Nieuws van politieke partijen in Tiel inzichtelijk

43 documenten

Covid-19

D66 D66 Tiel 17-03-2020 21:42

Beste mensen, Tielenaren,

U heeft vast al begrepen dat politiek overleg (fracties, gemeenteraad en commissies) tot 6 april geen doorgang vindt. Ook informatieve bijeenkomsten zijn afgelast.

De fractie van D66 Tiel overlegt nu via de mail en Whatsapp. Het politieke proces is weliswaar vertraagd, maar het nadenken over ontwikkelingen voor onze gemeente gaat door! D66 bedenkt nog steeds oplossingen voor de problemen waar wij als gemeente voor staan.

Voorlopig kunt u onze fractie niet bezoeken, maar u kunt ons bereiken via Facebook, onze website: D66 Tiel, telefonisch (ook via gemeente Tiel) en via de mail (tzuidema@tiel.nl).

Het is een spannende tijd, waarbij velen zich zorgen maken. Volgt u voor actuele informatie over het Coronavirus de berichtgeving van de overheid (NOS journaal). D66 Tiel wenst iedereen sterkte, houd contact (op gepaste afstand…) en wij hopen u binnenkort weer optimaal van dienst te kunnen zijn.

Ton Zuidema Fractievoorzitter D66 Tiel

The post Covid-19 appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

Benoeming nieuwe en afscheid oude PvdA-bestuursleden

PvdA PvdA Tiel 10-03-2020 21:34

Tijdens de algemene ledenvergadering van 20 februari hebben voorzitter George Harteman, secretaris Trijn Warrink en penningmeester Niels Harteman afscheid genomen van hun bestuursfunctie.

Voorzitter Harteman memoreerde samen met Warrink aan de vele campagnebijeenkomsten die een piek vormden in het bestuurswerk, het bijna absurdistisch accuraat doorgeven van gegevens van kandidaat-raadsleden aan de gemeente inclusief zaken die de kandidaten zelf niet eens meer wisten en uiteraard de prettige samenwerking die het bestuur de afgelopen jaren onderling gekend heeft. De voorzitter en secretaris ontvingen een bloemetje uit handen van de Tielse fractievoorzitter Kamiel Gulikers. Penningmeester Niels Harteman kon helaas niet bij de ALV aanwezig zijn.

Opvolgers van de functies van voorzitter en secretaris zijn de PvdA-leden Jolanda Heijmans en Laura Metiary. Beiden zijn al enige jaren lid en hebben onder andere in de Tielse PvdA-raadsfractie gezeten. Zij worden bijgestaan door PvdA-veteraan Jan-Kees Koning. De functie van penningmeester is nog vacant maar wordt voorlopig door de leden van het nieuwe bestuur ingevuld.

https://tiel.pvda.nl/nieuws/benoeming-nieuwe-en-afscheid-oude-pvda-bestuursleden/

Het bericht Benoeming nieuwe en afscheid oude PvdA-bestuursleden verscheen eerst op PvdA Tiel.

Programmabegroting 2020: Algemene beschouwingen

VVD VVD CDA PvdA Tiel 13-11-2019 07:48

https://tiel.vvd.nl/nieuws/37280/programmabegroting-2020-algemene-beschouwingen

© Erik Rhebergen

Voorzitter,

Zo’n anderhalf jaar geleden is onder het motto “Tiel in Balans” de nieuwe collegeperiode van start gegaan. Uitgangspunt hierbij is een realistisch coalitieakkoord met een gezond financieel meerjarenperspectief. Al spoedig bleek dat door financiële tegenvallers en lagere inkomsten vanuit de Rijksoverheid het meerjarenperspectief negatief moest worden bijgesteld. Met vereende krachten, zoals bijvoorbeeld met een Raadswerkgroep Bezuinigingen, is het het college gelukt om de Raad, in ieder geval de twee komende jaren, een sluitende begroting te presenteren. De huidige situatie vraagt wel van ons, als Raad, om keuzes te maken. In juni hebben wij als Raad de Toekomstvisie van Tiel omarmd. Bij het maken van deze keuzes zullen wij dus steeds moeten beseffen dat we Tiel weer “In Evenwicht” willen brengen. De VVD is een realistische partij, wij staan voor een gezonde financiële Tielse huishouding en beseffen dat de maatregelen die we nu zullen moeten nemen “pijn” zullen doen bij onze inwoners. Willen we Tiel die eigentijdse, kleurrijke Hanzestad laten blijven waar het goed wonen, werken en recreëren is, dan is het gegeven de huidige, financiële situatie, onvermijdelijk dat we moeten bezuinigen. En helaas moeten we ook besluiten tot een lastenverzwaring.

