Nieuws van politieke partijen in Boxtel over CDA inzichtelijk

17 documenten

Motie 'Raden in verzet'

CDA CDA PvdA Boxtel 04-09-2020 04:19

Samen met alle fracties in de gemeenteraad hebben we onderstaande motie ingediend. MOTIE Vreemd aan de Orde van de Dag: “Raden In verzet” De gemeenteraad van Boxtel, bijeen in haar vergadering van 1 september 2020, Constaterende dat, De gemeente Boxtel, net als veel andere gemeenten, moeite heeft een sluitende begroting te leveren en in aanloop naar de begrotingsbehandeling in oktober gezamenlijk veel voorbereidend werk heeft verricht om te komen tot een betere financiële basis De budgetten vanuit het Rijk voor de Jeugdzorg onvoldoende zijn om de kosten voor Boxtel te dekken, en daardoor tekorten ontstaan waar de gemeenteraad geen invloed op heeft, die leiden tot bezuinigingen op de voorzieningen van onze inwoners Overwegende dat, De middelen die de gemeenten van de Rijksoverheid krijgen niet toereikend zijn om de steeds zwaarder wordende taken van de gemeenten naar behoren uit te voeren De gemeenteraad van Zoetermeer alle Nederlandse gemeenten oproept tot een gezamenlijk protest tegen de structurele tekorten van de gemeentebudgetten omdat de financiële gezondheid van de gemeente van groot belang is voor onze inwoners Wij ons scharen achter de uitspraak dat we Raadslid zijn geworden omdat we het aller beste willen voor onze inwoners en niet om weg te bezuinigen wat we samen hebben opgebouwd Spreekt uit, Het initiatief “Raden in Verzet” unaniem te steunen en zich als gemeenteraad van Boxtel aan te sluiten bij een landelijk protest van gemeenteraden en roept het College op, zich via de VNG in te zetten voor structureel meer financiële armslag van de gemeenten en de gemeentebudgetten daartoe uit te breiden. En gaat over tot de orde van de dag. Fractie PvdA-GroenLinks Fractie VVD Fractie Combinatie95 Fractie SP Fractie BALANS Fractie D66 Fractie CDA Fractie INbox

College spreekt zich uit voor opvang vluchtelingenkinderen, gemeenteraad aan zet

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Boxtel 13-07-2020 07:53

Afgelopen dinsdag stelden de SP-fractie van de Boxtelse gemeenteraad, samen met D66, de campagne #500kinderen aan de orde. Deze campagne van Stichting Vluchteling roept gemeenten op om de noodkreet te steunen voor de opvang van 500 alleenstaande kinderen, uit de overvolle vluchtelingenkampen in Griekenland.

Het Kabinet van VVD, CDA, D66 en Christenunie weigert die kinderen vooralsnog op te vangen. Inmiddels hebben ongeveer 150 Nederlandse gemeenten zich uitgesproken voor opvang van die kinderen in Nederland.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/07/college-spreekt-zich-uit-voor-opvang-vluchtelingenkinderen-gemeenteraad-aan-zet
Tijdelijk fractievoorzitter Rinze van der Veen van de SP stelde in de gemeenteraad vragen over de kwestie: ‘Op dit moment zitten er enkele duizenden kinderen onder beroerde omstandigheden in Griekse opvangkampen. Een paar jaar geleden hebben wij in Boxtel bijna 40 jonge dames uit Eritrea in onze gemeente opgenomen. Is het dan te veel gevraagd om als land 500 kinderen een nieuw tehuis te bieden? De vraag stellen is hem beantwoorden lijkt mij.’

Burgemeester Ronald van Meygaarden reageerde namens het College positief op de inbreng van de SP: ‘We zeggen ‘ja’ met ons hart, maar geven ook aan dat we dan de bereidheid moeten hebben, daadwerkelijk kinderen binnen onze gemeentegrens op te vangen. Dat is met name ook aan de Gemeenteraad, want dat brengt ook kosten met zich mee.’

Raadslid Van der Veen kondigde aan zo nodig op de kwestie te zullen terugkomen.

