Nieuws van politieke partijen in Lansingerland inzichtelijk

29 documenten

Wilderszijde wijk van de toekomst

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:18

In de raad van 25 juni 2020 is het Masterplan voor Wilderszijde vastgesteld. Dit Masterplan vormt de basis voor het op te stellen bestemmingsplan Wilderszijde. De fractie van D66 staat positief tegenover de ontwikkeling op deze locatie om een bijdrage te leveren aan het woningtekort en heeft daarom ingestemd met het Masterplan. De bedoeling is dat er in Wilderszijde 2.600 tot 3.000 woningen worden gebouwd. Tegelijkertijd heeft D66 in de commissie en raad zijn zorgen geuit over de instandhouding van het duurzame concept en de wankele financiële basis waarop deze woningbouw ontwikkeling is gebaseerd.

Duurzame klimaatadaptieve wijk D66 kan instemmen met de hoofdstructuur (water, groen, infrastructuur) in het Masterplan en de ambitie om Wilderszijde als een nieuwe duurzame wijk te ontwikkelen. Klimaatadaptief, energieneutraal, autovrije straten en zoveel mogelijk circulair. De fractie van D66 hoopt wel dat het concept van een duurzame klimaatadaptieve wijk zoveel mogelijk in stand kan blijven. Met de uitgangspunten in het Masterplan wilde het college sturen op minder autobezit en -gebruik. En hiermee potentiële bewoners aantrekken die bewust kiezen voor een lagere parkeernorm en een wijk van de toekomst. Met een amendement werd door de coalitiepartijen het oorspronkelijke parkeerbesluit van het college echter gewijzigd. Nu worden er parkeerbuffers aangelegd, die wanneer ze niet worden gebruikt, omgevormd kunnen worden naar openbaar groen. Wat D66 stimuleert dit niet op voorhand tot minder autogebruik en leidt het tot meer kosten.

Woningbouw tegen welke prijs? Wilderszijde is een lang en ingewikkeld dossier. Qua locatie: onder het vliegveld, langs de HSL en de toekomstige rijksweg A16, maar ook financieel is het een puzzel. Het is een zeer risicovol project, los van de eerder verwachte economische teruggang of een recessie als gevolg van corona. Raadslid Michiel Muis: “Op voorhand staat vast dat het de gemeente zeer veel geld gaat kosten dit plan tot een goed einde te brengen. Zonder bijdrage van het rijk kan de realisatie van deze wijk de gemeente een tekort opleveren van 43,4 miljoen. Tel daarbij op de benodigde investeringen van 14,2 miljoen en het kan oplopen tot circa 57,6 miljoen. In het gunstigste geval levert het een tekort op van 14,6 miljoen plus 14,2 miljoen investeringen, is circa 28,8 miljoen.”

De rijksbijdrage in het kader van de woningbouw impuls is dan ook noodzakelijk om de realisatie van Wilderszijde zoals wordt voorgestaan financieel haalbaar te maken. Wat de kosten zijn bij het niet-ontwikkelen van Wilderszijde is niet bekend. In de commissie kwam hier geen antwoord op. De fractie van D66 begrijpt ook dat dit erg lastig is, gezien de hele voorgeschiedenis en afspraken met grondeigenaren, ontwikkelaars en andere overheden (provincie en rijk), maar een vergelijking en afweging van kosten en baten had interessant kunnen zijn. Muis: “Mocht de rijksbijdrage niet worden toegekend dan zal D66 hier zeker weer aandacht voor vragen. Voor de inwoners moet duidelijk zijn tegen welke prijs wij woningbouw realiseren op Wilderszijde.”

Participatie bij uitwerking D66 heeft gevraagd bij de uitwerking van het stedenbouwkundig & landschappelijk kwaliteitsplan de raad goed te betrekken. Verder is participatie voorzien met ondernemers en winkeliers over de invulling van de commerciële voorzieningen. Daarnaast worden geïnteresseerde inwoners gevraagd mee te denken over de inrichting van de parkzone, fietsroutes en voorzieningen. Vervolgens wordt het ontwerp bestemmingsplan opgesteld en is het voor iedereen mogelijk om daar zienswijzen op in te dienen. Behandeling en besluitvorming van het bestemmingsplan door de raad, is voorzien in het eerste kwartaal van 2021. Op zijn vroegst start de bouw op Wilderszijde eind 2021.

