Nieuws van politieke partijen in De Wolden inzichtelijk

9 documenten

CDA wil aanleg fietspad Havelterweg

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 07-11-2019 06:22

Zuidwolde - CDA De Wolden wil geen uitstel van de aanleg van een fietspad langs de Havelterweg. Hiervoor wordt een motie ingediend tijdens de begrotingsvergadering. Het college van B&W De Wolden pleitte onlangs voor uitstel van de aanleg van het fietspad langs de Havelterweg. De provincie kende geen subsidie toe en de gemeenten Meppel en Westerveld zijn niet van plan dit fietspad over hun grondgebied te verlengen. Volgens Karin Brouwer, fractievoorzitter van CDA De Wolden, houden deze argumenten geen stand. “In 2008 was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet wilden verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden.” Karin vervolgt: “Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Vorig jaar werd bekend dat het fietspad aan de beurt was en begon de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg. Er was de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg zou gebeuren. Deze weg nodigt uit tot hard rijden. Maar in de bochten is het overzicht beperkt en komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg.” Het CDA De Wolden dient mede namens de ChristenUnie, PvdA, D66 en GroenLinks een motie in tijdens de begrotingsvergadering op 6 november om de aanleg door te laten gaan. De provincie besliste negatief over de subsidie omdat met de aanleg van het fietspad er (nog) geen doorgaande fietsroute zou ontstaan. Karin hierover: “er ontstaat richting Havelte wel degelijk een doorgaande fietsroute naar bestaande fietspaden. Tevens ontstaat er een veilig lokaal fiets- en wandelrondje voor Ruinerwold. Daarnaast heeft de raad in 2017 nog beslist, dat het geen vereiste is dat er subsidie moet zijn bij aanleg van een fietspad. Het is nu tijd om het fietspad aan te leggen, de bevolking van Ruinerwold wacht hier al lang op!”

Vragen over verkeerssituatie Ruinen

CDA CDA De Wolden 01-11-2019 08:35

In de raadsvergadering van 31 oktober stelde Tjalling de Wit vragen over de verkeersveiligheid op de hoek Brink-Westerstraat (Brink 41) te Ruinen. Op de betreffende locatie worden nieuwe appartementen gebouwd, wat tot verkeeronveilige situaties leidt en tot schade aan bomen. De fractie wilde weten of de gemeente op de hoogte was van de situatie en welke maatregelen zij gaat nemen om de situatie te verbeteren. Lees hier de volledige vragen. Wethouder Mulder gaf aan dat de gemeente op de hoogte is van de verkeersituatie ter plekke. Via diverse kanalen komen meldingen over de situatie bij de gemeente binnen. Voor aanvang van de werkzaamheden was met de aannemer afgesproken dat de steigers niet op de rijbaan geplaatst zouden worden. In de praktijk blijkt nu dat het niet goed gaat. Juist in deze tijd van de maisoogst zijn er veel brede voertuigen op de weg, waardoor tegemoet komend verkeer elkaar niet meer kan passeren.De wethouder gaf aan dat het probleem opnieuw bij de aannemer onder de aandacht is gebracht en dat deze maatregelen gaat nemen. Daarnaast zal de gemeente ook maatregelen nemen door het plaatsen van rood-witte schildjes. Er komt extra verlichting op de hekwerken, zodat deze ook in de avond- en nachturen goed zichtbaar zijn. En er komt een verkeersbord om de weggebruikers te attenderen op de wegversmalling.Om verdere schade aan de oude leilindes te voorkomen zal de aannemer spanommanteling bij de bomen aanbrengen.Het CDA is tevreden dat het probleem serieus wordt opgepakt en dat er maatregelen door de gemeenten en de aannemer worden genomen.

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

Aanpak kruising Zuidwolde van 2020 naar 2019.

