Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

4 documenten

In de media – Trapezium als Nieuwe Locatie Stadhuis

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 20-06-2019 11:50

Het Trapezium komt als beste uit de bus als nieuwe locatie voor het Amersfoortse stadhuis. © Saskia Berdenis van Berlekom

Grote kans op Trapezium als locatie nieuwe stadhuis Amersfoort

POLLDe kans is groot dat het Amersfoortse stadhuis in 2024 verhuist naar de Trapezium-locatie tegenover het Eemplein, bij rotonde De Nieuwe Poort. Kosten: 75 miljoen.Leo de Vries 20-06-19, 06:30 Laatste update: 07:53

Het Trapezium komt als beste uit de bus in een variantenstudie die de gemeente Amersfoort heeft laten uitvoeren en waarvan de resultaten gisteren bekend werden. Nieuwbouw van het stadhuis op deze plek kan betrekkelijk snel en is niet duurder dan de andere onderzochte opties. Bovendien zou de verkeersdrukte op de rotonde De Nieuwe Poort meevallen.

De uitkomst is verrassend, omdat het college van burgemeester en wethouders tot nog toe vast leek te houden aan de oude rechtbanklocatie tegenover het station. Dat gebouw is al in bezit van de gemeente en zou plek moeten maken voor nieuwe hoogbouw met daarin de kamers van ambtenaren en bestuurders, de raadszaal en fractiekamers en de balies van publiekszaken.

Maar het nieuwste onderzoek laat zien dat er qua vormgeving en inrichting betrekkelijk weinig ‘bewegingsruimte’ is op deze krappe locatie aan het Stationsplein, terwijl de vertragingen bij de bouw op de loer liggen: de bewoners van het direct eraan grenzende Bergkwartier (een beschermd stadsgezicht) verzetten zich tegen een nieuw stadhuis op deze plek. Slepende juridische procedures zijn daardoor niet ondenkbeeldig. Ook de verkeerssituatie op deze plek is nogal complex.

Een derde nieuwbouwvariant, op het meest oostelijke deel van de Wagenwerkplaats, scoort evenmin erg hoog. Het nieuwe stadhuis zou hier tegen de kantoorgebouwen van NS aan het Mondriaanplein gebouwd moeten worden, maar daardoor valt het tegelijk in het niet bij deze kantoorkolossen. De zichtbaarheid en vindbaarheid van het stadhuis zou wel eens problematisch kunnen worden.

Dat kan opgelost worden door de bouw van een nieuwe traverse over het spoor richting  het Stationsplein én door een bijzondere, in het oog springende architectuur. Zo zou het stadhuis zichzelf wel zichtbaar kunnen maken in zijn omgeving, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Bovendien is de grond op deze plek nog vervuild door de voormalige vetgasfabriek in deze omgeving.

Amersfoort liet ook twee varianten doorrekenen die uitgaan van de huidige locatie op het Stadhuisplein. Een daarvan zou een sobere en doelmatige renovatie behelzen en een andere een meer duurzame en energieneutrale oplossing zonder aardgas. Die opties blijken in de praktijk bijna net zo duur als nieuwbouw op een andere plek, vooral door de hogere onderhoudskosten die blijven kleven aan zo’n opgelapt gebouw.

Bovendien is het op de huidige plek nauwelijks mogelijk de ruimtes voor de verschillende gebruikers efficiënter onder te brengen, iets wat bij nieuwbouw optimaal kan gebeuren. Misschien wel het grootste probleem bij renovatie van het huidige stadhuis is de vraag waar alle diensten, mensen en afdelingen moeten worden ondergebracht tijdens de jaren durende verbouwing. Bovendien bleek onlangs dat er veel meer asbest in het stadhuis is verwerkt dan tot nu toe werd aangenomen.

De Trapeziumlocatie ligt centraal in het gebied rond het Eemplein, dat door het stadsbestuur graag wordt gezien als het tweede stadshart van Amersfoort. De eigenaar van de locatie, de Amersfoortse bouwer en ontwikkelaar Heilijgers, wil de grond al jaren verkopen of bebouwen maar kwam daar nooit toe door de aanhoudende crisis op de kantorenmarkt. Heilijgers kwam jaren geleden al met een eigen plan voor een stadhuis op deze plek.

Mocht de gemeenteraad op 2 juli haar voorkeur uitspreken voor de Trapezium-locatie, dan zou er betrekkelijk snel begonnen kunnen worden met de bouw. Het college wil graag dat er naast een stadhuis bijvoorbeeld ook woningen op deze plek komen; de opbrengsten daarvan kunnen de kosten helpen drukken. Daarnaast zou de verblijfsfunctie in het gebied verbeterd moeten worden, bijvoorbeeld door een plein.