In Tiel moet elke inwoner en bezoeker zich veilig kunnen voelen. Wij maken ons dan ook grote zorgen om de risico’s die het college benoemt in het gehele programma Veiligheid waar het gaat om de capaciteit en financiën. Het kan en mag niet zo zijn dat, bijvoorbeeld  de verkeersveiligheid rondom scholen, overlast gevende jeugd en criminele netwerken, niet naar behoren kan worden aangepakt door te weinig financiële middelen en capaciteit. Inmiddels beschikt Tiel over voldoende wijkagenten, maar deze dienders worden ook ingezet voor andere taken dan waar de agenten mee bezig zouden moeten zijn; dus minder blauw op straat. Dit verhoogt het gevoel van veiligheid zeker niet. Het recente nieuws dat er uit Oost – Nederland 150 man van de politie naar Amsterdam moet om daar orde op zaken te stellen, hebben wij met ontzetting gelezen. Hier gaat Tiel ongetwijfeld ook last van krijgen. Daar kwam het bericht over het sluiten van het cellencomplex in Tiel nog bovenop. De VVD maakt zich grote zorgen. In onze stad is de criminaliteit veel te hoog. Als je dit dan leest en hoort slaat de angst je om het hart. Wij vragen het college om zo snel mogelijk met een uitgewerkt voorstel naar de Raad toe te komen hoe u, met deze voor de inwoners belangrijke onderwerpen, denkt om te gaan. Het verplaatsen van de coffeeshops uit de binnenstad heeft wat de VVD betreft hoge prioriteit en wij zien een notitie hierover waarin aangegeven staat op welke manier het college dit denkt op te pakken met belangstelling tegemoet.

In Tiel is ruim 16% van onze inwoners laaggeletterd. Gelukkig zijn er diverse instanties en initiatieven om deze mensen te helpen zodat zij kunnen lezen en schrijven en daarmee volwaardig kunnen deelnemen aan de huidige samenleving. Jaarlijks komt dit onderwerp terug in de begroting. De VVD zou graag willen weten wat de effecten zijn van de inspanningen van al deze organisaties. Is het college op de hoogte van de resultaten en is er een overzicht van degenen die zich hiermee bezighouden, zodat dubbelingen, die kunnen ontstaan door versnippering van organisaties, en dus dubbele kosten, worden vermeden?

Tiel heeft een tekort aan woningen. Wij hebben het laagste percentage koopwoningen en het hoogste percentage huurwoningen in de regio. Hiernaast is de te verwachten groei aan woningen tot 2050 lager dan gemiddeld. In de door de Raad vastgestelde Woonvisie zijn de lijnen uitgezet om te komen tot een levendige stad waar mensen zich thuis voelen. De VVD vindt het belangrijk dat er op korte termijn meer woningen worden gebouwd voor de hogere inkomensgroepen, dit is noodzakelijk voor het behoud van onze mooie voorzieningen. Een voorwaarde hiervoor is dat de infrastructuur en de bereikbaarheid op orde zijn. Inmiddels is er voor starters op de woningmarkt de zogenaamde Starterslening in Tiel, de VVD heeft vernomen dat hier inmiddels gebruik van wordt gemaakt, dat is positief nieuws. 

Een aantal inwoners zit op dit moment klem op de woningmarkt. Mensen die met spoed, tijdelijk, een woning nodig hebben maar niet in aanmerking komen voor een urgentie op de lijst van woningzoekers; ze worden spoedzoekers genoemd. In de woonvisie wordt al aangegeven dat onze gemeente, mocht de krapte op de huurmarkt toenemen, zij voornemens is de mogelijkheden rondom Flexwonen te onderzoeken. De Tweede Kamer heeft inmiddels een motie aangenomen waarbij de regering is gevraagd om 15.000 Flexwoningen te faciliteren. De minister is hierop ingegaan en inmiddels is er een Pilotregeling Flexwoningen in het leven geroepen. De VVD vindt dat Tiel hier ook aan mee zou moeten doen en wij dienen hierover, samen met PvdA, CU, Pro Tiel, CDA, Kleurrijk en PvdB een motie in.

In 2021 krijgen we te maken met de Omgevingswet, een gigantische operatie die veel werk, inzet en geld vraagt. U geeft in de begroting aan goed op weg te zijn, de VVD vraagt zich wel af of het incidentele budget van 205.000 euro wel voldoende is.

Onze financiële positie is niet sterk. Tiel maakt een moeilijke tijd door. Dit wordt mede veroorzaakt door, en dat is geen nieuws, de tekorten in de Jeugdzorg en de vele budgetoverschrijdingen van Gemeenschappelijke Regelingen waar Tiel deel aan neemt. De VVD vindt dat Gemeenschappelijke Regelingen op zijn minst de morele verplichting moeten hebben om er alles aan te doen om binnen de in hun begroting geraamde budgetten te blijven. Te gemakkelijk wordt  door de GR-en  de rekening voor overschrijdingen bij de gemeenten gelegd.

De VVD is oprecht blij met de voortvarende start van dit college waarmee zij de financiële problemen wil oplossen. Grote inspanningen zijn verricht om, samen met de raadswerkgroep bezuinigingen, te komen tot een evenwichtig voorstel. Voor de eerste jaren ligt er een sluitende begroting. De VVD gaat ervan uit dat, door de roep om hulp aan het Rijk  van gemeenten in ons hele land, er in de komende jaren meer geld vanuit de Rijksoverheid naar de gemeenten komt zodat de huidige tekorten in de jaren 2022 en 2023 kunnen worden opgelost zonder dat er extra hoeft te worden bezuinigd of de lasten  verhoogd.

