Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over VVD inzichtelijk

75 documenten

Marcel Oosterveer keert terug als wethouder

VVD VVD Eindhoven 16-06-2021 09:58

Wethouder Marcel Oosterveer keert binnenkort terug als wethouder Financiën en bedrijfsvoering van de gemeente Eindhoven. Oosterveer werd sinds december vervangen als wethouder, hij was sindsdien herstellende van een ernstige netvliesloslating. Het ziekteverlof loopt binnenkort af. Marcel Oosterveer keert met vertrouwen en energie terug in het college van Burgemeester en Wethouders.

In december heeft de gemeenteraad Joost de Jong benoemd als vervangend wethouder. De VVD-fractie is Joost zeer erkentelijk voor zijn betrokkenheid en inzet als vervangend wethouder. Joost heeft als volwaardig wethouder de waarneming vervuld, het toont lef en dienstbaarheid om op een dergelijke manier aan de slag te gaan.

Woensdag 14 juli aanstaande zal Marcel Oosterveer weer aan de slag gaan en zijn taken oppakken. De afgelopen maanden heeft Marcel gewerkt om zo goed mogelijk om te gaan met zijn visuele beperking, zowel voor werk- als privé-gerelateerde aspecten. Marcel voelt zich goed en is gemotiveerd om weer aan de slag te gaan.

We danken iedereen die de afgelopen maanden betrokkenheid heeft getoond bij de gezondheid van Marcel. De komende weken zal Marcel gebruiken om verder aan zijn herstel te werken. De VVD-fractie heeft er vertrouwen in dat Marcel de taken van wethouder weer op zich kan nemen. Ze wenst hem veel succes en bedankt Joost voor zijn inzet. 

Dag van de ondernemer!

VVD VVD Eindhoven 20-11-2020 02:01

Vandaag op 18 november is het weer dag van de ondernemer. Juist nu in deze tijd waarin ondernemers en ZZP'ers het erg moeilijk hebben en de toekomst onzeker is staan we stil bij wij zij voor ons betekenen. Om alle ondernemers te danken hebben we Simon de Wit (Oriëntal Greenhouse) en Ruud Bakker(Dommel 18) een bloemetje aangeboden.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/41698/dag-van-de-ondernemer

Ruud is voorzitter van de KHN Eindhoven (Koninklijke Horeca Nederland) en hij heeft samen met Simon tijdens deze coronacrisis al meerdere acties georganiseerd. Bijvoorbeeld een actie om de zorgmedewerkers te danken door maaltijden aan te bieden eerder dit jaar. En nu de zorg handjes tekort komt hebben ze geregeld dat horecapersoneel aan de slag kan door bijvoorbeeld koffie te schenken in zorginstellingen. Al 250 mensen hebben zich aangemeld. Een absolute win-win!

Door de onzekerheid van coronacrisis moeten ondernemers creatief zijn om voor haar personeel te kunnen zorgen en de crisis te overleven. Deze heren laten zien dat naast creativiteit ze ook een heel groot hart hebben en een groot positief verschil maken voor anderen in Eindhoven.

Servicebureaucratie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 10-09-2020 18:17

D66 Eindhoven is al jaren kritisch op de zorg in Eindhoven. Zowel op de organisatie van de zorg als de kwaliteit van zorg. Vooral raadslid Betty van Geel bijt zich vast in deze dossiers van het sociaal domein. Betty stelt bijvoorbeeld al langere tijd vragen over de nut en noodzaak van het servicebureau. Deze extra administratieve laag doet een deel van het werk van de generalisten van WIJEindhoven opnieuw, dit kost menskracht en geld. Ook zorgt dit voor extra wachttijden. We hebben daarom al meerdere malen gevraagd om deze administratieve laag af te schaffen.Daarnaast maken we ons zorgen of de Eindhovenaren wel de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De wantoestanden en schrijnende verhalen rondom de huishoudelijke ondersteuning en de wachtlijsten in de jeugdzorg baren zorgen. Elke Eindhovenaar heeft recht op tijdige en goede zorg op maat. Aan ons als gemeenteraad de taak dit te controleren, maar dat is vaak lastig. Worden we als gemeenteraad wel goed en tijdig geïnformeerd? Cijfers en informatie die we ontvangen is vaak algemeen en lastig te duiden.

