Nieuws van politieke partijen in Lansingerland inzichtelijk

11 documenten

Haagse jaren: De politieke memoires van Ruud Lubbers

CDA CDA VVD Lansingerland 03-09-2020 18:47

Haagse jaren: De politieke memoires van Ruud Lubbers Theo Brinkel, indertijd medewerker van het Wetenschappelijk Instituut van hetCDA heeft de memoires van Ruud Lubbers tussen 1992 en 1995 geschreven. De herinneringen van de langst regerende premier in de Nederlandse geschiedenis laten zich lezen als een boek over zowel de techniek van de politiek als de psychologische eigenaardigheden van de politici zelf. De Koude Oorlog De Koude Oorlog, markeert een kantelpunt in de geschiedenis. Talrijke aspecten van deze ingrijpende wending komen in de politieke memoires aan bod. Als minister in het progressiefste kabinet ooit, zag hij dat de socialist Joop den Uyl van zichzelf een anachronisme aan het maken was, omdat de samenleving zich eind jaren zeventig niet meer alleen door de staat liet kneden. Eenmaal tweede man van hetCDAwerd hij geconfronteerd met de opkomst van revolutionaire deregulerings- en privatiseringspolitici als Margaret Thatcher (1979) en Ronald Reagan (1980), die het tot dan dominante Keynesiaanse denken een doodsteek toebrachten. Hij moest als premier vervolgens een antwoord vinden op de onweerstaanbare druk die daarna op de verzorgingsstaat kwam te staan. Oppositie Zijn eigenCDA, de partij die hij groot had gemaakt, verloor in 1994 bijna twee vijfde van zijn kiezers. Het werd door de paarse coalitie van Wim Kok en Hans van Mierlo in de oppositie gedreven en kwam voor het eerst sinds 1917 buiten de regeringsmacht te staan. In zijn herinneren hieraan vertelt Ruud Lubbers over het beleid, het vak, de trucs, de vergissingen en zijn persoonlijke drijfveren. Hij vertelt over zijn eenzaamheid die zich, zoals bij veel jongens uit de roomse elite, heeft genesteld toen hij op de kostschool zat en die in de politiek alleen maar dieper wordt. Hij typeert zijn eigen steeds eenzamere premierschap als pastoraal werk en hij schetst zijn angst voor destructieve moedeloosheid. ‘Cynisme is een verleiding. Het is iets heel anders dan ironie, gevoel voor humor. Bij cynisme dooft het vlammetje. Politiek moet geen vlammetjes doven. Politiek moet proberen de schaarse vlammetjes te laten branden.’ Ruud Lubbers was een meespelende regisseur die dacht het toneel te beheersen. Maar ook hij werd op kritieke momenten verrast door toevalligheden. Twee mythes Ruud Lubbers ontmantelt twee mythes. ‘De buitenwacht, ook de journalistiek, weet vaker niet dan wel wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Democratische politiek is niet transparant. Dat is echter geen reden voor paranoia. Want die chicanes in de coulissen van de macht zijn niet altijd zetten in een doordacht schaakspel. Politici hebben soms geen idee wat de gevolgen zijn van hun stappen. Ze improviseren er niet zelden op los en verzinnen er pas achteraf een strategie bij’. No-nonsensebeleid Ruud Lubbers was een van de belangrijkste crisispremiers van Nederland. Hij voerde in kabinetten met de VVD een no-nonsensebeleid dat zorgde voor economisch herstel en vermindering van de staatsschuld. Hij leidde het CDA in 1986 naar verkiezingswinst en wist die in 1989 te consolideren. Hij was een meester in het vinden van compromisteksten, die vaak tot stand kwamen op zijn Haagse werkkamer, het torentje. Quasi-leiders hebben de neiging hun leiderschap met teksten als de grootste dit, de ergste dat op voorhand te hyperboliseren. Ruud Lubbers draait het in zijn memoires om. ‘Politiek is een nobel vak, mits je je neus niet ophaalt voor de noblesse om zo nu en dan de riolen schoon te maken’. Europese Unie Ruud Lubbers heeft veel voor Nederland en daarbuiten betekent. Zo bracht hij in 1992 samen met de ministers Van den Broek en Kok en staatssecretaris Dankert de Wet Goedkeuring van het op 2 februari 1992 in Maastricht tot stand gekomen verdrag over de Europese Unie tot stand. Dit Europese verdrag vormde de Europese Gemeenschap om tot Europese Unie. Zijn naam wordt binnen en buiten het CDA nog altijd liefkozend genoemd, als deChristendemocraat die bijna twaalf jaar minister-president was en daarmee de langstzittende premier.

