Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant inzichtelijk

52 documenten

Het bos is (’s nachts) van de dieren – Janneke van Kessel

D66 D66 Noord-Brabant 10-09-2020 14:22

D66 Statenlid Janneke van Kessel reageert op berichtgeving in het Brabants Dagblad. Ze maakt zich sterk voor de dieren in het bos: stop daarom met het dumpen van afval is de natuur, ook als je het feestbeest uithangt.

De afgelopen week was in het nieuws dat het drukker is dan ooit in de Brabantse bossen. Wildkamperen, vuurtjes, barbecues, drugsdumpingen en illegale feesten zijn een aantal voorbeelden hiervan. Door deze drukte neemt ook de overlast toe en dat heeft effect op de natuur. Dat blijkt ook uit een enquête van het tv-programma De Monitor onder boswachter en groene boa’s.

Door de coronamaatregelingen is het niet meer mogelijk op stap te gaan zoals jongeren gewend zijn. Ze organiseren daarom feestjes in de bossen en laten na afloop ook een heleboel troep achter.

Maar al veel langer is dumping in de natuur een probleem. Eerder organiseerde de provincie daarom op initiatief van onder andere D66 de campagne ´Een dumper is een stumper’. De campagne was succesvol en veel toezichthouders en boswachters zagen een positief effect.

Het bos is in de nacht van de dieren en niet van de mensen. D66 vindt de recente publicatie aanleiding om opnieuw in te zetten op het voorlichten over de effecten van afvaldumpingen in de Brabantse natuur.

Om dit verhaal kracht bij te zetten stelde van Kessel de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten. Is de gedeputeerde het met D66 eens dat de toenemende drukte in de Brabantse natuurgebieden met de daarbij horende overlast, aanleiding is om hierop actie te ondernemen?

Ziet de gedeputeerde ook dat een herhaling van de succesvolle campagne “Een dumper is een stumper”, ditmaal specifiek gericht op jongeren, een goed instrument is?

Is de gedeputeerde bereid om de campagne op korte termijn te starten? Zoja, wanneer is dit mogelijk?

Nieuwe Brabantse stikstofaanpak = het probleem voor je uit schuiven

SP SP VVD Noord-Brabant 28-07-2020 09:52

De commissie Remkes waarschuwde voor “de neiging om hoge ambities vast te stellen, maar realisatietermijnen vooruit te blijven schuiven en te reageren op wat op korte termijn prioriteit heeft”. Maar dat is precies wat het nieuwe Brabantse college doet. Voor de aangekondigde nieuwe Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) laat men de oren volledig hangen naar de minister van LNV en het IPO. Belangrijkste wapenfeit wordt daarmee wat extra bedenktijd voor veehouders. Betrokken veehouders die overwegen te stoppen, doen dat nu ruim een jaar later. Met als gevolg een minder snelle reductie van de stikstofdepositie in Natura2000-gebieden, minder snel herstel van de natuurwaarden en voorlopig ook minder stikstofruimte voor economische ontwikkelingen.

Terwijl de minister op allerlei manieren (met verlaging van de snelheid op snelwegen, aanpassingen van het veevoer) een weliswaar marginale maar dan toch gegarandeerde afname van stikstofdepositie in Natura2000-gebieden probeert te realiseren, zet uitgerekend Brabant de hakken in het zand. De door Brabant in 2017 ingezette - en recent door de rechter toegestane - versnelling in de transitie wordt grotendeels teniet gedaan. Voor de echte keuzes die er uiteindelijk toe doen verschuilt het college zich vooral achter de minister van LNV en het IPO. Hoewel het nieuwe BOS pas komende winter wordt gepresenteerd, is nu al duidelijk dat dat niet meer wordt dan landelijk beleid aangevuld met de reeds in het bestuursakkoord aangekondigde maatregelen.

Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof

Aan de hand van de beantwoording van onze vragen (zie bijlage) valt op te maken dat de nieuwe aanpak (pas) komende winter aan Provinciale Staten zal worden voorgelegd. Het provinciebestuur heeft daarbij geen eigen inzet voor ogen. Men wil “samen met de minister en de overige provincies een oplossing formuleren”. Voor wat betreft reacties op het slotrapport van de commissie Remkes schaart men zich eveneens achter de reacties van de minister en van het IPO.

Wat wordt het doel?

