Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Openbaar Vervoer van ons allemaal

SP SP Veenendaal 07-04-2020 06:46

85% steun voor Nationalisatie OV

Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen; vindt de SP. Uit een poll in het AD blijkt, dat 85% van de mensen het hiermee eens is.

Op 27 maart gaven Andrea Poppe (fractievoorzitter SP Provincie Utrecht), Michel Eggermont (Statenlid SP Provincie Utrecht), Joop Welter (regiovertegenwoordiger SP Utrecht) en Tim Schipper (fractievoorzitter SP Utrecht-stad) een statement af, waarin zij de nationalisatie van het openbaar  vervoer bepleitten.

Twee bedrijven

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen.

Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Andrea Poppe (L), Fractievoorzitter SP Provinciale Staten Utrecht Tim Schipper (R), Fractievoorzitter SP Utrecht stad

Belangrijke verantwoordelijkheid

"We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt," aldus de opstellers van het statement. "De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie."

Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft. Deze stelling in goede aarde. Naar aanleiding van het statement heeft het AD een poll opgesteld. Op het moment van schrijven hebben er 1138 mensen gestemd; 85% daarvan steunt de nationalisatie van het OV.

Zie ook:

provincieutrecht.sp.nl AD: Opinie: Coronacrisis bewijst dat...
Zie ook: Provincie/regio

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Amersfoort 30-03-2020 15:17

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

https://www.facebook.com/spprovutrecht/

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Utrecht 30-03-2020 13:32

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Bushaltes Schaakwijk voortijdig verwijderen is kapitaalvernietiging

SP SP Utrecht 31-01-2020 09:17

Met de herinrichting van verschillende straten in Schaakwijk heeft de gemeente de bushaltes van buslijn 4 en de verhoogde trottoirs verwijderd. Dit ondanks lopende gesprekken met de buurtbewoners, die enkele maanden geleden nog luid protesteerden tegen het verdwijnen van hun buslijn. De SP stelde daarom op 30 januari mondelinge vragen aan verantwoordelijk wethouder van Hooijdonk.

Sinds 15 december 2019 rijdt lijn 4 niet meer door Schaakwijk, maar als lijn 7 via de Prins Bernhardlaan. Momenteel vinden er in de Pionstraat e.o. herinrichtingen plaats. Het traject maakt onderdeel uit van de discussie rond het verdwijnen van de bus 4 uit dit deel van de stad.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Je reinste kapitaalvernietiging. Dit alles gebeurt terwijl kort geleden de haltes zijn aangepast om de in- en uitstap voor mensen met een lichamelijke beperking, rollators of kinderwagens te verbeteren en er nog gesprekken volgen met de Provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.”

Wethouder van Hooijdonk liet weten te betreuren dat de lijn is geschrapt en dit ook heeft aangegeven bij de Provincie. Schipper: “Voor de zoveelste keer blijkt dat de gemeente en de Provincie langs elkaar heen werken. Mocht er straks uitkomen dat er weer een bus gaat rijden, dan kan je de boel nog een keer herinrichten. Niet uit te leggen!”

Veel buurtbewoners zetten zich nog steeds in voor de terugkeer van de bus in de buurt. Zij zijn bang dat met het verdwijnen van de lijn de mobiliteit van met name oudere bewoners wordt beperkt en dat mensen hierdoor in een isolement raken. In december vorig jaar overhandigde het actiecomité Buslijn4Zuilen een petitie aan Gedeputeerde Schaddelee. Die petitie was meer dan 900 keer ondertekend. Als uitkomst van het debat daarover in Provinciale Staten vindt in februari nog een gesprek plaats tussen diverse betrokken partijen en de Gedeputeerde.

Utrecht wordt onbetaalbaar.💸 Hoeveel ...

