Nieuws van VVD in Zutphen inzichtelijk

10 documenten

Marieke Schriks over de toekomst van de Witte Vleugel

VVD VVD GroenLinks Zutphen 07-05-2020 04:17

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39353/marieke-schriks-over-de-toekomst-van-de-witte-vleugel

De Witte Vleugel naast het oude stadhuis zou in eerste instantie een cultuurmaatschappelijke bestemming krijgen. Nu de Witte Vleugel verkocht gaat worden is het niet zeker of dit nog steeds het geval zal zijn. De VVD vind dat de nadruk niet alleen moet liggen bij een goede verkoop van het pand, maar ook bij de nieuwe bestemming van de Witte Vleugel. Daarom heeft raadslid Marieke Schriks de VVD samen met GroenLinks een motie ingediend waarin win oproepen om bij de verkoop de wens om een cultuurkwartier te realiseren in acht te nemen. Zo gaan we verantwoord om met de verkoop van ons vastgoed. Op 11 mei wordt onze motie in de raad behandeld. Benieuwd naar de uitslag? Houd onze social media kanalen in de gaten of kijk live mee via Youtube!

Zet cookies aan om de video te tonen.

Inbreng VVD forumvergadering 21 april

VVD VVD GroenLinks D66 Zutphen 24-04-2020 04:07

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39169/inbreng-vvd-forumvergadering-21-april

Op dinsdag 21 april de eerste digitale forumvergaderingen. De VVD bracht in bij het forum over de Sportvisie en het forum over de verkoop van vastgoed. Forumlid René Hissink sprak over waarom de VVD Zutphen voor de Sportvisie is en stelde vragen over de toekomst van oude gymzalen en de geplande business case. Fractievoorzitter Antje van Dijk vertelde waarom de VVD Zutphen de moties van D66 en GroenLinks niet zal steunen en wat de visie is van de VVD verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Inbreng René Hissink en Antje van Dijk bij de forumvergadering van 21 april

VVD VVD GroenLinks D66 Zutphen 24-04-2020 04:07

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39169/inbreng-rene-hissink-en-antje-van-dijk-bij-de-forumvergadering-van-21-april

Op dinsdag 21 april de eerste digitale forumvergaderingen. De VVD bracht in bij het forum over de Sportvisie en het forum over de verkoop van vastgoed. Forumlid René Hissink sprak over waarom de VVD Zutphen voor de Sportvisie is en stelde vragen over de toekomst van oude gymzalen en de geplande business case. Fractievoorzitter Antje van Dijk vertelde waarom de VVD Zutphen de moties van D66 en GroenLinks niet zal steunen en wat de visie is van de VVD verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Statement VVD Zutphen over Coronavirus

VVD VVD Zutphen 18-03-2020 04:04

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/38751/statement-vvd-zutphen-over-coronavirus

Het Coronavirus grijpt overal om zich heen. In de afgelopen weken heeft het kabinet verschillende maatregelen getroffen om de verspreiding van het virus in te dammen.

Het advies van de VVD Zutphen ligt in lijn met deze maatregelen. Volg de aanwijzingen van regering en RIVM op. Het is nu tijd om je van je beste kant te laten zien en je talent en kwaliteiten in te zetten om te zorgen voor jezelf, je gezin, je familie, maar ook om aan andere mensen te blijven denken en ze te helpen waar je kan. Want alleen samen komen we deze crisis door!

Verder spreekt de VVD Zutphen haar waardering uit voor alle hulpverleners die zich tot het uiterste inspannen in deze tijden om deze crisis het hoofd te bieden. 

Voor nu wensen wij iedereen sterkte de komende tijd, en wensen wij iedereen die besmet is geraakt veel beterschap toe.

Gezond huishoudboekje

VVD VVD Zutphen 12-03-2018 07:41

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/28855/gezond-huishoudboekje

© VVD Zutphen

Net als bij mensen thuis, kan de gemeente pas geld uitgeven als het er is. Structurele, jaarlijks terugkerende uitgaven moeten kunnen worden opgevangen met structurele inkomsten; niet alleen nu, maar ook in de nabije toekomst.