Bezwaar tegen tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 06-10-2019 10:13

Bezwaar tegen tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Posted on okt 6, 2019 | 0 comments

Op 8 september was op deze site te lezen dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk aan het college van B&W schriftelijke vragen heeft gesteld over de extra lawaaioverlast van de HSL door nachtelijke testritten. In de schriftelijke beantwoording van de vragen gaf het college aan geen bezwaar bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te zullen maken tegen deze extra geluidoverlast. Tijdens de raadscommissievergadering Ruimte van 17 september hebben de raadsleden er bij het college op aangedrongen wel bezwaar te maken. Wethouder Simon Fortuyn heeft in de raadscommissie aangegeven een bezwaarschrift te gaan indienen.

Hieronder kunt u het bezwaarschrift lezen.

Aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

30 september 2019

Geachte mevrouw Van Veldhoven,

Hierbij maken wij namens de gemeente Lansingerland bezwaar tegen uw besluit van 19 augustus 2019 (met kenmerk I&W/BSK-2019/164870) om aan ProRail tijdelijk ontheffing te verlenen van de naleving van de geluidproductieplafonds langs de HSL-Zuid. Hieronder lichten wij ons bezwaar toe.

Toelichting bezwaar

In bovengenoemd besluit heeft u aangegeven dat er in de periode van 2019 t/m 2022 voor het nieuwe intercitymaterieel (ICNG) testritten moeten worden uitgevoerd op het HSL-spoor. Waar mogelijk worden deze testritten ingepland in de dagperiode, echter een groot deel van deze testritten wordt ingepland in de nacht. Om dit mogelijk te maken is tijdelijke ontheffing noodzakelijk van de geldende geluidproductieplafonds.

Ons bezwaar richt zich met name op het testen in de nachtperiode. Zoals u weet, ervaren de inwoners van Lansingerland al sinds 2009 geluidsoverlast van de HSL. U heeft in 2015 budget beschikbaar gesteld om deze overlast in Lansingerland aan te pakken. Er is een corealisatieproces gestart om in samenwerking met de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL te komen tot een uitgebalanceerd pakket aan geluidsmaatregelen in Lansingerland. Tot ons grote ongenoegen is er echter nog steeds geen start gemaakt met de uitvoering van dit maatregelenpakket in Lansingerland. Dit betekent dat de overlast nog steeds voortduurt en onze inwoners dagelijks hinder hebben van de voorbijrazende treinen. Door uw besluit van 19 augustus om ontheffing te verlenen van de geluidproductieplafonds wordt het nu ook nog mogelijk om testritten ’s nachts uit te voeren. Dit betekent een extra aanslag op de gezondheid van onze inwoners. Niet alleen ervaren zij overdag hinder, door uw besluit wordt ook hun nachtrust aangetast. Wij vinden dat de inwoners van Lansingerland op deze wijze buitenproportioneel belast worden.

Wij verzoeken u uw besluit te herzien en de testritten uitsluitend overdag te laten plaatsvinden. Tevens verzoeken wij u de realisatie van de het pakket aan geluidsmaatregelen voor Lansingerland voortvarend op te pakken en ons te informeren over uw planning voor realisatie.

Met een vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Lansingerland

Extra geluidoverlast testritten HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 22-09-2019 16:22

Extra geluidoverlast testritten HSL

In de Heraut van 21 augustus 2019 staat een publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), met de mededeling dat in de periode van december 2019 tot en met december 2022 ontheffing is verleend om meer treingeluid van de HSL-Zuid toe te staan. Dus ook voor het gedeelte van de HSL in Lansingerland. De ontheffing is verleend om met nieuwe treinen de verplichte testritten te kunnen maken. Het is de bedoeling om de testritten, waar mogelijk, overdag te doen. Een groot deel van de testritten is echter in de nacht ingepland om de dienstregeling overdag niet te verstoren, geeft het Ministerie van I&W aan.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft het college schriftelijke vragen gesteld of er bij her ministerie bezwaar wordt gemaakt tegen dit besluit. Doe de testritten overdag en niet ‘s nachts. Het college heeft per brief aangegeven geen bezwaar te zullen indienen. Door druk vanuit de gehele raadscommissie zal het college alsnog een bezwaarschrift indienen met de strekking de testritten vooral overdag te doen.

