Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

115 documenten

Mini-windturbines: een hype of een kans? Graafse CDA wil een onderzoek

CDA CDA D66 VVD Grave 15-05-2020 10:53

In de gemeenteraadsvergadering van 12 mei heeft de Graafse CDA-fractie een motie ingebracht waarin aandacht wordt gevraagd voor de mogelijkheden om de kansen en beperkingen van mini-windturbines te onderzoeken. Op de agenda stond het concept bod van de regionale energiestrategie (afgekort RES). Dit is een, op regionaal niveau, uitgewerkt concept bod dat wordt gedaan aan het rijk waarin de regio aangeeft welk aandeel van de klimaatveranderingsdoelstellingen zij kunnen verwezenlijken. Vervolgens vindt de uitwerking naar het lokaal niveau plaats. Tijdens de behandeling van de RES deed de Jochem Jacobs namens het CDA-fractie de oproep om niet alleen de discussie te voeren over het bod, maar ook vooruit te kijken naar de toekomstige lokale uitwerking. “Regeren is vooruit kijken. Er is nog onvoldoende bekend over de mogelijkheden van mini-windturbines. Er wordt al hard gewerkt aan het gebruik van zonne-energie en waterkracht door platform duurzaam Grave, maar de mogelijkheden van mini-windturbines zijn relatief onbekend. We weten dat windmolens niet toegestaan zijn vanwege vliegbasis Volkel en de vliegroutes die zij afleggen, maar wellicht zijn mini-windturbines een interessante oplossing. Er zijn verschillende agrariërs die al hebben aangegeven bij ons dat ze interesse hebben in de verdere uitwerking van deze mogelijkheid”. Op een meerderheid kon de motie helaas niet rekenen. De nieuwe coalitie beargumenteerde dat het op dit moment nog te vroeg is om hier al naar te kijken. De VVD stelt dat het op dit moment alleen gaat over een concept bod, maar dat het nog te vroeg is om het al over de uitwerking te hebben. Het college achtte het een sympathieke motie. Uiteindelijk stemde de VVD, samen met keerpunt en de LPG, tegen en VPGrave, D66, LlvC en het CDA voor de motie waardoor deze met 8:7 werd weggestemd. Het CDA blijft van mening dat het doen van onderzoek vertraging in het latere proces kan voorkomen en blijft hier voor pleiten. Het concept bod voor de RES werd uiteindelijk unaniem aangenomen.

Mini-windturbines: een hype of een kans? Graafse CDA wil een onderzoek

CDA CDA D66 VVD Grave 15-05-2020 10:53

In de gemeenteraadsvergadering van 12 mei heeft de Graafse CDA-fractie een motie ingebracht waarin aandacht wordt gevraagd voor de mogelijkheden om de kansen en beperkingen van mini-windturbines te onderzoeken. Op de agenda stond het concept bod van de regionale energiestrategie (afgekort RES). Dit is een, op regionaal niveau, uitgewerkt concept bod dat wordt gedaan aan het rijk waarin de regio aangeeft welk aandeel van de klimaatveranderingsdoelstellingen zij kunnen verwezenlijken. Vervolgens vindt de uitwerking naar het lokaal niveau plaats. Tijdens de behandeling van de RES deed de Jochem Jacobs namens het CDA-fractie de oproep om niet alleen de discussie te voeren over het bod, maar ook vooruit te kijken naar de toekomstige lokale uitwerking. “Regeren is vooruit kijken. Er is nog onvoldoende bekend over de mogelijkheden van mini-windturbines. Er wordt al hard gewerkt aan het gebruik van zonne-energie en waterkracht door platform duurzaam Grave, maar de mogelijkheden van mini-windturbines zijn relatief onbekend. We weten dat windmolens niet toegestaan zijn vanwege vliegbasis Volkel en de vliegroutes die zij afleggen, maar wellicht zijn mini-windturbines een interessante oplossing. Er zijn verschillende agrariërs die al hebben aangegeven bij ons dat ze interesse hebben in de verdere uitwerking van deze mogelijkheid”. Op een meerderheid kon de motie helaas niet rekenen. De nieuwe coalitie beargumenteerde dat het op dit moment nog te vroeg is om hier al naar te kijken. De VVD stelt dat het op dit moment alleen gaat over een concept bod, maar dat het nog te vroeg is om het al over de uitwerking te hebben. Het college achtte het een sympathieke motie. Uiteindelijk stemde de VVD, samen met keerpunt en de LPG, tegen en VPGrave, D66, LlvC en het CDA voor de motie waardoor deze met 8:7 werd weggestemd. Het CDA blijft van mening dat het doen van onderzoek vertraging in het latere proces kan voorkomen en blijft hier voor pleiten. Het concept bod voor de RES werd uiteindelijk unaniem aangenomen.