Op 7 juli debatteerde de gemeenteraad over de jaarrekening. Oftewel de uitgaven van de gemeente Eindhoven in 2019, waar de bezuinigingen in de zorg ook een onderdeel van waren. Vreemd genoeg was er 23 miljoen zorggeld over. Gezien de zorgelijke geluiden over onder andere huishoudelijke hulp vroegen wij ons af hoe dat kan. Is de gemeente een stuk beter geworden in het omgaan met geld, of is er iets anders aan de hand, zoals kwalitatief minder goede zorg of langere wachtlijsten? D66, SP, OAE, LPF, Denk, en onafhankelijk raadsleden de Leeuw en Schreurs vroegen daarom om een onafhankelijk onderzoek. Volgens de wethouder kwam alles goed en was er geen reden voor onafhankelijk onderzoek. Coalitiepartijen GroenLinks, PvdA VVD, CDA en oppositiepartijen 50plus, CU en Leefbaar vonden het onderzoek niet nodig, er kwam geen onderzoek. Ook het verzoek van Betty om het servicebureau af te schaffen haalde het niet. Link naar ED artikel.

2 dagen later, op 9 juli, ontving de gemeenteraad de resultaten van een onderzoek dat inspecties hebben uitgevoerd in opdracht van de rijksoverheid. Dat onderzoek liep al vanaf januari en de resultaten waren al enkele weken in bezit van het college. Hier werd in de vergadering van 7 juli en in eerdere vergaderingen met geen woord over gerept door de wethouder! Het rapport is kritisch over de wachttijden en ook over het overhouden van zorggeld en geeft dus een ander beeld dan het verhaal van de wethouder in de vergadering 2 dagen eerder.

Het kritische rapport én het feit dat het niet zo snel mogelijk verzonden is naar de gemeenteraad, was genoeg reden voor bijna alle oppositiepartijen om de wethouder op het matje te roepen. SP, D66, OAE, LPF, Denk, 50plus, CU en onafhankelijk raadsleden Schreurs en de Leeuw vroegen daarom een interpellatiedebat (spoeddebat) aan dat vorige week dinsdag plaatsvond. Het college van burgemeester en wethouders heeft informatieplicht naar de gemeenteraad, want alleen zo kan de gemeenteraad haar werk goed doen en controleren of onze inwoners wel goede zorg krijgen!

Het was een lang en intensief debat. De wethouder legde uit hoe het gelopen is en bood excuses aan. Ook bood ze aan met de gemeenteraad in gesprek te gaan en beter samen te werken. We hebben besloten deze handschoen met haar op te pakken en – zeker in deze tijden – niet in de aanval te blijven. We willen graag samen met de wethouder en onze collega-raadsleden samenwerken aan goede zorg voor alle Eindhovenaren. Uiteraard blijven we wél, zoals jullie van ons gewend zijn, kritisch op de informatieplicht en ook op de organisatie en kwaliteit van zorg.

Fractiemedewerker VVD gezocht

VVD VVD Eindhoven 23-08-2020 06:43

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/40485/fractiemedewerker-vvd-gezocht
Fractiemedewerker VVD Eindhoven gezocht voor 12 uur in de week gedurende 41 weken per jaar

Ben je iemand die geïnteresseerd is in de lokale politiek? Wil jij graag bijdragen aan de toekomst van Eindhoven? Aan de vrijheid voor iedere Eindhovenaar om zijn toekomst zelf vorm te geven? En aan een veilig, stabiel en bereikbaar Eindhoven?

Wij, de fractie van VVD Eindhoven, zijn op zoek naar een fractiemedewerker (m/v) voor het ondersteunen van de gemeenteraadsleden in de breedste zin van het woord. Je bent daarbij ook verantwoordelijk voor de Social Media activiteiten. Social media is voor een politieke partij niet meer weg te denken. Iedere politieke partij grijpt alle mogelijke kanalen aan om haar boodschap verder te verspreiden. Zo ook wij als Eindhovense VVD.