De gezondheid van onze inwoners weegt voor het ministerie klaarblijkelijk aanzienlijk minder zwaar dan de zorg over de HSL dienstregeling overdag.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019

PvdA PvdA GroenLinks VVD Lansingerland 22-09-2019 05:55

Dit is nummer 524 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een gevulde week met drie commissievergaderingen en een vrijdagmiddagbijeenkomst in ‘t Manneke met informatie en dialoog over bouwen in Lansingerland. Commissie Ruimte had veel insprekers over o.a. de overlast van de HSL. Bij Commissie AB werd pijnlijk duidelijk dat het met participatie van winkeliers en ondernemers rond de affaire van de standplaatsen in Berkel helemaal niet goed is gegaan. Bij de informatiebijeenkomst over woningbouw presenteerden 3B Wonen, Provincie Zuid-Holland en de ontwikkelaar van onder andere Westpolder de uitdagingen die er liggen in de Lansingerlandse woningbouw voor verschillende type huishoudens en inkomens. Optimisme voerde de boventoon bij de sprekers: genoeg plannen in de pipeline, nu de uitvoering niet verder laten vertragen. De aanwezige fracties wilden vooral weten of de aantallen gehaald gaan worden, wat de raad kan doen om de snelheid erin te houden en hoe er het beste rekening gehouden kan worden met toekomstige behoefte. Het woondossier blijft actueel!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Weer andere bloemen in bijenidylle

 BURGERPARTICIPATIE HARD AAN OPKIKKER TOE

De Rekenkamer concludeert in juni 2019 in haar rapport “Met de beste bedoelingen” dat de gemeente Lansingerland al jaren grote ambities heeft met de versterking van burgerparticipatie, maar dat het lang niet altijd lukt deze voornemens te realiseren, zo berichtte de raadsgriffie in augustus aan de raad in de ‘oplegger’ bij het rapport. “Het wordt positief gewaardeerd dat de burgers worden betrokken bij plannen, maar communicatie over wat er met inbreng gebeurt, is niet voldoende. Ook de communicatie gericht op het onder de aandacht brengen van diverse mogelijkheden van burgerparticipatie laat te wensen over. Omdat mogelijkheden tot participatie voor de buitenwacht betrekkelijk onbekend zijn, melden ook weinig mensen zich aan. Gebeurt dat wel dan worden procedures vaak als ingewikkeld ervaren. Men noemt daarbij ook gebrek aan begeleiding en het ter beschikking stellen van geld vanuit de gemeente. De Rekenkamer adviseert meer realistische ambities te hebben als het gaat om burgerparticipatie en een duidelijke visie te ontwikkelen op wat de gemeente met burgerparticipatie wil bereiken. In zo’n visie moet de gemeente bijvoorbeeld de vraag beantwoorden of ze inwoners vooral wil laten participeren om plannen en hun uitvoering te verbeteren, of vooral om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen”, aldus onze raadsgriffie.

Dit verhaal van onze raadsgriffie, dat vergezeld gaat van een groot aantal aanbevelingen om de positie van onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven in het gemeentelijke besluitvormingsproces te versterken, is ons uit het hart gegrepen, stelde Petra Verhoef tijdens de commissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag. “Al sinds de start van de burgerparticipatie in het voorjaar van 2012 maken wij ons grote zorgen over de nonchalante manier waarop het college omgaat met burgerparticipatie. In feite is het raadsbesluit van toen nooit goed en systematisch uitgevoerd. Het bleef bij een mooi gevoel. Burgerparticipatie is nooit in de gemeentelijke organisatie verankerd als een gewone wijze van doen. Het bleef hap snap. Wij signaleerden dit de afgelopen jaren in onze weekberichten al vele keren. In de hal van het gemeentehuis prijkt pontificaal de leuze “Wat kunnen wij voor u doen?”, wijzend op een servicegerichte houding. Goed, maar aan de andere kant van de hal zou de leus moeten hangen “Hoe kunnen wij u erbij betrekken?”