Samenwerking in gemeenteraad onmogelijk: CDA stapt uit college

CDA CDA VVD D66 Grave 19-02-2020 10:37

De feiten dat de grootste fractie in de gemeenteraad niet kiest voor samenwerking in de gemeenteraad, de kans op een vrijwel unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging over de bestuurlijke toekomst niet heeft gegrepen en tegen een motie van eigen hand heeft gestemd, waren aanleiding voor het CDA om uit het college van burgemeester en wethouders te stappen. Dit onvermijdelijke besluit is genomen in overleg met wethouder, fractie en bestuur. Vanaf het eerste moment dat de LPG de stekker uit de coalitie trok, heeft het CDA de hand uitgestoken om tot samenwerking binnen de gemeenteraad te komen. Op 30 januari heeft de fractie dat in de raadsvergadering bevestigd: “Het belang van de gemeente Grave wordt gediend door een positief-kritisch gemeentebestuur dat in een goede sfeer samenwerkt met alle in de raad vertegenwoordigde partijen.” Ook is er toen gezegd: “Afgaande op de stemverhoudingen bij belangrijke besluiten, beseffen wij dat het college afhankelijk is van de stemmen van onze fractie. Wij voelen ons geen coalitie, wij voelen ons geen oppositie. Wij voelen ons verantwoordelijk voor de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.” Omdat Grave behoefte had - en heeft! - aan een stabiel college dat kan rekenen op “meer dan voldoende draagvlak in de raad” heeft het CDA, nadat de LPG eind januari het vertrouwen in de coalitiepartner had opgezegd, haar wethouder na deze coalitiebreuk niet teruggetrokken, maar ruimte gelaten aan de LPG: “Het is aan de grootste fractie om, met anderen dan het CDA, het gesprek aan de gaan over het vervolg. Het ligt voor de hand dat veruit de grootste fractie deel uitmaakt van het college.” Op 30 januari leek een unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging voor het oprapen. LPG en D66 leken elkaar te vinden in een constructieve poging er als eensgezinde raad uit te komen. Het eindresultaat was een hopeloos verdeelde raad. Afwezigheid van Keerpunt 2010 maakten dat de stemmen staakten. Gisteravond was de gemeenteraad compleet. Wéér riep het CDA op tot samenwerking. “Als wij niet bij machte zijn vanavond als raad meer eensgezindheid te tonen door onze inwoners sámen en met vertrouwen tegemoet te treden, zijn wij - als collectief - geen knip voor de neus waard. Als wij elkaar vanavond niet kunnen vinden, zoals op 30 januari bíjna het geval was, op de datum van een inwonersraadpleging die ertoe doet, hoe komt er dan bijvoorbeeld een begroting 2021 die voldoet aan de keiharde criteria van de provincie door deze raad, laat staan langs de provincie? De bestuurlijke stabiliteit is ons veel waard, maar niet alles. Wij hebben onze hand uitgestoken, het wordt tijd dat iemand die hand aanneemt.” Het is een feit dat Keerpunt 2010, VPGrave, D66 en Liberaal Land van Cuijk tegen de begroting 2020 hebben gestemd en het CDA - onder voorwaarden - vóór. Het is een feit dat de huidige fractievoorzitter van Keerpunt 2010 de laatste jaren - en misschien wel altijd - tégen de begroting heeft gestemd. Het is een feit dat LPG en VVD daardoor gedwongen zijn tot samenwerking met anderen dan elkaar. Deze samenwerking is gisteravond niet gezocht. Het CDA heeft gisteravond niet alleeneen handuitgestoken. Het CDA is LPG en VVD niethalverwegetegemoet gekomen, maar helemáál. Sterker nog: VPGrave, D66, Liberaal Land van Cuijk en het CDA schaarden zich achter de motie van LPG en VVD. Laatstgenoemden trokken hun eigen voorstel in en stemden ertegen toen deze door vier andere fracties overgenomen werd. Zij kozen liever voor Keerpunt 2010 dat een slechte (namelijk: onduidelijke) vraag met een hele lijst van onmogelijke eisen neerlegde. Het CDA was glashelder door vóór de stemming te waarschuwen: “Wij zullen ons na de stemming beraden op onze positie binnen en ten opzichte van het college.” LPG en VVD hebben geen gehoor gegeven aan de oproep van onder andere het CDA om tot samenwerking te komen. De ontstane situatie - een bestuurlijk doodlopende weg - hadden zij kunnen voorkomen door vóór hun eigen plan te stemmen. Van LPG en VVD is dus niet het onmogelijke gevraagd. Het is de open vraag of zij willens en wetens op confrontatie aangestuurd hebben. Het CDA kón niet anders dan de volledige verantwoordelijkheid binnen het dagelijks-gemeentebestuur in handen te geven van de gelegenheidscoalitie LPG-Keerpunt 2010-VVD. Hoe het verder gaat, zal blijken. De Graafse situatie is zowel bestuurlijk als financieel instabiel. Wij betreuren ten zeerste dat wij, in gezamenlijkheid, deze onomkeerbare keuze móesten maken. De bal ligt bij LPG, Keerpunt 2010 en VVD. De CDA-fractie heeft commissaris van de koning Van de Donk opgeroepen Grave aan te doen bij zijn ‘afscheidstournee’, met in zijn kielzog de financiële toezichthouders: “Het is ons een lieve ding waard als de provincie, los van de bestuurlijke crisis daar, zijn inhoudelijke en procesmatige verantwoordelijkheid neemt en in actie komt.” CDA-bestuur en -fractie zijn Ben Peters dankbaar voor het vele goede dat hij de afgelopen jaren op voortreffelijke wijze heeft uitgezet en gerealiseerd. Hij wordt alom gerespecteerd in zijn wethouderschap om de integere, op samenwerking en resultaat gerichte manier van werken in het algemeen belang.