Raadsvoorstel: Voortzetten regionale samenwerking

CDA CDA Boxtel 10-06-2020 07:10

Samenwerking is van belang binnen onze regio om samen verder te komen. Een samenwerking met zoveel partijen en belangen kan enkel door goede afspraken te maken en door duidelijk te hebben welke koers we gaan varen. In het verleden was er nogal veel onbekend over wat er gebeurt binnen de regionale samenwerking en wie wat precies deed. Nu is er echter voor gekozen om 3 afzonderlijke agenda’s te maken, waarmee dit hopelijk wordt opgelost.De leefbaarheid op het platteland en in de steden is een van de speerpunten. Zo blijft ook voor het CDA leefbaarheid een van de speerpunten. We hopen hier dan ook snel mee aan de slag te kunnen als gemeente in samenwerking met de regio.Vaak is nog onduidelijk wat de samenwerking nu oplevert voor Boxtel. Welke opgaven heeft Boxtel waar de regio aan mee kan helpen? Daarom vindt het CDA het ook fijn om te lezen dat in de toekomstige begrotingen van de gemeente een koppeling wordt gemaakt met de regionale doelen. Wij verheugen ons hier nu al op. Uit de beeldvorming van vorige week is duidelijk gebleken dat de wil er vanuit het college is om de gemeenteraad in positie te zetten. Ook ambtelijk kan de raad hierbij ondersteund worden, waarvoor alvast onze dank.In de samenwerkingsagenda wordt er gestrooid met mooie projectnamen: Agroproeftuin, de verspillingsfabriek, growcampus en greentechpark bij ons in Boxtel. U weet dat het CDA nooit voorstander is geweest van het greentechpark in de huidige vorm. Wij zullen hier dan ook kritisch op blijven en hopen dat andere gemeenten dit ook zijn op projecten die in hun gemeente worden uitgevoerd, want ander gemeenten betalen mee aan greentechpark Boxtel en wij betalen aan ander projecten in andere gemeenten mee.Tot slot nog het addendum dat wij vorige week is toegevoegd aan de agenda.Als alle gemeenten het hier eens mee zijn moet er ook een vuist gemaakt worden.Het addendum is een advies van de Verenigde voorbereidende bijeenkomt voor gemeenteraden en waterschappen. Zoals ik het begrijp heeft dit geen enkele juridische functie. Daarnaast blijkt uit het raadsvoorstel dat voor ons ligt dat we ook niet over dit addendum stemmen.Wat betreft de inhoud van het Addendum is het CDA het eens met de wijzigingsvoorstellen. Zo hechten wij veel waarden aan punt 2. Het ophalen van input bij de raad en nadien informeren. Vorige week hebben wij als raad en college hier al een start mee gemaakt. De vraag blijft hoe wordt dit addendum opgenomen in de samenwerkingsafspraken en in het artikel 4 convenant. Heeft de wethouder hier een antwoord op?Het CDA kan instemmen met het voorstel.

Raadsvoorstel: Concept Kadernota 2021 ODBN

CDA CDA Boxtel 04-03-2020 06:17

Er is nog veel onduidelijk i.v.m. de Omgevingswet, de overdracht van bodemtaken van provincie naar de gemeente, de stikstofproblematiek, de transitie landbouw, de sanering van asbestdaken en de RES.Hier ligt een Kadernota, maar het aantal onduidelijkheden is zo groot dat we niet weten waarover we beslissen. Lekker dan weer.De hoeveelheid extra uren is niet in te schatten, echter de toename van de kosten per uur wel.Het CDA heeft daarbij 1 vraag: de ODBN geeft aan meer jonge mensen zelf op te gaan leiden en afscheid te nemen van een aantal oudere/ervaren medewerkers en inhuur van externen. Naar de mening van het CDA rijmt dit niet met het gevraagde hogere tarief van de loonkosten per uur. Zou u daar eens achteraan kunnen gaan?Hoe gaan we de onduidelijkheden in onze begroting verwerken?Wat het CDA betreft reserveert u ruim hiervoor d.m.v. een stelpost.Hoe gaat u de raad informeren als er meer duidelijkheid is?Het CDA vraagt zich bovendien af of er al een ambtelijke groep bezig is met voorbereiding over het heffen van de leges. In 2021 lopen we anders misschien onnodig inkomsten mis.In het stuk staat dat de reactie voor 6 maart, graag snelheid daarmee.De reactie is overigens helder en duidelijk.

