Nieuws van politieke partijen in Zuidhorn over CDA inzichtelijk

13 documenten

Zondagsrust in het Westerkwartier: kwestie van tijd (voor jezelf)

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP CDA Zuidhorn 27-09-2018 11:16

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1226602/68212/ZondagDe tweede column van onze wethouder Bert Nederveen over de herindeling in het Westerkwartier gaat over de openstelling van winkels op zondag.

InleidingAls we de journalisten mogen geloven wordt de koopzondag het belangrijkste onderwerp in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen voor de nieuwe gemeente Westerkwartier. Zowel Richard Lamberst (De Streekkrant) als Koos Bijlsma (Dagblad van het Noorden en Westerkwartier) laten geen kans voorbij gaan om dit onderwerp aan de orde te stellen. Met als (voorlopig) hoogtepunt een opinieartikel van Koos in het DvhN van 16 augustus j.l. onder de titel ‘Koopzondag in het gehele Westerkwartier een kwestie van tijd’.

Zondagsrust niet exclusief van christelijke partijenSommige mensen denken dat het onderwerp ‘zondagsrust’ en dus ook het al of niet toestaan van koopzondagen’ iets is wat exclusief bij christelijke partijen als CDA, ChristenUnie of SGP hoort. Dit is een misverstand. Ook de SP is erg kritisch op dit punt, en had (ook op dit punt) in het Westerkwartier een goede inbreng kunnen hebben.En de analyse van Koos Bijlsma over de Zuidhornse coalitieonderhandelingen in 2014 zit er wel heel ver naast. Dat is niet zo vreemd, want hij was er niet bij, maar hij had beter kunnen weten. Want het was GroenLinks Zuidhorn dat in 2014 in het verkiezingsprogramma pleitte voor het behoud van de zondag als rustdag. En ook in Marum, waar de christelijke partijen sterk in de minderheid zijn, zijn de winkels op zondag nog dicht.

Waar gaat het eigenlijk om?Veel mensen hebben het idee dat de zondag op grond van de bijbel een dag is waarop je vooral veel dingen niet mag. Maar niet (mogen) werken betekent vooral wel (mogen) rusten. Als gemeenschappelijke rustdag heeft de zondag de samenleving veel goeds gebracht. Al eeuwenlang. En juist in een tijd van toenemende tijdsdruk, is een vast moment van rust waardevol. Voor christenen heeft de zondag extra waarde als dag om God te eren, een dag voor rust en bezinning. Maar ook voor iedereen, christen of niet, is een wekelijks moment van rust belangrijk. Tijd voor gezin, familie, vrienden, ontspanning. Ik was in Amerika en bezocht daar ook de grote ‘malls’, die 7 x 24 uur per week open zijn. Moeten wij dat willen? Nee toch? Natuurlijk is het belangrijk om elkaar vrij te laten, maar laten we ook om elkaar denken en rekening houden met elkaar.De wens van supermarkten om op zondag open te kunnen is niet vreemd, zeker als dat in omliggende gemeenten ook gebeurt. Maar veel kleine ondernemers zitten hier niet op te wachten, want openstelling van hun winkels op zondag confronteert hen met extra personeelskosten, waarbij maar de vraag is of de omzet toeneemt. En als de supermarkten wel open gaan en zij niet, leidt dit tot wegvallen van omzet.Voor de supermarkten zal het niet moeilijk zijn om personeel te vinden, de jeugd wil wel werken zeker als ze extra betaald worden (al vrees ik dat die extra beloning ook wel zal verdwijnen, kijk maar naar de horeca). Maar is het ook voor hen niet goed om het af en toe even rustiger aan te doen?

