Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over CDA inzichtelijk

12 documenten

Het kàn dus wèl, maar je moet het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 31-07-2019 10:19

Het kàn dus wèl, maar je moet het willen. De PvdA- Wethouder in Purmerend laat het zien.. Helaas is de coalitie in Edam-Volendam van LijstKras, CDA, Zeevangs Belang en VVD een rechtse coalitie en doen ze veel en veel te weinig aan het realiseren van de broodnodige betaalbare woningen. Ze blijven vooral bouwen voor de mensen met veel geld en als ze al iets doen voor de gewone mensen met een smallere beurs dan is het erg weinig, een druppel op de gloeiende plaat.

CDA sluit zich aan bij wens D66 en ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Edam-Volendam 19-01-2019 09:15

Toch onderzoek naar parkeergarage ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 27-11-2018 12:15

Toch onderzoek naar parkeergarage onder Korsnäs Al vele jaren wordt gesproken over het project Korsnäs op de Baandervesting in Edam. Het college deed tijdens de raadsvergadering van 22 november het voorstel een parkeergarage als onhaalbaar te bestempelen. En hoewel nog niet zeker is of dat kan, stelt het college dat bezoekers moeten parkeren aan de randen van Edam. Met name de fracties van VVD en CDA vonden de onderbouwing voor die keuze dermate mager, dat mede namens de coalitiepartijen een wijzigingsvoorstel/amendement werd ingediend. Deze draagt het college van burgemeester en wethouders op nu geen keuze te maken, maar eerst meerdere varianten goed te onderzoeken voordat de raad een besluit neemt. Namens de coalitie lichtte VVD-fractievoorzitter Emile Karregat het amendement toe: “De raad wil weten in welke context een parkeergarage wel mogelijk zou zijn. Als dat betekent dat er extra starters- of seniorenwoningen bij het bestaande plan komen zou dat een win-win situatie zijn, want de vraag naar woningen voor starters en senioren is zeer groot.” Ook een variant met een half verdiepte garage voor alleen bewoners gaat onderzocht worden. Het amendement kreeg unanieme steun van alle partijen in de gemeenteraad. Het is niet zo dat er daarmee gegarandeerd een parkeergarage zal komen, maar wel zal de raad alle mogelijkheden en consequenties goed in beeld hebben voordat zo’n verstrekkend besluit wordt genomen. Het college van burgemeester en wethouders zal naar verwachting de diverse scenario’s voor april 2019 hebben uitgewerkt. Daarna zal de gemeenteraad een keuze maken.

Pim BliekVieze baggergrond op de ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 14-09-2018 20:46

VVD blij met cameratoezicht in ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 21-06-2018 05:05

VVD blij met cameratoezicht in centrum Volendam Volendam trekt jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers. Dat is op zich heel mooi, maar heeft ook nadelen. Eén daarvan is vaak gehoord toen wij in 2015 voor de gemeenteraadsverkiezingen langs de deuren zijn gegaan om te horen wat de bewoners belangrijk vonden voor de periode 2016-2022. In de oude kom en vooral het Zuideinde in Volendam kregen wij signalen dat er steeds meer overlast is door uitgaanspubliek en er regelmatig ook bezittingen worden vernield. We hebben de bewoners destijds beloofd iets met hun opmerkingen te doen. Criminaliteit voorkomen De VVD tevreden dat de coalitie (Lijst Kras, CDA, ZeevangsBelang, VVD) nu de daad bij het woord voegt. De gemeenteraad heeft recent ook ingestemd met de maatregelen en dus zijn op 14 juni 2018 vijf camera’s geplaatst; bij het Europaplein, het viaduct in de Zeestraat, op de dijk en op het Zuideinde. Wij hopen en verwachten dat hiermee problemen grotendeels tot het verleden zullen behoren. Uit politiecijfers blijkt immers dat het plaatsen van de camera’s nuttig is omdat het overlast van met name uitgaanspubliek betreffende (kleine) criminaliteit help te voorkomen. Vinger aan de pols Als het nodig is kunnen de camera’s verplaatst worden, dus zal het college en met name burgemeester Sievers scherp moeten blijven kijken waar de camera’s nodig zijn. Daar hebben wij alle vertrouwen in en al helemaal omdat de burgemeester een politie-achtergrond heeft. De VVD zal zich uiteraard regelmatig op de hoogte laten stellen van de resultaten en als daar aanleiding toe is zullen wij vragen het beleid bij te sturen. Uitbreiding handhaving Bij succes kan het aantal camera’s worden uitgebreid naar andere plaatsen in Edam-Volendam waar veelvuldig overlast is. De VVD fractie is blij dat naast de inzet van politie en BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) nu een volgende stap is gezet die de leefbaarheid kan en naar onze mening ook zal verbeteren.

