Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

83 documenten

Vrijwilligers gezocht voor klop aktie

SP SP Eindhoven 03-09-2021 19:00

In de afdeling zijn we bezig met een wooncampagne. We doen dat door het hele land (zwartboek wonen). In de afdeling Eindhoven hebben we de afgelopen maand geklopt (langs de deur gaan en vragen stellen) in de wijk Bennekel in Eindhoven. Hier hebben we al veel schrijnende verhalen gehoord, Je loopt altijd met zijn tweeën,  dus je staat er niet alleen voor.

We gaan zaterdag 11 september naar de wijk Lievendaal in Strijp in Gestel. van 13.00 uur tot maximaal 15.00 uur. Samenkomst Lievendaalseweg/ hoek  der Marckstraat.  Misschien gaan we later in de maand nog een keertje. In  andere wijken in Eindhoven en buiten Eindhoven willen we ook gaan kloppen. Hiervoor hebben we natuurlijk mensen nodig die ons helpen. Wil je meedoen nem dan contact op Anneke de voorzitter tel.nr. 040 2816097 of per mail eindhoven@sp.nl 

Wil je 11 september meedoen neem dan contact op met Hannie. Tel.nr. 040 2575287 of 06 10769419 of via mail vanbeershannie@hotmail.com

We stellen vragen over Woningnood, Woonlasten, Onderhoud woning, Renovatie/verduurzaming, sloop en als extra vraag Zonnepanelen en als je 100.000 euro in je buurt kunt besteden waar zou u dit dan aan besteden. (Zo kom je te weten wat er in de buurt leeft,).

Dag van de ondernemer!

VVD VVD Eindhoven 20-11-2020 02:01

Vandaag op 18 november is het weer dag van de ondernemer. Juist nu in deze tijd waarin ondernemers en ZZP'ers het erg moeilijk hebben en de toekomst onzeker is staan we stil bij wij zij voor ons betekenen. Om alle ondernemers te danken hebben we Simon de Wit (Oriëntal Greenhouse) en Ruud Bakker(Dommel 18) een bloemetje aangeboden.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/41698/dag-van-de-ondernemer

Ruud is voorzitter van de KHN Eindhoven (Koninklijke Horeca Nederland) en hij heeft samen met Simon tijdens deze coronacrisis al meerdere acties georganiseerd. Bijvoorbeeld een actie om de zorgmedewerkers te danken door maaltijden aan te bieden eerder dit jaar. En nu de zorg handjes tekort komt hebben ze geregeld dat horecapersoneel aan de slag kan door bijvoorbeeld koffie te schenken in zorginstellingen. Al 250 mensen hebben zich aangemeld. Een absolute win-win!

Door de onzekerheid van coronacrisis moeten ondernemers creatief zijn om voor haar personeel te kunnen zorgen en de crisis te overleven. Deze heren laten zien dat naast creativiteit ze ook een heel groot hart hebben en een groot positief verschil maken voor anderen in Eindhoven.

Jouw onderwerp voor een online bijeenkomst

D66 D66 Eindhoven 10-06-2020 08:00

In tijden van corona zoeken we naar nieuwe manieren om elkaar binnen D66 te blijven ontmoeten.

 

 

 

 

Daarom is er nu de Digitale 33, een online bijeenkomst:

van maximaal 33 minuten, waardoor je bij een start om bijvoorbeeld 19:30 uur nog gewoon het NOS Journaal haalt. Of je voorleesuurtje. Of daarna ook nog wat tijd hebt voor dat geweldige boek. over een specifiek onderwerp waarover een D66-lid graag kennis/ervaring deelt, van gedachten wisselt of juist graag input ontvangt. met maximaal 10 deelnemers, zodat je alle deelnemers voortdurend 3×3 in beeld ziet en er ruimte is voor een gesprek.

Voorbeelden van mogelijke onderwerpen:

D66-lid Ton Visser over Corona in China; Privacy-jurist Arthur Westenend over greep houden op de informatiestroom; Tweede Kamerlid Jessica van Eijs over duurzaam bouwen en wonen; Ervaringen en ideeën uitwisselen met geïnteresseerden in andere wijken of gemeenten over bijvoorbeeld armoede, het verminderen van kansenongelijkheid bij online onderwijs, werken met kwetsbare jongeren, een toegankelijke stad voor senioren of het stimuleren van diversiteit binnen D66 Eindhoven. Hoe kan ik een onderwerp op de agenda zetten?

Dat kan hier! De Digitale 33 staat of valt met het aandragen door leden van interessante onderwerpen.

Over welk onderwerp wil jij graag met geïnteresseerden van gedachten wisselen? Of waarover zoek je juist input van andere leden? Aarzel niet en meld het onderwerp aan via onderstaand formulier. We nemen snel contact met je op om de details te bespreken en om de bijeenkomst in te plannen. Belangrijk: als je een onderwerp aanmeldt rekenen we op je voor het (in)leiden van de bijeenkomst.

Wat is je naam?*
Voornaam Achternaam
Wat is je e-mail adres?*
Onderwerp van de bijeenkomst*
Beschrijving*
Geef een beknopte inleiding over het onderwerp en benoem een of enkele vragen die je tijdens de bijeenkomst wil bespreken.
Voorgestelde datum en tijdstip voor de bijeenkomst
Geef a.u.b. aan welke datum en tijdstip je in gedachten hebt voor de bijeenkomst. Tip: plan de bijeenkomst minimaal 5 weken vooraf in zodat de aankondiging minimaal één keer in de maandelijkse nieuwsbrief verschijnt.
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Twee nieuwe leden in het ombudsteam!

