Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

19 documenten

Motie SP Fryslan tegen CETA aangenomen

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Dongeradeel 31-10-2019 21:33

SP Fryslan heeft woensdag 30 oktober 2019 in Provinciale Staten succesvol een motie ingediend over de mogelijke schadelijke gevolgen van het vrijhandelsverdrag CETA van Europa met Canada. De SP deed dit samen met de fracties van GrienLinks, FNP en Partij voor de Dieren.

CETA maakt het kapitaal nog machtiger en geeft buitenlandse investeerders de mogelijkheid om via aparte rechtbanken – waar binnenlandse bedrijven en mensen geen toegang toe hebben – enorme schadeclaims in te dienen als ze menen dat nationale wetgeving, bijvoorbeeld een streng milieubeleid, hun ‘rechten’ als investeerder aantast. Dit is uiteraard absurd. We moeten juist het kapitaal aan banden leggen, binnen de EU en wereldwijd. 

Ook Vakbonden, NGO’s en boerenbelangenorganisaties hebben zich uitgesproken tegen CETA. Bijvoorbeeld landbouwproducten die aan minder strenge eisen voldoen (gekloond, hormonen enz.) zouden op deze manier via de EU ons land binnen kunnen komen. Ten nadele van de eigen boeren en hun producten die aan strenge eisen voldoen.

Ook kunnen de protesten van burgers worden beperkt door het nieuwe verdrag. Michiel Schrier noemde in zijn betoog het voorbeeld van het gaswinningsbedrijf Vermilion. Dat bedrijf uit Canada wint gas uit diverse kleine gasvelden in Fryslân.

De SP motie van Michiel Schrier en Hanneke Goede werd door GS van provincie Fryslan met overgrote meerderheid aangenomen (29 voor, 14 tegen). Ook in andere provincies is gestemd tegen CETA. Hiermee wordt een krachtig signaal naar de Kamer gestuurd dat we een CETA niet moeten willen. 

Als 1 van de lidstaten van Europa tegen is, is de CETA (in deze vorm) van tafel.

Meer over het standpunt van de SP tegen CETA, klik hier.

GroenLinks dient motie in tegen CETA-verdrag | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks Heemskerk 26-09-2019 00:00

De fractie heeft tijdens de raad van 26 september een motie ingediend om de het college om een oproep te doen aan de Tweede en Eerste Kamer om niet akkoord te gaan met CETA in de huidige vorm.  

Dit najaar zal het Nederlandse parlement waarschijnlijk besluiten of het instemt met het vrijhandels- en investeringsverdrag CETA dat de EU met Canada heeft gesloten. Dit verdrag brengt grote beperkingen en risico’s met zich mee voor veel van de 355 Nederlandse gemeenten en de 12 provincies van Nederland. Canadese en Amerikaanse bedrijven die actief zijn in Nederland kunnen overheden in de weg staan bij het uitvoeren van hun democrati­sche bevoegdheden en taken. Als overheden zich niet aan die beperkingen houden, dan riskeren zij forse schadeclaims die buiten de nationale rechtspraak om worden toegekend. Het verdrag is niet bepaald sociaal of duurzaam. Als CETA doorgaat, wordt de macht van multinationals veel groter. Ten koste van mens, dier, milieu en klimaat. CETA is bovendien in strijd met de ambities van het klimaatakkoord van Parijs. Gemeenten die woningen betaalbaar willen hou­den, krijgen onder CETA minder mogelijkheden om regels op te leggen aan buitenlandse beleg­gers. Maatregelen om huren betaalbaar te houden voor middeninkomens kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk onderwerp worden van investerings­claims. Dit is een van de vele voorbeelden. En daarmee raakt het ook de lokale democratie. Verschillende organisaties waaronder FNV en Milieudefensie roepen gemeenten en provincies op om kritisch te kijken naar de mogelijke gevolgen van CETA voor de lokale democratie. Daar wilde GroenLinks graag gevolg aangeven door het indienen van de volgende motie.

Helaas heeft de motie het niet gehaald.

