Nieuws van politieke partijen in Teylingen inzichtelijk

10 documenten

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

Herinrichting Herenweg (invoering 30-km zone)

CDA CDA Teylingen 14-12-2019 13:21

Eerder dit jaar nam de Gemeenteraad het besluit tot herinrichting van de Herenweg in Warmond met het doel er een 30 km zone van te maken.Nu blijkt echter dat de Warmonderhekbrug om veiligheidsredenen op korte termijn zal moeten worden vervangen. Warmond zal hierdoor vanuit de zuidzijde zo’n vijf maanden moeten worden afgesloten. Om Warmond via de noordzijde bereikbaar te houden, kan het project herinrichting Herenweg, naar de mening van het College, pas worden uitgevoerd na de vervanging van de Warmonderhekbrug. Dus pas in 2021, een vertraging van een jaar. Met dat laatste heeft de CDA-fractie grote moeite.Natuurlijk moet Warmond tijdens de renovatie van de brug bereikbaar blijven. Maar even natuurlijk vinden wij het, in het belang van de verkeersveiligheid, dat de geplande 30-km zone zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Dat laatste is ook de wens van veel Warmonders zoals blijkt niet alleen uit brieven en gesprekken, maar ook uit een enquête van onze onvolprezen Teylinger journalist.Daarom hebben wij als CDA-fractie, via een motie, een compromis voorgesteld: wel de 30-km zone op korte termijn invoeren via het plaatsen van de borden en evt. smileys o.i.d. , maar de daarbij behorende wegwerkzaamheden pas laten beginnen nadat de vervanging van de Warmonderhekbrug is afgerond.De motie wordt behandeld in de raadsvergadering van 19 december.

Bijeenkomst: Wat doen de Provinciale Staten en het Waterschap voor mij?

VVD VVD Teylingen 07-03-2019 01:34

In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezing en de verkiezing voor het Hoogheemraadschap van Rijnland op 20 maart a.s. organiseren de gezamenlijke netwerken van de VVD in de Duin- en Bollenstreek een informatieavond in de Nachtegaal in Lisse. Op deze avond kunt u kennis maken met de VVD-kandidaten uit onze regio. Zij zullen vertellen waarom zij in de Provinciale Staten en Waterschap zitting willen nemen en waarom het voor de inwoners van de Duin en Bollenstreek belangrijk is dat er mensen uit de streek ons daar vertegenwoordigen. Op deze avond, die gratis toegankelijk is, zal Bastiaan Zuyderduyn uit Katwijk een Pub quiz organiseren waarin de kennis van de Provinciale Staten getest kan worden. Na afloop kan eenieder onder het genot van een drankje met de kandidaten in gesprek gaan.

Met de volgende kandidaten zijn alle gemeenten in de Duin en Bollenstreek vertegenwoordigd.

Voor de Provinciale Staten:

Bastiaan Zuyderduyn uit Katwijk

Sanneke Zandbergen – Nulkes uit Noordwijkerhout

Aleid Ringelberg uit Hillegom

Voor het Waterschap:

Ineke van Steensel- van Hage uit Teijlingen.

Bas Knapp uit Noordwijkerhout. 

Wilt u ook niet meer elke ochtend in de file staan en vindt u dat droge voeten betaalbaar moet blijven kom dan op maandag 11 Maart 2019 naar Hotel-restaurant de Nachtegaal in Lisse.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:8.0pt; line-height:107%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

De aanvang is 20.00 uur. Zaal open om 19.30 uur. Entree gratis.

Raad past collegevoorstel herinrichting Herenweg Warmond aan: 30 km zone verlengd