Praktische oplossingen?In de huidige situatie zijn de supermarkten in het dorp Leek elke zondag open. In Grootegast, Marum, Zuidhorn, de voormalige gemeente Ezinge en de andere kernen van Leek zijn ze dicht.Ik begrijp de uitspraak van Peter Holsappel, lijsttrekker van de ChristenUnie, onlangs in de krant, dat er geen zaken teruggedraaid gaan worden. Maar dat betekent toch niet dat we alles maar vrij moeten laten? In één koopzondag per maand geloof ik niet, dat is meer een symbool dan dat je er echt iets mee vrij geeft. Als het dan toch moet, zou een praktische oplossing kunnen zijn om per voormalige gemeente elke week één supermarkt open te laten gaan, dan blijft de belasting voor het personeel beperkt, pikt elke supermarkt zijn graantje mee en kan iedereen binnen redelijke afstand zijn of haar boodschappen doen. Ook de gevolgen voor de kleine ondernemers zijn dan minder groot.De supermarkten zijn vast wel in staat om hier goede afspraken over te maken met elkaar. En natuurlijk kunnen we voor bijzondere momenten, denk aan een zondag vlak vóór de twee kerstdagen, een uitzondering maken en alle supermarkten open laten gaan. Daar moeten we dan niet moeilijk over doen.Maar er zijn meer mogelijkheden, zonder dat direct alles altijd open gaat. Daarbij moeten we vooral de mensen waar het om gaat betrekken, de ondernemers, maar ook de inwoners. In 2015 is in Zuidhorn een enquête gehouden, waaruit bleek dat de meerderheid van de inwoners niet voelde voor zondagsopenstelling. Dit zouden we ook in de nieuwe gemeente kunnen doen, en de winkels alleen daar op zondag open doen waar een duidelijke meerderheid daarvoor is. Het feit dat je gaat herindelen wil nog niet zeggen dat alles overal hetzelfde moet worden!

En toch…..Ik weet dat de tijd verandert en dat je sommige zaken niet tegen kunt houden. En ik vrees dat de koopzondag hier ook onder valt. Maar toch denk ik soms: moet dat nou echt? Of zijn wij in het Westerkwartier samen in staat een signaal af te geven tegen de 24-uurs-economie, tegen het ‘meer, meer, meer’, tegen het jachten en het jagen?Als wij er nu eens in slagen om de nieuwe gemeente te laten starten zonder koopzondagen, te laten zien dat het wel kan. Gewoon de boodschappen door de week of op zaterdag doen en op zondag van de rust te genieten. Er is zoveel te genieten in Het Westerkwartier, laten we daar dan ook de tijd voor nemen. En voor onszelf, voor het gezin, voor het dorp. En als omliggende gemeenten dat voorbeeld dan eens zouden volgen, dan de hele provincie, en dan heel Nederland……. Dan draaien we geen zaken terug, maar juist vooruit!Ik denk dat ik droom, maar kan mij niet voorstellen dat dit voor anderen een nachtmerrie is!

Bert Nederveen, 22 augustus 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl), telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.

Lees ook nog eens het artikel van Harry van der Tuin (CDA) over “Koopzondag geen abc’tje in gemeente Westerkwartier” in De Streekkrant van 15 mei j.l.: http://destreekkrant.nu/koopzondag-geen-abctje-in-gemeente-westerkwartier/.

Column herindeling Westerkwartier: nog 140 dagen!

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Zuidhorn 31-08-2018 18:27

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1226432/68212/bij bert zonderIn de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november en de herindeling van 1 januari a.s. schrijft wethouder Bert Nederveen met enige regelmaat een column. De eerste onder de titel: Herindeling Westerkwartier, nog 140 dagen!

Inleiding

De datum van de herindeling komt snel dichterbij: nog maar 140 dagen en de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn bestaan niet meer en we gaan, samen met de voormalige gemeente Ezinge, verder als gemeente Westerkwartier. Een nieuwe gemeente met een nieuwe, maar ook oude en vertrouwde naam.Het is mijn plan om de komende weken met enige regelmaat een column te schrijven over de voorbereiding van de herindeling en de komst van de nieuwe gemeente. Dat kan gaan over de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 november (vandaag over 99 dagen!), maar ook over andere zaken die met betrekking tot de herindeling spelen. In deze eerste aflevering een overzicht van deelnemende partijen en een reactie op het debuut van Sterk Westerkwartier.

