Nieuws van politieke partijen in Meppel inzichtelijk

8 documenten

Steun oproep recreatief gebruik lachgas

CDA CDA Meppel 02-07-2019 12:00

CDA wil verbod op lachgas De 2e Kamerfractie van het CDA wil dat het kabinet recreatief gebruik van lachgas wettelijk aan banden legt. Samen met CDA-raadsleden uit het hele land pleit Tweede Kamerlid Anne Kuik voor een verbod om misbruik van lachgas aan te pakken. Ook de gemeenteeaadsfractie van het CDA in Meppel steunt onderstaande oproep. CDA-Kamerlid Anne Kuik: “Slagroompatronen zijn bedoeld voor spuitbussen en niet om je hersenen af te sluiten van zuurstof. Toch zien we het recreatief gebruik van lachgas toenemen. De negatieve gevolgen van het grootschalige gebruik van de partydrug worden steeds vaker zichtbaar in de samenleving. De laatste tijd zijn er meerdere verkeersongevallen geweest, ziekenhuizen zien het aantal lachgaspatiënten toenemen en de maatschappelijke onrust stijgt.” Veel gemeenten hebben te maken met overlast en geven aan dat landelijke wetgeving gewenst is. “Die oproep wil ik graag onderstrepen”, aldus Kuik. De CDA’er doet haar voorstel in aanloop naar het debat over het preventieakkoord. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- OPROEP Bij de uitwerking van een verbod dient rekening te worden gehouden met het feit dat lachgas ook wordt gebruikt in de medische wereld en in de voedingsindustrie. Het CDA constateert enkele zorgelijke ontwikkelingen in de samenleving: 1)De populariteit en daarmee het gebruik van lachgas als drug stijgt. 2)Het imago van de drug lijkt onschuldig, maar de gevaren van grootschalig gebruik voor gezondheid, verkeersveiligheid en het milieu worden steeds vaker zichtbaar. 3)Er zijn verkopers willens en wetens verdienen aan misbruik van het lachgas. Daar komen zij nu nog mee weg. 4)Excessief gebruik tijdens evenementen baart veel gemeenten zorgen. Uit verschillende gemeenten in het land klinkt de roep om landelijke regelgeving, omdat het gebrek aan een landelijk verbod de handhaving bemoeilijkt. Hierdoor ontstaat er een wildgroei aan gemeentelijke regels. We roepen de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op om een wettelijk verbod op recreatief gebruik van lachgas te realiseren. Deze oproep wordt ondersteund door de volgende lokale CDA-fracties: 1.Utrecht:Sander van Waveren 2.Leeuwarden:Abel Reitsma 3.Tilburg:Marcel ten Hooven 4.Groningen:Rene Bolle 5.Alkmaar:Iris Zeijlemaker 6.Amsterdam:Diederik Boomsma 7.Den Helder:Harmen Krul 8.Eindhoven:Remco van Dooren 9.Zoetemeer:Esmee van Oudheusden 10.Leiden:Josine Heijnen 11.Zwolle:Margriet Boersma 12.Peel en Maas:Ebbie Peters 13.Ermelo:Sarath Hamstra 14.Meppel:Egbert Knorren

VVD Meppel zet geloofwaardigheid gemeenteraad op het spel

ChristenUnie ChristenUnie VVD Meppel 07-02-2019 18:09

Het leek zo onschuldig. De VVD stelde aanvullende vragen op de vragen van de ChristenUnie over het uitblijven van snelheidsbeperkende maatregelen bij de kruising Setheweg. Natuurlijk mag de VVD aanvullende vragen stellen, maar de vragen die ze stelden, zetten de geloofwaardigheid van de gemeenteraad op het spel.

In oktober 2018 had de raad over allerlei verkeersmaatregelen gesproken en besluiten genomen. Met uitzondering van de VVD vond de hele gemeenteraad dat er wel iets aan de veiligheid van de kruising Setheweg moest worden gedaan, maar dat het uitgeven van 5 ton aan een rotonde te veel was. De raad heeft dan ook besloten in een wijzigingsbesluit (amendement) om het bedrag niet uit te geven. Wel werd zowel in de discussie op die avond als in de toelichting van het wijzigingsbesluit aangegeven dat er (andere) snelheidsbeperkende maatregelen moesten worden genomen. Die blijven tot op heden uit en inmiddels waren er al weer twee ongelukken gebeurd. Vandaar dat de ChristenUnie vroeg wanneer het college de maatregelen gaat nemen en waar ze aan denkt. De VVD stelt hierop als aanvullende vragen of het college een rotonde ook als snelheidsbeperkende maatregel ziet en of ze toch niet een rotonde wil aanleggen.