Wie zijn wij?

De fractie van de Eindhovense VVD is belast met de politieke uitvoering van de VVD. Ze voert zoveel als mogelijk het verkiezingsprogramma uit, is politiek zichtbaar en neemt initiatieven om Eindhoven liberaler te maken. De fractie onderhoudt contacten met inwoners, ondernemers en organisaties uit de stad en stuurt waar nodig het beleid bij. De fractie bestaat uit zeven raadsleden en drie commissieleden. Bij de verkiezingen van 2018 is de Eindhovense VVD voor het eerst de grootste partij van Eindhoven geworden!

Wat verwachten wij van jou?

Je bent een echte doener! Je bent proactief, initiatiefrijk en oplossingsgericht. Als fractiemedewerker ben je in de kern bezig met het ondersteunen van onze fractieleden met secretariële en administratieve taken. Daarnaast zorg je voor goede externe communicatie, door onder andere het beheren van de sociale media en de website van de VVD. Je ondersteunt daarbij de fractieleden in het maken van content voor social media. Je bezit het vermogen om goed te kunnen structureren en organiseren. Je hebt goede politieke voelsprieten en kan vertrouwelijk omgaan met informatie en vanzelfsprekend heb je affiniteit met het liberalisme en interesse in de lokale politiek.

Wat kan jij verwachten?

Een inkijk in het reilen en zeilen van een fractie. Betrokken politiek actieve fractieleden met een enthousiasme voor de lokale politiek. In overleg zal je de verschillende fractieleden ondersteunen, met een vaste rapportagelijn aan de fractievoorzitter. De functie is gebaseerd op een gemiddelde van 12 uur per week, voor 41 weken per jaar. De werktijden en een minimale aanwezigheid in de fractiekamer dienen in overleg te worden ingevuld.Beloning is conform richtlijn van de Eindhovense gemeenteraad.

Geïnteresseerd?

Mail dan je CV en motivatie naar j.dasbach@eindhoven.nl. Ook voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met Jeroen Dasbach via dit e-mailadres.

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

D66 stemt tegen Beleidsregels kamerverhuur & woningsplitsing

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 02-12-2019 16:07

D66 Eindhoven heeft afgelopen week tegen de Beleidsregels voor kamerverhuur en woningsplitsing gestemd. De fractie miste inzicht in de effecten van de maatregelen en vond dat de plannen voor studentenhuisvesting nog te weinig concreet waren. Een amendement om de beleidsregels uit te stellen tot deze zaken op orde waren, heeft het niet gehaald. Daarop heeft de D66-fractie, als enige partij in de gemeenteraad, tegen de Beleidsregels voor Kamerverhuur en woningsplitsing gestemd.

Er waren drie duidelijke redenen om tegen te stemmen: De effecten van de beleidsregels zijn onvoldoende uitgewerkt in het plan, er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en zijn de effecten in andere steden onvoldoende bekend. Een oorzaak-gevolgrelatie tussen kamerbewoning en overlast is nooit aangetoond, hoewel de beleidsregels vaak als oplossing werden gezien daarvoor. Het aantal vergunde en niet-vergunde situaties is momenteel ook niet inzichtelijk, ondanks meerdere pogingen van onze fractie en de vorige fractie om dat inzichtelijk te krijgen.

Hoewel het college stelt dat er “voldoende” ruimte overblijft voor kamerbewoning in de stad, moet zij de precieze vraag naar kamers nog uitwerken en weet zij ook niet hoe groot het aanbod is, omdat de vergunde en niet-vergunde situaties niet bekend zijn. Wij vinden het daarom voorbarig om te stellen dat het invoeren van deze regels tot “voldoende” ruimte zou leiden.