Een gemeente heeft niet veel instrumenten om zelf gelden te genereren.  Één van die instrumenten is echter wel het verkrijgen van subsidies. Daar is specifieke kennis voor nodig, vooral het verkrijgen van Europese subsidies is geen sinecure. De VVD vindt dat de gemeente daar een gespecialiseerd subsidioloog voor in moet schakelen, die alleen kosten in rekening brengt, en dat ook nog, bij gebleken resultaat gemaximeerd, daarom dienen wij samen met PvdB, CDA, Pro Tiel, CU, Kleurrijk en PvdA een motie in.

Voorzitter, in de hele begroting, maar ook in de voortgangsrapportage hebben we kunnen lezen dat er capaciteitstekorten bij het ambtelijk apparaat zijn, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Wil een gemeente slagvaardig zijn, het werk naar behoren kunnen uitvoeren, plannen voor de toekomst ontwikkelen en zijn inwoners goed bedienen is een bedrijfsvoering organisatie waar voldoende mensen met de juiste kennis en capaciteiten aanwezig zijn een must. Wij dienen ons ook te realiseren dat een slagvaardige organisatie geld kost, de VVD is zich daar terdege van bewust. In het coalitieakkoord is extra geïnvesteerd om de organisatie op orde te krijgen, de VVD verwacht op zeer korte termijn een notitie met de huidige stand van zaken waar nadrukkelijk de knelpunten in worden benoemd, en waar een toekomstvisie in verweven is.

Voorzitter, naast bezuinigen, wat helaas noodzakelijk is, zien wij ruimte voor investeringen. Wij willen er immers voor zorgen dat Tiel een aantrekkelijke en vitale gemeente blijft. Initiëren op nieuwe ontwikkelingen, investeren in de toekomst zoals ook het Berenschot rapport “Toekomstvisie Tiel” aangeeft is daarvoor noodzakelijk, een investeringsagenda zal moeten worden opgesteld. Om de beoogde doelen en investeringen te kunnen bereiken zal de VVD instemmen met het extra verhogen van de OZB, waardoor er een investeringsfonds kan worden gecreëerd van 225.000 per jaar. De VVD geeft, als het om investeringen gaat, prioriteit aan het tweede gedeelte van de Waalkade en de westelijke uitvalsweg Passewaaij.

Tot zover in eerste termijn,

A.E.L. Duquesnoy – van den Heuvel

Fractievoorzitter VVD Tiel

Gemeenschappelijke regelingen: zorg of zaligheid?

ProTiel ProTiel Tiel 30-09-2019 08:37

De toestanden met het nieuwe afvalinzamelingssysteem, in onze opdracht uitgevoerd door de AVRI, staan ons nog helder voor de geest. Veel gemeenten werken met gemeenschappelijke regelingen. Zo ook de gemeente Tiel. Is dit nu de oplossing voor efficiencyverbetering van de dienstverlening en mag dit ten koste gaan van de controlerende taak van de gemeenteraad?

De gemeente Tiel neemt deel in zo’n 11 gemeenschappelijke regelingen (GR) waaronder de meest bekende AVRI, GGD, BSR (waarvan u uw OZB-aanslag krijgt). En er zit een 12

aan te komen m.b.t. glasvezel in het buitengebied.

De GR is gebaseerd op en vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen waarin gemeenschappelijke regelingen worden getroffen tussen de openbare lichamen zoals gemeenten, provincies en waterschappen. De huidige wet dateert van 20 december 1984.

Een GR neemt taken en het daarbij behorende personeel en middelen over van de deelnemende gemeenten. Het kan een uitvoerende GR zijn zoals AVRI en BSR, maar ook een beleids-GR zoals de Regio Rivierenland.

Een GR is en blijft van de deelnemende gemeenten. Iedere deelnemende gemeente heeft een wethouder afgevaardigd die samen het Algemeen Bestuur (AB) vormen. De GR-en waarin Tiel deelneemt zijn zogenaamde collegeregelingen. Wethouders vormen de besturen, niet raadsleden.

En daar zit wat ProTiel betreft het probleem. De invloed die je als raad kunt uitoefenen neemt af. Wat ons betreft is er zowel sprake van een sturings- als een legitimiteitsprobleem. Als raad mogen we onze zienswijze geven op de begroting en de jaarrekening van de GR, maar het voelt meer als: ‘wilt even tekenen bij het kruisje’.

