Nieuws van politieke partijen in Zuidplas over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Aangenomen motie partnerschapsverwijzingen

SP SP GroenLinks VVD PvdA Zuidplas 16-10-2019 12:55

De bordjes die verwijzen naar partnergemeente Bückeburg komen terug bij de gemeentegrenzen.

Dat werd gisteren besloten toen de raad de motie aannam die ingediend werd door Serena Rodenburg van de SP fractie. "Ik ben blij dat de motie voldoende steun vond in de raad. Ik hoop dat de bordjes er hangen voor het volgende bezoek van de Bückeburgers aan Zuidplas." Op de motie tekenden de fracties van PvdA-GroenLinks, NEZ en VVD mee.  

Installatie College

ChristenUnie/SGP ChristenUnie/SGP GroenLinks VVD CDA PvdA Zuidplas 31-05-2018 10:55

Door ChristenUnie/SGP Zuidplas op 15 mei 2018 12:45

We zijn al weer enige weken onderweg met het nieuwe college.

Lees hier de bijdrage van onze wethouder Jan Willem Schuurman.

Voorzitter,

Wij staan voor onze dorpen. Die slogan herkent u ongetwijfeld direct: het was de titel van het verkiezingsprogramma van ChristenUnie/SGP, die we talloze keren hebben geciteerd tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Inmiddels zijn we een kleine twee maanden én een coalitieakkoord tussen VVD, CDA en ChristenUnie/SGP verder. Allereerst een kort woord over de periode die achter ons ligt, die van de totstandkoming van dit akkoord.

Daarbij wil ik - ook vanaf deze plaats - onze dank uit spreken naar de ambtelijke ondersteuning, en in het bijzonder naar Peter van Vugt en Lennart de Priëlle.

De gesprekken van de afgelopen tijd geven ons ook vertrouwen in de samenwerking met VVD en CDA. Conclusie van de afgelopen weken is voor ons dat onze partijen inhoudelijk veel raakvlakken hebben en dat we elkaar op een goede manier aanvullen. Nu staan we voor de uitdaging om - met behoud van eigen identiteit - een eenheid te gaan vormen. Een beetje zoals die dorpen van Zuidplas. Wij zien daar naar uit.

Betekent dit dat het een vlekkeloos proces was, voorzitter? Terugkijkend is er ten minste een ding dat we anders hadden moeten doen: met PvdA/GroenLinks, SP, NEZ en D66 hadden we moeten verkennen of en hoe we hun ambities een plek kunnen geven in dit akkoord. Dat is niet gebeurd, daar hebben we iets recht te zetten de komende jaren.

Juist dit akkoord op hoofdlijnen biedt wat ons betreft alle ruimte voor samenwerking met andere partijen. Onze fractie staat dan ook open voor alle goede ideeën en wil zich ervoor inspannen om er, ook al zullen er altijd situaties blijven waarin dat niet lukt, om er zoveel als mogelijk met elkaar uit te komen.

Dan de inhoud van het akkoord. ChristenUnie/SGP herkent zich in de koers die daarin wordt uitgezet. Wie de inleiding leest, ziet namelijk ten minste drie van onze principes overduidelijk terug:

Iedereen doet mee is herkenbaar in de ambities voor een inclusieve samenleving: jong en oud, al dan niet met een ondersteuningsvraag: wij gaan voor een samenleving waarin plaats is voor iedereen.

Denken in mogelijkheden herkent u in de ambities voor een faciliterende overheid en uitstekende dienstverlening. Wij zijn blij dat we zo ons steentje bij kunnen dragen aan een goed ondernemersklimaat.

In de ambities voor een toekomstbestendig Zuidplas herkennen wij ons principe geen rekening naar de toekomst. Zo ligt de ladder – juist ook met het oog op onze kinderen – hoog als het gaat om duurzaamheid.

Voor onze andere twee principes moet je wat beter kijken, maar ook die hebben hun weg gevonden naar dit akkoord.

