Nieuws van politieke partijen in Deventer inzichtelijk

8 documenten

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Wij zeggen: Station Colmschate kan beter! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 00:00

Samen met twee andere partijen in de gemeenteraad (D66 en Deventer Sociaal) hebben wij schriftelijke vragen gesteld over het vernieuwde NS-station Deventer Colmschate. Volgens ons kan dat station beter!

De aanleiding hiervoor zijn nieuwe cijfers waaruit blijkt dat het aantal in-en uitstappers tussen 2011 en 2018 met 500 reizigers is gedaald. Wij zijn als politieke partijen vóór een breedgedragen OV-netwerk en vinden deze cijfers dus zorgelijk, zeker omdat wij de reden van de daling hiervan vermoeden. Wie vanaf Deventer Colmschate op station Deventer overstapt op een Intercity moet namelijk minimaal 20 minuten wachten. Dit kan reizigers verleiden alsnog de auto te pakken. Hoewel de gemeente niet over de dienstregeling gaat, zijn zijn als lokale overheid wel bij machte om dit probleem aan te kaarten bij de NS, en hiertoe roepen wij hen dan ook op.

Daarnaast zijn wij ook niet volledig enthousiast over de renovatie van station Colmschate. Hoewel er een mooie overkapping is gekomen aan één zijde van het station, is het voor mensen die slecht ter been zijn lastig om van het ene perron op het andere te komen. Extra onhandig is het feit dat er slechts aan één kant van het spoor een kaartautomaat te vinden is, waardoor mensen die hun OV-chipkaart willen opladen soms vijf minuten bezig zijn om de automaat te bereiken. Ook aan de stationsinrichting zou dus nog het een en ander kunnen worden verbeterd!

Kortom, wij vinden dat een stad als Deventer meerdere hoogwaardige stations verdient en daarom roepen wij de gemeente op om de situatie rond het station op de bestuurlijke agenda te zetten.

NB: wegens het zomerreces worden de antwoorden op onze schriftelijke vragen niet binnen de gebruikelijke drie weken verwacht. We houden jullie op de hoogte!

Geen verlaging risicoplafond ...

D66 D66 Deventer 17-02-2019 11:21

Geen verlaging risicoplafond gevaarlijke stoffen over het spoor. De fracties van D66 in Gelderland, Overijssel en Utrecht langs het traject van de giftreinen naar Duitsland, hebben zorgen naar aanleiding van de recente berichtgeving in de media om de risiconormen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor te verlagen. Wij hebben daarom gezamenlijk als D66 fracties in de regio, zowel lokaal als provinciaal, navraag gedaan bij de Tweede Kamerfractie en de Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat. Lees verder: https://deventer.d66.nl/2019/02/17/geen-verlaging-risicoplafond-gevaarlijke-stoffen-over-het-spoor/

Deventer moet extra giftreinen niet accepteren

PvdA PvdA Deventer 29-01-2019 12:21

In de media kwamen de afgelopen dagen berichten voren dat staatssecretaris Van Veldhoven van plan is om de risiconormen voor vervoer op het spoor te verruimen, waardoor er meer vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor langs steden als Apeldoorn, Zutphen en Deventer mogelijk wordt. Steden waar het spoor dwars door de stad loopt maar ook langs dorpen. Die intentie van de rijksoverheid is zwaar verontrustend. Dat betekent namelijk niet alleen een toename van geluidsoverlast langs bewoond gebied maar ook een toename van giftreinen langs deze gemeenten. Dit voornemen vraagt om een stevig signaal van de lokale overheden om te voorkomen dat de staatssecretaris een besluit neemt met dergelijke gevolgen. Daarom stelt de PvdA in de eerstvolgende raadsvergadering mondelinge vragen aan het college van B&W. Ook het college is kritisch zo bleek de afgelopen week maar de PvdA heeft behoefte aan aanvullende duidelijkheid over wat er nu speelt.

