Nieuws van politieke partijen over ProTiel inzichtelijk

7 documenten

Gemeenschappelijke regelingen: zorg of zaligheid?

ProTiel ProTiel Tiel 30-09-2019 08:37

De toestanden met het nieuwe afvalinzamelingssysteem, in onze opdracht uitgevoerd door de AVRI, staan ons nog helder voor de geest. Veel gemeenten werken met gemeenschappelijke regelingen. Zo ook de gemeente Tiel. Is dit nu de oplossing voor efficiencyverbetering van de dienstverlening en mag dit ten koste gaan van de controlerende taak van de gemeenteraad?

De gemeente Tiel neemt deel in zo’n 11 gemeenschappelijke regelingen (GR) waaronder de meest bekende AVRI, GGD, BSR (waarvan u uw OZB-aanslag krijgt). En er zit een 12

aan te komen m.b.t. glasvezel in het buitengebied.

De GR is gebaseerd op en vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen waarin gemeenschappelijke regelingen worden getroffen tussen de openbare lichamen zoals gemeenten, provincies en waterschappen. De huidige wet dateert van 20 december 1984.

Een GR neemt taken en het daarbij behorende personeel en middelen over van de deelnemende gemeenten. Het kan een uitvoerende GR zijn zoals AVRI en BSR, maar ook een beleids-GR zoals de Regio Rivierenland.

Een GR is en blijft van de deelnemende gemeenten. Iedere deelnemende gemeente heeft een wethouder afgevaardigd die samen het Algemeen Bestuur (AB) vormen. De GR-en waarin Tiel deelneemt zijn zogenaamde collegeregelingen. Wethouders vormen de besturen, niet raadsleden.

En daar zit wat ProTiel betreft het probleem. De invloed die je als raad kunt uitoefenen neemt af. Wat ons betreft is er zowel sprake van een sturings- als een legitimiteitsprobleem. Als raad mogen we onze zienswijze geven op de begroting en de jaarrekening van de GR, maar het voelt meer als: ‘wilt even tekenen bij het kruisje’.

Daarom hebben wij in ons verkiezingsprogramma het volgende opgenomen ten aanzien van Gemeenschappelijke regelingen:

“Ook de gemeente Tiel ontkomt er niet aan om sommige wettelijke taken omwille van kwaliteit en kosten samen met andere gemeenten onder te brengen in een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling. De AVRI is daarvan een goed voorbeeld. Dat dit over het algemeen samengaat met verlies van democratische controle van de gemeenteraad is ProTiel een doorn in het oog. De ontstane organisaties gaan een eigen leven leiden. Bij het aangaan van nieuwe samenwerkingsvormen dient de democratische controlefunctie van de gemeenteraad bindend te worden vastgelegd in de overeenkomsten. Tevens dient vooraf vastgelegd te worden wanneer en op welke wijze een gemeente uit de regeling kan stappen.”

De invoering van het nieuwe afvalverwijderingssysteem is daarvan een goed voorbeeld. Hoewel Tiel en gemeente West Maas en Waal tegen waren is in het AB van de AVRI het besluit genomen om het toch in te voeren. Immers er waren 8 gemeenten voor en 2 tegen. Democratisch toch. Nou nee, het kan en mag nooit de bedoeling zijn dat andere gemeenten kunnen besluiten over wat er binnen jouw gemeente gebeurt. De besluitvorming heeft volgens de regels plaatsgevonden, maar de vastgelegde regels waren al fundamenteel fout. En het is een dure fout.

Ik heb al eerder iets gezegd over het eigenaarschap van de GR-en. Zij zijn en blijven eigendom van de deelnemende gemeenten en ze worden bestuurd door de wethouders van de deelnemende gemeenten. Om het bij de AVRI te houden; of we het leuk vinden of niet, maar de AVRI is ook van Tiel en de AVRI als werkorganisatie legt de deelnemende gemeenten niets op, dat doen de wethouders van de deelnemende gemeenten.

Dus al het gedram over de AVRI als dictator, winstmachine etc. zijn volstrekte kletskoek. Een groot deel van de AVRI wordt namelijk gevormd door de oude gemeentereinigingsdienst van de gemeente Tiel. Ook populair was het opzeggen, uitstappen etc. Mensen, het is net een Brexit, als je eruit stapt dan kost het je geld. Als de Britten weg willen dan moeten ze betalen voor alle verplichtingen, die ook namens hen zijn aangegaan in het verleden en doorwerken in het heden en de toekomst.

