Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

50 documenten

Opinie | 538 Oranjedag: een verrassing?

ChristenUnie ChristenUnie Breda 23-04-2021 13:13

https://breda.christenunie.nl/k/n6015/news/view/1372578/385388/CU Breda logo.png

Een bijzondere week. Het bericht over een testevenement in Breda, een petitie, een extra raadsvergadering, de opbouw en afbraak van het evenement op het Chasséveld. Het lijkt een verspilling van tijd, geld en aandacht. Had dit niet doordachter gekund? Ik ben eigenlijk wat verbaasd over deze gebeurtenis. Het roept bij mij vragen op over de mate waarin de overheid (bijv. ambtenaren, raadsleden, burgemeesters) in contact staat met ‘het volk’. Het verrast mij om te vernemen dat de tegenreacties als een verrassing komen (1). Staan de invloedrijke politici nog wel voldoende in verbinding met de mensen die ze vertegenwoordigen, de doelgroepen die ze proberen te beschermen en waarvan ze de lasten willen verlichten? 

 

De situatie doet zich voor terwijl horeca-eigenaren en ondernemers reeds een jaar vragen om vertrouwen: vertrouw erop dat wij verantwoordelijk open kunnen (2). Het wordt ze geweigerd als kinderen die het vertrouwen van hun ouders niet gewonnen krijgen. Dan valt deze aankondiging plotseling op ons bord als stad (3). Over twee (!) weken komt er een evenement waar 10.000 mensen welkom zijn. Je zou gemakkelijk overwonnen kunnen worden door een gevoel van onmacht en slachtofferschap: “Ik kan er niets tegen doen, want het is al besloten”. Gelukkig toont Breda zich krachtig en benut het een gereedschap waarmee je als inwoner invloed kunt uitoefenen op de lokale politiek: een petitie (4). Het resultaat is dat de burgemeester de vergunning voor het evenement niet heeft verleend. 

 

Hoe waren de betrokkenen eigenlijk van plan om 10.000 bezoekers op 1.5 meter in onze stad te verwelkomen en uit te zwaaien? Als iemand een beetje bekend is met de evenementen in onze stad, dan weet je hoe het eraan toe kan gaan. Ik weet nog dat ik een keer in de bus zat na afloop van Dancetour. Er werd gebonsd op de bussen, mensen op de weg — dat soort taferelen. Wie wel eens de nachtbus heeft genomen na een avondje stappen in Breda heeft meer gevoel bij wat ik nu beschrijf. Is het dan realistisch om te verwachten dat het nu ordelijk zou verlopen? In acht genomen dat we al een jaar ‘droog’ staan: geen feestjes, geen drankjes, geen spontane ontmoetingen. Opmerkelijk in dit voorval vond ik ook dat de politiebonden opriepen tot staking tijdens de 538 Oranjedag (5). Is dat niet dezelfde politie als waar burgemeesters mee samenwerken? 

 

Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut géén uithaal naar de burgemeester. Ik ben blij dat meneer Depla de komende periode weer onze burgemeester mag zijn (6, 7). Ik heb tevens veel respect voor de manier waarop hij de mensen die het niet eens waren met zijn besluit te woord heeft gestaan. De situatie, heel de pandemie, is tricky. 

 

Alles bij elkaar genomen ben ik best trots op Breda. Het is bemoedigend om te zien dat een petitie werkt. Het voorval bewijst ook dat wanneer we het écht onredelijk vinden worden, we gezamenlijk opstaan en daarover in het openbaar met elkaar in gesprek gaan. Voor mij is dit democratie aan het werk en voor deze vrijheid ben ik heel dankbaar. 

 

Ik hoop dat we deze open communicatie doorzetten, met elkaar in gesprek blijven en samen tot doordachte beslissingen komen. Want “alles wat jullie in het duister zeggen, zal in het licht worden gehoord” (Lucas 12:3) en “plannen mislukken door te weinig overleg, maar ze slagen door veel goede raad.” (Spreuken 15:22). 

