Nieuws van politieke partijen in Zwartewaterland over ChristenUnie inzichtelijk

31 documenten

PvdA Zwartewaterland sluit coalitieakkoord met CU en SGP met nieuwe focus!

PvdA PvdA SGP ChristenUnie Zwartewaterland 07-03-2020 09:37

De inbreng van de PvdA Zwartewaterland is nadrukkelijk te vinden in het focus stuk dat aanvullend op het lopende coalitieakkoord vrijdagmiddag 6 maart is gepresenteerd door Christen Unie, SGP en PvdA. Daarbij gaat het om de onderwerpen natuur en milieu, duurzaamheid (waaronder de energietransitie), minimabeleid en cultuur. Ook bouwen voor starters en senioren krijgt de

Het bericht PvdA Zwartewaterland sluit coalitieakkoord met CU en SGP met nieuwe focus! verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

Rietsnijders in Nationaal Park Weerribben-Wieden verdienen een eerlijke beloning!

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 11-12-2019 20:31

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1282490/64611/riet.jpgDe Weerribben-Wieden, een prachtig gebied ontstaan door een lange periode van turfsteken. Nu is het één van de nationale natuurparken die ons land rijk is. Een gebied dat zowel vanuit cultuurhistorisch oogpunt als vanuit natuurwaarde van groot belang is. Natuur die deskundig onderhouden worden. Het onderhoud wordt verzorgd door Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en tientallen rietsnijders. De provincie geeft subsidie voor het onderhoud. Het riet dat gesneden wordt, wordt o.a. gebruikt voor de typisch Nederlandse rietdaken.

In 2008 diende de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie een amendement in waarin 3 miljoen euro werd gereserveerd voor het onderhoud en beheer in de Wieden en de Weerribben. Het duurde nog een jaar voordat dat amendement werd uitgevoerd. Het was goed geregeld!

De provincie verstrekt de subsidie via de zogenaamde SNL-systematiek. De SNL-regeling is landelijk en Europees afgestemd, waardoor er niet zomaar van afgeweken mag worden. In 2019 is de normvergoeding voor het beheer van veenmosrietland, die geldt binnen SNL, gehalveerd. Hierdoor moet ongeveer 50% van het rietland in de Weerribben-Wieden beheerd worden voor een vergoeding die de helft lager is dan voorheen.

De kans is groot dat hierdoor de voor deze gebieden vastgelegde natuurdoelen niet meer gehaald worden. ChristenUnie statenlid Renate van der Velde geeft aan dat hierdoor ook de inkomenszekerheid van de rietsnijders ernstig wordt aangetast.

Er loopt inmiddels een evaluatie naar de onderbouwing van deze halvering, maar die is  pas in de loop van 2020 gereed. Bovendien zal de vergoeding, ook na de evaluatie, naar verwachting niet weer terugkomen op het oude niveau. De Provincie Overijssel zal door de verlaging jaarlijks ongeveer een half miljoen euro overhouden op het budget voor natuurbeheer. De ChristenUnie wil graag dat deze half miljoen euro weer terechtkomt bij de rietsnijders. Binnen de SNL-systematiek is dit echter niet direct mogelijk.

De ChristenUnie heeft op 11 december 2019 een motie ingediend om tot een oplossing te komen voor deze problematiek. Een deel van de oplossing kan zijn een extra vergoeding te verstrekken aan de rietsnijders die alleen per boot bij hun rietland kunnen komen. De motie is breed ondersteund in Provinciale Staten. Uiterlijk in maart 2020 volgt een voorstel van het College van Gedeputeerde Staten met een concrete oplossing. Wordt vervolgd!

De ChristenUnie Overijssel wil weten wat er gedaan wordt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Overijssel

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 09-10-2019 06:48

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1280120/64611/Lucht.jpgOnlangs heeft het Longfonds alarmerende berichten gepubliceerd over de slechte luchtkwaliteit. Er zijn 1,2 miljoen mensen met een longziekte waarvan jaarlijks 12.000 vroegtijdig overlijden, aldus het Longfonds. Er zijn 16.000 spoedopnames in het ziekenhuis en 1 op de 5 kinderen krijgt astma. De ChristenUnie is geschrokken van de cijfers en wil van Gedeputeerde Staten weten hoe de luchtkwaliteit in Overijssel is.