Ruimte voor rust onder andere in de ambitie om ons hard te maken voor het gezin, ofwel een stabiele thuissituatie van kinderen, en ons in te zetten voor meer ondersteuning en waardering voor mantelzorgers en vrijwilligers.

Onze grenzen kennen herkent u onder andere in de aandacht voor versterken van de kwaliteiten van onze dorpen, het bouwen van levensloopbestendige woningen en woningen voor jongeren en starters en de aandacht voor de bereikbaarheid van onze dorpen. Daarnaast zijn we blij met de ambitie om de inrichting van de openbare ruimte te verbeteren met het oog op mindervaliden en – in het algemeen - de extra middelen die we in gaan zetten voor verdere verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte.

Voorzitter, is daarmee alles rozengeur en maneschijn voor ChristenUnie/SGP? Zeker niet... Wij waren, zijn en blijven en warm pleitbezorger van een gemeenschappelijke rustdag op zondag. Het liefst zouden wij de openstelling van winkels terugdraaien, maar alles overwegend kunnen wij leven met de afspraak dat de huidige situatie gehandhaafd blijft. Wel is het goed dat we het beleid rondom de openstelling van winkels - zoals voor al ons beleid geldt - evalueren.

En voorzitter, kan ChristenUnie/SGP nu op haar lauweren rusten? Niets is minder waar. Het echte werk begint nu pas. The proof of the pudding is in the eating zeggen de Engelsen dan. De komende vier jaar moet dit akkoord handen en voeten krijgen.

Voorzitter, het is tijd om de handen uit de mouwen te steken, om samen verder te bouwen aan Zuidplas. ChristenUnie/SGP wenst ons als gemeenteraad en het nieuwe college daarbij van harte Gods onmisbare zegen toe!

Installatie College

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD PvdA Zuidplas 31-05-2018 10:55

We zijn al weer enige weken onderweg met het nieuwe college. 

Lees hier de bijdrage van onze wethouder Jan Willem Schuurman.

Bijdragen van de fractie PvdA/GroenLinks tijdens de raadsvergadering van 24 april jl.

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks D66 PvdA Zuidplas 24-04-2018 22:01

Tijdens de raadsvergadering van 24 april jl. stonden 7 voorstellen geagendeerd voor de opinierende raad. Daarvan werden 2 agendapunten direct doorverwezen naar het besluitvormend deel en heeft de fractie van de PvdA/Groenlinks ingesproken op 3 agendapunten, t.w.:

- Het meerjarenperspectief Vastgoed;

- De ontwerpverklaring van geen bedenkingen Groenendijk 275;

- De startnotitie Woonvisie.

Onze inhoudelijke inbreng op deze voorstellen leest u hieronder.

Voorafgaand aan het opinierende deel van de vergadering had de PvdA/GroenLinks vragen voorbereid voor het vragenkwartier over de actualiteit. Deze vragen zijn uiteindelijk ingetrokken. In plaats daarvan had de fractie wel eenm verklaring, die als volgt luidde:

Onze fractie heeft zich samen met de fracties van D66, SP en NEZ verbaasd over het persbericht waarin de beoogde coalitiepartijen aangeven dat zij in een inclusieve samenleving de verbinding tussen politiek en samenleving verder willen versterken en morgenavond daartoe hun, volgens eigen zeggen, regeerakkoord aan de pers zullen toelichten. Dit zonder dat enige eerder toegezegde ruggespraak over het coalitieakkoord met de overige niet betrokken partijen heeft plaats gehad. Dit gaf ons aanleiding om hierover vragen op te stellen voor dit vragenkwartier. Echter, deze wake-up call heeft ertoe geleid dat de beoogde coalitie ons alsnog morgenmiddag heeft uitgenodigd om ons voorafgaand aan de persbijeenkomst bij te praten. Daarmee komen de vragen, die voor dit vragenkwartier over de actualiteit zijn opgesteld, te vervallen en zien wij de nu toegezegde informatie met grote belangstelling tegemoet. Wij trekken onze vragen dan ook hierbij in