 

- Shima Kia 

 

Referenties: 

1.https://www.bndestem.nl/breda/geen-vergunning-voor-538-oranjedag-in-breda-omstreden-testevenement-van-de-baan~a847a675/

2. https://www.bndestem.nl/breda/bredase-horeca-maakt-zich-op-voor-protestactie-met-illegale-terrassen~a487e8d7/

3. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3375468/wie-nam-initiatief-omstreden-538-feest-burgemeester-al-weken-op-de-hoogte 

4. https://petities.nl/petitions/met-538-de-zorg-geminacht?locale=nl 

5. https://www.bredavandaag.nl/nieuws/algemeen/335029/politiebonden-roepen-op-tot-staking-tijdens-538-oranjedag

6. https://www.facebook.com/paul.depla/posts/1698940150290823

7. https://www.bndestem.nl/breda/paul-depla-blijft-burgemeester-breda-ik-ga-weer-zes-jaar-mijn-stinkende-best-doen~acf76014/

Vooruitkijken met een terugblik: evenementen

CDA CDA Breda 07-09-2020 08:45

Onze woordvoerders Caspar en Christel over evenementen. Altijd actueel, zeker in Coronatijd.

SP leden kiezen nieuw bestuur

SP SP Breda 01-07-2020 20:49

Woensdagavond 1 juli 2020 hebben de leden van de Bredase SP-afdeling op een drukbezochte maar uiteraard ‘corona proof’ ledenvergadering een nieuw bestuur gekozen. Aan het hoofd daarvan als afdelingsvoorzitter de 19-jarige Oscar van Raak, student rechten aan de Universiteit van Tilburg. Hij neemt de spreekwoordelijke voorzittershamer over van Michel Verschuren die na 5 jaar voorzitterschap afscheid neemt maar actief blijft als burgerraadslid.

 

Het bestuur bestaat verder uit nieuw gekozen bestuursleden Marlous Fieret, Olaf van der Bruggen, Joska Dubbeldam en René Spiegels. Maartje Verheijen, Paul Marijnissen en Martin Kik werden herkozen nadat zij ook vorige periode al onderdeel uitmaakten van het bestuur. Bas Maes maakt vanwege zijn functie als fractievoorzitter statutair ook onderdeel uit van het bestuur. 

 

Oscar van Raak: “Met dit vernieuwde bestuur willen we een onrustige periode in onze afdeling achter ons laten en ons richten op de strijd voor een rechtvaardiger wereld, te beginnen in Breda.”

Corona crisis en de Bredase politiek | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 15-05-2020 00:00

Gemeenteraad vergadert digitaal! En de fractie GroenLinks Breda natuurlijk ook! Zondag 15 maart kondigde het kabinet vergaande maatregelen af in de gezamenlijke strijd tegen het coronavirus. Vanaf dat moment werden alle geplande bijeenkomsten, raadsbezoeken en raadsvergaderingen afgelast.

Gelukkig heeft de politiek sindsdien niet stilgelegen Samen met alle Bredase fracties schreef GroenLinks Breda een brief aan alle Bredanaars waarin we als politiek waardering uitspraken voor alle maatschappelijke initiatieven die van de grond kwamen! Ook boden we aan zelf de handen uit de mouwen te willen steken.

Lokale democratie moet blijven functioneren De eerste weken waren lastig! Alles was afgelast! Hoe moesten we onze controlerende en kaderstellende rol uitvoeren? En hoe het contact met de stad behouden? Gelukkig was het al snel mogelijk om digitaal te overleggen en te vergaderen.

Digitale fractievergadering GroenLinks Al op 16 maart beleefden we onze eerste digitale fractievergadering. Even wennen maar het verliep goed en zeer efficiënt.