Nu kun je in een verkiezingsprogramma van alles opschrijven, maar de vraag is: doe je er iets aan en met welk resultaat?

Dat is een terechte vraag. Begin dit jaar bood zich een unieke kans aan voor mij. De gemeente West Maas en Waal had een bijeenkomst georganiseerd over het regionale Breedbandproject (aanleg glasvezel in het buitengebied). Daarvoor moet een nieuwe GR worden opgericht. Dat besluit ligt eerdaags voor in ook de gemeenteraad van Tiel.

Uit die bijeenkomst in West Maas en Waal, waar raads- en commissieleden uit de meeste gemeenten bij aanwezig waren, kwam de vraag of er mensen bereid waren om zitting te nemen in een werkgroepje om e.e.a. voor te bereiden.

Ik heb me daarvoor opgegeven, samen met een collega raadslid uit gemeente Buren en een collega raadslid uit gemeente West Maas en Waal. Met ondersteuning van de griffiers van Buren en West Maas en Waal zijn we van start gegaan onder het motto: Meer grip op de GR-en.

Ons doel was om te streven naar een radenkring. Onze wethouders, griffiers, burgemeesters en secretarissen hebben allen hun eigen kring, waarin ze elkaar zien en van alles bespreken. Maar de raden, als hoogste orgaan in de gemeente treffen elkaar niet of nauwelijks en bespreken dus ook niets. En dat terwijl we met de GR-en ook een gezamenlijk belang hebben.

Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd? We hebben in de werkgroep een aantal moties voorbereid, die ingebracht konden worden in de 8 gemeenteraden van de Regio Rivierenland.

In motie 1 hebben we de griffiers opgeroepen om de agenda’s van de raden op elkaar af te stemmen, alsmede de agenda’s van de GR-en daarop af te stemmen. We willen voldoende tijd om ons in de stukken van de GR-en te verdiepen, voordat we een besluit nemen.

In motie 2 roepen we de colleges van B&W op om de ABvergaderingen van de GR-en transparanter en toegankelijker te maken. Dit door de vergaderingen uit te zenden, zoals nu o.a. in Tiel met de raadsvergadering en de commissievergaderingen gebeurt.

Motie 3 was aan onszelf gericht. We hebben de raden gevraagd mee te werken aan het oprichten van een Radenkring. Een platform waarin we als raden met elkaar kunnen praten over de stukken die we van de GR-en krijgen en waar we iets van moeten vinden.

De laatste motie roept de colleges van B&W op om te stimuleren dat voor de informatievoorziening en het aanleveren van stukken binnen de regio duidelijke procesafspraken worden gemaakt en nageleefd.

En nu komt het: in 7 van de acht raden zijn 3 of meer moties unaniem aangenomen. 1 gemeente moet nog besluiten. De uitvoeringsorganisaties en hun directies moeten nog wel wennen aan deze actiegerichtheid van de raden. De wethouders en griffiers steunen de moties. Voor het volgen van dit proces kun je naar onze Facebookpagina gaan: https://www.facebook.com/raadskringregiorivierenland/

Op deze manier probeert ProTiel invulling te geven aan haar verkiezingsprogramma. GR-en zijn zeker geen zaligheden en leveren voorlopig nog voldoende zorgen op, maar we zijn hard op weg om als gezamenlijke raden meer grip op GR-en te krijgen.

Want zoals een inleider op een bijeenkomst over gemeenschappelijke regelingen zei:

Het overkomt je niet, je laat het gebeuren!

En dat laten wij niet gebeuren!!!!

Peter Elferink

Gemeenteraadslid en fractievoorzitter ProTiel

Uit de gemeenteraadvergadering van 17 juli 2019

ProTiel ProTiel VVD CDA Tiel 03-08-2019 15:56

De college stelt voor de starters op de koopwoningmarkt een lening ter beschikking te stellen. Dit kan een koopwoning net binnen het bereik van de minder draagkrachtigen brengen. Als voorwaarde geldt dat de te kopen woning een WOZ-waarde van € 250.000 niet te boven gaat. Ook blijft deze lening beperkt tot maximaal 20% van het aankoopbedrag, met een maximum van € 40.000.

Een amendement van VVD, CU en CDA om het maximale bedrag te verlagen naar € 25.000 is door ProTiel niet gesteund. Wij vinden dat met zo’n verlaging de doelgroep al te zeer wordt verkleind enbovendien het aantal beschikbare koopwoningen voor de doelgroep zal afnemen.