Tot slot hebben we ons kritisch uitgelaten over de plannen voor studentenhuisvesting. Studenten zijn een doelgroep die graag wonen in de vele kamers en studio’s die onze stad rijk is. Zij geven vaak minder om luxe maar willen betaalbare woonruimte. In februari vroeg D66-raadslid Tom Brouwers samen met collega Eva de Bruijn (GroenLinks) al aandacht voor de toekomst van studentenhuisvesting. Helaas zijn er tot op heden maar 300 woningen bijgebouwd, terwijl met dit beleidsplan de mogelijkheden voor kamerbewoning worden aangescherpt.

Als laatste redmiddel heeft de fractie een amendement ingediend om de beleidsregels uit te stellen tot er meer inzicht was in vergunde en niet-vergunde situaties en in vraag en aanbod van kamers en studio’s. Hoewel dit amendement het niet haalde, werd de motie die we samen met GroenLinks, VVD, CDA en DENK hebben ingediend voor het Convenant Studentenhuisvesting wel omarmd door de wethouder.

Het dossier kent een lange geschiedenis: wethouder Torunoglu is hier al lange tijd mee bezig. Tom Brouwers geeft aan dat hij twee jaar geleden als commissielid al bij dit dossier betrokken is. “Sinds die tijd stellen we al kritische vragen en proberen we duidelijkheid te creëren om hoeveel situaties het nu precies gaat en wat de effecten zijn. Die duidelijkheid kwam er nooit helemaal, en ook pas vlak voor de raadsvergadering afgelopen week”. Lange tijd ging de discussie voornamelijk over woonoverlast dat gekoppeld werd aan de hoeveelheid kamers in een woonwijk. Ook dreigden studenten niet mee te worden genomen in het verhaal. Wij zijn blij dat naast D66 inmiddels meerdere partijen ook de belangen van studenten hebben laten meewegen. Ten opzichte van twee jaar geleden is dat vooruitgang.

Wij blijven dit dossier kritisch volgen en zullen de studentenhuisvesting opnieuw agenderen als we merken dat nieuwe huisvesting niet van de grond komt of dit plan negatieve effecten laat zien voor mensen in de stad.

Nog langer uitstel huishoudelijke hulp

SP SP VVD D66 Eindhoven 07-10-2019 15:17

Na de uitspraak door de rechter in augustus dat de huishoudelijke hulp in Eindhoven niet voldoet aan de wet, sprak de gemeenteraad vorige week over hoe het nu verder moet. Veel partijen hadden kritiek op de gang van zaken en zelfs de VVD zei over de enorme vertraging bij de afhandeling van bezwaren “dat dit nooit meer mag gebeuren”. Maar helaas lieten de meeste fracties het bij woorden en bleven daden achterwege. Want toen de SP een motie indiende waarin de manier waarop burgemeester en wethouders de huishoudelijke ondersteuning hebben aangepakt wordt afgekeurd, werd deze alleen gesteund door het Ouderen Appel Eindhoven, DENK, M. A. Schreurs en D66. Alle andere partijen stemden tegen.

 

Wethouder Richters zei namens het college dat ze het “dossier huishoudelijke hulp” tot een goed einde zal brengen en recht zal doen aan de uitspraak van de rechtbank. Dat zijn alweer mooie woorden en goede voornemens maar wat betekent dat nu, vandaag, in de praktijk? Er is helaas opnieuw sprake van uitstel-uitstel-uitstel… Het college heeft weliswaar beloofd dat alle nieuwe indicaties voor huishoudelijke hulp weer, zoals de rechter heeft uitgesproken, in uren zullen worden uitgedrukt. Maar helaas is het college daar nog steeds niet mee begonnen, omdat eerst nog weer advies is gevraagd aan een extern bureau. Het college heeft wel besloten dat ook de andere ca. 250 bezwaarmakers extra hulp en zekerheid in uren gaan krijgen. Maar voordat iedereen uit deze groep dat ook werkelijk heeft, zijn we alweer een half jaar verder. En dan de 4500 mensen die niet in bezwaar zijn gegaan. Het college is wel van plan voor deze mensen iets te gaan doen, maar weet nog in de verste verte niet wat. Daar gaan ze nog op studeren, in ieder geval tot en met februari. En pas daarna (hoe lang daarna is niet bekend) gaat er werkelijk iets gebeuren….Al met al is er dus vandaag de dag bij de mensen waar het om gaat nog helemaal niets gebeurd. En moeten ze opnieuw afwachten wanneer dat wel het geval zal zijn…

