Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

11 documenten

Werkgroep Bestaanszekerheid

SP SP Tilburg 09-03-2020 10:17

Als SP Tilburg zetten wij ons in op diverse terreinen zoals armoede, zorg, wonen en veiligheid.

Het huidige college heeft een nieuw beleid bestaanszekerheid voorgesteld waarbij het nieuwe beleid betaald gaat worden door het afschaffen van een aantal minima regelingen, dat vinden wij heel zorgwekkend. Vandaar dat wij besloten hebben tot het oprichten van een werkgroep Bestaanszekerheid, waarbij wij met inwoners, professionals, zorgverleners en direct betrokkenen in gesprek gaan over de armoede in Tilburg.

Tilburg is een stad waarbij veel huishoudens leven van een bijstandsuitkering of zelfs onder die grens. De SP maakt zich hier zorgen over. Armoede wordt vaak doorgegeven van generatie op generatie, het betekent onder andere een minder gezond leven, minder kansen op een goede opleiding, slechtere levensverwachting en sociale isolatie.

Zo werd het aantal aanvragen voor voedselhulp bij de Voedselbank hoger, maar het aantal afwijzingen voor bijzondere bijstand ook. Na de invoering van de Participatiewet zijn alle vormen van bijzondere bijstand en financiële zorg aan banden gelegd.

Het is dus tijd dat wij voor deze toenemende armoede, en afnemende bestaanszekerheid in actie komen.

De werkgroep Bestaanszekerheid gaat met dit onderwerp aan de slag en kijkt waar kunnen we zichtbare acties op touw zetten en wat kunnen we zelf als ideeën inbrengen voor een betere bestaanszekerheid Wilt u daaraan bijdragen als inwoner, professional, hulpverlener of direct- betrokkene? Meld u zich aan via sphulpdienst@sptilburg.nl . De werkgroep zal voor het eerst bijeenkomen op 11 maart 2020, 19:00 aan de Piushaven 29 te Tilburg.

Bespreking Nota Bestaanszekerheid

PvdA PvdA Tilburg 30-09-2019 21:25

De Commissie Armoede van de Tilburgse gemeenteraad heeft de nota Bestaanszekerheid behandeld. Voor de PvdA natuurlijk een ongelofelijk belangrijk thema! Lees hier de inbreng van Yusuf:

Koopkracht Tilburgerse minima verder onder druk

De stofwolken van Prinsjesdag zijn opgetrokken. Het gaat goed met Nederland en Minister president Rutte wil dat mensen ook gaan voelen dat het beter gaat. De koopkrachtplaatjes vlogen afgelopen week in het rond. 2,1% hier en 4 procent daar. Maar wat lezen we in de kantlijn bij het NIBUD. De maatregelen die het kabinet neemt om de koopkracht te verbeteren, hebben weinig tot geen invloed op de portemonnee van mensen met een (bijstands)uitkering. Een alleenstaande in de bijstand heeft volgend jaar slechts 14 euro per maand meer te besteden dan nu.

Wat kunnen we als gemeenten doen om de situatie van de kwetsbaren te verbeteren? We zijn blij om te lezen dat het college inzet om maatwerk te bieden. Mensen hebben hulp nodig om door het Ingewikkelde stelsel van toeslagen geloodst te worden. Ook dat u kijkt naar gezondheid en participatie, de zogenaamde integrale benadering, stemt ons tevreden. Net zoals de continuering van het schuldenoffensief. U wilt inzetten op preventie en vroegsignaleren en wil de overdraagbaarheid van armoede, van ouder op kind, aanpakken. De PvdA vind u aan uw zijde om deze ambities na te streven.

Tegelijkertijd zien we in de nota zeer pijnlijke maatregelen staan. In de meerjarenbegroting vraagt u ons een bezuiniging van drie miljoen te steunen. Een bezuiniging die grotendeels ten koste gaat van de inkomensondersteunende maatregelen. Hetgeen mensen direct in de portomonnee raakt. U verlaagt de inkomensdrempel van de meedoenregeling en de collectieve ziektekostenverzekering minima. Minder minima kunnen daar gebruik van maken. Het meest pijnlijk vinden we dat u 6,5 ton snijdt in de bijdrage ziektenkosteverzekering en de individuele inkomenstoeslag. De toeslag voor mensen die 5 jaar of langer in de bijstand zitten en geen enkele reserves hebben. Samen goed voor een bedrag van 220 euro op jaarbasis. Wat blijft er over van de koopkrachtplaatje van onze aller kwetsbaarste Tilburgers? Ja, Die kachelt achteruit.

Het onderzoeksrapport van Pantheia is op dit punt toch heel duidelijk. Ze concludeert het volgende: “Beperk inkomensondersteunende maatregelen niet: Regelingen als Meedoen en CZM brengen weliswaar hoge uitgaven met zich mee, maar betekenen veel voor de gebruikers. Beperking van de regelingen zal in een aantal gevallen juist leiden tot meer problemen en hogere kosten, bijvoorbeeld doordat mensen te laat medische hulp inschakelen om kosten te vermijden.” Of zo valt later te lezen via schuldhulpverlening een beroep moeten doen op duurdere ondersteuning. Toch zet u vanaf 2021 het mes erin. Waarom wijkt u af van het advies? Kunt u me vertellen hoeveel Tilburgers u verwacht die zorg gaan mijden en wat de kosten hiervan zijn?