Daarmee gaat de VVD op het randje van wat behoorlijk is. Als de gemeenteraad met een amendement iets heeft besloten, kun je niet door middel van het stellen van vragen dit weer proberen terug te draaien. Ook het college kan niets anders dan het besluit van de gemeenteraad te respecteren. Het is op zich al opmerkelijk dat de VVD, die altijd zo de financiën voorop stelt, nu perse 5 ton wil uitgeven. En dat, terwijl er andere, goedkopere oplossingen zijn. De VVD is kennelijk gewend om zijn zin te krijgen. De besluitvorming over de rotonde was een bittere pil voor de VVD. Maar wat gaat nu voor? Het eigen gelijk of het democratisch proces?

ChristenUnie komt op voor Rogat en zebrapaden bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Meppel 24-10-2018 18:30

Zebrapaden komen terug in de binnenring De ChristenUnie vraagt al lange tijd aandacht voor het belang van zebrapaden.

Hoewel volgens de theorie van ‘shared space’ zebrapaden niet nodig zijn in een 30kilometerzone, blijkt in de praktijk dat veel ouderen, mensen die slecht ter been zijn of slechtziend zijn zich onveilig voelen bij het oversteken als er geen zebrapad is. Stond de ChristenUnie in 2011 op dit punt nog alleen in de raad, inmiddels is dat helemaal veranderd. Toen de ChristenUnie in 2014 deelnam aan de coalitie in Meppel, is er afgesproken dat de zebrapaden weer terug komen in de binnenring. Om kosten te besparen is afgesproken dat dit wordt gecombineerd met groot onderhoud aan de weg.

Zebrapad bij kruising Kruisstraat en Grote Oever Echter bij het kruispunt Kruisstraat en Grote Oever duurt dit erg lang. Op 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP) besproken. De ChristenUnie heeft in deze vergadering samen met de SP en de PVDA een amendement ingediend om snel te beginnen met de aanleg van een zebrapad op de kruising Kruisstraat/Grote Oever/Eendrachtstraat/Molenstraat. Omdat er hiervoor onvoldoende steun was, is dit amendement veranderd in een voorstel dat het college volgend jaar met twee voorstellen komt voor een zebrapad op het kruispunt Grote Oever en Kruisstraat. Na deze wijziging is het amendement voor het zebrapad alsnog aangenomen.

Rogat weer veilig en leefbaar Sinds 1998 hoort Rogat bij de gemeente Meppel. Het is een klein dorp, maar er is veel verkeer van auto’s die een korte route kiezen door dit dorp. Dit geeft veel problemen voor de leefbaarheid en veiligheid in Rogat. In de vorige raadsperiode heeft Bert Kunnen van de ChristenUnie regelmatig zich sterk gemaakt voor een oplossing voor de problemen in Rogat. Op 30 juni 2017 heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel en Groen Links een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om bij de opstelling van het uitvoeringsprogramma GVVP (gemeentelijk verkeers- en vervoersplan) een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in de buurtschap Rogat. Deze motie is aangenomen en het college heeft hiervoor inmiddels 725duizend euro gereserveerd. Op zich is dit een mooie stap in de goede richting. Maar, zoals Gert Stam vroeg, “waarom pas in 2021?”. De ChristenUnie wil dat de verbetering van de verkeerssituatie in Rogat zo snel mogelijk verbetert.