 

Wat vooral opviel in de gemeenteraad is dat er heel veel wordt gesproken over processen en procedures, en hoe lastig het college het heeft met het “dossier” huishoudelijke hulp. De SP bekijkt het van een andere kant: namelijk, die van de mensen waar het om gaat. Waarvan sommigen nu al veel te lang in een vies huis wonen en nog steeds niet weten wanneer daar een einde aan komt. Zelfs de 250 mensen die weten dat de rechter hen helemaal gelijk geeft, moeten opnieuw afwachten wanneer ze daar eindelijk iets van gaan merken in hun eigen huis.

Dat de SP zoveel beter dan de meeste andere fracties weet wat er werkelijk speelt bij de mensen is mede te danken aan ons Meldpunt Zorg. Begin dit jaar heeft ons commissielid Sylvie van Dijk het Eindhovens Meldpunt Zorg gestart waar mensen terecht kunnen met hun ervaringen en problemen met de zorg en ondersteuning. In het Meldpunt werkt Sylvie samen met andere actieve SP-ers. Behalve dat er mensen worden geholpen in hun individuele situatie, geven de meldingen ons ook een steeds beter beeld van hoe het werkelijk is gesteld met de zorg in Eindhoven. Al heeft het college in de praktijk nog steeds niets gepresteerd, er zijn wel beloftes gedaan en de SP zal er nauwlettend op toezien dat die beloftes dit keer wel worden nagekomen…

 

 “op de foto Sylvie van Dijk en Zjak Hofman van het Meldpunt Zorg”

 

Eindhoven heeft positief resultaat van 71,6 miljoen, problemen nog niet definitief opgelost

VVD VVD Eindhoven 01-09-2019 05:36

Afgelopen 27 augustus heeft de gemeenteraad de jaarrekening over 2018 vastgesteld. Een positief resultaat van ruim 70 miljoen euro. Dit is enorm veel geld als je het vergelijkt hoe we als VVD, een jaar geleden de gemeentefinanciën aantroffen. Met harde maatregelen en sturing is dit enorm resultaat neergezet. Weliswaar met veel incidentele meevallers, maar ook die zijn broodnodig. De komende jaren zullen we moeten investeren in de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie.

71,6 miljoen, positief saldo. Wanneer we de bestemmingsreserve en de stroppenpot er vanaf halen houden we nog steeds een positief saldo van meer dan 20 miljoen over. De bijsturingsmaatregelen die het vorige, maar vooral het huidige college hebben genomen werpen zijn vruchten af.

Want ingegrepen, is er vanaf het moment dat dit college aantrad, zo is er direct ingrepen in het sociaal domein, actief is gestuurd op inhuur derden en ook zien we dat er gemeente-breed de is rem ingetrapt. 

We hadden niet verwacht dat we in deze raadsperiode dit soort resultaten zouden gaan behalen. De VVD is in de eerste plaats dan ook erg blij met dit positief resultaat. Dit stelt ons in de gelegenheid om onze uitgeholde reserves te voorzien van broodnodige aanvullingen.

En dankzij een motie op initiatief van de VVD, maar breed gedragen door deze raad, geeft het de mogelijkheid om naast sparen, ook investeringen te doen in de stad.  

Daarnaast zien we voor het eerst in jaren een goedkeurende verklaring van de accountant. En ook dit leek iets, wat lange tijd onmogelijk zou blijven. Hiervoor willen we graag de wethouder, de afdeling control en de ambtelijke organisatie bedanken voor hun inzet, en complimenteren met het resultaat.

Toch kunnen we niet achterover gaan leunen. Want het resultaat mag positief zijn en de controleverklaring mag een goedkeurende zijn, toch heeft de accountant een heel aantal zorgpunten aangegeven. Graag wil ik 3 zaken extra onder de aandacht brengen:

De eerste is: Eigenaarschap in de organisatie

Dit is geen nieuw onderwerp. Eerder vroegen we hier al aandacht voor. Want dit is de basis voor alles wat er namens de gemeente in deze stad gebeurd. De eerste stappen zijn gezet.