Het spits werd afgebeten door martin Damen voor het Meerjarenperspectief Vastgoed (Agp 7). Tijdens deze eerste rede (maidenspeech) van Martin heeft hij het volgende gememoreerd:

Voorzitter,

In het meerjarenperspectief is een duidelijke organisatorische ontwikkeling van het Vastgoedbedrijf zichtbaar. Op heldere wijze wordt aan de Raad informatie verschaft. Het geheel, ook in relatie tot de vorige week gegeven prestaties, geeft een goed beeld van de portefeuille en de organisatieontwikkeling.

Mijn fractie complimenteert de wethouder en zijn ambtenaren met dit product.

Er zijn op de inhoud de volgende opmerkingen:

- In het meerjarenperspectief wordt soms gerefereerd aan definities of afspraken welke zijn vastgelegd in de nota Vastgoedbeleid 2015. Ik wil als aanbeveling geven dat dit soort verwijzingen dan beter als bijlage kunnen worden meegenomen.

- De afwegingen om panden te heroverwegen of af te stoten worden, deels gebaseerd op, begrippen als maatschappelijk rendement en/of maatschappelijke relevantie. Het zijn begrippen die weinig zijn uitgewerkt en daardoor moeilijk hanteerbaar om verkoop beslissingen op te baseren.

- Wanneer panden worden afgenomen vinden wij dat de marktwaarde ten tijde van verkoop uitgangspunt moet zijn. Als fractie zien wij graag dat het Leontienhuis niet blijft staan op de lijst van af te stoten panden. Het betreft een pand met een goede verhuuropbrengst, we vinden dat de activiteiten die worden uitgeoefend maatschappelijk zeer relevant. Daarnaast betreft het een beeldbepalend pand wat ook nog een gemeentelijk monument is. Wij verzoeken de wethouder om dit pand van de lijst te halen.

- Bij de panden welke staan te heroverweging worden genoemd de dorpshuizen Op Moer en JWF gebouw.

Mijn fractie hecht waarde aan de functie van de dorpshuizen en ook als is de bezetting niet optimaal. Zien we graag dat er vooral geïnvesteerd wordt in de functie en gebruik van de dorpshuizen. Omdat een herbezinning op deze panden zou kunnen leiden tot afstoten terwijl de prioriteit moet liggen op de versterking van de functies van deze dorpshuizen.

Tenslotte wordt in het voorstel het college de ruimte gegeven om te komen tot afwikkeling c.q. verkoop. Mijn fractie is echter van mening dat het geheel van afwegingen om te komen tot een verkoopbeslissing zo globaal is dat wij graag zien dat ieder voornemen tot verkoop aan de gehele raad wordt voorgelegd.

Ik dank U

Johan Helmer bracht bij de resterende agendapunten het volgende in:

Agp 11: Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Groenendijk 275 Nieuwerkerk aan den IJssel

Voorzitter,

Het is in het algemeen bekend dat door het loslaten van de melkquota vele veehouders de kans schoon zien om de stalcapaciteit te vergroten. De keerzijde van deze medaille is dat daarmee ook veel veehouders van de koude kermis terug kwamen omdat zij onvoldoende uitrijcapaciteit hebben voor een ander quotum, het fosfaatquotum. Jawel zo langzamerhand ontdekken we dat er feitelijk meerdere producten vrij komen bij de veehouderij, namelijk naast melk, vlees en huiden ook bergen stront! Daarnaast lijkt de goede lijn van verduurzaming van de veehouderij ook meer en meer te nijgen naar bijvoorbeeld grasmelk, dat bij grondgebonden veehouderij wordt geproduceerd. Een ontwikkeling die onze rood/groene fractie toejuicht, maar ons ook kritischer maakt bij intenties van de individuele veehouder om de stalcapaciteit als gevolg van het vervallen van het melkquotum te vergroten.