Partijen raadsverkiezingenInmiddels heeft een aantal partijen laten weten mee te willen doen: zoals verwacht doen van de (plaatselijke afdelingen landelijke partijen CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en de VVD mee. Daar zijn geen verrassingen bij, wel ging de samenstelling van de lijst bij de ene partij wat geruislozer dan bij de andere, maar ook dat hoort bij politiek. Ook 50 Plus heeft zich gemeld. Mogelijk komt de partij Jezus Leeft hier nog bij.De SP was aanvankelijk van plan om ook mee te doen, maar de voorbereidingstijd bleek te kort om mee te doen en afdeling had te weinig kandidaat-raadsleden. De Grootegaster lokale partij VZ2000 heet inmiddels VZ Westerkwartier en heeft zich ook gemeld.Grootste verrassing tot op heden is de nieuwe lokale partij Sterk Westerkwartier. Deze partij is ontstaan uit onvrede van een aantal VVD-leden met de plaats die hen op de kandidatenlijst was toegedacht, bekendste namen zijn Harry Stomphorst (lijsttrekker), Gert van Werven (voorzitter) en Arnold Bloem (campagneleider).

Sterk Westerkwartier: alle begin is moeilijk…..Laten we positief beginnen: de naam is stevig en belooft wat. Ook het logo mag er zijn.Maar of de partij nu voorziet in een behoefte, zoals ze zelf stelt? Vooralsnog met name in de behoefte van de initiatiefnemers om weer verkiesbaar te zijn in het Westerkwartier, iets dat voor hen bij de VVD niet lukte (en waar ze vrede mee zeiden te hebben). Maar of dit ook de behoefte van de kiezers is? Gezien de achtergrond van de initiatiefnemers lijkt het een soort VVD-light te worden.Het feit dat landelijk gemiddeld 30% van de stemmen naar lokale partijen gaat zegt niets over de situatie in het Westerkwartier. In Leek en Zuidhorn is vele jaren lang geen behoefte geweest aan een lokale partij, en nu opeens wel?Ook uitspraken als ‘wij staan los van landelijke dogma’s’ klinken wat vreemd uit de mond van mensen die vele jaren voor een landelijke partij in de raad hebben gezeten en op die dogma’s (welke eigenlijk?) nooit commentaar leverden. Zij blijven zelfs lid van die landelijke partij! Bijzonder is ook dat de lijsttrekker bij voorbaat vast staat. Geen ‘beoogd lijsttrekker’, geen inbreng van de leden, terwijl hen wel wordt voorgehouden dat binnen de partij een bindend referendum wordt ingevoerd.Als ik naar de inhoudelijke punten op de website kijk, dan zie ik (op een enkel punt na) weinig onderscheid met de bestaande partijen. Het standpunt over koopzondagen is wel bijzonder duidelijk, blijkbaar zijn de VVD-wortels op dat punt nog ten volle aanwezig. Vermoedelijk zijn wijzigingsvoorstellen van inwoners op dit punt bij voorbaat kansloos.Al met al, niet zo’n sterk begin van een partij die het woord ‘Sterk’ in haar naam heeft. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Tot slotIk wens alle partijen die zich opmaken voor de gemeenteraadsverkiezingen veel succes! Laten we er met elkaar een mooie, waardige en enthousiaste campagne van maken. Samen voor een mooi, waardevol en sterk Westerkwartier, een gemeente waar het mooi wonen, werken en recreëren is en blijft!

Bert Nederveen, 14 augustus 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl), telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.

Veul zegen in int nije joar!

