Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

2 documenten

Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD De Bilt 07-06-2020 19:46

Ook in mei vergaderde de gemeenteraad digitaal. Het ligt in de lijn der verwachting dat pas op zijn vroegst in juli weer fysiek vergaderd kan worden in de raadszaal met inachtneming van de geldende regels.

Centraal in deze vergadering stond een motie van D66, GroenLinks, PvdA De Bilt, Fractie Brouwer en het CDA waarin de raad nieuwe kaders stelt voor het beleid voor de uitvoering van WMO en Jeugdwet in onze gemeente. Dit naar aanleiding van een bezuinigingsvoorstel van het college zonder duidelijke onderbouwing, dat door de raad niet behandelrijp werd verklaard. De motie werd met 24 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. PvdA De Bilt verwacht dat dit een doorbraak kan zijn op dit dossier.

Overige onderwerpen van deze maand: Voorjaarsnota en motie temporiseer Fundament op Orde

Een ander belangrijk onderwerp was de voorjaarsnota. Die zag er niet goed uit doordat er een groot tekort is op het Sociaal Domein. Ook wordt er dit jaar 300.000 extra besteed om de ambtelijke processen te optimaliseren (project Fundament op Orde). Daar stond een meevaller van ruim een ton tegenover die op het onderhoud van de verkeerslichten kon worden behaald. Samen met SP, fractie Brouwer en CU diende de PvdA een motie in om het project Fundament op Orde uit te stellen.  Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Motie vreemd Ambachtsstraat

Een motie vreemd over de Ambachtsstraat werd mede ingediend door de PvdA. In de Ambachtsstraat is een bedrijf dat vaccins produceert voor de veeteelt. Dit bedrijf breidt uit door andere panden in de Ambachtsstraat op te kopen. Dit is in strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, dat alleen kleinschalige bedrijvigheid toestaat. Meerdere fracties, waaronder de PvdA, hebben hierover gesproken met bezorgde omwonenden. De motie spreekt uit om het bestemmingsplan te handhaven, een visie op dit gebied te ontwikkelen, en de voormalige moskee aan de Troelstraweg (gemeentebezit) voorlopig  niet aan deze ondernemer te verkopen. De portefeuillehouder was in het vragenuur zeer vaag over de stand van zaken, wat de Raad niet geruststelde. De hele oppositie stemde voor, samen met Groen Links en een aantal VVD raadsleden.

Motie van afkeuring voor onvolledig informeren van de raad over bouwplannen Kwinkelier voor wethouder Landwehr (VVD)

De SGP diende een motie van afkeuring in tegen wethouder Landwehr. In antwoord op een initiatief van bewoners van de Kwinkelier, die een andere bebouwing van de Kwinkelier aan de Julianalaan voorstelden, gaf de wethouder tijdens vergaderingen in 2019 aan, dat uit onderzoeken was gebleken dat het initiatief zowel technisch als financieel niet haalbaar was. Na herhaaldelijke schriftelijke vragen van de SGP bleek op 28 april 2020 dat dergelijke onderzoeken niet bestaan.

Hiermee kwam in de ogen van onze fractie vast te staan dat de wethouder de raad verkeerd geïnformeerd heeft en een half jaar gewacht heeft met het informeren van de raad hierover. Aangezien het verkeerd informeren of het onthouden van informatie aan de raad een politieke doodzonde is, steunden wij de motie van afkeuring die werd ingediend. De volledige oppositie steunde deze motie van afkeuring, alleen de coalitiepartijen steunden de wethouder. In onze ogen een belangrijk signaal aan de wethouder en het college dat de raad juist, tijdig en volledig geïnformeerd dient te worden.

Transformatorhuisje

(Te) veel aandacht werd er besteed aan het transformatorhuisje op het Vinkenplein. Door een aantal omstandigheden is dit op een onwenselijke plek terechtgekomen. Het is veilig en verantwoord, maar wel lelijk.  Verplaatsing zou minimaal 40.000 euro kosten op dit moment. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt de meerderheid van de Raad, inclusief de PvdA, verplaatsing geen verantwoorde besteding.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen in deze vergadering waren de grote kostenstijging bij de gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking en een veelheid aan moties vreemd aan de agenda.

