Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

5 documenten

Wethouder maakt schoolzwemmen duurder

PvdA PvdA ChristenUnie Krimpen aan den IJssel 15-12-2019 15:27

Tarieven zwembad de Lansingh

Het bedrijf Optisport heeft het college gevraagd de prijzen in het zwembad te mogen verhogen. Naar aanleiding van de energiebelasting die zij moeten betalen willen ze de tarieven extra verhogen.

De aanloop In 2016 heeft de gemeente de exploitatie van het zwembad aanbesteed aan Optisport. De gemeenteraad heeft daar kaders voor opgesteld. Het college heeft een passende exploitatieovereenkomst gesloten met Optisport.

Optisport krijgt 10 jaar lang een vaste exploitatievergoeding. Zij exploiteren het zwembad als commerciële organisatie geheel voor eigen risico. Alle bijkomende lasten die toegerekend kunnen worden aan de exploitatie van het zwembad komen voor rekening van Optisport.

In de overeenkomst wordt bepaald, dat het tarief voor de verenigingen, groepen en schoolzwemmen alleen met de jaarlijkse CBS-index mogen worden verhoogd. De rechten van abonnementhouders en leszwemmers moeten vanaf 2016 worden gerespecteerd. De prijs voor de recreatieve zwemmers wordt door Optisport bepaald.

Optisport wenst toestemming om ondanks de bepalingen in de overeenkomst een extra prijsverhoging te mogen doorvoeren.

De verrassing Nadat het college eerst negatief op het verzoek van Optisport heeft gereageerd ontvangt de gemeenteraad toch een voorstel van het college om de extra verhoging van de prijzen mogelijk te maken voor de verenigingen, de groepen en het schoolzwemmen. Dit wijkt dus sterk af van de kaders die door de raad zijn vastgesteld.

Optisport geeft vervolgens in afwijking van het voorstel van de wethouder naar de verenigingen aan de prijs niet zullen verhogen.

De poging tot reparatie Gezien de kaders bij de aanbesteding en de geldende exploitatieovereenkomst vindt de PvdA het vreemd, dat de wethouder een extra financiële mogelijkheid biedt aan Optisport om de kosten van de energiebelasting ten laste te brengen van de verenigingen, de groepen en het schoolzwemmen.

Ondanks de duidelijke strijdigheid met de afgesproken kaders en de exploitatieovereenkomst past de wethouder zijn voorstel niet aan.

In de gemeenteraadvergadering wordt de wethouder geholpen door enkele partijen, die het voorstel doen om de extra verhoging (5%) niet door te rekenen aan de verenigingen. Dit had Optisport al gecommuniceerd, dus dit werd gerepareerd. De verhoging ging nog wel richting de groepen en het schoolzwemmen. Dit blijft vreemd, want die zouden ook alleen maar de verhoging volgens de CBS-index mogen krijgen.

De PvdA heeft in de gemeenteraad aangegeven, dat Optisport de energiebelasting in de exploitatie kan verwerken en eventueel de prijs van de losse kaartjes (recreatief zwemmen) kan verhogen. Hoewel de wethouder dat op een vraag van de PvdA niet wist aan te geven, betekent die verhoging ongeveer 30 cent per kaartje.

Resultaat Met steun van de ChristenUnie heeft de wethouder zijn voorstel aan zien passen door de gemeenteraad. De extra verhoging van de prijzen voor de groepen en schoolzwemmen gaat toch door. Geheel in strijd met de aangegeven kaders door de raad en de gesloten exploitatieverordening.

Dit betekent, dat de gemeente een extra inkomstenbron voor de exploitant creëert om het zwembad De Lansingh te exploiteren. Niet geheel vreemd vanuit dit liberale college, maar wel jammer dat daarvoor afgeweken wordt van de vastgestelde kaders en zeer waarschijnlijk gaat leiden tot verhoging van de gemeentelijke lasten.

Het bericht Wethouder maakt schoolzwemmen duurder verscheen eerst op PvdA Krimpen aan den Ijssel.

Lasten voor gezinnen en andere huishoudens verder verlagen

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 15-08-2019 12:42

Door Eppo Bruins op 15 augustus 2019 om 13:20

Lasten voor gezinnen en andere huishoudens verder verlagen

Goed om te zien dat het CPB voor volgend jaar stijging van de lonen en ook weer een stijging van de koopkracht verwacht. Gezinnen met kinderen gaan er gemiddeld het meest op vooruit.

Toch is er internationaal veel economische onzekerheid, daalt de dekkingsgraad van de pensioenfondsen en zien we dat voor jongeren en in de grote steden het wonen steeds duurder wordt. Bij een economische omslag zullen kwetsbare groepen, zoals zzp-ers en jongeren op flexcontracten, harder geraakt worden en daarom is het belangrijk verder te kijken dan de koopkrachtplaatjes 2020.