CDA CDA Zuidhorn 30-12-2017 13:27

Veul zegen in int nije joar! De discussie over carbidschieten verliep de afgelopen weken in de pers- en raadszaal van Zuidhorn nogal explosief. We kunnen dus vaststellen dat het leeft en dat het goed is dat we hierover een discussie voeren. De CDA-fractie voert die discussie graag. Dit gaat ook gebeuren bij het opstellen van de nieuwe Plaatselijke Verordening voor de nieuwe gemeente Westerkwartier, maar op dit moment is het goed geregeld met de verordening zoals we deze op 18 december in de Raad van Zuidhorn hebben vastgesteld. Deze verordening is uiteindelijk met alleen de verplichte technische wijzigingen vastgesteld. Er zou door de fracties niet over worden gesproken. Logisch als je nu al bezig bent met de nieuwe APV voor de nieuwe gemeente. Toch werd tijdens de vergadering die afspraak geschonden. Sterker, er zou zelfs nog een wijziging worden doorgedrukt die een groep mensen in onze samenleving in verlegenheid zou brengen. De carbidploegen hadden immers al voorbereidingen getroffen en kosten gemaakt. Het past de politiek niet om dan op zo korte termijn de spelregels te veranderen, en als je dan beslist dat je het toch bespreekt moet je tenminste inspraak dulden. De Raad gaat altijd over zijn eigen agenda. Inspraak verbieden kan op grond van afspraken maar wees dan consequent en houd je ook aan andere afspraken. Zonder ingrijpen van het CDA waren de carbidploegen twee maal benadeeld, natuurlijk door het stiekem willen wijzigen van de verordening, maar ook nog eens door inspraak te verbieden. Dit is op z’n minst niet netjes en het zou betrokken raadsfracties sieren als ze hiervoor hun excuses zouden aanbieden. Daarnaast is carbidschieten in Drenthe wel degelijk op een door UNESCO erkende lijst geplaatst als traditie. Het is Immaterieel Erfgoed en hoort bij de cultuur in Noord- en Oost Nederland. Zie ookhttps://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/page/627/carbidschieten-in-drenthe En dan nu naar de praktijk! Het CDA is vaak ter plaatse om met eigen ogen te zien wat er nu echt aan de hand is. Soms in onze clubkleuren en soms wat minder opvallend maar we zij er zeker de afgelopen jaren altijd bij geweest. We weten dus uit de eerste hand hoe gedisciplineerd en vrolijk het toegaat. Vaders leggen uit eigen ervaring aan hun kinderen uit wat de ideale mengverhoudingen zijn van water en carbid, jonge kinderen met oorkappen die een verfblikje laten ploffen waar vervolgens opa’s en oma’s genietend naar staan te kijken, moeders met gefrituurde snacks en buurvrouwen met zelfgemaakte snert die in dank worden aanvaard door de carbidploegen. Buren die elkaar het hele jaar zorgvuldig gemeden hebben treffen elkaar en schudden elkaar de hand. Nou ja, dat is dan meer een wens.. In de afgelopen jaren is de oud & nieuwviering in de gemeente Zuidhorn bijzonder rustig verlopen. Dit heeft in de eerste plaats te maken met het vermogen van onze inwoners om dit feest gedisciplineerd en vrolijk te vieren. Daarnaast is ons gemeentebestuur altijd pro-actief geweest bij het ontdekken en bestrijden van incidenten en het samenwerken met de carbidploegen. Er zijn zelfs gemeenten die een verband vermoeden tussen het afnemen van overlast, schade en letsel door (illegaal)vuurwerk omdat georganiseerd knallen met carbid goed geregeld is. Het lijkt er dus op dat we de carbidploegen in die zin eerder een steuntje in de rug moeten geven, en dat doen we bij deze dan ook graag! Zo, voor nu eerst klaar met het politieke jaar! We gaan op naar de oliebollen & appelflappen en als je gaat knallen doe het dan voorzichtig en houd rekening met andermans goed, lijf en levende have! De CDA-fractie wenst iedereen een vrolijke jaarwisseling en veul zegen in int nije joar!

Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen"