De nieuwbouw gaat volgens de laatste ramingen ongeveer 75 miljoen euro kosten, maar op voorhand wordt niet uitgesloten dat deze kosten de komende jaren nog verder zullen stijgen. Amersfoort hoopt zijn oude gebouwen rond het Stadhuisplein voor ongeveer 9 miljoen euro van de hand te kunnen doen. Zeker als de bestemming daarvoor verruimd wordt kan dit een aantrekkelijke woon- en winkellocatie worden aan de rand van de historische binnenstad. Tevens kan het een brug slaan van het centrum naar het Eemplein.

Treinverbinding AMS - Amersfoort - Berlijn

CDA CDA Amersfoort 11-06-2019 14:46

Treinverbinding Amsterdam – Berlijn ook in de toekomst via Amersfoort. Amersfoort – Het CDA vindt dat Amersfoort zich moet inzetten voor behoud van de dagelijkse directe spoorverbinding met Berlijn. De CDA-fractie heeft daarom bij monde van Jan de van der Schueren en Alex Engbers schriftelijke vragen gesteld over de mogelijke plannen om de treinverbinding Amsterdam-Berlijn in de toekomst niét meer via Amersfoort te laten lopen. Directe aanleiding vormt de motie die recent door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch is ingediend en unaniem door de Kamer is gesteund. In de nabije toekomst zijn namelijk meer en snellere treinverbindingen vanuit Nederland naar Berlijn gewenst en om dit mogelijk te maken onderzoekt de regering thans verschillende routeopties, waaronder een route vanuit Amsterdam via Utrecht en Arnhem. De motie van Amhaouch verzoekt deregering de verschillende routevarianten op een volwaardige manier te onderzoeken voorde korte, middellange en lange termijn.Op dit moment maakt de directe intercity naar Berlijn 6 keer per dag een tussenstop inAmersfoort. In Nederland stopt deze trein ook in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Almelo enHengelo. De van der Schueren en Engbers zijn van mening dat de uitstekendebereikbaarheid over het spoor en via de weg belangrijke sleutels van economischevoorspoed zijn voor Amersfoort en zijn directe omgeving. Dit geldt zowel voor het dagelijkseforensenverkeer als voor het opbloeiende toerisme. Een mogelijk ge-upgradespoorverbinding met Amsterdam is dan goed nieuws voor Amersfoort.Indien de route van Amsterdam naar Berlijn in de toekomst niet meer via Amersfoort zoulopen, betekent dit weliswaar iets meer ruimte op het spoor voor (ander) personenvervoer.De van der Schueren en Engbers maken zich echter zorgen dat dit ook kan betekenen dat ermeer ruimte ontstaat voor nog meer vervoer van gevaarlijke stoffen. Nu al gaan er per spoormeer gevaarlijke stoffen door Amersoort dan is afgesproken.De van der Schueren en Engbers vragen het college of het bereid is op ambtelijk enbestuurlijk niveau te overleggen met de andere intercity-gemeenten en zo nodig een lobbyte voeren voor het behoud van de huidige verbinding Amsterdam-Berlijn via Amersfoort.

Westelijke Rondweg het volgende Eemhuis debacle?

SP SP GroenLinks VVD D66 Amersfoort 11-12-2018 06:47

Amersfoort staat op het punt om opnieuw in een project te stappen waarvan bij voorbaat al bekend is dat het tot enorme kostenoverschrijdingen gaat leiden. Na jaren van plannen is het college eindelijk met een definitieve financiele doorrekening voor de Westelijke Rondweg gekomen, en deze rammelt aan alle kanten.

Als de raad instemt met deze financiele doorrekening gaat nog deze maand de massale bomenkap in Amersfoort West beginnen. Maar dat is niet de enige prijs die Amersfoort moet betalen voor dit zinloze project, de financiele afrekening volgt later, en die zal een stuk hoger zijn dan nu door het college wordt voorgesteld.

Uit de eerste concept berekeningen die door Arcadis zijn uitgevoerd bleek al dat de totale kosten ver boven het beschikbare budget van de gemeente liggen. Het officiele verhaal is dat het om 10 miljoen Euro extra ging, maar uit later vrijgegeven stukken die het college eerst geheim wou houden blijkt nu dat de oorspronkelijke raming van Arcadis nog veel hoger lag dan die 10 miljoen Euro!