Statenlid Sybren Stelpstra is ook onder de indruk van de melding dat er mensen zijn die vanwege slechte luchtkwaliteit zich gedwongen voelen te verhuizen. Een mengsel van vervuilende stoffen zoals fijnstof, stikstofoxiden en ozon is daarvan de oorzaak, aldus het Longfonds. Reden voor de Rijksoverheid een schone lucht akkoord (SLA) af te sluiten met gemeenten en provincies.

Stelpstra vraag onder andere: “Is Gedeputeerde Staten bereid om de inwoners van Overijssel een zichtbaar beeld te geven van de luchtkwaliteit in hun eigen omgeving? Zijn er cijfers bekend van aantallen mensen met een longziekte in Overijssel?”

Het Longfonds adviseert scholen op voldoende afstand te vestigen van wegen of andere plekken waar veel fijnstof ontstaat, vooral omdat de longen van jongeren zich nog ontwikkelen. Stelpstra vraagt of Gedeputeerde Staten zicht heeft op scholen in Overijssel die daar niet aan voldoen. Zo ja, is dat dan aanleiding om hier met gemeenten over in gesprek te gaan?

Dit en andere vragen zijn aan Gedeputeerde Staten gestuurd met als doel meer zicht te krijgen op de kwaliteit van de lucht in Overijssel en, als blijkt dat daar een probleem mee is, wat de provincie kan doen om de kwaliteit te verbeteren.

Wederom uitstel verkeersplan Hasselt.