CDA CDA GroenLinks VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:12

Motie bij agendapunt: 12 (Actualisatie APV) Onderwerp: Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen" De raad van de gemeente Zuidhorn in vergadering bijeen op 18 december 2017, kennisnemende van: · de actualisatie van de APV met technische wijzigingen; · amendement 2 (VVD); Carbidschieten in relatie tot dierenwelzijn; · amendement 3 (GroenLinks); Carbidschieten in relatie tot gevaar voor dieren. overwegende dat: · het Carbidschieten in 2014 als vijftigste traditie is geplaatst op de lijst van ‘Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed’ in Nederland en in Drenthe zelfs een UNESCO-status heeft; · deze traditie behouden moet blijven voor de komende generaties; · het een traditie is die naast de vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling; · de raad op 7 november 2016 een motie heeft aangenomen waarbij het college moest toewerken naar een experiment voor een ‘Vuurwerk- en carbidvrije zone’ omdat de veronderstelling was dat inwoners en dieren soms overlast hebben van carbid schieten en het afsteken van vuurwerk. · het college deze motie met alle verenigingen van dorpsbelangen heeft besproken en zowel bij de dorpen als gemeente niet of nauwelijks klachten zijn over vuurwerk en carbid en daarmee geen experiment nodig is. · uit de beantwoording van de technische vragen van het CDA blijkt dat: o in de afgelopen jaren maar vanaf één adres een aantal carbid gerelateerde klachten zijn ontvangen waarbij een dier was betrokken; o het college een uiterste inspanning heeft gedaan om deze klachten met maatwerk op te lossen. Dit heeft geresulteerd in een getekende “verklaring omtrent het schieten met carbid”. Hiermee voldoen de betrokken carbidschieters aan de wens van de klager om 100 meter afstand te houden van de paardenstal. o de discussie over carbid en dieren, die sinds 2014 in deze Raad wordt gevoerd, is gebaseerd op basis van één klager; o er nu geen acute noodzaak is om dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. · op dit moment in het kader van de herindeling een harmonisatie van de APV’s plaatsvindt. De nieuwe raad begin januari 2019 over dit onderwerp een besluit kan nemen. · daarmee er nu geen noodzaak is om de Algemene Plaatselijke Verordening over carbidschieten (artikel 2:37a) te wijzigen, vooral ook omdat de voorgestelde wijzigingen uit de amendementen nu niet leiden tot harmonisatie. Draagt het college op: · om alle ervaringen rond deze carbid discussie over te brengen aan de werkgroep ABJZ zodat zij de regelgeving rond carbid schieten goed kunnen verwerken in de nieuwe APV van de gemeente Westerkwartier. en gaat over tot de orde van de dag. Fractie van het CDA Zuidhorn: Geertje Veenstra Martin Boog Annejet Jansma Jaap Tel