CDA CDA VVD D66 Teylingen 23-02-2019 12:54

Al jaren loopt er een discussie over de herinrichting van de Herenweg in Warmond. Inhoud: hoe de verkeersveiligheid van vooral fietsers en voetgangers te verbeteren. In de raadsvergadering van 31 januari werd een voorstel van het College besproken dat volgens het CDA te mager uitviel. Dit voorstel hield o.a. in het instellen van een 30 km-zone tussen de Laan van Oostergeest en de Padoxlaan alsmede het aanbrengen van verkeersdrempels voor oversteekplaatsen en de aanleg van zgn. fietsstraatprofielen. De CDA-fractie constateerde dat onmiddellijk na het begin van de 30 km-zone een zebrapad en een fietsersoversteekplaats liggen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook insprekers tijdens de laatste vergadering van de Commissie Ruimte hebben hierop gewezen. Andere fracties signaleerden eveneens dit probleem. Met de kleinst mogelijke meerderheid, slechts één stem verschil, besloot de gemeenteraad daarom de toekomstige 30 km-zone al te laten beginnen bij de Beatrixlaan. Het huidige fietspad tussen de Beatrixlaan en de Laan van Oostergeest blijft daarbij behouden. Met dit besluit werd tevens een deukje geslagen in het coalitie-front omdat collegepartner D66 meestemde met de oppositie. VVD en Trilokaal stemden tegen het wijzigingsvoorstel.

CDA Teylingen vraagt aandacht voor de Herenweg in Warmond

CDA CDA Teylingen 13-06-2018 11:58

Op zondag 10 juni zijn de raadsleden Gerben Dijkstra en Maarten van Welie op de Herenweg in Warmond gaan kijken.Het gaat hier om het plangebied van Oranje Nassaulaan, Herenweg, Sweilandstraat en Oosteinde. Gerben en Maarten geven in bovenstaande video een beeld van de situatie en welke standpunten zij hebben. Maandag 18 juni wordt de herinrichting van de Herenweg besproken in de commissie ruimte. Doel van het project herinrichting Herenweg is de verkeersleefbaarheid te verbeteren en het gevoel van verkeersveiligheid te vergroten. De huidige verkeerssituatie ligt er sinds de jaren '90. Begin december 2017 is het ontwerp gepresenteerd. Nu ligt dit opiniërend voorstel vooruitlopend op kredietbeschikbaarstelling omdat er besloten is dat de uitkomst van de participatie, schetsontwerpen, kostenraming en financiële gevolgen ter goedkeuring aan gemeenteraad teruggekoppeld worden. De projectbeschrijving en de plannen vindt u op de website van de gemeente Teylingen.

GroenLinks in de bocht | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 11-04-2018 00:00

Provincie stelt binnenkort inhaalverbod in op N444.

Dankzij een actie van een GroenLinks-lid komt er een inhaalverbod op de N444 tussen de rotonde Nagelbrug Voorhout en de brug nabij het golfterrein. Op 6 maart rond 10:00 reed de betrokkene van Voorhout naar Noordwijk. In de bocht voor de brug nabij het golfterrein doemde plotseling een tegenligger op die een andere auto aan het passeren was. Een frontale botsing werd ternauwernood voorkomen. Betrokkene stuurde een melding naar de provincie Zuid-Holland, waarin hij zijn verbazing erover uitsprak dat inhalen op dit weggedeelte toegestaan is, zoals de onderbroken dubbele middenstreep aangeeft.

Op 30 maart kwam de reactie van de provincie:Naar aanleiding van uw melding hebben wij de markering op de N444 beoordeeld. Inhalen op dit wegvak is inderdaad niet gewenst. Binnenkort is op dit deel van de N444 toevalligerwijs onderhoud aan het asfalt gepland. Na deze werkzaamheden laten we daarom een doorgetrokken asstreep aanbrengen waarmee inhalen wordt verboden.

De foto toont het punt waar, vanaf de brug gezien, de doorgetrokken streep (nu nog) overgaat in een onderbroken streep.

Gaat u ook met het CDA in gesprek over de veiligheid in Teylingen?

CDA CDA Teylingen 10-03-2018 14:51

Hoe staat het met de inbraakpreventie in woningen en bedrijven? Hoe succesvol is de opsporing van woning- en bedrijfsinbraken, autodiefstal of van diefstal van fietsen? Waarom doen veel mensen geen aangifte bij de politie? Hoe moeilijk en omslachtig wordt het doen van aangiften ervaren? Heeft aangifte doen eigenlijk nog wel zin? Hoe ervaart u de veiligheid in onze dorpen? Hoe veilig zijn onze winkelstraten? Wat ervaart u als ondernemer? Hoe is het met de verkeersveiligheid gesteld, bijvoorbeeld in de Herenstraat in Voorhout en de Hoofdstraat in Sassenheim? Waarom is de ervaring dat de verkeersregels daar zo slecht gehandhaafd worden? Waarom is de politie zo weinig zichtbaar aanwezig, ook juist in de centrum winkelgebieden? Allemaal vragen die aan de orde kunnen komen tijdens deze avond. Samen met de nieuwe politiechef van Teylingen, Henk Woppenkamp, en het CDA-Tweede Kamerlid, Chris van Dam, woordvoerder veiligheid en justitie probeert het CDA antwoord te geven op al uw vragen over veiligheid. U bent van harte welkom op maandagavond 12 maart a.s.! Inloop met koffie vanaf 19.30 uur in Café “Cheers”, Herenstraat 106 in Voorhout.

