Nieuws van politieke partijen in Meppel over GroenLinks inzichtelijk

22 documenten

Bestemmingsplan Industrieweg 2 (Zwikkerterrein)

CDA CDA GroenLinks Meppel 28-01-2021 20:52

Een bestemmingsplan is een juridisch bindend document voor zowel de gemeentelijk overheid als burgers en bedrijven. In een bestemmingsplan worden de gebruiks- en de bouwmogelijkheden vastgelegd voor het gebied dat in het plan is aangegeven. Het bestemmingsplan voor Industrieweg 2 e.o. (in de volksmond het 'Zwikkerterrein') is op initiatief van de gemeente Meppel aangepast. En dat kan en mag niet 'zomaar'. Dat moet heel zorgvuldig gebeuren. In het kort komt het hier op neer. De gemeente Meppel heeft een lange termijnvisie op Meppel ontwikkeld. Je zou kunnen zeggen dat hierin de spreekwoordelijke stip op de muur is gezet: hoe willen wij dat Meppel er in 2030 uitziet. Het Zwikkerterrein maakt deel uit van een gebied met veel economische en toeristische mogelijheden. Maar de gemeente is maar gedeeltelijk eigenaar. De rest van het gebied ligt al lange tijd braak. Door nu de bestemming te wijzigen van de zwaarste industrieklasse naar een lichtere en het mogelijk te maken om recreatie, horeca en leisure aan de waterkant te realisern, wordt het mogelijk om daar de doelen uir de Structuurvisie te realiseren. De CDA-fractie heeft eerdere raadsvoorstellen voor dit gebied gesteund, omdat die in lijn zijn met de vastgestelde Structuurvisie en ook de CDA-fractie dit gedeelte van Merppel mooier wil maken: voor een Meppel dat wij door willen geven! De laatste stap is nu het vaststellen van de gewijzigde bestemming voor het Zwikkerterrein. Het raadsvoorstel is een uitwerking van de eerdere besluiten van de gemeenteraad. Er is één afwijking in het voorstel van het college en dat is dat de recreatieve bestemming niet nu al wordt vastgelegd. Daar is een aantal juridische en technische redenen voor. Maar dat maakt ook dat de definitieve bestemming niet zeker is. Daarom heeft de CDA-fractie dit raadsbesluit gesteund, maar ook ingestemd met het voorstel van Groen Links om het college op te roepen de gemeenteraad te consulteren als er een concreet plan voor dit gebiedis opgesteld. Dus het college moet eerst de gemeenteraad om een reactie vragen voordat zij een definitief besluit over een plan voor de ontwikkeling van het Zwikkerterrein gaat nemen.