Schriftelijke vragen: Gemeenschapshuis De Rots en Kinderboerderij Boxtel

CDA CDA Boxtel 05-02-2020 10:25

Tijdens de raadsvergadering van 21 januari jl. heeft wethouder Lestrade op vragen van INbox over gemeenschapshuis De Walnoot aangegeven dat een bezuiniging van 10% gerechtvaardigd is. De Walnoot zou namelijk liquide middelen hebbe van €85.000 en bij Kinderboerderij Boxtel gaat de eigenlijke bezuiniging volgend jaar (2021) in. Over gemeenschapshuis De Rots werd geen uitleg met motivatie gegeven. De reactie van de wethouder riep bij het CDA een aantal vragen op. We hebben gesproken met het bestuur van De Rots en het bestuur van de Kinderboerderij en hebben inzicht gekregen in de inkomsten en uitgaves van deze organisaties. Om tot een oplossing te komen voor de betreffende organisaties hebben we de volgende vragen gesteld aan het college:1. Zowel in De Rots als in de Kinderboerderij wordt dagbesteding aangeboden aan mensen die een beperking hebben. Deze groep ziet dat overigens niet als dagbesteding, maar echt als werk, het zou een enorm gemis zijn als dit niet meer door zou gaan.De Rots en de Kinderboerderij krijgen daarvoor geen vergoeding. Kunt u kijken of dat wel ergens gecompenseerd kan worden?2. Beide besturen hebben als belangrijkste doel de sociale cohesie in de wijk bevorderen en klaar staan voor mensen. Men wisselt activiteiten die geld kosten af met activiteiten die geld opbrengen. De bezettingsgraad is toegenomen en dus de kosten voor begeleiding, scholing en beheer ook. Waarom is de subsidie in het verleden niet aangepast n.a.v. het aantal activiteiten?3. Bestuursleden zijn pas hoofdelijk aansprakelijk wanneer er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Bestuursleden van deze organisaties hebben echter toch de vrees hoofdelijk aansprakelijk gesteld te worden voor tekorten die de komende jaren zullen ontstaan. Het bestuur van de Kinderboerderij maakt zich bijv. zorgen over de hoofdelijke aansprakelijkheid wanneer ze noodgedwongen personeel moeten ontslaan en de ontslagvergoeding niet kunnen betalen. Kunt u deze vrees wegnemen en garanties bieden?4. Eerder is aangegeven dat uiterlijk in mei een beleidsnotitie over de gemeenschapsfuncties wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Hoe komt deze beleidsnotitie tot stand? Welke onderzoeken worden hierin verwerkt?Met betrekking tot gemeenschapshuis De Rots hebben we de volgende vragen:5. In het Brabants Centrum van 31 januari hebben we gelezen dat er met Gemeenschapshuis De Orion een regeling is getroffen (m.b.t. zonnepanelen). Bij De Rots is sprake van zeer hoge stookkosten, €1990 per maand. Kunt u kijken of er d.m.v. een duurzaamheidsadvies, (duurzaamheids)subsidies en/of andere aanpassingen hier iets aan gedaan kan worden?6. De brandweer heeft bij De Rots een inspectie uitgevoerd, er moet voor ongeveer €40.000 aan aanpassingen gedaan worden. Bent u bereid mee te denken aan oplossingen voor dit probleem?Met betrekking tot Kinderboerderij Boxtel hebben we de volgende vragen:7. Afgelopen september is er nog een convenant met een voortschrijdende looptijd van 5 jaar getekend tussen de gemeente en de Kinderboerderij, hieraan gekoppeld is er de jaarlijkse prestatieovereenkomst. In oktober hebben zij via de krant de bezuinigingen moeten vernemen. Kunt u aangeven waarom het proces op deze manier is gelopen?8. Het pand en de aanpandige schuur zijn door investeringen van het bestuur van de Kinderboerderij meer waard geworden, maar er is hun geen tegemoetkoming in de vorm van huurvermindering gegeven. Behoort dit tot de mogelijkheden of rusten er voor de gemeente kosten op dit pand?9. Indien blijkt dat de Kinderboerderij het financieel niet redt en besluit te stoppen, bent u dan bereid om de waardevermeerdering van de panden terug te betalen, zodat sponsors van projecten terugbetaald kunnen worden? Sponsoren hebben immers grote bedragen geschonken voor projecten voor een toekomstbestendige Kinderboerderij.10. Een andere grote kostenpost is het voer voor de dieren. Is het mogelijk om voor alle kinderboerderijen (ook de Geitenwei en park Molenwijk) gezamenlijk voer in te kopen, bent u bereid om daarin het voortouw te nemen?11. Jaarlijks wordt van de subsidie eerst de huur afgetrokken door de gemeente, het overgebleven bedrag krijgt de Kinderboerderij. Er is 10% gekort op het totale bedrage (dus inclusief huur), dus de eigenlijke bezuiniging komt neer op 15%. Zou de 10% niet van het nettobedrag afgetrokken moeten worden?