Inmiddels is de financiële situatie van Zutphen weer op orde, maar er blijven onzekerheden. De VVD is content dat de Programmabegroting 2018 ev. een positief resultaat laat zien waarbij de lasten niet worden verhoogd. Bovendien is voor het Sociaal Domein uitgangspunt dat de uitgaven binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde gelden blijven. Met name (wettelijk verplichte) taken rondom zorg, arbeidsparticipatie en jeugd leveren risico’s op.

De VVD is nooit voorstander geweest van het verhogen van gemeentelijke lasten om de begroting sluitend te krijgen en heeft er alleen als laatste redmiddel mee ingestemd. De komende jaren zijn er geen grote bezuinigingen vanuit het Rijk meer te verwachten en moet de begroting in evenwicht kunnen blijven zonder verhoging van bijvoorbeeld Onroerendzaakbelasting, Precario enz. De Participatiewet levert forse financiële onzekerheden die vragen om een deskundige aanpak en innovatie.

De VVD is jarig!

VVD VVD Zutphen 25-01-2018 07:14

Op 24 januari 2018 bestaat de VVD 70 jaar. Tijd om terug in de tijd te gaan en een kijkje te nemen in ons nieuwe digitale archief. Hier vind je onder andere foto’s, filmpjes en verkiezingsposters. Mooie herinneringen mogen namelijk niet vergeten worden. Van de oprichting in 1948 tot en met onze huidige minister-president Mark Rutte.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Hoe kijkt de VVD Zutphen aan tegen het dossier Huishoudelijke Hulp

VVD VVD Zutphen 13-01-2018 08:32

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/26536/hoe-kijkt-de-vvd-zutphen-aan-tegen-het-dossier-huishoudelijke-hulp

Voor de kwaliteit, de arbeidsvoorwaarden en innovatie  van de huishoudelijke hulp is de stichting niet nodig en ongewenst.

De VVD fractie zal niet instemmen met het voorstel tot het oprichten van een Stichting Huishoudelijke Hulp op basis van quasi inbesteden.

De VVD fractie wil zich inzetten voor een goede basis voor de uitvoering van de huishoudelijke hulp, waar ook ruimte is voor een gedeeltelijke invulling door een werknemerscoöperatie. Deze goede basis is te vinden in hernieuwd overleg van de gemeente als opdrachtgever met de thuiszorgorganisaties op korte termijn over de kaderstelling van 2015, gebaseerd op vertrouwen, erkenning van hun expertise en lopend over een termijn van liefst 5 jaar of langer.

Stichtingsvorm is niet nodig en onwenselijk, omdat

*de statuten en uitvoeringsagenda door de gemeenteraad moet worden vastgesteld en indien gewenst voor de uitvoering telkens worden bijgesteld.

*de investering voor het oprichten van de stichting 800.000 euro is + de bijkomende frictiekosten van overname van personeel belopen zeker 1 miljoen euro en zijn geheel onduidelijk.

*de stichting zal niet goedkoper kunnen werken dan de thuiszorgorganisaties en daarmee is het terugverdienen van de investering geheel onzeker.

* uit het reservebudget ‘sociaal domein’  moet de komende jaren ook voor andere onderdelen geput kunnen worden.

*de Thuiszorgorganisaties tot nu toe telkens voor een korte termijn een verlenging van het contract hebben gekregen; daarmee is de gemeente zelf mede oorzaak van tijdelijke contracten.

*de gemeente geen werkgarantie kan geven, want dit is oneigenlijk ten aanzien van andere beroepsgroepen.

*de constructie van een stichting op basis van ‘quasi inbesteden’ oneigenlijk is,  want het vereiste  ‘algemeen belang’ kan niet zodanig geformuleerd worden dat er voor de gemeente geen andere opties zijn.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe kijkt de VVD aan tegen het collegevoorstel tot het oprichten van een

Stichting Huishoudelijke hulp via ‘quasi inbesteden’.