Onze Valmir Xhemaili is vanavond nog ...

PvdA PvdA Lansingerland 22-05-2019 19:09

Onze Valmir Xhemaili is vanavond nog steeds flyerend op stap in Bleiswijk voor 5 PvdA zetels in het Europese parlement. Zwaaien jullie even naar hem?

Bas EickhoutDonderdag 23 mei zijn de ...

GroenLinks GroenLinks Lansingerland 06-05-2019 08:05

Uitnodiging: Nieuwjaarsreceptie – CDA Lansingerland

CDA CDA Lansingerland 06-01-2019 12:54

Uitnodiging Beste CDA-leden, ALV – CDA Lansingerland Voorafgaand aan de Nieuwjaarsreceptie staat er een korte Algemene Ledenvergadering op het programma, alleen bestemd voor leden van CDA Lansingerland. Tijdens deze korte noodzakelijke ALV zullen door het bestuur de kieslijsten voor de a.s. Europese Verkiezingen en voor de verkiezingen van de Eerste Kamer. Wij hebben uw mandaat nodig. We zijn te gast bij: Locatie: Bunnik Plants - Hyacintenweg 37 - 2665 NC Bleiswijk Datum: donderdag 10 januari 2019 Tijd: 16.00 – 16.15 uur Nieuwjaarsreceptie – CDA Lansingerland met als thema: "Effect van Brexit op Lansingerlandse ondernemers en inwoners". Sprekers over dit thema zullen zijn: Karsten Klein: nr. 3 op de CDA -lijst voor de a.s. verkiezingen voor het Europees Parlement, en voormalig wethouder in Den HaagBunnik Plants, een van de heren Bunnik zal zijn visie geven op de mogelijke gevolgen van de Brexit voor het Lansingerlandse bedrijfsleven. Locatie: Bunnik Plants - Hyacintenweg 37 - 2665 NC Bleiswijk Tijd: 16.30 – 18.00 uur · verwelkoming · 2 sprekers · Netwerken met borrel en hapjes Wij hopen u te mogen te verwelkomen op deze gezellige en interessante bijeenkomst. Met vriendelijke groet, Rob Remmerswaal, voorzitter Matthijs Ruitenberg, fractievoorzitter Frans Ammerlaan, campagnecoördinator Aanmelding In verband met de organisatie vernemen wij graag of u aanwezig zult zijn op onze Nieuwjaarsreceptie. Wilt u uw aanmelding mailen naar secretaris.cda.lansingerland@gmail.com bovenstaand adres.

Beste groene en linkse vrienden, Op ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie Lansingerland 31-12-2018 13:33

Beste groene en linkse vrienden, Op de laatste dag van het jaar wil ik jullie graag nog op de hoogte brengen van wat wij in de maanden november en december deden. In november probeerden wij om bij de nieuwe bomenverordening van de gemeente de scherpe kantjes eraf te halen door te pleiten voor een vereenvoudigd vergunningsstelsel voor de kap van bomen ipv het volledig zonder vergunning mogen kappen van bomen door particulieren, de meerderheid van de raad volgde ons voorstel niet, wij hopen nu maar dat er geen kaalslag gaat plaatsvinden in Lansingerland. Ook probeerden we in deze maand om het aantal vuurwerkvrije zones in de gemeente fors te laten uitbreiden en wellicht wel over te gaan tot een (consumenten) vuurwerkvrije gemeente, ook hiervoor gold dat de meerderheid van de raad niet op ons spoor zat, gelukkig is het college voortvarender en verklaarde de wethouder dat de gemeente in 2019 de lijn van Rotterdam gaat volgen, een lijn die aanmerkelijk strenger is. In december stelde we, in samenwerking met de collega’s van de PvdA, de ons inziens veel te lage voorraad aan sociale woningbouw aan de kaak. De antwoorden van het college stellen ons niet echt gerust, wij vrezen dat de dat wachttijden voor een sociale huurwoning in Lansingerland nog verder zullen oplopen en dat jonge starters op de huizenmarkt die geboren of getogen zijn in een van onze dorpskernen, of boven hun macht moeten kopen of helaas de gemeente moeten verlaten. Wij houden de vinger aan de pols en blijven ijveren voor meer betaalbare woningen. Tot slot, het kinderpardon. Twee raadsvergaderingen waren er voor nodig om tot een eindoordeel te komen over de motie die wij hadden ingediend in eendrachtige samenwerking met de PvdA, Wij Lansingerland, D66 en de ChristenUnie. Inhoud van de motie was om Lansingerland aan te laten sluiten bij de Kinderpardongemeentes van Nederland en op die manier een signaal af te geven aan Staatssecretaris Harbers dat het huidige beleid op de schop moet. In de eerste raadsvergadering over dit onderwerp staakten de stemmen op 16-16 omdat één raadslid afwezig was. Behalve de indieners stemde ook de halve fractie van Leefbaar3B voor de motie. CDA en VVD waren in geheel tegen. In december stond het onderwerp weer op de agenda en weer stemden VVD en CDA als geheel blok tegen de motie, Leefbaar3B was wederom verdeeld, 4 leden waren voor en 5 leden tegen en daarmee werd de motie helaas verworpen met 16 tegen 17. Al met al was 2018 een memorabel jaar voor ons met voorspoed maar ook met, politieke, tegenslagen. In 2019 gaan we er weer keihard aan de slag om Lansingerland, groener, socialer en mooier te maken. Namens mijn mede-fractieleden Selgei Gabin, Menno Duk, Ivana Citterbartova, Richard Heijdra, Anja de Geus en Diana van Reenen wens ik jullie een geweldig 2019 toe en wees een beetje lief voor elkaar. Jullie fractievoorzitter, Marko Ruijtenberg