GroenLinks is voor autovrije/autoluwe Herenstraat. | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 21-02-2018 00:00

GroenLinks Teylingen maakt een nieuwe keuze voor Voorhout: een autoluwe/autovrije Herenstraat zonder doorgaand verkeer. Kan niet? Natuurlijk wel! Het is een kwestie van oplossingen bedenken voor de uitdagingen die deze keuze met zich meebrengt.

ChristenUnie: Herenstraat Voorhout versneld afsluiten voor autoverkeer

ChristenUnie ChristenUnie Teylingen 31-01-2018 07:26

https://teylingen.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1185066/43786/Herenstraat Voorhout Hier zou volgens de ChristenUnie het nieuwe dorpsplein moeten komenDe ChristenUnie Teylingen wil de Herenstraat in Voorhout versneld voor een deel afsluiten voor autoverkeer. Volgens de partij lost dit niet alleen een aantal problemen op ten aanzien van verkeersintensiteit en verkeersveiligheid, maar biedt de maatregel bovendien kansen voor de lokale detailhandel en horeca in Voorhout. Wachten op de aanleg van de noordelijke randweg is volgens de ChristenUnie niet verstandig omdat dat voor het oplossen van de problemen op de Herenstraat op te veel vertraging stuit.

Dorpsplein

In het voorstel wordt in elk geval het gedeelte tussen de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg en de garage onder de Plus supermarkt autovrij. Daarmee wordt een nieuw dorpsplein gecreëerd. Het deel tussen de Boekhorstlaan en de afsluiting bij de Kerkweg wordt autoluw, door een zogeheten auto-te-gast straat, waarbij autoverkeer alleen nog stapvoets door dit deel van de straat kan rijden. Aan de andere kant wordt ook het deel tussen de Boerhaavestraat en de ingang van de parkeergarage op dezelfde manier autoluw gemaakt. Bussen en hulpdiensten kunnen het nieuwe dorpsplein bij de Plus wel nog oversteken. Voor fietsers en voetgangers wordt in het plan extra ruimte gemaakt.

Verkeersveiligheid

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘We hebben het al veel langer over de verkeersveiligheid in de Herenstraat, ook met betrekking tot de situaties bij de spoorwegovergang. Die onveilige situaties worden vooral veroorzaakt door een te hoge verkeersintensiteit. Dat willen we aanpakken. De Herenstraat moet weer van het winkelend publiek worden en het moet in de Herenstraat prettig zijn om te lopen, je boodschappen te doen, op een terrasje te zitten of uit eten te gaan. Dat is voor de plaatselijke ondernemers ook beter. Wachten op de aanleg van de randweg is niet verstandig. Dat zou betekenen dat je eerst tot 2021 op je handen moet gaan zitten en pas dán aan de Herenstraat toekomt’.

Bang voor verkeersopstoppingen in de wijken rondom is de ChristenUnie niet. Nederstigt: ‘In het plan blijft het mogelijk om het oude dorp aan beide kanten te verlaten, zoals dat voor bewoners nu ook het geval al is. Veel verkeer van buitenaf dat nu door de Herenstraat rijdt heeft daar echter helemaal niets te zoeken. Die kunnen ook nu al prima buitenom vanaf Noordwijk via de N206 en de N443 of via de Leidsevaart en de weg bij Akzo. Dan ben je ook meteen van de drukte bij het spoor af. Je hebt in Voorhout maar één of twee minuutjes vertraging nodig om routeplanners al een andere weg te laten kiezen. Als je dat doorgaande verkeer er uit weet te werken hou je alleen nog het echte bestemmingsverkeer over voor in de wijk. Bovendien, vergeet ook niet dat de eventuele extra verkeersdruk ook maar tijdelijk is omdat die randweg er natuurlijk uiteindelijk wel komt.’