CDA CDA ChristenUnie Zwartewaterland 11-06-2019 06:52

Eigenlijk heeft het geen zin meer om te gaan discussiëren over de verkeercirculatie in het centrum van Hasselt. Er is een amendement vanuit de Christen Unie, SPG en Buitengewoon Zwartewaterland die er voor zorgt dat er vandaaggeenkeuze gemaakt wordt, maar de beslissing over het verkeer in het centrum van Hasselt uitstelt door nieuwe uitwerkingen en planvorming. En daarmee laat de coalitie iedereen in het centrumwéérwachten tot een definitieve oplossing. Wederom uitstel.Het begint pijnlijk te worden dat hetcollegeer niet in slaagt om een breed gedragen voorstel aan de gemeenteraad te kunnen presenteren. En het is nog pijnlijker om aan te zien dat de coalitie hun eigen wethouder niet weet te steunen. En dat een partij na het toezeggen van hun steun in de vorige raadvergadering nu voor een ‘andere weg kiest’. De wethouder wordt nu door decoalitiein de kou gezet door zich uit te sprekentegenhet voorliggende raadsvoorstel.Maar groot deel van de oppositie is ook geen voorstander van het voorliggende raadsvoorstel, maar maakt wel een keuze, daarmee kom ik aan het einde van mijn termijn. In aanvulling op de vorige raadsvergadering heeft de wethouder een paar A4’tjes opgeleverd met een aantal gegoogelde plaatjes met voorbeelden van “auto te gast”. En de schatting, geen feiten, dat bij die inrichtingen het aantal verkeersbewegingen zal afnemen.Heeft de wethouder er ook rekening mee gehouden dat in die afgebeelde situaties andere verkeersregels kunnen gelden, zoals wél eenrichtingsverkeer of alleen toegang voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijden? Want de afbeeldingen doen suggereren dat er mogelijk ook ander verkeersregels in het spel zijn.Het klopt dat er minder auto’s in de Diezestraat in Zwolle rijden sinds daar de weginrichting is aangepast. Maar dat komt niet door de weginrichting, dat komt omdat bevoorrading alleen in de ochtend kan plaatsvinden en verder autoverkeer niet toegestaan is. Afbeelding 3 iseen veel ruimere straat dan de Hoogstraat en daardoor niet te vergelijken.Bij afbeelding 5 kan ik menietvoorstellen dat hier sprake is van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen, dat kan qua weginrichting nooit passen. Al met al kunnen we met die verbeelding en de schatting van de wethouder dus helemaal niets. Ik zal het hele relaas van de vorige raadsvergadering niet nogmaals herhalen, maar voor het CDA zijn 2 uitgangspunten het belangrijkst: -Onnodig doorgaand verkeer uit het centrum mijden & -Verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het aanleggen van de parallelweg ten noorden van de N331 zorgt voor een vermindering van het verkeer dat door het centrum richting de Molenwaard gaat. Daar zijn we vóór en moet wat ons betreft ook doorgaan. De verkeersstromen zijn door het aanpassen van de N331 gewijzigd, dit heeft het onderzoeksbureau al vóór de aanpassingen voorspeld en meegewogen. Er is na de aanpassingen geconstateerd dat die voorspellingen juist waren. Onafhankelijk van dat laatste onderzoek doet BVA al de uitspraak dat er een doorgaande verkeersstroom van oost naar noord blijft. Dus ook na de aanpassingen in de N331 blijft deze verkeersstoom bestaan. Het CDA wil deze onnodige verkeersstroom uit het centrum weren: Doorgaand verkeer bezoektgeenwinkel, bezoektgeenterras, bezoektgeenwoning in het centrum en is dus overbodig. Het herinrichten van de Hoogstraat kan dat probleem oplossen. Het ‘auto te gast’ principe klinkt interessant, op zich staat het CDA daar helemaal niet onsympathiek tegenover. Echter moet het wel een doel treffen. Juridisch gezien bestaat het ‘auto te gast’ principe niet. Er zijn wel aanbevelingen hoe het er uit moet zien om meer ruimte en veiligheid voor fietsers te bieden maar een fietser blijft een fietser en een automobilist een automobilist. Er zijn meerdere onderzoeken naar dit soort type wegen gedaan en vaak komt naar voren dat de automobilist, indien hij over de ruimte beschikt om in te halen, dit ook zal doen. En in de praktijk zie je dit nu ook gebeuren. “Nog even snel die fietser voorbij, voordat ik die auto ga passeren”. Die gedachtes, daar moeten we vanaf. Op dit moment, met tweerijrichtingen wordt deze gelegenheid geboden en dat komt de verkeersveiligheid niet te goede. Het veiligheidsgevoel van fietsers is nu niet goed en dat kán beter. Maar ook met een auto-te-gast straat voorkom je gevaarlijke of onwenselijk inhaal- of passeer-bewegingen niet omdat de breedte van de weg voor automobilisten een beslissende factor is. Zodra de weg ingericht is voor éénrichtingverkeer en smal genoeg is voor één auto, maar geen inhaalbeweging mogelijk maakt, zal de fietser voor blijven gaan. En biedt de ruimte die over blijft tegelijk meer mogelijkheden voor het verbreden van het trotoir, het plaatsen van parkeerplaatsen, plantenbakken en kleinschalige fietsenstalling, et cetera. Het straatbeeld wordt vriendelijker, het autoverkeer rustiger en er is meer ruimte voor fietser én voetganger. Daar kan je toch niet tegen zijn!?Eveneens blijft het centrum voor wie daar een bestemming heeft te bereiken en te verlaten vanuit het noorden en het zuid-oosten, maar ontneemt het de prikkel om van oost naar noord door de Hoogstraat het centrum te belasten. Het plaatsen van een bord ‘auto-te-gast’ en het uitbreiden van dat gebied is wat ons betreft mogelijk, maar de essentie zit voor het CDA in het aanpassen van de gereserveerde ruimte voor gemotoriseerd verkeer. En dan past éénrichtingverkeer het beste. Als laatste is het aansluiten van de parallelweg en deze direct weer afsluiten voor gemotoriseerd verkeer in onze ogen raar en het ontneemt een kans om het centrum op een extra manier te ontsluiten, wat ook een doel vanuit de centrumvisie was. Voorzitter, het CDA wil liever niet wachten en maakt nu een keuze voor een gemoedelijk en veilig centrum voor voetganger en fietser.