CDA CDA De Wolden 21-12-2018 07:00

Op 20 december 2018 nam de gemeenteraad het besluit over de kruising Hoofdstraat – Meppelerweg – Steenbergerweg in Zuidwolde. Het voorstel gaat om een 30 km zone op het kruisingsvlak, waarbij de voorrangssituatie wordt opgeheven. Er komen midden-geleiders, waardoor oversteken makkelijker wordt.De verwachting is dat een verhoging van het kruisingsvlak een afremmend effect heeft. Het gaat om een vergroot plateau, waar 30 km gereden mag worden. AmendementenAan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. Het komende jaar moet er een nieuw Gemeentelijk Verkeer en Vervoer plan worden gemaakt en een aantal voorstellen die de inwoners voor de inrichting van de Steenbergerweg naar voren hebben gebracht kunnen dan meegenomen worden. Het CDA vindt echter wel dat er nu in combinatie met de aanpak kruising Hoofdstraat wel wat moet gebeuren op deze weg en met name het gedeelte tussen de Hoofdstraat en Steenberger Esweg en aan de kruising met de Steenberger Esweg. Het CDA diende daarom mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in, die beiden met meerderheid van stemmen werden aangenomen. Aanpak Steenbergerweg.In het eerste amendement wordt het college gevraagd om voor 1 april 2019 met een voorstel te komen voor aanpak en inrichting en kosten vana. Het aanpassen van de kruising Steenbergerweg met de Steenberger Esweg om de snelheid te verminderen en het geluid te reduceren.b. Het inrichten van de Steenbergerweg tussen de Hoofdstraat en Steenberger Esweg zodanig dat de snelheid vermindert.Bij het opstellen van het nieuwe Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan kunnen de overige wensen van de aanwonenden aan de Steenbergerweg mee genomen worden. Project vervroegen naar 2019.In het tweede amendement werd het besluit genomen om op korte termijn actie te ondernemen en niet te wachten tot 2020. Als CDA zijn wij van mening dat het inwoners al lange tijd overlast ondervinden en dat de huidige situatie verkeersonveiligheid oplevert. Woordvoerder Karin Brouwer “er wordt hard gereden en de kruising is niet voldoende zichtbaar vanaf de Steenbergerweg. Het risico van hoge snelheden maakt oversteken voor voetgangers en fietsers potentieel gevaarlijk, daarom moet al in 2019 actie worden ondernomen.”

Gerrie bijt vanmiddag namens ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen De Wolden 08-11-2018 12:25

Gerrie bijt vanmiddag namens Gemeentebelangen De Wolden de spits af in de begrotingsraad.