Beantwoording technische vragen artikel 2:73a APV

CDA CDA VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:08

MEMO Aan: de fractie van het CDA Zuidhorn CC: Van: burgemeester en wethouders Datum: 1 december 2017 Betreft: technische vragen artikel 2:73a APV Op 30 november 2017 heeft de heer M. Boog namens de fractie van het CDA enkele vragen gesteld over de amendementen aangaande artikel 2:73a van de Algemene Plaatselijke Verordening over carbid. Hieronder staan de inleiding en de vragen van het CDA. De antwoorden op de vragen zijn cursief weergegeven. Inleiding Op 20 november 2017 heeft uw college reactie gegeven op de amendementen APV raadsvergadering d.d. 13 november 2017. Met betrekking op amendementen 2 en 3 – Carbid hebben wij een aantal vragen. De fracties van de VVD en Groen Links stellen voor om in artikel 2D73a, lid 2 sub c het woord "dier" toe te voegen waardoor de zin als volgt wordt: "er mogen geen handelingen worden verricht of nagelaten waarvan degene die het carbidschieten verricht redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat daardoor gevaar kan optreden voor mens, dier en/of milieu." Vragen: 1. Is er een acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten? Er is naar de mening van het college geen acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. Het college heeft de afgelopen jaren vanaf één adres een aantal carbidgerelateerde klachten ontvangen waarbij een dier was betrokken. 2. Wanneer is er sprake van een ‘redelijkerwijs vermoeden’ dat er gevaar kan optreden voor een dier (naast mens en/of milieu)? Formeel kan worden gezegd dat er sprake is van “redelijkerwijs vermoeden” als er objectief waarneembare feiten en omstandigheden zijn waaruit een gevaar blijkt. In de praktijk hangt dit echter af van de omstandigheden van een specifiek geval. Er moet altijd worden gekeken naar de context van een situatie. 3. Hoe gaat de gemeente handhaven bij een 'redelijkerwijs vermoeden' tijdens het carbidschieten? Als er op grond van objectief waarneembare feiten en omstandigheden geconstateerd wordt dat er sprake is van (een redelijk vermoeden van) gevaar kan de politie ter plaatse bepalen óf en zo ja hoe er handhavend wordt opgetreden. - - 2 4. Stel, iemand heeft problemen met carbidschieten en zorgt ervoor dat een dier in de nabijheid van een carbidplaats komt. Vervolgens doet degene een handhavingsverzoek. Hoe gaat de gemeente hiermee om? Wat zijn dan de gevolgen voor de carbidschieters? Het college is, in dit hypothetische geval, van mening dat de eigenaar van een dier het dier dan willens en wetens in een situatie brengt waarvan aangenomen kan worden dat die schadelijk is voor het welzijn van het dier. Dit kan de carbidschieters redelijkerwijs niet worden aangerekend. Verder heeft de eigenaar van een dier een zorgplicht ten aanzien van het dier: de eigenaar dient daarbij het welzijn van een dier niet van derden af te laten hangen en, indien nodig, zelf maatregelen te nemen teneinde het welzijn van een dier te waarborgen. Verder schrijft u dat het aantal klachten miniem is. 5. Over hoeveel klachten hebben we het specifiek, waar gingen deze klachten over en waar komen deze klachten vandaan? Er is in de afgelopen jaren een aantal keren een klacht binnengekomen over carbidschieten waarbij een dier was betrokken. Deze klachten waren afkomstig van één adres. 6. Kunt u bewijzen dat door indiener van de klacht, de betrokkenen en de gemeente een uiterste inspanning is gedaan om deze klachten op te lossen? Het college heeft geen tot weinig zicht op de inspanningen die door de indiener van de klacht zijn verricht om de klacht op te lossen. De gemeente heeft gesproken met alle betrokkenen waarna door de “carbidschieters” een “verklaring omtrent het schieten met carbid” is ondertekend. In deze verklaring zijn bepalingen opgenomen over het in acht nemen van een bepaalde afstand van aanwezige dierenverblijven. Deze afstand komt overeen met de door klager gevraagde afstand t.o.v. de dierenverblijven. Hieraan hebben zij zich, voor zover wij dit na kunnen gaan, gehouden. 7. Wat is volgens u de relatie tussen deze klachten en de ‘carbid-discussie’ die al jaren in onze raad wordt gevoerd? De eerste klachten, afkomstig vanaf één en hetzelfde adres, over carbidschieten waarbij een dier is betrokken, zijn door ons ontvangen in 2013 en 2014. Mogelijk dat mede naar aanleiding van deze klachten het onderwerp regelmatig aan de orde komt in de raad. U schrijft ‘daar waar mogelijk maatwerk toegepast’. 8. Kunt u dit toelichten? Mogen wij hier de documentatie van ontvangen? In het geval van bovengenoemde klacht heeft de gemeente gesproken met de betrokkenen waarbij door middel van mediation – waar klager geen gebruik van wenste te maken –is geprobeerd tot een voor alle partijen gedragen oplossing te komen. Deze maatwerkoplossing is destijds gevonden door het ondertekenen van genoemde verklaring. Tot slot, mogen wij alle documentatie ontvangen rondom bovengenoemde klachten en de behandeling van de ‘carbid-discussie’ zowel in het college en de raad? Bijvoorbeeld moties, collegeadviezen, memo’s, verslagen, correspondentie etc. In verband met privacyregelgeving ligt het ter zake doende collegeadvies over dit onderwerp, de ondertekende verklaring en de hierop betrekking hebbende correspondentie ter inzage bij de secretaris. Tevens treft u daar de in het verleden ingediende moties aan.

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1124834/68212/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/news/view/1124834/615593/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Uit de raad van 14 december 2015

VVD VVD CDA Zuidhorn 16-12-2015 10:41

Uit de raad van 14 december 2015

 

De raadsvergadering begon met de installatie van Jaap Tel geïnstalleerd als raadslid voor het CDA. Hij gaat Geertje Veenstra tijdelijk vervangen. Uit het raadsvoorstel is op te maken hoe lastig het is om kandidaat raadsleden zo ver te krijgen om ook daadwerkelijk het publieke ambt te vervullen. Ook als het om tijdelijke vervanging gaat. Dat is jammer, want naar mijn smaak is het lid zijn van een gemeenteraad de manier om je omgeving vorm en inhoud te geven. Het kost wel veel tijd en inspanning, maar ik ervaar het als zeer bevredigend.