Bodemdaling in de veenweidegebieden

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 02-02-2019 16:32

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1263360/64611/Veenweide2.JPGWat is er aan de hand? Ooit zijn de moerassen in Nederland ontgonnen en geschikt gemaakt voor landbouw, en later ook voor woningbouw. Veen kwam daardoor bloot te staan aan de buitenlucht, wat ervoor zorgt dat het oxideert, oftewel verbrandt. Dat levert grote hoeveelheden CO2-uitstoot op. Om de grond voor de landbouw geschikt te houden, zorgen de waterschappen ervoor dat het grondwaterpeil laag blijft. De oxidatie en de lage grondwaterstand zorgt ervoor dat het veen inklinkt (op veel plaatsen is het al heel dun of zelfs verdwenen), waardoor de bodem daalt. Dat zorgt ervoor dat het grondwater nog verder verlaagd moet worden, waarna deze vicieuze cirkel zich herhaalt. En de bodemdaling gaat hard: 1 tot 2 centimeter per jaar

Waarom moet de bodemdaling stoppen?Zoals al gezegd betekent de oxidatie van het veen een enorme CO2-uitstoot. Ongeveer 25% van de hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen die auto’s met zich meebrengen. Dat is niet goed voor het milieu en het verergert de klimaatproblematiek. Maar er zijn meer problemen. Bijvoorbeeld:

De bodemdaling verloopt met wisselende snelheid binnen een gebied. Daardoor zijn er steeds meer verschillende waterstanden nodig in één gebied. Dat maakt het waterbeheer duur en complex. Door de verzakking van het maaiveld neemt het risico op overstromingen toe. Door de klimaatverandering wordt dit nog erger, omdat er vaker sprake zal zijn van piekwaterstanden in de rivieren. De waterkwaliteit in de veenweidegebieden staat onder druk. Door de bodemdaling ontstaat er schade ontstaan aan de fundering van huizen en gebouwen. Ook kunnen wegen, spoorlijnen en rioleringen verzakken. Het herstellen van de schade brengt hoge kosten met zich mee. Door steeds maar verdergaande bodemdaling wordt het veenpakket steeds dunner, en verdwijnt zelfs. Het landschap verandert daardoor onherroepelijk.

Kan er iets aan gedaan worden?Er zijn zeker oplossingen. Maar de oplossingen zijn divers (vanwege de verschillen in veensoorten en gebieden) en sommige oplossingen zijn duur. Ook betekenen sommige oplossingen om de bodemdaling te stoppen of te vertragen dat gebieden niet of veel minder gemakkelijk in gebruik kunnen blijven voor de landbouw.

De meest simpele oplossing is het niet langer verlagen van het grondwaterpeil. Maar dan veranderen de veenweidegebieden onherroepelijk weer in moeras. Dan hebben we een oud landschap terug, en de natuurwaarden gaan omhoog, maar het biedt geen perspectief voor de mensen die nu in de veenweidegebieden wonen en werken.

Een andere oplossing is het telen van gewassen die het goed doen op natte gronden. Dan kan de waterstand weer omhoog en klinkt het veen niet langer, of in elk geval veel minder snel, in. Ook lopen er proeven met bijvoorbeeld onderwaterdrainage of andere technische systemen die ervoor kunnen zorgen dat de bodemdaling veel minder snel gaat. Voordeel van deze oplossingen is dat de landbouw niet hoeft te wijken.

Wat vindt de ChristenUnie?De ChristenUnie vindt dat de verzakking van de veenbodem gestopt moet worden, of in elk geval sterk vertraagd. Het is een probleem dat niet genegeerd kan worden, en waar we ook eerlijk over moeten zijn. Daarbij staat voorop dat boeren en bewoners moeten kunnen meepraten over de aanpak van de bodemdaling. Zo kan per gebied een gericht plan van aanpak worden gemaakt om de daling te stoppen of te vertragen. Niet elke oplossing zal geschikt zijn voor elk gebied. En er zal nog uitvoerig getest moeten worden wat wel en niet werkt. In met name Noord en Zuid-Holland is er al ervaring opgedaan met de verschillende oplossingen, en er zijn al veel onderzoeken gedaan. Overijssel kan hierbij aansluiten en gebruik maken van alles wat al gedaan is door andere provincies en Waterschappen.

Op plekken waar er echt geen andere oplossing voorhanden is, zal het grondwaterpeil omhoog moeten. Dat kan betekenen dat agrarische bedrijven verplaatst moeten worden. Als het zover komt, dan vindt de ChristenUnie dat hier een goede compensatie- of uitplaatsingsregeling voor moet zijn, minimaal vergelijkbaar met de regelingen die we nu kennen voor het uitplaatsen van agrarische bedrijven uit de Natura2000-gebieden. Het gaat immers om de aanpak van een gezamenlijk maatschappelijk probleem. Dat kan en mag niet voor rekening van een enkeling komen.

