Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over CDA inzichtelijk

14 documenten

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

De Eindhovenaar en de gemeente: terugblik op het jaar 2018. Bericht uit de gemeenteraad.

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Eindhoven 30-08-2019 21:04

Afgelopen week stond de jaarrekening 2018 op de agenda van de gemeenteraad. Vorige week hebben we hierover al gediscussieerd met de andere fracties. Wij hebben toen de volgende onderwerpen aan de orde gesteld: milieu (circulaire economie), verkeersveiligheid, woonoverlast en zwembad de Tongelreep. Uitvoerig hebben we ook stilgestaan bij de huishoudelijke hulp in Eindhoven (zie het vorige bericht hierover op deze website d.d. 23 augustus).
 
In de gemeenteraadsvergadering hebben we ons op twee zaken geconcentreerd: 1] De financiële positie van de gemeente in relatie tot bezuinigingen. 2] De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners. De financiële positie van de gemeente in relatie tot bezuinigingen. In de jaren 2016\2017 kampte de gemeente Eindhoven, net als veel andere gemeenten, met grote financiële tekorten in het zogenaamde “sociale domein” (zorg en welzijn). Daarom werden in 2018 maatregelen getroffen; eerst door het oude college (PvdA, D66, SP en GroenLinks) en vervolgens door het nieuwe college (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA). Het nieuwe college was bang dat deze maatregelen bij lange na niet voldoende zouden zijn en deden er in 2019 nog een flinke schep bovenop. Vanaf 1 januari 2019 werd nog een heel pakket aan extra, soms pijnlijke, maatregelen in het sociale domein doorgevoerd. Onder andere een fikse verlaging van de tarieven voor complexe (jeugd) zorg.
De jaarrekening 2018 eindigt gelukkig niet meer met een tekort maar met een positief resultaat. Ook laat deze jaarrekening zien dat er nauwelijks verschil is tussen de begroting 2018 voor het sociale domein en wat er uiteindelijk is uitgegeven.
Nu de financiële situatie zoveel anders is dan het college tot nu toe heeft gevreesd pleit de SP ervoor om eens goed te kijken welke pijnlijke maatregelen, waar mensen echt last van hebben, kunnen worden teruggedraaid. Het college wilde hier (nog?) niet op ingaan. De SP is zeker van plan bij de behandeling van de begroting voor 2020 hierover opnieuw voorstellen te doen.
De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners. “We zijn zuinig op elkaar en werken zorgzaam en zorgvuldig”. Deze mooie woorden staan te lezen in het coalitie-akkoord van VVD, GroenLinks, PvdA en CDA. Er staat ook dat Eindhoven een “zorgzame stad” is. Maar de SP ziet de laatste tijd veel te vaak een gebrek aan zorgzaamheid en mist de menselijke maat.  De focus van de gemeente ligt nu zo sterk op “geld” dat dit ten koste gaat van mensen in Eindhoven. Te vaak moeten Eindhovenaren eerst naar de Rechtbank om de zorg en ondersteuning te krijgen die nodig is. Volgens ons past het niet bij een zorgzame stad dat mensen moeten vechten en strijden om hulp en steun van de gemeente te krijgen. Om deze reden heeft de SP-fractie in de raadsvergadering een drietal moties ingediend. De eerste roept op om nu –eindelijk- goede rechtsbescherming te regelen voor mensen die afhankelijk zijn van WIJ Eindhoven. Met klachten over WIJ Eindhoven kun je terecht bij de klachtencommissie van WIJ Eindhoven zelf. Wanneer je er niet uitkomt ontbreekt een onafhankelijke 2e lijn klachtenbehandeling. Dat is wettelijk wel verplicht. De gemeente heeft dit voor alle andere beleidsterreinen wel goed geregeld in de vorm van de gemeentelijke Ombudscommissie. Tot nu toe weigert het college die Ombudscommissie ook in te schakelen wanneer het om WIJ Eindhoven gaat. De SP, net als een aantal andere partijen, wil dat dit nu snel en goed geregeld wordt. Wethouder Oosterveer heeft ons toegezegd hier nu inderdaad snel mee aan de slag te gaan.
De andere twee moties gaan over de Huishoudelijke Ondersteuning. Het nieuwe beleid van de gemeente Eindhoven pakt voor teveel mensen helemaal niet goed uit. Daarover is de gemeente eind vorig jaar al op de vingers getikt door de Centrale Raad van Beroep. Vorige week heeft ook de Rechtbank klip en klaar uitgesproken dat de gemeente fout zit. Het college wil deze uitspraak eerst nog eens goed bestuderen. De SP vindt dat prima maar vindt het niet terecht dat de 200 bezwaarmakers nog langer moeten wachten. Het college wil nu alleen aan de vier bezwaren waarover de Rechter zich heeft uitgesproken tegemoet komen. Maar de afspraak in de gemeenteraad is dat deze vier als voorbeeld en testcase dienen voor alle 200. Dan moeten nu ook alle 200 per direct de hulp krijgen waar ze recht op hebben. De tweede motie die de SP indiende zegt dat er vanaf heden bij het toekennen van huishoudelijke ondersteuning in nieuwe situaties rekening gehouden moet worden met de uitspraak van de Rechtbank. Helaas stemde een meerderheid van de gemeenteraad (PvdA, GroenLinks, CDA, 50PLUS, VVD, LPF, LE, CU en H.A.G. de Leeuw) tegen deze moties. Maar daarmee is het nog niet verloren want op 24 september wordt er in de gemeenteraad gediscussieerd over de toekomst van de huishoudelijke ondersteuning.
 