Op basis van besluiten van de gemeenteraad in de vorige raadsperiode ligt het voor de hand dat Tiel haar aanmelding voor dit experiment zal handhaven. Het experiment zal uitgevoerd worden in maximaal 10 gemeenten in Nederland. Het houdt in dat de coffeeshops in de deelnemende gemeenten hun wiet krijgen aangeleverd van door de rijksoverheid geselecteerde kwekers. Dat betekent dat voor wietleveranties het criminele circuit uitgeschakeld wordt. Bij een succesvolle uitkomst zal deze situatie landelijk in wetgeving worden vastgelegd. Daarmee komt er een einde aan de huidige, nogal belachelijke situatie waarin verkoop en gebruik niet strafbaar zijn, maar productie, vervoer en levering wel.

ProTiel staat op het standpunt dat in een tijd van bezuinigingen er geen cent mag gaan naar de uitvoering van een dergelijk experiment van de rijksoverheid. In de inleiding gaf de burgemeester aan, dat er intensief overleg is geweest met de beide verantwoordelijke ministers. Daarop is de aangemelde gemeenten toegezegd dat, indien zij voor het experiment geselecteerd worden, zij gedurende de periode dat het experiment duurt, financieel en juridisch volledig worden gecompenseerd. Ook zullen ongewenste effecten, zoals bijvoorbeeld straathandel, worden bestreden met politie en handhaving, zonder dat dit voor de gemeenten extra kosten met zich meebrengt.

ProTiel heeft, voorafgaand aan de stemming over het besluit tot handhaving van de aanmelding, een schorsing aangevraagd. Daardoor konden we met de aanwezige fractieleden, Alex Stultiens en Peter van der Lugt, overleggen. Er bleven bij een deel van onze fractie grote twijfels leven t.a.v. het handhaven van de aanmelding. Een unaniem voor of tegen zat er niet in. Maar er viel te overwegen dat met de toezeggingen van de rijksoverheid er geen financiële bedenking meer waren. Bovendien, als het experiment zou slagen, zouden alle gemeenten verplicht worden om over te gaan naar het nieuwe systeem. Er kan verwacht worden dat dan de kosten van de gemeenten niet worden gecompenseerd. De deelnemende gemeenten zouden dus een kostenvoordeel hebben. Reden voor ons raadslid, Peter Elferink, om uiteindelijk in te stemmen met het handhaven van de aanmelding.

Verder koppelen we een plaatselijk belang aan het experiment: namelijk de verplaatsing van de coffeeshops uit het centrum. Hoewel die verplaatsing geen onderdeel uitmaakt van het experiment hopen we dat het mee kan liften op de dynamiek van het experiment.

Onder het hoofd “ Motie vreemd aan de Orde” werd namens alle partijen een motie ingediend. Dit is een motie die geen betrekking heeft op een van de onderwerpen die op de agenda van de raad staat. De motie heeft tot doel het rijk te bewegen om hun bekostigingsmethodiek voor het Gemeentefondsaan te passen. Nu geldt het zogenaamde “Trap op, trap af principe”. Dit betekent dat in tijden vanrijksbezuinigingen, zoals bij de afgelopen crisis, ook de gemeenten minder geld krijgen van het rijk. Trap af dus. In tijden dat het goed gaat en de rijksoverheid weer gaat investeren dan groeit ook de omvang van de gemeentegelden; trap op. Echter in deze systematiek is de ontvangst door gemeenten gekoppeld aan het uitgavenpatroon van het rijk. En daar wringt de schoen; het gaat goed met de economie, maar de rijksoverheid houdt de hand op de knip en investeert dus niet. En dat betekent dat de gemeenten nog steeds minder geld krijgen. Gemeenten gaan dus niet alleen in slechte tijden trap af, maar ook in goede tijden. De gemeente Tiel kreeg via de zogenaamde Meicirculaire 2019 de boodschap van de rijksoverheid dat de financiële bijdragen van het rijk aan de gemeente Tiel met miljoenen worden gekort.

De motie is aangenomen en wordt door het college uitgevoerd.