PvdA stelt opnieuw vragen over blindengeleidelijnen in centrum Rolde

PvdA PvdA GroenLinks Aa en Hunze 21-12-2018 08:18

https://aaenhunze.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-opnieuw-vragen-over-blindengeleidelijnen-in-centrum-rolde/

Vragen in 2e herhaling over blindengeleidelijnen in centrumgebied Rolde: In de raadsvergadering van 8 november 2018 hebben B &W de motie van de PvdA en GroenLinks over het VN verdrag inzake mensen met een handicap overgenomen. De motie heeft als strekking om sneller aan de slag te gaan met maatregelen die het openbaar gebied, openbare gebouwen en dergelijke, gemakkelijker toegankelijk maken voor gehandicapten. Blindengeleidestroken in het centrum van Rolde werden als voorbeeld genoemd. Die zijn bij de reconstructie van het centrumgebied in 2014 niet opnieuw aangebracht. Onze fractie heeft daar schriftelijke vragen over gesteld op 10 maart 2016 en 19 april 2017. In uw beantwoording op 8 mei 2017 geeft u toe dat het onderzoek veel te lang heeft geduurd en dat het concept rapport van Buro Visio weldra op de agenda zou komen. Het rapport zou aan de raad worden verstrekt wanneer het definitief is. In de B &W besluitenlijst van 18 juli 2017 lezen we “dat het onderzoek van Buro Visio wordt voltooid door opdracht te geven tot uitvoeren van optie 1”. Daarna hebben we niets meer van u gehoord. Het heeft ons hogelijk verbaasd dat u tijdens de raadsvergadering van 8 november 2018 niet op de hoogte was van de stand van zaken. Sindsdien hebben wij wederom niets meer van u gehoord. Wij vinden de hele toedracht rond dit dossier buitengewoon teleurstellend. Het geeft extra voeding aan ons gevoel dat u de uitvoering van het VN Verdrag niet urgent beschouwt en niet serieus neemt, raadsbrede steun voor onze motie ten spijt. Vragen: 1. wat is op dit moment de stand van zaken ten aanzien van blindengeleidelijnen in Rolde ? 2. waarom hebt u ons – in weerwil van toezeggingen – niet op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen ?

Het bericht PvdA stelt opnieuw vragen over blindengeleidelijnen in centrum Rolde verscheen eerst op PvdA Aa en Hunze.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Overschie 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Kralingen-Crooswijk 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Noord 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Pernis 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Prins Alexander 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Rozenburg 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Om onze klimaatdoelen te halen, moeten we nu in actie komen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Delfshaven 08-10-2018 00:00

Het is haalbaar om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, zoals afgesproken in het Parijsakkoord, maar dan moeten de regeringen wel in actie komen. Dat staat in het laatste rapport van de VN-organisatie voor klimaatwetenschap, IPCC. “De klimaatwetenschap laat zien dat het nog mogelijk is om gevaarlijke onvoorspelbare opwarming te voorkomen”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. Op dinsdag bespreken de Europese milieuministers de aanbevelingen.

Eickhout sprak eerder met Bert Metz, vroeger hoofd van een van de werkgroepen van het IPCC, over het rapport. Ze namen samen een podcast op.

Eickhout: “Maar het lijkt er toch op dat de politieke wil ontbreekt. Hoe moeilijk het is om wetenschappelijke data in politieke actie om te zetten, zien we iedere keer als we klimaatwetgeving bespreken, bijvoorbeeld bij de klimaatimpact van auto’s.” Met name de Duitse regering laat zich keer op keer voor het karretje van de auto-industrie spannen. Kortzichtige dwarsliggers die voorkomen dat we een echte impuls krijgen om de auto-industrie te vergroenen.

Ook bij de langetermijndoelen ontbreekt het aan overeenstemming tussen de wetenschappelijke onderbouwen en politiek handelen. “Als de Europese Commissie in november met voorstellen komt, dan moet dat in de richting zijn van een klimaatneutrale economie in 2050.” Eickhout wijst erop dat het dan wel noodzakelijk is om het tussentijdse doel voor 2030 verder aan te scherpen naar min 55 procent, zoals ook de Nederlandse regering bepleit.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.