Daarom hebben wij in ons verkiezingsprogramma het volgende opgenomen ten aanzien van Gemeenschappelijke regelingen:

“Ook de gemeente Tiel ontkomt er niet aan om sommige wettelijke taken omwille van kwaliteit en kosten samen met andere gemeenten onder te brengen in een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling. De AVRI is daarvan een goed voorbeeld. Dat dit over het algemeen samengaat met verlies van democratische controle van de gemeenteraad is ProTiel een doorn in het oog. De ontstane organisaties gaan een eigen leven leiden. Bij het aangaan van nieuwe samenwerkingsvormen dient de democratische controlefunctie van de gemeenteraad bindend te worden vastgelegd in de overeenkomsten. Tevens dient vooraf vastgelegd te worden wanneer en op welke wijze een gemeente uit de regeling kan stappen.”

De invoering van het nieuwe afvalverwijderingssysteem is daarvan een goed voorbeeld. Hoewel Tiel en gemeente West Maas en Waal tegen waren is in het AB van de AVRI het besluit genomen om het toch in te voeren. Immers er waren 8 gemeenten voor en 2 tegen. Democratisch toch. Nou nee, het kan en mag nooit de bedoeling zijn dat andere gemeenten kunnen besluiten over wat er binnen jouw gemeente gebeurt. De besluitvorming heeft volgens de regels plaatsgevonden, maar de vastgelegde regels waren al fundamenteel fout. En het is een dure fout.

Ik heb al eerder iets gezegd over het eigenaarschap van de GR-en. Zij zijn en blijven eigendom van de deelnemende gemeenten en ze worden bestuurd door de wethouders van de deelnemende gemeenten. Om het bij de AVRI te houden; of we het leuk vinden of niet, maar de AVRI is ook van Tiel en de AVRI als werkorganisatie legt de deelnemende gemeenten niets op, dat doen de wethouders van de deelnemende gemeenten.

Dus al het gedram over de AVRI als dictator, winstmachine etc. zijn volstrekte kletskoek. Een groot deel van de AVRI wordt namelijk gevormd door de oude gemeentereinigingsdienst van de gemeente Tiel. Ook populair was het opzeggen, uitstappen etc. Mensen, het is net een Brexit, als je eruit stapt dan kost het je geld. Als de Britten weg willen dan moeten ze betalen voor alle verplichtingen, die ook namens hen zijn aangegaan in het verleden en doorwerken in het heden en de toekomst.

Nu kun je in een verkiezingsprogramma van alles opschrijven, maar de vraag is: doe je er iets aan en met welk resultaat?

Dat is een terechte vraag. Begin dit jaar bood zich een unieke kans aan voor mij. De gemeente West Maas en Waal had een bijeenkomst georganiseerd over het regionale Breedbandproject (aanleg glasvezel in het buitengebied). Daarvoor moet een nieuwe GR worden opgericht. Dat besluit ligt eerdaags voor in ook de gemeenteraad van Tiel.

Uit die bijeenkomst in West Maas en Waal, waar raads- en commissieleden uit de meeste gemeenten bij aanwezig waren, kwam de vraag of er mensen bereid waren om zitting te nemen in een werkgroepje om e.e.a. voor te bereiden.

Ik heb me daarvoor opgegeven, samen met een collega raadslid uit gemeente Buren en een collega raadslid uit gemeente West Maas en Waal. Met ondersteuning van de griffiers van Buren en West Maas en Waal zijn we van start gegaan onder het motto: Meer grip op de GR-en.

Ons doel was om te streven naar een radenkring. Onze wethouders, griffiers, burgemeesters en secretarissen hebben allen hun eigen kring, waarin ze elkaar zien en van alles bespreken. Maar de raden, als hoogste orgaan in de gemeente treffen elkaar niet of nauwelijks en bespreken dus ook niets. En dat terwijl we met de GR-en ook een gezamenlijk belang hebben.

Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd? We hebben in de werkgroep een aantal moties voorbereid, die ingebracht konden worden in de 8 gemeenteraden van de Regio Rivierenland.

In motie 1 hebben we de griffiers opgeroepen om de agenda’s van de raden op elkaar af te stemmen, alsmede de agenda’s van de GR-en daarop af te stemmen. We willen voldoende tijd om ons in de stukken van de GR-en te verdiepen, voordat we een besluit nemen.

In motie 2 roepen we de colleges van B&W op om de ABvergaderingen van de GR-en transparanter en toegankelijker te maken. Dit door de vergaderingen uit te zenden, zoals nu o.a. in Tiel met de raadsvergadering en de commissievergaderingen gebeurt.

Motie 3 was aan onszelf gericht. We hebben de raden gevraagd mee te werken aan het oprichten van een Radenkring. Een platform waarin we als raden met elkaar kunnen praten over de stukken die we van de GR-en krijgen en waar we iets van moeten vinden.

De laatste motie roept de colleges van B&W op om te stimuleren dat voor de informatievoorziening en het aanleveren van stukken binnen de regio duidelijke procesafspraken worden gemaakt en nageleefd.