Het college had hierover onmiddelijk de raad moeten informeren, maar besloot te zwijgen en is zelf gaan schrappen in de berekening om de plannen toch binnen het budget te kunnen krijgen. Hierbij kreeg het college hulp van ProRail, dat zelf geen enkel financieel risico loopt omdat de gemeente vooraf al beloofd heeft alle kostenoverschrijdingen op zich te nemen. ProRail heeft er een groot belang bij dat de aanleg van de tunnel onder het spoor doorgaat. ProRail is dus een slager die zijn eigen vlees keurt, maar niet de rekening hoeft te betalen als de keuring uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen!

Arcadis is het niet eens met de aanpassingen die zijn gedaan aan de berekeningen. Dit zou een enorme alarmbel moeten zijn, maar het college veegt dit achteloos van tafel. Nog vreemder is dat zelfs een risicoreservering die ProRail nodig acht ook uit de doorrekening is gehaald door de gemeente. Zowel adviezen van Arcadis als van ProRail worden door het college in de wind geslagen!

Het is niet moelijk om te raden wat hier gebeurt. Het college, en dan vooral VVD wethouder Buijtelaar, wil kostte wat het kost dit project er door heen drukken. Het enige doel dat nu telt is om de raad zover te krijgen om ja te blijven zeggen tegen dit project. Dat dit later forse kostenoverschrijdingen gaat opleveren maakt hierbij niet uit, als de helft van de weg er eenmaal ligt, en de bomen al gekapt zijn, zal de raad toch niet snel meer nee zeggen tegen verdere uitbreiding van het budget.

Deze VVD wethouder is dezelfde die eerder al mede verantwoordelijk was voor de enorme kostenoverschrijdingen bij het Eemhuis, en die er mede verantwoordelijk voor was dat Amersfoort onder financieel toezicht werd gesteld. Diezelfde wethouder krijgt nu weer alle ruimte om Amersfoort in een nieuw onzeker financieel avontuur te storen. De andere college partijen D66, CU en GroenLinks mogen dit niet laten gebeuren! Want elke partij die nu instemt met deze fragiele financiele onderbouwing heeft straks wat uit te leggen als later toch blijkt dat de kosten gierend uit de hand lopen.

Als SP zullen we blijven vechten om dit onzalige plan tegen te houden. Zo willen we onder andere weten hoe hoog de oorspronkelijke schatting van Arcadis was, want zelfs dit bedrag houdt het college vooralsnog achter voor de raad. Daarnaast willen we weten waarom het college het niet nodig vond om begin september de raad te informeren over het nieuws dat de berekening van Arcadis ver boven het budget uitkwam. De inwoners van Amersfoort hebben immers al vaak genoeg de rekening moeten betalen voor foute financiele keuzes van het gemeentebestuur!

Zie ook: Fractienieuws

Risico’s gevaarlijke chloortreinen voor Amersfoort

VVD VVD Amersfoort 24-11-2017 10:00

Meerdere incidenten met stilstaande chloortreinen op het rangeerterrein van Amersfoort zorgen ervoor dat het openbaar ministerie EUR 150.000 boete eist van ProRail. Voor VVD Amersfoort is deze zaak aanleiding schriftelijke vragen te stellen. Voor de VVD is veiligheid van inwoners een topprioriteit en dient ProRail zich aan afspraken en de regels te houden. Amersfoorters dienen er op te kunnen vertrouwen dat de overheid over de veiligheid waakt en dat daar goed over gecommuniceerd wordt.

Wij vragen het college de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

 

1.      Kan het college zich voorstellen, dat dit persbericht over de rechtbankprocedure tegen ProRail over het negeren van regels en falen van communicatie opnieuw tot bezorgdheid van bewoners bij de spoorlijn leidt?

2.      Denkt het college zelf ook aan communicatie naar inwoners over de veiligheidssituatie met de doorvoer van gevaarlijke stoffen op het spoor op dit moment?

3.      Welke afspraken en waarborgen zijn er nu om herhaling van deze ernstige gebeurtenissen van een paar jaar geleden te vermijden?

 

Toelichting: 

Opnieuw zijn de chloortreinen in het nieuws. Volgens het AD van 23 november jl. eiste het OM voor de rechtbank Rotterdam een hoge geldboete tegen ProRail. Klik hier voor het artikel. Het bedrijf leefde bij het rijden door Amersfoort de veiligheidsvoorschriften met chloortreinen niet na. En dat nog wel, terwijl het om zeer gevaarlijke stoffen gaat.

Wagens bleven ’s nachts op het emplacement van Amersfoort staan, zonder dat de verantwoordelijke bestuurders daarvan op de hoogte werden gesteld.

Omwonenden langs de spoorlijn vragen zich bezorgd af, of en zo ja hoe, de veiligheid met de doorvoer van gevaarlijke stoffen in het algemeen en chloor in het bijzonder door ProRail op dit moment is gewaarborgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.