Jannie Visscher, raadslid voor de SP in Eindhoven, j.visscher@eindhoven.nl
 

Actief worden in de Eindhovense politiek?

CDA CDA Eindhoven 01-07-2019 05:29

Wil je actief worden in de Eindhovense politiek? Vanaf september start de cursus 'Politiek Actief'. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Eindhoven:https://www.eindhoven.nl/bestuur-en-beleid/bestuur/gemeenteraad/cursus-politiek-actief (Bron foto: Wikimedia Commons)

GroenLinks Eindhoven 2018: een terugblik | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 22-12-2018 00:00

GroenLinks Eindhoven blikt terug, kijkt vooruit en neemt zich voor zich voor een groene, evenwichtige en energieke stad te blijven inzetten. 

Trots op

We zijn groter dan ooit in Eindhoven dankzij de tomeloze inzet van de afdeling, de fractie, onze leden en vrijwilligers Verkiezingswinst: van 4 naar 7 fractieleden, van 1 naar 2 wethoudersDe coalitie met VVD, PvdA en CDA en het coalitieakkoord ‘Evenwicht en Energie’ We nemen de verantwoordelijkheid om het sociaal domein weer op orde te krijgen en denken met de stad mee over sociale vernieuwing: op initiatief van GroenLinks Eindhoven was er in december rondetafelsessies met 4 sociale vernieuwers die eerst vertelden wat en hoe zij het doen. Waarna op creatieve wijze door raads- en commissieleden, ambtenaren uit het sociaal domein en mensen die in het maatschappelijk veld werken (Lumens, WIJeindhoven, Trudo en het Leger des Heils) met elkaar gingen nadenken hoe er daadwerkelijk vernieuwd kan worden. We zetten duurzaamheid weer op de kaart en gaan voor Eindhoven gasvrij: de 250 brieven van Janvan der Meer. De wethouder duurzaamheid heeft de 250 Eindhovense bedrijven met een groot dakoppervlakte aangeschreven met het verzoek deze vol te leggen met zonnepanelen. Ook heeft hij ze tips gegeven hoe subsidie hiervoor aan te vragen, de daken te verhuren aan derden die zonne-installaties exploiteren of om zelf aan de slag te gaan. Overigens blijft de gemeente niet achter: ook de eigen daken worden opgevuld met zonnepanelen. Deze zijn de door GroenLinks voorgestelde plannen die de raad en het college hebben overgenomen en waarmee ze aan de slag gaan: Heldere taal: GroenLinks roept de gemeente op te zeggen wat ze bedoelt in bijvoorbeeld de brieven die ze naar de inwoners van Eindhoven stuurt Verlaatjes:GroenLinks pleit dat de gemeente doorgaat met de zogenaamde ‘verlaatjes’ waarbij horecaondernemers speciale ontheffingen een aantal keer per jaar kunnen aanvragen voor bepaalde locaties in Eindhoven. Inclusieve organisatie Studentenhuisvesting Racisme en geweld Gratis busvervoer is weer gegarandeerd in 2019, dankzij samenwerking binnen de coalitie