Renate van der Velde

 

Het dilemma van een mooi biologisch melkbedrijf op veenweidegrond dat nat moet blijven!

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 27-01-2019 10:43

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1262546/64611/Veenweide_bioboer.jpgEn daar sta je dan opeens tussen koeien, kalveren en grond. Veel grond, maar niet genoeg om als melkveehouder door te groeien op een confessionele manier. Veenweidegrond in de gemeente Staphort. In het midden van rust, rust en nog eens rust. Eén van de plaatsen waar we als Overijssel trots op mogen zijn. En dat zijn wij als fractie van de ChristenUnie.

Dan gaan we op de biologische toer verder, zo dacht de familie bij wie we op bezoek waren. Met zonnepanelen, plannen voor een kleine windmolen en koeien die zoveel mogelijk buiten zijn. We werden direct toen we het erf op kwamen hartelijk begroet door de twee trouwe viervoeters van de familie. Een vriendelijk onthaal door het gezin volgde. Man, vrouw en zoon vertelden vol trots en enthousiasme de geschiedenis en huidige gang van zaken op hun bedrijf.

We waren er met een brede delegatie van waterschappers, wethouder, fractieleden ChristenUnie Staphort en de Statenfractie. Op het melkveebedrijf is namelijk iets bijzonders aan de gang. Er wordt getest of het inklinken van de veenweidegrond tegengegaan kan worden. Dat gebeurt met onderwaterdrainage. Een gebied van 3 hectare is voorzien van drainagebuizen om te testen of daarmee de bodemdaling gestopt of vertraagd kan worden, terwijl het toch mogelijk blijft om het boerenbedrijf te blijven uitoefenen.

De problematiek van de bodemdaling in de veenweidegebieden is groot. De bodem daalt, waardoor het land te nat wordt, en het waterschap het waterpeil verlaagt. Daardoor daalt de bodem nog verder, en het haalt de cirkel zich. Door de bodemdaling komt er veel CO2 vrij. En het levert verzakkingen van huizen en gebouwen op, o.a. omdat de fundering van gebouwen vrij komt te liggen. Het is duidelijk dat we niet door kunnen gaan in deze vicieuze cirkel.

Als (bio)boer zit je dan met het dilemma

Enerzijds moet je voldoende biologische melk produceren om van te kunnen leven. De koeien moeten in de wei kunnen lopen en machines moeten op het land kunnen. Als grond te nat is kan dat niet. Anderzijds komt er veel CO2 vrij als het grondwaterpeil steeds verlaagd wordt en de bodem verder inklinkt.  Een onmogelijke combinatie?

 https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1262546/64611/het-dilemma-van-een-mooi-biologisch-melkbedrijf-op-veenweidegrond-dat-nat-moet-blijven.html

ChristenUnie vindt dat de verzakking van de veenbodem de aandacht moet krijgen die het verdient. Boeren en bewoners moeten kunnen meepraten over de aanpak van de bodemdaling. Zo kan per gebied een plan van aanpak worden gemaakt om de daling te stoppen. Onderwaterdrainage kan een oplossing zijn. Een ondergronds systeem zorgt er dan voor dat een gebied nat genoeg blijft, maar toch bewerkbaar voor de boeren. Testen moeten uitwijzen of dit een oplossing voor de lange termijn is. Ook kan worden geëxperimenteerd met het nat houden van gebieden, om er riet te kunnen telen of andere gewassen die op natte grond gedijen. Het telen van veenmos kan de bodem misschien zelfs weer laten stijgen. Ook dit zal allemaal uitvoerig getest en onderzocht moeten worden.

ChristenUnie Overijssel stelt de kandidatenlijsten voor Staten en Waterschappen vast

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 22-10-2018 17:07

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1233369/64611/Kandidaten 2019 Lijsttrekkers_2De ChristenUnie heeft de kandidatenlijsten en programma’s voor de provinciale staten en waterschappen vastgesteld. Eensgezind, zonder wanklank en in een uitermate enthousiaste sfeer. Renate van der Velde uit Kampen trekt de lijst voor de provinciale staten, Herman Odink, Nieuwleusen gaat weer voor het waterschap Drents-Overijsselse Delta en Ommenaar Hugo Tromp is de kopman op de lijst voor Waterschap Vechtstromen.