Het tempo waarop u mensen gaat bereiken, u wilt er 750 bedienen, baart ons tevens zorgen. Maatwerk en de integrale gedachte zoals gezegd prima, maar op 18.000 minima huishoudens, wilt u dus 4% van de minima bereiken. De andere 96% merkt niets van maatwerk, alleen van de korting die uw college hen oplegt. Weet u wie het meest gebruikt maakt van de individuele inkomenstoeslag? Gehuwden met kind(eren) van 4-11 jaar en alleenstaande ouders met kind(eren) van 12-17 jaar.

Dan over uw ambitie om geld te besparen aan de voorkant. Wij zijn benieuwd hoe dat gaat doen. U wilt met sportverenigingen in gesprek. Met organisaties van vrijwilligers zonder winstoogmerk. Die vaak al elk dubbeltje drie keer omdraaien. In de sportnota lezen we er niets over. Legt u de rekening niet op de verkeerde plek?

Ook stelt u energie coaches aan en gaat u op pad. U heeft het niet over de bekostiging van de maatregelen. Kunnen we er van op aan dat u de woningcorporaties op hun wettelijke verantwoordelijkheid wijst om energiebesparende maatregelen te treffen? Dat lijkt ons zinvoller dan mensen zonder geld te adviseren om geld uit te geven aan maatregelen.

De PvdA ziet dat er mbt armoedebestrijding een kentering nodig is om de status quo te doorbreken. Regelingen afbouwen is wat ons bespreekbaar als we maar daadwerkelijk resultaten zien. Wel in die volgorde. We laten niemand los. De PvdA wil derhalve voorstellen meer tijd te nemen om de omslag te maken. Dit voorstel heet bestaanszekerheid maar gaat 96% van de minima huishoudens op de korte termijn meer financiële onzekerheid bieden. Wie wordt daar nou gezonder en gelukkiger van?

De nota wordt op 21 oktober in de gemeenteraad behandeld en is hier na te lezen: https://tilburg.notubiz.nl/document/7967290/1

 

Het bericht Bespreking Nota Bestaanszekerheid verscheen eerst op PvdA Tilburg.

GroenLinks kijkt vooruit naar 2020 | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 13-06-2019 00:00

De gemeenteraad van Tilburg kijkt met de Perspectiefnota vandaag vooruit naar het komende jaar. Hoe gaat de gemeente in 2020 bijdragen aan het geluk en de gezondheid van Tilburgers? De ambities voor komend jaar zijn hoog. En dat moet ook, want we hebben flinke opgaven voor ons liggen. Dit is de inbreng van GroenLinks. 

 

Zoals bijna alle gemeenten hebben we tekorten in het sociaal domein, waardoor goede zorg onder druk komt. Met het bestuursakkoord is een gedurfde keuze gemaakt. Niet bezuinigen, maar eerst kijken hoe de zorg beter kan. We complimenteren het college met het introduceren van hefbomen. Hiermee zet Tilburg mensen boven regels. Slimmer organiseren voor meer kwaliteit en impact, en daardoor zelfs kosten besparen. Een knap staaltje omdenken dat veel vraagt van de organisatie. We waarderen dan ook alle inspanning en zien het resultaat met vertrouwen tegemoet!

Goede ondersteuning is belangrijk, maar liever wil je voorkomen dat dit nodig is. Voor de omslag naar preventie is het nodig de sociale basis te verstevigen. Denk daarbij aan de vele initiatieven vanuit inwoners, wijkcentra, jongerenwerk en andere partners die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten en elkaar helpen. We dienen daarom twee moties in, waarmee we vragen om een lange termijn strategie voor het versterken van de sociale basis, en duurzame ondersteuning  voor initiatieven die hieraan bijdragen. 

Ook vinden we dat in een inclusieve stad een Lokale Inclusie Agenda niet mag ontbreken, met als uitgangspunt dat iedereen in Tilburg onbeperkt en volwaardig mee moet kunnen doen. De toegankelijkheid van openbare gebouwen moet vanzelfsprekend zijn. Samen met ONS Tilburg en D66 dienen we dan ook een motie in. Wat ons betreft echt een onderwerp om een inhaalslag te maken.

We zijn blij dat het College ook in deze perspectiefnota het belang van mondiale bewustwording en de sustainable development goals onderschrijft. De huidige kadernota loopt in 2020 af. Voor de evaluatie van deze kadernota en het vervolg geven we graag enkele aandachtspunten mee in een motie.

Verder kijken we uit naar het nieuwe bestaanszekerheidbeleid. GroenLinks vraagt het college ook oog te hebben voor het thema energiearmoede, omdat ook de huishoudens met de laagste inkomens moeten kunnen profiteren van comfortabele, energiezuinige huizen en een lage energierekening.

We willen het college complimenteren met de koers  voor een klimaatneutrale en klimaatbestendige gemeente. We zijn blij dat we hier als GroenLinks een bijdrage aan leveren met groeiende aandacht voor circulaire economie, energie en klimaat.  Met een klimaatfonds van ruim 20 miljoen euro kunnen we forse stappen zetten. Hiervoor zijn wel concrete plannen nodig. We vragen het college: maak hier haast mee!

GroenLinks vindt dat de versterking van biodiversiteit niet mag ontbreken, gezien de wereldwijde achteruitgang en het belang van een vitale (en gezonde) natuur voor een klimaatbestendige stad. We dienen daarom een motie in om biodiversiteit te koppelen aan de klimaatdoelen. 