Samenwerking in gemeenteraad onmogelijk: CDA stapt uit college

CDA CDA D66 VVD Grave 19-02-2020 10:37

De feiten dat de grootste fractie in de gemeenteraad niet kiest voor samenwerking in de gemeenteraad, de kans op een vrijwel unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging over de bestuurlijke toekomst niet heeft gegrepen en tegen een motie van eigen hand heeft gestemd, waren aanleiding voor het CDA om uit het college van burgemeester en wethouders te stappen. Dit onvermijdelijke besluit is genomen in overleg met wethouder, fractie en bestuur. Vanaf het eerste moment dat de LPG de stekker uit de coalitie trok, heeft het CDA de hand uitgestoken om tot samenwerking binnen de gemeenteraad te komen. Op 30 januari heeft de fractie dat in de raadsvergadering bevestigd: “Het belang van de gemeente Grave wordt gediend door een positief-kritisch gemeentebestuur dat in een goede sfeer samenwerkt met alle in de raad vertegenwoordigde partijen.” Ook is er toen gezegd: “Afgaande op de stemverhoudingen bij belangrijke besluiten, beseffen wij dat het college afhankelijk is van de stemmen van onze fractie. Wij voelen ons geen coalitie, wij voelen ons geen oppositie. Wij voelen ons verantwoordelijk voor de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.” Omdat Grave behoefte had - en heeft! - aan een stabiel college dat kan rekenen op “meer dan voldoende draagvlak in de raad” heeft het CDA, nadat de LPG eind januari het vertrouwen in de coalitiepartner had opgezegd, haar wethouder na deze coalitiebreuk niet teruggetrokken, maar ruimte gelaten aan de LPG: “Het is aan de grootste fractie om, met anderen dan het CDA, het gesprek aan de gaan over het vervolg. Het ligt voor de hand dat veruit de grootste fractie deel uitmaakt van het college.” Op 30 januari leek een unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging voor het oprapen. LPG en D66 leken elkaar te vinden in een constructieve poging er als eensgezinde raad uit te komen. Het eindresultaat was een hopeloos verdeelde raad. Afwezigheid van Keerpunt 2010 maakten dat de stemmen staakten. Gisteravond was de gemeenteraad compleet. Wéér riep het CDA op tot samenwerking. “Als wij niet bij machte zijn vanavond als raad meer eensgezindheid te tonen door onze inwoners sámen en met vertrouwen tegemoet te treden, zijn wij - als collectief - geen knip voor de neus waard. Als wij elkaar vanavond niet kunnen vinden, zoals op 30 januari bíjna het geval was, op de datum van een inwonersraadpleging die ertoe doet, hoe komt er dan bijvoorbeeld een begroting 2021 die voldoet aan de keiharde criteria van de provincie door deze raad, laat staan langs de provincie? De bestuurlijke stabiliteit is ons veel waard, maar niet alles. Wij hebben onze hand uitgestoken, het wordt tijd dat iemand die hand aanneemt.” Het is een feit dat Keerpunt 2010, VPGrave, D66 en Liberaal Land van Cuijk tegen de begroting 2020 hebben gestemd en het CDA - onder voorwaarden - vóór. Het is een feit dat de huidige fractievoorzitter van Keerpunt 2010 de laatste