de kinderen optimaal zijn en ouders keuzemogelijkheden worden geboden.

Samen met SPM, PVM en PvdA heeft GroenLinks een motie ingediend waarin dat alles uitgebreid beschreven staat. Die motie op 3 juli is vrijwel raadsbreed aangenomen.

Marlise Korsten

 

De motie vind je hieronder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.