We maken ons zorgen over de toekomst van het warmtenet.  We horen dat er ideeën zijn het warmtenet uit te breiden met zo’n 16.000 woningen. Tegelijkertijd horen we dat de kansen voor geothermie steeds verder uit beeld raken. Daar komt bij dat de Amercentrale voor de helft draait op houtsnippers. Op papier duurzaam, in de praktijk levert dit niet minder maar méér CO2 uitstoot op. We vragen het college nadrukkelijk: informeren jullie de raad op tijd, voordat definitieve keuzes worden gemaakt over de toekomst van het warmtenet?

Dan over afval: Tilburgers scheiden hun afval best wel goed. Maar de meeste mensen ervaren op dit moment nog niet dat hun afval een grondstof is (en daarmee waardevol is). Een systeem van belonen kan daarbij helpen. Daarom roepen we het College met een motie op om te starten met een experiment om Tilburgers te belonen voor het scheiden van afval. 

We lezen dat het college snel aan de slag wil met Wijkevoort. Tot nu toe loopt het proces zorgvuldig en we hechten eraan dat die zorgvuldigheid ook naar de toekomst toe overeind blijft. We benadrukken: de ontwikkeling van Wijkevoort moet gebeuren binnen wet- en regelgeving (waar op dit moment veel onzekerheden over zijn) en met oog voor de belangen van omwonenden.  

Verder komt er nieuw evenementenbeleid aan. Daarover willen we opmerken dat we in het bestuursakoord hebben afgesproken dat we gaan kijken hoe kwetsbare locaties zoals het Leijpark kunnen ontlasten. GroenLinks hoopt aandacht voor het beschermen van groen in het evenementenbeleid terug te vinden.  

Tot slot, is het mooi om te zien dat er meer aandacht komt voor een gezonde leefomgeving. Voor een openbare ruimte die uitnodigt tot sporten, bewegen en ontmoeten. We kijken uit naar de visie Positieve gezondheid. Verder zijn we blij dat de gemeente werkt aan meer lopen en fietsen, parkeren op afstand, verkeersveiligheid en schoner vervoer. Want ook dat leidt tot een fijner verblijfsklimaat in de stad. En dat geldt natuurlijk ook voor de culturele en creatieve sector, de makers: heel belangrijke aanjagers voor een bruisende stad. 

Voorzitter, GroenLinks is blij dat de centrale waarden gezondheid en geluk in deze Perspectiefnota ook een centrale plek hebben, al vragen die nog wel verdere uitwerking. We kijken uit naar de vertaling hiervan in de begroting 2020. Want een gezond en gelukkig Tilburg, daar doen we het voor!

 

Fractievoorzitter Maarten van Asten ...

VVD VVD CDA Tilburg 13-05-2019 07:19

Fractievoorzitter Maarten van Asten heeft zich met succes ingezet voor het noemen van brutobedragen bij bijstandsuitkeringen op de gemeente website. Een succes waar andere gemeentes nu ook naar gaan kijken.👇 https://tilburg.vvd.nl/nieuws/35273/gemeente-tilburg-eerste-die-brutobedragen-bij-bijstandsuitkering-noemt

Sollicitatieplicht 60 plussers Tilburg opheffen!

PvdA PvdA Tilburg 06-05-2019 16:04

Voor 60-plussers in de bijstand moet in Tilburg het vijfmaal per week verplicht solliciteren worden afgeschaft. Dat stelt de fractie van de PvdA in Tilburg.

De partij dient op 1 mei, de Dag van de Arbeid een initiatiefvoorstel in bij het college, waarin het college van B en W opgeroepen wordt de gemeentelijke regelingen aan te passen. Het college heeft daar wettelijk de bevoegdheid voor en kan zelf bepalen hoe een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering er uit moet zien. De partij noemt het solliciteren van 60 plussers in de bijstand een ‘nutteloze en demotiverende bezigheid’.

Het is vreselijk om als 60-plusser na een WW-periode in de bijstand te belanden. In deze WW-periode heb je dan al tientallen sollicitaties achter de rug. Immers, als werkloze met een WW-uitkering ben je verplicht viermaal per maand te solliciteren.

Maar…

Eenmaal in de armen van Werk en Inkomen in Tilburg gaat die plicht naar eens per werkdag: elke dag – 5 dagen in de week – moet een, meestal nutteloze, brief de deur uit. Tilburg eist dus van de bijstandsgerechtigde 60-plusser vijf sollicitaties per week!

Tegen deze regeling spreekt een groot aantal argumenten:

Iemand die na de vruchteloze pogingen in de WW, soms zijn er meer dan 100 verplichte sollicitatiebrieven verstuurd, ineens vijfmaal per week moet gaan bedelen om werk gaat op onzinnige vacatures reageren, in de hoop zijn uitkering te behouden. Als 60-plusser maakt een werkloze na een periode zonder baan weinig kans op een nieuwe werkkring. Recent grootschalig onderzoek onder 600 P&O-hoofden laat zien dat meer dan de helft van hen 60-plussers niet eens oproepen na een sollicitatie. Weglaten van de leeftijd in een cv is voor hen ook zinloos, want dan wordt iemand niet benaderd wegens het ‘verzwijgen’ van informatie. Het is onlogisch dat een werkloze 60-plusser na eerst viermaal per maand ineens 5 keer per week moet gaan zoeken naar werk dat er blijkbaar voor hem of haar niet is. Nergens staat in de wet aangegeven dat een gemeente, zoals in Tilburg, zijn bijstandsgerechtigden vijfmaal per week moet laten reflecteren op vacatures, zolang de gemeente en de werklozen maar voldoen aan de verplichtingen die staan aangegeven in de Participatiewet. Het is de bevoegdheid van een wethouder en de raad invulling te geven aan die participatiewet. Formeel hoeft er geen raadsbesluit over te worden genomen. Rotterdam, Enschede en Amsterdam bewijzen bijvoorbeeld dat het anders kan. Mensen in de bijstand van 60 jaar en ouder, die al langere tijd zonder werk zitten, en mensen die om wat voor reden dan ook een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt zijn deels aangemerkt als ‘kansloos’. Daar worden maatwerk-oplossingen voor getroffen. Het ‘etiket’ heeft, hoewel categorale uitsluiting op basis van leeftijd niet mag, deze groep ontslagen van de plicht te solliciteren en biedt andere de ruimte te zoeken naar een betrekking die past bij hun ambities.

