Nieuws van PvdA inzichtelijk

125 documenten

Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief

PvdA PvdA Overijssel 09-09-2020 11:10

Het openbaar vervoer komt weer op gang, maar de buurtbus staat nog aan de kant. In kleine bussen is het moeilijker om chauffeurs te beschermen tegen corona. Maar inwoners moeten daarvoor niet de prijs betalen. Door het uitvallen van de buurtbus komt op sommige plekken al sinds maart geen openbaar vervoer meer. De provincie denkt dat in november de buurtbussen weer veilig de weg op kan. Dat duurt te lang. Wij willen dat er tot die tijd een alternatief arrangement wordt georganiseerd zodat mensen toch naar de stad, school of supermarkt kunnen.

Buurtbussen zijn krapper en worden vaak gereden door oudere vrijwilligers. Zij lopen extra risico op besmetting met het coronavirus. Daarom is TNO opdracht gegeven aanvullend onderzoek te doen naar benodigde extra maatregelen voor natuurlijke ventilatie. Dat onderzoek is begin oktober afgerond.

“Natuurlijk is het goed dat we veel aandacht hebben voor de veiligheid,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Maar er is een groep inwoners die straks een half jaar zonder openbaar vervoer heeft gezeten. Het is een kleine groep, maar juist een groep die geen alternatief heeft. Wij vinden dat het aan de overheid is om ervoor te zorgen dat dat alternatief er wel komt, en liefst zo snel mogelijk.”

Het bericht Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA Roermond wil duidelijkheid over stand van zaken aanpak centrum Swalmen

PvdA PvdA Roermond 31-08-2020 13:04

De Partij van de Arbeid Roermond heeft een Wob-verzoek ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen rond het centrum Swalmen. Lynn Rulkens, voorzitter van de PvdA Roermond: “Het is nog geen twee, maar wel vijf voor twaalf voor het centrum van Swalmen. Voor de sociale samenhang, het behoud van ondernemers en banen, maar ook voor de identiteit van Swalmen is een compact en levendig centrum ongelofelijk belangijk. Momenteel is het voor ons, maar ook voor veel inwoners van Swalmen onduidelijk welke acties en investeringen de gemeente Roermond heeft gedaan om de problemen in het centrum aan te pakken. Met dit Wob-verzoek willen we inzicht krijgen in wat er de afgelopen tijd is gedaan voor Swalmen.” 

 

Ron Piepers, Swalmenaar en tevens voorzitter van de Jonge Socialisten in Limburg: “Het centrum van Swalmen heeft een enorm potentieel. Op dit moment wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van die potentie. Juist ons centrum moet een kloppend hart zijn voor de Zjwamer gemeenschap.” Piepers doelt hiermee op het gebrek aan plannen voor het centrum, waar o.a. de Brugstraat steeds leger raakt en op het Marktplein verschillende gebouwen leegstaan. 

 

Verschillende media hebben bericht over de aan- en vervolgens ook weer verkoop van panden door de mysterieuze firma Baidu Europe. De PvdA Roermond vindt het onverkoopbaar richting inwoners van Swalmen dat er onduidelijkheid blijft bestaan over de plannen van de gemeente. De gemeente moet duidelijkheid geven, maar ook in actie komen.” Ron Piepers: “We vragen de gemeente wat ze hebben gedaan en wat hun plan is. Het antwoord op leegstand komt niet uit zichzelf, daarom moeten we zelf als gemeenschap, samen met de gemeente, komen met een echte oplossing voor Swalmen.” 

Het bericht PvdA Roermond wil duidelijkheid over stand van zaken aanpak centrum Swalmen verscheen eerst op PvdA Roermond.

Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.”

PvdA PvdA ChristenUnie Gelderland 09-08-2020 10:08

Wie valsspeelt krijgt straf, maar het algemeen belang mag er niet aan ten onder gaan.