College past verkeersplan aan! Ons ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 19-05-2018 08:04

College past verkeersplan aan! Ons artikel over het Verkeersplan oude kom Volendam van vorige week heeft een positief gevolg gekregen. Onder andere door dit artikel, het blijven lobbyen en de aandacht er op blijven vestigen hebben de coalitiepartijen LijstKRAS, Zeevangs Belang, VVD en CDA tijdens de raadsvergadering van 17 mei een motie ingediend om de venstertijd van 06:00 tot 11:00 uur ook voor vrachtwagens kleiner dan 8 m. en lichter dan 7,5 ton te laten gelden. Gelijktijdig heeft wethouder Runderkamp opdracht gegeven een simulatieprogramma uit te voeren om te onderzoeken of het inderdaad onmogelijk is deze vrachtauto’s door de Haringstraat, Spieringstraat en Rokersgracht te laten rijden. De uitslag van dit programma kwam tijdens de vergadering bij de wethouder binnen, en daarin werd de mening van de PvdA bevestigd. Dit alles heeft het college doen besluiten de motie over te nemen en de toegang voor vrachtverkeer in de oude kom Volendam verder in te perken. Het wordt nu verboden voor alle vrachtwagens, hoe lang of zwaar dan ook, na 11:00 uur de oude kom in te rijden. Hoe nu verder? De PvdA heeft er alle vertrouwen in dat het college haar vergissing zo snel mogelijk zal herstellen en de bebording bij de toegangswegen aanpast waardoor het voor chauffeurs duidelijk wordt dat zij in overtreding zijn wanneer ze voor 06:00 en na 11:00 de oude kom in rijden. Max Slotboom Fractie PvdA Edam-Volendam

Wordt de gemeenteraad bewust op het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 16-05-2018 07:39