De Heraut staat dezer dagen vol van mislukte trajecten van burgerparticipatie. De bloemenkiosk in Berkel centrum, de communicatie rond het centrumplan Berkel West & Oost, de aanpak van het duurzaam maken van woningen, het terrassenbeleid en de nieuwbouw in de Berkelse Noordpolder. Je moet er niet aan denken dat dit bestuurlijke geklungel zich vertaalt naar andere terreinen, zoals woningbouw of duurzaamheid.

Het is goed dat de raad met steun van de griffie nu zelf het voortouw gaat nemen bij het opnieuw op de rails zetten van de burgerparticipatie. Het gaat hierbij niet alleen om het invloed kunnen uitoefenen op gemeentelijke beleidsvoorstellen maar ook om het bevorderen van actieve betrokkenheid zoals via het right to chalenge (overnemen van gemeentelijke taken door inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven) en de burgerinitiatieven. Om met de raadsgriffie te spreken: “Om daadwerkelijk verder te geraken dan goede bedoelingen en te werken aan concrete resultaten kan en moet de raad hierin nadrukkelijk zijn kader stellende en controlerende rol vervullen”. Natuurlijk moeten het raadsvoorstel over burgerparticipatie 2019 voorgelegd worden aan de samenleving. Een mooie testcase voor een succesvolle doorstart, aldus Petra Verhoef.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Herfsttooi kastanjeboom Bergschenhoek

 HUISVESTINGSBELEID ARBEIDSMIGRANTEN GEEFT NOG GEEN ANTWOORD OP GROEIENDE VRAAG

De raadscommissie Ruimte boog zich afgelopen dinsdagavond over de toekomstige aanpak van de huisvesting van arbeidsmigranten. Het college schat het aantal in Lansingerland werkzame arbeidsmigranten op 2000-3000. Het precieze aantal is niet bekend. Hiervan wonen ongeveer 800 arbeidsmigranten in zo’n 170 woningen die meestal gelegen zijn in de buitengebieden. De trend is dat het aantal arbeidsmigranten in Nederland blijft groeien. In 2017 waren er bij benadering 400.000 arbeidsmigranten werkzaam. Voor 2040 ligt de schatting op 600.000-700.000 arbeidsmigranten. Bijna een verdubbeling van het huidige aantal, dus. Er zijn momenteel meerdere initiatiefnemers binnen de gemeente die willen investeren in huisvesting op grotere schaal (50-250 bedden).

Het college schat de maximale huisvestingsbehoefte op 1500-2250 bedden. Na aftrek van de 800 of minder reeds ingevulde plekken, blijft er een behoefte over van 700-1450 bedden. “Door met de werkgevers en uitzenders in gesprek te gaan, kan duidelijk worden hoe sterk door hen die behoefte onderkend wordt. Initiatieven door de markt voor realisatie van huisvesting kunnen met verschillende huisvestingsvarianten of een combinatie ervan gefaciliteerd worden”, aldus het college.

Niet duidelijk is waar de huidige 2000-3000 arbeidsmigranten minus de 800 die in Lansingerland woonachtig zijn, precies wonen. Wellicht verblijven zij in de grote steden die Lansingerland omringen.

Het college kiest niet voor kamergewijze bewoning in het binnenstedelijke gebied van Lansingerland. De voorkeur wordt gegeven aan kamergewijze bewoning in het buitengebied. Ook (tijdelijke) kleinschalige nieuwbouw(woonunits) op de percelen van glastuinbouwbedrijven zijn een optie. Nieuw is de keuze voor de bouw van grootschalige woonunits op gemeentegrond of op grond van ontwikkelaars. Het college: “Deze keuze vraagt nog om een concretisering van het ontwikkelkader om te inventariseren welke locaties geschikt zijn en waar initiatiefnemers aan moeten voldoen. Ook de beoordeling en de toetsing door de gemeente hoort hierbij. Dit willen we samen oppakken met een externe expert en in samenwerking met de marktpartijen”.