Na een lange periode van wikken en wegen hebben de Gedeputeerde Staten van Flevoland, Overijssel en Gelderland gezamenlijk besloten tot het definitief intrekken van de concessie IJssel-Vecht die vervoersbedrijf Keolis vorig jaar gegund was. Deze zou 13 december ingaan voor de komende tien jaar. De concessie is ingetrokken omdat, naar achteraf bleek, bewust beloftes zijn gemaakt door Keolis die zij niet waar kunnen maken. Dit via zogenaamde sideletters met leveranciers van bussen en batterijen.

Tijdens de Statenvergadering van 8 juli heeft de PvdA al aangegeven het voorgenomen besluit van de Gedeputeerde Staten te steunen: vals spel moet altijd afgestraft worden. Het gaat hier over een concessie voor 10 jaar waar een bedrag van 900 miljoen euro aan gekoppeld is. Deze miljoenen zij afkomstig uit publieke middelen. Vervoersbedrijven mogen, ook bij aanbestedingen in de toekomst, niet de indruk krijgen dat ze door te liegen meer kans maken op het krijgen van concessies.

Echter maakten we ons toen al ernstige zorgen over de impact die deze keuze zou hebben op de uitvoering van de dienstregeling, maar bovenal over het personeel van Keolis. De vervoerder had tijdens de aanbesteding vorig jaar namelijk veruit het beste bod als het ging om werkgelegenheid, de hoeveelheid vervoersbewegingen en ook erg belangrijk: duurzaamheid. Mocht een andere vervoerder de concessie over moeten nemen dan zal de kwaliteit voor reiziger en werknemer stukken lager zijn. Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Om deze reden ben ik dan ook, samen met collega-Statenlid Freek Rebel van de ChristenUnie, zo snel als mogelijk was op werkbezoek gegaan naar de chauffeurshub in Apeldoorn waar we met de regiomanager van Keolis, vakbonden en chauffeurs over de problemen in gesprek gingen. De zorgen die we hebben uitgesproken in de Statenvergadering hoorden we daar overduidelijk terug. Twee vrouwen die ik in die kantine sprak zeiden het erg treffend: “Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”. Dat kwam binnen en maakte me meer nog meer vastberaden: wij zullen ons als PvdA voor deze werknemers blijven inzetten.

“Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”

Nu het stof is neergedaald, en de gevolgen van de beslissing door Gedeputeerde Staten helder zijn uitgelegd in een Statenbrief, maken we op dat de gedeputeerde onze zorgen heeft gehoord. Keolis zal zoals het nu lijkt de zogenaamde noodconcessie vervullen de komende twee jaar, terwijl een nieuwe aanbestedingsronde in de maak is. Dit zorgt voor stabiliteit voor reizigers en personeel. Of Keolis over twee jaar mee mag dingen naar de concessie hangt af van hoe goed ze hun integriteit in ere herstellen. Wat ons betreft begint dat met het vervullen van de noodconcessie en vooral: mét de 260 extra banen die ze in hun bod hadden staan. We zullen dat als PvdA nauw in de gaten blijven houden.

De casus Keolis geeft te vragen: is het bij het aanbesteden van dergelijke gigaprojecten wel verstandig om het vervoer aan enkele oligopolisten over te laten? Is er wel sprake van eerlijke concurrentie? Zijn de bedrijven eigenlijk niet too big to fail? Dat lijkt ons een zaak om landelijk op te pakken. Voor nu lijkt het er in elk geval op dat de bussen in de regio IJssel-Vecht blijven rijden en dat chauffeurs en ander personeel hun geliefde baan kunnen behouden. Zo werken we eraan dat iedere Gelderlander zeker kan zijn van een eerlijke toekomst.

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/over-keolis-wie-valsspeelt-krijgt-straf/

Jan Daenen op werkbezoek bij Keolis in Apeldoorn. Foto: Freek Rebel.

 

Het bericht Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs

PvdA PvdA Overijssel 09-07-2020 06:30

Keolis verliest de gunning van het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zijn voornemens de concessie in te trekken. Keolis heeft gefraudeerd bij de aanbesteding. De juiste beslissing, vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter: “dit is een principekwestie. Valsspelen bij een aanbesteding mag niet lonen. We maken dus nu een pas op de plaats. Maar dat betekent ook dat we nu snel stappen moeten gaan zetten om snel duidelijkheid te scheppen voor de reizigers en voor de medewerkers van het bedrijf.”