Wordt de gemeenteraad bewust op het verkeerde been gezet? 15 juni 2017 is in de gemeenteraad het Verkeersplan oude kom Volendam behandeld en op basis van een meerderheid van stemmen aangenomen. Wat onze mening over dit plan is ga ik in dit artikel niet verder uitleggen, hier is destijds al voldoende over geschreven in de diverse media. Dit plan met meerderheid aangenomen (waarbij de PvdA tegengestemd heeft) en dat besluit hebben wij te respecteren. Waarom dan toch dit artikel? Het is ook de taak van de gemeenteraad om te blijven toetsen of de uitvoering van een voorstel in overeenstemming is met datgene dat besloten is. En laat dat volgens ons hier nu niet helemaal het geval zijn. Een belangrijk onderdeel van dit plan is namelijk het verminderen van de overlast door het vrachtverkeer. Er zijn een aantal voorstellen aan de raad voorgelegd om dit te realiseren. De belangrijkste maatregelen waar het college en de raad voor gekozen hebben zijn volgens het voorstel: • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een lengtebeperking van 8m. en een gewichtsbeperking van 7,5 ton instellen; • Een ontheffingsregeling instellen wanneer bepaalde lading niet met een kleine vrachtauto geleverd kan worden, conform de regeling voor het centrum van Edam; • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een venstertijd tussen 06.00 en 11.00 uur instellen voor het laden en lossen; • De bovengenoemde regeling per 1 januari 2018 in laten gaan. De genoemde venstertijd staat volgens dit voorstel onder een afzonderlijke bullet en dus los van de lengte- en gewichtsbeperking. Volgens ons is hier geen woord Frans bij, slechts tussen 06:00 en 11:00 is het toegestaan te laden en te lossen in de oude kom Volendam. Dit wordt ook bevestigd door de opmerkingen van de diverse raadsleden tijdens de behandeling van dit plan. Hieronder staan een aantal quotes uit het verslag van de bespreking. • Frank Zwarthoed (VVD) “Daarom blijft het mogelijk voor kleinere vrachtwagens om voor 11 uur ’s ochtends hun waren via de Ventersgracht op bestemming te brengen.” • Dirk Dijkshoorn (Zeevangs Belang) “beperking van het vrachtverkeer” • Marcel Schilder (CDA) “vrachtverkeer wordt verminderd” • Loek Kras (LijstKRAS) “de vrachtwagens kleiner, minder en beperkt in tijd worden” • Wethouder Runderkamp (VVD) “De veiligheid gaat dus vooruit omdat er geen grote vrachtwagens meer rijden. De vrachtwagens die wel komen, omdat zij een ontheffing hebben, rijden tussen 6.00-11.00 uur en zij zullen via de Ventersgracht en Europaplein terugrijden” Hieruit blijkt overduidelijk dat ook zij begrepen hadden dat er na 11:00 geen vrachtwagens in de oude kom zouden zijn, van welke grootte dan ook. Mede op basis hiervan heeft de meerderheid van de raad ingestemd met dit voorstel. Natuurlijk speelde ook de overige maatregelen hierbij een rol, maar de voorgestelde venstertijd werd door iedereen omarmd. Hoe is nu de huidige situatie? Dagelijks wordt de oude kom Volendam geconfronteerd met vrachtverkeer (binnen de lengte- en gewichtsbeperking) dat ná 11:00 de wijk binnen komt. De PvdA wordt met regelmaat benaderd door de bewoners met de vraag of dit nu de bedoeling van het besluit is. Wij hebben dit vervolgens een aantal maal mondeling bij de verantwoordelijke wethouder nagevraagd. Deze kan zich echter – naar goed voorbeeld van zijn landelijke partijleider – niet meer herinneren wat er afgesproken is. Omdat wij toch wel antwoord op onze vragen wilden, hebben wij deze vervolgens dan maar schriftelijk ingediend. Deze zijn inmiddels beantwoord en naar nu blijkt heeft de complete gemeenteraad het voorstel waarschijnlijk verkeerd begrepen of het college geeft er haar eigen creatieve invulling aan. Het antwoord op onze vraag “kunt u aangeven wat volgens u de definitie van het begrip “Venstertijd” is?” luidt: “Het verkeersplan oude kom is zo opgesteld dat er alleen verkeer korter dan 8m. en lichter dan 7,5 ton de oude kom van Volendam binnen mag rijden. Er zijn echter bedrijven die niet bevoorraad kunnen worden met (vracht)auto’s die lichter zijn dan 7,5 ton of korter zijn dan 8m. Hiervoor heeft men de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing wordt alleen verleent als de betreffende leverancier geen enkele mogelijkheid heeft om met kleine (vracht)auto’s te bevoorraden. Deze ontheffing voor laden en lossen heeft vervolgens een tijdvenster van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze tijd is de enige mogelijkheid om met een ontheffing voor een langere of zwaardere vrachtauto te laden en te lossen. De venstertijden voor het laden en lossen zijn dus alleen bedoeld voor vrachtauto’s langer dan 8m. en zwaarder dan 7,5 ton. Auto’s lichter dan 7,5 ton en korter dan 8m. mogen de hele dag door de oude kom van Volendam inrijden en mogen ook laden en lossen.” Uit dit antwoord blijkt dus dat het nooit de bedoeling geweest is vrachtauto’s die binnen de lengte- en gewichtsbeperking vallen een venstertijd op te leggen en zodoende te weren uit de smalle straten. Gezien de hierboven genoemde quotes kun je je afvragen of de verschillende raadsleden wel wisten waar ze nou echt toe besloten!. Het antwoord op onze vervolgvraag “Kunt u aangeven via welke route de vrachtwagens na 11:00 uur het gebied oude kom Volendam moeten verlaten?” is als volgt: “Wanneer de Ventersgracht na 11.00 uur wordt afgesloten middels een verzinkbare paal kan het verkeer, afhankelijk waar men vandaan komt, de oude kom via de Haringstraat, Spieringstraat, Prins Bernhardlaan, Kerkstraat of Prinses Beatrixstraat verlaten.” Schrik niet van dit laatste antwoord, het staat er echt. Vrachtauto’s van 8 m. en 7.5 ton kunnen/moeten via de Haringstraat of Spieringstraat het gebied verlaten. Buiten het feit dat de opsteller van het antwoord vergeten is de Rokersgracht in deze route mee te nemen getuigt het ook van ontbrekende kennis over de situatie in deze straten. Laat ik deze situatie even verduidelijken. De Haringstraat is ongeveer 5 m. breed en er mag geparkeerd worden, dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. De Spieringstraat is ongeveer 4,5 m. breed met parkeren, resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2 m. en dan tenslotte de niet genoemde Rokersgracht, deze is ongeveer 6,5m. breed met tweezijdig parkeren. Dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. terwijl deze ook nog eens tweerichtingsverkeer is. En toch menen onze “verkeersdeskundigen” dat hier het vrachtverkeer dat binnen de lengte- en gewichtsbeperking valt doorheen kan en moet om het gebied te verlaten. Vragen? • Zouden de raadsleden die voor gestemd hebben dit ook op basis van de huidige uitleg gedaan hebben? • Is bij het opstellen van dit plan sprake geweest van een dubbele agenda? • Of is men er bij de uitvoering achter gekomen dat de raad een voorstel voorgelegd is dat technisch niet uitvoerbaar is en wordt dit nu via woordspelletjes verbloemd? Het antwoord op deze vragen? Dat laat ik aan de lezer om te bepalen. Naar onze smaak staat echter wel vast dat als dit doorgaat zoals het college nu van plan is, de overlast van vrachtverkeer in de oude kom van Volendam niet of nauwelijks zal afnemen en in sommige situaties zelfs toeneemt en onhoudbaar wordt. Wat de PvdA betreft is dit absoluut ongewenst en blijven de bewoners van de oude kom dus met de overlast zitten. Een gemiste kans! Namens de PvdA-fractie Edam-Volendam Max Slotboom Burgerraadslid Naschrift PvdA Edam-Volendam. Na het schrijven van bovenstaand artikel zijn bij de PvdA geluiden binnengekomen dat de gemeente overweegt om een “proefrit” met een vrachtauto van 8 meter en 7,5 ton door dit gebied te maken. Aan de hand van de bevindingen hiervan zal eventueel bekeken worden of er verdere maatregelen getroffen moeten worden.?