 

Neem nou de opvang van vluchtelingen. Op 14 september hebben wij met een motie het college de opdracht gegeven om te onderzoeken welke mogelijkheden de gemeente kan bieden voor opvang van vluchtelingen in onze gemeente. De afgelopen periode zijn wij meerdere malen door het college bijgepraat, maar het wordt tijd dat ook in het openbaar te doen. Onze inwoners hebben het recht om te weten wat wij als gemeente achter de schermen doen. Zo zijn er afwegingscriteria en leidende principes opgesteld, een tweetal locaties bekeken en de mogelijke noodopvang in Aduard beoordeeld. Het college heeft het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, het COA, een aanbod voor kleinschalige en noodopvang gedaan. Het COA wil van dit aanbod geen gebruik maken. Het COA ziet liever dat de gemeente een braakliggend terrein van minimaal 4 hectare aanbiedt, waarop het COA dan zelf een AZC kan bouwen. Mede gelet op het feit dat in het Westerkwartier al een aanbod voor grote AZC’s is gedaan, is de VVD geen voorstander van nóg een grootschalig AZC in onze gemeente. Het aanbod van het college voor kleinschalige huisvesting en noodopvang is door het COA afgewezen. Daarmee zijn wij klaar met het COA,  take it or leave it.

Maar zijn wij dan ook klaar met de vluchtelingen? Nee, het probleem van opvang is en blijft nijpend. Volgens ons kunnen wij, uitgaande van het principe van kleinschaligheid, veel doen door in te zetten op huisvesting van vluchtelingen met een status, de vergunninghouders. Daartoe kan de gemeente met alle partners een inspanning doen om snel meer sociale huurwoningen te bouwen. Voor de statushouders als ook voor onze inwoners die op de wachtlijst staan.

 

Afgelopen maandag hebben wij uitvoerig stil gestaan bij het beleidsplan en risicoprofiel van onze Veiligheidsregio. Naast het verplichte karakter is het beleidsplan ook voor ons raadsleden verhelderend, tenminste als je het vakjargon kunt doorgronden.

Veiligheid en risicobeheersing zijn niet alleen een zaak van burgemeesters. Als raadsleden krijgen wij regelmatig van onze inwoners vragen over veiligheid en risicobeheersing. Dat de veiligheidsregio zich verder wil ontwikkelen juichen wij alleen maar toe. Veiligheid en risicobeheersing zijn immers dynamisch. Het is wel jammer dat de risico’s voor aardbevingen wel als regionaal thema maar niet bij de zes landelijke prioritaire thema’s is opgenomen. Dat is een verkeerd signaal naar onze inwoners in de provincie Groningen.

De veiligheidsregio gaat zich actiever bemoeien met de voorbereidingen van grote evenementen. Zie hier het ‘doorschietgedrag’ als gevolg van incidenten, zoals Haaksbergen. Ik hoop dat dit bij de vrijwilligers die evenementen organiseren niet extra administratieve last gaat geven. Zo gaat de lol er steeds meer van af.

Naast voorbereidingen door de Veiligheidsregio, ben ik van mening dat ook onze inwoners zelf veel aan veiligheid en risicovermindering kunnen doen. Om te beginnen meer respect te tonen voor het werk van al onze hulpverleners.

Waar de VVD ook zorgen over heeft, is het feit dat de communicatie steeds meer digitaal gaat. Bij digitale communicatie is het alles of niets, het doet het of het doet het niet. Volgens ons is dit een belangrijk aspect waar de Veiligheidsregio meer aandacht aan zou moeten schenken.

 

Veder hebben wij gesproken over het wegbeheer, met name de erftoegangswegen.  de VVD heeft altijd al aangegeven dat wegen op een doelmatige, efficiënte en financieel verantwoorde wijze onderhouden zullen moeten worden. Volgens de VVD zijn goede en veilige wegen onontbeerlijk om de leefbaarheid en economische vitaliteit van onze gemeente te kunnen waarborgen. Daar past volgens ons een systeem van onderhoud en maatregelen die toekomstbestendig zijn. Daar past ook het idee van uitwijkstroken bij, zodat landbouwvoertuigen en auto’s elkaar kunnen passeren en bermen niet worden kapotgereden. Dit zou een win-win situatie zijn. Gelukkig heeft het college als ook de gehele raad afgelopen maandag ons voorstel om, als het kan uitwijkstroken aan te leggen overgenomen.