jaren - en misschien wel altijd - tégen de begroting heeft gestemd. Het is een feit dat LPG en VVD daardoor gedwongen zijn tot samenwerking met anderen dan elkaar. Deze samenwerking is gisteravond niet gezocht. Het CDA heeft gisteravond niet alleeneen handuitgestoken. Het CDA is LPG en VVD niethalverwegetegemoet gekomen, maar helemáál. Sterker nog: VPGrave, D66, Liberaal Land van Cuijk en het CDA schaarden zich achter de motie van LPG en VVD. Laatstgenoemden trokken hun eigen voorstel in en stemden ertegen toen deze door vier andere fracties overgenomen werd. Zij kozen liever voor Keerpunt 2010 dat een slechte (namelijk: onduidelijke) vraag met een hele lijst van onmogelijke eisen neerlegde. Het CDA was glashelder door vóór de stemming te waarschuwen: “Wij zullen ons na de stemming beraden op onze positie binnen en ten opzichte van het college.” LPG en VVD hebben geen gehoor gegeven aan de oproep van onder andere het CDA om tot samenwerking te komen. De ontstane situatie - een bestuurlijk doodlopende weg - hadden zij kunnen voorkomen door vóór hun eigen plan te stemmen. Van LPG en VVD is dus niet het onmogelijke gevraagd. Het is de open vraag of zij willens en wetens op confrontatie aangestuurd hebben. Het CDA kón niet anders dan de volledige verantwoordelijkheid binnen het dagelijks-gemeentebestuur in handen te geven van de gelegenheidscoalitie LPG-Keerpunt 2010-VVD. Hoe het verder gaat, zal blijken. De Graafse situatie is zowel bestuurlijk als financieel instabiel. Wij betreuren ten zeerste dat wij, in gezamenlijkheid, deze onomkeerbare keuze móesten maken. De bal ligt bij LPG, Keerpunt 2010 en VVD. De CDA-fractie heeft commissaris van de koning Van de Donk opgeroepen Grave aan te doen bij zijn ‘afscheidstournee’, met in zijn kielzog de financiële toezichthouders: “Het is ons een lieve ding waard als de provincie, los van de bestuurlijke crisis daar, zijn inhoudelijke en procesmatige verantwoordelijkheid neemt en in actie komt.” CDA-bestuur en -fractie zijn Ben Peters dankbaar voor het vele goede dat hij de afgelopen jaren op voortreffelijke wijze heeft uitgezet en gerealiseerd. Hij wordt alom gerespecteerd in zijn wethouderschap om de integere, op samenwerking en resultaat gerichte manier van werken in het algemeen belang.

GEMEENTEN HANTEREN REGELS ZWEMBADEN TE SOEPEL

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 15-11-2019 08:48

Gemeenten in Noord-Holland houden zich niet aan de wettelijke eisen voor het gebruik van roestvrijstaal (rvs) in zwembaden. Dat blijkt uit een onderzoek van de provincie Noord-Holland.

Rvs

Sinds 2017 zijn er strenge regels voor het toepassen van rvs in zwembaden. Staal kan worden aangetast door chloordampen, en daardoor zijn sterkte en draagkracht verliezen. In 2011 leidde corrosie door chloor tot een dodelijk ongeval in een zwembad in Tilburg, waar een baby omkwam door een vallende geluidsbox. Uit een onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken bleek in 2017 al dat zwembaden zich slecht houden aan die strengere regels.