Een aantal oudere Tilburgse werklozen heeft in het verleden gepoogd via de rechter een vrijstelling van de sollicitatieplicht te krijgen. In drie gevallen, allen cliënten van het Advocatencollectief, ging het om de uitvoering van de participatiewet door de gemeente Tilburg. In alle gevallen heeft de rechter geoordeeld dat de sollicitatieplicht moest worden nagekomen, omdat de gemeente nu eenmaal de wet aan haar zijde heeft.

De wijze waarop de participatiewet wordt uitgevoerd is een zaak van de gemeenteraad en daarmee een (gemeente)politiek verhaal. De bijstand is een gezinsuitkering. Vanaf het moment dat de werkloze man/vrouw die gemeentelijke uitkering ontvangt, is het ‘huishouden’ verplicht naar werk te (blijven) zoeken. Kortom, als een van de (economische) partners na een WW-uitkering in de bijstand belandt, zal ook de andere partner een sollicitatieplicht opgelegd krijgen. Indien die partner een klein eigen inkomen heeft, wordt die in mindering gebracht op de uitkering. Stel dat de partner al 40 jaar het huishouden draaiende houdt, dan is hij of zij ook niet vrij van de verplichting vijfmaal per week een poging te doen werk te verkrijgen.

Komt iemand die verplicht vijfmaal per week een brief de deur uit doet eerder aan een baan dan iemand in de WW of iemand die de vrije hand krijgt? De uitstroom cijfers van de gemeente geven dat niet aan.

 In de overzichten worden 55-plussers op dezelfde hoop gegooid als 60 plussers. Deze laten een uitstroom zien, maar als we dieper in de materie duiken blijkt die uitstroom zich vooral voor te doen bij uitkeringsgerechtigden jonger dan 60 jaar, veelal mensen die aan een parttime baan zijn geholpen. In totaal ‘bespaarde’ Tilburg volgens de meest recente cijfers over de participatiewet in een jaar tijd 131 uitkeringen, ofwel een schamele 1,7 procent op het totale budget.

Daar moeten heel wat inspanningen aan te pas komen. Bij de gemeente Tilburg krijgt een bijstandsgerechtigde te maken met een handvol ambtenaren die hem beoordelen en begeleiden, al dan niet naar nieuw werk. Er zijn rechtmatigheidsambtenaren, intakers, doelmatigheidsambtenaren, case-managers, sollicitatietrainers enzovoort.

Veel 60-plussers ervaren de stress door al die bemoeienissen als fnuikend voor hun plezier in het leven, dat zonder werk en in de bijstand vaak toch al geen pretje is. Buiten dat het meestal zinloos is om op een vacature te reageren, is het ook pijnlijk en vernederend om steeds maar weer te worden afgewezen, en meestal ook nog om dezelfde reden: u past niet in het functieprofiel. Van de honderd afwijzingen die de fractie van de PvdA mocht inzien waren er 86 met ongeveer deze strekking. Na de afwijzingen volgen dan ook nog eens de meestal denigrerende gesprekken met de doelmatigheidsambtenaar of de trajectbegeleider. Geen enkel bedrijf neemt een sollicitatie van een 62-jarige serieus als deze man of vrouw in de bijstand zit. Vrijwel iedere werkgever gaat er van uit dat hij of zij die brief alleen maar schrijft om niet gekort te worden.

Mantelzorg

Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan is – naast Rotterdam en Enschede – de methode in Amsterdam waar de gemeente met succes de sollicitatieplicht voor uitkeringsgerechtigden heeft weten te schrappen, met en zonder tegenprestaties. De druk vanuit Den Haag om die wel te eisen heeft Amsterdam kunnen weerstaan door het individualiseringsbeginsel strikt te hanteren, met als gevolg dat er de laatste jaren meer dan ooit door die bijzondere groep uitkeringsgerechtigden vrijwilligerswerk is verricht.

Eenmaal los van de druk iets te moeten doen, zoals vijfmaal per week een nutteloze brief schrijven, zijn mensen eerder bereid iets voor de gemeenschap te doen, zo lijkt het. Een bijkomend argument dus: veel bijstandsgerechtigden die geen druk meer ervaren, zetten zich extra in voor de gemeenschap via vrijwilligerswerk en nemen mantelzorgtaken op.

Wel of niet een verplichte tegenprestatie verlangen voor het   ontvangen van een bijstandsuitkering is wettelijk geregeldzodanig dat het de beleidsvrijheid is van de gemeente zelf. Dat geldt ook voor in welke vorm dat gebeurt en voor wie de verplichting geldt: solliciteren of niet, tot welke leeftijd en op welke functies. Nogmaals: iemand die al 40 jaar thuis het huishouden bestiert, moet die nog naar een uitzendbureau om daar te vragen of hij of zij in een distributieloods order-picker kan worden?

