Nieuws van GroenLinks in Groningen inzichtelijk

56 documenten

Meer ruimte voor wooncoöperaties | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Groningen 24-06-2020 00:00

Samen met D66 en ChristenUnie komen we vandaag met een voorstel om een aanspreekpunt te organiseren voor wooncoöperaties. We willen dat het inwoners makkelijker wordt gemaakt om hun eigen woonvorm te realiseren. 

Een wooncoöperatie is een vorm van zelforganisatie waarbij bewoners zelf de regie nemen over beheer, onderhoud of zelfs nieuwbouw van hun woonomgeving.

"De behoefte om een wooncollectief te starten in een woonvorm neemt toe, maar het is ook complex. Daarom vragen we de gemeente om een aanspreekpunt te organiseren om inwoners op weg te helpen. Een wooncoöperatie voegt diversiteit toe aan onze woningmarkt en kent een sterke sociale samenhang."

 

- Lieke Schoutens

Het starten van een wooncoöperatie is echter vaak nog niet eenvoudig. ChristenUnie-raadslid Tessa Moorlag: ‘Je loopt onder meer tegen financiële puzzels en wet- en regelgeving aan. Dan kan het helpen als de gemeente je even op het juiste spoor zet, of in verbinding brengt met anderen die het eerder hebben gedaan of dezelfde behoefte hebben.’ 

Bekende vormen van wooncoöperaties zijn onder meer de woonschepen en woonwagens, maar in alle lagen van de samenleving neemt de interesse in zelforganisatie toe. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Ook starters hebben in toenemende mate deze behoefte, maar je ziet ook wooncoöperaties voor senioren ontstaan. Het is mooi als inwoners zelf de vrijheid krijgen om de manier waarop ze willen wonen zelf in te richten.’

Vragen over communicatie en bureaucratie bij versterking Ten Boer | Groningen

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Groningen 10-06-2020 00:00

Raadslid Lieke Schoutens heeft samen met de ChristenUnie en SP over de versterking van batch 1588 in Ten Boer. Bewoners van de Ommelanderstraat en Blinkerdlaan moesten zelf aannemers zoeken voor de versterking van hun huis.

Bewoners hebben veel offertes aangevraagd bij verschillende aannemers. De prijzen hierin vielen tienduizenden euro’s hoger uit dan de budgetten. Hierdoor konden er geen contracten getekend worden.

De Nationaal Coördinator Groningen (NCG), de uitvoeringsorganisatie voor de versterking, liet vervolgens de offertes door een onafhankelijk bureau beoordelen. Deze werden als kwalitatief eerlijk beoordeeld. Daarom gaat de NCG proberen de budgetten te verhogen door met het Rijk in gesprek te gaan. De bewoners hoorden dit tevens niet van de NCG of de gemeente, maar indirect via de aannemers. Wanneer ze een reactie kunnen verwachten is onduidelijk.

Eerder gaven zowel het Rijk als de gemeente aan dat als budgetten te laag uitvallen, er waar nodig bijgepast gaat worden. Lieke stelde daarom onder andere de vraag waarom dit nu toch stroef lijkt te verlopen. Ook vroeg ze hoe het college kan bijdragen aan betere communicatie, en wat de rol van de gemeente kan zijn om meer grip te krijgen op dit soort vertragende processen.

Lees hier de complete rondvraag.

Gemeentelijk wagenpark volledig over op elektrisch | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 03-06-2020 00:00

De komende vijf jaar vervangt de gemeente Groningen de 128 dienstvoertuigen voor een elektrische variant. Hiervoor komen er 74 ‘slimme’ laadpalen bij de gemeentelijke panden.

De gemeente Groningen heeft al een paar volledig elektrische dienstauto’s en is wereldwijd koploper op het gebied van waterstof. Met meerdere voertuigen wordt op eigen duurzaam geproduceerd waterstofgas gereden. Daarnaast boekt de gemeente al resultaat in het terugdringen van uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 met het rijden op groengas en GTL. Door elektrisch te rijden wordt 3.725 ton minder CO2 per jaar uitgestoten. Daarnaast wordt fors bespaart op brandstof- en onderhoudskosten, waardoor elektrisch rijden voordeliger is dan rijden op groengas en GTL.