Onduidelijk

Volgens Noord-Holland is er veel onduidelijkheid over de regels. Gemeenten en inspectiebureaus hanteren ze vaak soepeler dan dat ze in de wet staan. Zwembadeigenaren moeten met een deskundig rapport aantonen dat ze aan de regels voldoen, en de gemeenten moeten daarop toezicht houden.

Beleid

Na verschillende signalen dat zwembaden nog niet voldoen aan de regels die voor roestvrijstaal gelden, onderzocht Noord-Holland of gemeenten het toezicht goed uitvoeren. Dat blijkt in sommige gevallen niet zo te zijn. Er wordt bij een aantal gemeenten niet vastgelegd of de eigenaar toegezegde verbetering ook daadwerkelijk hebben uitgevoerd, en is niet met zekerheid te zeggen of de zwembaden wel of niet aan de wet voldoen.

Ultimatum

De provincie, die interbestuurlijk toezicht moet houden op de gemeenten, heeft nu een ultimatum gesteld: ze moeten er snel voor zorgen dat alle zwembaden aan de eisen voldoen. Ook wordt het ministerie van BZK op de hoogte gesteld van de bevindingen, zo zegt de provincie.

GEMEENTEN ZOEKEN INSTRUMENTEN TEGEN NOTOIRE GASKLEVER

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 08-11-2019 08:00

Gemeenten onderzoeken de mogelijkheid om via een aanpassing in de Crisis- en Herstelwet bewoners verplicht van het gas af te krijgen. Zo zou de netbeheerder zich de vervanging van een gasnet in een van het aardgas afgekoppelde wijk kunnen besparen.

89 overstappers

Directe aanleiding voor de interesse is een pilot binnen het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) in de jarenzestigwijk Overwhere in Purmerend. Van de 95 woningeigenaren zijn er 89 die overstappen naar het gemeentelijke warmtenet, waarvoor op dit moment de werkzaamheden plaatsvinden. Zes huiseigenaren houden vooralsnog aan het gas vast. De zes zien de noodzaak om de woning af te koppelen van het gasnet nog niet.

Nooit exploitabel

Door deze houding heeft netbeheerder Liander voor een kleine minderheid van bewoners alsnog een nieuw gasnet in Overwhere  moeten aanleggen. Daarmee is een kleine 300.000 euro gemoeid. Zonde van het geld, vindt gemeentelijk programmanager Jaspert Verplanke, zeker als de pilot straks verder wordt opgeschaald. ‘Je weet dat het nooit exploitabel zal zijn.’

Warmterecht

Nu kan een Nederlandse woningeigenaar, die al op aardgas is aangesloten op grond van de Gaswet zijn aansluiting behouden. Alleen voor nieuwbouw wordt sinds 1 juli 2018 een uitzondering gemaakt. Dit gasrecht zal op termijn worden vervangen door een ‘warmterecht’, maar dat moet eerst nog door de Tweede en Eerste Kamer worden bekrachtigd.

Voorafgaand aan de raadsvergadering om 19.15 uur wordt de petitie aangeboden.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 04-11-2019 10:12

GraverMaat: In IBabs zijn nu al meerdere agendapunten toegevoegd.

Voorafgaand aan de raadsvergadering bieden de partijen D’66, VPGrave en LLvC om 19.15 uur in de raadszaal een petitie aan aan de burgemeester m.b.t. een nieuwe opiniepeiling. Deze overhandiging met toelichting duurt maximaal 10 minuten.

Het betreft het agendapunt 13.a Mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA.

Ook zal het aanbieden van de handtekeningen met het verzoek om een opiniepeiling te houden en een eventuele stemming over een motie n.a.v. deze petitie nog op de agenda geplaatst moeten worden.

Omdat het waarschijnlijk als een motie “niet aan de orde van de dag” behandeld wordt zal het laat in de avond worden als de stemming gehouden wordt.

Eerst moet de begroting behandeld worden.

In IBabs staat de afsprakenlijst openbare werkbijeenkomst over de mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA-gemeenten.

Dit agendapunt wordt pas aan de agenda toegevoegd,  als de raad hiertoe besluit bij agendapunt 2.