Ze pasten nauwelijks in het Perrontheater in Zwolle, de leden en kandidaten van de Overijsselse ChristenUnie. Vanuit de hele provincie waren ze naar de Unievergadering gekomen om de lijst voor de verkiezingen van maart 2019 vast te stellen. Het resultaat mag er zijn: 43 kandidaten voor de Provinciale Staten, 14 voor het Waterschap Drents-Overijsselse Delta en 12 voor het Waterschap Vechtstromen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst werden zowel de kandidaten aan de leden voorgesteld, maar werden ook de bijbehorende verkiezingsprogramma’s vastgesteld. De sfeer was eensgezind en enthousiast. De ChristenUnie heeft zin in de Overijsselse verkiezingen.

Tromp

De lijst van Vechtstromen wordt aangevoerd door Hugo Tromp uit Ommen, nu werkzaam voor Staatsbosbeheer, maar ook kandidaat voor het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen.  Hugo Tromp liet er geen misverstand over bestaan: “We hebben een grote verantwoordelijkheid voor een goed waterbeheer en het is tijd voor andere keuzes. Het thema water moeten we niet te smal moeten bekijken. De keuzes die wij maken in ons deel van de wereld hebben gevolgen voor mensen en dieren over de hele aarde.”

Odink

Herman Odink uit Nieuwleusen staat weer op nummer 1 voor waterschap Drents-Overijsselse Delta. Odink zit momenteel in het dagelijks bestuur van het waterschap. Hij hoopt het bestuurswerk na de  verkiezingen voort te kunnen zetten. Odink heeft een duidelijke ambitie: in 2025 is het waterschap energieneutraal. Daarvoor moeten nog een paar flinke stappen worden gezet, maar hij ziet de mogelijkheden om het voor elkaar te krijgen. Odink maakt zich hard voor de mensen met een kleine beurs. Hij zet in op het verlagen van de waterschapsbelasting. Hij ziet armoede in Nederland één van de grote onderschatte problemen.

Van der Velde

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1233369/64611/christenunie-overijssel-stelt-de-kandidatenlijsten-voor-staten-en-waterschappen-vast.html

Renate van der Velde is de topvrouw van de ChristenUnie-lijst voor de Provinciale Staten. Van der Velde is nu burgerlid van de huidige Statenfractie, waar ze actief op het terrein van de ruimtelijke ordening. Ze werkt als arbeidsjurist. 'Politiek in de Staten gaat over echte dingen', aldus Van der Velde. Wij kunnen met onze fractie daadwerkelijk dingen voor elkaar maken in onze mooie provincie. Als we besluiten om de infrastructuur te veranderen, dan kun je enkele maanden later ook daadwerkelijk constateren dat die nieuwe wegen gerealiseerd worden. Ze heeft er zin in, vooral ook dankzij een mooi team met veel expertise en politieke ervaring. Zij wordt geflankeerd door Jan Westert op nummer 2. Westert was de afgelopen acht jaar lijsttrekker en fractievoorzitter. Hij vindt de Staten nog steeds enorm interessant. Hij doet dat nu, op 66 jarige leeftijd, liever vanuit een andere rol en is blij dat de ChristenUnie niet alleen kiest voor verjonging, maar ook kiest voor een vrouw op nummer 1. 'Het werd tijd', aldus een trotse Westert.

Met het vaststellen van zowel de kandidatenlijsten en de verkiezingsprogramma’s is de ChristenUnie klaar voor de campagne.

ChristenUnie Overijssel presenteert brede kandidatenlijst Provinciale Staten

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 19-10-2018 09:22

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1232157/64611/Kandidaten_2019_001De ChristenUnie in Overijssel presenteert een brede lijst met kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen. Al eerder is bekend gemaakt dat Renate van der Velde uit Kampen lijsttrekker is voor de komende verkiezingen. Zij is inmiddels bijna twee jaar betrokken bij de provinciale fractie en is daarvoor Gemeenteraadslid geweest. Zij wordt gevolgd door de huidige fractievoorzitter Jan Westert uit Ommen, die graag nog een periode als statenlid doorgaat maar geen rol als lijsttrekker wil vervullen. De huidige fractie is met veertiger Arjan Hof uit Enschede en Sybren Stelpstra uit Hardenberg stevig vertegenwoordigd. Stabiliteit en continuïteit in het politieke bestuur vindt het Overijsselse CU-bestuur belangrijk. Op de lijst komt Arie de Niet, oud-raadslid uit Deventer, op de vijfde plaats. Het bestuur ziet in hem een belangrijke kandidaat voor de toekomst in de fractie en hoopt dat hij de vijfde zetel voor de partij weet te veroveren.