Wij begrijpen de economische motieven, maar zijn tevens van mening dat deze binnen de beleidsintenties van onze rijksoverheid en de desbetreffende sector moeten passen. Dat gaf ons dan ook aanleiding voor het stellen van een aantal technische vragen op het vlak van de beoogde uitbreiding in de zin van groot vee eenheden en bijbehorende uitrijcapaciteit voor de vrijkomende extra mest. In de beantwoording van onze vragen, waarvoor dank, geeft u aan dat de verklaring van geen bedenkingen alleen maar betrekking heeft op het ruimtelijk mogelijk maken van de uitbreiding van de stal. U stelt daarbij dat het voorzien in voldoende fosfaatrechten door de initiatiefnemer los staat van deze procedure.

Deze mening delen wij niet.

Wij zijn van mening dat we als overheid hierin tenminste een nader afweging moeten maken om een ongebreidelde en naar de toekomst onhoudbare uitbreiding van de veestapels te voorkomen. Al is het maar om ons mooie open gebied zo min mogelijk te bebouwen en in de toekomst opgezadeld te worden met functieveranderingen die de continuïteit van dergelijke bedrijven moet garanderen. Wij zijn dan ook van mening dat een dergelijke beschouwing van o.a. de haalbaarheid van de uitbreiding in relatie tot bijvoorbeeld de fosfaatquota en onlosmakelijk onderdeel moet zijn van een dergelijk voorstel. In dat verband verbazen wij ons dat bijvoorbeeld voor de verklaring van geen bedenkingen voor de Herenweg nr 54 in Moerkapelle een advies wordt gevraagd rond de levensvatbaarheid van het bedrijf bij de Agrarische Beoordelingscommissie. Je zou toch verwachten dat een dergelijk advies ook voor deze ontwerpverklaring de nodige meerwaarde zou hebben.

Wij zullen instemmen met uw voorstel, maar verzoeken u dringend om bij een volgend verzoek voor uitbreiding van stalcapaciteiten ook de milieu- en klimaat technische kant van het verzoek te laten belichten, dan wel een advies over het initiatief van bijvoorbeeld de Agrarische Beoordelingscommissie toe te voegen.

Ik dank U

Agp 13: Startnotitie Woonvisie Zuidplas

Voorzitter

Opnieuw een startnotitie voor het opstellen van de Woonvisie.

Na een eerste aanzet in november van het vorige jaar lijkt dit proces toch wel erg te lijden aan startproblemen. Het is dan ook te hopen dat het proces van opstellen van deze woonvisie wat doorzichtiger en vlotter zal verlopen, want in de opeenvolgende discussies rond de startnotitie raak je de richting een beetje kwijt.

Terug naar de basis van de woonvisie, kan je jezelf afvragen wat je feitelijk als resultaat van de woonvisie verwacht, en op welke wijze je tot dit resultaat wil komen. Onze fractie verwacht uit de woonvisie feitelijk te kunnen opmaken wat, waar, hoeveel, voor wie, wanneer en op grond van welke context woningen in onze gemeente gebouwd zullen gaan worden.

Daarnaast vinden wij een nauwe betrokkenheid van de stakeholders aan de bouwende en afnemende zijde van groot belang en denken wij dat voor een effectief besluitvormingstraject onze raad nadrukkelijk betrokken moet worden waarbij, al dan niet in de programmacommissie Ruimtelijke Plannen, de voortgang regelmatig wordt besproken en bijvoorbeeld uitkomsten van deelonderzoeken of afgeronde procesfasen worden besproken. Daarbij verwachten wij dat ten minste een keer en uiterlijk na het zomerreces een tussenstand in een opiniërende raad wordt gedeeld en besproken.

Kunt u daarin voorzien?