Regionale Energie Strategie

CDA CDA GroenLinks Meppel 28-05-2020 20:03

Meppel kiest als enige Drentse gemeente voor windmolens om onze bijdrage aan het opwekken van duurzame energie te leveren. We snappen de keuze en we steunen die als CDA. We realiseren ons echter ook dat het een ambitieuze keuze is. We hebben dit ook aangegeven tijdens de raadscommissie en we konden ons vinden in de reactie van het college op de vragen die we hadden. Er zijn nog twee punten waar we als CDA op terug zijn gekomen. Dit zijn de vergoedingsregeling en de participatie nadat de locatie is vastgesteld zoals de wethouder aangaf. Een zoektocht op internet naar windmolenprojecten die goed en met voldoende steun van de omgeving zijn verlopen leverde een gemene deler : participatie is in een vroeg stadium opgestart. Nog voordat precieze locaties zijn aangegeven, is er gesproken over het kunnen meedelen in de winst, mogelijkheden voor deelname in het project - bijvoorbeeld via een corporatie - en eventuele randvoorwaarden voor het plaatsen van molens. Tijdens de bijeenkomst in De Poele met bewoners is dit ook door een vertegenwoordiger van Duurzaam Nijeveen aangegeven. Wacht niet met participatie tot je precies weet waar de molens moeten komen, maar begin daarvoor al. De wethouder was toen enthousiast. De vraag is of de wethouder dat nog steeds is en hij deze weg wil bewandelen? We horen het graag. Ons tweede punt is de vergoedingsregeling. Tijdens de raadscommissie gaf de wethouder aan dat hij hier aan denkt. Wij zouden dit als CDA-fractie op zich niet willen uitsluiten, maar zouden ons liever willen richten op het laten meedelen in de winst en het laten deelnemen in projecten. Dit is een andere, meer positieve insteek wat het CDA betreft. Tot slot een opmerking over initiatieven vanuit de samenleving. Tot onze spijt heeft het college nog niets gedaan met de motie die deze raad heeft aangenomen over het ondersteunen van kleinschalige initiatieven. Het steunen van initiatieven wakkert enthousiasme aan. Kleine projecten en betrokkenheid kunnen zich ontwikkelen tot willen meedenken over het realiseren van een groter project en mogelijk ook tot deelname in grotere projecten. Juist deze lokale initiatieven zijn essentieel voor draagvlak en participatie en dus voor het realiseren van onze doelstellingen. We zouden het college willen oproepen om alsnog met dit voorstel aan de slag te gaan. Kan de wethouder aangeven dat hij dit alsnog wil oppakken? T.a.v de motie over het gebruik van biomassa in Drenthe: als CDA vinden wij ook dat biomassa op een duurzame manier gebruikt moet worden. De essentie van deze motie staat wat ons betreft in punt j: “ dat in een circulaire economie plantaardige en dierlijke reststromen (biomassa) optimaal ingezet worden voor de productie van bijvoorbeeld brandstoffen, elektriciteit en warmte. Het amendement van Groen Links om het bod nu al te verdubbelen kunnen wij niet steunen. Het realiseren van het huidige bod is, zeker met de keuze voor windenergie, een uitdaging waar we onze handen aan vol zullen hebben. Op het moment dat we zien dat het realiseren van het huidige bod goed verloopt, kunnen we bekijken of we het bod willen gaan verhogen op weg naar een energieneutraal Meppel in 2040. Op voorhand het bod verhogen vindt het CDA niet verstandig. Tenslotte de motie van de SP. We vonden vorig jaar als raad de toen aangeboden routekaart te mager en op initiatief van het CDA hebben we in een motie aangegeven dat de routekaart verder uitgewerkt moet worden waarbij onder andere aandacht besteed wordt aan het in kaart brengen van de financiële consequenties van de energietransitie. Deze motie is toen raadsbreed ingediend en aangenomen. Dat is de juiste context. Dan nu oproepen totfinanciële redelijkheid is, wat het CDA betreft, niet het juiste moment. Als je het al met elkaar eens wordt over wat “financieel redelijk” is, vinden we de concept RES niet het document om dit aan de orde te stellen. De RES gaat over de opwek van energie met zon en wind en over duurzame bronnen van warmte. Wat de financiële consequenties zijn van de hele energietransitie is breder dan deze RES en willen we daarom ook in een ander verband bespreken. We gaan er van uit dat het college de vorig jaar unaniem aangenomen motie oppakt en hierover bij de raad terugkomt. Daarom heeft de CDA-fractie deze motie niet gesteund.