“Onze ambitie is een schone, prettige en gezonde stad. Daar hoort een emissievrije binnenstad in 2025 bij. Om schoon en CO2-vrij te rijden, zetten wij ons eigen wagenpark de komende jaren om naar emissievrije voertuigen”

 

- Glimina Chakor

Forse energievraag

De overgang naar elektrisch rijden levert een forse energievraag op. Om hieraan te kunnen voldoen worden verschillende slimme technieken ingezet die zorgen voor een optimale afstemming tussen de energievraag van de auto’s en het energieaanbod van het gebouw. Via monitoring van de laadpunten vindt een continue analyse van de energievraag plaats.

350 openbare laadpalen

De ‘slimme’ laadpalen zijn bedoeld voor het wagenpark van de gemeente Groningen. Deze voertuigen staan veelal op privéterrein geparkeerd. Naast deze laadpalen voor het eigen wagenpark komen er in Groningen de komende jaren 350 extra openbare laadpalen bij.

Groene stroom

De stroom die nodig is voor het laden is groene stroom. Sinds 1 januari 2019 heeft de gemeente Groningen, samen met de provincie en andere gemeenten in de provincie Groningen, een energiecontract waarbij de geleverde stroom duurzaam is.

Isabelle Diks benoemd tot wethouder | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 22-04-2020 00:00

Tijdens de digitale raadsvergadering van 22 april is Isabelle Diks officieel benoemd tot de nieuwe wethouder van de gemeente Groningen.

Isabelle Diks is zeer ervaren bestuurder met een GroenLinks hart. Zij kent het Noorden in haar geheel en Groningen in het bijzonder goed. Ze heeft een uitgebreid netwerk in het Noorden als gevolg van haar wethouderschap in Leeuwarden. Groningen als stad kent ze ook nog van vrij recent, omdat ze in 2011 een master aan de RUG heeft afgerond.

Politiek-bestuurlijke ervaring neemt ze onder andere mee uit Leeuwarden, waar ze negen jaar lang wethouder was. Ze heeft binnen het wethouderschap ook een aantal nevenfuncties vervuld die haar ervaring aanvullen.

Isabelle is een echte bestuurder. Ze gaf in gesprekken aan het besturen te missen, ondanks dat ze het werk in de Tweede Kamer leuk en eervol vond om te doen. Hieraan heeft ze ook een groot netwerk in Den Haag overgehouden. Ze is daarnaast actief geweest op tal van maatschappelijke en politieke terreinen.

"De GroenLinksfractie is ontzettend blij dat we in deze, door de omstandigheden, zeer ongebruikelijke vergadering, Isabelle Diks mogen voordragen als nieuwe wethouder. Een zeer ervaren bestuurder en politica met een uitgebreid netwerk in het Noorden, Den Haag en mede vanwege haar studie hier een warme band met Groningen." - Mirjam Wijnja

Isabelle heeft in haar dankwoord aangegeven zin te hebben om aan de slag te gaan als wethouder. Ook kijkt ze ernaar uit om met alle partijen uit de gemeenteraad in gesprek te gaan.

Gefeliciteerd, Isabelle!

GroenLinks Groningen wil betere treinverbinding met Noord-Europa | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 29-01-2020 00:00

Als het aan GroenLinks Groningen ligt wordt Groningen zo snel mogelijk per spoor met grote steden in Noord-Europa verbonden. Zo zal Groningen functioneren als een stop op de route van Amsterdam naar Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en zelfs Helsinki.

