Nieuws van ChristenUnie over D66 inzichtelijk

3 documenten

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

ChristenUnie ChristenUnie D66 Nederland 14-03-2019 12:25

Door Eppo Bruins op 14 maart 2019 12:41

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

De luchthavens in Eindhoven en Rotterdam willen graag groeien, maar de ChristenUnie pleit ervoor een time-out te nemen. Eerst moeten we met elkaar in gesprek in hoeverre groei van de luchtvaart nog past bij onze toekomst. In de regio’s is op dit moment geen draagvlak voor groei. Bewoners ervaren milieu- en geluidsoverlast en vragen om een pas op de plaats. Dat willen we ze geven.

Er spelen op dit moment op diverse plekken in het land discussies over luchtvaart en luchthavens. Voor de ChristenUnie is belangrijk dat bij al die discussies de mens centraal staat. Groei van de luchtvaart is geen natuurwet. De ChristenUnie wil een luchtvaart die dienstbaar is aan de samenleving. Vanuit dat uitgangspunt kijken we naar de plannen rond Schiphol en Lelystad, maar ook naar de groeiplannen van deze regionale luchthavens. Juist omdat het risico is dat we al die discussies los voeren, willen we een brede visie op de luchtvaart in Nederland voordat we keuzes maken over groei.

Omwonenden centraal

Dat omwonenden steeds ernstigere hinder ondervinden van de luchthaven in Eindhoven, blijkt uit recent onderzoek van de GGD. De zorgen over gezondheidsklachten door luchtverontreiniging zijn toegenomen. Om even wat cijfers te schetsen: 49 procent van de direct omwonenden maakt zich ernstig zorgen over zijn gezondheid als gevolg van het geluid. Zo'n 15 procent van de bewoners van tien gemeenten in de regio ervaart ernstige geluidhinder, aldus de enquête. In 2012 was dat aandeel bijna de helft minder. In de zone direct rond Eindhoven Airport ligt een kwart van de bewoners ook geregeld wakker van de herrie.

In 2020 bereikt de luchthaven in Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten, wat neerkomt op 43.000 per jaar. Rotterdam The Hague Airport telt er net iets meer, namelijk jaarlijks zo’n 50.000.

Beide luchthavens hadden vorig jaar, in 2018, te maken met een groei van zo’n 9 of 10 procent gegroeid met het aantal reizigers. Dat is heel fors terwijl de economische winst beperkt is.

Brede steun

Omwonenden moeten centraal komen te staan, is de visie van de ChristenUnie. De groei van de luchtvaart gaat momenteel veel te snel. We leven in een tijd waarin we meer grip op de luchtvaartsector willen krijgen. Daar past het bij om nu eerst na te denken en een pauze in te lassen. Begin deze week deden we dit pleidooi samen met onze coalitie-collega’s van D66 en het is mooi om te zien dat er brede steun is in de Tweede Kamer voor ons standpunt. In de toekomst moeten vliegtuigen schoner en stiller worden. Groei gaat, wat de ChristenUnie betreft, vanaf nu altijd gepaard met minder geluid en minder uitstoot.

ChristenUnie uit, samen met andere Zwolse raadsfracties, zorgen over vliegroutes Lelystad Airport en doet verbetervoorstellen aan Minister

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA PvdA Zwolle 02-11-2017 12:43

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1136215/597681/airport-lelystadVandaag heeft Gerdien Rots een zienswijze ingediend over de vliegroutes voor Lelystad Airport. Zij deed dat mede namens de fracties van PvdA, VVD, D66, CDA en Fractie Cetin. In de zienswijze uit Rots haar zorgen over de mogelijke geluidsoverlast voor Zwolse inwoners. “Het is onbestaanbaar dat er foutieve berekeningen zijn gemaakt die de geluidsoverlast milder doen voorkomen. We roepen de minister daarom op om een nieuwe milieueffectrapportage op te stellen, zodat de besluiten over de voorlopige vliegroutes straks worden genomen op basis van juiste gegevens. Uitgangspunt bij de besluitvorming moet zijn dat overlast voor inwoners zoveel mogelijk wordt voorkomen.”

Rots vindt het belangrijk om de zorgen van Zwollenaren serieus te nemen en onder de aandacht van de Minister te brengen. Daarom nam zij het initiatief om samen met andere raadsfracties een zienswijze in te dienen. “Hoe meer zienswijzen er straks op het bureau van de Minister liggen, hoe beter” aldus Rots. In de zienswijze zijn niet alleen de zorgen geuit, ook draagt Rots verbetervoorstellen aan. De vorige staatssecretaris heeft oorspronkelijk toegezegd dat er alleen bij hoge uitzondering lager zal worden gevlogen dan 6000 voet (1800 meter). Maar in de huidige voorstellen zullen, bij oostenwind, inkomende vliegtuigen op 3000 voet (900 meter) vliegen omdat ze dan kruisen met vertrekkende vliegtuigen.

In de zienswijze roept Rots samen met de andere raadsfracties op om een zodanige planning te realiseren dat kruising van inkomende en uitgaande vliegtuigen zoveel mogelijk wordt voorkomen. Op die manier kan de Minister de toezegging nakomen dat vliegtuigen alleen bij hoge uitzondering lager dan 6000 voet mogen vliegen. Ook vindt Rots met de andere raadsfracties dat Oost-Nederland voorrang moet krijgen bij de versnelde herindeling van het luchtruim, zodat vliegtuigen na het vaststellen van de definitieve vliegroutes hoger kunnen vliegen. De ChristenUnie heeft zich vanaf het begin, ook bij monde van fractielid Jolien Elshof, hard gemaakt voor proefvluchten. “We vinden het belangrijk dat onze Zwolse inwoners goed worden geïnformeerd en betrokken bij de besluitvorming. Daarom willen we dat er proefvluchten komen, zodat inwoners een reëel beeld krijgen van de toekomstige situatie.”

Zie de bijlage voor de zienswijze.

Brief aan de onderhandelende ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Zwolle 02-10-2017 17:35

Brief aan de onderhandelende partijen, VVD, D66, CDA en ChristenUnie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.