Het college zegt voor de “doelen voor Natura2000-gebieden” aan te sluiten bij de door het ministerie van LNV geformuleerde aanwijzingsbesluiten per Natura2000-gebied. Deze doelen werden in 2006 geformuleerd waarbij realisatie van die doelen voor de meest urgentie situaties in een periode van zo’n 10 jaar zou plaatsvinden. Nu zegt het college, met de minister, realisatie in 2050 (bijna 30 jaar later) na te streven.

Waar de commissie Remkes stelt dat het, voor een robuust herstel van de natuur, essentieel is dat de stikstofdepositie uiteindelijk onder de Kritische Depositie Waarde (KDW) wordt gebracht, ziet het Brabants college dat als “geen doel op zichzelf”. Toch schaart het college zich even gemakkelijk achter het doel van de minister van LNV om landelijk 50% van de Natura2000-gebieden in 2030 onder de KDW te brengen. Maar als dat vervolgens zou gaan betekenen dat Brabant een hogere reductie opgave krijgt, wil het college daar weer niet aan meewerken. Hier blijkt het effect van gebrek aan een eigen visie.

Duidelijk wordt dat men niet uit is op een robuust natuurherstel, maar slechts aan de minimale juridische voorwaarden wil voldoen. Men zwakt zelfs het herstel van natuurwaarden af door genoegen te nemen met “(zicht op) het realiseren van de doelen voor beschermde natuurwaarden”.

Resultaatverplichting

Ook volgt het Brabantse college de minister waar het gaat om een wettelijk verankerde resultaatverplichting, maar ontwijkt een antwoord op mogelijke verplichtende maatregelen om dat resultaat ook te kunnen afdwingen met “dit is vooralsnog niet aan de orde”.

Aanpassing Natura2000-gebieden

Voor de met veel bravoure aangekondigde “aanpassing van Natura2000-gebieden” volgt het college eveneens de minister en schetst de commissie Remkes dat de mogelijkheden daartoe nihil zijn. Het is daarmee vooral een zoethoudertje voor met name VVD en FvD, die niet zoveel op lijken te hebben met biodiversiteit.

Stikstof is GEEN uitsluitend juridisch probleem

Saillant detail in de beantwoording is dat het voltallige college zich distantieert van de mening van het FvD dat stikstof een puur juridisch probleem zou zijn. Blijkbaar zijn de bestuurders van deze partij inmiddels tot inkeer gekomen.

(Hieronder vindt u de beantwoording van de vragen die we eerder over dit onderwerp stelden.)

 

GS willen omwonenden in grondwatermonitoringswerkgroep Refresco

SP SP Noord-Brabant 24-07-2020 11:09

Refresco Benelux BV in Maarheeze vult heel veel blikjes frisdrank met uit de eigen diepte opgepompt grondwater. De onderneming wil de opgepompte hoeveelheid verhogen van 500.000 naar 750.000 m3. De uitbreidende onttrekking vindt plaats op enige tientallen meters diepte en zal invloed hebben op de grondwaterspiegel in de omgeving. Daar staan woningen en liggen Natura2000-gebieden. De provincie wil toestemming geven, maar die wordt door twee organisaties van omwonenden en door de Brabantse Milieu Federatie (BMF) aangevochten. In deze zaak heeft de Rechtbank Oost-Brabant onlangs een kritische tussenuitspraak gedaan, maar nog geen eindvonnis gewezen.

De bestreden vergunning stelt eisen aan de monitoring van het grondwater. Daartoe moet een monitoringsplan worden opgesteld, waarvan de uitkomsten op gezette tijden in een op te richten werkgroep worden besproken. In die werkgroep moeten “minimaal de provincie, de gemeente, het Waterschap en Refresco zijn vertegenwoordigd”. De Dorpsraad Maarheeze is één keer op een heel laat moment in kennis gesteld van de eerste bijeenkomst van deze werkgroep, waardoor iemand van de Dorpsraad op het nippertje aanwezig kon zijn. Daarna is er niets meer vernomen.

De Socialistische Partij  (SP) in Provinciale Staten, bij monde van milieuwoordvoerder Swinkels, had hier vragen over gesteld. Zie hieronder Gedeputeerde Staten (GS) hebben die op 30 juni 2020 beantwoord.