Digitale gemeenteraad De gemeenteraad kwam op donderdag 9 april voor het eerst digitaal bij elkaar. Het vergde veel voorbereidingen: alle raads- en burgerraadsleden zijn getraind; de digitale sessiemogelijkheden zijn uitgebreid getest; alles moet via live-stream openbaar te volgen zijn voor iedereen; insprekers vanuit de stad moeten digitaal kunnen inspreken. Ook digitaal te stemmen moest mogelijk zijn en wettelijk worden bekrachtigd.

Hoe is de stand van zaken nu? Inmiddels zijn alle vormen van politiek en alle raadsvergadering digitaal opgestart. Donderdag 23 april hebben we ook een digitale debatraad meegemaakt. Een hele intensieve ‘zit’. Van 19:30 uur - 00:45 uur alleen thuis voor je beeldscherm. Daarnaast een tweede beeldscherm dat nodig was voor het digitaal stemmen. De hele avond concentratie om goed te luisteren of te spreken en te stemmen. Overleg met de fractie vond ondertussen via Whatsapp plaats.

Het is mooi dat deze mogelijkheid er is maar het is een enorm gemis dat je de non-verbale communicatie niet kunt zien, en er ook nauwelijks plek is voor het aspect humor. Het ‘fine-tunen’ ontbreekt. Ook het contact met de stad is noodgedwongen minder intensief. Op dit moment wordt bekeken hoe we voorzichtig weer kunnen starten met fysiek vergaderen. We zien er naar uit!, maar we realiseren ons dat we nog lang politiek zullen moeten bedrijven met beperkingen.

We hopen met u dat de corona crisis snel verder onder controle komt zodat wij ook jullie spoedig weer kunnen ontmoeten.

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

Slagkracht April verschijnt alleen digitaal

SP SP Breda 15-04-2020 08:12

De Slagkracht van april verschijnt vanwege de coronacrisis alleen digitaal. Het maandelijkse blad van SP Breda wordt normaal gesproken ingevouwen in de Tribune en verspreid onder de honderden Bredase SP-leden. Vanwege de coronacrisis en de bijbehorende voorzorgsmaatregelen, is het momenteel niet verantwoord om met onze vrijwilligers bij elkaar te komen. Voor de leden die niet de beschikking hebben over internet maken we een uitzondering. Zij krijgen een geprinte versie opgestuurd zodat ook zij op de hoogte blijven van het laatste SP-nieuws.

Breda: stad met Chinees karakter! | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 24-02-2020 00:00

Een paar weken terug stelden wij al schriftelijke raadsvragen over de mallote stemming die de gemeente organiseerde over een Chinees paviljoen. Dat zou ineens een prominente plek moeten vinden in een Bredaas park. Het gaat om een cadeau in het kader van de tienjarige stedenband met  de stad Yangzhou.

In de tussentijd hebben wij ons verder verdiept in mensenrechtensituatie in deze stad. We ontvingen ook veel vragen over dit onderwerp. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de situatie veel afwijkt van de slechte situatie elders in de Volksrepubliek China. Wij stelden daarom in de gemeenteraad de vraag aan de orde óf we wel moeten gaan pronken met deze stedenband met dit bouwwerk in onze openbare ruimte. Wij denken van niet. Maar het college blijkt de gevoelens van de autoriteiten in Yangzhou belangrijker te vinden dan de gevoelens van de mensen in Breda en de mensenrechten in China.  

De beantwoording op onze vragen was kort. Het college staat met de rug tegen de Chinese muur en ziet voor zichzelf geen enkele ruimte om nog af te zien van de plaatsing van het paviljoen. Tien jaar terug heeft Breda zich door de provincie laten meeslepen in de diverse stedenbanden tussen Brabant en de provincie Jiangsu. De stedenband is er nu eenmaal, Breda heeft zelf al een cadeau gegeven, en als je dan wat terugkrijgt, geef je dat gewoon een plek in onze openbare ruimte. Ongeacht de ontwikkeling van de mensenrechtensituatie in de Volksrepubliek China. De gulle gever van het paviljoen geeft naast het cadeau overigens ook nog wat criteria mee over de soort plek waar het in Breda moet komen.