Bij de eerste tien kandidaten komt de ChristenUnie met twee twintigers, Annika van de Belt (Zwolle) op zes en Bart Visser (Ommen) op acht. Margreeth Krommendijk uit Nijverdal staat op de lijst met een zevende plaats. Arie Paul van den Beukel uit Hengelo en Marthijn van de Wetering uit Zwolle maken de eerste tien compleet.

BoermanIn totaal telt de lijst van de ChristenUnie een lijst met 42 kandidaten breed verspreid over de provincie. Op plek 42 staat gedeputeerde Bert Boerman uit Kampen. Hij wil zijn werk als Overijsselse gedeputeerde graag in de komende periode voortzetten.

Breed over de provincieVan de 42 kandidaten op de lijst komen er 16 uit Twente, waarvan drie in de top tien. Alle Twentse steden zijn bovendien vertegenwoordigd. Het Vechtdal (Hardenberg, Ommen en Dalfsen) is met acht kandidaten ook stevig vertegenwoordigd op de lijst. Met Jan Westert en Sybren Stelpstra hebben er twee ook zitting in de huidige fractie.  Het ChristenUnie bestuur is ook blij met drie kandidaten uit de provinciehoofdstad Zwolle. Naast de lijsttrekker Renate van der Velde en de gedeputeerde Bert Boerman zorgt Kampen met Jan Willem Schutte voor vier kandidaten. Uit Deventer staat Arie de Niet hoog op de lijst. Hij krijgt steun van de Deventer fractievoorzitter Henrike Nijman. De kop van Overijssel levert zes kandidaten uit Steenwijk, Zwartewaterland en Staphorst, waarvan Marcel Scheringa en Alwin Mussche als jonge bestuurders in hun gemeente de opvallende gezichten zijn.

Het bestuur van de ChristenUnie Overijssel is blij met de breed over de provincie samengestelde lijst, die op 18 oktober zal worden voorgelegd aan de leden. De lijst is relatief jong en telt 16 vrouwelijke kandidaten, waaronder de lijsttrekker. Dat is een rijkdom waar het partijbestuur verguld mee is. Op 18 oktober zullen de leden van de ChristenUnie de lijst vaststellen.

CDA-Overijssel wil 200 miljoen van Rijk voor energiebesparing en hernieuwbare energie

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Zwartewaterland 15-10-2018 07:03

Het CDA in Overijssel wil dat het Rijk 200 miljoen beschikbaar stelt aan de provincie Overijssel om te investeren in het verduurzamen van gebouwen, zoals woningen, scholen, sportkantines en bedrijven. CDA-lijsttrekker Eddy van Hijum stelde in het discussieprogramma ‘Politiek in de Pol’dat dit hard nodig is, als we met elkaar de ambities op het gebied van verduurzamen en energie besparen willen realiseren. Provincies zijn veel beter dan het Rijk in staat om de energietransitie in goede banen te leiden. De provincie Overijssel heeft onder meer een goed werkend Energiefonds van 200 miljoen euro ingesteld, evenals een succesvol stelsel van energieleningen voor particuliere woningeigenaren. “Als het Rijk onze financiële armslag verdubbelt, kunnen wij direct aan de slag”, stelt hij. Plannen zonder draagvlakVan Hijum maakt zich zorgen over de moeizame onderhandelingen aan de landelijke ‘Klimaattafels’ over ambities en maatregelen voor gebouwen, industrie, mobiliteit en landbouw. Bovendien lijkt de energietransitie de coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie te verdelen op het punt van de haalbaarheid en betaalbaarheid van ambities. “Als we niet uitkijken, dan gijzelen we elkaar met doorrekeningen en worden er plannen aan tekentafels bedacht die geen draagvlak hebben in de regio”, stelt hij. Geen weg terugVan Hijum wijst er op dat dezelfde politieke coalitie van CDA, VVD, D66 en ChristenUnie in Overijssel al intensief en eendrachtig samen werkt aan verduurzaming. “Energiebesparing is van belang voor het klimaat, voor de portemonnee van inwoners en bedrijven en voor de werkgelegenheid”, stelt de CDA’er. “Ook moeten we minder afhankelijk worden van olie en gas uit andere delen van de wereld. Er is geen weg terug, alleen vooruit. Maar geef de regio ruimte en vertrouwen om aan gedragen oplossingen te werken.” 200 miljoen voor energiebesparing en hernieuwbare energieMet de impuls van het Rijk van 200 miljoen euro wil het CDA Overijssel een ambitieus programma uitwerken voor energiebesparing (isolatie) en het opwekken van hernieuwbare energie (zonnepanelen, warmtepompen etc) in woonwijken en op bedrijventerreinen. Het Rijk kan hiervoor putten uit het budget van 2,5 miljard euro dat het onlangs opgerichte InvestNL in beheer heeft gekregen. “Hoog tijd dat InvestNL het beschikbare kapitaal maatschappelijk laat renderen”, vindt Van Hijum.