Schriftelijke vragen: Verkeerssituatie markt en handhaving

CDA CDA Boxtel 31-01-2020 18:40

Het CDA constateert dat vele verkeerssituaties in onze gemeente niet op orde zijn en handhaving uitblijft. Een van de grote problemen blijkt nog steeds de meer dan 1 jaar geleden opgeleverde nieuwe markt. De wethouder noemt het een kwestie van ‘wennen’. Het CDA is echter van mening dat de nieuwe inrichting van de markt voor verwarring zorgt vanwege niet juist geplaatste verkeersborden en nauwelijks te onderscheidden bestrating, je ziet niet waar je moet fietsen, rijden of lopen. Bovendien blijft ook de handhaving uit.De afgelopen maanden hebben de gemeente en politieke partijen brieven ontvangen van een bezorgde burger. Een inwoner die zich geheel vrijwillig inzet voor de verkeersveiligheid in Boxtel door zelf op pad te gaan en een verkeersdeskundige inhuurt. Op een aantal aspecten heeft de gemeente geantwoord en actie ondernomen, maar op anderen geeft men geen gehoor of doet men af als voldoende.We hebben daarom onderstaande vragen gesteld aan het college.1. Bent u het met ons eens dat de gemeente zelf voor een groot gedeelte de verkeersveiligheid in de hand heeft door gepaste weginrichting en verkeersmaatregelen te nemen?2. Bent u het met ons eens dat wanneer er geconstateerd wordt dat een situatie niet verkeersveilig is, dit zo snel mogelijk opgelost moet worden?3. Bent u bekend met de geconstateerde verkeersonduidelijkheid (geen duidelijke afscheiding tussen rijbaan, parkeervakken en voetgangersgebied) op de markt en alle overtredingen (tegen rijrichting in rijden, rijden op voetgangersgebied, parkeren in voetgangersgebied)?4. Bent u het met ons eens dat de markt na meer dan 1 jaar nog steeds niet voldoet aan de gewenste eisen wat betreft verkeersveiligheid en verkeersduidelijkheid?5. Wanneer bent u van plan om de markt verkeerstechnisch (plaatsing van juiste verkeersborden; onderscheid rijbaan, wandelgebied en parkeervakken duidelijke gemarkeerd etc.) aan te pakken?6. Wanneer wordt het verkeersbesluit aangepast zodat er gehandhaafd en bekeurd mag worden?Het CDA is van mening dat wanneer er regels gesteld worden er ook gehandhaafd dient te worden.7. Bent u het met ons eens dat handhaving leidt tot een verbetering van de verkeersveiligheid?8. Hoeveel fte’s zijn er beschikbaar voor de handhaving in het centrum en andere wijken? Graag een specificatie per wijk.9. Is dit aantal fte’s volgens u voldoende?10. A. Wordt er op vaste dagen en/of tijdstippen gehandhaafd? B. Zo ja, waarom en kan dit anders?11. Ondervindt handhaving problemen van niet juist geplaatste verkeersborden of niet genomen verkeersbesluiten?