Zo wil de PvdA weten wat de bedreigingen zijn voor Deventer bij intensivering van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Daarnaast wil de PvdA weten hoe het college zich in het algemeen voorbereidt om eventuele verhoging van de risico’s voor Deventer (m.b.t. toename vervoer gevaarlijke stoffen over het spoor) tegen te gaan. Gaat Deventer daarbij bijvoorbeeld af op informatie van het ministerie en/of NS of hebben/krijgen we eigen gemeentelijk of regionaal onderzoeksmateriaal? Daarnaast is het van belang om te weten van B&W welke contacten er nu al zijn met ministerie om de zorgen en bezwaren vanuit Deventer duidelijk te maken. De PvdA wil weten welke activiteiten Deventer onderneemt en wie ze hierbij betrekt voor ondersteuning om ons in een sterke positie te brengen in dit debat en dit potentiële conflict met de rijksoverheid.

Deventer moet deze extra giftreinen wat betreft de PvdA niet accepteren.

 

 

Het bericht Deventer moet extra giftreinen niet accepteren verscheen eerst op PvdA Deventer.

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

Tunnel Oostriklaan is grote stap voorwaarts

VVD VVD Deventer 22-11-2018 02:42

https://deventer.vvd.nl/nieuws/32789/tunnel-oostriklaan-is-grote-stap-voorwaarts

© ProRail

De tunnel die recent de drukke spoorwegovergang bij station Colmschate vervangt geeft niet alleen een flinke impuls aan de bereikbaarheid in dat deel van Deventer, de stationsomgeving profiteert mee.

Al veel langer werd gesproken over een oplossing voor de problemen bij station Colmschate, waar een drukke spoorwegovergang niet alleen voor onveilige situaties zorgde, maar ook voor stevige verkeershinder. Het obstakel is met de opening van de tunnel weg, het verkeer kan weer doorstromen, de veiligheid is verhoogd en ook de omgeving heeft een zichtbare kwaliteitsimpuls gekregen.

Dat is niet van de ene dag op de andere gebeurd. Lang is onder leiding van de portefeuillehouder destijds, VVD-wethouder Marco Swart, gezocht naar voldoende middelen. Toen die in 2014 waren gevonden werd het werk voortvarend aangepakt. Het resultaat mag er zijn!

Versterking lobby voor spoorverdubbeling Olst-Deventer

PvdA PvdA Deventer 12-01-2018 11:46

Het is de hoogste tijd voor een versterking van de lobby voor spoorverdubbeling tussen Zwolle en Deventer. Dat vinden de fracties van de Partij van de Arbeid in Deventer, Zwolle en Provinciale Staten. Nu het rijk extra middelen vrijmaakt voor investeringen in het spoor moeten beide steden én de provincie alles op alles zetten op de verdubbeling van de rails tussen Olst en Deventer voor elkaar te krijgen. De PvdA-fracties slaan de handen ineen om de al jaren slepende discussie over een betere spoorverbinding en nieuwe stations tussen Zwolle en Deventer in een stroomversnelling te brengen.

Nieuwe stations “Er wordt in onze steden al jaren gesproken over nieuwe stations in de stadsdelen Zwolle-Zuid en Deventer-Noord,” zeggen fractievoorzitters Rob de Geest (Deventer) en Jan Slijkhuis (Zwolle). “De trein rijdt daar bij veel inwoners bij wijze van spreken voor de deur langs. De nieuwe stations die mogelijk worden door de spoorverdubbeling brengen het OV voor veel meer mensen binnen handbereik. Daarom willen we dat de bestuurders van de gemeenten en de provincie nu samen in actie komen.”

Flessenhals Hans Nooter van de PvdA-Statenfractie voegt daaraan toe: “De flessenhals Olst-Deventer schaadt de punctualiteit en de snelheid van het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer en verhindert de bouw van de twee nieuwe stations. Rapporten uit 2015 en 2017 over verbetering van de spoorverbinding spreken elkaar tegen als het gaat over noodzaak en kosten. Het laatste rapport lijkt gebaseerd te zijn op aannames die de kosten alleen maar verhogen. Dat gaan we volgende week in de Statencommissie aan de orde stellen. Er moet juist werk gemaakt worden van de verbetering.”

De PvdA-fracties hebben via schriftelijke vragen de college’s van B&W opgeroepen om zich hard te maken voor de spoorverdubbeling.

Het bericht Versterking lobby voor spoorverdubbeling Olst-Deventer verscheen eerst op PvdA Deventer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.