Raadslid Benni Leemhuis ziet de verbinding met Scandinavië als een logische ontwikkeling in een tijd waarin er steeds meer vraag is naar (internationale) treinverbindingen. “Er is steeds grotere belangstelling voor duurzame mogelijkheden in het openbaar vervoer. In Groningen is er veel enthousiasme voor de Lelylijn die ons beter met Amsterdam zou verbinden en de Nedersaksenlijn die tussen Groningen en Almelo moet lopen. Ook op internationaal gebied willen we steeds meer alternatieven voor vliegen. Daar hoort wat ons betreft goede internationale treinverbindingen via Groningen van Amsterdam naar Helsinki bij,” aldus Leemhuis.

GroenLinks vindt dat de gemeente zich ambitieus moet opstellen in een tijd waarin er zoveel vraag is naar treinverbindingen en met name de kansen moet zien te grijpen die zich nu voordoen op het gebied van internationale treinverbindingen. Daarom doet de fractie van GroenLinks vandaag samen met een aantal andere fracties daartoe voorstellen in de gemeenteraad van Groningen.

In een motie vragen de fracties om de doelstellingen en ambities van de gemeente Groningen voor de verbetering van de regionale, nationale en internationale spoorverbindingen van Groningen te verhelderen en om de lobby daarvoor te versterken.

Zorg voor betere treinverbinding in Noord-Europa | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 29-01-2020 00:00

Als het aan GroenLinks Groningen ligt wordt Groningen zo snel mogelijk per spoor met grote steden in Noord-Europa verbonden. Zo zal Groningen functioneren als een stop op de route van Amsterdam naar Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en zelfs Helsinki.

Raadslid Benni Leemhuis ziet de verbinding met Scandinavië als een logische ontwikkeling in een tijd waarin er steeds meer vraag is naar (internationale) treinverbindingen. “Er is steeds grotere belangstelling voor duurzame mogelijkheden in het openbaar vervoer. In Groningen is er veel enthousiasme voor de Lelylijn die ons beter met Amsterdam zou verbinden en de Nedersaksenlijn die tussen Groningen en Almelo moet lopen. Ook op internationaal gebied willen we steeds meer alternatieven voor vliegen. Daar hoort wat ons betreft goede internationale treinverbindingen via Groningen van Amsterdam naar Helsinki bij,” aldus Leemhuis.

GroenLinks vindt dat de gemeente zich ambitieus moet opstellen in een tijd waarin er zoveel vraag is naar treinverbindingen en met name de kansen moet zien te grijpen die zich nu voordoen op het gebied van internationale treinverbindingen. Daarom doet de fractie van GroenLinks vandaag samen met een aantal andere fracties daartoe voorstellen in de gemeenteraad van Groningen.

In een motie vragen de fracties om de doelstellingen en ambities van de gemeente Groningen voor de verbetering van de regionale, nationale en internationale spoorverbindingen van Groningen te verhelderen en om de lobby daarvoor te versterken.

GroenLinks wil meer aandacht voor spelen in de binnenstad | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Groningen 08-01-2020 00:00

Samen met D66, CDA en PvdA heeft GroenLinks het initiatief genomen om meer speelplekken te realiseren in de binnenstad. Om de speelplekken te laten functioneren willen de fracties dat deze het verblijfsklimaat voor de bezoekers van de binnenstad verhogen. Ook ouders en ouderen moeten prettig kunnen verblijven bij de speelplekken. Hiertoe zijn van verschillende kanten tal van ideeën aangeleverd.

GroenLinks raadslid Femke Folkerts vindt het belangrijk dat met de uitwerking van de ideeën wordt aangesloten bij de ambities (en noodzaak) tot vergroening van de binnenstad. Folkerts: “Je kunt de speel- en verblijfsplekken heel goed koppelen aan het tegengaan van wateroverlast en hittestress en daarmee de kwaliteit ervan verhogen”.

De fracties roepen het stadsbestuur op om een pilot te starten met flexibele speelplekken om zo te kijken wat werkt en tegelijk de stad tegen lage kosten te verlevendigen. Daarnaast willen ze werk maken van één of twee concrete plekken en een onderzoek naar meer potentiële locaties, alsook de uitwerking van een leidraad spelen, aansluitend op de leidraden openbare ruimte binnenstad die er al zijn.