ChristenUnie wil serieus werk maken van ingraven hoogspanningskabel en stelt vragen.

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 08-10-2018 12:59

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1223614/64611/HoogspanningsmastDe afgelopen jaren is er maatschappelijke discussie ontstaan over het wonen in de directe nabijheid van bestaande hoogspanningsverbindingen. Gezondheidsrisico’s spelen daarin een belangrijke rol. Door de elektromagnetische straling kan er een verband zijn met de ziekte van Alzheimer en kinderleukemie. Bij bepaalde windval is er ook sprake van hinderlijk geluid. Het kabinet heeft besloten een regeling te introduceren om een aantal bovengrondse hoogspanningsverbindingen van 50, 110 en 150 kV door bebouwd gebied onder de grond te verkabelen. Het zou volgens de minister gaan om ca. 135 km. Een voorwaarde voor die verkabeling is dat de betreffende gemeente (en/of provincie) een wettelijk vast te stellen deel van de kosten draagt. De looptijd van het verkabelingsprogramma is 15 jaar. TenneT, welke gaat over het distributienetwerk, moet het programma gaan uitvoeren.

Het statenlid Sybren Stelpstra vraag namens de ChristenUnie Overijssel  aan Gedeputeerde Staten (GS) of zij ook vindt dat hoogspanningsverbindingen tot ongewenste situaties kunnen leiden en zo ja in welke mate en op welke plaatsen GS medewerking wil bieden aan de ondergrondse verkabeling.

Ook wil de partij van Gedeputeerde Staten weten om hoeveel kilometer het te verkabelen deel in Overijssel bedraagt. Stelpstra vraagt verder of hiervoor een programma bestaat en zo ja, hoe ziet dat er uit in termen van prioriteit, budget, tijd, voorlichting en participatie met gemeenten, overheid, TenneT en andere belanghebbenden? Zo dit er niet bestaat, is er dan zicht op of en binnen welke termijn dit er wel komt. 

Wellicht zijn er gebieden waar de kabels niet binnen 15 jaar ingegraven kunnen worden. Stelpstra wil weten welke gebieden dat zijn en waarom ingraven niet mogelijk is. Tot slot pleit de ChristenUnie ervoor dat voortaan bij hernieuwde inrichting van de energie-infrastructuur verkabeling altijd ondergronds plaats vindt, uitgezonderd waar dit technisch volstrekt onmogelijk is en vraagt zich af of GS  deze visie deelt.

De ChristenUnie is voor duurzame energie en beseft dat de overgang van fossiele brandstoffen zal leiden tot (extra) elektrificeren. Zij kiest echter voor opwekking daarvan zo dicht mogelijk bij het punt van afname, wat uiteindelijk zal moeten leiden tot het uitdunnen van de energie-infrastructuur. Vanwege het ontbreken van opslag en de te verachten pieken en dalen in de opwekking zal deze infrastructuur nog wel nodig blijven. Stelpstra heeft in eerdere instantie Gedeputeerde Staten gevraagd om een blauwdruk van de energie-infrastructuur in Overijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.