Afsprakenlijst openbare werkbijeenkomst raad over

mogelijke zienswijze herindelingsontwerp CBA-gemeenten

29-10-2019     21.30 – 22.21 uur

Aanwezige raadsleden: LPG: A.(Astrid) Bannink, A.(Arno) Heemskerk, E.W.J.M.(Edwin) van Kraaij, J.J.M.(Joeri)

Nuijen, S.(Sjoerd) Radstake, J.G.M.(Jan) Schraven. CDA: G.W.H.J.(Roland) Eijbersen, J.J.M.(Jochem) Jacobs, A.(Alex) van Megen Keerpunt  2010: B.W.A.M.(Ben) LitjensVPGrave: J.J.E.(Jacques) van Geest VVD: R.(Rob) Bannink

D66: M.(Marion) Wierda LLVCG: H.M.J.(Hennie) Bongers

College: A.M. (Anja) Henisch-Hulsman, B.J. (Ben) Peters en D.B. (Rick) Joosten

Afwezig: M.A.M.(Marion) Hulsebosch

Opening

De burgemeester opent de besloten werkbijeenkomst om 21.30 uur. Hij geeft aan dat in de agendacommissie is afgesproken dat deze bijeenkomst besloten zou zijn. Hij meldt dat hierover via app en mail vragen zijn gesteld en dat er is gesproken over openbaar of besloten.

Hij vraagt de raadsleden wat ze willen. Vervolgens wordt in meerderheid besloten de deuren te openen en dus van de besloten werkbijeenkomst een openbare te maken. Nadat het publiek is toegelaten, geeft de voorzitter een korte toelichting.

Hij vertelt dat de CBA gemeenten gisteren het herindelingsontwerp hebben vastgesteld en dat iedereen in de gelegenheid is om hierop een zienswijze in te dienen tot 24 december 2019.

De vraag die vanavond voorligt is de procedurele vraag of de raad van Grave een zienswijze wenst in te dienen en zo ja, welke afspraken er gemaakt dienen te worden om tot die zienswijze te komen.

Mevrouw Bannink merkt op dat ze de gang van zaken schandalig vindt. De agendacommissie heeft gezamenlijk besloten deze bijeenkomst besloten te houden. In een openbare bijeenkomst

van VPGrave, D66 en LLVCG is echter opgeroepen naar deze werkbijeenkomst te komen. Ze geeft aan dat het kan dat je op het moment niet wist dat deze werkbijeenkomst besloten was. Ze verwacht dan echter van de fracties dat – als ze naderhand horen dat het een besloten werkbijeenkomst is – ze hun verantwoording nemen door of hun uitspraken openbaar te corrigeren of de raadsleden te verzoeken om het toch openbaar te houden. In haar ogen hebben deze fracties hun verantwoording niet genomen en inwoners voor hun karretje gespannen om de discussie aan te zwengelen.

De heer Bongers geeft aan dat hij het echt niet in de gaten had op de desbetreffende avond en hier pas naderhand over heeft gehoord. Hij geeft aan geen contact hierover gehad te hebben met inwoners. Hij geeft aan dat hij niet gewend is om op een app te reageren en dat ook heeft aangegeven. Ook heeft hij gereageerd op de agenda van deze vergadering. Hij snapt niet hoe mevrouw Bannink tot haar uitspraken komt.

Mevrouw Wierda reageert dat ze de toonzetting van dit gesprek deze raad niet waardig vindt. Ze legt uit wat er in haar ogen is gebeurd. Ze geeft aan dat ze een avond hebben georganiseerd.

Dat ze dat het liefst met de hele raad hadden gedaan, maar daar was onvoldoende steun voor bij de kadernota. Op de avond zelf is gevraagd wanneer hierover gesproken wordt met de raad en

op dat moment dachten ze dat het 29 oktober was, maar dat bleek later niet het geval.

Daar had de raadsvergadering van 5 november genoemd moeten worden. Ze vindt dat er niet heel veel aan de hand is. Ze vindt het belangrijk dat de inhoudelijke discussie gevoerd gaat worden. En

dat is weer afhankelijk van de procesafspraken die vanavond gemaakt worden. Kwalificaties als schandalig is niet haar terminologie.

Gesprek

Afgesproken wordt dat op 5 november heldere afspraken worden gemaakt of de raad wel of nieteen zienswijze gaat voorbereiden en wat daarvoor moet gebeuren om hiertoe te komen.

Aangegeven wordt dat het lastig zal worden om inhoudelijk te reageren, omdat de standpunten van de fracties uiteen liggen wat betreft de bestuurlijke toekomst van de gemeente Grave. Er bestaat ook de optie om wel gezamenlijk te reageren, maar dan procedureel en formeel (succeswensen en aandacht vragen voor CGM).