Feit is dat de huidige huisvesting van arbeidsmigranten in Lansingerland nog betrekkelijk kleinschalig is. Onze fractie vraagt zich af wat de vestiging van het nieuwe distributiecentrum van Zalando in de Bleiswijkse Klappolder in dit verband gaat betekenen. Bij Zalando gaan zo’n 1500 mensen aan de slag. Het college zegt in de reactie op onze schriftelijke vragen er nog geen notie van te hebben om hoeveel arbeidsmigranten het precies zal gaan. Niet duidelijk is of bij het inschatten van de maximale huisvestingsbehoefte van 1500-2250 bedden rekening is gehouden met de komst van Zalando. Eigenlijk had het ontwikkelkader waar het college aan wil gaan werken er al lang moeten zijn. Te voorzien is dat het nog vele jaren gaat duren voordat helder is welke locaties geschikt zijn voor grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten. Zo blijkt het huidige provinciale instrumentarium nog veel beperkingen te geven om nieuwe huisvestingsvormen in het buitenstedelijk gebied te ontplooien. De provincie is met een kernteam gestart. Dit kernteam gaat de komende twee jaar een provinciale koers ontwikkelen die aansluit en zoveel mogelijk ondersteunend is aan de realisatie van de opgave van huisvesting voor gemeenten

Onze woordvoerder Petra Verhoef vindt dat de betrokkenheid van het college verder moet gaan dan alleen een faciliterende: “Het gaat ook om het voorkomen van uitwassen zoals uitbuiting en het er voor zorgen dat ook arbeidsmigranten volwaardig deel kunnen nemen aan onze samenleving”. Zij gaf aan verbaasd te zijn dat er nog steeds geen overleg is geweest met Zalando over het aantal arbeidsmigranten dat dit bedrijf denkt nodig te hebben. “Het gaat dan mogelijk om een verdubbeling van de maximale huisvestingsbehoefte die het college nu voorziet”. Wethouder Arends gaf aan dat Zalando eerst het arbeidspotentieel in de aanpalende regio’s wil aanboren. Over de werving van arbeidsmigranten is nog niet gesproken. De PvdA fractie vindt dit nogal naïef. Waar haal je in de huidige overspannen arbeidsmarkt vanuit de omliggende regio’s 1500 nieuwe medewerkers vandaan? Regeren is ook hier vooruitzien. Onze fractie zal hierop dan ook zeker terugkomen bij de door het college beloofde uitwerking van het ontwikkelkader.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Dorpstraat Bergschenhoek

 KORT ANDER NIEUWS

Nachtelijke testritten HSL: Het college zal op verzoek van de commissie Ruimte bij het ministerie van I&W een zienswijze indienen naar aanleiding van het plan om van 2019 tot 2022 een groot aantal nachtelijke testritten te laten rijden op het HSL tracé. Dit levert een overschrijding van de maximale geluidsbelasting op van 2,6 dB. Testritten zijn nodig omdat de huidige door Traxx locomotieven getrokken treinen stap voor stap vervangen zullen worden door de nieuwe generatie intercity treinen. Die gaan ook doorrijden naar Brussel en vormen dus een belangrijke potentiële vervanger voor het vliegverkeer in die richting. Van 6-24 uur zit het HSL spoor inmiddels bomvol dus er is dan geen ruimte meer voor testritten. De vraag vanuit de commissie Ruimte was of niet eerst de in het kader van de co-realisatie beloofde extra geluidsschermen nabij de Berkelse Noordpolder kunnen worden geplaatst. Volgens wethouder Simon Fortuyn, die hier zichtbaar mee in zijn maag zat, gaat dit niet lukken. Daar was zijn eigen Leefbaar 3B fractie niet blij mee. De PvdA fractie vraagt zich af of het haalbaar is om de extra geluidschermen te plaatsen tijdens de periode waarin de testritten plaatsvinden. Het zou zomaar 2023 kunnen worden voordat deze echt worden geplaatst.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

HSL traject Noordpolder

 Bouwen op Hordijk terrein: De commissie Ruimte besprak dinsdagavond het bestemmingsplan voor het voormalige Hordijk terrein in Rodenrijs. Valmir Xhemaili was onze woordvoerder. De Hordijk-locatie ligt vlakbij de Bonfut. Op de locatie was in het verleden een pallet-fabriek gevestigd. De kaders die voor dit project zijn meegegeven, zijn circa 120 woningen waarvan 20% sociale woningbouw en 10% starters. Valmir informeerde subtiel naar de bereikbaarheid van deze woonwijk via het openbaar vervoer. Wethouder Arends verwees stralend naar station Rodenrijs. Helaas mocht Valmir van de voorzitter niet verder meer doorvragen.