 

Helaas was er geen tijd meer om het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie te bespreken. Een onderzoek naar “verbonden partijen”, zeg maar de organisaties waar de gemeente financiële en bestuurlijke samenwerking mee heeft. Dat doen we dus in januari 2016.

 

Ik wens iedereen een plezierige kerst en een veilig oud en nieuw en hoop iedereen op 5 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie in goede gezondheid weer te zien.

 

René Westerhoff-Dijkinga, fractievoorzitter VVD Zuidhorn

Jacob Klaas Star neemt afscheid als gemeenteraadslid van CDA Zuidhorn

CDA CDA Zuidhorn 14-10-2015 19:09

CDA gemeenteraadslid Jacob Klaas Star neemt na vijf jaar afscheid van de gemeenteraad van Zuidhorn. Star zit sinds 2010 in de gemeenteraad van Zuidhorn en is sinds een jaar ook fractievoorzitter van de CDA fractie in de gemeente. Afgelopen maart is de Aduarder verkozen tot statenlid in de Provinciale Staten van Groningen. De functie van fractievoorzitter is per 1 mei al overgedragen aan Geertje Veenstra.Beide functies combineren is niet haalbaar en daarom neemt Star op 12 oktober afscheid van de gemeenteraad. Annejet Jansma uit Grijpskerk treedt toe tot de fractie van het CDA in Zuidhorn. Annejet kent de fractie en heeft zin om het stokje over te pakken. Jacob Klaas Star “Natuurlijk is het afscheid nemen van de Raad van Zuidhorn lastig, ik ben gekozen door de inwoners en heb me altijd ingezet voor deze gemeente. De samenwerking is hier erg prettig en mijn rol in de vorming van dit College was ook groot. Maar afscheid nemen betekent ook opnieuw beginnen. En vanuit de Staten kan ik mijn rol als volksvertegenwoordiger ook invullen.” Jacob Klaas Star was bezig met zijn laatste periode in de gemeenteraad van Zuidhorn. Gezien de herindelingsagenda, zou dit naar alle waarschijnlijkheid sowieso de laatste periode van de raad van Zuidhorn zijn. Jacob Klaas Star neemt tijdens de gemeenteraadsvergadering op 12 oktober aanstaande afscheid en Annejet Jansma wordt in diezelfde vergadering beëdigd.

Uitnodiging politiek café

CDA CDA Zuidhorn 14-10-2015 19:02

Geachte leden, De problematiek rondom asielzoekers is prominent in het nieuws. Wellicht heeft u uit lokale media vernomen dat er ook in het Westerkwartier sprake is van plaatsing van asielzoekers. Onlangs heeft de gemeenteraad in Zuidhorn unaniem een motie aangenomen, waarin het college wordt opgedragen te onderzoeken welke mogelijkheden de gemeente Zuidhorn kan bieden in het kader van deze problematiek. Het CDA in de gemeente Zuidhorn is benieuwd naar uw mening en organiseert daarom een politiek café. Deze bijeenkomst zal plaatsvinden op woensdag 28 oktober in de bovenzaal van Bistro Het Oude Raadhuis in Zuidhorn (Hoofdstraat 4, 9801 BW Zuidhorn). Het programma ziet er als volgt uit: · 19.45 - 20.00 Ontvangst met koffie · 20.00 – 20.15 Inleiding · 20.15 – 21.30 Beschouwing problematiek · 21.30 – 22.00 Sluiting en naborrel met een hapje en drankje De avond zal worden geleid door Vladimir Bartelds, docent en journalist. Verder is er een expert uitgenodigd die één en ander kan vertellen over ervaringen met het opzetten van asielzoekerscentra. Omdat de problematiek voor het gehele Westerkwartier geldt zijn CDA-ers in de andere drie gemeenten van het Westerkwartier ook uitgenodigd. Daarom willen wij u vragen u op te geven voor deze bijeenkomst in verband met de maximale capaciteit. Geef u op door een mail te sturen naar richardbeen@hotmail.com. Een brief sturen kan ook, het adres van het secretariaat CDA-Zuidhorn is Hooglanden 27, 9801 LA Zuidhorn. Graag zien wij uw reactie tegemoet! Met vriendelijke groet namens fractie en bestuur, Martin Boog, raadslid Richard Been, secretaris

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.