Debat over kruising in Zuidwolde

CDA CDA De Wolden 19-10-2018 04:45

Donderdag 18 oktober debatteerde de raad over mogelijke oplossingen voor de kruising Hoofdstraat – Meppelerweg/Steenbergerweg in Zuidwolde. Het merendeel van de fracties kiest voor een overzichtelijk kruispunt in een 30 km zone. Het CDA is een groot voorstander van deze optie. Historie In 2017 heeft de raad een motie aangenomen, waarin het college gevraagd wordt om een voorbereidend onderzoek te doen naar de verbetering van de verkeerssituatie bij de kruising Hoofdstraat – Meppelerweg/ Steenbergerweg. Een adviesbureau heeft onderzoek gedaan en een rapport geschreven en ook werd de mening van inwoners gevraagd. De conclusie is dat de kruising niet voldoende zichtbaar is. Er wordt te hard gereden op de Meppeler-en Steenbergerweg. Hierdoor is het parkeren aan de Steenbergerweg moeilijk. Door de hoge snelheden is het lastig voor voetgangers en fietsers om over te steken. Het is niet druk maar er wordt wel hard gereden. Debat De raad voerde het debat aan de hand van enkele stellingen. Stelling 1. Om de verkeersveiligheid te vergroten is een rotonde noodzakelijk. Stelling 2. Door het instellen van een 30 km zone op het kruisingsvlak verbetert de kwaliteit van het centrum. Stelling 3. Dankzij verschillende verkeersremmende maatregelen te nemen wordt de situatie veiliger. Voor CDA-fractie is de veiligheid leidend. Kern van het probleem bij de kruising is een botsing van verkeersfuncties: verblijven en stromen. De Hoofdstraat is een verblijfsgebied, de andere wegen zijn belangrijke hoofdroutes voor Zuidwolde, die de kern verbinden naar de A28 en de N48. Maar het zijn geen van allen doorgaande routes! Rotonde geen oplossingWoordvoerder Karin Brouwer gaf aan ,dat een rotonde, juist de doorgaande stroomroutes benadrukt. De snelheid wordt weliswaar teruggebracht, maar het autoverkeer wordt sterk benadrukt en krijgt met een grote rotonde een dominante rol. De benodigde verplaatsing van het busstation, is niet vanwege de veiligheid, maar vanwege ruimtegebrek. Die verplaatsing zal zijn prijskaartje hebben, zonder verdere bijdrage aan de verkeersveiligheid. Een rotonde draagt niet bij aan het gevoel dat je in de bebouwde kom rijdt. Het lost het probleem van te hard rijden en rond het parkeren op de Steenbergerweg niet op. Bij inwoners geen draagvlak voor deze oplossing. Daarnaast is de oplossing is erg ingrijpend voor de omgeving. De maatregel vergt veel ruimtebeslag. Bomen moeten worden gekapt, panden en grond moeten worden aangekocht. Kortom het is niet makkelijk te realiseren Een 30 km zone Volgens het CDA is het instellen van een 30 km zone een goede oplossing. Het zal zeker de kwaliteit van het centrum verbeteren. De snelheid gaat omlaag en voetgangers en fietsers krijgen een gelijkwaardiger rol ten opzichte van de auto. Dat komt de toegang tot het busstation en het centrum ten goede. Maar ook het parkeren op de Steenbergerweg wordt makkelijker. Karin Brouwer vroeg aandacht om tijdig op de toegangswegen naar de kruising aan te geven dat men een 30 km gebied nadert, zodat automobilisten tijdig hierop kunnen anticiperen. Om de kruising overzichtelijk te maken kunnen bijv oversteek eilandjes of bloembakken, versmalling van rijstroken gebruikt worden. Verkeersspecialisten zouden dit kunnen bekijken. Voor deze oplossing is draagvlak bij de inwoners, de snelheid gaat omlaag en het parkeren wordt makkelijker. Hoe verder Wethouder Pauwels heeft de discussie gehoord en neemt de aandachtspunten van de fracties mee om met een voorstel naar de raad te komen. Het is de bedoeling dat de raad op 20 december een besluit neemt.

Openbare parkeerplaats in Ruinen regelmatig bezet door vrachtwagens

CDA CDA De Wolden 28-09-2018 07:17

In Ruinen verwijzen de wegwijzers naar 2 openbare parkeerplaatsen. Eén daarvan, aan de Stofakkers, wordt volgens omwonenden veel gebruikt door vrachtwagens. CDA De Wolden stelt hier vragen over in de komende gemeenteraadsvergadering. De parkeerplaats aan de Stofakkers heeft een onduidelijke status, vanwege het ontbreken van een parkeerplaatsbord en belijning. Vanwege de beschikbare ruimte parkeren hier regelmatig vrachtwagens. Het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP), evenals de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) verbieden het parkeren van vrachtverkeer in de bebouwde kom buiten het bedrijventerrein. Eline Vedder, raadslid van CDA De Wolden zegt hierover: “De parkeerplaats oogt anoniem en lijkt bij een bedrijf te horen. Vanwege de ruimte is deze parkeerplaats zeer geschikt voor campers van dagtoeristen. Deze zomer was hier voor hen geen plaats en er is bekend dat dagtoeristen daarom doorreden naar een andere plaats. Dat is natuurlijk jammer.” Het CDA De Wolden heeft op de raadsvergadering van 27 september hierover vragen gesteld. Lees hier de vragen. “De kern is of de gemeente aan handhaving wil doen van haar eigen beleid.”, aldus Eline Vedder. “Daarnaast kan de parkeerplaats met simpele middelen duidelijker en aantrekkelijker worden. In een toeristische plaats als Ruinen moet dit op orde zijn!” Bij de beantwoording van de vragen gaf wethouder Mirjam Pauwels aan dat er weinig tot geen klachten bekend zijn bij de gemeente. De klachten zijn dusdanig sporadisch dat de gemeente geen actie onderneemt. Handhaving vindt dus alleen plaats aan de hand van klachten. De gemeente is echter altijd bereid bereid om verbeteringen aan de parkeerplaats aan te brengen. Zij wil hier dan samen met de omwonenden en dorpsbelangen naar kijken.