Motie nieuwe Biltse bouwstenen voor het sociaal Domein

Aanleiding voor deze opmerkelijke motie vreemd aan de agenda was een bezuinigingsvoorstel op het sociaal domein van het college waarin 19 bezuinigingsvoorstellen, zonder onderlinge samenhang, aan de raad werden voorgelegd. De raad mocht kiezen welke bezuinigingsmaatregelen verder uitgewerkt dienden te worden. De bezuinigingsvoorstellen hadden veelal betrekking op het wegsnijden van subsidies voor informele zorg en welzijn, zoals Humanitas, tafeltje-dekje, handje helpen etc. De gruwelijkste bezuiniging was, in de ogen van onze fractie, het volledig wegsnijden van het buurtopbouwwerk dat door WVT, dit zou het einde van het bestaan van WVT betekenen.

Dit voorstel werd gelukkig door de volledige raad tijdens de commissiebehandeling niet behandelrijp verklaard. Een informele raadswerkgroep bestaande uit D66, PvdA, GroenLinks, CDA en fractie Brouwer heeft in de tijd tussen commissie en raad een tegenvoorstel gemaakt waarin nieuwe kaders worden meegegeven aan het college om een structurele oplossing voor de tekorten in het sociaal domein (WMO en Jeugdzorg) uit te werken.

In de motie worden de volgende kaders om tot een betere beheersbaarheid te komen van de kosten in het sociaal domein:

Stringenter Inkoopbeleid

Er zijn te veel aanbieders om goed sturing aan te geven. Door reductie en scherper inkoopbeleid kan gewenst handelen worden afgedwongen en kunnen (ook administratieve) kosten gereduceerd worden. Wel is het goed om rekening te blijven houden met de mogelijkheid van een individuele eigen keuze van een zorgaanbieder. Eventuele meerkosten zouden dan door het individu zelf op te brengen moeten zijn.

Aanscherping van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en aanbieders

Of de gemeente is eindverantwoordelijk en heeft ook de bemensing daarvoor, of de gemeente besteedt uit en de aannemer is resultaatverantwoordelijk. Wij hanteren op dit moment een tussenvariant welke leidt tot dubbele kosten en onheldere taakafbakening. Onderzoek de mogelijkheid van een centrale toegang tot zorg onder regie van de gemeente waarbij indicatiestelling bij de gemeente ligt, bv via gemeentelijke toegangsteams.

Verdere optimalisering werkprocessen

Onder de vlag van WMO en Jeugd zijn er veel werkprocessen die (verder) kunnen worden geoptimaliseerd. Een doorlichting op effectiviteit door de hele keten tot en met de outputcontrole, kan een goed startpunt zijn. De vraag is in hoeverre de gemeentelijke regieorganisatie versterkt moet worden.

Sterkere sturing op verwijzingen

Verwijzing zou zodanig moeten geschieden dat de gemeente daar zoveel mogelijk sturing op kan uitoefenen. Samen met huisartsen en andere professionals afspraken maken wanneer waar naartoe verwezen wordt en daar protocollen voor opstellen. Uiteraard staat de professionele verantwoordelijkheid buiten kijf, maar indien wordt afgeweken van het protocol dient dat verantwoord te worden, zoals gebruikelijk is in de curatieve zorg. De praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) en het CJG kunnen daarbij een centrale rol spelen. Nu gaat er veel via kanalen die niet door de gemeente overzien worden. Dat geldt niet alleen voor huisartsen in geval van jeugd, dat geldt vooral ook voor de rechtstreekse benadering van instellingen zoals Veilig Thuis en GGD. De aanpak met praktijkondersteuners kan worden versterkt.