 

Onze goede voornemens voor 2019

We blijven kritisch op de groene voetafdruk van de stad De vliegveldplannen Het autogebruik Uitstoot van bedrijven We blijven ons inzetten voor het behalen van de global goals en strijden ervoor onze voetafdruk te verkleinen We blijven werken aan verbinding met en in de stad We blijven een oog op de goede uitvoering van de transformatie van het sociale domein houden en dragen actief bij aan de sociale vernieuwing

Maidenspeech Samir Toub: bevorder inclusiviteit op de gemeentelijke werkvloer | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 27-11-2018 00:00

Raadslid Samir Toub debuteert op 27 november in de raadsvergadering met een maidenspeech met humor en persoonlijke ervaringen waarin hij pleit dat het College van B&W inclusiviteit op de gemeentelijke werkvloer stimuleert en het Charter Diversiteit te ondertekenen. De motie wordt omarmd door het college. 

Lees hieronder zijn volledige betoog. 

Dank u wel voorzitter

“Maar we gaan toch niet weer een Turk aannemen?”.

Dat was wat ik terug hoorde toen een collega mij voorstelde bij zijn afdelingshoofd bij een interne sollicitatie. Na een fikse discussie werd ik toch uitgenodigd door desbetreffend afdelingshoofd voor een gesprek en ben ik ook aangenomen. Het meest treurige aan dit verhaal is dat je als Marokkaan nooit vergeleken wil worden met een Turk…… Geintje natuurlijk!

Desbetreffend afdelingshoofd is gedurende mijn carrière bij de gemeente erg belangrijk geweest voor mijn ontwikkeling en ik ben hem daar ook zeer dankbaar voor. Ik heb een onwijs toffe tijd gehad als ambtenaar van de gemeente Eindhoven. Maar het is wel een voorbeeld zoals ik er vele heb vanuit mijn loopbaan bij de gemeente. En ik sta daar helaas niet alleen in.

De GroenLinks fractie was destijds al geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek dat in 2017 gedaan is door de universiteit van Tilburg over hoe inclusief onze organisatie is. Belangrijkste conclusie die wij als GroenLinks eruit halen is dat er ongelijke kansen zijn voor mensen met een migratie achtergrond op 4 momenten: bij de werving, bij de selectie, op het moment van aangenomen worden en bij het doormaken van een loopbaanontwikkeling.

De erkenning dat we er op dit moment slecht op voorstaan als inclusieve organisatie is al een stap in de goede richting, ook dat er een restudy zal volgen begin 2019 door de Universiteit van Tilburg is een positieve. Voor GroenLinks is dat echter onvoldoende. Het verleden heeft bewezen dat op dit onderdeel er wel wat kennis, kunde en netwerk ontbreekt om de juiste stappen te zetten. Een inclusieve organisatie is niet het voldoen aan een werkproces, maar moet een onderdeel zijn van je DNA. Omdat je de Eindhovense bewoner een goede dienstverlening wil geven, moet je wat GroenLinks betreft ook begrijpen voor wie je het doet.

Zoals jullie kunnen lezen in de toelichting van de motie is Charter Diversiteit een organisatie die zich richt op werkgevers uit de publieke en private sector. Het Charter Diversiteit verbindt mensen, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Door het Charter Diversiteit te ondertekenen krijgen we als gemeente toegang tot een waardevolle community waarin kennis en ervaringen worden uitgewisseld. Dat zijn tegelijkertijd ook de kosten voor ons als gemeente Eindhoven. Geen euro’s maar kennisuitwisseling en kruisbestuiving. Wij leren van andere organisaties en zij van ons.

Deze motie dienen we in, samen met onze mede-indieners PVDA, CDA en VVD. Vanuit de overtuiging dat dit helpend is aan het proces waar de gemeente zich nu in bevindt. De worsteling die we in Eindhoven hebben, is elders ook aanwezig, waarom dan niet van elkaar leren en inspiratie opdoen?