Begroting 2020

CDA CDA Boxtel 30-10-2019 05:53

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 29 oktober stond de Begroting voor 2020 op de agenda.Lees hier de reactie van CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel: Begroting 2020Er moet fors bezuinigd worden in de gemeente Boxtel, dat is duidelijk.De wethouder heeft zelfs aangegeven dat alle tientjes hierbij helpen.Maar de logica achter de bezuinigingen is voor ons en voor veel inwoners niet altijd te begrijpen.Want waarom wordt er in deze tijd een notitieboekje (verpakt in plastic) verspreid onder ondernemers?Wat heeft dit wel niet gekost en had dit niet anders gekund? Is er dan niemand in de gemeente die denkt: moeten we dat wel doen?En enerzijds wordt bij Contour de Twern veel meer dan 10% bezuinigd en anderzijds wordt een pleintje al na 4 jaar opnieuw bestraat. De gemeente Boxtel heeft namelijk een probleem.Het college heeft een probleem. De gemeenteraad heeft een probleem. Maar ook de inwoners hebben een probleem.Maar wat is dat probleem nu precies?We geven al jarenlang meer uit dan wat er binnenkomt. En dat heeft gevolgen.Dit probleem speelt zeker al sinds 2012. Nu we te kampen krijgen met enorme tekorten op het sociaal domein komt dit probleem pas naar de oppervlakte.Hoe kunnen we dit probleem oplossen?Oplossing 1: Kerntakendiscussie in 2021Het is positief dat het college nu doordrongen is van de noodzaak tot bezuinigen.En met de nodige kunst- en vliegwerk is de begroting voor 2020 provisorisch kloppend gemaakt.Maar wat het CDA mist, is wederom een oplossing voor de lange termijn.Wat ons betreft komt er halverwege 2020 een discussie: wat doen we als gemeente en wat doen we niet?Uitgangspunt moet zijn: wat moet je doen en wat houd je over voor verfraaiing?En niet: wat wil de burger en hoe kunnen we daar geld bij vinden?We kunnen het ons niet permitteren om zo een lage stand van de Algemene reserve te hebben. Want ook in 2020 zijn er nog veel uitdagingen en mogelijke tegenvallers: grondbedrijf, duurzaamheid RES en Sociaal domein.Het CDA wil dat het college het laatste jaar van de regeerperiode daadkracht laat zien en in 2020 de o zo moeilijke kerntakendiscussie opstart zodat een nieuw college deze bouwstenen zo spoedig mogelijk na hun aantreden verwerkt tot beleid.Dit is namelijk geen gemeentebegroting die je over kan dragen aan een volgend college.We dienen daarom een motie in voor een Kerntakendiscussie.Oplossing 2: Grip op de JeugdzorgWe moeten grip krijgen op de jeugdzorg. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk:- Stel paal en perk aan de administratieve lasten, kies voor minder aanbieders.- Ben kritisch op commerciële aanbieders. Controleer de aangeleverde bedragen.- Kies voor een andere opbouw van de woningvoorraad: zodat de bevolkingsopbouw verandert en daarmee de problematieken.- Geen open-house constructies, want de concurrentie bevecht dan iedere client.- Sluit meerjarencontracten af.- Voer de kerndiscussie: hebben we met de genomen beslissingen en maatregelen tot nu toe bereikt wat we willen bereiken of worden er nog steeds teveel kinderen uit huis geplaatst? Oplossing 3 De Algemene reserve laten stijgenDe Algemene reserves mogen niet verder uitgeput worden, maar moeten worden aangevuld.Gevolg van oplossing 1 en 2.Bij het bestuderen van het weerstandsvermogen (p. 149-156 begroting) hebben wij geconstateerd dat na uitwerking van het Dekkingsplan en de Tweede Bestuursrapportage, de benodigde weerstandscapaciteit niet aanwezig is.Door het nadeel van 2019 af te dekken met de Algemene reserve worden onze reserves uitgehold.In de begroting, op pagina 153 valt het volgende te lezen: “De gemeente streeft naar een minimale ratio van 1,0 (raadsbesluit bij notitie Risicomanagement & weerstandsvermogen).”Wij hebben de recente, juiste berekeningen afgelopen