GS erkennen dat de grondwaterstand kan leiden tot water in de kelders en lokaal op verzakkende funderingen. Burgers, en dus ook omwonenden van Refresco, hebben dus een direct belang en de natuur ook. Daarom wil GS dat “(een vertegenwoordiger van) omwonenden agendalid en toehoorder is van de monitoringswerkgroep.” Omdat de aanwezigheid van bewoners niet in de letterlijke tekst van de vergunning genoemd is, is hun aanwezigheid, volgens GS, de verantwoordelijkheid van Refresco. De bewoners kunnen hun reactie op het concept-monitoringsplan inbrengen via de gemeente Cranendonck, waaronder Maarheeze valt. De gemeente wordt geacht de bevolking te vertegenwoordigen.

In genoemde eerste bijeenkomst (dd 05 dec 2019) is een concept-monitoringsplan voorgelegd. Daarna heeft het werk stilgelegen in afwachting van de einduitspraak van de Rechtbank. Als die voor Refresco positief is (en de nog af te geven milieuvergunning en Natuurvergunning ook), kan Refresco vier weken na het opleveren van het definitieve monitoringsplan starten. Het agendalid krijgt namens de omwonenden het plan, en ook de gemeente kan het beschikbaar stellen.

De expliciete erkenning van de rechten van omwonenden is een stap vooruit. Een volgende stap vooruit zou kunnen zijn om de omwonenden een rechtstreekse stem in de monitoringswerkgroep te geven, en niet via de omweg van de gemeente. De voorliggende vergunning benoemt deze mogelijkheid niet, maar wijst hem ook niet af. Er staat ‘minstens’. Misschien kan hier nog eens over nagedacht worden.

Ulvenhoutse bos moet beschermd blijven – Janneke van Kessel

D66 D66 Noord-Brabant 03-07-2020 17:22

Voorzitter,

Het Ulvenhoutse bos is een prachtig natuurgebied vlakbij Breda met een grote meerwaarde voor haar omgeving. Er vindt volop recreatie plaats, maar het heeft ook een hele belangrijke hydrologische functie en fungeert het als wateropslag en bufferzone in tijden van extreme neerslag.

Het Ulvehoutse bos kent kwetsbare natuurwaarden die lijden onder een te hoge stikstofdepositie, en het gebied is daarmee gevoelig is voor verdroging, verzuring en/of vermesting. Om deze negatieve effecten tegen te gaan, hadden we een ambitieus landbouwbeleid ten behoeven van stikstof reductie en de gebiedsgerichte aanpak. We waren bezig onder leiding van gedeputeerde Grashoff om meer en betere natuur te ontwikkelen. Sinds mei is er een nieuw bestuur en D66 heeft veel zorgen of deze aanpak een goed vervolg krijgt. Na het ambitieuze landbouwbeleid en de actieve aanleg van meer natuur zou er namelijk nog een ambitieuze aanpak moeten komen voor de industrie, mobiliteitssector en consumenten wat betreft stikstofreductie. En het is belangrijk dat de samenhangend natuurherstelaanpak voortgang krijgt. In de vorige vergadering stelde gedeputeerde Smit ons nog niet gerust; we kijken dan ook hoopvol uit naar de visie van gedeputeerde Ronnes. Een multidisciplinaire aanpak vanuit verschillende sectoren is noodzakelijk om de Brabantse natuur gezond te houden.

Er is rondom Brabants oudste bosgebied, flink wat onrust ontstaan nadat in dit huis is benoemd dat wordt verkend of aanpassing van Natura-2000 gebieden in Brabant, uitvoerbaar is. Dit is voor D66 volstrekt onacceptabel. Er dient niet getornd te worden aan de beschermde status van Brabantse natuurgebieden. Tevens zou het onbehoorlijk zijn tegenover al onze maatschappelijke partners die de laatste jaren hard aan het werk zijn om natuurherstel in dit gebied te realiseren. En wij wijzen in dit kader ook graag op de in de Bredase gemeenteraad aangenomen motie die uitspreekt dat het Ulvenhoutse bos beschermd moet blijven. Er ontbreekt kortom draagvlak (met klemtoon uitspreken) om de N2000 status te heroverwegen. Dit vraagt dat ook we als provincie uitdragen dat we geen verslechtering in de status van Brabantse natuur wensen. Daarom dienen wij hiertoe samen met GL een motie in.