Voorzitter, tot slot. Ik heb zelf ervaren dat diversiteit en inclusie op de werkvloer bij de gemeente een toevoeging is. Dat het nu ontbreekt op een aantal essentiële onderdelen en dat we daar veel meer mee kunnen. Zoals ik dat ervaren heb in de 10 jaar die ik bij de gemeente heb gewerkt is dat het ontzettend waardevol is als je vragen kunt stellen aan de ander. Maar ook dat ongemakkelijk gesprek kunt voeren. Je vooroordelen bespreken. En het belangrijkste, kijk waar je kunt verbinden. Want het zal niet raar overkomen als ik zeg dat het gesprek wat je binnen hebt, ook buiten aanwezig is.

In een, soms, gepolariseerde samenleving heb je wat ons betreft ook een gemeente nodig die het gesprek aangaat, contacten weet te leggen bij alle verschillende soorten inwoners van Eindhoven en daar een brug weet te slaan. Het helpt daarbij als je daarin een afspiegeling bent van de stad waarvoor je het doet. Een inclusievere organisatie is wat ons betreft daarom ook essentieel.

Dank u wel voorzitter.

Lees de door het college omarmde motie, medeingediend door CDA, PvdA en VVD. 

Gemeentebegroting 2019: tijd voor rechtvaardigheid

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 17-11-2018 13:20

Afgelopen 6 november stelde de gemeenteraad van Eindhoven de begroting voor 2019 vast. Het bespreken van de gemeentebegroting en die vaststellen voor het komende jaar, is één van de belangrijkste momenten van het jaar voor de gemeenteraad. Hier wordt beslist waaraan het geld besteed wordt in onze stad. De SP-fractie heeft zich daarom al wekenlang hier goed op voorbereid. Onze commissie- en raadsleden hebben uitgebreide discussies gevoerd met de verschillende wethouders. De discussie met wethouder Richters over de zorg in Eindhoven, waaraan onze commissieleden Sytze van de Veen en Sylvie van Dijk deelnamen duurde zelfs tot 01.00 uur ’s nachts!

Tijdens de raadsvergadering pleitte onze fractievoorzitter Murat Memis voor meer rechtvaardigheid. Hij betoogde dat ondanks dat de economie het geweldig doet lang niet iedereen daarvan profiteert.  Terwijl de één kan kopen wat hij wil, hebben anderen steeds meer moeite om rond te komen. De SP wil de welvaart eerlijker delen en strijden voor leefbare, veilige buurten en goede zorg. Juist ook in Eindhoven. Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit vormen het uitgangspunt. Daarbij hoort ook hulp bij het huishouden met een menselijk gezicht.

Niet bezuinigen op de meest kwetsbare inwoners

De SP wil niet bezuinigen op zaken als jeugdwerk, maatjesprojecten, gratis openbaar vervoer voor de minima, daklozenopvang, zorg voor mensen met een beperking, zieken en andere kwetsbare mensen. Het extra geld dat nodig is wil de SP halen waar meer dan genoeg is. Door bijvoorbeeld de toeristenbelasting te verhogen, zodat ook de bezoekers die mee genieten van onze stad hun steentje bijdragen aan een leefbare stad.

Toeristenbelastring omhoog

Om dit voor elkaar te krijgen diende de SP diverse moties en amendementen in. Een hele belangrijke vinden wij was ons voorstel om de toeristenbelasting te verhogen en met dit geld het gratis busvervoer voor minima te betalen en extra geld te stoppen in de veiligheid en leefbaarheid van woonbuurten. Helaas was hiervoor geen meerderheid te krijgen Toch stonden twee coalitiepartijen, PvdA en GroenLinks, hier wel positief tegenover. Nu is de afspraak dat de raad dit nader gaat onderzoeken. Als SP gaan we ons best doen om volgend jaar wel een meerderheid te krijgen.

Minder woonoverlast

Meer succes hadden we met onze motie tegen woonoverlast. Wij vroegen onder andere om het voorbeeld van Groningen te volgen zodat malafide huurbazen aangepakt kunnen worden. De verantwoordelijke Wethouder Torunoglu, beloofde ons dat hij in januari met concrete voorstellen komt om de overlast door kamerverhuur en woningsplitsing tegen te gaan.