donderdag voorgelegd aan wethouder Van Wanrooij.Samen met de wethouder hebben we gekeken hoe dit probleem op te lossen is.Daarom dienen we een amendement in op de Tweede Bestuursrapportage.Amendement: Algemene reserveOplossing 4 Bezuinigen is niet verschuiven van problemenZorg dat gelden voor projecten niet gebruikt worden voor het oplossen van tekorten.Want de gelden voor PHS en MOVE ’31 zijn nu doorgeschoven naar 2023, maar zijn die gelden er dan wel?Alle projecten gaan in op Q1 2022, maar zijn daar gelden aan gekoppeld?Het CDA wil dat het college dit transparant maakt zodat het duidelijk is waar we op de lange termijn aan toe zijn.Met daarbij een integrale betaalbare oplossing voor de ontsluiting van Boxtel Noord West. Waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van beschikbare middelen van derden.Tot zover de oplossingen.Waar het CDA net zo veel waarde aan hecht is een juiste weergave van getallen en teksten in de begroting. Dit heeft voor ons absolute prioriteit.Waarom is ervoor gekozen om op zo’n onvolledige manier de Begroting en het Dekkingsplan naar de raad sturen?Dit verdient geen schoonheidsprijs en wekt verwarring op.Het is op dit moment ook niet inzichtelijk welke stukken er naar de provincie gaan.Wij willen een toezegging van de wethouder dat alle stukken opgestuurd worden.Wij dienen daarom nog 2 amendementen en 1 motie in.Amendement: NO-way(p. 92 Begroting) No-way willen we veranderen in BNWA (Boxtel Noord-West A2) want met NO-way wordt de suggestie gewekt alsof de weg er nooit zal komen.Amendement: Oostzijde parallel aan de A2(p. 92 Begroting ) Daar de CDA fractie het verkeer wil weren uit de woonwijken en dit daarmee in strijd is, willen we Westzijde parallel aan de A2 veranderen in Oostzijde parallel aan de A2.Motie: WeerstandsvermogenWe willen dat op p. 30 van de Tweede Bestuursrapportage een stukje tekst toegevoegd wordt met een actualisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit en de ratio van het weerstandsvermogen.Maatschappelijke ontwikkelingNaast alle oplossingen voor een financieel gezond Boxtel, moeten we uiteraard ook hard aan de slag om uitdagingen als armoedebestrijding aan te pakken. Kinderen die opgroeien in armoede hebben namelijk veel meer kans om in het hulpcircuit te komen. Laten we preventief insteken om dit te voorkomen.Ook vinden we dat senioren een prominentere plek in de begroting moeten krijgen, immers een groot gedeelte van onze gemeenschap hoort bij deze groep.OZBWe zijn blij dat het college gehoor heeft gegeven aan onze wens om de OZB niet te gebruiken als sluitstuk van de begroting.Conclusie:Wij vinden dat er nu doorgepakt en echt bezuinigd moet worden. Niet doorgaan met aanmodderen en verder uithollen van onze gemeentelijke reserves.Het niet maken van echte keuzes zal binnen een jaar leiden tot niet meer zelf op te lossen problemen. En dat is wat de CDA-fractie echt niet wil.Als CDA-fractie hebben we afgewogen of we deze begroting moeten steunen of niet. Wij vinden dat er echt nog wel een tandje bij mag. We vrezen dat dit niet genoeg is.Maar we hebben ons ook afgevraagd wat de gevolgen zijn als we niet mee instemmen, wordt de Boxtelse inwoner daar beter van?Het CDA zal afwachten wat er met de ingebrachte amendementen en motie zal gebeuren. We hopen dat de wethouder ons ervan kan overtuigen waarom deze begroting voldoende is. Aan de hand daarvan zullen we een beslissing nemen.Is er dan helemaal niets goeds aan het notitieboekje? Jawel hoor, op de laatste pagina staat de volgende zin, doe er uw lering mee:“THE Way to get started is to quit talking and begin doing.” Dit citaat leent de gemeente overigens van Walt Disney. Na de beantwoording van onze vragen door de wethouder en het overnemen van onze voorstellen (amendementen en moties), hebben we voor deze begroting gestemd.