Wethouder Arends heeft het niet makkelijk: Het was woensdagavond geen gemakkelijke avond voor wethouder Kathy Arends (VVD) van economische zaken. Zij liet, ondanks maandenlange waarschuwingen vanuit de raad, de verdeling van standplaatsen in Berkel centrum volledig uit de hand lopen en legde een bom onder de samenwerking met de winkeliersvereniging. En dat aan de vooravond van de grote uitbreiding van het Berkelse winkelcentrum. Grootste pijnpunt voor de winkeliersvereniging en de raad is haar volstrekte afwezigheid in de gesprekken met marktkooplieden en het bestuur van de winkeliersvereniging. Petra Verhoef gaf tijdens het commissiedebat aan dat onenigheid en verschil van mening tussen het college en de betrokken ondernemers niet altijd te vermijden is, de verantwoordelijkheden liggen immers anders, maar de onderlinge verhoudingen moeten goed blijven. “Nu is het vertrouwen geschaad. De burgerparticipatie heeft ook hier gefaald”. Wethouder Arends ging diep door het stof. Zij betreurde het dat zij zelf niet persoonlijk bij de gevoerde gesprekken was geweest. “Ik had eerder in de ring moeten springen. Ik mag mij zelf dit verwijten. Ik ga dit anders doen. Ik heb veel geleerd van deze gang van zaken”.

De bloemenkraam krijgt waarschijnlijk een tijdelijke standplaats bij het Versplein in Berkel centrum. Wanneer het winkelcentrum is uitgebreid, kan verder gezocht worden naar een definitieve oplossing. De drie marktkooplieden die een vergunning krijgen voor een standplaats bij de Visch zijn niet bereid om hier vanaf te zien. De winkeliersvereniging is mordicus tegen deze vergunningverlening maar heeft het overleg met het college, dat opgeschort was, wel weer opgestart. Begin oktober bericht het college aan de raad wat dan de actuele stand van zaken is. Wellicht wordt er tijdens de raadsvergadering van donderdag 3 oktober nog op terug gekomen. De PvdA fractie is er een voorstander van dat de bestuurlijke energie van nu af aan geïnvesteerd wordt in een mooi Berkels winkelhart en in goede verhoudingen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Bijenidylle

Integraal Huisvestigingsplan Primair Onderwijs: Op donderdagavond voerde Hamid Azzouzi het woord bij de Commissie Samenleving over het IHP. Hij sprak uit dat de PvdA jaren heeft gehamerd op (sneller) actualiseren van het plan. De fractie kan zich nu vinden in de beschreven uitgangspunten. Wel noemde Hamid een aantal aandachtspunten: voor voldoende toekomstbestendigheid bij uitbreiding door groei, stelde Hamid voor om niet alleen rekening te houden met het schoolconcept, maar ook met de omgeving, zoals de mate van groen van het schoolplein. De wethouder zei dat dit lastig was. Verder was zij het met hem eens dat er structurele oplossingen moeten worden gezocht voor scholen met een noodgebouw, maar alleen als er ook echt zicht is op blijvend hoge leerlingaantallen.

Selgei Gabin van GroenLinks herinnerde de wethouder nog aan de aangenomen motie 2017-53, waarvan PvdA mede-indiener was, en waarbij het college werd verzocht om te onderzoeken of voortaan energieneutraal bouwen als eis of wens mee kan worden genomen in aanbestedingen voor de bouw van scholen, en met een plan te komen dat het mogelijk maakt dat ook bestaande scholen een deel van hun energie kunnen opwekken. De wethouder zegde toe deze mee te nemen in de verdere uitwerking van het IHP. En jaarlijks zal een update worden gedaan over “hoe de scholen in hun jasje zitten.”