Initiatiefvoorstel spelen in de binnenstad | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Groningen 08-01-2020 00:00

Samen met D66, CDA en PvdA heeft GroenLinks het initiatief genomen om meer speelplekken te realiseren in de binnenstad. Om de speelplekken te laten functioneren willen de fracties dat deze het verblijfsklimaat voor de bezoekers van de binnenstad verhogen. Ook ouders en ouderen moeten prettig kunnen verblijven bij de speelplekken. Hiertoe zijn van verschillende kanten tal van ideeën aangeleverd.

GroenLinks raadslid Femke Folkerts vindt het belangrijk dat met de uitwerking van de ideeën wordt aangesloten bij de ambities (en noodzaak) tot vergroening van de binnenstad. Folkerts: “Je kunt de speel- en verblijfsplekken heel goed koppelen aan het tegengaan van wateroverlast en hittestress en daarmee de kwaliteit ervan verhogen”.

De fracties roepen het stadsbestuur op om een pilot te starten met flexibele speelplekken om zo te kijken wat werkt en tegelijk de stad tegen lage kosten te verlevendigen. Daarnaast willen ze werk maken van één of twee concrete plekken en een onderzoek naar meer potentiële locaties, alsook de uitwerking van een leidraad spelen, aansluitend op de leidraden openbare ruimte binnenstad die er al zijn.

GroenLinks gaat voor verduurzaming van evenementen | Groningen

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Dieren Groningen 28-11-2019 00:00

Groningen kent vele evenementen. Dit maakt de gemeente levendig en zet Groningen op de kaart. 

Woensdag bespraken we het evenementenbeleid in de Gemeenteraad. De GroenLinksfractie is blij met de hoeveelheid en diversiteit aan evenementen, maar vraagt wel aandacht voor de duurzaamheid van evenementen. Wat GroenLinks betreft reserveren we in het nieuwe evenementenbeleid een veel grotere rol voor de duurzaamheid van evenementen. 

GroenLinks-wethouder Glimina Chakor:

Wij zijn met de evenementensector in gesprek. Die staat open voor initiatieven vanuit de gemeente om duurzaamheid op hun evenementen te bevorderen. Ook onderzoeken we of we evenementen die hoog scoren op punten als gescheiden inzamelen van grondstoffen en schone generatoren, kunnen belonen, bijvoorbeeld via gedifferentieerde tarieven voor de evenementenvergunning, en verkennen we of we een convenant duurzame evenementen kunnen sluiten met de evenementorganisatoren.”

Het nieuwe evenementenbeleid gaat gelden vanaf 2021. Wat kan er dan komend jaar al gebeuren? Raadslid Ceciel Nieuwenhout:

"Stap één is bewustzijn over wat er verduurzaamd kan worden aan evenementen. Daarom vraag ik de wethouder dat ze evenementenorganisatoren in de vergunningprocedure voor komend jaar gaat vragen om uitleg te leveren over wat zij doen om hun evenement te verduurzamen. Op die manier worden evenementenorganisatoren gestimuleerd om er komend jaar ook al mee bezig te gaan!”

De wethouder heeft dit toegezegd.

Verder vroegen Partij voor de Dieren en GroenLinks aandacht voor confetti. Als confetti in de buitenlucht wordt gebruikt komt het in de praktijk op de grond en in het water terecht. Confetti bevat tegenwoordig vaak een plastic coating en/of inkt die in de natuur terecht komt, en dat is onwenselijk. De wethouder zegt toe dat ze gaat onderzoeken of in het nieuwe evenementenbeleid het gebruik van alle soorten confetti behalve confetti van organisch (en dus snel afbreekbaar) materiaal, voor gebruik in de buitenruimte verboden kan worden.

Wij zijn met de evenementensector in gesprek. Die staat open voor initiatieven vanuit de gemeente om duurzaamheid op hun evenementen te bevorderen. Ook onderzoeken we of we evenementen die hoog scoren op punten als gescheiden inzamelen van grondstoffen en schone generatoren, kunnen belonen, bijvoorbeeld via gedifferentieerde tarieven voor de evenementenvergunning, en verkennen we of we een convenant duurzame evenementen kunnen sluiten met de evenementorganisatoren.”