Maar het blijft in onze ogen gek. Dat de 5e stad van het land, in het hart van de Brainport-regio tot voorkort niet wist wie, wat deed in de organisatie en waar hij of zij verantwoordelijk voor was. Laat staan dat we elkaar op een gezonde manier kunnen afrekenen of de resultaten. Wat de VVD betreft zal dit een terugkerend onderwerp op de agenda zijn, zolang dit niet 100% in orde is.

Het tweede punt dat ik graag wil aanhalen is het realiteitsgehalte van de begroting. In de afgelopen 3 jaar zijn we van een negatief resultaat van 19 miljoen naar een positief resultaat van 71 miljoen gegaan. En ja, wij zien ook de incidentele mee- en tegenvallers. Maar toch blijven dit forse verschillen. Graag willen wij dat hier een onderzoek voor wordt gestart, zoals ook door de accountant aanbevolen. 

Aan het begin van mijn betoog had ik het er al over. We kunnen investeringen doen in onze stad. Later dit jaar, bij de behandeling van de begroting gaan we het met elkaar hebben over deze investeringen. Maar vanuit deze jaarrekening zien we wel dat het op een aantal gebieden piept en kraakt in de stad.

Zo zal de VVD zich hart maken om een structurele oplossing te vinden voor het behoud van het Muziekgebouw. Dit in onze stad waar al heel veel op het gebied van cultuur goed gaan. Bijvoorbeeld de Dutch Design Week die al een extra impuls heeft gekregen vanuit het rijk en ook anderen waaronder bij het van Abbe die met cultureel ondernemerschap aan de slag gaan.

Maar ook bij participatie, daar zien we dat de uitstroom te laag is. En tegelijkertijd zien we niet de daling van de instroom die je zou verwachten. Hier moeten we met elkaar zoeken naar een betere oplossing.

En als derde zien we dat incidenteel geld niet voldoende is om structurele issues op veiligheid aan te pakken.

Allemaal punten in deze jaarrekening die zijn weerklank zullen moeten krijgen in de toekomst.  

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

De VVD is tevreden met het resultaat en met de goedkeurende verklaring van de accountant. Dit geeft de voldoening en energie die we nodig hebben om door te pakken. Doorpakken om te zorgen dat onze interne organisatie een geoliede machine wordt die klaar is voor alle nieuwe uitdagingen die de stad te bieden heeft.

De Eindhovenaar en de gemeente: terugblik op het jaar 2018. Bericht uit de gemeenteraad.

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Eindhoven 30-08-2019 21:04

Afgelopen week stond de jaarrekening 2018 op de agenda van de gemeenteraad. Vorige week hebben we hierover al gediscussieerd met de andere fracties. Wij hebben toen de volgende onderwerpen aan de orde gesteld: milieu (circulaire economie), verkeersveiligheid, woonoverlast en zwembad de Tongelreep. Uitvoerig hebben we ook stilgestaan bij de huishoudelijke hulp in Eindhoven (zie het vorige bericht hierover op deze website d.d. 23 augustus).
 