En nu komt het: in 7 van de acht raden zijn 3 of meer moties unaniem aangenomen. 1 gemeente moet nog besluiten. De uitvoeringsorganisaties en hun directies moeten nog wel wennen aan deze actiegerichtheid van de raden. De wethouders en griffiers steunen de moties. Voor het volgen van dit proces kun je naar onze Facebookpagina gaan: https://www.facebook.com/raadskringregiorivierenland/

Op deze manier probeert ProTiel invulling te geven aan haar verkiezingsprogramma. GR-en zijn zeker geen zaligheden en leveren voorlopig nog voldoende zorgen op, maar we zijn hard op weg om als gezamenlijke raden meer grip op GR-en te krijgen.

Want zoals een inleider op een bijeenkomst over gemeenschappelijke regelingen zei:

Het overkomt je niet, je laat het gebeuren!

En dat laten wij niet gebeuren!!!!

Peter Elferink

Gemeenteraadslid en fractievoorzitter ProTiel

Global Goals avond: woensdag 25 september 2019 | Tiel

GroenLinks GroenLinks Tiel 18-09-2019 00:00

Geïnspireerd door andere gemeenten, organiseert ons raadslid Maureen Klijn nu samen met de gemeente Tiel een avond over de Global Goals. Dit zijn 17 ontwikkelingsdoelen om de wereld en het leven voor iedereen toekomstbestendig en duurzaam te maken.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het terugdringen van ongelijkheid en armoede. En ook aan het tegenhouden van klimaatverandering en stimuleren van duurzame productie en consumptie. Hoe kan Tiel op gemeentelijk niveau een bijdrage leveren aan deze doelen, die wereldwijd worden nagestreefd? Dat is de centrale vraag op deze openbare beeldvormende avond. Iedereen is van harte welkom.

Programma:

Mevrouw Eline Vermeer van de Vereniging Nederlandse Gemeenten vertelt meer over Global Goals. Ook laat zij zien hoe verschillende gemeenten hiermee bezig zijn.

De heer Frank Landman, directeur/gemeentesecretaris van de gemeente Rheden, vertelt over de aanpak in Rheden. Rheden heeft dit jaar de titel ‘Meest inspirerende Global Goals gemeente’ gekregen.   

Een aantal Tielse ambtenaren vertelt hoe verschillende Global Goals terug te vinden zijn in het beleid van de gemeente.

Foto-expositie en in gesprek over Global Goals aan de hand van stellingen.

De beeldvormende avond is in de raadzaal, ingang Ambtmanstraat 13. De avond begint om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur.

D66 stelt vragen aan college van B&W over de situatie bij Pro Persona

D66 D66 Tiel 09-09-2019 13:47

D66 Tiel is geschrokken van de berichtgeving rond GGZ-instelling Pro Persona, in de Gelderlander van zaterdag 7 september. Er zijn financiële problemen, men kampt met een ernstig personeelstekort en een directeur is opgestapt. In juni heeft Pro Persona Tiel al een kliniek moeten sluiten.

Tegen het licht van een stijgend aantal mensen dat een beroep doet, juist in Tiel, op de geestelijke gezondheidszorg, reden genoeg om het college vragen te stellen. Niet alleen in Tiel, maar ook op provinciaal niveau en landelijk luiden gemeenten de noodklok. Het aantal hulpvragers stijgt explosief. De transitie van de zorg, waarbij niet het rijk, maar gemeenten zorg dragen voor de organisatie rond behandeling en bekostiging van mensen met psychische problemen, lijkt een averechts effect te hebben.

De belangrijkste vraag is of de zorg voor cliënten gewaarborgd is. Daarnaast vraagt D66 zich onder meer af of Pro Persona voor Tiel behouden kan blijven.

D66 vindt dat bestuurlijk ingrijpen noodzakelijk wordt, als instellingen, zoals Pro Persona, de problematiek niet onder controle krijgen. Gemeenten hebben een zorgplicht naar hun inwoners. Door landelijk beleid (Lees: transitie gepaard gaande met forse bezuinigingen) staan de zorginstellingen met de rug tegen de muur. Hoog tijd om zaken voor het voetlicht te brengen en op alle niveaus naar oplossingen te zoeken!

The post D66 stelt vragen aan college van B&W over de situatie bij Pro Persona appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