Tot slot: Volgende week is het een hele rustig week, zonder vergaderingen. Op woensdagavond is er voor inwoners een inloopavond over de voorgenomen opknapbeurt van Station Rodenrijs in de Pius X kerk in Berkel en Rodenrijs. Op zaterdagochtend om half 12 wordt het Urban Sportspark in het AMG Schmidtpark geopend. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Rondleiding op bouwterrein Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Binnen 1 week opgetrokken: huurwoningen langs metrolijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Driehoek Noordpolder waar bouwplannen zijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Over aantal jaren staan hier de huizen van Wilderszijde

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 08-09-2019 09:05

Tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

In de Heraut van 21 augustus 2019 staat een publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) met de mededeling dat in de periode van december 2019 tot en met december 2022 ontheffing is verleend van de naleving van de geluidproductieplafonds voor de HSL-Zuid. Dus ook voor het gedeelte van de HSL in Lansingerland.

De ontheffing is verleend om met nieuwe treinen de verplichte testritten te kunnen maken. Het is de bedoeling om de testritten, waar mogelijk, overdag te doen. Een groot deel van de testritten is echter in de nacht ingepland om de diensregeling overdag niet te verstoren, geeft het Ministerie van I&W aan. lees meer

Iedereen kan bezwaar maken tegen deze ontheffing, maar dan moet dat wel gebeuren binnen zes weken na de publicatie van 19 augustus 2019 van het Ministerie van I&W.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft het college van B&W van Lansingerland verzocht, de volgende vragen te beantwoorden:

Gaat het college van B&W bezwaar maken tegen dit besluit? Zo nee, waarom niet?

Is het college het met mij eens dat de testritten in Lansingerland, gezien de slaapverstoring bij onze inwoners, alleen overdag mogen plaatsvinden?

De geluidproductieplafonds worden nu al overschreden. Kan het college mij uitleggen waarom het Ministerie van I&W aangeeft dat overschrijding van de geluidproductieplafonds is opgelost zodra de testen zijn afgerond, terwijl de geluidproductieplafonds al jaren worden overschreden, ook overdag?

Het bouwen van de afgesproken extra geluidschermen zal met name in de nacht gaan gebeuren. Betekent het dat door de testritten in de nacht, die doorlopen tot en met december 2022, de bouw van de extra geluidafscherming in Lansingerland pas vanaf 2023 zou kunnen starten?

Zou het college deze vragen met spoed (vanwege de zesweken bezwaartermijn van het ministerie) willen beantwoorden, zodat de antwoorden in de raadscommissie Ruimte van 17 september 2019 kunnen worden besproken?

Snel beginnen met bouw geluidsscherm HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 16-06-2019 12:34

Snel beginnen met bouw geluidsscherm HSL

In de Heraut van 22 mei 2019 staat een interview van Freek Zijlstra met Loeky van der Horst, voorzitter Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, over ernstige vertraging in de realisatie van de geluidwerende maatregelen langs het HSL-spoor. Voor Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk is dat aanleiding geweest hiervoor met een motie aandacht te vragen. De motie is ondertekend door alle fractievoorzitters in de raad van Lansingerland en is unaniem aagenomen.

In de motie staat: De raad constateert,

Dat er onvoldoende voortgang is in de realisatie van de geluidschermen langs de HSL;

Dat de co-realisatiegroep, bestaande uit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, college B&W Lansingerland en de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, aangeeft dat al in oktober 2015 € 70 miljoen is gereserveerd voor geluidbeperkende maatregelen langs het HSL-tracé;

Dat van die € 70 miljoen € 37,5 miljoen bestemd is voor het HSL gedeelte in Lansingerland;

Dat door de co-realisatiegroep een uitvoeringsplan is uitgewerkt;

Dat na ruim 3,5 jaar nog geen begin is te zien van de bouw van de geluidschermen;

Dat Infraspeed, dat geen deel uitmaakt van de co-realisatiegroep, een essentiële partij is in de voortgang van de realisatie van de geluidschermen;