Rotonde Setheweg of leefbaar Rogat Op zich is er ook al eerder geld beschikbaar, maar het college wilde dit in 2019 liever uitgeven aan de aanleg van een rotonde bij het kruispunt van de Setheweg en Handelsweg op het industrieterrein Oevers, dat 500duizend euro kost. De ChristenUnie heeft daarom samen met Sterk Meppel, CDA, PVDA en D66 een amendement ingediend om deze rotonde te schrappen. Er zijn inderdaad een aantal ongevallen geweest op dit kruispunt, maar de veiligheid kan hier ook worden verbeterd met een lagere snelheid en verkeersremmende maatregelen zoals een verkeersdrempel of een flitspaal. Tegenover eventuele verkeersrisico’s op deze rotonde staat het risico van een ongeval in Rogat. Het amendement voor het schrappen van deze rotonde aan de Setheweg is met grote meerderheid aangenomen, ondanks de ontrading ervan door wethouder. Motie eerdere uitvoering herinrichting dorpskern Rogat Door het aangenomen amendement is er geld beschikbaar voor Rogat, maar daarmee is dit geld nog niet direct bestemd voor Rogat. De plannen voor Rogat vereisen verdere uitwerking, die ongetwijfeld eerder kan worden afgerond dan in 2021, maar nog niet in 2019. Daarom heeft de ChristenUnie samen met CDA, PVDA en D66 een motie ingediend om de voorbereidingen voor de herinrichting van Rogat zo spoedig mogelijk in overleg met het wijkplatform Rogat op te pakken, waarbij wordt gekeken naar mogelijkheden uit te werken met de inwoners van Rogat en de planning daarvoor ter kennis brengen aan de Raad en de uitvoering opnemen in de jaarschijf die aansluit op de planning. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen.

 

 

 

 

Leegstand Swaenenborgh is Meppel een doorn in het oog

D66 D66 Meppel 23-01-2018 08:05

De leegstand in winkelcentrum de Swaenenborgh in Meppel is een doorn in het oog van het winkelend publiek. Deze plek moet als eerste onderhanden worden genomen. Dat is gebleken uit een inventarisatie onder Meppelers door D66. In de top 5 van aan te pakken plekken in de gemeente Meppel staat de Swaenenborgh met stip op nummer 1. “Een lugubere plek waar je ’s avond niet moet lopen”, verzucht een Meppelse.

D66 vindt dat de stad op verschillende plekken een verwaarloosde indruk maakt. Daarom ging een afvaardiging van de partij zaterdag de straat op om een top 5 samen te stellen van aan te pakken plekken en daarop werd flink gereageerd. Naast verloedering van de Swaenenborgh is ook het groenonderhoud onderwerp van discussie. Vooral het groen in de Oosterboer moet het ontgelden: het is een zootje, zei één van de ondervraagden.

Parkeren levert ook genoeg ergernis op. Zo moet het Prinsenplein autovrij gemaakt, wordt er flink gemopperd over de auto’s in de Julianastraat en Emmastraat, is het een parkeerchaos in de Dorpsstraat in Nijeveen en mag van een enkeling elke auto de binnenstad wel uit. Het kruispunt Jan Tooroplaan/Zuiderlaan is levensgevaarlijk, vertelt een bezorgde moeder. Een ander vindt dat er op de Rembrandtlaan en Randweg veel te hard wordt gereden en geappt achter het stuur en een derde noemt de kruising Weerdstraat/Prinses Beatrixplantsoen een crime voor fietsers. Ook de kruising bij Herberg ’t Plein is veelvuldig genoemd. Verrassend veel mensen stemmen voor rookvrije terrassen.

In het verkiezingsprogramma van D66 wordt veel aandacht besteed aan een veilige en leefbare stad. “Een mooie, schone stad trekt ondernemers en nieuwe inwoners”, aldus de Democraten. D66 vindt het belangrijk dat inwoners meer te zeggen krijgen over hoe het budget voor hun wijk, dorp of stadsdeel wordt besteed. De gemeente kan dit bevorderen zodat samengewerkt kan worden aan een aantrekkelijker stad.

De top 5 van aan te pakken plekken:

1. De Swaenenborgh

2. Groenonderhoud in gehele gemeente

3. Prinsenplein (autoverkeer)

4. Oosterboer

5. Het Vledder/drainage Berggierslanden/Kromme Elleboog

ChristenUnie komt op voor gehandicapten, fietsers en campers bij parkeernota

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Meppel 01-11-2017 08:23

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1135945/53439/parkeren 2Op 19 oktober heeft de gemeenteraad gesproken over de parkeer nota. In grote lijnen is de ChristenUnie tevreden over de parkeernota. Echter, niet alles aan de parkeernota was goed. In de parkeernota stond ook een voorstel om 65 euro in rekening te brengen voor een medische keuring, die nodig is voor een gehandicaptenparkeerkaart.

De ChristenUnie vindt dat geen goed voorstel en heeft samen met PVDA, CDA en SP een amendement ingediend om het in rekening brengen van de kosten van deze medische keuring uit de parkeernota te schappen. Dit amendement is met een ruime meerderheid aangenomen.