Extra tonnen voor afval baren zorgen

CDA CDA Tiel 19-08-2019 17:19

Het college van Tiel wil nog meer geld uitgeven voor een schonere stad. Onze fractie van het CDA-Tiel is verrast door dit signaal wat via de media door de wethouder onlangs werd gegeven. Onze fractie vraagt zich af waarom de gemeenteraad niet eerst op de hoogte is gesteld? Waarom het college eerst de media heeft opgezocht en niet eerst met de commissie en raadsleden in gesprek is gegaan is ons een raadsel. De gemeenteraad moet uiteindelijk beslissen over het voornemen van het college. Het is niet netjes om plannen via een omweg bij de raadsleden te laten landen. Een opgeruimde schone gemeente is voor het CDA-Tiel van groot belang. Er zijn echter meerdere wegen die naar dat doel leiden. Wij hebben daar andere gedachten bij dan wat wij nu via de media van het college hebben vernomen. Het CDA-Tiel is zeer verbaasd over de manier waarop het college omgaat met het afvaldossier. Eerst riepen collegepartijen dat Tiel uit de AVRI moest stappen en werd ingestemd met een eigen Tielse veegwagen. Deze zomer is de wethouder weer in gesprek gegaan met de voorzitter van de AVRI omdat Tiel zich zorgen maakt over de effecten van het nieuwe inzamelbeleid. Gezamenlijk is een voorstel op- gesteld, maar het dagelijkse bestuur van de AVRI heeft daar naar verluidt wat scherpe randjes van af gehaald. Het voorstel zou besproken worden tijdens de AVRI AB-vergadering van 4 juli 2019. Enkele in de AVRI deelnemende gemeenten gaven aan om nog te wachten met het trekken van conclusies. “Misschien vallen de effecten wel mee of krijgen meer gemeenten hier mee te maken”. Er is afgesproken dat onze wethouder nog telefonisch informatie zou gaan verzamelen en de uitkomsten met de AVRI-voorzitter zal gaan bespreken. Het voorstel “Tiel Schone Stad” is doorgeschoven naar de volgende AVRI AB-vergadering van september 2019. Vreemd genoeg komt de wethouder nu met plannen om nog eens tonnen uit te geven aan een schone stad nog voordat het AVRI bestuur zich daar over uitgesproken heeft. Ook dat verbaast ons. Waarom zou Tiel € 200.000 op moeten hoesten voor zaken waar het AVRI bestuur nog een besluit over moet nemen? Sterker nog, waarom zou Tiel extra moeten betalen voor taken die in het basispakket van de AVRI zitten? Het CDA-Tiel ziet andere oplossingen om voor veel minder geld een schonere (binnen-)stad te krijgen en te houden. Daarvoor zijn gesprekken aan te gaan met al actieve vrijwilligers organisaties die zich al inzetten voor een schone leefomgeving. Daarnaast hebben wij het college met klem verzocht om ervoor te zorgen dat volle afvalbakken in de stad vooral in de weekenden en met evenementen sneller geleegd worden. Het CDA-Tiel wil de Tielse straatvegers terug in het straatbeeld van onze stad, persoonlijker, efficiënter en goedkoper dan een veegwagen! Ook hebben wij meerdere keren aangedrongen om vol in te zetten op preventie! Hoe voorkom je dat onze inwoners afval bijplaatsen, dumpen of zich op een andere manier illegaal ontdoen van restafval in onze natuur en leefomgeving. Dit vraagt om extra aandacht en bewustwording van onze inwoners en vraagt een inspanning van ons allemaal!

Extra tonnen voor afval baren zorgen

CDA CDA Tiel 19-08-2019 17:19

Het college van Tiel wil nog meer geld uitgeven voor een schonere stad. Onze fractie van het CDA-Tiel is verrast door dit signaal wat via de media door de wethouder onlangs werd gegeven. Onze fractie vraagt zich af waarom de gemeenteraad niet eerst op de hoogte is gesteld? Waarom het college eerst de media heeft opgezocht en niet eerst met de commissie en raadsleden in gesprek is gegaan is ons een raadsel. De gemeenteraad moet uiteindelijk beslissen over het voornemen van het college. Het is niet netjes om plannen via een omweg bij de raadsleden te laten landen. Een opgeruimde schone gemeente is voor het CDA-Tiel van groot belang. Er zijn echter meerdere wegen die naar dat doel leiden. Wij hebben daar andere gedachten bij dan wat wij nu via de media van het college hebben vernomen. Het CDA-Tiel is zeer verbaasd over de manier waarop het college omgaat met het afvaldossier. Eerst riepen collegepartijen dat Tiel uit de AVRI moest stappen en werd ingestemd met een eigen Tielse veegwagen. Deze zomer is de wethouder weer in gesprek gegaan met de voorzitter van de AVRI omdat Tiel zich zorgen maakt over de effecten van het nieuwe inzamelbeleid. Gezamenlijk is een voorstel op- gesteld, maar het dagelijkse bestuur van de AVRI heeft daar naar verluidt wat scherpe randjes van af gehaald. Het voorstel zou besproken worden tijdens de AVRI AB-vergadering van 4 juli 2019. Enkele in de AVRI deelnemende gemeenten gaven aan om nog te wachten met het trekken van conclusies. “Misschien vallen de effecten wel mee of krijgen meer gemeenten hier mee te maken”. Er is afgesproken dat onze wethouder nog telefonisch informatie zou gaan verzamelen en de uitkomsten met de AVRI-voorzitter zal gaan bespreken. Het voorstel “Tiel Schone Stad” is doorgeschoven naar de volgende AVRI AB-vergadering van september 2019. Vreemd genoeg komt de wethouder nu met plannen om nog eens tonnen uit te geven aan een schone stad nog voordat het AVRI bestuur zich daar over uitgesproken heeft. Ook dat verbaast ons. Waarom zou Tiel € 200.000 op moeten hoesten voor zaken waar het AVRI bestuur nog een besluit over moet nemen? Sterker nog, waarom zou Tiel extra moeten betalen voor taken die in het basispakket van de AVRI zitten? Het CDA-Tiel ziet andere oplossingen om voor veel minder geld een schonere (binnen-)stad te krijgen en te houden. Daarvoor zijn gesprekken aan te gaan met al actieve vrijwilligers organisaties die zich al inzetten voor een schone leefomgeving. Daarnaast hebben wij het college met klem verzocht om ervoor te zorgen dat volle afvalbakken in de stad vooral in de weekenden en met evenementen sneller geleegd worden. Het CDA-Tiel wil de Tielse straatvegers terug in het straatbeeld van onze stad, persoonlijker, efficiënter en goedkoper dan een veegwagen! Ook hebben wij meerdere keren aangedrongen om vol in te zetten op preventie! Hoe voorkom je dat onze inwoners afval bijplaatsen, dumpen of zich op een andere manier illegaal ontdoen van restafval in onze natuur en leefomgeving. Dit vraagt om extra aandacht en bewustwording van onze inwoners en vraagt een inspanning van ons allemaal!

