Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over ChristenUnie inzichtelijk

7 documenten

ChristenUnie Krimpenerwaard heeft vragen over fietsveiligheid in onze gemeente.

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 20-09-2019 06:28

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1279614/603672/IMG_3091.jpgIn de Krimpenerwaard worden de voorrangsregels voor fietsers willekeurig toegepast. De enen keer heeft de fiets voorrang, de andere keer de auto. Op de foto's ziet u de verschillen.

Hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties. Auto's geven namenlijk regelmatig toch de fietser voorrang terwijl dat niet het geval is. Door deze onduidelijkheid ontstaan er gevaarlijke situaties omdat

1) Er soms een achterop komende auto in gaat halen en de fietser niet ziet.

2) Een auto vanaf de andere rijrichting geen vaart heeft geminderd en daardoor hard moet remmen.

3) De fietser het toch niet aandurft over te steken en dit onduidelijkheid geeft voor de automobilist.

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1279614/603672/christenunie-krimpenerwaard-heeft-vragen-over-fietsveiligheid-in-onze-gemeente.html

Wij vragen het college het volgende uit te spreken:

a) De gemeente Krimpenerwaard heeft de ambitie een fietsvriendelijke gemeente te zijn.

b) In de geemnet Krimpenerwaard heeft fietsveiligheid prioriteit.

c) Fietsen gezond is en dat fietsende forensen de verkeersdruk op de Algra-corridor verlagen.

d) Het verstandig is als de voorrangsregels klip en klaar duidelijk zijn en dat de in het verkeer kwetsbare fietser voorrang krijgt op de auto.

e) Om die reden te inventariseren waar de auto in de Krimpenerwaard voorrang krijgt bij fietspaden en deze voorrangsregel te wijzigen in het belang van de veiligheid van de fietser.

De ChristenUnie hoopt dat wethouder Bening snel de toegezegde fietsagenda presenteert en deze aanpassing daarin mee neemt!

Motie Verkeersveiligheid Gouderak

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) D66 VVD ChristenUnie Krimpenerwaard 11-03-2019 09:29

De ingediende motie met betrekking tot de verkeersonveilige situatie op het Middelblok en de Dorpsstraat in Gouderak is door wethouder Bening (D66)overgenomen. De motie is ingediend door VVD, ChristenUnie, Lokaal op 1, D66 en Gemeente Belang Krimpenerwaard.

De verkeersdrukte in de kern Gouderak en de wegen naar Gouderak neemt toe. Zowel via het Middelblok als in de Dorpsstraat in Gouderak, maar ook sluipverkeer wat gebruik maakt van het Veerstalblok en hier de landbouwsluis negeert ondanks de borden die dit stuk het predicaat fietspad geven. Hier zijn de laatste twee jaar al verscheiden ernstige ongelukken gebeurd. Ook het toenemende zware vrachtverkeer dat over het Middelblok en door de Dorpsstraat komt wat gevaarlijke en onwenselijke situaties oplevert, zeker omdat in de Dorpsstraat twee vrachtauto’s elkaar niet kunnen passeren.

Wethouder Bening heeft toegezegd onderzoek te doen naar deze verkeersonveiligheid, in het geval van de Veerstalblok en Middelblok gaat de weghouder in  overleg met wegbeheerder HHSK en gaat zich beraden op passende maatregelen om de verkeersveiligheid in Gouderak te verbeteren.

Klik hier voor het artikel: Sluit het hier maar af voor vrachtverkeer.