Het college is overigens niet blind voor de mensenrechtensituatie aldaar. Naast het paviljoen zal een creatieve verwijzing komen naar de mensenrechten. Die zou er wat GroenLinks betreft dan wel eerder moeten staan dan dat paviljoen zelf. Zodat de burgemeester van Yangzhou, die in Breda officieel het lint komt knippen, meteen ook kan worden meegenomen langs deze verwijzing als gespreksaanleiding over de mensenrechten. Anders is het niet meer dan een schaamlap achteraf.

Komende tijd gaan we in Breda een Visie Internationalisering bespreken. Wat ons betreft een mooie kans om met elkaar eens fundamenteler door te nemen hoe we daarin ook mensenrechten een plek gaan geven. 

    

   

Verklaring van het landelijke SP partijbestuur

SP SP Breda 12-02-2020 08:36

De SP maakt in Breda een moeilijke tijd door. Na de tumultueus verlopen ledenvergadering van 22 januari heeft het partijbestuur zich genoodzaakt gezien om tijdelijk in te grijpen in de zelfstandigheid van de afdeling, om weer in relatieve rust te kunnen gaan bouwen aan een gezonde en actieve SP-afdeling. Een afdeling waar wij op een respectvolle manier met elkaar communiceren. Waar alle leden zich gehoord en gewaardeerd voelen; waar "wij en zij" vervangen is door "samen". Een afdeling waar we zij aan zij staan voor een betere wereld in plaats van dat de focus ligt op onderlinge verschillen. 

Tegelijkertijd wordt door het partijbestuur het proces voor het nemen van maatregelen tegen leden die in de onderlinge discussie zich ontoelaatbaar hebben gedragen voortgezet. Dit is een proces wat zorgvuldig plaats moet vinden conform de binnen de partij en het verenigingsrecht geldende procedures.

Om te onderzoeken wat er ten grondslag heeft gelegen aan de huidige situatie en wat er nodig is om weer als zelfstandige afdeling te kunnen fungeren heeft het landelijk partijbestuur een "commissie van goede diensten" ingesteld en gevraagd om de afdeling te ondersteunen in dit proces. Deze commissie heeft onder andere als opdracht meegekregen om op korte termijn bestuursverkiezingen te organiseren (en als kandidatencommissie te fungeren) zodat de afdeling weer over een voltallig en goed functionerend bestuur kan beschikken. De commissie bestaat uit:

Merian Marijnissen, regiovertegenwoordiger Noord-Brabant West / Lid partijbestuur Theo Coskun, regiovertegenwoordiger Rijnmond & Drechtsteden / Lid partijbestuur Johan Kwisthout, mede-oprichter SP Breda / voormalig raadslid en voorzitter SP Breda

Samen komen we deze vervelende tijd weer te boven. Juist nu is een sterke SP hard nodig!

Partijbestuur SP

GroenLinks Breda is klaar met consumentenvuurwerk | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 07-01-2020 00:00

Wij willen zo snel mogelijk naar een totaalverbod op vuurwerk afgestoken door consumenten in heel Breda. Oók tijdens de jaarwisseling. Dat standpunt namen wij al in bij de bespreking van een notitie van de burgemeester op 12 december. De ontwikkelingen tijdens de afgelopen jaarwisseling in delen van Breda, en elders in het land, sterken ons in deze keuze. Wij willen toe naar een jaarwisseling die voor iederéén een feest is: gezond, veilig en beheersbaar. 