Sturen ondanks wettelijke open-einde-regelingen

Beide wetten – WMO en Jeugdwet – worden breed gehanteerd als open-einde-regelingen. De relatie tussen indicatie, prijsstelling en beschikbaar budget kan echter door de hele keten beter zichtbaar gemaakt worden. Budgetplafonds bij verzekeraars leiden tot overbruggingszorg bij gemeenten. Is dat aan te pakken? Beleidsregels kunnen worden aangescherpt zodat, zonder inkomenspolitiek te bedrijven, schaarse middelen toch naar redelijkheid en billijkheid worden toegedeeld. Kan een bestuurlijk moreel appèl helpen? Welke voorbeelden zijn er bij andere gemeenten?

Betere monitoringsmogelijkheden en onderzoek van de onderliggende vraag

Er is een begin gemaakt met data-analyse en monitoring. Een beter begrip over hoe een behoefte wordt vertaald in een vraag en welk vraagaanbod hierbij wordt geleverd, is dringend gewenst. Met name de behoefte – vraag kant is niet in beeld. Naast data-analyse en monitoring van het dienstenaanbod en de geleverde producten pleiten we ervoor dat de dataanalisten zich ook inzicht (laten) verschaffen in de bestaande behoeften en de vertaling daarvan in een vraag en of de geleverde diensten daar daadwerkelijk in voorzien.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt legde de volgende accenten bij de mede door onze fractie ingediende motie:

– De meest kwetsbaren moeten aanspraak kunnen blijven maken op WMO en jeugdzorg. Het is wrang om te zien dat vrijwel het volledige tekort in de WMO (€ 350.000,- in 2019) veroorzaakt wordt door de toename van de huishoudelijke hulp. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door vermogende inwoners (een stijging van 29% in de inkomensklasse boven de € 100.000,- per jaar!) die hun eigen schoonmaker ontslaan en voor € 19,50 per maand, 3 uur schoonmaak van de gemeente ontvangen. Hagedoorn riep het college op hier een list op te verzinnen, bijvoorbeeld door via de OZB inkomenspolitiek te betrachten. Ook riep hij het college op een stevig moreel appel te doen op deze inwoners die huishoudelijke hulp prima zelf kunnen betalen en nu misbruik maken van schaarse middelen bestemd voor de zorg aan kwetsbare inwoners!

Ook gaf Hagedoorn aan veel te verwachten van het plaatsen van praktijkondersteuners bij huisartsen. Hij betreurt het feit dat het college pas sinds kort in gesprek is met huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de doorverwijzingen naar de jeugdzorg verantwoordelijk zijn. Het past het college om nu snel te komen met een uitwerking van nieuw sociaal beleid in samenhang met elkaar, zorg in stand te houden voor kwetsbare inwoners, misbruik van zorg en welzijn tegen te gaan en volledig af te zien van de eerder ingediende bezuinigingsvoorstellen die vooral de informele zorg en welzijn in onze gemeente kapot zullen maken.

De motie werd met 24 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. PvdA De Bilt zal de uitwerking van het nieuwe beleid nauwlettend volgen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 20 – februari 2020

PvdA PvdA D66 VVD De Bilt 22-02-2020 13:42

Afscheid Erik van Esterik in de raad

Na 5,5 jaar raadslidmaatschap geeft Erik het stokje door aan Gija Schoor. Burgemeester Sjoerd Potters sprak Erik toe en roemde vooral zijn analytisch vermogen en zijn verbindende kwaliteiten. De Burgemeester gaf aan dat iedereen in de raad hem zal gaan missen. Erik had afgezien van de chapeau-penning omdat hij vindt dat deze onderscheiding vooral voor vrijwilligers bedoeld is, burgemeester Potters gaf hem daarom een extra groot boeket bloemen.

Van de fractie ontving Erik een boeket rozen dat het aantal jaren symboliseerde dat Erik ambtsdrager is geweest voor de PvdA, te weten 20. Voordat Erik actief werd in De Bilt was hij jarenlang raadslid en wethouder in Maarssen.