Commissie ruimte 2 juli 2019

ProTiel ProTiel Tiel 03-08-2019 15:51

Deze vergadering begon met een presentatie van de heer Derks over de Bel en Herstellijn. Hij gaf uitleg over hoe de Bel en Herstellijn is georganiseerd. Tevens hoe de communicatie verloopt tussen het klantcontactcentrum en de uitvoeringsorganisatie AVRI. Ook werd ons meegedeeld dat men voornemens is de naam Bel en Herstellijn te vervangen door een nog nader te bepalen naam. Dit omdat de huidige naam een slecht imago heeft. Terecht maakten enkele commissieleden de opmerking dat met een naamsverandering het imago niet verbeterd. Dan zal de organisatie ook van binnen uit moeten veranderen.

Het eerste agendapunt om advies, was het bestemmingsplan Tiel Noord. Vaststellen bouw van het nieuwe zwembad. In de betreffende stukken stond vermeld dat de gemeente op grond van de wet ruimtelijke ordening een exploitatieplan moet op stellen en dat de kosten hiervan voor rekening zijn van de gemeente. ProTiel heeft naar aanleiding daarvan gevraagd of deze kosten in het projectbudget waren opgenomen. Hierop werd door de wethouder bevestigend geantwoord. Dit agendapunt is als hamerstuk naar de raad gegaan. Zonder kritische vragen van andere partijen.

Vervolgens was er een bespreeknota over het herzieningsproces regionale bedrijventerreinen. Hierop konden de aanwezige politieke partijen hun visie geven aan het college. ProTiel heeft nog eens benadrukt, dat wat haar betreft, de aanleg van een containerterminal op Biezenburg uit den boze is. Wij zijn hier altijd al op tegen geweest.

Voor de regionale bedrijven- terreinen is er een Regionaal Acquisitie Platvorm actief het RAP. Dit RAP wil zich nu ook gaan bezig houden met bestaande industrieterreinen om leegstand te voorkomen en bedrijven te helpen bij verhuizing in de regio. Dit alles om verpaupering tegen te gaan. ProTiel kan zich vinden in deze taakuitbreiding. Vervolgens is het idee geopperd voor een nieuwe GEMEENSHAPPELIJKE REGELING grondexploitatie voor bedrijventerreinen. ProTiel heeft duidelijk gemaakt hier geen voorstander van te zijn en ziet hier geen meerwaarde in.

Daarna is het agendapunt vaststellen bestemmingsplan Tiel West behandeld. Dit betreft de bouw van sportschool

Body Dynamics op het wielerpark aan de Schaardijkseweg. In de stukken werd vermeld dat de gemeente Tiel een bedrag van €. 16.000,– betaalt. Hierover heeft ProTiel vragen aan de wethouder gesteld. Dat bedrag is zoals de wethouder vertelde een garantstelling voor de kosten die zijn ontstaan door meer en minderwerk tijdens de realisatie van het wielerpark. De kosten voor de betreffende garantstelling worden gedekt uit de opbrengst van de verkoop van de grond aan Body Dynamics. Vervolgens hebben wij nog gevraagd of de kans bestaat dat er parkeeroverlast ontstaat in de omgeving van het wielerpark. Volgens de wethouder is de kans hierop zeer gering. Dit agendapunt is als hamerstuk naar de raad gegaan.

Als laatste agendapunt kwam deze avond aan de orde de starterslening. Deze lening is bedoeld voor mensen die hun eerste woning kopen. Op deze manier wil de gemeente Tiel deze mensen een extra financieel steuntje geven om de financieringvan hun eerste woning rond te krijgen. In de stukken stond vermeld dat hiervoor een bedrag van € 400.000 ter beschikking staat. Dit bedrag was foutief vermeld en wordt verhoogd naar € 600.000 . Dit is ook de reden dat dit agendapunt niet als hamerstuk naar de raad gaat maar regulier in de raad behandeld wordt. De kans dat de gemeente Tiel met deze regeling een financieel risico loopt is zeer klein.

Uit de gemeenteraadsvergadering van 19 juni 2019.

ProTiel ProTiel GroenLinks Tiel 28-06-2019 18:44

Technische aanpassingen.

Met het ontstaan van de nieuwe fusiegemeente West Betuwe moeten de regelingen van Belastingsamenwerking Rivierenland, ofwel de BSR, en de AVRI aangepast worden. De oude gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal worden als deelnemers geschrapt, de gemeente West Betuwe toegevoegd. Voor het overige veranderd er niets.

Omgevingsdienst Rivierenland.