Wij zijn o.a. ook benieuwd of en zo ja welke relatie er wordt gelegd tussen het nieuwe coalitie-akkoord en de woonvisie, ofwel wordt in het akkoord hierop nog nader ingegaan?

Rijp en groen door elkaar zetten wij in aanvulling op eerdere opmerkingen nog de volgende kanttekeningen bij de startnotitie en de beoogde inhoud van de woonvisie.

Qua organisatie vinden wij de voorgenomen samenstelling van de projectgroep aan de magere kant en vragen ons af of er niet een betere verhouding tussen aanbieders en afnemers zou moeten worden nagestreefd.

Op de vragen wat en voor wie, zijn wij van mening dat onze gemeente primair een opgave heeft in het bouwen voor de eigen inwoners en daarin een zodanige differentiatie biedt dat voor een ieder een passende huisvesting kan worden geboden. Daarnaast doet zich onmiddellijk de vraag voor wat hierin onze regionale en bovenregionale opgave is? Naast de behoefte in het regionale en bovenregionale woningaanbod speelt voor ons daarbij vooral ook de ratio tussen het bouwen voor de eigen inwoners en deze regionale opgaves een rol. Het zou goed zijn om in de woonvisie hierop nader in te gaan en bijvoorbeeld streefwaarden op te nemen. Immers bouwen voor de regionale instroom alleen komt zeker niet ten goede aan onze dorpse samenhang en het welbevinden van de eigen inwoners. Kortom, wij zijn er dan ook voor om het bouwprogramma primair aan te laten sluiten op de behoefte van de eigen inwoners zodat de kansen voor hen om een passende woning te vinden worden geoptimaliseerd, waarbij aanvullend voor de regionale instroom een evenredige bouwproductie kan worden gerealiseerd. In dat verband is het wellicht zinvol om nader onderzoek te verrichten naar de daadwerkelijke woonbehoefte van de eigen inwoners. Wij verwachten in ieder geval dat de woonvisie hierop dieper zal ingaan waarbij het motto is de behoefte bepaald de aantallen en niet andersom.

Op de vraag waar wordt gebouwd, verwachten wij dat de woonvisie de nodige informatie biedt over aantallen en typen woningen per uitleglocatie.

Zoals eerder gezegd is bij de verdere uitbreiding van onze dorpen vooral ook de verbinding van deze nieuwe wijken met het dorpscentrum en de voorzieningen een belangrijk punt van aandacht. Naast ontsluiting voor de auto en de fiets verwachten wij daarbij ook een nadere beschouwing op de bereikbaarheid voor scootmobiels en eventueel de mogelijkheden van ontsluiting met een shuttle. Immers hier is het van belang dat de nieuwe seniorenwoningen in deze wijken ook een voor deze doelgroep interessante plaats van vestiging bieden. Levensbestendig bouwen betekent volgens ons dan dus meer dan de kwaliteit van de woning alleen.

In de startnotitie wordt gesproken over het voornemen van actualisatie om flexibel in te spelen op de ontwikkelingen in de woningmarkt. Een mooi voornemen, maar waarvan in de praktijk, in ieder geval tot nu toe met een woonvisie uit 2013, nauwelijks iets is terecht gekomen. Wij denken dat een tweejaarlijkse evaluatie van de woonvisie hierin meer structuur zal kunnen brengen en stellen u dan ook voor een dergelijke evaluatieplicht in de woonvisie op te nemen.

Op het onderdeel duurzaamheid wordt verwezen naar de Raamovereenkomst 2016 tot 2020 waarin afspraken met de wooncorporaties zijn gemaakt. Gelet op de recente landelijke ontwikkelingen o.a. op het vlak van gasloos bouwen vragen wij ons af of deze raamovereenkomst voldoende actueel is en niet op onderdelen moet worden herzien.

Ten slotte verwachten wij dat de woonvisie ook een financieel/economische beschouwing zal bevatten over de verwachte kosten en opbrengsten van realisatie van deze visie. Wij nemen aan dat een dergelijk hoofdstuk aan de woonvisie zal worden toegevoegd.