Collegepartijen hielden niet hun woord

Murat voelde ook andere partijen stevig aan de tand. Zo heeft de VVD in de verkiezingscampagne beloofd dat de OZB niet omhoog zou gaan. Dit verkondigden ze zelfs op grote billboards en in  bushokjes. In werkelijkheid is de OZB in geen jaren zoveel verhoogd als nu.

Ook riepen VVD en CDA dit voorjaar om het hardst dat als het aan hen lag “de knip” in de Vestdijk meteen zou worden opgeheven. In het coalitieakkoord schrijven de vier regerende partijen dat zij voor de zomer van 2018 een besluit zullen nemen over “de knip”. Ondertussen is het november en is dat besluit er nog steeds niet. Op de vragen van Murat hierover kwamen slechts vage antwoorden….

Hoe nu verder?

De SP heeft uiteindelijk tegen de begroting gestemd. Een belangrijke reden is dat er flink wordt bezuinigd op zorg sociale domein, zonder dat de gevolgen daarvan nu in beeld zijn. We zitten natuurlijk niet stil. Binnenkort spreken we met busvervoerder Hermes om het gratis OV voor de minima overeind te houden. Ook gaan we, samen met onze werkgroep, onverminderd door met de strijd voor goede zorg in Eindhoven.

In de bijlage hieronder treft u de volledige tekst van de woordvoering door Murat Memis tijdens de raadsvergadering op 6 november 2018. Deze is meer dan de moeite waard om te lezen. Daar vindt u ook links naar de door de SP ingediende moties.

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Huishoudelijke hulp in de Raad.

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 08-10-2018 05:28

Naar aanleiding van de discussieavond op het stadhuis (zie artikel van 1 oktober) hebben wij een aantal moties geschreven zodat het beleid rondom huishoudelijke hulp zou verbeteren.

Het belangrijkste vonden we het afschaffen van het resultaatgericht indiceren. Er wordt nl niet meer in uren geïndiceerd maar op resultaat: een schoon en leefbaar huis. Dit is in onze ogen de basis van de problemen die nu spelen. Er zou gewoon in uren geïndiceerd moeten worden. Dat is voor iedereen duidelijk en juridisch voor de gemeente ook beter. De wethouder gaf immers zelf aan dat er steeds meer jurisprudentie bij komt en het afgeven van indicaties daardoor voor de gemeente steeds ingewikkelder wordt. Bij het resultaatgericht indiceren wordt de zorgaanbieder gestimuleerd zo weinig mogelijk hulp te geven, dat is goedkoper voor de aanbieder. Dat blijkt ook zo te zijn omdat vrijwel iedereen er in uren op achteruit gaat. De wethouder noemt dit “ondernemingskansen” In deze sector zouden wij liever de mensen centraal willen stellen in plaats van ondernemingen. Het gaat om de cliënten en de mensen die het werk uitvoeren.

Bezwaarprocedures

De tweede motie ging over de bezwaren. Mensen kunnen bezwaar maken tegen de de nieuwe beslissing van de gemeente dat ze minder hulp krijgen. Maar als ze dat doen krijgen ze hulp op basis van de nieuwe beslissing en niet de oude. De bezwaren kunnen pas aan het eind van dit jaar allemaal zijn afgehandeld. Hiermee gaat de gemeente over de wettelijke termijnen heen. Mensen blijven dus nog lang last houden van een indicatie waarbij mogelijk fouten zijn gemaakt. Dit is niet rechtvaardig. We zouden het eerlijk vinden als mensen die een bezwaar hebben ingediend, hun oude indicatie blijven behouden, totdat het bezwaar is behandeld.

Rechtvaardigheid

De derde motie ging over rechtvaardigheid. Cliënten die zelf meer geld hebben, betalen een hogere eigen bijdrage. Dit principe ondersteunt de SP uiteraard. Voor een schoon en leefbaar huis staat standaard 188 euro vergoeding vanuit de gemeente. Dit is ook de maximum eigen bijdrage. Mensen die maar een uurtje hulp in de huishouding hebben, betalen bij een maximum eigen bijdrage van 42 euro per uur voor hun huishoudelijke hulp. Omdat de factuur voor de eigen bijdrage door het CAK pas achteraf gestuurd wordt, kwamen klanten er pas na een paar maanden achter dat ze zoveel geld moesten gaan betalen (allemaal? of een aantal?). De gemeente heeft dit niet vooraf gecommuniceerd en dus hebben mensen geen bewuste keuze kunnen maken. Wij vinden het eerlijk rechtvaardig als dit geld terugbetaald zou worden.