 

De manier waarop we nu oud en nieuw vieren, met vuurwerk afgestoken door mensen zelf op straat, is over zijn houdbaarheidsdatum heen. De geloofwaardigheid van de overheid raakt steeds verder in het gedrang door maar op dezelfde voet met vuurwerk voort te gaan. De lol van vuurwerk vergaat je, als je de feiten tot je door laat dringen:

Kruitdampen zijn ongezond en het vuurwerkafval vervuilend. De negatieve effecten op ons milieu en de gezondheid voor mens en dier zijn wetenschappelijk goed beschreven. 

De laatste dagen van het jaar lijken delen van de stad ineens een vrijplaats om te rellen met vuurwerk. 

In de oudejaarsnacht leidt het vuurwerk in handen van mensen met een kort lontje, of een slok op, of beide, steeds vaker tot ongelukken en onbeheersbare situaties.

De mensen van de brandweer, de ambulances en de politie die voor onze veiligheid moeten zorgen, worden belaagd.  

De aanbevelingen uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn overduidelijk. De Korpschef Landelijke Politie geeft aan dat hij niet langer voor de veiligheid van zijn mensen in kan staan. 

En voor het personeel van huisartsenposten en ziekenhuizen is de oudejaarsnacht ook al geen feest. De laatste jaren zijn er weer steeds meer slachtoffers door ongevallen met vuurwerk. Een groot deel daarvan betreft ook mensen die zelf niet afsteken, bijvoorbeeld bij oogletsels om de helft.

 

De jaarwisseling moet weer voor iederéén een feest zijn. Oók voor mensen die bang zijn voor vuurwerk. Oók voor de mensen die het nu op straat onveilig vinden. Oók voor de mensen die last krijgen van hun luchtwegen. Of die noodgedwongen binnen moeten blijven om hun huisdier te kalmeren. De vrijheid om als consument zelf vuurwerk af te steken, vormt voor steeds meer mensen juist een belemmering. Het beperkt mensen om van de jaarwisseling te genieten en anderen op straat te ontmoeten.  

 

GroenLinks vindt daarom dat we zeker niet kunnen doorgaan op de manier zoals nu. Vuurwerkvrije zones zijn misschien een eerste stap: maar wij geloven dan vooral in één grote vuurwerkvrije-zone voor de gehele gemeente. Wel zo duidelijk, dus beter te handhaven. 

 

Een andere mogelijkheid die gesuggereerd wordt, is het instellen van speciale zones waar juist wel vuurwerk afgestoken mag worden. Dat zou misschien wat kunnen helpen om de overlast elders terug te dringen. Maar je zal maar in zo'n zone wonen en juist niets met vuurwerk te maken willen hebben… Wij denken niet dat er in Breda veel gebieden te vinden zijn waar iedereen het ziet zitten om alle vuurwerk-afstekers uit de wijk op een kluitje voor hun deur te verwelkomen.

 

Wij willen meteen een grotere stap maken, naar een feestelijke, dus veilige jaarwisseling voor iedereen. Vuurwerk kan daar een onderdeel van zijn, maar dan aangestoken door professionals. Op één, of enkele centrale plekken in de stad. En als de landelijke overheid het laat liggen, wil GroenLinks dat Breda nu eindelijk vaart gaat maken. Heel Vlaanderen ging ons al voor! Als onze zuiderburen het kunnen, kan Breda het ook.

 

D66 Breda Mobiliteitsvisie

D66 D66 Breda 02-11-2019 14:50

Bijdrage van Patrick Smans, raadslid D66 Breda op mobiliteit

Voorzitter, de wethouder zei het vorige keer zelf al. Mobiliteit is enorm complex. Bij mijn voorbereiding kon ik dan ook maar niet bepalen waar ik mee zou beginnen. Misschien de in Rotterdam vorige week vastgestelde nieuwe Fietskoers 2025? Het laat zich raden welke keuze zij hebben gemaakt met als ondertitel ‘de fiets als hefboom in de mobiliteitstransitie’. Of de nieuwste modellen auto’s op waterstof, waarvan er 100.000 in stílstand net zoveel energie aan het net leveren als een kerncentrale? Een ding is zeker, als wij nú onze mobiliteit opnieuw konden inrichten, zouden we dat heel anders doen dan we in het verleden gedaan hebben.