Een ander punt waarover de ChristenUnie niet tevreden was, is het plan om bij acties om Meppel te promoten gratis parkeren in de binnenstad aan te bieden. Bert Kunnen heeft duidelijk gemaakt dat de kans groot is dat dit er toe leidt dat mensen die anders met de fiets komen, op de actiedagen met de auto naar het centrum gaan. Ook kunnen dit soort acties tot onduidelijkheid leiden. Daarom heeft de Bert Kunnen een amendement ingediend om deze acties uit de parkeernota te schrappen. Dit amendement kreeg alleen de steun van Sterk Meppel en is verworpen. Hoewel het jammer is dat dit amendement het niet heeft gehaald, was dat voor de ChristenUnie geen reden om tegen te parkeernota te stemmen en de parkeernota is unaniem aangenomen. Daarna heeft de Bert Kunnen een motie ingediend om  ‘bij het op te stellen Fietsparkeerplan Binnenstad een paragraaf op te nemen waarin wordt ingegaan op diverse promotiemogelijkheden van het fietsparkeren in de binnenstad, zoals incidentele acties die het fietsgebruik richting centrum zullen bevorderen’. Met deze motie krijgen fietsers een voordeel vergelijkbaar met de het voordeel voor automobilisten bij de in de parkeernota genoemde promotieacties. Helaas heeft deze motie het (met één stem verschil) niet gehaald.

Een ander onderwerp waar de Bert Kunnen aandacht voor heeft gevraagd zijn de camperparkeerplaatsen. Hiervoor hebben ChristenUnie en VVD vorig jaar (op 21 april 2016) ook al een motie ingediend, die het toen niet heeft gehaald. Uit de vele teleurgestelde reacties daarop is gebleken dat er bij een grote groep mensen behoefte bestaat aan parkeerplaatsen voor campers, die grotere parkeervakken nodig hebben dan auto’s. De camperaars zijn een groep die kansen biedt voor het toerisme in Meppel. Deze motie roept het college op om met een voorstel te komen voor het realiseren van parkeerplaatsen voor grotere campers in of rondom het centrumgebied en hierbij aandacht te besteden aan enkele alternatieve locaties, en de noodzakelijke bewegwijzering. Om tegemoet te komen aan de bezwaren van de vorige keer, was in de motie niet vastgelegd dat er faciliteiten voor de camperaars bij komen. Nadat de passage over onderzoek naar faciliteiten helemaal uit de motie was geschrapt, is het uiteindelijk gelukt om hiervoor een meerderheid te krijgen in de gemeenteraad.

ChristenUnie bezorgd over Japanse Duizendknoop

ChristenUnie ChristenUnie Meppel 01-10-2017 12:39

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1130460/53439/jpdpDe Japanse Duizendknoop is een plant die zorgt voor veel overlast en schade. Hij woekert steeds verder voort, overwoekert andere beplanting en levert schade aan gebouwen en dijken op. Dat is de reden dat Ina Booij (ChristenUnie) op korte termijn maatregelen van de gemeente wenst.

In antwoorden op vragen aan het college van burgemeester en wethouders wordt duidelijk dat de bestrijding ervan in Meppel een langdurend traject zal worden, waar kosten aanverbonden zijn. Deskundigen waarschuwen dat er actie nodig is, omdat we anders met een gigantische schadepost komen te zitten. De plant kan dwars door funderingen van huizen binnen dringen en kan zelfs dwars door asfalt heenbreken. Dat is de reden dat Booij aan de bel heeft getrokken. De gevolgen van deze plant worden behoorlijk onderschat, meent het raadslid van de ChristenUnie. ‘Hij is erg moeilijk te bestrijden. Het college geeft aan dat hij pas over een half jaar met een bestrijdingsplan komt. Maar dat is erg laat en ondertussen neemt de schade ook in Meppel toe’ stelt Booij. Uit een inventarisatie in Meppel blijkt dat er ruim 20 locaties zijn waarde plant groeit, waarvan de gemeente Meppel op één locatie de plant zelf heeft aangebracht. De overige planten zijn door vervuilde grond of aangrenzende tuinen door sterkte wortelstokkenverspreid. Ook komt het voor dat bewoners gemeentelijke plantvakken met de Duizendknoop hebben willen verfraaien. Hierdoor zullen er volgens het college heel weinig schadegevallen leiden tot door de gemeente te honoreren claims. Booij dringt aan op versnelling van de bestrijding. ‘Er is inmiddels al veel kennis van de wijze waarop de plant kan worden bestreden. Volgens mij moet het sneller kunnen endaar zal ik dan ook op aandringen’, aldus Booij.