Als de gemeente het individualiseringsbeginsel als uitgangspunt neemt, kan er maatwerk volgen. Nu geldt in Tilburg: je krijgt een bijstandsuitkering, dus je moet solliciteren en beschikbaar zijn voor een baan. Zo is de wet.

Het kan echter anders:

In de wet staat dat voor een bijstandsuitkering een tegenprestatie geleverd moet worden, Tilburg bepaalt dat die tegenprestatie voor deze gezinsuitkering is dat beide partners moeten voldoen aan de uitgangspunten: beschikbaar zijn voor werk en elke werkdag ‘op zoek gaan’ naar werk. Ook al zijn ze 60 jaar en ouder. Die regel moet in onze ogen worden aangepast voor mensen van 60 jaar en ouder, die kansloos zijn op de reguliere arbeidsmarkt. De gemeente Tilburg heeft de vrijheid om, gehoor gevend aan de bepalingen uit de participatiewet, bij het toekennen van een bijstandsuitkering vast te leggen dat de uitkeringsgerechtigde weliswaar een plicht heeft om te zoeken naar passend werk, maar daarvan wordt vrijgesteld omdat…..

Dat ‘omdat’ kan individueel worden ingevuld.

Wij vragen daarom:

Het college van B en W de opdracht te geven de sollicitatieplicht van 60-plussers in de bijstand tegen het licht te houden en naar de voorbeelden uit Rotterdam, Enschede en Amsterdam te zoeken naar een regeling die meer recht doet aan de huidige situatie op de arbeidsmarkt en de individuele situatie van de Tilburgse uitkeringsgerechtigden.

Het bericht Sollicitatieplicht 60 plussers Tilburg opheffen! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Debat raad Chroom6-regeling

SP SP Tilburg 21-02-2019 21:11

Op maandag 18 februari werd door de Gemeenteraad Tilburg de compensatie-regeling behandeld voor de mensen die hebben gewerkt bij het tROM project.  Deze 800 mensen zijn tussen 2004 en 2012 mogelijk in aanraking gekomen met Chroom6. Waarbij in de hele keten fouten zijn gemaakt en de Gemeente en de NS duidelijk medeverantwoordelijk zijn. 

Een belangrijk punt voor de SP in het debat was de vraag: “Waarom is er een verschil in smartengeld voor de schuurder aan de treinen en de schoonmaker die in dezelfde hal met chroom6 in aanraking is gekomen? Helma Oostelbos, fractievoorzitter van de SP: “Als de wethouder al niet kan uitleggen waarom dat verschil er is, hoe kunnen de slachtoffers het dan begrijpen?” Daarom diende de SP een motie om dit verschil door experts te laten uitleggen in een informatie-bijeenkomst aan zowel raad als slachtoffers. De SP vind  het voorstel van het college op zich een goede regeling, maar vind tegelijkertijd de reactie van het college op de door ons gevraagde kleine aanpassingen teleurstellend.

Eerste termijn Helma Oostelbos  “Verschrikkelijk wat hier is gebeurd. We hebben 800 mensen laten werken met gevaarlijke stoffen zonder de noodzakelijke bescherming. NS wist het en de gemeente Tilburg had het moeten weten als projectleider.

Hier is sprake van een win-win-verlies situatie. Win voor de NS die goedkoop treinen op kon laten knappen voor het museum. Win voor de gemeente die middels dit “handhavings” traject minder mensen in de bijstand had. Maar verlies voor degene die daar hebben gewerkt zowel tROM deelnemers als medewerkers. Zij zijn de dupe.

Daarnaast hebben deze mensen 2,5 jaar moeten wachten op de uitslag van het onderzoek nadat bekend was geworden dat zij met gevaarlijke stoffen in aanraking waren gekomen, dat veroorzaakte veel leed, stress en verdriet. Vanuit de gemeente wordt er nu sorry gezegd waarbij ik ervan overtuigd ben dat het een welgemeend sorry is, maar het is geen gratis sorry. Er zijn goede voornemens en de gemeente komt concreet met een regeling, waar wij het hier vandaag over hebben. In een later vervolgdebat gaan we het hebben over de politieke verantwoordelijkheid van de gemeente, hoe kon zoiets gebeuren, waarom duurde het zo lang voordat er helderheid kwam en hoe kunnen we het in de toekomst voorkomen.

De regeling bestaat uit vier onderdelen: Het eerste onderdeel de tegemoetkoming tROM project een bedrag van € 7.000,00 aan smartengeld. Een bedrag waarvan je je kunt afvragen hoe is het tot stand gekomen. In de regeling wordt vermeld waar deze tegemoetkoming voor is o.a. voor angst en vrees die men al had en die men nog heeft, daarnaast is het ook een bedrag voor materiële schade zoals eigen risico, reiskosten en kosten juridisch bijstand, maar ook onder punt e genoemd verlies arbeidsvermogen. Zou de wethouder daar eens meer uitleg over willen geven, wat er verstaan wordt onder verlies arbeidsvermogen. Is dit bedrag hoog genoeg als al deze zaken daar onderdeel van uitmaken? Daar kun je iets van vinden.

Voor de SP is het belangrijk dat het bedrag die € 7.000,00 zo snel mogelijk wordt uitgekeerd minder dan € 7.000,00 wordt het toch niet dus graag morgen meteen overmaken. De namen, adresgegevens en bank gegevens zijn bekend, want er zijn al eerder bedragen uitgekeerd. Waarom wachten tot er eerst een commissie is aangesteld. Het is nl. niet “gewoon” € 7.000,00 euro het is vooral als het zichtbaar is op jouw bankrekening, een erkenning voor de slachtoffers. Er is mij leed en verdriet aangedaan en mss ook wel een verschrikkelijke ziekte, ik heb niets fout gedaan, de NS en de gemeente Tilburg hebben mij dit aangedaan.