PvdA PvdA Eindhoven 13-05-2020 19:54

Recent zijn er twee nieuwe leden aangesloten bij ons Eindhovense ombudsteam. Ze stellen zich hier aan u voor! Ton Geerts Ik ben Ton Geerts bijna 70 jaar, getrouwd (48 jaar) en heb gewerkt bij de vakbond, indertijd de Industriebond. Daarnaast in het vormingswerk en bij Arbeidsvoorziening ( de arbeidsbueau’s). De laatste 12 jaar voor mijn

Het bericht Twee nieuwe leden in het ombudsteam! verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Buurtenquête Geestenberg voltooid – schriftelijk overleg met Woonbedrijf

SP SP Eindhoven 11-05-2020 10:02

Bernard Gerard fungeert vanuit de SP als procesbegeleider bij de Werkgroep Verduurzaming Huurwoningen Geestenberg. Die wil een verdere verbetering en verduurzaming van de huurwoningen van Woonbedrijf in De Geestenberg, zonder verhoging van de totale woonlasten.

De Werkgroep heeft een enquête georganiseerd over de staat van de woningen. De Werkgroep is tevreden over de respons op deze enquête. 135 van de 269 huishoudens hebben hem ingevuld.  De enquête heeft veel materiaal opgeleverd. Vaak betreft dat klachten. Dat materiaal is inmiddels uitgewerkt en daarna gecomprimeerd tot thema’s entree; achterpui; kruipruimte, vloerisolatie en fundering; zonnepanelen; koudebruggen; en badkamer en ventilatie.  Dit kostte even tijd. 
 

Aanvankelijk was het de bedoeling dat er een gesprek met Woonbedrijf zou volgen over de uitkomst van de enquête. Maar door eerst een reorganisatie binnen Woonbedrijf, daarna door toevallige afwezigheden aan beide kanten, en toen door de Coronacrisis, lukte het alsmaar niet om een afspraak te maken.  Het is op dit moment niet duidelijk wanneer een dergelijk gesprek wel kan plaatsvinden.  De Werkgroep is daarom met Woonbedrijf overeen gekomen dat de eerste contactronde schriftelijk wordt afgewerkt.  Er is een flyer in de buurt uitgedeeld, waarin een kort overzicht van de uitkomst van de enquête. In de tekst staat dat de volledige tekst van de brief aan Woonbedrijf op www.bjmgerard.nl/?p=11487 downloadbaar is.  Vragen en opmerkingen kunnen als reactie op deze sitepagina worden aangeleverd. 

1 mei posters

SP SP Eindhoven 26-04-2020 20:54

1 mei, dag van de arbeid, traditioneel de dag van de arbeidersbeweging. Dit jaar vinden wij als SP dit een extra bijzondere dag. Door de coronacrisis ervaren we allemaal hoe belangrijk de arbeiders zijn, bijvoorbeeld de vakkenvullers, de verpleegkundigen, de vuilnismannen. Het worden nu essentiële beroepen genoemd, deze mensen kunnen niet thuis werken en zijn hard nodig om onze maatschappij draaiende te houden. Een groep mensen die over het algemeen zwaar werk doet, vaak tegen een lage beloning, waardering en zekerheid. Sectoren waar de overheid jaar in jaar uit op heeft bezuinigd en waar veel met flex-contracten gewerkt wordt. De zorg is uitgekleed, onafhankelijke onderzoeken zijn een zeldzaamheid geworden en zelf zijn we als Nederland niet in staat beschermende middelen te produceren.

https://eindhoven.sp.nl/nieuws/2020/04/1-mei-posters

Waar onze premier zich momenteel laat zien als crisismanager, zijn wij kritisch. Oost-Europeanen werken zonder zich aan de RIVM-richtlijnen te kunnen houden door of raken dakloos, huishoudelijke hulpen hebben geen beschermende middelen en cliënten worden bijvoorbeeld niet meer gedoucht.

https://eindhoven.sp.nl/nieuws/2020/04/1-mei-posters

Om aandacht te vragen voor 1 mei, de essentiële beroepen, heeft de landelijke SP posters ontworpen. Deze posters vinden wij fantastisch en Jannie en Sylvie hebben ze afgelopen zaterdag door heel Eindhoven opgehangen.

Stadscafé 040 online: From LockDown to OpenUp | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 22-04-2020 00:00

De eerste online editie van Stadscafé 040 vindt plaats op 30 april, gewoon bij jou op de bank of aan de keukentafel!

From LockDown to OpenUp; hoe gaan we het virus samen met de andere (Euro)landen aanpakken? Wat worden de gevolgen van corona? Wat kunnen we van deze crisis leren? Hierover gaan we samen met Europarlementariër Bas Eickhout in gesprek.

Vanaf 19:30u is de digitale inloop en om 20:00u zal het Stadscafé van start gaan.

Ben jij erbij? Meld je dan hier aan* zodat we je vlak voor het event een link kunnen sturen om deel te nemen aan het digitale Stadscafé! 

*Let op, er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

In memoriam: Rita van den Boogaart

PvdA PvdA Eindhoven 21-04-2020 16:36

In MEMORIAM Rita van den Boogaart, een bijzondere en kleurrijke vrouw! Rita van den Boogaart is al lang lid van de PvdA. We kennen haar als een zeer maatschappelijke betrokken en breed geïnteresseerde vrouw. Een kleurrijke vrouw. Vanaf het moment dat we enkele jaren geleden gestart zijn met de senioren-koffie inloop was Rita een trouwe

Het bericht In memoriam: Rita van den Boogaart verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.