In de gemeenteraadsvergadering hebben we ons op twee zaken geconcentreerd: 1] De financiële positie van de gemeente in relatie tot bezuinigingen. 2] De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners. De financiële positie van de gemeente in relatie tot bezuinigingen. In de jaren 2016\2017 kampte de gemeente Eindhoven, net als veel andere gemeenten, met grote financiële tekorten in het zogenaamde “sociale domein” (zorg en welzijn). Daarom werden in 2018 maatregelen getroffen; eerst door het oude college (PvdA, D66, SP en GroenLinks) en vervolgens door het nieuwe college (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA). Het nieuwe college was bang dat deze maatregelen bij lange na niet voldoende zouden zijn en deden er in 2019 nog een flinke schep bovenop. Vanaf 1 januari 2019 werd nog een heel pakket aan extra, soms pijnlijke, maatregelen in het sociale domein doorgevoerd. Onder andere een fikse verlaging van de tarieven voor complexe (jeugd) zorg.
De jaarrekening 2018 eindigt gelukkig niet meer met een tekort maar met een positief resultaat. Ook laat deze jaarrekening zien dat er nauwelijks verschil is tussen de begroting 2018 voor het sociale domein en wat er uiteindelijk is uitgegeven.
Nu de financiële situatie zoveel anders is dan het college tot nu toe heeft gevreesd pleit de SP ervoor om eens goed te kijken welke pijnlijke maatregelen, waar mensen echt last van hebben, kunnen worden teruggedraaid. Het college wilde hier (nog?) niet op ingaan. De SP is zeker van plan bij de behandeling van de begroting voor 2020 hierover opnieuw voorstellen te doen.
De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners. “We zijn zuinig op elkaar en werken zorgzaam en zorgvuldig”. Deze mooie woorden staan te lezen in het coalitie-akkoord van VVD, GroenLinks, PvdA en CDA. Er staat ook dat Eindhoven een “zorgzame stad” is. Maar de SP ziet de laatste tijd veel te vaak een gebrek aan zorgzaamheid en mist de menselijke maat.  De focus van de gemeente ligt nu zo sterk op “geld” dat dit ten koste gaat van mensen in Eindhoven. Te vaak moeten Eindhovenaren eerst naar de Rechtbank om de zorg en ondersteuning te krijgen die nodig is. Volgens ons past het niet bij een zorgzame stad dat mensen moeten vechten en strijden om hulp en steun van de gemeente te krijgen. Om deze reden heeft de SP-fractie in de raadsvergadering een drietal moties ingediend. De eerste roept op om nu –eindelijk- goede rechtsbescherming te regelen voor mensen die afhankelijk zijn van WIJ Eindhoven. Met klachten over WIJ Eindhoven kun je terecht bij de klachtencommissie van WIJ Eindhoven zelf. Wanneer je er niet uitkomt ontbreekt een onafhankelijke 2e lijn klachtenbehandeling. Dat is wettelijk wel verplicht. De gemeente heeft dit voor alle andere beleidsterreinen wel goed geregeld in de vorm van de gemeentelijke Ombudscommissie. Tot nu toe weigert het college die Ombudscommissie ook in te schakelen wanneer het om WIJ Eindhoven gaat. De SP, net als een aantal andere partijen, wil dat dit nu snel en goed geregeld wordt. Wethouder Oosterveer heeft ons toegezegd hier nu inderdaad snel mee aan de slag te gaan.
De andere twee moties gaan over de Huishoudelijke Ondersteuning. Het nieuwe beleid van de gemeente Eindhoven pakt voor teveel mensen helemaal niet goed uit. Daarover is de gemeente eind vorig jaar al op de vingers getikt door de Centrale Raad van Beroep. Vorige week heeft ook de Rechtbank klip en klaar uitgesproken dat de gemeente fout zit. Het college wil deze uitspraak eerst nog eens goed bestuderen. De SP vindt dat prima maar vindt het niet terecht dat de 200 bezwaarmakers nog langer moeten wachten. Het college wil nu alleen aan de vier bezwaren waarover de Rechter zich heeft uitgesproken tegemoet komen. Maar de afspraak in de gemeenteraad is dat deze vier als voorbeeld en testcase dienen voor alle 200. Dan moeten nu ook alle 200 per direct de hulp krijgen waar ze recht op hebben. De tweede motie die de SP indiende zegt dat er vanaf heden bij het toekennen van huishoudelijke ondersteuning in nieuwe situaties rekening gehouden moet worden met de uitspraak van de Rechtbank. Helaas stemde een meerderheid van de gemeenteraad (PvdA, GroenLinks, CDA, 50PLUS, VVD, LPF, LE, CU en H.A.G. de Leeuw) tegen deze moties. Maar daarmee is het nog niet verloren want op 24 september wordt er in de gemeenteraad gediscussieerd over de toekomst van de huishoudelijke ondersteuning.
 
Jannie Visscher, raadslid voor de SP in Eindhoven, j.visscher@eindhoven.nl
 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.