Fractievoorzitter Krischan Hagedoorn sprak zijn kameraad toe namens de fractie. ‘Kameraad’, niet alleen in de ideologische betekenis, maar ook in vriendschappelijke zin, want zo heeft de samenwerking voor Krischan gevoeld.

Centraal in de toespraak stonden de resultaten die Erik in de afgelopen jaren bereikt heeft, onderstaand enkele voorbeelden. Samen met enkele andere raadsleden produceerde Erik in 2016 de strategische agenda van de raad, een belangrijk koersdocument dat nu nog steeds intensief gebruikt wordt.

Daarnaast voerde Erik in 2018 weer de pen en zette met enkele andere raadsleden de strategische WMO-agenda op papier. Deze agenda werd de basis van 12 business-cases die in 2019 en 2020 de raad passeren. Vanaf januari 2019 krijgen alle gebruikers van de voedselbank groente en fruit als onderdeel van het wekelijkse pakket, dit n.a.v. een motie van Erik uit 2018 die gesteund werd door bijna de hele raad! In 2019 krijgt de stichting dierenambulance, die gewonde en dode dieren van de straat haalt eindelijk subsidie van onze gemeente. Erik vroeg hier jarenlang al aandacht voor in de raad.

Ook bereikte Erik vele zaken op het van gebied zorg en welzijn zoals verbeteringen in de keukentafelgesprekken WMO, meer mogelijkheden voor schuldhulpverlening en kwijtschelding bijdragen en belastingen, een beter subsidiebeleid een gedegen evaluatie van de WMO en het meewegen van maatschappelijk belang in de business-cases sociaal domein. Kwetsbare inwoners zijn blij met zijn inspanningen!

Krischan benoemde verder dat Erik vele interesses kent en een echt multi-talent is, hij verwacht Erik in de komende jaren wel weer ergens in het maatschappelijk middenveld tegen te komen omdat Erik zich, door waarden gedreven, op enig moment niet meer zal kunnen bedwingen om zich in te zetten voor de maatschappelijke zaak. Het was een voorrecht en een genoegen om Erik in de fractie te hebben.

De fractie bood Erik een speciale editie van de wijkkrant aan met hemzelf als thema. Na de installatie van Gija werd de vergadering enige tijd onderbroken zodat alle raadsleden afscheid konden nemen van Erik en Gija konden feliciteren met haar installatie. Uiteraard was ook het bestuur van de afdeling aanwezig om Erik en Gija in de bloemetjes te zetten.

Duurzaamheidsagenda – van klimaatontkenners tot aanname voorstel proef met een gasloze wijk.

De duurzaamheidsagenda stond verder centraal in deze raad. Dat ging gepaard met emoties en stevige taal. Drie partijen in de raad (SGP, Forza De Bilt en Bilts Belang, betwijfelen of ontkennen het klimaatprobleem en stemden tegen de duurzaamheidsagendaen een proef met een gasloze wijk, maar probeerden ook op alle manieren verdergaande duurzaamheidsmaatregelen dwars te bomen. Dit is ze niet gelukt, met 23 tegen 4 nam de raad de duurzaamheidsagenda aan, ook werd de proef met de gasloze wijk goedgekeurd en werd een motie, mede ingediend door PvdA De Bilt, aangenomen die oproept tot het verbinden van allerlei partijen en initiatieven voor De Bilt met een speciaal aangestelde procesmanager om alle duurzaamheidsinitiatieven te coördineren. Ook kregen wij twee belangrijke toezeggingen van het college.

Onderstaand onze bijdrage aan het debat:

In de commissie heeft PvdA De Bilt al veel gezegd over de opgestelde duurzaamheidsagenda. In zijn algemeenheid zijn wij tevreden over de uitwerking. De wethouder heeft goed geluisterd bij de commissiebehandeling in 2019 en een aantal punten goed meegenomen in de nieuwe duurzaamheidsagenda.