Het tweede deel van de regeling is een immateriële schadevergoeding die alleen van toepassing is als je een van de ziektes hebt die voorkomen op de lijst in bijlage 2 zoals kanker , eczeem of chronische longziekten. Opvallend daarbij is dat de mensen de deelnemers en de medewerkers van het project zijn ingedeeld in categorie A, B of C naar gelang het risico dat zij hebben gelopen, zo staat in de regeling. Echter zoals ik in de motie heb aangegeven het gaat er niet om op welke plek je werkte of welk werk je deed. Het gaat om de mens. Niet de locatie is belangrijk, maar hoe reageert jouw lichaam op chroom 6. Word je ziek bij een kleine hoeveelheid chroom 6 of is het bij jou net anders en word je ziek van een forse hoeveelheid chroom 6. Dus wat ons betreft kan er geen onderscheid zijn tussen iemand die de hele dag schuurt of de schoonmaker die het stof opveegt of iemand die op de administratie zit en regelmatig de hal inloopt. Laat het RIVM en eventuele andere deskundigen nu eens goed toelichten waarom deze categorie indeling op deze manier is opgezet.

Onze tweede motie gaat over asbest. Is er nu wel of niet gewerkt aan treinen met asbest. De rapporten sluiten het niet uit. De slachtoffers zeggen dat er in de eerste anderhalf jaar aan treinen is gewerkt die asbest bevatten. Er zijn ook enkele stukken in het dossier die dat ondersteunen,

Wat we moeten voorkomen is dat mensen een juridische lijdensweg tegemoet. Zij moeten het gevoel hebben er is iets fout gaan maar nu wordt er voor mij gezorgd als zij zelfs na 30 jaar nog ziek worden van de asbest waar zij mogelijk mee in contact zijn geweest. Vandaar onze motie voeg de asbestregeling toe aan de regeling zoals we die vandaag bespreken en breng in beeld de beperkte groep mensen die hier mogelijk mee te maken hebben gehad. Want zowel voor asbest als voor chroom 6 geldt de enige veilige blootstelling is NUL.

Onderdeel drie van de regeling het deskundigenpanel waarbij zowel deelnemers als medewerkers een beroep kunnen doen op het aansprakelijkheidsrecht. Het is heel belangrijk dat dit een uitgebreid panel is met een goede medische vertegenwoordiging, maar ook met mensen die schade -technisch goed onderlegd zijn. Het zou goed zijn om eens te kijken naar de commissie bij de RKkerk die daar de schadeafhandelingen behandeld. Tot slot onderdeel 4 een onafhankelijke commissie, een steunpunt waar mensen terecht kunnen met individuele vragen.

Samenvattend: 1. Er is erkenning en een sorry met gevolgen 2. We willen voor mensen een juridische lijdensweg voorkomen 3. Als zich nu problemen voordoen, kom praten en we vinden een oplossing

We weten wie er gewerkt hebben en de bankgegevens zijn bekend dus maak maar vast over die € 7.000,00. Dan kunnen we nog steeds praten over de hoogte daarvan en daarnaast hopen we dat de meeste mensen niet ziek worden.

Daarnaast hebben we twee moties ingediend Een verzoek tot een hoorzitting waarbij o.a. het RIVM de indeling in de A,B, C categorie toelicht.

Een verzoek om ik beeld te brengen welke mensen in de eerste anderhalf tot twee jaar mogelijk aan treinen hebben gewerkt met asbest zodat deze mensen mochten ze een aan asbest gerelateerd ziekte ontwikkelen een beroep kunnen doen op de landelijke asbestregeling.

Vragen: 1. Wat is onderdeel e van de tegemoetkoming verlies arbeidsvermogen? 2. Er wordt gezegd dat bedragen netto uitgekeerd worden. Kan de wethouder ook toezeggen dat de bedragen niet meetellen bij het bepalen van de huur- en zorgtoeslag. 3. Zijn in de reservering van de 5 miljoen ook de kosten van het onafhankelijk deskundigenpanel meegenomen en het maatwerk mbt derving arbeidsinkomsten voor mensen die ziek zijn of overleden?”

Grote verliezers bij Chroom 6-drama

PvdA PvdA Tilburg 21-02-2019 12:33

Wat hebben we voor een vertoning meegemaakt, maandagavond in het Willem II-stadion, vroeg ik me ’s nachts al af. In de zaal zaten vele tientallen slachtoffers en hun geliefden, die wilden zien en horen hoe de Tilburgse gemeenteraad om zou gaan met het Chroom 6-drama.

Mensen die gedwongen te werk zijn gesteld in de hallen van de NS, die tussen 2004 en 2012 voor het verkrijgen van een wettelijke bijstandsuitkering door de gemeente Tilburg gedwongen met giftige stoffen hebben gewerkt.

Wij pleitten, samen met de LST, SP en Groep Jansen voor een barmhartige benadering: iedereen 7000 euro schadeloosstelling netto, en zo snel mogelijk uit te keren en daarnaast voor iedereen van hoog tot laag als men ziek wordt een zelfde extra schadebedrag daar bovenop.

Of men nu manager is geweest, arbeider die de treinen heeft geschuurd of schoonmaakster die de stoffige hal vol giftige deeltjes moest poetsen. Het college voorstel deelt groepen echter op in A, B en C tarieven, waarbij de schoonmaaksters in C vallen en veel minder dan die 40.000 euro zullen ontvangen.