Grote kruising & Ouverturelaan

SGP SGP CDA ChristenUnie Krimpenerwaard 15-12-2018 00:00

 

Grote Kruising

In de raadsvergadering van 13 december jl. heeft de gemeenteraad een belangrijk besluit genomen in de voortgang van het project “de Grote Kruising”. De SGP staat positief tegenover de plannen, welke niet alleen noodzakelijk zijn om de daadwerkelijke reconstructie van de grote kruising te kunnen uitvoeren, maar ook de bereikbaarheid van Krimpen aan den IJssel zullen verbeteren. De gemeente kan nu echt aan de slag met het verder uitwerken van het voorkeursalternatief en een start maken met het verleggen van de wisselstrook en het aanbrengen van een extra rijstrook op de Nieuwe Tiendweg (vanaf grote kruising tot en met kruising Boerhaavelaan / van Ostadelaan). De planuitwerking van dit omvangrijke project (ca 32 miljoen euro) gaat nu starten en ongetwijfeld zullen gedurende het traject allerlei nieuwe technische en/of financiële inzichten ontstaan. Naar aanleiding van de inspreker, die namens de bewoners van de Rotterdamse weg sprak, heeft de SGP gevraagd om de bewoners meer te betrekken bij de plannen en de wethouder de uitspraak “ontlokt” dat de leefbaarheid niet zal verslechteren (denk aan geluid en fijnstof). Om een vinger aan de pols te kunnen houden heeft de SGP aan de wethouder gevraagd om de raad inhoudelijk bij de voortgang en de wijzigingen te betrekken in plaats van het alleen goedkeuren van nieuwe kredietaanvragen. Hiervoor heeft de SGP een amendement ingediend op het raadsvoorstel, welke helaas niet voldoende steun kreeg van de overige raadsleden. Uiteraard zal de SGP het project nauwlettend blijven volgen en waar mogelijk (of noodzakelijk) onze inbreng blijven geven. Alle Krimpenaren zijn gebaad bij een succesvolle realisatie van dit omvangrijke project. 

Ouverturelaan

De verkeersdrukte op de Ouverturelaan is een langslepend dossier. Marco Oosterwijk heeft zich als wethouder hard gemaakt om middels slagbomen het verkeer in de spits te weren. Deze oplossing bleek toen een te vergaande maatregel te zijn en werd door de gemeenteraad verworpen. Dat betekend echter niet dat de SGP de bewoners van de Ouverturelaan in de kou laat staan. In de raadsvergadering van 13 december jl. heeft de SGP een “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend met daarin de vraag om de voorkeursoptie van de bewoners van de Ouverturelaan serieus te onderzoeken en mee te nemen in de afweging van de verschillende varianten. De SGP vraagt het college een 6evariant te onderzoeken, waarbij de snelheid verlaagd wordt naar 30 km/uur, asfalt gehandhaafd blijft (eventueel met een 30 km-uitstraling zoals bijvoorbeeld mogelijk is middels asfalt in klinkerprint) en gelijkvloerse kruisingen worden aangebracht. Omdat zowel de SGP als Krimpens Belang graag gehoor wilden geven aan de wens van de bewoners, zijn we samen opgetrokken en konden we de motie zelfs namens 6 partijen indienen (SGP, Krimpens Belang, Leefbaar Krimpen, Stem van Krimpen, CDA en Christen Unie). Wethouder Timm ontraadde het indienen van deze motie, maar bij stemming bleek dat alle partijen voorstemden en de motie dus unaniem is aangenomen. Mooi voorbeeld dat we vanuit de oppositie een rol van betekenis hebben en inhoudelijk goede moties ook door de coalitiepartijen serieus worden genomen. Het is nu aan het college om de handschoen op te pakken en de wensen van de bewoners van de Ouverturelaan serieus te onderzoeken. 

In dezelfde raadsvergadering is door Leefbaar Krimpen met steun van SGP en Stem van Krimpen nog een andere “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend en aangenomen. Deze motie vraagt het college om een pilot uit te voeren t.a.v. het in de middaguren openstellen van de bussluis tussen de Ouverturelaan en de N210. Met als doel om verkeer dat via de wisselstrook Krimpen aan den IJssel binnenkomt, maar niet als bestemming heeft, terug te leiden naar de N210. Dit zo op korte termijn al verlichting kunnen geven op het aantal voertuigen dat in de middagspits via de Ouverturelaan de Krimpenerwaard ingaat. Ook deze motie werd door wethouder Timm ontraden, maar wel aangenomen. Ook hier zijn we benieuwd naar de reactie van het college. 

CU amendement lijkbezorgingsrechten ...