In de gemeenteraad

Afgelopen dinsdag hebben wij onze moties aan de Raad voorgelegd. Over de laatste motie heeft de wethouder toegezegd dat mensen die het betreft zich bij haar mogen melden. Een mooi succes en daarom hebben deze motie ingetrokken. De andere twee moties zijn wel in stemming gebracht, en hebben helaas geen meerderheid behaald. VVD, PvdA, CDA, Groen Links stemden tegen onze moties, de oppositie was grotendeels voor.

Hebben we dan niks bereikt? Ja inhoudelijk toch wel. De wethouder heeft toezeggingen gedaan. Er gaat vanaf komend jaar bij de mensen thuis gecontroleerd worden of het huis wel schoon is. Ook krijgen cliënten een formulier waarop wordt afgetekend of taken gedaan zijn of niet. Zo komen signalen over te weinig tijd voor de taken die gedaan moeten worden, bij de gemeente terecht. Als laatste hoor ik terug van huishoudelijke hulpen dat de nieuwe uren vanaf nu pas ingaan als er ook echt een beschikking ligt. Wettelijk moest dat al, maar aanbieders gaan zich daar nu aan houden. Ook mensen die nog geen beschikking hebben, krijgen hun oude uren terug.

En nu?

We gaan goed in de gaten houden hoe de uitvoering verder gaat verlopen. Het valt me op dat cliënten zichzelf moeten laten horen, dat zal niet iedereen zomaar doen ben ik bang.

Als u vragen of opmerkingen heeft, dan hoor ik die heel graag. Het zijn de signalen van cliënten en huishoudelijke hulpen die maken dat ik dit werk kan doen. En ik denk dat dit dossier nog wel even zal blijven spelen.

Sylvie van Dijk, commissielid SP

Armoede is slechte PR voor Eindhoven

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 11-09-2018 19:22

Eindhoven wil 200.000 euro weghalen uit het potje voor de allerarmsten en voor eenzelfde bedrag meer reclame maken voor zichzelf. 

De gemeenteraad van Eindhoven besluit vandaag over extra geld voor citymarketing. Het college van GroenLinks, CDA, PvdA en VVD stelt voor om het budget hiervoor met meer dan twee ton op te hogen. Behalve extra geld voor citymarketing staat ook een voorstel op de raadsagenda om jaarlijks twee ton uit het budget voor armoedebestrijding te halen om een tekort elders in de begroting op te vullen. De redenering is dat het budget voor armoedebeleid toch nooit helemaal benut wordt en er sowieso twee ton overblijft. In plaats van te onderzoeken waarom altijd geld overblijft, stoppen ze het gewoon in een ander potje. Een riskante redenering. Je zou dan nu al besluiten om tot en met 2022 ieder jaar 200.000 euro uit het armoedebudget te halen. Wie kan zo ver in de toekomst kijken en nu al zeker weten dat ieder jaar zoveel geld overblijft? In plaats daarvan zou de SP liever zien dat het college zijn best gaat doen om te zorgen dat al het geld dat de gemeenteraad voor armoedebestrijding beschikbaar heeft hieraan ook werkelijk wordt besteed. Armoede is helaas voor veel mensen in Eindhoven nog steeds een groot probleem. Net als bijna iedereen in de gemeenteraad is de SP tevreden over de citymarketing. De Stichting Eindhoven Marketing verdient hiervoor complimenten. Maar wat ons betreft hoeft dat niet te betekenen dat het budget verhoogd moet worden. Broodnodig Het is gelukt om met de bestaande subsidie van de gemeente van 464.000 euro per jaar positieve resultaten te boeken: waarom kan dat nu ineens niet meer? De wethouder kon op een vraag van de SP ook niet duidelijk maken waar dat extra geld precies voor nodig is. Gaan we nu extra geld uitgeven aan iets waarvan we niet eens weten waarvoor het wordt gebruikt? Terwijl arme Eindhovenaren hulp broodnodig hebben? Het college schrijft in een recente brief dat het verwachte tekort voor dit jaar 17,7 miljoen euro bedraagt. In dezelfde brief beschrijft het college welke bezuinigingsmaatregelen worden getroffen. Een voorbeeld is het stopzetten van milieu- en duurzaamheidseducatie voor kinderen. Maar er kan wel nog eens 235.000 euro voor citymarketing bij, waarvan niemand kan voorspellen wat het effect is. Nu de financiële problemen in de gemeente nog zo groot zijn moet geen extra geld naar citymarketing. En al helemaal niet wanneer tegelijkertijd gekort wordt op armoedebestrijding of milieu- en duurzaamheidseducatie. Armoede vinden wij de slechtste pr voor de stad.

