Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

9 documenten

SP start enquĂȘte openbaar vervoer: doe ook mee!

SP SP Zuid-Holland 17-04-2020 19:25

Omdat de SP uit verschillende hoeken berichten krijgt over verslechtering van de kwaliteit van het openbaar vervoer, starten wij een onderzoek naar de ervaringen van reizigers en niet-reizigers.

Met uw mening en die van andere reizigers proberen wij een goed beeld krijgen van wat er op dit moment goed gaat, en wat er nog beter kan. Om vervolgens werk te maken van de nodige verbeteringen in het openbaar vervoer.

Klik op de link en vul de enquête direct in!

Qbuzz schrapt zonder overleg lijn 10 in Dordrecht vanwege drukte: SP vindt dit onacceptabel

SP SP GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 16-04-2020 20:12

De fracties van GroenLinks, CU-SGP, CDA en SP hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur vanwege het plots schrappen van lijn 10 in Dordrecht door vervoerder Qbuzz. De fracties zijn van mening dat dit besluit niet zo onverwachts en eenzijdig genomen mag worden. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We willen graag weten welke communicatie hierover is geweest met de provincie en de gemeente Dordrecht door Qbuzz. Wij vermoeden dat dit niet netjes is gegaan en dat betreuren we.’

De SP is altijd een voorstander van een fijnmazig OV, maar zeker in de tijd van de coronacrisis is het van belang dat een vitale dienst zoals het OV maximaal inzetbaar blijft. Het argument dat de lijn te druk is, is daarom voor ons ook evenals de mede indieners van de schriftelijke vragen onacceptabel. Van Aelst: ‘: ‘Juist ten tijden van de coronacrisis is het van belang dat het OV beschikbaar blijft, zeker voor mensen die nu een vitaal beroep uitoefenen.’ De SP hoopt dat het provinciebestuur in overleg gaat met Qbuzz om de buslijn zo snel mogelijk ere te herstellen.

Veiligheid en reizigers met een beperking beter af met steward op elke trein MerwedeLingeLijn

SP SP VVD Zuid-Holland 07-12-2018 18:47

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december wil de nieuwe vervoerder Qbuzz niet meer standaard op elke trein van de MerwedeLingeLijn een steward inzetten. De SP en de VVD zijn bezorgd over de gevolgen hiervan voor de veiligheid en voor mensen met een beperking. Het zou daarom goed zijn als het besluit wordt teruggedraaid.

Doordat de huidige vervoerder Arriva (tot 9 december) altijd standaard op iedere trein een steward inzet, gaven reizigers de afgelopen jaren aan zich juist erg veilig te voelen op de MerwedeLingeLijn. Ook is het aantal zwartrijders teruggebracht tot bijna nul.

‘Een steward op elke trein betekent daarnaast dat er altijd een aanspreekpunt is voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn of met een rolstoel reizen,' aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ook daarom is het zonde om met deze succesvolle regeling te stoppen.’

We roepen het provinciebestuur daarom op om in overleg met Qbuzz te kijken of de standaard steward op elke trein behouden kan blijven. Ook willen we weten of het stopzetten van de regeling wel in lijn is met de eisen die de provincie in de concessie stelt.

SP-bijdrage begroting 2019: nadruk op woonrechtvaardigheid, transportrechtvaardigheid, klimaatrechtvaardigheid en verkeersveiligheid

SP SP Zuid-Holland 14-11-2018 20:40

Tijdelijke, onzekere woningen zijn niet de oplossing voor de woningnood: betaalbare, betrouwbare huisvesting is immers een mensenrecht. Net zo goed vindt de SP dat toegankelijk, betaalbaar vervoer voor iedereen een recht zou moeten zijn. Dat is nu niet zo. Reizen met het OV duurt vaak minstens twee keer zo lang en is ook vaak duurder. Deze vervoersarmoede raakt vooral lage inkomens, jongeren en ouderen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst kreeg vandaag de handen op elkaar voor een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid in Zuid-Holland. Ze gaf daarbij het voorbeeld van Engeland, waar al veel bekend is over sociale uitsluiting door gebrekkig (openbaar) vervoer.

Dit kan leiden tot minder scholing, slechtere baankansen, minder sociale contacten en een slechtere gezondheid. Naar idee van planoloog Karel Martens komt er nu dus ook onderzoek voor Zuid-Holland, dat hopelijk leidt tot duidelijke normen waaraan het OV moet voldoen.