Bij de bespreking over de Omgevingsdienst Rivierenland, kortweg de ODR, een tot de Gemeenschappelijke Regelingen, kortweg GR, behorende regionale dienst, bestond op voorhand veel onduidelijkheid. Dit omdat het beeld ontstond dat gevraagd werd aan de raad om nog meer bevoegdheden af te staan aan het Algemeen Bestuur van de ODR. Als een van de voortrekkers van de initiatiefgroep Grip op de GR, is ons raadslid in de materie gedoken. Na veel gesprekken en stukken bleek dat het om een misverstand ging. Immers met de instelling van de GR was de raad al op afstand komen te staan. Het is een collegeregeling, waarbij het hoogste orgaan bestaat uit een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur, bestaande uit de wethouders van de deelnemende gemeenten. Saillant is wel, dat uit een brief van de provincie Gelderland blijkt dat het AB geen rol heeft in deze. Op de vraag wat de rol van het AB dan wel is zal het college t.z.t. antwoorden.

Woonvisie.

Bij de bespreking van de Woonvisie, het document waarin het college van B en W haar ideeën over het woningbouwbeleid heeft verwoord, kwam ProTiel samen met GroenLinks tot het indienen van een motie. Deze motie had tot doel te wijzen op het belang van nieuwe woonvormen en concepten zoals tiny houses en ecowoningen en de totstandkoming daarvan mogelijk te maken. Een aanvulling op de Woonvisie dus, want daarin stond over deze materie niets vermeld. De motie leek het in de ingediende vorm niet te gaan halen. Maar met de toezegging van de wethouder dat er nog een uitvoeringsagenda komt, is de motie aangehouden. Dit om hem t.z.t. in een mogelijk aangepaste vorm weer in te dienen.

Begroting GGD 2020.

Het overleg over de begroting voor het jaar 2020 van de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst Gelderland Zuid leidde tot een mede door ProTiel ingediend amendement. De raad was niet zeer te spreken over het telkens weer overschrijden van de begrotingen van deze voor meerdere gemeenten in een Gemeenschappelijke Regeling optredende organisatie. Het amendement hield in dat de wat gematigde kritische bewoordingen van het college over de ingediende begroting wat meer aangescherpt dienden te worden. Na discussie en een schorsing werd een aangepast amendement in stemming gebracht en aangenomen.

Veerdienst.

De veerdienst wordt voor de komende 10 jaar uitbesteed aan het veerbedrijf dat ook de Hendrikus heeft gehuurd, opgeknapt en elders in het land in de vaart heeft gebracht. Deze uitbesteding houdt ook de verkoop van de veerboot Pomona aan dat bedrijf in. ProTiel was zeer ongerust over de verschillende financiële aspecten die aan deze uitbesteding kleven.

Sneed de gemeente Tiel zich na afloop van het contract niet in eigen vlees? Maar onze vragen werden door het college afdoende beantwoord en het contract bleek goed afgetimmerd te zijn, waarmee onze ongerustheid werd weggenomen.

Uit de vergadering van de Raadscommissie Bestuur van 6 juni 2019.

ProTiel ProTiel Tiel 28-06-2019 18:43

Wethouder Marcel Melissen meldt dat gebouw Zinder een Nederlandse erkenning heeft gewonnen onder de titel STEDEN IN BEWEGING AWARD. Deze priis heeft Zinder verkregen omdat het gebouw multifunctioneel wordt gebruikt door jong en oud uit heel de regio en zelfs uit gebieden ver buiten de regio.

ProTiel stemt in met invoering van een centraal workflow systeem voor het verzorgen en verwerken van allerhande subsidies. Dit zal de afhandeling en toekenning van subsidies versnellen en het archiveren vereenvoudigen. De overige partijen stemmen hier ook mee in. Ondanks dat de aanschaf van het systeem extra kosten met zich meebrengt, ziet ProTiel de verbetering van het subsidieproces en een goede controle daarop als zinvol en wenselijk. Bovendien valt te verwachten dat het systeem zichzelf terugverdient.

Jaarrekening 2019 en begroting 2020 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.

ProTiel en de overige partijen merken op dat in de jaarrekening van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, VRGZ, de accountantsverklaring ontbreekt. De burgemeester heeft toegezegd dit te melden in zijn reactie op de jaarrekening. Vervolgens stemmen alle partijen ermee in dat de Gemeente Tiel de jaarrekening goedkeurt onder voorbehoud van goedkeuring door deaccountant”.