Meppel, 26 september 2017

ChristenUnie komt op voor fietsers, zebrapaden en Rogat bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie Meppel 15-07-2017 09:43

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1124604/53439/zpZebrapaden. De ChristenUnie heeft in de vorige raadsperiode regelmatig gepleit voor het terugbrengen van de zebrapaden op de centrumring Uit verschillende informatiebijeenkomsten, waaronder een gezamenlijke bijeenkomst van SP en ChristenUnie, is duidelijk gebleken dat veel burgers (waaronder veel ouderen) zich niet veilig voelden bij het oversteken zonder zebrapad.

Bij de toetreding van de ChristenUnie tot het college is afgesproken dat, hoewel het uitgangspunt van ‘shared space’ (maximum snelheid van 30 kilometer en verder geen voorrangsregels, waarbij de onoverzichtelijke indeling de weggebruikers voorzichtig maakt) wel gehandhaafd blijft, maar dat er op de drukke binnenring vier zebrapaden komen om voetgangers met een veilig gevoel te kunnen laten oversteken van en naar het centrum. Inmiddels is er, mede dankzij de ChristenUnie, weer een zebrapad op het kruispunt Brouwerstraat/Hoofdstraat terug.

Het college kiest ervoor om het aanleggen van de zebrapaden te combineren met andere werkzaamheden. Dit is op zich een goed uitgangspunt, maar bij het kruispunt Grote Oever/ Eendrachtstraat/Kruisweg/Molenstraat duurt dit erg lang. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 22 juni samen met de SP een amendement ingediend om op dit kruispunt al volgend jaar een zebrapad aan te leggen. Helaas is dit amendement verworpen, waardoor voetgangers langer moeten wachten op het moment dat zij ook hier met een veilig gevoel kunnen oversteken.

Fietsers in de voorrang op rotondes Als milieubewuste partij heeft de ChristenUnie een warm hart voor de fiets. Bij de vorming van het college is de aandacht voor de fietsverbindingen in de stad opgenomen in het collegeprogramma wend e ChristenUnie ziet hierin vooruitgang en is blij met de aandacht voor de fietsverbindingen. Toch is de fractie niet helemaal tevreden. De ChristenUnie wil dat Meppel voorrang geeft op rotondes in de bebouwde kom. Daarvoor heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een amendement ingediend. Met dit amendement wordt de mobiliteit van de fietsers vergroot en sluit Meppel aan bij de meeste gemeenten in Nederland, waar de fietsers al voorrang hebben op rotondes. Helaas heeft een meerderheid hier niet voor gekozen. Het argument van de veiligheid van de fietsers als reden om fietsers geen voorrang te geven overtuigt de ChristenUnie niet. Bij knelpunten zoals de rotonde op de Europalaan is het goed mogelijk om automobilisten te waarschuwen voor de voorrangssituatie op de rotonde en de snelheid te vertragen voor de rotonde met verkeersremmende maatregelen.

Rogat In Rogat hebben inwoners al lange tijd last van veel vrachtverkeer dat door deze buurtschap rijdt. Er is met de bewoners gesproken over oplossingen en er liggen concrete voorstellen voor verkeersremmende maatregelen in Rogat. Deze plannen staan in het GVVP (Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan), maar hebben nog geen prioriteit. Daarom heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een amendement ingediend om al in 2018 met deze plannen voor Rogat te beginnen. Het geld hiervoor is beschikbaar door een eerder aangenomen voorstel van de ChristenUnie om het geld voor een rotonde aan de Handelsweg/Setheweg in Meppel niet daarvoor te reserveren, maar dit geld zonder reservering beschikbaar te hebben voor het GVVP. Er ligt door de inzet van de bewoners van Rogat een concreet plan en Meppel kan hiermee laten zien dat het meedenkende burgers serieus neemt. Helaas is ook dit amendement niet aangenomen.

De ChristenUnie geeft de ‘strijd’ voor Rogat echter niet zo snel op. In een volgende gemeenteraadsvergadering op 30 juni heeft de ChristenUnie daarom samen met Sterk Meppel  en Groen Links bij de behandeling van de Perspectiefnota een motie ingediend om ‘bij de opstelling van het Uitvoeringsprogramma GVVP een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in het buurtschap Rogat’. Tegenover de raadsleden die moeite hadden met de kosten hiervan, heeft Bert Kunnen duidelijk gemaakt dat er voor investeringen in de verkeersveiligheid ook provinciale subsidie van de provincie Drenthe beschikbaar is. Hierna is deze motie voor Rogat aangenomen. 