KlimaatVan Aelst pleitte vandaag ook opnieuw voor klimaatrechtvaardigheid. Veel energiesubsidies gaan nu naar mensen die al geld hebben. Deze subsidies maken investeringen in energiebesparende maatregelen en zelfopwekking mogelijk, waardoor zij nog weer goedkoper uit zijn.

Begin dit jaar is op initiatief van de SP voor Zuid-Holland al geld uitgetrokken om energiemaatregelen en zelfopwekking ook voor de lage(re) inkomens bereikbaar te maken. Van Aelst sprak vandaag de bereidheid uit hierin zo nodig meer te investeren.

WonenHet aanbieden van tijdelijke woningen aan spoedzoekers is wat de SP betreft geen oplossing voor de woningnood in Zuid-Holland. Tijdelijkheid betekent immers onzekerheid en onrust voor de betrokkenen. Daarnaast houden we ook grote zorgen over de betaalbaarheid.

Dat de provincie de bouw van 714 betaalbare woningen stimuleert is zeker een begin, maar niet genoeg. Het geld is ook alleen voor de Rotterdamse regio, omdat die stad 20.000 betaalbare woningen sloopt, terwijl het probleem in meer regio’s zoals Haaglanden speelt.

Verder moeten niet alleen de (grote) corporaties ondersteuning krijgen, maar ook kleinschalige woningbouwinitiatieven worden geholpen. Ook moet de stagnerende ombouw van kantoren en andere leegstaande panden in woningen worden gestimuleerd.

VerkeersveiligheidGezien de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in onze provincie moet er ook meer aandacht komen voor verkeersveiligheid. Hierbij gaat het vooral om betere voorlichting en het vergroten van kennis van weggebruikers over verkeersrisico’s.

Vragen SP over achterstallig onderhoud OV-materieel Drechtsteden: ‘Dit kun je reizigers Ă©n chauffeurs niet aandoen’.

SP SP Zuid-Holland 01-11-2018 20:09

'Buschauffeurs horen zich volledig te kunnen concentreren op de weg en hun passagiers. Passagiers moeten kunnen vertrouwen op een veilige rit. Zorgen over de veiligheid van materieel zijn in het OV dus absoluut uit den boze.’ Dit zegt fractievoorzitter Lies van Aelst naar aanleiding van berichten over achterstallig onderhoud van bussen en treinen van Arriva. Omdat de provincie opdrachtgever is voor het openbaar vervoer, heeft de SP opheldering gevraagd bij het provinciebestuur.

Chauffeurs zeggen vandaag in het AD dat hun materiaal al bijna een jaar niet goed meer onderhouden wordt. Dit speelt sinds begin dit jaar bekend werd dat Qbuzz de concessie voor het OV in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden overneemt van de huidige vervoerder Arriva.

Van Aelst: ‘Laten we voorop stellen dat de SP geen voorstander is van aanbestedingen in het OV. Wat ons betreft houden reizigers en chauffeurs altijd hun zekerheid en wordt dit goed geregeld door de overheid. Een Kamermeerderheid besliste echter ooit anders. Daar hebben we vooralsnog mee te dealen.

Nu we met het systeem van winstgericht OV te maken hebben en we concessies moeten verlenen, moeten de rechten en veiligheid van reizigers en chauffeurs wel zo goed mogelijk gewaarborgd worden. Zij horen zich dus ook in de huidige situatie niet druk te hoeven maken over de veiligheid.’

Chauffeurs zeggen het ook vervelend te vinden met te kleine bussen te moeten rijden, omdat de grote buiten dienst zijn vanwege technische problemen. ‘Dan moeten ze reizigers laten staan. Dat willen chauffeurs niet en dat wil de SP ook niet’, aldus Van Aelst. 'Ook hierover vragen we dus opheldering.’

Stap in de goede richting: toch toiletten op alle stations langs MerwedeLingeLijn

SP SP Zuid-Holland 26-09-2018 14:58

Vervoersbedrijf Qbuzz gaat toiletten plaatsen op alle stations langs de MerwedeLingeLijn. De SP heeft hier de afgelopen jaren herhaaldelijk voor gepleit. Eerder zegde het provinciebestuur al toiletten toe op een groot deel van de stations. Deze bleven tot op heden uit. De nieuwe vervoerder geeft hier nu uitvoering aan op alle stations. Een hele mooie stap!