Wij vragen u nu zeker niet om de startnotitie op grond van onze opmerking opnieuw op te poetsen, maar verzoeken u dringend met onze kanttekeningen rekening te houden en verwachten van uw nieuwe college, zoals eerder aangegeven, dat zij onze raad nauw blijft betrekken bij de verdere uitwerking van de woonvisie.

Ik dank U

Geen vijfde dorp maar open en groene polder!

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks Zuidplas 20-03-2018 08:45

Er is door de gemeente Zuidplas een bid bij de provincie neergelegd over het vijfde dorp. De drie partijen, NEZ, PvdA/GroenLinks en SP, die tegen het bid waren en blijven, willen de strijd tegen het volbouwen en het vijfde dorp niet opgeven. Daarom een gezamenlijke visie waarin de partijen er nog een keer bij stilstaan waarom de polder open en groen moet blijven!

Foto : Martin Damen – Johan Helmer (PvdA/GroenLinks) – Paul van Drenth (NEZ) – Jan Baas – Serena Rodenburg (SP)

1. Waarom is het vijfde dorp een slecht plan?

PvdA/GroenLinks: “Het is overbodig en veel te voorbarig, er is immers nog genoeg ruimte rond de dorpen. Het is financieel niet haalbaar en stort de gemeente in hogere schulden”.

SP: ”Omdat daarmee het groene weidse uiterlijk van de gemeente Zuidplas verdwijnt. Wij zijn voor natuur, groen behoud en de vele dieren die daarin leven. Bovendien zou de bodem eerst geschikt gemaakt moeten worden voor woningbouw, wat veel geld kost. Goedkope woningen kunnen daarom nauwelijks gerealiseerd worden.”

NEZ: “Omdat er genoeg ruimte is aan de randen van de dorpen. Verstedelijking, dus het opofferen van ruimte en groen, heeft bewezen negatieve effecten voor de gezondheid van mens en dier te hebben.”

2. Wat is het alternatief?

SP: “Bouwen naar behoefte! In en aan de bestaande dorpen kan nog voldoende gebouwd worden. Daar zijn al voorzieningen die dan niet nieuw aangelegd hoeven te worden. Ook komen er mogelijkheden voor meer voorzieningen wanneer deze dorpen groeien. Ook moet er goed gekeken worden dat de bereikbaarheid met fiets en OV beter wordt! “

NEZ : “Naar behoefte bouwen aan de randen van de dorpen. Het kiezen van woonvormen naar vraag en behoefte zoals Tiny houses mogen de aandacht krijgen. “

PvdA/GroenLinks: “Er is voldoende ruimte om in en rond de bestaande dorpen tot 2030 nog 5000 woningen te realiseren wat meer dan toereikend is voor huisvesting van de eigen en regionale behoefte.”

3. Wat zijn de voordelen hiervan?

NEZ : “Betere doorstroming van het totaalgebied, ruimte voor recreatie voor niet alleen de inwoners van zuidplas maar ook daarbuiten. Daarnaast woord er ruimte gecreëerd voor het plaatsen van alternatieve energie-opwekking zoals zonneparken” .

PvdA/GroenLinks:  “Het woningbouwprogramma blijft hiermee op een voor de gemeente Zuidplas behapbaar niveau waardoor de organisatie niet hoeft te groeien en niet de vastgoed-giganten de ontwikkeling gaan bepalen. Daarnaast wordt de vitaliteit van de bestaande dorpen en hun voorzieningen versterkt.”

SP: “Onze bestaande dorpen worden versterkt en beter! Inwoners krijgen meer kans te verhuizen binnen hun dorp, vooral ouderen en jongeren die woningzoekend zijn. Door de groei liggen de kansen voor ondernemers en midden/kleinbedrijf ook open voor nieuwe klanten en sportverenigingen krijgen nieuwe leden.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.