PvdA PvdA GroenLinks Utrecht 20-05-2019 05:30

Utrecht wordt onbetaalbaar.💸 Hoeveel je verdient mag niet bepalen of je in de stad kan wonen. Daarom wil Bülent Isik - PvdA Utrecht een stop op de onnodige verkoop van sociale huurwoningen in onze Binnenstad.👇🏻

Jaarrekening SP-fractie 2018

SP SP Utrecht 13-05-2019 12:49

De Utrechtse SP-gemeenteraadsfractie krijgt, net als de andere politieke partijen, jaarlijks tienduizenden euro’s gemeenschapsgeld voor haar politieke werk. We gaan daar sober mee om en wat we niet nodig hebben betalen we terug. Aan het eind van de vorige raadsperiode konden we daarom  € 70.000  terugstorten in de gemeentekas. Sinds 2006 heeft de SP-fractie bijna 2 ton terugbetaald. Op voorstel van de SP maken de Utrechtse politieke partijen hun verantwoording openbaar.

De grootste uitgavenpost betreft de salariskosten voor de fractiemedewerkers. Overige uitgaven zijn bijvoorbeeld relatiegeschenken, kantoorkosten en gemaakte kosten voor werkbezoeken. Daarnaast voeren we regelmatig zelf onderzoeken uit om onze controlerende rol richting het stadsbestuur te versterken.

Een onafhankelijke accountant heeft onze financiële handel en wandel over 2018 goedgekeurd. Lees hier zijn goedkeurende verklaring, klik hier voor het overzicht van onze inkomsten en uitgaven.

Voor eventuele vragen hierover staan wij uiteraard open.

Tim Schipper Fractievoorzitter SP

Jaarrekening SP-fractie 2018

SP SP Utrecht 13-05-2019 12:49

De Utrechtse SP-gemeenteraadsfractie krijgt, net als de andere politieke partijen, jaarlijks tienduizenden euro’s gemeenschapsgeld voor haar politieke werk. We gaan daar sober mee om en wat we niet nodig hebben betalen we terug. Aan het eind van de vorige raadsperiode konden we daarom  € 70.000  terugstorten in de gemeentekas. Sinds 2006 heeft de SP-fractie bijna 2 ton terugbetaald. Op voorstel van de SP maken de Utrechtse politieke partijen hun verantwoording openbaar.

De grootste uitgavenpost betreft de salariskosten voor de fractiemedewerkers. Overige uitgaven zijn bijvoorbeeld relatiegeschenken, kantoorkosten en gemaakte kosten voor werkbezoeken. Daarnaast voeren we regelmatig zelf onderzoeken uit om onze controlerende rol richting het stadsbestuur te versterken.

Een onafhankelijke accountant heeft onze financiële handel en wandel over 2018 goedgekeurd. Lees hier zijn goedkeurende verklaring, klik hier voor het overzicht van onze inkomsten en uitgaven.

Voor eventuele vragen hierover staan wij uiteraard open.

Tim Schipper Fractievoorzitter SP

Schipper: 'Stadsbestuur buigt weer voor multinational Klépierre'

SP SP D66 Utrecht 05-03-2019 13:56

Elke zomerse dag zitten en staan er talloze mensen op het nieuwe stationsplein tussen het station en Hoog Catharijne. In korte tijd is het plein onder het 'Bollendak' uitgegroeid tot één van de drukste pleinen van Utrecht. Het GL-D66-stadsbestuur wil het stationsplein nu weggeven aan de Franse multinational en eigenaar van Hoog Catharijne Klépierre. SP-fractievoorzitter Tim Schipper vindt dat het stadsbestuur weer buigt voor de multinational: 'Deze club verbande zelfs het jaarlijkse collecteren tijdens de kerstdagen door het Leger des Heils op Hoog Catharijne. Het is maar afwachten wat deze vastgoedboer straks allemaal gaat verbieden op het stationsplein dat nu nog van iedereen is. GL en D66 zouden zich moeten afvragen van wie onze stad is: de Utrechters of van de multinationals?'

Schipper heeft een zienswijze ingediend over het plan van het stadsbestuur en roept Utrechters op om hetzelfde te doen. 'Keer op keer moeten we weer ingrijpen omdat het stadsbestuur veel te veel naar Klépierre luistert en te weinig naar de rest van de stad. Zo vroeg Utrecht om trappen van het station naar de Moreelsebrug, maar ook dat zag Klépierre niet zitten omdat ze bang zijn dat ze inkomsten mislopen als mensen niet via Hoog Catharijne lopen.' Op donderdag 7 maart komt het onderwerp aan de orde in een commissievergadering van de gemeenteraad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.