Samen met de drie andere fracties hebben we tot het uiterste gepoogd de coalitie te laten bewegen, hen er van te overtuigen dat niet de aard van het werk in de regeling doorslaggevend moest zijn, maar de aard van de ziekte. Immers, kanker is niet erger als je een hoge functie bekleedt, en minder pijnlijk als je een bezem hebt moeten hanteren om bijstand van de gemeente Tilburg te mogen ontvangen. Ziek is ziek, gelijke monniken, gelijke kappen.

Een kleine aanpassing van de regeling voor de 800 Chroom6 slachtoffers die ziek worden, zijn geworden of de nabestaanden van reeds overleden uitkeringsgerechtigden strandde in de kruideniersmentaliteit van het stadsbestuur.

Mijn conclusies: 1. Deze coalitie en dit college lukt het niet vol overgave te kiezen voor de getroffen mensen. 2. De coalitiepartijen durven niet zelfstandig hun afweging te maken als volksvertegenwoordigers. Laat staan dat ze op inhoud hun stellingname verdedigen.

We kregen geen antwoord of reactie op onze argumenten. Sterker nog, niet eenmaal is gereageerd op ons amendement, dat we met de drie andere partijen hebben ingediend om de A, B, C-regeling te wijzigen. De coalitie verschuilt zich achter de indeling die het college aangereikt kreeg van het RIVM, met een landelijke oekaze als voorbeeld. Het feit dat geen enkele partij ons tijdens de schorsingen heeft opgezocht is kwalijk en tekenend voor het gebrek aan leiderschap en gebrek aan ruimte die er was om mee te bewegen met het minderheidsstandpunt. Deze houding zagen we eerder bij het coalitieakkoord, begroting, het Wereldpodium, de te kleine een overkapping op de Heuvel en Vredelust. Het moet niet gaan over oppositie tegenover coalitie, maar om de beste keuzes voor de stad vanuit de gehele volksvertegenwoordiging. De coalitie is afgelopen maandag opnieuw voorbijgegaan aan de essentie van democratie. En dat in een dossier waarin wij als stadsbestuur mede aansprakelijk zijn en mensen de dood in hebben gejaagd en chronische ziek hebben gemaakt.

We zien twee  grote verliezers die avond: de slachtoffers in de zaal, die na de beantwoording en de reacties van de coalitiepartijen soms huilend de zaal verlieten. En als tweede de coalitiepartijen en dit stadsbestuur.

De slachtoffers van het Chroom6 drama gaan nu naar de rechter, hun advocaten slijpen de messen en zij willen ondermeer de rechtsongelijkheid aan gaan vechten.

Voor een paar centen aan uitkeringen meer, een gelijke verdeling naar gelang van ziektebeeld, had dat allemaal niet nodig geweest en hadden we te boek gestaan als een barmhartig stadsbestuur dat na sorry zeggen ook in staat is geweest een groot gebaar te maken. De kruideniersmentaliteit geldt kennelijk enkel voor mensen en niet voor de stenen van de binnenstad.

Gezond en Gelukkig, zoals hun bestuursakkoord luidt, geldt enkel dus voor de bevoorrechte burgers van deze stad. Impact en evidence based sociaal werken alleen als het de coalitie goed uitkomt. Geen fijn vooruitzicht, niet bepaald een happy end. Een ongemakkelijke conclusie bij een ongemakkelijk debat.

Naschrift: De PvdA heeft uiteindelijk wel ingestemd met de regeling iedereen een uitkering te verlenen. Wij kunnen het immers niet over ons hart verkrijgen de slachtoffers met lege handen te laten staan.

Het bericht Grote verliezers bij Chroom 6-drama verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Geef het sociaal meldpunt een eerlijke kans!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Tilburg 08-01-2019 07:55

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/geef-het-sociaal-meldpunt-een-eerlijke-kans/Inwoners van Tilburg moeten snel en makkelijk terecht kunnen met vragen, onduidelijkheden en ervaringen over het sociale systeem in de stad.

Nu is onvoldoende duidelijk voor Tilburgers die vastlopen in het gemeentelijke systeem waar zij hun klachten kunnen deponeren en hoe ze verder worden geholpen.

De PvdA Tilburg heeft daarom al in november 2017 een motie ingediend voor de instelling van een sociaal meldpunt. Bij zo’n onafhankelijk meldpunt moeten meldingen en klachten van mensen over hun hulp- en zorgvragen in het sociaal domein worden behandeld. De motie kende zijn oorsprong in de wens van de Sociale Raad Tilburg (SRT), een netwerk van 11 vrijwilligers die de gemeente Tilburg gevraagd en ongevraagd advies geven over sociale zaken. Volgens de SRT is er in de stad dringend behoefte aan een dergelijke voorziening. Het college nam de motie over en zou snel een voorstel presenteren.

Maar wat gebeurt er nu?

Na diverse gesprekken tussen SRT en het college geeft dit bestuur van GroenLinks, CDA, D66 en VVD aan op 18 december jl geen trek te hebben in een meldpunt. De bal wordt wederom bij de gemeenteraad gelegd. Dat doet volgens de oppositiepartijen geen recht aan de positie, inzet en betrokkenheid van de vrijwilligers van de Sociale Raad Tilburg.