In 2014 zijn de voorbereidingen getroffen voor de nieuw gemeentelijke verantwoordelijkheid op het gebied van het ‘sociaal domein’. De overheid draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Jeugdzorg, de Participatiewet en de WMO over aan de gemeente. Geen landelijke subsidiestromen meer naar organisaties, maar het geld gaat naar de gemeenten die voor de uitvoering betaalt: Participatiewet en WMO per 1-1-2015 en Jeugdzorg per 1-1-2016.

De uitvoering van de Huishoudelijke Hulp ligt bij de thuiszorgorganisaties; in 2014 vindt veel voorbereidend overleg plaats en de gemeente moet via aanbesteding komen tot een keuze van de organisaties die de Huishoudelijke Hulp voor de gemeente Zutphen-Warnsveld zullen uitvoeren.

De gemeenteraad heeft bedongen dat de aanbesteding volgens het model ‘ Bestuurlijk aanbesteden’ zal plaats vinden.

De gemeenteraad heeft nadrukkelijk voor dit model gekozen omdat deze de persoonlijke contacten belangrijk vindt en kwaliteit stelt boven prijspeil. Daarbij heeft de VVD gepleit voor een monitoring met zo min mogelijke papierwerk en een jaarlijkse bijeenkomst met de uitvoerenden, de wethouder en de raad.

Kaderstellen

Voorafgaande aan de decentralisatie is er  een periode waarin een aantal thuiszorgorganisaties de omslag niet goed verwerken en daardoor omvallen, hetgeen veel onrust geeft. Daarom wil de wethouder in juni 2015 de raad een aantal kaders laten vaststellen die leidraad zijn bij de aanbestedingen met het doel om te komen tot langdurige contracten.

De insteek van het een jaar eerder afgesloten collegeaccoord ligt nog vers in het geheugen met o.a. “niet alles zelf doen, zoveel mogelijk alleen regie voeren op uitvoering door andere organisaties;  en werken met regionale verbanden”.

Tijdens de discussie vraagt de VVD fractie ‘wethouder u gaat toch geen eigen organisatie in het leven roepen?’ Het antwoord is ‘nee beslist niet’. Daarmee was voor de VVD fractie een aarzeling weggenomen en heeft deze mede voorgestemd; de kaders zijn vastgesteld met algemene stemmen met de afspraak dat in maart 2016 de contracten met de geselecteerde thuiszorgorganisaties voor langere termijn konden worden aangegaan.

Maar het werd niet maart 2016; de contracten konden voor een halfjaar verlengd worden en later is dat nog enige malen gebeurd.

Plannen voor een uniek model in Nederland.

In december 2016 kwamen de eerste geluiden over de plannen van de wethouder in de krant: Het oprichten van een Stichting Huishoudelijke Hulp, door ‘quasi inbesteden’ dicht tegen de gemeente aan. De wethouder heeft de gemeenteraad daar niet eerst over geïnformeerd.

In januari 2017 lag het voorstel in de gemeenteraad. Inmiddels waren een aantal fracties gealarmeerd en zij wisten van een advies dat de wethouder in het voorjaar van 2016 had ingewonnen  over o.a. het werken met werknemersorganisaties. Dit advies was niet in het voorstel meegenomen. Op verzoek van deze fracties is het advies uit de lade gehaald en mede besproken bij het voorstel tot oprichten van een stichting. Vervolgens is door een amendement de opdracht aan de wethouder verbreed: niet alleen een businessplan uitwerken voor de stichting maar ook voor de alternatieven, waarbij ruimte is voor een werknemerscoöperatie.

Voor de zomer blijkt al dat de contacten met de adviseur geen vervolg hebben gekregen.

Op 5 oktober 2017 werd een zogenaamd Forum Special over de toekomst van de huishoudelijke hulp georganiseerd; daarbij zijn ook twee koepels van werknemerscoöperaties  uitgenodigd als ook medewerkers van de thuiszorgorganisaties, de huishoudelijke hulpen. De goede avond  in de Burgerzaal geeft alle gelegenheid tot uitwisselen van ervaring. De wethouder kan met de uitkomst verder.