Aangaande de begroting 2020 en begrotingswijziging 2019 van de VRGZ, vindt ProTiel het zorgelijk dat er bij de overdracht van de gemeentelijke brandweerkazernes aan de VRGZ geen rekening is gehouden met de onderhoudskosten van de kazernes. Enkele Gemeenten hebben de bedragen niet meegegeven die zij zelf via het meerjarig onderhoudsplan voor de kazernes hebben gereserveerd. Hiermee kan gesteld worden dat de gemeenten die dat niet hebben gedaan zichzelf een “schaalvergrotingskorting” hebben gegeven. Voor Tiel bedraagt dit €45.000 per jaar. Zorgelijk is dat we dit vaker zien gebeuren bij Gemeenschappelijke Regelingen .

Daarmee worden de Gemeenschappelijke Regelingen meteen op achterstand gezet. Iets wat de rijksoverheid met de gemeenten heeft gedaan met betrekking tot de Transities Sociaal Domein. Overigens hebben alle partijen ingestemd met de begroting.

Jaarstukken 2018 en programmabegroting 2020 Regio Rivierenland.

ProTiel vindt het opmerkelijk dat bij de Gemeenschappelijke Regelingen een termijn wordt gesteld voor het indienen van de reacties van de betrokken gemeenten. Dit terwijl zij zelf de relevante stukken, nodig om de zienswijze op te stellen, niet tijdig aanleveren. Dit komt de beoordeling niet ten goede.

Dit is ook een van de punten die onlangs op een bijeenkomst van regionale gemeenteraadsleden door de raadsleden als knelpunt werd ervaren.

Gemeente Tiel zal in haar reactie meegeven dat Gemeenschappelijke Regelingen in het algemeen en Regio Rivierenland in het bijzonder, ervoor dienen te zorgen dat zij hun agenda’ssynchroniseren met die van de gemeenteraden.

Jaarstukken 2018 en begroting 2020 AVRI.

ProTiel is van mening dat door het ontbreken van de accountantsverklaring de controle van de jaarstukken en decharge verlening door de raad niet mogelijk zijn.

De overige partijen zijn het hiermee eens. De gemeente zal in haar beoordeling naar de AVRI dit bezwaar melden en keurt de jaarstukken goed onder voorbehoud van acceptatie door de accountant.

Voor wat betreft de begroting 2020 van de AVRI, is ProTiel, samen met de overige partijen, akkoord met de zienswijze die is opgesteld door het college. Die stelt voor de begroting slechts voor kennisname te aanvaarden.

Overige jaarstukken en begrotingen.

De jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de Belastingsamenwerking Rivierenland, BSR, alsmede de begrotingen van 2020 tot en met 2023 van Bedrijfsvoeringsorganisatie West- Betuwe, BSO, worden zonder bemerkingen door alle partijen akkoord bevonden.

Evaluatie Appelpop en Fruitcorso 2018 en kaderstelling voor 2019.

Over Appelpop merkt de fractie van ProTiel op dat het proces rondom de vergunningverlening stroef verliep binnen de gemeentelijke organisatie. De vergunningen kwamen te laat af waardoor er geen ruimte meer was voor bezwaar tegen enkele vergunningeisen.

Ook bij het Fruitcorso en de Braderie liep de vergunningverlening niet gestroomlijnd en er was ook een gebrekkige communicatie met de aanwonenden van het parcours. Dan handel je als gemeente niet rechtmatig meer. Wat van de inwoners wordt verwacht moet je als gemeenteapparaat ook zelf waarmaken.

De kosten van deze evenementen blijken steeds weer te stijgen en de vraag is of de gemeente die voor haar rekening moet blijven nemen. Dat lijkt ons van wel voor zover de kosten voortkomen uit eisen van de gemeentelijke of landelijke wetgeving. Wil je dat als gemeente niet, dan zou je dergelijke evenementen ook niet meer moeten willen.

Wat gemist wordt is een berekening van alle vrijwilligersuren in beide evenementen. Dat plaatst de kosten en opbrengsten in een ander perspectief.

De actie voor de inzet van aantal en soorten van beveiligers is bij de organiserende stichtingen neergelegd. ProTiel vraagt zich af of de inschatting van de klasse van het evenement en de daarbij passende inzet van beveiligers niet als actiepunt en verantwoording bij de Gemeente dient te liggen? Tenslotte is de vergunningverlener tevens de toezichthouder en draagt ook verantwoording voor de veiligheid..

De fractie wil ook weten waarom de parkeergarage tijdens Appelpop wordt afgesloten. Waarom niet open houden met voldoende en ook nachtelijk toezicht?