De SP heeft al sinds 2010 geprotesteerd tegen de plannen van het provinciebestuur om alleen de grotere stations van toiletten te voorzien. Keer op keer hamerde de SP op het belang van toiletten op alle stations én in de trein.

‘Bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen en mensen met darmproblemen is een toilet écht onmisbaar', aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ophouden is voor hen vaak geen optie.

Wij staan daarom helemaal achter het pleidooi van de OV-ombdusman van vorige week voor toiletten op álle stations en in álle treinen’. Wat de SP betreft worden er dan ook geen nieuwe treinen meer gekocht zonder!'

Tweede KamerNadat de toiletten in veel treinen waren wegbezuinigd, nam de Tweede Kamer in 2008 en in 2010 al SP-moties aan dat alle treinen weer wc's moeten krijgen. Volledig toegankelijk OV inclusief toiletten moet uiterlijk in 2030 geregeld zijn.

Toiletten ín de trein blijft dus ook voor de provinciale MerwedeLingeLijn het doel voor de langere termijn.

 

 

Molens van Kinderdijk ook voor minder-validen bereikbaar over water met verduurzaamd beurtschip Jantina

SP SP Zuid-Holland 26-04-2018 15:46

Beurtschip Jantina uit 1895, dat diende voor de oudste vorm van openbaar vervoer in ons land, is dankzij tweehonderd vrijwilligers en subsidie van de provincie opgeknapt, verduurzaamd en ook toegankelijk gemaakt voor minder-validen. Vanaf 1 mei vaart de Jantina over de lage boezem van de Nederwaard naar museummolen Blokweer. De tocht biedt een prachtig uitzicht op de molens van Kinderdijk.

SP-Statenlid Wim Metselaar is bijzonder blij met de ingebruikname van de Jantina. ‘De molens van Kinderdijk zijn niet voor niets aangemerkt als Unesco Werelderfgoed. De subsidie van de provincie voor betere toegankelijkheid van het gebied over water, ook voor minder-validen, is wat ons betreft zeer goed besteed. Daarbij gaat ook onze dank naar de vele vrijwilligers voor hun enorme inzet'.

Op 18 april werd het schip op de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel officieel in de vaart genomen. Bij de renovatie is de Jantina behalve rolstoelvriendelijk ook volledig elektrisch gemaakt. Hierdoor heeft de boot geen schadelijke uitstoot. Eerder verstrekte de provincie Zuid-Holland al subsidie voor het beleefbaar en toegankelijk maken van de bezoekersmolens en aanlegsteigers op Kinderdijk voor minder-validen.

BeurtvaartBeurtvaart ontstond in de vijftiende eeuw in de waterrijke kustgebieden van Holland. Het was een vorm van scheepvaart waarbij passagiers, vracht en vee door schippers in een bepaalde volgorde om de beurt, vandaar het woord beurtvaart, langs een vast traject werden vervoerd. Omdat er sprake was een soort dienstregeling en passagiers tegen betaling meekonden, wordt het gezien als  –de oudste vorm van– openbaar vervoer in ons land.

Zuid-Holland best scorende provincie in jaarlijkse Klantenbarometer OV; waardering Waterbus weer opvallend hoog

SP SP Zuid-Holland 30-03-2018 08:36

Zuid-Holland scoorde over 2017 goed in de jaarlijkse Klantenbarometer OV. Met een gemiddelde reizigerswaardering van 7,7 deed Zuid-Holland het zelfs het best van alle provincies. Ook de waardering voor de Waterbus is weer opvallend hoog. Het innovatieve openbaar vervoer over water tussen Dordrecht-Rotterdam-Drechtsteden scoorde net als over 2016 een 8,5. SP-gedeputeerde Rik Janssen reageert enthousiast: ‘Daar doen we het voor’.

 Janssen: ‘Met verbeterde overstapmogelijkheden op ander ov, extra vaarten en voorzieningen als deelfietsen en een kiosk hebben we afgelopen jaar weer flink in de Waterbus geïnvesteerd. We zijn blij dat dit door de reiziger ook zo wordt gewaardeerd’.

Reizigers konden in het onderzoek ook verbeterpunten voor volgend jaar aandragen. Voor de Waterbus werden hierbij genoemd: niks (27%), informatie bij vertragingen (21%) en het aantal vaarten in de dienstregeling, oftewel de vaarfrequentie: 16%.