Lansingerland, groener, socialer | Lansingerland

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie Lansingerland 31-12-2018 00:00

Beste groene en linkse vrienden,

Op de laatste dag van het jaar wil ik jullie graag nog op de hoogte brengen van wat wij in de maanden november en december deden.

 

In november probeerden wij om bij de nieuwe bomenverordening van de gemeente de scherpe kantjes eraf te halen door te pleiten voor een vereenvoudigd vergunningsstelsel voor de kap van bomen ipv het volledig zonder vergunning mogen kappen van bomen door particulieren, de meerderheid van de raad volgde ons voorstel niet, wij hopen nu maar dat er geen kaalslag gaat plaatsvinden in Lansingerland.

Ook probeerden we in deze maand om het aantal vuurwerkvrije zones in de gemeente fors te laten uitbreiden en wellicht wel over te gaan tot een (consumenten) vuurwerkvrije gemeente, ook hiervoor gold dat de meerderheid van de raad niet op ons spoor zat, gelukkig is het college voortvarender en verklaarde de wethouder dat de gemeente in 2019 de lijn van Rotterdam gaat volgen, een lijn die aanmerkelijk strenger is.

In december stelde we, in samenwerking met de collega’s van de PvdA, de ons inziens veel te lage voorraad aan sociale woningbouw aan de kaak. De antwoorden van het college stellen ons niet echt gerust, wij vrezen dat de dat wachttijden voor een sociale huurwoning in Lansingerland nog verder zullen oplopen en dat jonge starters op de huizenmarkt die geboren of getogen zijn in een van onze dorpskernen, of boven hun macht moeten kopen of helaas de gemeente moeten verlaten. Wij houden de vinger aan de pols en blijven ijveren voor meer betaalbare woningen.

Tot slot, het kinderpardon. Twee raadsvergaderingen waren er voor nodig om tot een eindoordeel te komen over de motie die wij hadden ingediend in eendrachtige samenwerking met de PvdA, Wij Lansingerland, D66 en de ChristenUnie. Inhoud van de motie was om Lansingerland aan te laten sluiten bij de Kinderpardongemeentes van Nederland en op die manier een signaal af te geven aan Staatssecretaris Harbers dat het huidige beleid op de schop moet. In de eerste raadsvergadering over dit onderwerp staakten de stemmen op 16-16 omdat één raadslid afwezig was. Behalve de indieners stemde ook de halve fractie van Leefbaar3B voor de motie. CDA en VVD waren in geheel tegen.

In december stond het onderwerp weer op de agenda en weer stemden VVD en CDA als geheel blok tegen de motie, Leefbaar3B was wederom verdeeld, 4 leden waren voor en 5 leden tegen en daarmee werd de motie helaas verworpen met 16 tegen 17.

Al met al was 2018 een memorabel jaar voor ons met voorspoed maar ook met, politieke, tegenslagen. In 2019 gaan we er weer keihard aan de slag om Lansingerland, groener, socialer en mooier te maken.

Namens mijn mede-fractieleden Selgei Gabin, Menno Duk, Ivana Citterbartova, Richard Heijdra, Anja de Geus en Diana van Reenen wens ik jullie een geweldig 2019 toe en wees een beetje lief voor elkaar.

Jullie fractievoorzitter,

Marko Ruijtenberg

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Lansingerland 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Lansingerland 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Lansingerland 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.