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 13-11-2018 21:47

CU amendement lijkbezorgingsrechten aanvaard. Onderwerp: Meerjarenbegroting 2019-2022 - Lijkbezorgingsrechten De raad van de gemeente Krimpenerwaard in vergadering bijeen d.d. 13 november 2018 besluit pag. 66 punt 6. Lijkbezorgingsrechten de tekst: De tarieven voor het verlenen van rechten worden geïndexeerd met de inflatie. De overige tarieven worden verhoogd met 25%. De kostendekkendheid stijgt nu naar 63%. als volgt te wijzigen: De tarieven voor het verlenen van rechten worden geïndexeerd met de inflatie. De overige tarieven worden in 4 jaarlijkse stappen verhoogd met 25%. De kostendekkendheid stijgt nu naar 56,7%. - - De gevolgen daarvan in de begroting te corrigeren. De bijbehorende verordening daarop aan te passen. De dekking kan gevonden worden door extra besteding uit de Reserve Begraafplaatsen.

Opnieuw vragen van ChristenUnie Krimpenerwaard over verkeersveiligheid en groenonderhoud.

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 21-08-2017 05:58

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1125551/603672/KrimpenAanDeLekHoofdstraatOnlangs kwamen we in de publiciteit rond vragen over de verkeersveiligheid in Berkenwoude maar er zijn meer onveilige verkeerssituaties in de Krimpenerwaard. Ook bracht onze campagne ‘adopteer je straat’ de tongen los over de kwaliteit van het groenonderhoud in onze gemeente. Nu kunnen we de wethouder wel het vuur aan de schenen blijven leggen maar misschien is er een beginfout gemaakt door het groenonderhoud bij verschillende onderaannemers onder te brengen. Wij hebben over deze onderwerpen de volgende vragen gesteld.

Regelmatig zijn er vragen over de kwaliteit van groenonderhoud in de Krimpenerwaard. De ChristenUnie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat onze gemeente moeite heeft alle verschillende onderaannemers aan te moedigen de afgesproken kwaliteit te leveren.

In aanvulling op diverse vragen en opmerkingen van andere partijen over de kwaliteit van het groenonderhoud hebben wij de volgende vraag:

Wilt u bij de volgende contract onderhandelingen met onderaannemers één aannemer kiezen die een constante kwaliteit kan leveren in de gehele Krimpenerwaard?

Verkeersveiligheid!

In de kernen Berkenwoude, Lekkerkerk en Krimpen aan de Lek worden verschillende oplossingen gekozen bij de renovatie van de doorgaande hoofdweg. In Berkenwoude een trechtervorm, in Lekkerkerk een wandelgebied en in Krimpen aan de Lek een smalle rijstrook.

In Berkenwoude rijdt het verkeer te hard deze trechter in zodat ze op het laatste nippertje stevig op de rem moeten gaan staan. In Lekkerkerk is de verkeerssituatie zo onduidelijk dat er regelmatig een auto het terrein van het winkelcentrum probeert op te rijden inplaats van dat hij rechtsaf slaat naar de doorgaande weg. In Krimpen aan de Lek zorgt de smalle rijbaan regelmatig voor paniek bij fietsers (bijvoorbeeld een moeder met twee fietsende kinderen naast- en voor zich uit fietsend) die 500 meter een bus of vrachtwagen achter zich hebben rijden en die dan hun toevlucht op het trottoir moeten zoeken.

Wij hebben daar de volgende vraag bij:

Kunt u een eenduidige oplossing voor deze verkeerssituaties ontwerpen die de verkeersveiligheid verbetert?

Verkeersbord in Berkenwoude, wat als een grapje begon verdient een serieus vervolg!

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 14-08-2017 04:30

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1125329/603672/Gemeenteraad_Krimpenerwaard_ChristenUnie_Cor_Slob_Verkeersbord_BerkenwoudeAfgelopen week pakte Omroep West een grapje uit een tweet van Cor Slob op over een merkwaardig verkeersbord in Berkenwoude. Om de passanten aan te moedigen langzaam te rijden gebruikte de gemeente een verbodsbord met de tekst: stapvoets rijden. De ChristenUnie Krimpenerwaard wil dit van harte ondersteunen maar dan wel op de juiste manier. Om de snelheid op deze locatie te kunnen handhaven is het verstandig dit met het juiste verkeersbord aan te geven.