OV-onderdelenDe Waterbus, officieel de ‘Veerdienst Dordrecht-Rotterdam en Drechtsteden’, is één van de zes OV-onderdelen in Zuid-Holland die ook het afgelopen jaar  zijn onderzocht voor de jaarlijkse Klantenbaromter OV.

Ook voor de andere onderdelen –de treindienst Alphen-Gouda, de MerwedelingeLijn en de busconcessiegebieden Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zuid-Holland Noord en de DAV-regio– geldt dat de algemene waardering in 2017 gelijk of iets hoger was dan vorig jaar.

CROWDe jaarlijkse Klantenbarometer OV wordt uitgevoerd door CROW. Deze afkorting stond oorspronkelijk voor Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. CROW is nu een non-profit kennisinstituut.

 Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/07/waterbus-gaat-over-de-grens

SaĂŻd Kasmi zwaait af

D66 D66 Zuid-Holland 31-01-2018 15:34

Op mijn laatste dag als Statenlid stond de behandeling van het Uitvoeringsbesluit Planstudie N207 op de agenda. Een dossier dat al heel lang de gemoederen bezighoudt in de regio, en erg gevoelig ligt.

De afgelopen weken heb ik veelvuldig contact gehad met onder andere de fractie van D66 Alphen a/d Rijn. Ook ben ik op werkbezoek geweest in het gebied om met eigen ogen te zien wat en waar de knelpunten zijn. Tijdens het werkbezoek heb ik ook veel bewoners, ondernemers en andere betrokken gesproken en gehoord.

De provinciale weg N207 en de wegen ten westen van de N207 worden steeds voller. Met name in Waddinxveen, Boskoop en Hazerswoude-Dorp. Het verkeer in de regio kampt met een structuur-probleem: de woonkernen en bedrijven in Boskoop en Waddinxveen liggen grotendeels aan de westkant van de Gouwe, terwijl de N207 aan de oostzijde van de rivier ligt. De enige verbindingen over de Gouwe zijn de hefbruggen in Boskoop en Waddinxveen. Daarom rijdt veel verkeer via deze hefbruggen. De huidige situatie zorgt voor verschillende knelpunten op het gebied van leefbaarheid, doorstroming en bereikbaarheid. De toekomstige ontwikkelingen in Boskoop en Waddinxveen (waaronder een nieuwe woonwijk) zullen dit probleem alleen maar verder versterken. De gemeenten willen samen met de provincie een verbetering voor deze knelpunten realiseren. Daarom zijn er de afgelopen jaren verschillende onderzoeken uitgevoerd.

Het voorliggend besluit bestaande uit een pakket aan maatregelen moet uiteindelijk de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied verder verbeteren. Door aan de westzijde van de Gouwe een nieuwe verbinding te maken, ontstaat er een alternatief voor het noord-zuid verkeer. De nieuwe Verlengde Bentwoudlaan, die onder meer de nieuwe woonwijk in Waddinxveen moet gaan ontsluiten, en de maatregelen in Hazerswoude-Dorp zorgen dus voor een meer robuuste infrastructuur in de regio en een betere doorstroming, meer veiligheid en betere leefbaarheid in de kernen.

Ik zie de voorgestelde maatregelen als een belangrijke stap op weg naar een uiteindelijke structurele oplossing. Naast de Verlengde Bentwoudlaan moet er ook een structurele oplossing voor de problemen in Boskoop en Hazerswoude komen. Daarom heb ik namens D66 vandaag aan GS gevraagd om vaart te maken met de studie naar een extra oeververbinding bij Boskoop en de toekomst van de N209 en hier een concrete planning voor te maken en dit nog in het eerste kwartaal van 2018 te delen met PS en de regio. Ik wilde hierover een motie indienen maar uiteindelijk is gebleken dat dit niet nodig was omdat de Statenvergadering besloten heeft vandaag geen besluit te nemen over het voorstel maar dat uit te stellen naar een volgende keer.

Ik zal hier dan niet meer het woord over voeren omdat ik vandaag ben opgevolgd door Ton van Rijnberk. Ik stop als Statenlid maar ik blijf me inzetten voor de provincie. Ik ga me nu volledig richten op Rotterdam want ook daar is er veel werk aan de winkel.

Via deze weg wil ik een ieder bedanken voor de fijne samenwerking tijdens mijn werk als Statenlid. Mijn speciale dank gaat uit naar mijn fractiegenoten waar ik heel fijn mee heb samengewerkt de afgelopen jaren en ik wens ze heel veel succes voor de komende tijd! Tot ziens ergens in onze mooie provincie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.