Het is belangrijk dat we de financiële ruimte die we nu hebben gebruiken om de lastendruk voor gezinnen en andere huishoudens verder te verlagen, en om te investeren in de toekomst van ons land. De ChristenUnie wil een duurzame groei die dienstbaar is aan mensen, aan de samenleving en aan de volgende generatie.

Energie armoede in Velsen?

ChristenUnie ChristenUnie Velsen 20-02-2019 10:44

https://ijmond.christenunie.nl/k/n6173/news/view/1264816/43799/20190220 Energiemeter.jpgEnergiearmoede is een nieuw woord. Het houdt in dat huishoudens in verhouding tot hun inkomen teveel

moeten uitgeven aan energie. Wanneer dat het geval is, kunnen er schulden ontstaan, wordt de energierekening niet meer betaald enz. Er zijn schattingen dat ca. 10% van de huishoudens in Nederland hiermee te maken heeft. Hoe zit dat in Velsen? De ChristenUnie heeft hierover Raadsvragen gesteld.

Thoolse raad verbolgen over salaris ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Tholen 09-12-2017 21:21

Thoolse raad verbolgen over salaris directeur Bank Nederlandse Gemeenten THOLEN - Het salaris van bijna 700.000 euro bruto voor de directeur van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is te hoog. Die boodschap stuurt de Thoolse gemeenteraad naar de Raad van Commissarissen. Een kopie ervan gaat naar alle andere Nederlandse gemeenten. Een motie van de PvdA vond donderdagavond ruime meerderheid tijdens de raadsvergadering. ,,De BNG is een overheidsorganisatie die overwegend werkt voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang", zei fractievoorzitter Jan Heshof. ,,Een directeur van een dergelijk organisatie hoort niet meer te verdienen dan een ministersalaris. De gemeente heeft daar als aandeelhouder een stem in.'' Het plan kreeg bijval van SP, VVD, ABT, CDA en ChristenUnie. De fractie van de SGP was verdeeld: Aad Prins was voor, maar zowel Arjen Quist, Peter Kraamer en Cees Verloop waren tegen. Verloop: ,,We moeten daar in ieder geval een goede directeur hebben. Die komt uit een commerciële wereld. Dat die heel veel minder verdient dat die 7 ton, gaat niet gebeuren.'' Quist erkende wel dat 7 ton te veel was, maar vond verlaging tot het ministerniveau (180.000 euro) te laag.

Jaarverslag en Jaarrekening 2016 Eemsmond

ChristenUnie ChristenUnie Eemsmond 31-07-2017 15:15

https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1125174/69194/niewsVoorzitter, uit het Jaarverslag en Jaarrekening komt een positief beeld naar voren. Het positief saldo is, mede door voorzichtige raming, aanzienlijk. Uw voorstel tot bestemming van het rekeningresultaat zet in op vorming van reserves. Wij komen daar in het vervolg op terug.

2.1. Wonen en Gebiedszaken

Een scala aan zaken zijn tot uitvoering gekomen, w.o. diverse bestemmingsplannen, projecten ter stimulering van opwekking duurzame energie, dierenwelzijn/duurzaamheid, bevordering Woon- en leefbaarheid, herstructurering woningbouw, huisvesting statushouders en de ontwikkelingen in en rond de Eemshaven.

En niet in de laatste plaats de Centrumplanontwikkeling Uithuizen.

Kortom voorzitter, een groot aantal projecten die reeds zijn gerealiseerd of in een gevorderd stadium van ontwikkeling zijn.

 

2.2. Demografie en Leefbaarheid

Invulling van het begrip Leefbaarheid is sterk afhankelijk vanuit welke gezichtshoek men het bekijkt.

Er is sprake van verschuivende leeftijdspatronen en in dat kader vragen we aandacht voor een paar aspecten.

Binnen het Jeugd- en Jongerendomein zijn aanzienlijke stappen gemaakt en is veel gerealiseerd of in beweging gezet. En dat is goed, want voorzieningen in die sfeer bepalen in belangrijke mate de aantrekkelijkheid van onze gemeente en regio als vestigingsplaats voor gezinnen en jongeren.

Maar we maken ons wel zorgen over de ontwikkelingen rond ouderenzorg en voorzieningen. Op dat gebied is het naar onze smaak oorverdovend stil. De plannen rond ’t Gerack, realisatie van de plannen rond de 538 locatie, voorzieningen rond anderhalvelijnszorg zoals een zorgpolie, er lijkt niet of nauwelijks beweging waarneembaar. We betreuren dat voorzitter. We realiseren ons terdege dat u als college dit probeert op de agenda te houden, maar het lijkt in onze beleving wel het trekken aan een dood paard.