Het is weer bollentijd – parkeerdruk ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:47

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe En dat is te merken. Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht. Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden. Parkeerverwijssysteem Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft. Singelweg Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing. Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 18-04-2018 12:00

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! Verkeersveiligheid en de openbare ruimte zijn belangrijke aandachtspunten van de VVD. En daar gebeurt gelukkig ook veel. Achterstallig onderhoud aangepakt! Het werd hoog tijd, maar nu merken we het ook. Het Europaplein wordt aangelegd en opgeknapt. De Singelweg is net opnieuw geasfalteerd. De asfaltering van de Mgr. Veermanlaan verloopt ook voorspoedig. Met de start van de aanleg van de 3e ontsluitingsweg kan hopelijk eind volgend jaar worden begonnen. En ook de voorbereidingen van groot onderhoud aan de Julianaweg zijn in gang gezet. Inwoners en bedrijven worden betrokken De VVD vindt het belangrijk om inwoners en bedrijven bij de plannen te betrekken. Zeker als er zaken (kunnen) gaan veranderen. Bij de Mgr. Veermanlaan is dat uitstekend gegaan, net als bij het Verkeersplan. Rondom de 3e ontsluitingsweg praten we vooral met de inwoners over de inrichting van het groen tussen de toekomstige weg en de woningen. En inwoners kunnen later ook meepraten over de reconstructie van de Julianaweg. Want het groot onderhoud biedt als het aan de VVD ligt allerlei kansen om knelpunten op te lossen. Parkeren aan de randen Betaald parkeren zien we niet zitten. Dat komt er op neer dat we met z’n allen gaan betalen voor parkeren, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. De VVD kiest daarom, samen met LK, CDA en ZB, voor parkeerplaatsen aan de randen. Dit jaar gaan we aan de slag met parkeren langs de Singelweg. Een wens die ondertussen op veel draagvlak kan rekenen in Edam. Betere verwijzing voorkomt zoeken naar parkeerplek Om de overlast in Volendam te verminderen en zoekverkeer te voorkomen, wordt er later dit jaar een dynamisch systeem ingevoerd. Diverse borden gaan met een vol/vrij-aanduiding aangeven waar lang parkeren mogelijk is. Wij verwachten dat de overlast van toeristisch zoekverkeer daarmee afneemt. Zoals gezegd, gebeurt er dus een hoop. En dat zal voorlopig zo blijven, want er is nog veel werk aan de winkel.