“Wat er ook gebeurt, onze inwoners moeten gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. Het belang van de reizigers staat voorop. En ook de buschauffeurs verdienen duidelijkheid over de toekomst van hun werk. Het geknoei bij de aanbesteding is het gesprek van de dag in menige chauffeurskantine. Die vrouwen en mannen op de werkvloer moeten niet het slachtoffer worden van gerommel in directiekamers.”

Noodconcessie

Het intrekken van de concessie betekent dat Keolis niet kan gaan rijden. Toch moeten er vanaf december bussen op de weg zijn. De provincie wil er via een noodconcessie voor zorgen dat er straks ‘gewoon’ vervoer is. Voor de duur van de noodconcessie zal volgens de huidige dienstregeling worden gereden. In de tussentijd wil de provincie opnieuw om tafel met de andere twee partijen die in de race waren om de gunning. Dit moet leiden tot een duurzame en blijvende oplossing die uiterlijk eind 2022 van start gaat.

Het bericht Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis

PvdA PvdA Overijssel 19-06-2020 08:57

Overijssel neemt extra maatregelen voor de aanpak van de coronacrisis. Op korte termijn treft de provincie noodmaatregelen voor het openbaar vervoer en de culturele sector. Daarnaast worden ondernemers en instellingen geholpen om deze lastige periode door te komen door te werken aan digitalisering en andere slimme oplossingen.

Fractievoorzitter Annemieke Wissink: “Wij zijn enorm blij met de extra inzet van de provincie. Onze cultuur en ons openbaar vervoer verbinden mensen, elk op hun eigen manier. Het is belangrijk daar extra oog voor te hebben en er extra in te investeren, nu in deze tijd van afstand houden maar juist ook voor straks, zodat we samen sterk uit de crisis komen.”

Noodmaatregelen culturele sector en openbaar vervoer

Voor cultuur en het openbaar vervoer stelt Overijssel voor om 3,4 miljoen euro extra uit de spaarpotjes van de provincie te halen. De culturele infrastructuur in Overijssel is van groot belang en is hard geraakt de afgelopen maanden. Zeker tot eind dit jaar heeft de sector nog fors nadeel door alle maatregelen in het kader van de 1,5 meter afstand.

Ook het openbaar vervoer is hard getroffen door de coronacrisis. De dienstregeling was de afgelopen periode voor de helft geschrapt met daarbij een heel laag aantal reizigers. Vanaf juni rijdt het openbaar vervoer weer op volle kracht, maar ligt het percentage reizigers nog steeds laag. Voor de provincie is de inschatting dat alleen al in 2020 zo’n 11 miljoen aan reizigersopbrengsten uit het openbaar worden misgelopen. Dit bedrag kan de komende jaren nog oplopen. De provincie overlegt met het rijk over financiële compensatie. 

Overbrugging naar herstel

Daarbovenop stelt de provincie voor om nog eens 3,3 miljoen euro beschikbaar voor verschillende overbruggingsmaatregelen. De maatregelen moeten ondernemers en instellingen helpen om de komende periode, waarin de 1,5 meter leidend is, door te komen. Voor de vrijetijdssector betekent dit bijvoorbeeld het digitaliseren van routes en meten van drukte. Op het gebied van mobiliteit stimuleert de provincie inwoners om meer gebruik te maken van fiets en taxi’s of deelauto’s. Vanuit de verschillende ‘taskforces’ op het gebied van cultuur en (vrijetijds)economie zullen de komende tijd nog meer voorstellen volgen, daarvoor is een flexibel budget van € 2 miljoen beschikbaar.

Op woensdag 1 juli vergaderen Provinciale Staten over het voorstel. In het najaar komt het college met een voorstel voor maatregelen die gericht zijn op het herstel.