Cor Slob "Voor mijn vakantie was het grapje al gemaakt op Twitter maar toen we afgelopen week Berkenwoude opnieuw passeerden bleken de borden er nog steeds te staan. Ik heb dit toen opnieuw in een tweet gebruikt en Omroep West pakte dit op om er een item van te maken."

Nadat Omroep West opnames gemaakt had in Berkenwoude werden de borden weggehaald. Onverminderd blijft aandacht voor deze onveilige situatie noodzakelijk!

De ChristenUnie Krimpenerwaard heeft de volgende vragen gesteld aan het college:

1) Worden er op korte termijn correcte borden geplaatst in Berkenwoude?

2) Wilt u de snelheid op deze locatie maximaliseren tot 30 kilometer per uur!

3) Wilt u er op toezien dat deze snelheid gehandhaafd wordt!

4) De situatie ter plekke blijft zeer gevaarlijk, zijn er andere maatregelingen mogelijk om passanten langzamer te laten rijden?

5) Omwonenden hebben trilschade van vrachtwagens en grote tractoren. Is er een betere oplossing/omleiding van dit verkeer mogelijk om dit te voorkomen?

6) Welke mogelijkheden zijn er om deze schade te compenseren aan omwonenden?

We rekenen er op dat de gemeente passende maatregelen neemt om de veiligheid in Berkenwoude te blijven bevorderen!

 

Verkeersdruk in de Hoofdstraat van Krimpen aan de Lek

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 26-06-2017 05:12

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1121121/603672/ChristenUnie_Krimpenerwaard_Centrum_Krimpen_aan_de_LekOp 29 juni 2010 werd het bestemmingsplan Centrum Krimpen aan de Lek vastgesteld. Intussen is er heel wat veranderd en komen de contouren van het definitieve plan in zicht. Het gaat er prachtig uitzien in Krimpen aan de Lek! Zaterdag 13 mei bezochten wij een bijeenkomst van verontruste bewoners in het prachtige nieuwe Cultuurhuis. Deze inwoners van Krimpen aan de Lek maken zich onder andere zorgen over de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat!

 

Hiermee hebben deze verontruste inwoners wel een punt. De plannen voor de herinrichting van het centrumgebied zijn in 2010 gesmeed en onder invloed van de economische crisis nog lang niet helemaal uitgevoerd. Zo is het Cultuurhuis op een ander plaatsje terecht gekomen dan eerst gepland. Het nog te bouwen Waaggebouw is daar pal tegenover gesitueerd op de tekeningen. Hierdoor is er minder uitzicht voor het aankomende verkeer.

Hoewel dit protest aan de late kant boven tafel komt zal wethouder D. Blok hier nog eens goed naar kijken of er mogelijk alternatieve opties zijn.

Wat betreft de verkeersdruk hebben wij een aantal zorgen.

Er is in de loop van de jaren meer en zwaarder verkeer op de weg gekomen; hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties rondom het winkelgebied. Binnenkort neemt veerbedrijf De Visser een grotere veerpont in gebruik. Het is nog niet helemaal duidelijk of we hier wel blij mee zijn, want dit zal ruimte bieden aan grotere voertuigen om de oversteek te maken.

Als het Waaggebouw op de geplande bestemming gerealiseerd wordt, beperkt dit wel het uitzicht van het aankomende verkeer. 

De ChristenUnie maakt zich zorgen of de Hoofdstraat in de toekomst nog wel geschikt genoeg is voor het huidige en toekomstige gebruik. In de komende commissievergadering op dinsdag 27 juni 2017 gaan wij wethouder P. Neven de volgende vraag stellen: “Wilt u een verkeersstromen onderzoek laten doen in Krimpen aan de Lek om te onderzoeken of er alternatieve oplossingen zijn voor dit probleem van de verkeersveiligheid? “

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.