ProTiel heeft vastgesteld dat dronken jongeren van het evenemententerrein worden gezet. De fractie ziet dat als zowel het verplaatsen van de verantwoording als van het probleem.

Bij wie ligt de verantwoording? En hoe wordt omgegaan met alcoholgebruik van jongeren onder de achttien jaar? En hoe om te gaan op verkoop van lachgas ?

Veel partijen in de vergadering onderkennen onze bemerkingen.

De Burgemeester is zich bewust van de zorgvuldigheid en de ernst van de te nemen veiligheidsmaatregelen, nodig om beide evenementen tot een succes te leiden.

De garage West Luidense Poort is met Appelpop gesloten vanwege de kans op vandalisme en de te hoge kosten van toezicht. Het aanbieden van lachgas wordt tijdens appelpop verboden.

Uit de vergadering van de commissie Samenleving van 29 mei 2019.

ProTiel ProTiel VVD D66 Tiel 22-06-2019 12:28

Jeugdzorg.

Het college heeft een onderzoeksbureau opdracht gegeven een analyse uit te voeren naar de omvang van de jeugdhulp in Tiel en vraagt de commissieleden of zij zich kunnen vinden in de conclusies en bevindingen. ProTiel heeft er onder andere op gewezen dat er bij de wijkteams onduidelijkheid bestaat over waar zij heen moeten met vermoedens van te hoge declaraties van zorgverleners. Ook stelt ProTiel vast dat er te weinig controle is op de vraag of de uitvoering van de zorg wel wordt verricht volgens de inkoopvoorwaarden van die zorgverlening. Tevens is ons in het rapport opgevallen dat de doorverwijzingen in wijken met hoger opgeleiden voornamelijk loopt via de huisartsen, terwijl de doorverwijzingen in wijken met meer lager opgeleiden voornamelijk verlopen via de wijkteams. ProTiel heeft er op gewezen dat er nog een andere conclusie uit het rapport valt op te maken over het oplopen van de vraag naar jeugdzorg en de toenemende kosten. Wij stellen vast dat de gemeente weliswaar financieel verantwoordelijk is, maar nog weinig regie neemt op het totale beleid. Tiel moet juist de toegang tot de jeugdzorg, de aanbieders van zorgverlening en de inkoop van zorgverlening aan elkaar verbinden. Daardoor zal de gemeente de kostenontwikkeling beter in beeld krijgen en er sturing aan kunnen geven.

Begroting 2020 GGD Gelderland Zuid.

De commissie uitte haar zorg over de telkens weer oplopende begroting van de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst. Naar aanleiding daarvan stelde de heer van de Gorp van de VVD voor om in de toekomst vooraf een taakstellend bedrag vast te stellen en hierop de begroting te baseren. Daarbij dan tevens aan te geven wat financieel niet meer mogelijk is. De vraag van ProTiel of er bij andere deelnemende gemeenten in GGD Gelderland Zuid draagvlak voor is, kon hij niet bevestigen. De zienswijze zal regulier in de raad behandeld worden.

Begroting Werkzaak 2020.

Op verzoek van ProTiel en D66 wordt de begroting voor 2020 van de Werkzaak regulier behandeld in de raad. Wat ProTiel betreft vinden wij het van belang dit onderwerp in de raad te behandelen omdat het, ook al is het zijdelings, betrekking heeft op het eventueel uittreden van Tiel uit de werkzaak.

De Werkzaak is een gemeenschappelijke regionale regeling t.b.v. mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om reden dat de kostenbijdrage van de Gemeente Tiel in verhouding aanmerkelijk hoger is dan het aantal Tielenaren die van de Werkzaak gebruik maakt, overweegt het college uit te treden.

De Kracht van de Raden.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 29-05-2019 14:40

Er is al veel over geklaagd: gebrek aan democratische controle en sturing van de gemeenschappelijke regelingen. De vertegenwoordigende bestuurders, doorgaans de wethouders, maken onderling de dienst uit en de gemeenteraden hebben het nakijken. Dat is de teneur. Maar, dat gaat veranderen, als het aan de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ ligt.

Gezonde democratie.

De groep bestaat uit een drietal raadsleden van verschillende gemeenten binnen onze regio, te weten: Nanda van Doremalen van de VVD Buren, Peter Elferink van ProTiel en Frans van Gelder van het CDA West Maas en Waal.