Stelt u zich daarom even King’s Cross in Londen voor, een van de drukste knooppunten in de stad waar tientallen bus-, trein- en metrolijnen bij elkaar komen. Je zou dat alleen nu nooit meer op kunnen zetten, zo groots, zo dicht bij het centrum.

En dat brengt mij bij de bouwstenen en ik neem u mee langs 3 lijnen:

Onze ambitie Wat er wél in de bouwstenen staat En wat er wat D66 betreft ontbreekt

We hebben nu een kans, gezien de transformatie die voor ons ligt. De kans om over 10 of 30 jaar niet weer te denken, hadden we het maar anders gedaan toen. Wat D66 betreft stoppen we nu dan ook om de trends op mobiliteitsgebied te volgen, maar gaan we erop sturen, anders slibt Breda helemaal dicht.

In de vorige MobiliteitsAanpak lezen we al dat in 2030 tov 2007 het autogebruik gelijk moest blijven, het fietsgebruik met 60% moest groeien en het OV met maar liefst 160%. We zijn al ruim over de helft en waar staan we? Het autogebruik is flink toegenomen. Het aandeel fietsgebruik daalde de afgelopen jaren en het OV-gebruik neemt ín Breda een schamele 3% in. In de bouwstenen staat dat het onduidelijk is waarom het autobezit en –gebruik in Breda zo hoog is. Tegelijkertijd hebben we een overcapaciteit aan parkeerplaatsen met lage tarieven in het centrum en zijn de alternatieven gewoon nog ondermaats gefaciliteerd. Willen we als stad bereikbaar blijven in de toekomst, ook voor de auto, zullen we nu echt radicale keuzes moeten maken.

En die keuzes zijn voor D66:

Meer prioriteit voor langzaam verkeer, ofwel voorrang voor de fiets Slimme mobiliteit en Transferia 2.0, ofwel, in plaats van King’s Cross een Bredaas Kruis En nieuwe vormen van (collectief) (openbaar) vervoer, ook via water, ofwel een totale verleiding van echt goede alternatieven

Het is noodzaak hierop in te zetten. Om bereikbaar te blijven, vanwege de innovaties die op ons af komen, de veranderende demografische samenstelling en behoeftes, het klimaat, het binnenstedelijk ruimtegebrek en de geplande ontwikkelingen.

Over langzaam verkeer, 3 suggesties:

Maak fietspaden comfortabel, aantrekkelijk, veilig en slim. Ik heb genoeg voorbeelden van waar het beter kan, maar eigenlijk is het heel simpel; zorg ervoor dat er geen enkele belemmering is om de fiets te pakken, waar je in Breda ook vandaan komt. Met extra aandacht voor de veiligheid nabij scholen. Ten tweede; een gastvrij, bereikbaar en dus autoluwer centrum. Wij leggen daarbij de nadruk op aangepaste routering, meer fiets- en – uiteindelijk – minder autoparkeerplaatsen. Dat is beter voor de doorstroming, bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, voor bewoners en bezoekers. Niemand staat voor zijn plezier te wachten op de Markendaalseweg of de Prinsenkade, dat moet toch anno 2019 beter kunnen. En voor voetgangers en fietsers is het zelfs gewoon onveilig. Wat D66 betreft combineren we de transferia – en ik kom daar zo verder op terug – met:

Gedifferentieerde parkeertarieven Minder auto- en meer fietsparkeerplaatsen Aanpassen van de routering op en binnen de singels, zoals éénrichtingsverkeer en het ontnemen van de mogelijkheid om linksaf te slaan. Mensen zijn echt wel bereid een stukje om te rijden – of de bus of de fiets te pakken als dit betere alternatieven zijn, als daarmee de doorstroming verbetert! En voorzitter, laten we niet vergeten dat we een enorm vliegwiel aan het rollen hebben. Breda profileert zich als fietsstad in een fietsregio. Na jaren BinckBank Tour komt verdorie de Vuelta komend jaar naar Breda. Laten we dit dan ook aangrijpen om ook in de keuzes die we maken de fiets voorrang te geven.