Het nieuwe evenementenbeleid gaat gelden vanaf 2021. Wat kan er dan komend jaar al gebeuren? Raadslid Ceciel Nieuwenhout:

"Stap één is bewustzijn over wat er verduurzaamd kan worden aan evenementen. Daarom vraag ik de wethouder dat ze evenementenorganisatoren in de vergunningprocedure voor komend jaar gaat vragen om uitleg te leveren over wat zij doen om hun evenement te verduurzamen. Op die manier worden evenementenorganisatoren gestimuleerd om er komend jaar ook al mee bezig te gaan!”

De wethouder heeft dit toegezegd.

Verder vroegen Partij voor de Dieren en GroenLinks aandacht voor confetti. Als confetti in de buitenlucht wordt gebruikt komt het in de praktijk op de grond en in het water terecht. Confetti bevat tegenwoordig vaak een plastic coating en/of inkt die in de natuur terecht komt, en dat is onwenselijk. De wethouder zegt toe dat ze gaat onderzoeken of in het nieuwe evenementenbeleid het gebruik van alle soorten confetti behalve confetti van organisch (en dus snel afbreekbaar) materiaal, voor gebruik in de buitenruimte verboden kan worden.

Komende drie jaar 400 laadpalen erbij | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 27-11-2019 00:00

De gemeente Groningen wil elektrisch rijden stimuleren en e-rijders sneller voorzien van een openbare laadpaal dichtbij huis. ”Elektrisch rijden draagt bij aan een betere luchtkwaliteit. Daarom willen wij de overstap naar elektrisch rijden versnellen en faciliteren. Daar horen bijvoorbeeld laadmogelijkheden dichtbij huis bij”, zegt GroenLinks wethouder Philip Broeksma.

Het plan maakt onderdeel uit van de nieuwe ‘Visie openbare laadinfrastructuur Groningen 2025’. Als gevolg van deze visie ontwikkelt de gemeente een plankaart met honderden potentiële locaties voor toekomstige laadpalen, waarover medio 2020 een besluit wordt genomen. Auto’s, vrachtwagens en andere vervoermiddelen zijn verantwoordelijk voor 23% van de CO2 uitstoot. Broeksma: “Wij stimuleren energievriendelijke vervoersmiddelen. Daar hoort voldoende gelegenheid bij om op te laden in het openbaar gebied om te voorkomen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een brandstofauto.” Naar verwachting rijden er in 2025 ruim 16.000 elektrische auto’s in de gemeente Groningen. Ongeveer twee derde van de autorijders heeft geen eigen oprit. Zij kunnen een openbare laadpaal aanvragen. “We zoeken nu nog per aanvraag een locatie voor de paal en nemen vervolgens een verkeersbesluit. Dat proces kost ongeveer 15 weken en die periode willen we met deze plankaart versnellen.” 

Overleg met bewoners Over de beoogde locaties voor laadpalen gaat de gemeente in de eerste helft van volgend jaar in overleg met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Dit gebeurt onder meer via bijeenkomsten en een online inspraakplatform. Broeksma vindt het  belangrijk om kennis over de buurt, de straat en eventuele verbetersuggesties op te halen. “De bewoners kennen de activiteiten in hun straat immers het beste. Bovendien krijgt de gemeente daarmee inzicht in eventuele bezwaren die er zijn.”

Eisen De plek voor een openbare laadpaal moet aan diverse eisen voldoen, zoals voldoende ruimte op de stoep voor rolstoelgebruikers en een acceptabele loopafstand voor de e-rijder. Met de ‘Visie openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025’ geeft de gemeente aan hoe ze daarmee omgaat. In de gemeente Groningen staan op dit moment ruim 150 openbare laadpalen. Daar komen de komende drie jaar naar schatting 400 palen bij.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.