Wij waren hier al bang voor. Immers, het onderwerp ‘sociaal meldpunt’ stond niet in het bestuursakkoord vermeld. Nu is dit belangrijke onderwerp, essentieel voor het welzijn van vele Tilburgers, ‘vogelvrij’ verklaard. Toch zijn nog niet alle kansen verkeken.

De oppositiefracties willen daartoe de collega’s van GroenLinks oproepen om vooral wel in te stemmen met het oprichten van het meldpunt. De vraag is immers hoe lang die fractie zich nog laat beknotten en hoe lang de achterban van GroenLinks het nog blijft slikken dat de sociale agenda ondergeschikt wordt gemaakt aan grote investeringen, budgetoverschrijdingen en opnieuw een enorme uitgave op het gebied van autoverkeer.

GroenLinks is aan zet om op het sociale terrein nu mede met de oppositie het verschil te maken. Met GroenLinks, PvdA, LST, SP en 50Plus is er namelijk een ruime meerderheid voor het meldpunt. De andere coalitiepartijen hebben zoals de afgelopen maanden gebruikelijk reeds hun steun voor het college uitgesproken.

Het sociaal meldpunt is voor de zwaksten in onze samenleving en daarmee voor de PvdA, LST, SP en 50Plus van groot belang. Deze burgers verdienen onze volle aandacht. Laat hen ook delen in het gezond en gelukkig zijn!

Yusuf Celik                  PvdA Tilburg

Hans Smolders           LST

Helma Oostelbos       SP

Henk van Tilborg       50plus

Het bericht Geef het sociaal meldpunt een eerlijke kans! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Platform Sociale Zekerheid

PvdA PvdA Tilburg 25-10-2018 18:33

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/platform-sociale-zekerheid/Deze week naar het Platform Sociale Zekerheid geweest bij de Zusters van Liefde in Tilburg. Informatie gehad over Doe Mee (meedoen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt), het armoedebeleid, bijzondere bijstand medische kosten en jongeren aan het werk in Tilburg. Tevens op bezoek geweest bij Sterk Huis in Goirle om te luisteren naar verhalen van vrouwen die (ex) cliënt zijn en te maken hebben gehad met geweld in hun relatie. Dat was een zeer emotionele bijeenkomst. Fijn dat er zoveel organisaties en mensen in de stad en in de regio zijn die mensen willen en kunnen helpen. Als raadslid probeer ik dit goed te volgen en bij problemen oplossingen aan het college voor te leggen.

Het bericht Platform Sociale Zekerheid verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Uit de schulden komen wanneer je niet goed kunt lezen | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 22-08-2018 00:00

GroenLinks droomt van een Tilburg waar mensen niet langer onder schulden lijden. Op dit moment leren mensen met schulden in hun hulptraject vaak hoe ze goed met geld kunnen omgaan. Om hun problemen duurzaam op te lossen, lijkt het ons belangrijk om ook oog te hebben voor eventuele taal- en digitale problemen. Raadslid Liesje Carlier wil graag van het College van B&W weten hoe het met schulden en laaggeletterheid in Tilburg staat.  

De helft van de mensen met problematische schulden kan slecht lezen. Dat lieten onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Stichting Lezen en Schrijven in april 2018 zien.* De helft! Dat is erg veel. Veel mensen met schulden begrijpen brieven van instanties niet of nauwelijks.

GroenLinks droomt van een Tilburg waar mensen niet langer onder schulden lijden. Op dit moment leren mensen met schulden in hun hulptraject vaak hoe ze goed met geld kunnen omgaan. Om hun problemen duurzaam op te lossen, lijkt het ons belangrijk om ook oog te hebben voor eventuele taal- en digitale problemen.

Maar schulden brengen ook veel stress met zich mee. Daardoor voelt iemand niet altijd de ruimte in zijn hoofd om nieuwe dingen te leren.** Het lijkt ons goed om daar rekening mee te houden in het persoonlijke traject van iemand met schulden. Alles op zijn tijd.

Kent het college het onderzoek van de RUG en Stichting Lezen en Schrijven? Herkent het college dit probleem?

Vindt het college, net als wij, dat goed kunnen lezen en digitale vaardigheden noodzakelijk zijn om Tilburgers voor altijd uit de schulden te helpen?

Zijn het beleid en de aanpak van schulden en laaggeletterdheid/digibetisme op dit moment met elkaar verbonden? Is er samenwerking tussen die twee beleidsdomeinen? Op welke manier?

Wil het college met professionals en partners (zoals volwassenonderwijs en Bibliotheek MB) uit beide beleidsdomeinen om tafel gaan om te onderzoeken in hoeverre deze beter met elkaar verbonden kunnen worden? Zo ja, wanneer, in welke vorm en met wie? Kan het college ons hierover op de hoogte blijven houden? Zo nee, waarom niet?

Welke cursussen kunnen mensen in de schuldhulpverlening op dit moment volgen?

Houden professionals uit beide beleidsdomeinen rekening met de mentale ruimte die mensen met schulden al dan niet voelen om te leren? In hoeverre zullen / kunnen ze daar in de toekomst rekening mee houden?

Is er in Tilburg op grote schaal aandacht voor laaggeletterdheid bij de communicatie vanuit verschillende instanties waar kwetsbare mensen mee te maken krijgen? Speelt de gemeente daar een rol in? Zo ja, welke? Zo nee, in hoeverre zou ze een rol kunnen spelen

Namens de GroenLinks fractie, Liesje Carlier

Bronnen: * NOS-artikel Gormah kon niet lezen en kreeg zo een schuld van 50.000 euro ** ​Boek: “Schaarste” van Mullainathan & Shafir (2013) en Nibud artikel.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.