Eind November 2017 nieuw collegevoorstel

‘ Keuze uitvoeringsrichting toekomst huishoudelijke hulp 2019’ dat op 4 december wordt besproken in een forum.

Er zijn vele kanttekeningen van VVD zijde.

Een belangrijk argument om tot een stichting Huishoudelijke Hulp te komen is dat er zo werkgarantie kan worden gegeven aan de huishoudelijke hulpen en dat door deze constructie de gemeente maximaal kan sturen op de inhoud van de uitvoering.

De VVD is voor goede kwaliteit van huishoudelijke hulp, maar zij vindt deze stichtingsvorm daartoe niet nodig en niet goed. De gemeente moet niet alle expertise elders moeten weghalen bij de organisaties die nu het werk doen en zonder ervaring een eigen organisatie oprichten.

*De statuten en uitvoeringsagenda moeten door de gemeenteraad worden vastgesteld en indien gewenst voor de uitvoering telkens bijgesteld worden. Dat betekent dat op het terrein van de uitvoering de de bevoegdheid tot vaststellen bij de raad ligt, dwz in het politieke domein. Dit politieke domein is goed voor het vaststellen van beleid en kaders, maar deze dient niet in detail over de uitvoering te beslissen.

*De investering voor het oprichten van de stichting is 800.000 euro en de bijkomende frictiekosten van overname van personeel zijn geheel onduidelijk.

*Een dergelijke stichting zal niet goedkoper kunnen werken dan de thuiszorgorganisaties en daarmee is het terugverdienen van de investering geheel onzeker. Uit de budgetreserve ‘sociaal domein’ zal de komende jaren ook voor andere onderdelen geput moeten kunnen worden.

*De Thuiszorgorganisaties hebben tot nu toe telkens voor een korte termijn een verlenging van het contract gekregen; daarmee is de gemeente zelf mede oorzaak van korte termijn beleid en tijdelijke contracten.

*De gemeente kan geen werkgarantie geven, omdat dit oneigenlijk is ten opzichte van andere beroepsgroepen. De facto worden de huishoudelijke hulpen medewerkers van de gemeente.

*De constructie van een stichting op basis van ‘quasi inbesteden’ is oneigenlijk want het vereiste  ‘algemeen belang’ kan niet zodanig geformuleerd worden dat er voor de gemeente geen andere opties zijn.

Daarnaast vindt de VVD dat de businesscases van de alternatieven, waartoe in februari 2017 is besloten, te beperkt zijn uitgewerkt, om een goed beeld van de mogelijkheden te geven.

Tenslotte heeft de VVD naast de principiële bezwaren, geen vertrouwen in een goede realisatie van deze stichting, gezien andere ervaringen in de afgelopen jaren, zoals Het Plein, de Kaardebol, het zwembad en Plus OV.

De komende jaren heeft de gemeente de handen vol aan het realiseren van een Werkbedrijf Zutphen, het ontmantelen van Delta en het goed op de rails zetten van de implementatie van de Omgevingswet; deze laatste taak wordt landelijk gezien als ingrijpender dan de decentralisatie op het gebied van het sociaal domein.

Sinds December 2016 zijn de verwachtingen voor de komst van een stichting hoog gespannen; een belofte tot continuiteit van werk voor de medewerkers en stevige sturing door de gemeente, een unieke aanpak.

De VVD realiseert zich dat daardoor een ander geluid niet graag gehoord wordt. De voorstanders zullen hun idee daardoor niet makkelijk los laten.

De VVD is van mening dat de werkvoorwaarden voor de medewerkers gebaat zijn bij lange contracten met thuiszorgorganisaties met jarenlange ervaring, die ook bereid tot innovatie zodat de transformatie van zorg binnen het sociaal domein verder gerealiseerd wordt.

De VVD fractie zal niet instemmen met het voorstel tot het oprichten van een Stichting Huishoudelijke Hulp op basis van quasi inbesteden!

