Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over SGP inzichtelijk

40 documenten

Nieuwsbrief oktober 2020

SGP SGP Krimpenerwaard 26-10-2020 00:00

 

De eerste 100 dagen van de nieuwe coalitie...

 

Download de nieuwsbrief hier

 

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Krimpenerwaard is Kinderpardongemeente.

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA SGP VVD CDA Krimpenerwaard 20-09-2019 06:57

Hoewel het alweer enige tijd geleden is, is het toch de moeite waard te vermelden, dat ook Krimpenerwaard een Kinderpardongemeente is. Op initiatief van de ChristenUnie Krimpenerwaard werd op 11 december 2018 hiertoe een motie ingediend, die medeondertekend werd door CDA, D66, Dierbaar Krimpenerwaard, Pro Krimpenerwaard, PvdA, SGP en Waard 18. Alleen de VVD stemde tegen, alsmede één lid van Lokaal op 1 en één lid van VGBK.

‘’Uitje SGP fractie Krimpen aan den IJssel’’

SGP SGP Krimpenerwaard 15-06-2019 00:00

 

‘’Uitje SGP fractie Krimpen aan den IJssel’’

Op vrijdag 14 juni j.l had de fractie haar jaarlijkse uitje. Dit jaar hadden we als thema 'tuinbouw'. Met de aanwezigheid van Bert-Jan Ruissen, die dit jaar afscheid neemt van de Krimpense politiek en aan de slag gaat in Brussel, was het thema juist interessant vanwege zijn expertise in land- en tuinbouw.  

Na enige vertraging van onze fractievoorzitter verzamelden we om 13:00u bij het World Horti Center in het Westland. World Horti Center is het kennis- en innovatiecentrum van de internationale glastuinbouwsector. Een toonaangevend platform waar bedrijfsleven, onderwijs, onderzoek en overheid samen innoveren, verbinden, creëren en inspireren. 

Na het nuttigen van de heerlijke lunch die voor ons klaar gemaakt was hadden we aansluitend de rondleiding. Arjen van der Geest, onze rondleider,  vertelde ons vol passie over het ontstaan van het World Horti Center, de transformaties die de sector door de jaren heen heeft meegemaakt, de uitdagingen waar we voor staan m.b.t. duurzaamheid en de korte lijn tussen onderwijs en praktijk die het World Horti Center kan bieden omdat zij alles onder een dak tot hun beschikking hebben.

Om 15:15 was er een einde gekomen aan de rondleiding waarna we met elkaar nog wat dronken en vertrokken naar Pligt Professionals voor een rondleiding op de potplantenkwekerij waar onze fractiemedewerker, Gerard van den Assem werkzaam is. Op de betreffende kwekerij wordt onder 3.5 Ha glas, met de meest duurzame en innovatieve mogelijkheden potrozen gekweekt. Ook werd deze middag duidelijk wat voor uitdagende vraagstukken er zijn in de sector. Met name als het gaat om engergietransitie en biologische bestrijding.

Als fractie kijken we terug op een waardevolle middag met een educatief tintje. 

Gerard van den Assem, fractiemedewerker

 

 

 

 

 

Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college.  SGP Krimpen aan den IJssel Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college. 

SGP SGP D66 VVD Krimpenerwaard 25-05-2019 00:00

  SGP Krimpen aan den IJssel

                                                                                25 mei 2019

PERSBERICHT

  Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college. 

Afgelopen dinsdagavond is er in de gemeenteraad een debat gevoerd over de verkeerskundige aanpassingen van de Ouverturelaan. Dit was bijzonder omdat eerder deze maand in de commissievergadering het voorstel (van het college) door de overgrote meerderheid van de gemeenteraad als ‘niet rijp voor besluitvorming’ was aangemerkt. Belangrijkste punten van kritiek waren het niet betrekken van omwonenden bij de uitwerking van dit voorstel en het “gebruiken” van fietsers als maatregel om verkeer af te remmen. Helaas hebben de coalitiepartijen op het allerlaatste moment een draai gemaakt om het raadsvoorstel toch op de agenda te houden en zodoende een amendement te kunnen indienen. Een amendement met weer een nieuwe variant welke niet met de bewoners is besproken en waarvan de consequenties op de verkeersveiligheid niet zijn onderzocht. 