Regionale Energie Strategie

CDA CDA GroenLinks Meppel 28-05-2020 20:03

Meppel kiest als enige Drentse gemeente voor windmolens om onze bijdrage aan het opwekken van duurzame energie te leveren. We snappen de keuze en we steunen die als CDA. We realiseren ons echter ook dat het een ambitieuze keuze is. We hebben dit ook aangegeven tijdens de raadscommissie en we konden ons vinden in de reactie van het college op de vragen die we hadden. Er zijn nog twee punten waar we als CDA op terug zijn gekomen. Dit zijn de vergoedingsregeling en de participatie nadat de locatie is vastgesteld zoals de wethouder aangaf. Een zoektocht op internet naar windmolenprojecten die goed en met voldoende steun van de omgeving zijn verlopen leverde een gemene deler : participatie is in een vroeg stadium opgestart. Nog voordat precieze locaties zijn aangegeven, is er gesproken over het kunnen meedelen in de winst, mogelijkheden voor deelname in het project - bijvoorbeeld via een corporatie - en eventuele randvoorwaarden voor het plaatsen van molens. Tijdens de bijeenkomst in De Poele met bewoners is dit ook door een vertegenwoordiger van Duurzaam Nijeveen aangegeven. Wacht niet met participatie tot je precies weet waar de molens moeten komen, maar begin daarvoor al. De wethouder was toen enthousiast. De vraag is of de wethouder dat nog steeds is en hij deze weg wil bewandelen? We horen het graag. Ons tweede punt is de vergoedingsregeling. Tijdens de raadscommissie gaf de wethouder aan dat hij hier aan denkt. Wij zouden dit als CDA-fractie op zich niet willen uitsluiten, maar zouden ons liever willen richten op het laten meedelen in de winst en het laten deelnemen in projecten. Dit is een andere, meer positieve insteek wat het CDA betreft. Tot slot een opmerking over initiatieven vanuit de samenleving. Tot onze spijt heeft het college nog niets gedaan met de motie die deze raad heeft aangenomen over het ondersteunen van kleinschalige initiatieven. Het steunen van initiatieven wakkert enthousiasme aan. Kleine projecten en betrokkenheid kunnen zich ontwikkelen tot willen meedenken over het realiseren van een groter project en mogelijk ook tot deelname in grotere projecten. Juist deze lokale initiatieven zijn essentieel voor draagvlak en participatie en dus voor het realiseren van onze doelstellingen. We zouden het college willen oproepen om alsnog met dit voorstel aan de slag te gaan. Kan de wethouder aangeven dat hij dit alsnog wil oppakken? T.a.v de motie over het gebruik van biomassa in Drenthe: als CDA vinden wij ook dat biomassa op een duurzame manier gebruikt moet worden. De essentie van deze motie staat wat ons betreft in punt j: “ dat in een circulaire economie plantaardige en dierlijke reststromen (biomassa) optimaal ingezet worden voor de productie van bijvoorbeeld brandstoffen, elektriciteit en warmte. Het amendement van Groen Links om het bod nu al te verdubbelen kunnen wij niet steunen. Het realiseren van het huidige bod is, zeker met de keuze voor windenergie, een uitdaging waar we onze handen aan vol zullen hebben. Op het moment dat we zien dat het realiseren van het huidige bod goed verloopt, kunnen we bekijken of we het bod willen gaan verhogen op weg naar een energieneutraal Meppel in 2040. Op voorhand het bod verhogen vindt het CDA niet verstandig. Tenslotte de motie van de SP. We vonden vorig jaar als raad de toen aangeboden routekaart te mager en op initiatief van het CDA hebben we in een motie aangegeven dat de routekaart verder uitgewerkt moet worden waarbij onder andere aandacht besteed wordt aan het in kaart brengen van de financiële consequenties van de energietransitie. Deze motie is toen raadsbreed ingediend en aangenomen. Dat is de juiste context. Dan nu oproepen totfinanciële redelijkheid is, wat het CDA betreft, niet het juiste moment. Als je het al met elkaar eens wordt over wat “financieel redelijk” is, vinden we de concept RES niet het document om dit aan de orde te stellen. De RES gaat over de opwek van energie met zon en wind en over duurzame bronnen van warmte. Wat de financiële consequenties zijn van de hele energietransitie is breder dan deze RES en willen we daarom ook in een ander verband bespreken. We gaan er van uit dat het college de vorig jaar unaniem aangenomen motie oppakt en hierover bij de raad terugkomt. Daarom heeft de CDA-fractie deze motie niet gesteund.