Detailhandel

Met het plan zegt de ChristenUnie ook de detailhandel en horeca in de Herenstraat te kunnen stimuleren. Nederstigt: ‘De Herenstraat heeft het heus wel in zich om een kleinschalige winkelwandelboulevard te worden, maar dan moet er wel nú actie worden ondernomen. In ons voorstel blijft het aantal bestaande parkeerplekken gehandhaafd, maar komen er wel veel meer mogelijkheden voor winkels om activiteiten te ontwikkelen en meer mensen te trekken’.

Als het aan de ChristenUnie ligt gaat na de verkiezingen het nieuw te vormen College direct aan de slag met het plan.

ChristenUnie: Zorgen over verkeersveiligheid Nagelbrug

ChristenUnie ChristenUnie Teylingen 10-05-2017 07:53

https://teylingen.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1117195/43786/Nagelbrug VoorhoutDe ChristenUnie Teylingen maakt zich zorgen over de nieuw ontstane verkeerssituatie bij de aanleg van de rotonde bij de Nagelbrug in Voorhout. Sinds medio april mogen auto’s die vanuit Voorhout naar de A44 willen niet meer linksaf de Leidsevaart op. Ook is het niet toegestaan om vanuit Noordwijk linksaf Voorhout in te rijden. De omleidingsroutes betekenen dat automobilisten gebruik moeten maken van de rotondes bij de N206 of bij Akzo om zo het dorp van een andere kant in te kunnen. In de praktijk blijken automobilisten vaak voor andere opties te kiezen.

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘Het lijkt een typische bureau-oplossing waarbij er maar van uit gegaan is dat mensen de borden wel zullen volgen. Veel automobilisten die vanuit Voorhout naar de A44 willen kiezen er echter voor om de Rijnsburgerweg in te slaan en dan bij het Overbos om te keren. Auto’s vanuit Noordwijk richting Voorhout kiezen vaak voor de inrit van het sportpark om te draaien.’

Volgens de ChristenUnie werkt dit onveilige en onwenselijke situaties in de hand. Nederstigt: ‘De Rijnsburgerweg is helemaal niet berekend op kerende auto’s, om over het sportpark Elsgeest nog maar te zwijgen. Auto’s moeten op die laatste plek ook nog rekening houden met het fietspad en de omleiding voor fietsers die naar Leiden willen en met het verkeer op de Leidsevaart als ze weer de weg op willen’.

Ook heeft de ChristenUnie kritiek op de gekozen omleidingsroutes: ‘Ik vond het vanaf het begin een wat bijzondere oplossing, maar als het van korte duur geweest zou zijn dan kan ik me voorstellen dat inwoners van Voorhout het misschien nog wel voor lief nemen. Op de site van de provincie staat echter dat deze situatie een half jaar zo blijft. Dat lijkt ons niet acceptabel. Als je straks in de zomer of bij mooi weer vanuit Voorhout richting de A44 wil dan moet je eerst een tijdje in de rij aansluiten met al het strandverkeer voordat je weer terug kunt rijden. En andersom moet je eerst in de file richting de A44 terwijl je net Voorhout langsgereden bent. Je kunt je er dus goed bij voorstellen dat de nalevingsbereidheid van automobilisten niet erg hoog zal zijn, en dat zou nu juist wel eens voor problemen kunnen zorgen. Bovendien zijn dat ook weer allemaal extra auto’s op de weg en extra kilometers.’

 De ChristenUnie heeft het College nu gevraagd om het probleem bij de provincie aan te kaarten. Ook wordt de situatie voorgelegd aan de statenfractie van de ChristenUnie Zuid-Holland. Volgens de ChristenUnie Teylingen zou het mogelijk moeten zijn om met wat aanpassingen een andere oplossing te creëren. Nederstigt: ‘Er ligt genoeg asfalt op die plek om wat anders te proberen. Je zou iets met verkeerslichten kunnen doen, of misschien zelfs een tijdelijke minirotonde. Hoe dan ook, in beide gevallen zou het betekenen dat automobilisten de nieuwe situatie wel moeten opvolgen. Dat lijkt me voor iedereen niet alleen makkelijker, maar vooral ook een stuk veiliger.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.