De VVD fractie wil zich inzetten voor een goede basis voor de uitvoering van de huishoudelijke hulp, waar ook ruimte is voor een gedeeltelijke invulling door een werknemerscoöperatie. Deze basis is te vinden is hernieuwd overleg met thuiszorgorganisaties op korte termijn over de kaderstelling van 2015, gebaseerd op vertrouwen, erkenning van hun expertise en lopen over een termijn van liefst 5 jaar of langer.

Venstertijden voor vrachtwagens in de Lange Hofstraat

VVD VVD Zutphen 22-12-2017 02:23

Hanneke Siebelink, raadslid namens de VVD Zutphen Warnsveld is erg blij met de pilot betreffende de nieuw ingevoerde venstertijden voor vrachtwagens boven de 3,5 ton in de Lange Hofstraat. De Lange Hofstraat is de laatste tijd erg onveilig geworden voor zowel voetgangers, fietsers en mensen die minder mobiel zijn.  Vanwege de minder toegankelijke voetpaden maakt veel publiek gebruik van het wegdek. Dit zorgt voor vele gevaarlijke situaties. Maar ook de ondernemers in deze straat ondervinden hinder vanwege de vele grote wagens die regelmatig laden en lossen, waardoor de winkels langere tijd niet zichtbaar zijn.  Dit gaat weer ten koste van de omzet.

Deze pilot is tot stand gekomen in goede samenwerking met de binnenstadmanager, de gemeente en de ondernemers. De proef gaat donderdag 21 december van start en dit houdt in dat vrachtwagens boven de 3,5 ton na 10.30 niet meer mogen laden en lossen in de Lange Hofstraat.

Toekomstige organisatie van de Huishoudelijke hulp

VVD VVD ChristenUnie CDA PvdA Zutphen 22-12-2017 02:15

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/26131/toekomstige-organisatie-van-de-huishoudelijke-hulp

Toekomstige organisatie van de Huishoudelijke hulp

In het collegeakkoord van 2014-2018 ‘Krachten bundelen’ hebben destijds SP, PvdA, Groen Links, CDA/ChristenUnie en VVD afspraken gemaakt over het beleid in het mooie Zutphen. Beleid wat er voor gaat zorgen dat Zutphen zich verder ontwikkelt tot een fijne stad waar het goed wonen, werken en vertoeven is. In dat beleid is o.a. helder afgesproken sámen op te trekken met het bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen en particulier initiatief. Want waarom zou je als gemeente zaken zelf in beheer houden die anderen veel beter kunnen doen.

Wat de organisatie van de huishoudelijke hulp in het kader van de WMO ( Wet Maatschappelijke Ondersteuning) betreft is er landelijk een periode geweest van onzekerheid door falende uitvoerende instanties. Dat kwam door de decentralisatie, de economische tijdsgeest van toen en door matig opdrachtgeverschap met aanbestedingen tegen te lage prijzen. Gelukkig staan we er nu beter voor en kunnen we op een goede manier uitvoering geven aan de huishoudelijke hulp in Zutphen door zes organisaties op basis van bestuurlijk aanbesteden. En dat is belangrijk. Honderden cliënten en tientallen professionals in de huishoudelijke hulp hebben recht op continuïteit.

En daarom maakt de VVD zich hard voor een goede uitvoering van huishoudelijke hulp in Zutphen met goede arbeidsverhoudingen. Geen stichting onder gemeentelijk beheer. Geen situatie waarin de gemeente uiteindelijk altijd invloed heeft, geen stichting die het wiel opnieuw gaat uitvinden terwijl er professionele organisaties klaar staan om Zutphen hierin te ont-zorgen.