Wat zij willen is een gezonde democratische invloed van de raadsleden op de besluiten binnen de verschillende gemeenschappelijke regelingen als bijvoorbeeld de AVRI en De Werkzaak.

Hoe dat te bereiken hebben zij duidelijk gemaakt op de door hen georganiseerde, druk bezochte bijeenkomst van regionale raadsleden op 20 mei jl. in Beneden Leeuwen.

Hun belangrijkste boodschap van die avond was dat de raden wel degelijk veel invloed kunnen hebben op gemeenschappelijke regelingen, zodra zij intergemeentelijk gaan samenwerken. Maar juist dat is niet structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgt men een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kan het raadslid als het ware tekenen bi j het kruisje. De stem van onze inwoners klinkt daardoor nauwelijks door in de regio, zo vindt de initiatiefgroep. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van het raadslid dat ook de verlenging van het lokaal bestuur tot in de gemeenschappelijke regelingen kritisch wordt gevolgd. Juist dat heeft onze aandacht nodig, vinden de initiatiefnemers.

Kansen.

De groep stelt op de bijeenkomst een viertal problemen aan de orde en geeft daarbij de door hen voorgestelde oplossingskansen.

Ten eerste worden de dossiers van de regionale regelingen binnen de acht raden die de regio vormen niet op het zelfde moment besproken in de verschillende raden. De ene raad bespreekt ze bijvoorbeeld in september en bij de andere komt het zelfde dossier pas in december aan bod. Hierdoor kunnen de verschillende raden niet over de inhoud met elkaar afstemmen. De initiatiefgroep stelt daarom voor dat in alle acht raden een motie over het ‘Synchroniseren van de Agenda’s’ wordt ingediend. De motie beoogt dat de griffiers van de raden de opdracht krijgen om agenda’s over de gemeenschappelijke regelingen onderling op elkaar af te stellen.

Ten tweede worden de in principe openbare vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen doorgaans overdag gehouden en zijn daardoor voor raadsleden nauwelijks te bezoeken. De initiatiefgroep stelt daarom voor om tevens een motie ‘Transparantie van Bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online beschikbaar te stellen, zodat zowel door raadsleden als inwoners de

vergaderingen direct en achteraf gevolgd kunnen worden.

Ten derde ontbreekt het in deze materie aan het regionaal georganiseerd zijn van de raden. Er is weinig verbinding tussen de raden. De daardoor versnipperde raden hebben weinig slagkracht. Daarom wil de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ zich graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle acht raden, zodat er op regionaal niveau met elkaar in gesprek kan worden gegaan. Zij stelt daarom voor een derde motie ‘Initiatief Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen.

Hierin kan er voor gekozen worden om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de acht raden te laten fungeren, totdat er een definitieve raadskring gevormd is. Voor die tussenvorm is gekozen omdat de initiatief-raadskring zich, in de visie van de initiatief groep Kracht van de Raden, tot eind 2019 moet gaan bezighouden met het opstellen van de doelen voor de acht raden. Ook dient zij een plan op te stellen hoe de afvaardiging van raadsleden in de definitieve raadskring op een goede manier kan worden georganiseerd.

Ten vierde ontbreekt het nog wel eens aan goede informatievoorziening van de colleges van Burgemeester en Wethouders naar de raden. Daarom stelt de initiatiefgroep voor om bovendien een motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen.

Monitoren.

De initiatiefnemers zouden graag willen zien dat de verzamelde raadsleden de moties onderling bespreken en in de eigen raad indienen. Mochten de vier moties in de acht raden worden aangenomen, dan zou de eerste stap gezet zijn naar meer grip op de gemeenschappelijke regelingen.

De initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ gaat het proces na deze bijeenkomstmonitoren. Zij houdt bij welke stappen de acht raden zetten. Worden de moties ingediend en zo ja, welke? Ook als maar één van de vier moties zou worden aangenomen door de acht raden, dan is er samen al een grote stap gezet in de verbetering van de lokale democratie. Mocht de motie ‘lnitiatief-Raadskring RegioRivierenland’ niet worden aangenomen, dan blijft de initiatiefgroep “Kracht van de Raden’ bestaan en zal zij nogmaals proberen om op regionaal niveau totsamenwerking te komen tussen al de acht raden. Speciaal voor Peter Elferink is dat een vastbijter, want het oplossen van de ondemocratische bestuurde gemeenschappelijke regelingen is onderdeel van het verkiezingsprogramma van ProTiel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.