Raadsvoorstel: Veiligheidsregio Brabant-Noord Beleidskader

CDA CDA Boxtel 22-03-2019 07:34

De Beleidsagenda 2020-2030 is volgens het CDA een noodzakelijke en wenselijk weg die wordt ingeslagen. Steeds meer draait het om samenwerking om de veiligheid van onze burgers te verzekeren. De beleidsmatige ontwikkelingen zijn noodzakelijk om als veiligheidsregio meer grip te krijgen op een veranderende samenleving.De veiligheidsregio houdt bij deze agenda ook rekening met de kaderstellende taak van de gemeenteraden en de burgemeester als gesprekspartner en beleidsbepaler door voor de komende 4 jaren het beleidsplan uit te voeren en dan weer te evalueren.Specifieke risico’s die voor Boxtel gelden zijn door de veiligheidsregio gedekt door passende oplossingen. Het is prettig om te lezen dat er geen risico’s bij zijn gekomen en dat voor Boxtel ook de risico’s omtrent het spoor worden meegenomen.Complimenten voor de ambtelijke organisatie wat betreft de financiële gevolgen van het Beleidskader 2020 van de Veiligheidsregio. Duidelijk is te overzien wat er de komende jaren vanuit de gemeente Boxtel bij moet om onze veiligheidsregio up to date te houden en de verantwoordelijkheid niet zelf te behouden, maar samen. Deze kosten dienen wij bij te dragen vanuit de zorgplicht die wij richting onze inwoners hebben.Het CDA hoopt dat de gemeente bij de financiële dekking dit punt wordt meegenomen. Wij hadden dit liever al bij de Kadernota gezien. Nogmaals blijkt dat regionale afspraken ons meer geld kosten dan dat we gedacht hadden. Op zichzelf is de veiligheidsregio geen punt van discussie en het beleidskader 2020 helemaal niet. Wat wel een punt is, is onze begroting en beleidsnotitie. Prioritering is nodig!Het CDA kan zich vinden in de bij dit Raadsvoorstel bijgevoegde zienswijze.Geen verdere aanpassingen zijn ons nodig op een typefout na.