Ook de financiële situatie m.b.t. ’t Gerack is in onze perceptie (nog steeds) niet zorgenvrij. Intussen hebben we het hier over een belangrijke zorgvoorziening en werkgelegenheidsfactor in onze regio. Graag uw reactie hierop.

 

2.3. Bestuurszaken

U geeft aan dat toezicht op bestaande bouw als gevolg van de vele inspecties i.h.k.v. aardbevingsschade een extra impuls heeft gekregen. Veiligheid voorop! Maar staat dit feitelijk niet in scherp contrast met op stapel staande wetgeving waarin controle op uitvoering bijv. bij nieuwbouw overgelaten wordt aan particuliere bedrijven. Er zijn redenen om te twijfelen aan zorgvuldigheid bij de uitvoering van bouwvoorschriften. In onze visie geen goede ontwikkeling.   

 

Openbare orde en veiligheid

Onze fractie is ingenomen met de voortzetting van de deelname aan het Convenant Alcohol en Jongeren juist ook vanuit het gezichtspunt van integraliteit.

De door u benadrukte samenwerking met de DAL-gemeenten, juist ook na de herindeling onderstrepen we nadrukkelijk.

  

2.4. Economie en Maatschappij

Voorzitter, we maakten ons zorgen over de ontwikkelingen rond het aardgascondensaat-overlaadstation te Roodeschool. Uw opmerkingen tijdens de behandeling van het Kaderplan hebben ons echter een beetje gerustgesteld. We hopen van harte dat er stappen gemaakt worden m.b.t. dit dossier.    

 

2.5. Infrastructuur en Milieu

U werkt vanuit het Milieubeleidsplan aan kaders richting inwoners en bedrijven m.h.d. leefbaarheid te bevorderen. Die kaders worden nemen wij aan ook door de gemeente zelf gehanteerd.

 

In dat verband willen wij uw aandacht vestigen op het snoeibeleid. Goed zicht en rijruimte op o.a. fietspaden in dorpen maar ook daar buiten is zeker een aandachtpunt. Wilt u dat aspect in de uitwerking meenemen?

 

2.6. Dienstverlening en Ondersteuning

Basis registratie Personen. De berichten over de modernisering van het systeem zijn enigszins verwarrend. Eerst berichtgeving dat deze modernisering vertraagd wordt uitgevoerd en dan dat de minister er helemaal mee stopt. Hoe is nu de stand van zaken? Hoe kijkt u tegen deze situatie aan? Wat betekent dit voor de gemeentelijke implementatie?  

 

Bank Nederlandse Gemeenten   

Onlangs is er ophef ontstaan over de beloningsstructuur bij de BNG. M.n. de beloning van de bestuursvoor-zitter ligt ver boven de norm voor overheidsgerelateerde organisaties.

Reeds in 2005 stelde minister Zalm dat hij de beloning van de top van de BNG wilde aanpakken. Er is echter tot op heden geen verandering waar te nemen. 

Deze zaak heeft nu weer aandacht gekregen, en niet zonder reden.

De BNG is de bank van en voor overheden. De primaire doelstelling en de aandeelhouders verschillen daarmee van een commerciële bank. De beloning van de directeur zou in overeenstemming moeten zijn met de Wet normering topinkomen.   

Ongetwijfeld bent u hiervan op de hoogte. Reeds enkele gemeenten hebben van hun ongenoegen blijk gegeven middels een brief aan de leden van de Raad van Commissarissen en de Vergadering van aandeelhouders.  

Wat is het collegestandpunt in dezen? Is het college van plan of bereid op enigerlei wijze adhesie te betuigen aan dit door andere gemeenten afgegeven standpunt.   

 

Naast andere gemeenten heeft ook de gemeente Eemsmond claims lopen bij de NAM of het Rijk m.b.t. de nadelige effecten van de gasboringen en gevolgen. Is er in de overleggen met betreffende instanties wel eens aandacht gevraagd voor de mogelijkheid en wenselijkheid van het instellen van een onafhankelijke orgaan die dergelijke claims beoordeeld en eventueel toekent? Graag uw reactie hierop.    

 

U schrijft dat deze risico’s lastig te kwantificeren zijn. We gaan ervan uit dat u maximaal inzet om de hoeveelheid of omvang vast te stellen van deze financiële risico’s. Tegelijkertijd beseffen we dat ook bij volledige duidelijkheid het nog maar afwachten is of ze volledig gecompenseerd worden.  

 

Voorzitter, tenslotte, we gaan akkoord met de bestemming rekeningresultaat 2016. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.