Ook zijn wij tevreden met de toezegging van wethouder Smolenaers om te onderzoeken welke daken met een minimale oppervlakte van 285 vierkante meter volgelegd kunnen worden met zonnepanelen. Deze daken tellen immers wel mee in de gemeentelijke opgave voor opwekking van energie. Wij denken dat er nog veel onbenut potentieel is in onze gemeente en dat hier met partners zoals SSW veel mee te bereiken is.

De motie die de VVD indient met PvdA De Bilt, D66, CU, SP en fractie Brouwer voorziet in een ander punt dat in onze ogen zeer wenselijk is, namelijk de procesmanager duurzaamheid. Een van de punten die in 2019 ook duidelijk naar voren kwamen als een wens van de raad. Met deze motie wordt de broodnodige coördinatie van en focus op energiebesparing, opwekking van energie en circulaire economie geborgd.

Met één punt blijven wij zitten en dat is de inzet op woninggebonden duurzaamheidsleningen voor huizenbezitters. De wethouder geeft aan dat ze hier niets mee kan en wil doen omdat ons eenvoudigweg het geld ontbreekt. De gemeente kan en wil nietnog meer vreemd vermogen aantrekken om geld uit te lenen. Dit begrijpt de fractie van PvdA De Bilt natuurlijk. Maar, wij vragen ons af of niet op een andere manier te voorzien is in zogenaamde verduurzamingsleningen. Wij kunnen ons voorstellen dat er andere overheden zijn die garant kunnen staan, ook in gemeentes die het financieel zwaar hebben, zal moeten worden verduurzaamd, anders halen wij onze nationale opgave niet. Mijn fractie zou graag de toezegging van de wethouder willen ontvangen om nogmaals te onderzoeken of er constructies bestaan waarmee woningbezitters kunnen verduurzamen zonder dat dit de gemeente geld kost. Ook willen wij de wethouder vragen dit te blijven volgen, immers er verandert veel en snel op dit gebied.

Dan over de proef om de wijk Brandenburg West (buurt tussen Planetenbaan en Kometenlaan) aardgasvrij te maken met behulp van een rijkssubsidie. Mijn fractie is blij met het initiatief dat het college neemt om samen met BENG, SSW en het Hoogheemraadschap subsidie aan te vragen voor het aardgasvrij maken van deze grote wijk (1000 woningen) in onze gemeente. Wij horen en lezen de kritiek op landelijk en lokaal niveau. Deze hebben vooral te maken met de financiële onderbouwing en daarnaast kritiek op de gebruikte methoden en de haalbaarheid. Ten aanzien van de financiën hebben we goed gehoord wat de wethouder hierover in de commissievergadering zei, namelijk dat indien deelname aan dit programma de gemeente een tekort op zou leveren, zij af zou zien van deelname.

Met betrekking tot de kritiek op de methodes en de haalbaarheid vinden wij dat wij nu moeten inzetten op innovaties en rijksprogramma’s die tot doel hebben om te versnellen in besparing, vernieuwing, verschoning en opwek van energie. Wij staan immers voor een grote opgave en hebben als gemeente nog veel te weinig gerealiseerd. Het feit dat het rijk inzet op dergelijke programma’s mag en moet voor ons de garantie zijn dat dit de voorbode is van wat ons de komende 20 jaar te wachten staat. In onze ogen kun je dan beter voorop lopen en profiteren van de beschikbaar gestelde rijksgelden.

Tot slot, voorzitter, mijn fractie voelt en onderkent de urgentie om nu te beginnen met energiebesparing, grootschalige opwek en circulaire economie, wij willen zo snel mogelijk grote klappers maken te beginnen door alle grote daken van SSW zsm vol te leggen met zonnepanelen. Wij kunnen het ons niet veroorloven om langer te wachten, maar moeten nu deze agenda verwezenlijken met de middelen die we nu hebben, in de wetenschap dat de maatregelen waarop we nu inzetten, zorgen voor minder uitstoot, meer hergebruik en meer opwek en dat is in onze ogen de enige manier om de opwarming van de aarde en alle ellende die hiermee gepaard gaat te vertragen en hopelijk uiteindelijk tegen te gaan.

Het bericht PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 20 – februari 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.