Het wegnemen van de beschermde Natura – 2000 status zou dan ook haaks staan op de eerder uitgesproken inzet die via de visie klimaatadaptatie is weergeven. Er tekent zich dus een tegenstelling af tussen wat er in het voorliggende stuk staat en wat Gedeputeerde Staten moet uitvoeren. Kan de Gedeputeerde aangeven aan welke kant van deze tegenstelling zij gaat staan? In de media hebben we afgelopen week kunnen vernemen dat “alle ongerustheid voorbarig is hieromtrent en er blijvend wordt geïnvesteerd. Kun u dat hier bevestigen?

Tot zo ver voorzitter.

Spreektekst Janneke van Kessel – klimaatadaptatie

D66 D66 Noord-Brabant 19-06-2020 13:45

Voorzitter,

Bij verdroging denken we vaak aan droge akkers, maar het is veel meer dan dat. Een laag grondwaterpeil, het veiligstellen van drinkwater, schade aan natuur en uitsterven van soorten, overstromingen en het verzakken van woningen.

Brabant verandert. En wij moeten mee veranderen zodat we ook in de toekomst om kunnen gaan met de veranderingen in het klimaat. Kortom klimaatadaptatie.

Wij van D66 we hebben het al vaker ter sprake gebracht, bijvoorbeeld in het stikstofdebat en bij ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Maar het begrip klimaatadaptatie is een soort, niet echt sexy, containerbegrip dat bij weinig mensen tot de verbeelding spreekt. En dat is jammer, want het is een van de grootste uitdagingen voor onze provincie.

Voelbaar waren de effecten in ieder geval ook deze week. Na alle buien en wateroverlast in van steden als Tilburg en Helmond, lijkt de droogte problematiek misschien weer voor even mee te vallen. Maar volgende week lopen de temperaturen weer op en neemt de verdamping weer toe. Door de droogte is de grond eerder verzadigd en zakt het water niet goed weg, waardoor er veel water weer meteen wordt afgevoerd in plaats van dat het in de diepere grondwaterlagen terecht komt.

Het vasthouden van water is de grootste uitdaging, en het beschermen van onze Brabantse natuur speelt daarin een belangrijke rol. Vegetatie houdt water langer vast en fungeert als buffer tegen extremen. Tevens zorgen bomen en planten voor een natuurlijke manier van verkoeling, waarmee hittestress kan worden tegengegaan.

Het verbeteren van natuurwaarden zal leiden tot een natuur die zichzelf onderhoud. Dit zal enorme besparingen opleveren.

D66 onderschrijft de noodzaak en urgentie van het aanpakken van de droogte problematiek en de daarbij horende systeemveranderingen. Hierbij hoort uiteraard geld om zo de voornemens die in deze klimaatvisie staan te realiseren. Het is belangrijk dat er stevig wordt ingezet op het klimaatrobuust maken van Brabant.

Dit betekent ook dat er meer regie en controle moet komen op bv de massale beregening in de landbouw. Want door de droogte is er in de zomer veel bewatering, wat het probleem van de grondwaterstanden alleen maar verergerd. Maar in de winter moet het water zo snel mogelijk worden afgevoerd anders worden de akkers te nat. We moeten hier anders mee omgaan, het huidige systeem is failliet. Hoe kijkt de gedeputeerde hier tegen aan?

De voorliggende Visie is nog erg op hoofdlijnen maar geeft al wel een aantal duidelijke keuzes en richtingen aan, zoals de gebiedsgerichte benadering op basis van deelstroomgebieden en het nemen van noodzakelijke maatregelingen ook buiten de natuurgrenzen. D66 is erg benieuwd naar de verdere uitwerking van de visie in het regionaal programma water en bodem. Wat kan de Gedeputeerde hier al over kwijt?

Er is voor de uitwerking van het bestuursakkoord “ kiezen voor klimaat” 68 milj gereserveerd, waarvan 33 milj ter besluitvorming nu voorligt. Omdat kiezen voor het klimaat voor de partij van deze gedeputeerde niet vanzelfsprekend is, hangt voor D66 goedkeuring voor de vrijval van deze middelen af van het vertrouwen in deze gedeputeerde. Daarom hebben wij nog de volgende vragen over hoe hij de zaken verder wil gaan uitwerken of concretiseren:

In 2020 wordt er een provinciale stresstest uitgevoerd voor onze provincie, kan de gedeputeerde ons hier iets meer over vertellen? Zoals hoe gaat dat in zijn werk en wanneer zijn deze resultaten beschikbaar voor ons als Staten? Hoe gaat de gedeputeerde de verwachte uitkomsten gebruiken in het kader van deze klimaatadaptatievisie? In de visie staat duidelijk aangegeven dat de afspraak wordt: niet meer water onttrekken dan er wordt aangevuld. Hoe gaat de gedeputeerde dit inzichtelijk krijgen en hoe gaat hij ingrijpen wanneer niet aan die voorwaarde wordt voldaan? In de visie wordt het risico van het niet grootschalig genoeg inzetten van de maatregelingen rondom natuurgebieden benoemd. Daarbij wordt gebrek aan draagvlak of te weinig mogelijkheden om bestaand gebruik aan te passen als mogelijke redenen genoemd. Hoe schat de gedeputeerde dit risico in en welke maatregelingen gaat hij inzetten om dit te voorkomen? Tevens wordt er gesteld dat de provincie meer de rol als “presterende overheid” op zich gaat nemen gezien de achterblijvende voortgang. Hoe kijkt de gedeputeerde aan tegen uiteindelijke onteigening van gronden indien dit noodzakelijk is om gestelde doelen te behalen?

Voorzitter, tot zo ver, D66 kijkt uit naar de beantwoording van de gedeputeerde.

SP stelt vragen over monitoring grondwaterspiegel rond Refresco

SP SP Noord-Brabant 10-06-2020 09:06

Refresco Benelux BV te Maarheeze vult flesjes en blikjes met frisdrank, die in opdracht van anderen. De contractfiller pompt op dit moment 500.000 m3 grondwater op, deels uit een diepe en deels uit een ondiepe laag. Het bedrijf wil 250.000 m3 grondwater extra oppompen uit de ondiepe laag en heeft daarvoor van de provincie vergunning gekregen.

Over dit voornemen bestaat veel onrust. De ondiepe boring beïnvloedt de grondwaterspiegel. De bewoners van de nabije woningen, die inmiddels opgerukt zijn tot de grens van het bedrijfsterrein, zijn bezorgd over de stabiliteit van de kleilagen onder hun woningen en natuur- en milieuorganisaties vrezen voor verdroging van nabijgelegen Natura2000-gebieden.

Vanwege de zorgen loopt er nu een rechtszaak tussen enerzijds de provincie en anderzijds individuele en georganiseerde bewoners (o.a. de Dorpsraad), en milieuorganisaties (o.a. de Brabantse Milieu Federatie). In deze zaak deed de Rechtbank onlangs een tussenuitspraak die erg kritisch was over de provincie, maar het proces is nog steeds onder de rechter. Het heeft daarom geen zin daarover nu in debat te gaan.

Een onderdeel van de vergunning is de  monitoring van de grondwaterspiegel nabij Refresco Maarheeze. Onomstreden is dat die monitoring moet verbeteren en daartoe is een werkgroep opgericht. Bij de eerste bijeenkomst kon iemand van de Dorpsraad op het nippertje aansluiten en daarna hebben de omwonenden en hun organisaties niets meer vernomen.

De SP heeft hierover vragen gesteld. Is er al een monitoringsplan en wordt dat beschikbaar gesteld aan de omwonenden, en krijgen die omwonenden de gelegenheid om in de werkgroep mee te doen en hoe wordt dat georganiseerd?

Hieronder vindt u de volledige tekst van de vragen.

SP op werkbezoek bij Staatsbosbeheer

SP SP CDA Noord-Brabant 07-02-2020 08:46

De SP-fractie heeft op 10 januari 2020 een werkbezoek afgelegd bij Staatsbosbeheer (SBB) Noord-Brabant. In het beheerkantoor in het Leenderbos werd de SP ontvangen door communicatiemedewerkster Mireille Oonk en boswachter Jos Kerssemakers.

SBB Noord-Brabant beheert  30577ha in Noord-Brabant, gespreid over de beheergebieden Oost (kantoor in Leende) en West. De organisatie kent veel aspecten. SBB doet aan natuurbeheer, maar ook aan dienstverlening, voorlichting en productie. Voor dit alles zie www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/feiten-en-cijfers/noord-brabant  .

Sociaal heden en verleden SBB Noord-Brabant heeft ca 70 medewerkers. Daarnaast zijn er 760 vrijwilligers actief. Die doen bosbeheer en werken mee aan jeugdactiviteiten en educatieprogramma’s. Daarnaast vangt SBB leerlingen uit het speciaal voortgezet onderwijs op, biedt ruimte voor uitvoering van taakstraffen en werkt samen met zorginstellingen.