De voorzitter meldt dat bij het vaststellen van de agenda op 5 november, dit punt dan aan de agenda moet worden toegevoegd door de raad.

Sluiting

De voorzitter sluit de bijeenkomst om 22.21 uur.

Sport- en beweegnota wordt teruggenomen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 01-11-2019 14:48

GraverMaat: Nog meer “slecht” nieuws uit het “stadhuis”. In het griffiebericht stond deze mededeling.

Deze foto is genomen tijdens een raadsuitstapje met burgemeester Wilma Delissen. Krijgen de de sportverenigingen en anderen nu ook een sorry toegestuurd?

In aanloop naar de totstandkoming van de sport- en beweegnota is er tijdens verschillende adviesbijeenkomsten gesproken met sportverenigingen, betrokken maatschappelijke organisaties en andere stakeholders.

Een samenvatting van de concept sport- en beweegnota is op woensdag 23 oktober gepresenteerd aan de bovengenoemden.

Helaas bestond er onder sportverenigingen en andere stakeholders

onvoldoende draagvlak om de sport- en beweegnota in deze vorm ter besluitvorming aanuw raad voor te leggen.

De besluitvorming rondom de sport- en beweegnota zal dus niet in december 2019 plaatsvinden.

Het college beraadt zich momenteel over het verdere onderzoek proces en zal in gesprek blijven met de betrokken partijen.

EXTRA PREVENTIE CANNABISGEBRUIK TIJDENS WIETPROEF

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave VVD CDA Grave 31-10-2019 07:01

Stimuleren

‘Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat dit experiment ertoe leidt dat het beeld ontstaat dat de overheid cannabisgebruik stimuleert’, schrijven ministers Bruins (Medische Zorg, VVD) en Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA) aan de Tweede Kamer. Cannabisgebruik kan bijvoorbeeld leiden tot verslaving, longaandoeningen en psychoses en daarom wordt tijdens het experiment met de gesloten coffeeshopketen, dat in 2021 van start moet gaan, ingezet op extra preventie.

Waarschuwingen

Er komen verplichte voorlichtings- en waarschuwingsboodschappen op de verpakkingen en het gehalte THC-CBD wordt vermeld. Bij elke verpakking wordt een bijsluiter verplicht gesteld die informatie geeft over de risico’s en (ongewenste) effecten. Verkopend personeel in coffeeshops moeten een cursus volgen over het geven van voorlichting en het herkennen van problematisch gebruik. En in coffeeshops moet verplicht voorlichtingsmateriaal liggen.

Onderzoek

Bovenop dit preventiebeleid en het bestaande beleid wordt er onderzoek gegaan door het Trimbos-instituut om ‘inzichtelijk te krijgen wat de belangrijkste (kwetsbare) groepen voor preventie zijn, welke partijen een rol spelen bij die preventieaanpak en welke instrumenten en/of interventies daarbij kunnen worden ingezet.’ Als het goed is, is er aan het eind van het eerste kwartaal van 2020 een uitgewerkt plan.

Transformatie burgerzaken in volle gang, nu de medewerkers nog

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 26-10-2019 06:41

Transformatie burgerzaken in volle gang, nu de medewerkers nog

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Het aantal gemeenten dat bezig is met de transformatie van burgerzaken is gestegen en het aantal medewerkers op de afdelingen burger- of publiekszaken is gedaald. Bijna 40 procent van de gemeenten heeft te maken met medewerkers die niet mee kunnen of willen met de transformatie door digitalisering.

Dat blijkt uit de Monitor Transformatie Burgerzaken (pdf), uitgevoerd door Duo Market Research in opdracht van het A&O fonds Gemeenten. Het onderzoek is in juni 2019 gehouden onder 88 leidinggevenden van burgerzaken of hun vervangers. Hun grootste uitdaging in 2020? Het motiveren/meenemen van medewerkers in de veranderingen. Daarna volgen ‘kennisniveau verbeteren/professionaliseren, de organisatie/structuur verbeteren en tot slot de digitalisering zelf.

Ruim vier op de tien afdelingen hebben de transformatie afgerond of zijn volop met de uitvoering bezig. Dit is een stijging van 15 procent ten opzichte van de vorige meting in 2018.

/index.php/2254-groninger-gemeenten-zeker-600-miljoen-euro-extra-nodig

/index.php/2252-doorstroom-naar-bijstand-fors-omlaag

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.