Het bericht Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis

PvdA PvdA Overijssel 03-06-2020 15:38

Gerommel rond het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. Vervoersbedrijf Keolis heeft mogelijk gefraudeerd bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de IJssel- en Vechtstreek. Onderzoeksplatform Follow the Money onthulde dat eind mei.

Keolis won vorig jaar een concessie met een waarde van 900 miljoen euro voor het openbaar busvervoer in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland. Maar de vervoerder zou in het geheim verboden afspraken hebben gemaakt met de Chinese busbouwer BYD. Keolis heeft inmiddels een aantal medewerkers ontslagen en zegt aangifte tegen hen te doen.

De affaire leidt tot politieke vragen. Wat is er precies gebeurd, en wat zijn de gevolgen voor Keolis en voor de concessie? Daarover zullen we de komende weken duidelijkheid moeten krijgen. De provincie onderzoekt op dit moment de juridische gevolgen.

Voor de PvdA is het op dit moment vooral zaak dat de bussen blijven rijden. De nieuwe concessie gaat in het nieuwe jaar in. Wat er ook gebeurt met de concessie, onze inwoners moeten ook na 31 december gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. En ook de buschauffeurs verdienen snel duidelijkheid over de toekomst van hun werk. De problemen van Keolis mogen niet de problemen worden van de reiziger of de chauffeur. En de provincie heeft ons beloofd alles op alles te zetten om daarvoor te zorgen.

Het bericht Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

OV visie PvdA Zeeland

PvdA PvdA Tholen 20-04-2020 08:24

In 2011 heeft de PvdA Zeeland een visie gemaakt op het vervoer in Zeeland. In 2020 hebben we deze visie geüpdatet. Aan onze uitgangspunten is niets veranderd, maar nieuwe tijden vragen om een vernieuwde blik op het vervoer. Gratis openbaar vervoer, samenwerking tussen gemeenten en provincie en Smart Mobility zijn toevoegingen. We updaten deze visie ook als leidraad voor de nieuwe concessie(s) in 2024.

Zeeuwse OV visie

Het bericht OV visie PvdA Zeeland verscheen eerst op PvdA Tholen.

Zeeuwse OV-visie PvdA

PvdA PvdA Zeeland 14-04-2020 15:00

In 2011 heeft de PvdA Zeeland een visie gemaakt op het vervoer in Zeeland. In 2020 hebben we deze visie geüpdatet. Aan onze uitgangspunten is niets veranderd, maar nieuwe tijden vragen om een vernieuwde blik op het vervoer. Gratis openbaar vervoer, samenwerking tussen gemeenten en provincie en Smart Mobility zijn toevoegingen. We updaten deze visie ook als leidraad voor de nieuwe concessie(s) in 2024.

Samengevat stelt de PvdA Zeeland:

Demografische transitie noopt tot toekomst bestendig beleid ten aanzien van het Zeeuwse openbaar vervoer. Bereikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid moeten hand in hand gaan. Gratis openbaar vervoer is nodig om reizigers actief uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. Het hoofdnet moet gestroomlijnd worden met een daaraan gekoppeld fijnmaziger vraagafhankelijk vervoerssysteem aangestuurd vanuit een door de overheid geëxploiteerde centrale. Gemeenten en provincies moeten één openbaar vervoer aanbieden in heel Zeeland. De provincie komt in 2024 tot één Zeeuwse concessie voor het busvervoer en het fietsvoetveer tussen Breskens en Vlissingen. Een samenhangend totaalpakket van hoge kwaliteit. Directe verbindingen tussen de Zeeuwse steden, de grote onderwijsinstellingen en ziekenhuizen zijn verzekerd. Smart Mobility krijgt ruim baan. Inwoners worden ondersteund bij initiatieven en de provincie promoot proeven met Smart Mobility.

OV-visie PvdA Zeeland 2020

Het bericht Zeeuwse OV-visie PvdA verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst”

PvdA PvdA Amsterdam 10-04-2020 09:29

Amsterdam bevindt zich net als grote delen van de wereld in een ongekende gezondheidscrisis. En zoals we nu al zien zal het ook een grote sociale en economische impact hebben. Het is een moment waarbij het werkelijk alle hens aan dek is. Met zeer veel respect kijk ik dan ook naar al die Amsterdammers die opstaan om er juist op dit moment voor elkaar te zijn.