Het Leenderbos heeft ook een ‘sociaal’ verleden. Het grootste deel is ontstaan als werkverschaffingsproject in de jaren ’30 van de vorige eeuw – met de schop en inclusief kinderarbeid. De betaalkeet van de werkverschaffing is nu rijksmonument. Een bordje geeft geschiedenisles.

 

Missie en ondernemingsplan De kernwoorden van SBB zijn Beschermen, Beleven en Benutten.

Ongeveer 1/3de van zijn beheergebied heeft de uitsluitende functie natuur.

De overige 2/3de heeft een gemengde functie. Hierbinnen worden maatschappelijke doelen gerealiseerd:  natuurbehoud, biodiversiteit, recreatie, natuurinclusieve landbouw (via pachtvoorwaarden aan 3800ha), en productie van hout en van energie (bijv. houtsnippers en windturbines). Dit multifunctionele gebied is niet altijd topnatuur: er zijn bijvoorbeeld in de loop van de tijd nogal wat restjes ruilverkaveling bij SBB terecht gekomen.

SBB heeft een toezichthoudende taak. Dat is in het buitengebied geen sinecure. SBB heeft in Noord-Brabant voor zijn ruim 30.000ha 4,5fte Buitengewoon Opsporings Ambtenaar.

Er is een leven voor en na Henk Bleker (van 2010 tot 2012 CDA-staatssecretaris van meer landbouw en minder natuur). Sindsdien staat SBB noodgedwongen wat zakelijker in het leven. De financiële opbrengsten van de zakelijkheid komen overigens geheel aan de natuur ten goede.

Een UPS-notenboom. De koeriersdienst UPS wil 50 miljoen bomen op de wereld zetten. Daarvan komen er 50 in het Leenderbos terecht, waaronder deze notenboom.

Natuurbeheer, kappen en biomassa Niet alle natuur is Natura2000 en de meeste Natura2000 is geen bos. SBB is voor beide categorieën verantwoordelijk, en voor Natura2000-gebieden verplicht dat tot het instandhouden en verbeteren van uiteenlopende soorten landschappen.

Het Leenderbos is ontstaan als een dennen- en sparrenplantage ten behoeve van de Limburgse mijnen. Dergelijke bossen zijn kwetsbaar (op dit moment gaan alle fijnsparren er aan door de droogte en de letterzetter), en zijn niet erg biodivers. Heide bijvoorbeeld kan ecologisch veel interessanter zijn. Daarom legt SBB in het Leenderbos een heidecorridor aan.

De Boswet , en sinds 2017 de Wet natuurbescherming, kent in principe een herplantingsplicht. Voor bospercelen, die gekapt zijn om er Natura2000-biotopen als heide of zandverstuiving van te maken, geldt die plicht niet. SBB Brabant wil echter niet minder, maar meer bos: in de komende 10 jaar 1000ha erbij, 500ha in bestaand bos en 500ha nieuw. Maar dan moet dat (ook financieel) wel mogelijk gemaakt worden.

SBB heeft het bekende FSC-certificaat voor duurzaam bosbeheer.

Boswerkzaamheden leiden tot zaaghout (dat veruit het meeste geld opbrengt)  en tot restmateriaal. Veel restmateriaal blijft in het bos achter. Het wel geoogste restmateriaal (altijd minder dan de jaarlijkse bijgroei) wordt via het cascaderingsbeginsel verwerkt (de meest hoogwaardige  toepassingen het  eerst). Onderaan die hierarchie komen de houtsnippers voor verbranding in bijvoorbeeld een biomassacentrale. Meer informatie op www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/dossiers/bos-en-hout/veelgestelde-vragen .

 

Staatsbosbeheer en de politiek hebben veel met elkaar te maken.

Opinie: Stikstofbeleid blijft dweilen met de kraan open.

SP SP VVD CDA Noord-Brabant 25-10-2019 08:12

We zouden inmiddels beter moeten weten. Na zeker 30 jaar “visieloze knutselpolitiek van het CDA en de VVD en de boerenlobby “ (Marjan Slob, Volkskrant 20 oktober 2019), is dat beleid onhoudbaar geworden. de natuur hebben we te lang willens en wetens genegeerd. Maar de uitspraak van de Raad van State verplicht ons nu de binnenlandse stikstof-emissie met zo’n 50% te reduceren. En alleen als we er eerst en slagen de stikstofdepositie daadwerkelijk te doen dalen, ontstaat er ook weer ruimte voor andere economische ontwikkelingen, zoals de woningbouw. Maar vooralsnog blijven we zwabberen en dweilen, terwijl de kraan wagenwijd open blijft staan. Het wordt tijd, nee noodzakelijk, om nu ook de kraan dicht te gaan draaien.