De coalitie trekt zich niets aan van ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 15-09-2017 12:17

De coalitie trekt zich niets aan van de burger of de oppositie Gisteravond (donderdag 14 september) bereikte de coalitie van LijstKRAS, Zeevangs Belang, CDA en VVD een dieptepunt in de gemeenteraad Edam-Volendam. Terechte kritiek over het gebrek aan inspraak van burgers werd afgedaan als onzin en de terechte kritiek van de PvdA dat het voorstel voor het opknappen van het Europaplein nauwelijks onderbouwd is werd beantwoord werd met flauwe persoonlijke aanvallen. Kennelijk kan men niet tegen kritiek en was men ontstemd dat het feestje verstoord werd. In 2015 viel de coalitie van LijstKRAS, CDA en Volendam80 bijna over het plan van toenmalig Wethouder Rijkenberg voor het Europaplein. Wat je ook van het plan zelf vond, er was zeer uitgebreid over gesproken met bewoners en ondernemers en het plan was inhoudelijk goed onderbouwd en volledig en voorzien van een uitgebreide financiële onderbouwing. Afgelopen donderdag moest de gemeenteraad besluiten over een nieuw plan voor het Europaplein. Dit plan is verbijsterend slecht onderbouwd. In amper drie kantjes wordt grofweg omschreven wat men van plan is. Er zaten twee pagina’s met ‘artist impressions’ bij en nog een plattegrondje. Verder niets. Of de gemeenteraad even wil instemmen en dik twee miljoen euro wil uitgeven. De PvdA heeft donderdag heel krachtig geprotesteerd tegen deze gang van zaken. Dit plan is flinterdun, het is een vodje. Er is niet met bewoners en ondernemers in de omgeving van het plein gesproken over dit nieuwe plan. Als je daarnaar vraagt verwijst men naar de inspraak bij het plan van Rijkenberg uit 2015, maar dat is natuurlijk onzin. Dit was een heel ander plan, zowel inhoudelijk als qua onderbouwing. Het heeft er alle schijn van dat bij de vorming van deze coalitie dit nieuwe plan van LijstKRAS, kortweg het plan Kras, simpelweg aan LijstKRAS gegeven is. LijstKRAS krijgt carte blanche als het gaat om het Europaplein en de andere coalitiepartijen zullen er hoe dan ook mee instemmen. Ouderwetse handjeklap. En dus stemde alle coalitiepartijen donderdag in met een voorstel dat geen voorstel zou mogen heten. Geen duidelijk voorstel, geen planning, geen degelijke financiële onderbouwing, geen degelijke informatie. Wat de Partij van de Arbeid betreft is dit een zeer kwalijke zaak. Dit betekent feitelijk een uitholling van de lokale democratie en de oppositie daar wordt niet eens meer naar geluisterd. Het fatsoenlijk informeren van het hoogste democratische orgaan van onze gemeente, de gemeenteraad, is daarbij kennelijk niet meer relevant. De Partij van de Arbeid staat voor degelijk bestuur, burgerparticipatie, goed en volledig informeren en fatsoenlijk en degelijk financieel beleid. Dit voorstel voldoet aan geen van deze criteria en dus hebben wij niet ingestemd met dit voorstel. We hebben het college en de raad opgeroepen dit voorstel even te parkeren en zo snel mogelijk weer opnieuw in te dienen, maar dan wel met voldoende onderbouwing. Ook hier werd ronduit flauw op gereageerd. Kennelijk is het zo breed mogelijk steun vergaren helemaal niet meer interessant, want het is in de achterkamertjes allang bepaald. Het dunne voorstelletje dat er nu lag is een goed begin. De artist impressions zien er gewoon heel mooi uit en de PvdA is heel blij dat het Europaplein autovrij wordt en dat Volendam nu zicht krijgt op een gezellig dorpshart. Fractievoorzitter Pim Bliek van de PvdA zei na afloop: “ik had dolgraag mijn steun aan een mooi nieuw plein voor Volendam gegeven. Maar als volksvertegenwoordiger moet ik wel mijn taak serieus nemen. Ik kan niet instemmen met het uitgeven van dik twee miljoen euro zonder onderbouwing, ook als ik het met het doel wel eens ben”. Helaas hebben alle coalitiepartijen, inclusief de landelijke partijen VVD en CDA die notabene de D van Democratie in hun partijnaam hebben, ingestemd met dit voorstel. De PvdA constateert met groot verdriet dat de democratie in Edam-Volendam hiermee een flinke slag is toegebracht. We krijgen wellicht een mooi plein, en daar zou de PvdA blij mee willen zijn, maar met dit soort Noord-Koreaanse toestanden is het op dit moment lastig om daar tevreden over te zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.