Digitale Sociale Kaart

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Meppel 27-02-2020 19:00

Tijdens de commissievergadering van vorige week heeft de CDA fractie aangegeven niet overtuigd te zijn van dit raadsvoorstel. Wij hebben daarom goed geluisterd naar de inbreng van andere fracties en de reactie van het college. Wij hebben ook het advies van de Adviesraad Sociaal Domein hierbij goed doorgenomen. Een aantal fracties, waaronder Sterk Meppel, Groen Links en de Christenunie, gaven aan in dit voorstel een kans te zien om te innoveren, zorg toegankelijker te maken en op den duur kosten te besparen. Wij zijn hier echter niet door overtuigd. Wij geloven zeker dat een goede digitale kaart kan helpen. Maar wij twijfelen te veel of een digitale sociale kaart wel noodzakelijk is en deze investering waard is. Waarom de CDA-fractie twijfelt: het gebruik maken van een sociale digitale kaart vraagt, in onze beleving, al een behoorlijke vorm van zelfredzaamheid. Mensen die de digitale kaart kunnen gebruiken, zijn waarschijnlijk ook in staat om zelf te googelen en de juiste hulp te vinden. Met andere woorden; bereiken wij hiermee de mensen die je echt wil bereiken? Wij denken van niet of hooguit beperkt. Wij denken ook dat juist DIE mensen, die dit wellicht niet kunnen, meer geholpen zijn bij directe persoonlijke ondersteuning en menselijk contact, bijvoorbeeld door de onafhankelijke clientondersteuners. Wij denken dan bijvoorbeeld aan ouderen en mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Maar ook twijfel bij het gebruik van de kaart door mensen uit het werkveld. De kaart kan voor mensen uit het werkveld zeer helpend zijn, dat onderkennen wij zeker niet! Maar daarbij vragen wij ons af of het de verantwoordelijkheid van de gemeente moet zijn om dit te faciliteren en organiseren. Het actueel houden van de kaart vraagt veel geld en tijd van de gemeente, terwijl het toch ook aan organisaties zelf is om te zorgen dat hun doelgroep ze weet te vinden. Ook digitaal. Bovendien gaan wij er vanuit dat mensen uit het werkveld zelf een goed beeld hebben van de sociale kaart in Meppel. Tenslotte zien wij ook een afbreukrisico in dit voorstel. Zoals gezegd vraagt het bijhouden van een dergelijke kaart nogal wat van onze organisatie qua continuïteit. Als dit niet optimaal gebeurd (zoals ook bij vorige kaart gebeurde) dan is de kans groot dat het juist tegen gaat werken. Niet is funester dan straks een kaart te hebben met onvolledige of niet up-to-date informatie. Kortom, het CDA is voor toegankelijkheid van zorg, maar is ook kritisch als het gaat om doen van extra uitgaven. De kosten van dit voorstel in relatie tot onze twijfels over de effectiviteit, maken dat wij niet voor dit voorstel hebben gestemd.

ChristenUnie komt op voor Rogat en zebrapaden bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Meppel 24-10-2018 18:30

Zebrapaden komen terug in de binnenring De ChristenUnie vraagt al lange tijd aandacht voor het belang van zebrapaden.

Hoewel volgens de theorie van ‘shared space’ zebrapaden niet nodig zijn in een 30kilometerzone, blijkt in de praktijk dat veel ouderen, mensen die slecht ter been zijn of slechtziend zijn zich onveilig voelen bij het oversteken als er geen zebrapad is. Stond de ChristenUnie in 2011 op dit punt nog alleen in de raad, inmiddels is dat helemaal veranderd. Toen de ChristenUnie in 2014 deelnam aan de coalitie in Meppel, is er afgesproken dat de zebrapaden weer terug komen in de binnenring. Om kosten te besparen is afgesproken dat dit wordt gecombineerd met groot onderhoud aan de weg.

Zebrapad bij kruising Kruisstraat en Grote Oever Echter bij het kruispunt Kruisstraat en Grote Oever duurt dit erg lang. Op 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP) besproken. De ChristenUnie heeft in deze vergadering samen met de SP en de PVDA een amendement ingediend om snel te beginnen met de aanleg van een zebrapad op de kruising Kruisstraat/Grote Oever/Eendrachtstraat/Molenstraat. Omdat er hiervoor onvoldoende steun was, is dit amendement veranderd in een voorstel dat het college volgend jaar met twee voorstellen komt voor een zebrapad op het kruispunt Grote Oever en Kruisstraat. Na deze wijziging is het amendement voor het zebrapad alsnog aangenomen.

Rogat weer veilig en leefbaar Sinds 1998 hoort Rogat bij de gemeente Meppel. Het is een klein dorp, maar er is veel verkeer van auto’s die een korte route kiezen door dit dorp. Dit geeft veel problemen voor de leefbaarheid en veiligheid in Rogat. In de vorige raadsperiode heeft Bert Kunnen van de ChristenUnie regelmatig zich sterk gemaakt voor een oplossing voor de problemen in Rogat. Op 30 juni 2017 heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel en Groen Links een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om bij de opstelling van het uitvoeringsprogramma GVVP (gemeentelijk verkeers- en vervoersplan) een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in de buurtschap Rogat. Deze motie is aangenomen en het college heeft hiervoor inmiddels 725duizend euro gereserveerd. Op zich is dit een mooie stap in de goede richting. Maar, zoals Gert Stam vroeg, “waarom pas in 2021?”. De ChristenUnie wil dat de verbetering van de verkeerssituatie in Rogat zo snel mogelijk verbetert.