Uit de gemeenteraadvergadering van 17 juli 2019

ProTiel ProTiel VVD CDA Tiel 03-08-2019 15:56

De college stelt voor de starters op de koopwoningmarkt een lening ter beschikking te stellen. Dit kan een koopwoning net binnen het bereik van de minder draagkrachtigen brengen. Als voorwaarde geldt dat de te kopen woning een WOZ-waarde van € 250.000 niet te boven gaat. Ook blijft deze lening beperkt tot maximaal 20% van het aankoopbedrag, met een maximum van € 40.000.

Een amendement van VVD, CU en CDA om het maximale bedrag te verlagen naar € 25.000 is door ProTiel niet gesteund. Wij vinden dat met zo’n verlaging de doelgroep al te zeer wordt verkleind enbovendien het aantal beschikbare koopwoningen voor de doelgroep zal afnemen.

Op basis van besluiten van de gemeenteraad in de vorige raadsperiode ligt het voor de hand dat Tiel haar aanmelding voor dit experiment zal handhaven. Het experiment zal uitgevoerd worden in maximaal 10 gemeenten in Nederland. Het houdt in dat de coffeeshops in de deelnemende gemeenten hun wiet krijgen aangeleverd van door de rijksoverheid geselecteerde kwekers. Dat betekent dat voor wietleveranties het criminele circuit uitgeschakeld wordt. Bij een succesvolle uitkomst zal deze situatie landelijk in wetgeving worden vastgelegd. Daarmee komt er een einde aan de huidige, nogal belachelijke situatie waarin verkoop en gebruik niet strafbaar zijn, maar productie, vervoer en levering wel.

ProTiel staat op het standpunt dat in een tijd van bezuinigingen er geen cent mag gaan naar de uitvoering van een dergelijk experiment van de rijksoverheid. In de inleiding gaf de burgemeester aan, dat er intensief overleg is geweest met de beide verantwoordelijke ministers. Daarop is de aangemelde gemeenten toegezegd dat, indien zij voor het experiment geselecteerd worden, zij gedurende de periode dat het experiment duurt, financieel en juridisch volledig worden gecompenseerd. Ook zullen ongewenste effecten, zoals bijvoorbeeld straathandel, worden bestreden met politie en handhaving, zonder dat dit voor de gemeenten extra kosten met zich meebrengt.

ProTiel heeft, voorafgaand aan de stemming over het besluit tot handhaving van de aanmelding, een schorsing aangevraagd. Daardoor konden we met de aanwezige fractieleden, Alex Stultiens en Peter van der Lugt, overleggen. Er bleven bij een deel van onze fractie grote twijfels leven t.a.v. het handhaven van de aanmelding. Een unaniem voor of tegen zat er niet in. Maar er viel te overwegen dat met de toezeggingen van de rijksoverheid er geen financiële bedenking meer waren. Bovendien, als het experiment zou slagen, zouden alle gemeenten verplicht worden om over te gaan naar het nieuwe systeem. Er kan verwacht worden dat dan de kosten van de gemeenten niet worden gecompenseerd. De deelnemende gemeenten zouden dus een kostenvoordeel hebben. Reden voor ons raadslid, Peter Elferink, om uiteindelijk in te stemmen met het handhaven van de aanmelding.

Verder koppelen we een plaatselijk belang aan het experiment: namelijk de verplaatsing van de coffeeshops uit het centrum. Hoewel die verplaatsing geen onderdeel uitmaakt van het experiment hopen we dat het mee kan liften op de dynamiek van het experiment.