Dan transferia 2.0 – mobiliteitshubs, in samenhang met Mobility as a Service en data, maar ook het OV. Ik noemde King’s Cross, het Bredase Kruis al. We zien het liefst meerdere hubs, zowel groot als klein. En zorg dan samen met de nieuwe busconcessie dat dit een echt alternatief wordt. Pas als je snel, frequent, goedkoop en comfortabel kunt reizen, is dit een echte verleiding.

En laten we wel wezen, zo’n hub schetst louter kansen. Zet er gewoon een waterstof tankstation bij. Roosendaal en Oosterhout krijgen er al één. Gratis parkeren in ruil voor stroom, ik noem maar wat. Maar ook deelfietsen, een fietsenmaker en food en non-food pickup-points zorgen ervoor dat we ook echt een brede toegevoegde waarde creëren.

Over andere trends en bouwstenen kan ik het volgende meegeven voorzitter;

CO2-neutrale mobiliteit; dit komt er niet alleen aan, het is pure noodzaak om te werken aan een gezondere leefomgeving en het terugdringen van CO2- en andere uitstoot, bijvoorbeeld met een milieuzone. Wat D66 betreft is dit al lang geen discussie meer in is het een onderlegger voor de keuzes die wij maken. Grenzeloze verbondenheid en routering autoverkeer: De hoofdinfrastructuur moet goed blijven, natuurlijk. Desalniettemin is steeds meer asfalt wat D66 betreft geen duurzame oplossing. Verleid liever tot het maken van andere vervoerskeuzes. Met een beter OV-systeem hóef je namelijk niet meer per se met de auto van de ene kant van de stad naar de andere. En als we het hebben over grenzeloze verbondenheid, laat Breda International Airport dan het eerste vliegveld in Nederland worden waar elektrische vliegtuigen landen en opstijgen en vanwaar we echt in 3 kwartier in Londen of Kopenhagen staan.

En dan voorzitter, datgene dat wat D66 betreft nog ontbreekt.

Ten eerste, vervoer over water, zowel voor goederen als personen. Van het station of een nieuwe mobiliteitshub per boot, hóp het centrum of het nieuwe Haveneiland in. En straks, als de Nieuwe Mark er ligt, zelfs hop on en hop off. Lijkt D66 prachtig.

Logistiek en zakelijke (stads)distributie gaat echter verder. Hoe ontwikkelt zich dit de komende 10-20 jaar? Kijk of u hier de input van de Logistics Community Brabant in kunt meenemen. Ten tweede: Smart mobility. Routering, slimme drempels, wegmarkering, slimme verlichting, grip op vervoersstromen, iVRI’s, privacy, apps… Wij zien hier graag een visie op met ambitie! Tot slot – en dit is wat lastiger – zien wij enerzijds graag concreet terug hoe we onze doelen gaan realiseren. Indien niet in de visie, dan in uitwerkingsprogramma’s. Anderzijds gaan de ontwikkelingen zo snel, daar wil je ook op in kunnen spelen, zonder gelijk een nieuwe visie te hoeven maken. Een zekere mate van flexibiliteit in de visie is daarom ook gewenst.

Voorzitter, ik ga afsluiten. Bereikbaarheid gaat over veel meer dan van A naar Breda. Hoe je ook reist, het moet voor iedereen toegankelijk, veilig en comfortabel zijn. Sterker nog, wat D66 betreft mag reizen een plezier worden, een moment om andere dingen te doen en te ontspannen.

Dus hop on, achter het stuur en kies voor de toekomst. Dank u.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.