Het provinciebestuur in Brabant zag deze situatie al eerderaankomen. In juli 2017 besloot het provinciebestuur, toen nog met de SP in de coalitie, om serieus vaart te maken met een beperking van de stikstof-uitstoot. En ondanks een flink pakket aan compensatie mogelijkheden, ging dat ook toen niet zonder slag of stoot. Ook toen waren er politieke partijen die alleen het boerenbelang zagen en vast wilden houden aan het oude beleid. Liever deelden zij nog wat extra dweilen uit, dan het probleem bij de bron aan te pakken. 

De uitspraak van de Raad van State, die de in feite de noodzaak van de maatregelen van de provincie legitimeert, zou hen echter nu tot inkeer hebben moeten brengen. Het CDA zou zich, nu het weer zitting heeft genomen in het Brabantse provinciebestuur, eens kunnen ontdoen van de enorme boterberg op het hoofd. Maar dat blijkt niet het geval, men wenst het hoofd nogmaals te stoten. Hun “eisen voor Brabants landbouwbeleid”  die afgelopen vrijdag naar buiten kwamen, getuigen daarvan. Het zijn oude voorstellen, meer van hetzelfde, waaruit blijkt dat men stijfkoppig volhard in de inmiddels achterhaalde knutselpolitiek. Weer wordt ingezet op vertraging, uitstel en het versoepelen van regels en normering.

Het lijkt er op dat deze zelfverklaarde boerenpartij nog volop ruimte ziet om onze natuur verder te belasten met stikstof. Maar dan heeft men de uitspraak van de Raad van State misbegrepen. Er is eenvoudig geen onderhandelingsruimte meer. En dus zeker geen ruimte voor de theoretische-, niet-gebruikte of latente-ruimte in de eerder verleende vergunningen. Het is immers het deel van de stikstof-emissie waarvoor wel een vergunning is afgegeven, maar die nog niet daadwerkelijk plaatsvindt. Het is de ruimte waardoor de natuur op dit moment dus nog niet belast wordt. Het beschikbaar houden van die ruimte zou de “stikstof-kraan” alleen maar verder opendraaien en nog meer vragen van hen die moeten blijven zwabberen en dweilen.

Voor een daadwerkelijke daling van de emissie, ontkomen we dus niet aan stringentere maatregelen. Met alleen de theoretische of “papieren” ruimte helpen we de natuur helemaal niets. Het gaat juist om het terugdringen van de emissieruimte in een vergunning die al wel in gebruik is. Een eis, zoals het CDA dat nu stelt aan het eigen provinciebestuur, dat boeren hun “latente ruimte” mogen behouden, zal de toets van de Raad van State niet overleven. Maar triester, het zal onze natuur verder decimeren. 

Als SP staan we voor maatregelen die ook effect hebben, waarbij we erkennen dat de ontstane situatie niet aan de individuele boeren te wijten is. We zullen ruimhartig moeten uitkopen en afkopen en vervolgens niet de aldus verkregen ruimte meteen weer allemaal in andere vervuilende activiteiten inzetten. Wat de SP betreft draaien we de kraan zover mogelijk dicht, zodat we ook niet meer hoeven te dweilen. Dat dat een stuk efficiënter is, kan iedereen met een beetje boerenverstand zelf bedenken.

Henri Swinkels 

SP Lid Provinciale Staten Noord-Brabant

Frank Futselaar

SP lid Tweede Kamer

GroenLinks BrabantVandaag stond in ...

GroenLinks GroenLinks Noord-Brabant 05-07-2019 13:57

"Natuur is geen IKEA-kastje waarvan ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Noord-Brabant 04-07-2019 09:55

"Natuur is geen IKEA-kastje waarvan je kunt zeggen: het staat me nu even in de weg, we zetten het aan de andere kant van de kamer" Natuurcompensatie wordt vaak niet goed uitgevoerd, ondanks eerdere signalen hierover van de Zuidelijke Rekenkamer. Ons Statenlid Paranka Surminski trekt daarom aan de bel bij Gedeputeerde Staten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.