Rotonde Setheweg of leefbaar Rogat Op zich is er ook al eerder geld beschikbaar, maar het college wilde dit in 2019 liever uitgeven aan de aanleg van een rotonde bij het kruispunt van de Setheweg en Handelsweg op het industrieterrein Oevers, dat 500duizend euro kost. De ChristenUnie heeft daarom samen met Sterk Meppel, CDA, PVDA en D66 een amendement ingediend om deze rotonde te schrappen. Er zijn inderdaad een aantal ongevallen geweest op dit kruispunt, maar de veiligheid kan hier ook worden verbeterd met een lagere snelheid en verkeersremmende maatregelen zoals een verkeersdrempel of een flitspaal. Tegenover eventuele verkeersrisico’s op deze rotonde staat het risico van een ongeval in Rogat. Het amendement voor het schrappen van deze rotonde aan de Setheweg is met grote meerderheid aangenomen, ondanks de ontrading ervan door wethouder. Motie eerdere uitvoering herinrichting dorpskern Rogat Door het aangenomen amendement is er geld beschikbaar voor Rogat, maar daarmee is dit geld nog niet direct bestemd voor Rogat. De plannen voor Rogat vereisen verdere uitwerking, die ongetwijfeld eerder kan worden afgerond dan in 2021, maar nog niet in 2019. Daarom heeft de ChristenUnie samen met CDA, PVDA en D66 een motie ingediend om de voorbereidingen voor de herinrichting van Rogat zo spoedig mogelijk in overleg met het wijkplatform Rogat op te pakken, waarbij wordt gekeken naar mogelijkheden uit te werken met de inwoners van Rogat en de planning daarvoor ter kennis brengen aan de Raad en de uitvoering opnemen in de jaarschijf die aansluit op de planning. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen.

 

 

 

 

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Meppel 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Meppel 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Bijdrage ChristenUnie Meppel op de duidingsbijeenkomst lijsttrekkers

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks D66 CDA Meppel 23-03-2018 10:43

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1206898/53439/resultaat grv2018 kleinUitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. Allereerst een hartelijke felicitatie aan de winnaars van de verkiezingen. Dat zijn in volgorde naar het aantal stemmen CDA (814), VVD (698), Sterk Meppel (460) en GroenLinks (190). Spijtig voor de partijen PvdA, D66 en SP dat ze in meer of mindere mate in stemmenaantal zijn achteruit gegaan.

Onze partij, de ChristenUnie, is stabiel gebleven met een kleine stemmenwinst en we zijn de vierde partij van Meppel geworden. Dat stemt ons tot dankbaarheid en tevredenheid. In de afgelopen tijd hebben wij onze bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen, niet alleen in de raad, maar ook in het college. Wat ons betreft zijn we daarvoor opnieuw beschikbaar met een ervaren bestuurder.

bron: rtlnieuws

Belangrijkste thema’s

Er zijn grote opgaven op het gebied van:

de transformatie in het sociaal domein, een duurzaam Meppel en Nijeveen, de stedelijke ontwikkeling, zoals Noordpoort en binnenstad financieel beheer. Veranderend samenspel

Aandacht voor het vertrouwen tussen de overheid en de burger is van essentieel belang voor een succesvolle raads- en collegeperiode. Er valt onderscheid te maken tussen het contact met de samenleving als collectief en de individuele burger.

Voor wat betreft het contact met de samenleving als collectief is de doorontwikkeling van het wijk- en dorpsgericht werken essentieel, maar ook het beschikbaar stellen van het aanjaagbudget,  zoals in de afgelopen periode betreft. Ook online-panels, bijvoorbeeld van jongeren, zouden moeten worden onderzocht.    Ten aanzien van het individuele contact tussen overheid en burger is het noodzakelijk na te denken over een vorm van relatiebeheer, die met de inwoner meeloopt in de organisatie om de goede antwoorden te krijgen. Het verdient tevens aanbeveling naar analogie van de bij de provincie Drenthe georganiseerde statenontmoetingen om als raad onderwerpen te agenderen en te bespreken met andere overheden, belangengroepen en inwoners, alvorens er besluiten worden genomen.

Vervolg/procesafspraken

Wij adviseren om een informateur aan te wijzen, die onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om een stabiel college te vormen, zowel gelet op de meerderheid in de gemeenteraad als ook wat betreft bestuurlijke slagkracht.

Namens de ChristenUnie Meppel,

Gert Stam

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Meppel 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Meppel 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.