Meppel kan verder met ontwikkeling Noordpoort

ChristenUnie ChristenUnie CDA VVD PvdA Meppel 03-05-2017 06:12

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1116750/53439/GalgenkampsbrugWie vanaf de Watertoren Meppel binnenrijdt komt door een gebied waar zowel mensen wonen als werken. Aan de Steenwijkerstraatweg ziet het er nog wel redelijk goed uit, maar daarachter ligt een terrein met veel leegstaande gebouwen. Er zijn daarom goede redenen om dit deel van Meppel te vernieuwen.

Verkeer moet vaak lang wachten voor de Galgenkampsbrug, maar verder stroomt het verkeer redelijk goed door. Echter, met de bouw van de woonwijk Nieuwveense landen zullen meer mensen via de noordelijke route naar de binnenstad rijden. De situatie op de Steenwijkerstraatweg is qua geluid en schadelijke uitlaatgassen nu al een probleem. Ook de doorstroming van het verkeer op de rotonde bij de watertoren staat steeds meer onder druk. Daarom is er in de toekomst een andere toegangsweg nodig. Het vernieuwingsplan van wethouder Stam voorziet hierin met een nieuwe toegangsweg via de Galgenkampsweg en over het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg. Voor de fietsers blijft de toegangsweg via de Steenwijkerstraatweg lopen en is er een mogelijkheid om met een financiële bijdrage van de een fietstunnel onder de provinciale weg.

Hoewel in de gemeenteraad een grote meerderheid vindt dat er in het plangebied Noordpoort vernieuwing nodig is, wil de gemeenteraad zich niet nu al vastleggen op de grote investering voor de nieuwe toegangsweg. Dit is iets waarvan men vindt dat een nieuwe gekozen gemeenteraad de vrijheid moet hebben om hierin keuzes te maken. Ook maken veel bewoners zich zorgen over een lange periode van overlast in de Steenwijkerstraatweg als de ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg gefaseerd wordt uitgevoerd. Ook zijn er fracties die de nieuwe toegangsweg helemaal willen schrappen, wat als nadeel heeft dat er eerst weer opnieuw geld gereserveerd moet worden en er onnodige vertraging is, als een nieuwgekozen gemeenteraad dan wel het belang van een nieuwe toegangsweg inziet. Hierdoor dreigde een meerderheid tegen het hele vernieuwingsplan te stemmen. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 20 april samen met CDA en PVDA een amendement ingediend om de reservering voor de nieuwe toegangsweg wel in het bestemmingsplan te laten, maar te koppelen aan een aantal randvoorwaarden, namelijk:

aantoonbare aanwijzingen zijn dat het aan te leggen traject een bedrijven stimuleert om in het Noordpoort gebeid te investeren; aansluiting op een oostelijke ontsluitingsweg voor Nieuwveense landen met een rotonde; en geen nieuwe knelpunten in het traject tot en met de rotonde bij het politiebureau, zodat er een goede doorstroming is voor het gemotoriseerde verkeer op het traject Zomerdijk, Steenwijkerstraatweg en Ceintuurbaan, en er voor fietsers een verkeersveilige situatie wordt gerealiseerd; Er niet gekozen wordt voor een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg.

Een gefaseerde aanleg van de nieuwe toegangsweg betekent dat bewoners langer met overlast te maken hebben. De bewoners hebben hun zorgen hierover kenbaar gemaakt tegenover de gemeenteraadsleden. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat een gemeente luistert naar de inwoners en daarom is het niet kiezen voor een gefaseerde ontsluiting toegevoegd aan het manedement. Omdat Sterk Meppel de eerste drie punten van het amendement wel kan steunen, maar de mogelijkheid van een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal  persé wil openhouden, wordt het amendement gesplitst in twee amendementen. Zowel de beide amendementen als het voorstel voor de ontwikkeling van Noordpoort worden aangenomen.  Vóór stemden de coalitiefracties VVD, PvdA, CDA en ChristenUnie evenals de SP. Hiermee kan Meppel verder gaan met de ontwikkeling van het plangebied Noordpoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.