Dat eind 2017 Infraspeed met een “memorandum of understanding” (MOU) heeft verklaard zich volledig te willen inzetten voor een snelle uitvoering;

Dat deze MOU van Infraspeed inmiddels al weer 1,5 jaar geleden is opgesteld;

Dat het beschikbare budget door de gestegen bouwprijzen waarschijnlijk onvoldoende is;

Dat een groot deel van de inwoners van Lansingerland al bijna tien jaar wordt geconfronteerd met meer geluidoverlast dan is aangegeven in het tracébesluit;

Dat het geduld van een grote groep inwoners van Lansingerland op is.

Dat de bouw en de daarmee gepaard gaande voorbereidingen direct moeten beginnen;

Dat een mogelijk slechte samenwerking tussen enerzijds Infraspeed en anderzijds ProRail en NS ondergeschikt moet zijn aan een snelle realisatie van de bouw van de geluidschermen;

Dat het door de co-realisatiegroep uitgewerkte uitvoeringsplan direct moet worden opgepakt;

Dat het door het Rijk beschikbaar gestelde budget, gezien de gestegen bouwkosten, geïndexeerd moet worden, ten einde de afgesproken geluidreductie te kunnen realiseren.

Verzoekt de griffier en de voorzitter van de raad deze motie met een begeleidende brief, namens de gemeenteraad van Lansingerland, te sturen aan:

De Tweede Kamer

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw S. van Veldhoven

Infraspeed

ProRail

NS

Stichting Stop Geluidsoverlast HSL

https://m.facebook.com/story.php?stor ...

PvdA PvdA Lansingerland 05-06-2019 10:06

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1290029937819057&id=347999248688802

"Dood spoor dreigt voor ...

PvdA PvdA Lansingerland 04-06-2019 11:33

"Dood spoor dreigt voor co-realisatie HSL-overlast". Het college van Lansingerland staat al 4 jaar aan de kant. De raad wordt niet tijdig geinformeerd. Vragen dus van Sam de Groot en Valmir Xhemaili vd PvdA fractie.

Bespreking vertraging bouw geluidschermen HSL in commissie 11 juni 2019

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 26-05-2019 16:21

Bespreking vertraging bouw geluidschermen HSL in commissie 11 juni 2019

Posted on mei 26, 2019 | 2 comments

Afgelopen vrijdag heeft de fractie van Leefbaar 3B, bij monde van Jan Pieter Blonk, voor de raadscommissie Ruimte de vertraging van de bouw van de geluidschermen langs de HSL geagendeerd. Aanleiding is het interview in de Heraut van 22 mei 2019 van Freek Zijlstra met Loeky van der Horst, voorzitter Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, over ernstige vertraging in de realisatie van de geluidswerende maatregelen langs het HSL-spoor in Lansingerland.

Het ministerie, Prorail en NS hebben bij exploitatie ernstig te lijden onder de slechte samenwerking met Infraspeed. Infraspeed is een consortium van de Koninklijke BAM Groep, Siemens, enkele Engelse investeerders en Nederlandse banken. Infraspeed heeft het HSL-spoor aangelegd. Infraspeed is tot 2031 verantwoordelijk voor het onderhoud, storingsherstel en vernieuwingswerkzaamheden en krijg daarvoor jaarlijks ongeveer € 165 miljoen. lees meer

Heeft deze slechte samenwerking invloed op de te nemen geluidbeperkende maatregelen? “Er is nog geen stap gezet in de richting van realisatie. Het geduld bij de bewoners is op”, zegt Loeky van der Horst.

Graag zal Leefbaar 3B in de commissie Ruimte van 11 juni willen overleggen of de raad met een raadsbrede motie in de raadsvergadering van 13 of 27 juni 2019 een statement kan maken richting Infraspeed, Tweede Kamer en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Zicht op het veld (links op foto) ...

PvdA PvdA Lansingerland 21-05-2019 13:42

Zicht op het veld (links op foto) van de Roze Olifanten bij station Lansingerland- Zoetermeer. Meer hierover weten? Lees ons weekbericht 513: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-11-t-m-17-mei-2019/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.