De SGP wilde niet zélf met nieuwe varianten komen, maar juist de bewoners rond de Ouverturelaan betrekken om, gezamenlijk met andere belanghebbenden, tot een goed doordachtplan te komen. Verbetering op kleine onderdelen, die snel effect sorteren, worden als het aan de SGP ligt als eerste uitgevoerd. Gelijktijdig kan dan een variant worden uitgewerkt die een structurele aanpak voor veiligheid, verkeersintensiteit, geluid en uitstoot waarborgt. Samen met bewoners en overige belanghebbenden zoeken naar een oplossing, zonder vooraf allerlei beperkingen op te leggen. Helaas bleek voor deze motie geen meerderheid in de gemeenteraad te zijn.

 De coalitiepartijen  hebben zich daags voor de raadsvergadering verenigd en kwamen met weer een nieuwe variant. Aangezien deze partijen (SvK, LK , VVD en D’66) de meerderheid in de gemeenteraad hebben, is het door hen ingediende amendement aangenomen. Een amendement met een heel nieuwe variant waarvan de consequenties niet zijn doordacht en met betrokkenen niet is besproken. Tijdens de raadsvergadering heeft de SGP geen duidelijkheid gekregen over de strekking van het amendement. Wat wordt er bedoeld met minder kruisingen (en aanpassing verplichte rijrichting van diverse straten), het aanbrengen van een asmarkering, fietsers over de Graafkade en stimuleren van inwonersinitiatieven? Een doorrekening en verantwoording van kosten ontbreekt, evenals een gedegen onderbouwing van de consequenties m.b.t de verkeersveiligheid, verkeersintensiteit, geluid en uitstoot. De coalitiepartijen voelen zich daadkrachtig, de SGP ziet het aangenomen amendement als een ondoordacht plan wat straks alleen maar verliezers kent.

 -- einde persbericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven (06-53599589).

Zie ook: www.krimpenaandenijssel.sgp.nl

 

 

SGP stelt vragen over ‘pilot’ blauwe zone Raadhuisplein

SGP SGP Krimpenerwaard 16-05-2019 00:00

 

/r/3ce8289f0e5cd0b25bc6a561d5d494c1?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-stelt-vragen-over-pilot-blauwe-zone-raadhuisplein%2Fpage1image1817056&id=1d4e562d266debf8bed1e14fc7aee6321b865a2e

Persbericht SGP Krimpen aan den IJssel, 15 mei 2019

SGP stelt vragen over ‘pilot’ blauwe zone Raadhuisplein

Krimpen aan den IJssel – De blauwe zone rondom de Crimpenhof werd in 2017 als pilot voor één jaar uitgebreid richting het Raadhuisplein. Inmiddels zijn ruim twee jaar verstreken sinds de start van deze pilot. De SGP-fractie vraagt het college naar de evaluatie en naar de plannen.

Volgens raadslid Adriaan van Beek is de SGP is op zoek naar antwoorden op drie vragen: “Als eerstewillen we de evaluatie van de pilot zien: wat is er uit de monitoring van de parkeerdruk gebleken? De SGP wilt weten wat de positieve en negatieve effecten zijn van de grotere blauwe zone. Aangezien de pilot na een jaar beëindigd en geëvalueerd zou worden, zijn we benieuwd wanneer de toegezegde evaluatie plaatsvindt en hoe deze gerapporteerd wordt aan de gemeenteraad. Verder is van belang wat het college nu wil met blauwe zone. Gaat de blauwe zone terug naar een kleiner formaat? En als de grotere blauwe zone wel een blijvertje is, wordt deze dan wegens succes uitgebreid?”

Ten slotte is de SGP benieuwd hoe de communicatie met winkeliers en omwonenden verloopt. “Onswerd onlangs nog gemeld dat er aanhoudende parkeerproblemen zijn, met name aan de noordkant van de blauwe zone.” Hierover stelde de SGP al in 2017 vragen. “Het is in het belang van omwonendendat we helderheid krijgen over hoe de pilot verlopen is en welke plannen het college heeft m.b.t. deblauwe zone.”

--- Einde persbericht

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met raadslid Adriaan van Beek (06-49138905). Zie ook www.krimpenaandenijssel.sgp.nl

Verkiezingen Europees Parlement, donderdag 23 mei 2019. Stem CU-SGP!

SGP SGP Krimpenerwaard 06-05-2019 00:00

 

Bert-Jan Ruissen, kandidaat CU-SGP voor het Europees Parlement: 

Samenwerking JA, Superstaat NEE; 

We kunnen niet om het buitenland heen. Zeker niet om de Europese landen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.