Even voorstellen: Wim Kamphuis

CDA CDA De Wolden 07-03-2018 12:19

De kandidaten van CDA De Wolden stellen zich de komende dagen met een filmpje voor. Wim Kamphuis uit Alteveer bijt het spits af!

Kruising Steenbergerweg – Hoofdstraat Zuidwolde

CDA CDA De Wolden 23-02-2018 08:00

Inwoners van Zuidwolde roepen al jaren om een oplossing voor de kruising Hoofdstraat – Steenbergerweg/Meppelerweg in Zuidwolde. Er wordt te hard gereden en er gebeuren relatief veel ongelukken op deze kruising. Daarom is er onderzoek gedaan om de verkeersveiligheid te vergroten, de aantrekkelijkheid van het winkelgebied te versterken en de leefkwaliteit voor de omwonenden te verbeteren. Verbeter Maatregelen 1. Aanpassen van de huidige situatie door het kruisingsvlak te verkleinen en een duidelijk verschil in bestrating van het busstation en de rijweg. 2. Doortrekken van het centrumgebied. Het busstation en de winkels van de Steenbergerweg en de Meppelerweg bij het centrum betrekken. Door snelheidsremmende maatregelen wordt de overgang extra benadrukt. 3. Rotonde. Een volledige rotonde die het verkeer afwikkelt. Hier is echter veel ruimte voor nodig die er op dit moment niet is. Dit zou ook betekenen dat het busstation verplaatst moet worden. Discussieraad 22 februariDe raad discussieerde op 22 februari over mogelijke oplossingen. Voor CDA-fractie is de veiligheid leidend. Kern van het probleem is een botsing van verkeersfuncties: verblijven en stromen. De Hoofdstraat is een verblijfsgebied, de andere wegen zijn belangrijke hoofdroutes voor Zuidwolde, die de kern verbinden naar de A28 en de N48. Maar het zijn geen van allen doorgaande routes! Zo hoort vrachtverkeer voor de bedrijventerreinen aan de Zuiderkerkes niet via de Meppelerweg te rijden. Het gaat dus niet alleen om het kiezen van een ander soort kruising, maar het gaat ook om een bredere, integralere oplossing.Volgens het CDA valt de eerste optie af, omdat deze geen oplossing biedt aan de botsing van verkeersfuncties. De derde, de rotonde, benadrukt volgens woordvoerder Tjalling de Wit juist de doorgaande stroomroutes. De snelheid wordt weliswaar teruggebracht, maar het autoverkeer wordt sterk benadrukt en krijgt met een grote rotonde een dominante rol. De benodigde verplaatsing van het busstation, is niet vanwege de veiligheid, maar vanwege ruimtegebrek. Die verplaatsing zal zijn prijskaartje hebben, zonder verdere bijdrage aan de verkeersveiligheid.Volgens het CDA de 2e optie over. Deze is ook de meest integrale oplossing, die past bij de genoemde en gewenste verkeersfuncties. Er zijn vele mogelijkheden om deze kruising aantrekkelijk te maken, zodat het zeker geen standaard plateau hoeft te worden. Het is immers de ingang naar het meest prominente deel van de Zuidwoldiger Hoofdstraat! Ook past deze oplossing beter bij het busstation, aangezien die juist voetgangers- en fietsersverkeer oplevert die in deze 2e optie een gelijkwaardiger rol krijgen aan het autoverkeer. Uiteraard moeten ook de inwoners bij de discussie betrokken worden.De uitkomst van de discussie in de raad was dat inwoners, ondernemers en weggebruikers mee gaan praten over het verkeersveiliger maken van de kruising. De nieuwe gemeenteraad zal na de verkiezingen dit zo snel mogelijk gaan oppakken. Het voorstel is om een dialoogbijeenkomst te organiseren, waarbij belanghebbenden hun inbreng naar voren kunnen brengen..

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.