Onder het hoofd “ Motie vreemd aan de Orde” werd namens alle partijen een motie ingediend. Dit is een motie die geen betrekking heeft op een van de onderwerpen die op de agenda van de raad staat. De motie heeft tot doel het rijk te bewegen om hun bekostigingsmethodiek voor het Gemeentefondsaan te passen. Nu geldt het zogenaamde “Trap op, trap af principe”. Dit betekent dat in tijden vanrijksbezuinigingen, zoals bij de afgelopen crisis, ook de gemeenten minder geld krijgen van het rijk. Trap af dus. In tijden dat het goed gaat en de rijksoverheid weer gaat investeren dan groeit ook de omvang van de gemeentegelden; trap op. Echter in deze systematiek is de ontvangst door gemeenten gekoppeld aan het uitgavenpatroon van het rijk. En daar wringt de schoen; het gaat goed met de economie, maar de rijksoverheid houdt de hand op de knip en investeert dus niet. En dat betekent dat de gemeenten nog steeds minder geld krijgen. Gemeenten gaan dus niet alleen in slechte tijden trap af, maar ook in goede tijden. De gemeente Tiel kreeg via de zogenaamde Meicirculaire 2019 de boodschap van de rijksoverheid dat de financiële bijdragen van het rijk aan de gemeente Tiel met miljoenen worden gekort.

De motie is aangenomen en wordt door het college uitgevoerd.

Commissie ruimte 2 juli 2019

ProTiel ProTiel Tiel 03-08-2019 15:51

Deze vergadering begon met een presentatie van de heer Derks over de Bel en Herstellijn. Hij gaf uitleg over hoe de Bel en Herstellijn is georganiseerd. Tevens hoe de communicatie verloopt tussen het klantcontactcentrum en de uitvoeringsorganisatie AVRI. Ook werd ons meegedeeld dat men voornemens is de naam Bel en Herstellijn te vervangen door een nog nader te bepalen naam. Dit omdat de huidige naam een slecht imago heeft. Terecht maakten enkele commissieleden de opmerking dat met een naamsverandering het imago niet verbeterd. Dan zal de organisatie ook van binnen uit moeten veranderen.

Het eerste agendapunt om advies, was het bestemmingsplan Tiel Noord. Vaststellen bouw van het nieuwe zwembad. In de betreffende stukken stond vermeld dat de gemeente op grond van de wet ruimtelijke ordening een exploitatieplan moet op stellen en dat de kosten hiervan voor rekening zijn van de gemeente. ProTiel heeft naar aanleiding daarvan gevraagd of deze kosten in het projectbudget waren opgenomen. Hierop werd door de wethouder bevestigend geantwoord. Dit agendapunt is als hamerstuk naar de raad gegaan. Zonder kritische vragen van andere partijen.

Vervolgens was er een bespreeknota over het herzieningsproces regionale bedrijventerreinen. Hierop konden de aanwezige politieke partijen hun visie geven aan het college. ProTiel heeft nog eens benadrukt, dat wat haar betreft, de aanleg van een containerterminal op Biezenburg uit den boze is. Wij zijn hier altijd al op tegen geweest.

Voor de regionale bedrijven- terreinen is er een Regionaal Acquisitie Platvorm actief het RAP. Dit RAP wil zich nu ook gaan bezig houden met bestaande industrieterreinen om leegstand te voorkomen en bedrijven te helpen bij verhuizing in de regio. Dit alles om verpaupering tegen te gaan. ProTiel kan zich vinden in deze taakuitbreiding. Vervolgens is het idee geopperd voor een nieuwe GEMEENSHAPPELIJKE REGELING grondexploitatie voor bedrijventerreinen. ProTiel heeft duidelijk gemaakt hier geen voorstander van te zijn en ziet hier geen meerwaarde in.

Daarna is het agendapunt vaststellen bestemmingsplan Tiel West behandeld. Dit betreft de bouw van sportschool

Body Dynamics op het wielerpark aan de Schaardijkseweg. In de stukken werd vermeld dat de gemeente Tiel een bedrag van €. 16.000,– betaalt. Hierover heeft ProTiel vragen aan de wethouder gesteld. Dat bedrag is zoals de wethouder vertelde een garantstelling voor de kosten die zijn ontstaan door meer en minderwerk tijdens de realisatie van het wielerpark. De kosten voor de betreffende garantstelling worden gedekt uit de opbrengst van de verkoop van de grond aan Body Dynamics. Vervolgens hebben wij nog gevraagd of de kans bestaat dat er parkeeroverlast ontstaat in de omgeving van het wielerpark. Volgens de wethouder is de kans hierop zeer gering. Dit agendapunt is als hamerstuk naar de raad gegaan.

Als laatste agendapunt kwam deze avond aan de orde de starterslening. Deze lening is bedoeld voor mensen die hun eerste woning kopen. Op deze manier wil de gemeente Tiel deze mensen een extra financieel steuntje geven om de financieringvan hun eerste woning rond te krijgen. In de stukken stond vermeld dat hiervoor een bedrag van € 400.000 ter beschikking staat. Dit bedrag was foutief vermeld en wordt verhoogd naar € 600.000 . Dit is ook de reden dat dit agendapunt niet als hamerstuk naar de raad gaat maar regulier in de raad behandeld wordt. De kans dat de gemeente Tiel met deze regeling een financieel risico loopt is zeer klein.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.