Murat Memis en Dagmar Mous

11-9-2018 Het Eindhovens Dagblad https://krant.ed.nl/eindhovensdagblad/portal/issue 3/3

Raadsvragen CDA over ratten in Woensel-Noord

CDA CDA Eindhoven 24-08-2018 06:59

Het is helaas weer zo ver. Ook dit jaar geven buurtbewoners uit Woensel-Noord aan dat zij veel overlast ervaren van ratten. Dit keer lijkt de rat vooral Blixembosch gevonden te hebben, want buurtbewoners daar delen veelvuldig foto’s van hun vangst op sociale media. De ratten vreten niet alleen alles aan, ze zorgen ook voor een onbehaaglijk gevoel bij de inwoners. Het CDA vraagt al jarenlang aandacht voor de zorgen en klachten van inwoners hierover. Wij vinden dat de gemeente inwoners moet ondersteunen in het voorkomen en bestrijden van de rat. Daarom onderstrepen wij ook de in 2015 ingevoerde werkwijze van het college, waarin het Kennisadviescentrum Dierplagen (KAD) opdracht is gegeven om bij een melding van ratten langs te gaan bij een inwoner. De inwoner wordt ter plekke geadviseerd wat hij of zij kan doen om de ratten te voorkomen en te bestrijden. Daarnaast wordt bij een concentratie van meldingen onderzoek gedaan om te kijken naar de mogelijke oorzaak. Bij concentraties volgt een bestrijdingsplan, inclusief monitoring en waar nodig handhaving. Hoewel bewoners uit verschillende buurten overlast ervaren van dit ongedierte, hebben wij het gevoel dat mensen de overlast van ratten maar mondjesmaat melden. Wij denken dat dit komt door de informatie1 en de flyer2 die op de gemeentelijke website te vinden zijn. Daarin wordt namelijk niet vermeld wat er concreet met meldingen wordt gedaan. Het CDA vindt het belangrijk dat aan inwoners beter duidelijk moet worden gemaakt wat de precieze werkwijze van de gemeente is. Alleen melden om de ‘omvang van het probleem goed in kaart te kunnen brengen’ stimuleert mensen niet. Het CDA heeft daarom een aantal vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders: Hanteert de gemeente nog steeds de geschetste werkwijze? Zo ja, waarom wordt deze werkwijze dan niet duidelijk gecommuniceerd op de gemeentelijke website? Gaat u dit aanpassen?Is het college bereid om in Woensel-Noord een ‘buurtinfo’ te verspreiden, zodat inwoners weten dat zij kunnen melden én dat er opvolging aan een melding wordt gegeven?Bent u het met het CDA eens dat bij een concentratie van meldingen inwoners geholpen moeten worden door de gemeente?Is het college bereid om een onderzoek uit te laten voeren naar de oorzaken van de rattenproblematiek in Woensel-Noord en de resultaten hiervan te delen met de raad? Gezien de actualiteit verwachten wij snelle vervolgacties. Namens de CDA-fractie, Remco van Dooren, raadslidLinda Hofman-Jobse, raadslid 1 https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/wonen/klachten/overlast-van-ongedierte2 https://www.eindhoven.nl/sites/default/files/2017-06/flyer-rattenbestrijding.pd

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.