Raadsvoorstel: Kadernota 2020

CDA CDA Boxtel 21-03-2019 05:25

Volgens het CDA wordt er in een kadernota: kaders gesteld, grenzen bepaald, risico’s afgewogen en keuzes gemaaktEen perspectiefnota is een leidraad met grenzen waarin we ons bewegen.Wij hebben het idee dat er geprobeerd is om duidelijke buitengrenzen vast te leggen, maar wat ons betreft mag het allemaal qua uitgaven nog wat minder.Wij zouden die buitengrenzen daarom nog wat enger willen maken.Maar dan moet je bij het maken van keuzes wel weten binnen welke banbreedtes we die keuzes kunnen maken.Bij de beeldvorming van 12 februari is dit totale beeld op financiën helaas niet meegenomen. Partijen mochten hun lijstje opnoemen en dat was het. Hoe kunnen raadsleden hun kaderstellende taak uitvoeren als er nog geen zicht is op de financiën?Geen enkele sturing is aan deze avond gegeven. Zowel beleidsmatig als financieel niet. Het leek wel Sinterklaas. Een zo groot mogelijk verlanglijstje, waarbij je uiteindelijk alleen maar teleurgesteld bent als je niet alles krijgt.U heeft gemerkt dat we daar niet aan meededen. Zoals bekend is het CDA een voorstander van sober doch doelmatig. Voorzieningen op peil en minder fratsen. Dat was onze inbreng die avond en dat is ook nu onze inbreng. Dus:Ja tegen onderhoud van wegen en trottoirs. Hierover hebben we wel de volgende vraag: wat doen we dan aan de trottoirs in 2018 in geheel Boxtel?Ja tegen de duurzaamheidsplannen die bijdragen aan Boxtel energieneutraal in 2030.Ja tegen woningbouw, maar wel kritisch per project kijken of het past binnen onze eigen woonvisie. Bouwen met verstand dus en liefst snel. We dienen een motie in voor het invoeren van een starterslening.Ja tegen de doelstelling van Greentech, maar wij zijn kritisch over de uitvoering tot nu toe en blijven ook de kosten kaderstellend volgen.Ja tegen een integraal onderzoek naar de problemen van onze samenleving en de gevolgen hiervan. Wij hebben hier al tijdens de begroting om gevraagd middels de motie Data-analyse. De verplaatsing van de loketten van het deltagebouw naar het gemeentehuis is volgens ons ook een goede ontwikkeling, maar kost ook weer enorm veel geld. Dus wanneer is het beste moment voor deze verhuizing? Kan dat niet wanneer het huurcontract afloopt?De inwoners van Boxtel betalen behoorlijk wat OZB en een aantal basisvoorzieningen zijn niet op orde, dus laten we daar vooral slagen in maken.Begrijpt het CDA het goed dat er onder dit beleidsprogramma, of beter gezegd tot aan de verkiezingen geen nieuw beleid meer komt?U geeft immers aan dat u zich richt op het afmaken van beleid en plannen die nu al op de plank liggen.Geen innovatie, geen vooruitgang, maar afmaken waar we al 5 jaar mee bezig zijn.Wij zien liever een prioritering in het beleidsprogramma, zoals wij al meerdere malen hebben aangekaart.Wij willen een versobering in het beleidsprogramma en in de begroting, maar dit betekent niet dat we stil moeten blijven staan.Wat ons betreft vraagt de financiële situatie er al naar om de komende jaren de prioriteiten te leggen op het sociaal domein, op de energietransitie en op MOVE’31. In deze punten dienen we vooruitstrevend te zijn met nieuw beleid.Dus wat ons betreft parkeren we zaken als: Binnendommeltjes, cultuurverbinder en het nog steeds niet doorontwikkelde biomassaplein of vind hier deugdelijke andere financieringen voor.Zorg dat we dit toch financieel onzekere jaar 2019, ongeschonden doorkomen en leg reserves aan om gemeenschappelijke regelingen en het Sociaal Domein op te vangen.U geeft in de bijlage aan dat vanaf 2020 een positief begrotingssaldo te zien is die blijft stijgen in de daaropvolgende jaren.Het CDA kan het dan niet rijmen dat de Algemene reserve in dezelfde bijlage structureel onder de door de raad gestelde norm blijft in de komende 4 jaren.Dit is onaanvaardbaar! Hiervoor dienen we een motie in.Deze kadernota ligt aan de basis van de begroting voor 2020. Als we nu al de Algemene reserve loslaten, zijn wij benieuwd hoeveel hiervan nog overblijft bij het presenteren van de begroting.Dus dan de moeilijke vraag: wat doen we met deze kadernota waarbij we stemmen voor de plannen en nog niet voor de cijfers?Stemmen we voor of tegen?Voor, dan een voor met twijfels over de uitvoerbaarheid met de verwachting dat we in 2019 nog verder in zullen teren.Maar tegen zou ook niet helemaal terecht zijn.We zien dat u om de kosten drukken ervoor kiest om geen nieuw beleid uit te rollen. Wij zouden andere keuzes maken, maar we snappen deze keuze wel. We stemmen nu niet over de cijfers, maar over de plannen.Dus daarom zullen wij voor deze kadernota stemmen.

Fractiewisseling CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel

CDA CDA Boxtel 28-08-2018 07:56

Onze fractievoorzitter Hélène van As-Jaspers heeft tijdens de CDA-zomerborrel van 27 augustus de leden verteld dat zij stopt als raadslid van de gemeente Boxtel. De reden voor haar is dat het raadslidmaatschap niet meer te combineren is met gezin en werk.“Het was een lastige beslissing. Het raadslidmaatschap is niet iets wat je half kunt doen. Na 8,5 jaar commissielid en raadslid te zijn geweest, doe ik een stapje terug. Maar vanzelfsprekend zal ik actief blijven voor het CDA”, aldus Van As.Het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel is Helene zeer dankbaar voor haar enorme inzet en betrokkenheid voor Boxtel, Liempde en Lennisheuvel.Roel de los Hoyos is beoogd opvolger. Roel (24 jaar), student fiscale economie, is ingewerkt steunfractielid. Zodra de geloofsbrieven door de gemeenteraad in orde zijn bevonden, zal hij in de raadsvergadering als raadslid worden geïnstalleerd. Het voornemen is de benoeming van Roel de los Hoyos op 18 september a.s. aan de gemeenteraad voor te leggen.Vera Brouns-Wagenaars wordt op dat moment fractievoorzitter. Samen met Kubra Atalay en Roel de los Hoyos vormen zij dan de fractie van CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel. Foto:Toekomstige fractie CDA Boxtel-Liempde-LennnisheuvelFotograaf: Ruud van Casteren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.