Voor mij wil het bijzondere toeval dat deze crisis ook samenvalt met mijn terugkomst na het einde van mijn zwangerschapsverlof. Ondanks de heftigheid waar we ons voor gesteld zien, wilde ik een moment nemen om alle PvdA’ers en andere Amsterdammers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter. Hartverwarmend, waarvoor veel dank!

“Ik wil alle PvdA’ers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter.”

Veel mensen hebben me de afgelopen weken gevraagd hoe is het is om juist op dit moment terug te komen. Natuurlijk is dat in eerste instantie onwerkelijk. Veel meer dan dat echter, is het nu essentieel om de juiste keuzes te maken voor onze stad en er te staan nu het er zo op aankomt. Daar wil ik mij als wethouder van Amsterdam maximaal voor inzetten.

Dat begint met kijken wat nu nodig is. Op mijn eigen terrein is dat bijvoorbeeld het aanbieden van een stadsbrede parkeervergunning voor eerstelijns zorgmedewerkers. Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zij overal snel ter plekke kunnen zijn. Of het verruimen van de venstertijden voor het efficiënt bevoorraden van supermarkten en apotheken. Ook kijken we naar sectoren die onevenredig hard getroffen worden. De taxibranche bijvoorbeeld, waarvan het zeer terecht is dat zij nu ook aanspraak kunnen maken op de landelijke regeling voor getroffen sectoren.

“Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zorgverleners overal snel ter plekke kunnen zijn.”

Een andere sector die zeer hard getroffen wordt is het openbaar vervoer. Het aantal reizigers is op het moment nog 150.000 per dag, terwijl dat er normaal haast een miljoen zijn. Dat zorgt enorme financiële verliezen die door de gemeente zelfstandig niet op te lossen zijn. Ik ben wekelijks met de minister in gesprek om te kijken hoe we met deze situatie om gaan. Eind april hopen Rijk, decentrale overheden en vervoerders samen met een samenhangend pakket aan maatregelen te komen.

Ook wil ik stilstaan bij iets waar ik erg van geschrokken ben. Dat zijn mensen die zich ernstig misdragen in het openbaar vervoer door bijvoorbeeld buschauffeurs in het gezicht te spugen of verbaal te intimideren. Dat gedrag is volstrekt onacceptabel. Het is dan ook zeer terecht dat dit zwaar bestraft wordt, want dit kan niet. Terwijl juist deze crisis nog eens het grote belang van openbaar vervoer onderstreept, alleen al om mensen in vitale beroepen naar hun werk te brengen.

“De huidige misdragingen in het openbaar vervoer zijn volstrekt onacceptabel.”

Naast kijken wat er nu nodig is, moeten we ons ook meteen buigen over hoe we hier als stad samen uitkomen. Het college kijkt daarom ook intensief naar wat nodig is in de herstelfase. Ook is het van groot belang dat het beleid en bijvoorbeeld (infra) projecten waar mogelijk doorgaan zodat we als stad niet helemaal stil komen te staan en we letterlijk blijven bouwen aan de toekomst. Daarmee kan de gemeente ook zelf een impuls blijven geven aan de lokale economie en werkgelegenheid.

Ik ben dan ook zeer onder de indruk van alle creativiteit die ik op het moment in de stad zie, juist om waar mogelijk de stad Amsterdam door te laten draaien. Wat is het bijzonder zo veel mensen te zien die helpen. Ook PvdA-leden bijvoorbeeld, die elkaar opbellen om te kijken of ze wat voor elkaar kunnen betekenen. Die saamhorigheid maakt Amsterdam heel bijzonder. Een stad om zeer trots op te zijn. Dat was voor deze crisis zo, dat is tijdens deze crisis zo en zal zeker weten ook na deze crisis zo zijn.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar!

Sharon Dijksma

“Blijf gezond en let een beetje op elkaar!”

Het bericht Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.