Waarom kiest de VVD een andere richting? Er is geen stad in Nederland die de huishoudelijke hulp organiseert op de wijze die recent is voorgesteld door het college via het zogenaamd quasi inbesteden. Dat is ook begrijpelijk. De financiële risico’s zijn ongewis en nog groter dan bij correct opdrachtgeverschap aan professionele partijen in de markt. Dit wordt door diverse experts op dit gebied ook nadrukkelijk onderschreven. De investering tot het oprichten van de stichting vergt zeker 800.000 euro. Kiezen voor de voorgestelde stichting betekent nog anderhalf jaar onzekerheid voor cliënten én de professionals in de huishoudelijke zorg door wederom een korte verlenging van de contracten. Het is een oplossing die goed lijkt voor de werknemersomstandigheden op korte termijn, maar die op lange termijn gedoemd is te mislukken.

Is het plan van de stichting dan werkelijk zo slecht? Waar het om gaat is dat je de klok niet 60 jaar terug moet draaien. De gemeente bewaakt kritische processen en heeft daarbij juist oog voor mensen in een kwetsbaardere positie, zoals de ontvangers van huishoudelijke hulp. Dat kan de gemeente Zutphen uitstekend doen door aan de markt, dus aan de gespecialiseerde bedrijven, te vragen dit te blijven regelen op basis van langlopende contracten. Met goede tarieven en goede afspraken over innovatie zijn de wensen van college en gemeenteraad  goed te borgen. Het kan dan ook aanzienlijk sneller. Immers, deze organisaties zijn al ervaren en hebben alles al op orde. Er hoeft niet geïnvesteerd te worden in software, er hoeft geen “nieuw bedrijf” opgericht te worden. En die investering van 800.000 euro komt dan gewoon ten goede van de huishoudelijke hulp. Daar hoort dat geld ook thuis.

De VVD is voorstander van het continueren van de huidige aanbesteding waarnaast ruimte is voor een werknemerscoöperatie waarbij professionals in de huishoudelijke hulp, als ze dat willen, zich kunnen verenigen. Deze coöperatie kan eveneens  uitvoerend optreden en gestalte geven aan goede kwalitatieve huishoudelijke zorg. Een werknemerscoöperatie kan al met een paar maanden operationeel zijn. Met de bestaande marktpartijen kunnen de wensen op het gebied van innovatie vastgelegd worden en kan er succesvol uitvoering gegeven worden aan de gehele organisatie van huishoudelijke hulp in Zutphen. Hierbij blijft de wettelijk vereiste keuzevrijheid bestaan. Dát doet recht aan alle betrokkenen.

VVD Zutphen vraagt college van B&W naar stand van zaken Noorderhavengebied

VVD VVD Zutphen 31-07-2017 04:14

De hernieuwde aanleg van de Noorderhaven als integraal onderdeel van de nieuwe woonwijk Noorderhaven beleefde een jaar geleden een feestelijk moment bij de officiële opening. De opening vond plaats met vertegenwoordigers van betrokken partijen, zoals het Waterschap, Rijkswaterstaat, Provincie Gelderland en Gemeente, onder andere in de personen van burgemeester en verantwoordelijk wethouder. Velen keken vanaf dat moment uit naar de verdere afbouw en het functioneren van de Noorderhaven.

Berichten over vorderingen en vertragingen in dit laatste proces zijn mondjesmaat gericht aan samenleving en raad. In de laatste maanden meldde de pers meerdere malen van overlast en vernielingen. Het laatste bericht van het college aan de raad dateert van 20 juli 2017. Het betrof een bericht over wat zoal de komende tijd staat te gebeuren met weinig feiten over wat inmiddels bereikt is.

De fractie van de VVD vraagt zich af of dit prestigieuze project wellicht in aanvang voldoende aandacht heeft gekregen. In elk geval stellen wij vast dat in dit laatste jaar de geringe berichtgeving naar buiten toe het beeld over Noorderhaven negatief heeft gevoed. Ook stellen wij vast dat, ofschoon al enkele jaren vaststaat dat er ter plaatse een jachthaven wordt gerealiseerd en deze eind 2016 zelfs geopend is, de haven het grootste deel van het vaarseizoen van 2017 niet beschikbaar is in zijn beoogde functie.

Zie voor de inhoudelijke vragen onderstaand PDF bestand ↓

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.