Nieuws van D66 inzichtelijk

44 documenten

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

D66: aanpak N44…

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn. niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. “no-regret”-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar  in week 37. 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers”

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er één te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

Voor een veilige en groene Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-04-2020 15:15

D66 ziet kansen om van de Onderwijsboulevard een aangename Onderwijscampus te maken.

Een andere inrichting van de Onderwijsboulevard, meer vergroenen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Niet alleen onze ambitie, maar een ambitie die inmiddels gedeeld wordt door vele andere politieke partijen, bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen in het Paleiskwartier.

De komende tijd gaat de gemeente samen met bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen aan de slag om een ontwerp te maken. In dit ontwerp zal er meer ruimte zijn voor groen, voor voetgangers en fietsers. Het andere (gemotoriseerde) verkeer zal hierbij te gast zijn. Dit jaar staat in het teken van het ontwerp en in 2021 (of eerder) gaat de schop de grond in!

Bekijk hier het filmpje dat we opnamen.

Voor een veilige en groene Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-04-2020 15:15

D66 ziet kansen om van de Onderwijsboulevard een aangename Onderwijscampus te maken.

Een andere inrichting van de Onderwijsboulevard, meer vergroenen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Niet alleen onze ambitie, maar een ambitie die inmiddels gedeeld wordt door vele andere politieke partijen, bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen in het Paleiskwartier.

De komende tijd gaat de gemeente samen met bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen aan de slag om een ontwerp te maken. In dit ontwerp zal er meer ruimte zijn voor groen, voor voetgangers en fietsers. Het andere (gemotoriseerde) verkeer zal hierbij te gast zijn. Dit jaar staat in het teken van het ontwerp en in 2021 (of eerder) gaat de schop de grond in!

Bekijk hier het filmpje dat we opnamen.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa scooter koopt?

D66 D66 Ridderkerk 04-10-2019 23:19

Als het te maken heeft met je eerste Vespa aankoop, kan de pure hoeveelheid keuze die beschikbaar is behoorlijk overweldigend zijn voor de niet-ingewijden. Nieuw, gebruikt, vintage, modern, handmatig, automatisch, klein frame, groot frame – er zijn zoveel opties en veel mensen maken uiteindelijk de verkeerde beslissingen.

Echter, door jezelf op te leiden en rekening te houden met de juiste factoren, zul je uiteindelijk veel minder geld uitgeven aan gas, een meer kosteneffectieve rit hebben, en voel je je veel vrijer op de weg dankzij de open aard van de Vespa scooter. Ze komen ook met lagere verzekeringspremies, goedkoper parkeren en meer gebruiksgemak dan traditionele motorfietsen – plus niet meer vast komen te zitten in het verkeer!

Dus, hoe vermijd je de verkeerde keuzes te maken? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa-scooter koopt? Hieronder staan enkele belangrijke punten op wat je moet weten voordat je je eerste Vespa scooter koopt.

Nieuw, modern gebruikt of vintage classic? Het kopen van een nieuwe Vespa

Een nieuwe moderne Vespa wordt geleverd met een garantie, de nieuwste technologie en automatische transmissie, waardoor het rijden gemakkelijker wordt. Omdat je de eerste eigenaar bent, hoef je je ook geen zorgen te maken over vervelende verrassingen in de geschiedenis van je machine, zoals eerder slecht onderhoud.

Modern gebruikt

De voor de hand liggende waarschuwing bij het kopen van een nieuwe Vespa is dat het je in eerste instantie meer kan kosten, dus een gelukkige middenoptie is waarschijnlijk om een moderne gebruikte Vespa te kopen. Deze zijn meestal vrij goed geprijsd, hebben veel van de voordelen van een nieuwe Vespa, en worden meestal verkocht zonder grote problemen. Sommige kunnen zelfs een garantie, dus zorg ervoor dat je hierover vragen stelt voordat je het koopt.

Vintage of klassieke Vespa

De conditie van je Vespa gaat bepalen hoeveel plezier je er aan beleeft en hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud, dus dit is een goede plek om de discussie te starten. Een vintage Vespa kan visueel verbluffend zijn en bij goed onderhoud zal de waarde ervan toenemen, maar ze komen vaak met veel problemen. De werkende onderdelen zullen regelmatig onderhoud nodig hebben, daarom is de vintage optie beter geschikt voor iemand die gewend is om reparaties uit te voeren op een scooter.

Gerelateerd: Meest effectieve en eenvoudige manieren om geld te besparen

4 Redenen om een elektrische scooter te kopen

D66 D66 Ridderkerk 03-09-2019 21:41

Terwijl benzinemotoren en -scooters nog steeds een favoriet zijn, is er wereldwijd een groeiende belangstelling voor elektrische scooters. Of je nu een fervent liefhebber van scooters op benzine bent, of een eerste koper, hier zijn een paar voordelen van het kopen van een elektrische scooter.

1. Milieuvriendelijk

Het eerste en waarschijnlijk belangrijkste voordeel van een elektrische scooter kopen is het milieuvriendelijke karakter ervan. E-scooters stoten precies nul C02-uitstoot uit en helpen u en de aarde om alle milieuvoordelen te plukken die het bezit van een e-scooter met zich meebrengt.

2. Gemakkelijk op te laden

Door de toegenomen populariteit zijn ook de oplaadpunten voor elektrische auto’s gestegen meer dan 5.800 oplaadpunten, 9.800 oplaadapparaten en 16.700 connectoren sinds 2018. Naarmate het aantal laadpoorten blijft toenemen en zich over heel Nederland verspreidt, wordt het steeds gemakkelijker om uw rit op te laden. Er zijn zelfs live kaarten beschikbaar die u de locatie en toegankelijkheid van oplaadpunten laten zien.

3. Gemakkelijk te rijden en te onderhouden

Net als veel scooters met benzinemotor zijn e-scooters voorzien van een twist & go gaspedaal, waardoor ze gemakkelijk te rijden en leuk zijn in het gebruik. Hun elektromotor en batterij hebben bijna geen onderhoud nodig, dus de onderhoudskosten worden aangenaam laag gehouden.

Elektrische scooters hebben geen luchtfilters, olie, bougies, tandriemen, koppelingen en versnellingsbak, dus er is zeer weinig te onderhouden en uit te betalen. Deze milieuvriendelijke ritten zijn niet alleen kosteneffectief, ze beperken ook het onderhoud tot een minimum, waardoor u zowel tijd als geld bespaart.

4. Goedkoop om te onderhouden

Hoewel de initiële aankoopprijs van een elektrisch voertuig duurder kan zijn, besparen ze de eigenaar op de lange termijn wel geld. Het opladen van een elektrische scooter kost veel minder dan het tanken van een traditionele scooter op benzine. Het volledig opladen van uw elektrische scooter kost u zelfs maar een cent – letterlijk. U hoeft niet eens wegenbelasting te betalen, want elektrische voertuigen zijn hier wettelijk van vrijgesteld.

Omdat elektrische scooters zo milieuvriendelijk zijn, zijn ze ook vrijgesteld van congestieheffingen, waardoor ze perfect geschikt zijn voor reizen in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag etc.

D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1

D66 D66 's-Gravenhage 17-07-2019 09:34

Mobiliteitswethouder Robert van Asten (D66) zet de fiets op 1 in Den Haag. Om de ultieme fietsstad van het land te worden, heeft het Haagse stadsbestuur een ambitieus fietsplan gepresenteerd. “De komende jaren investeert de gemeente 40 miljoen euro in comfortabelere fietspaden, fietsveiligheid, meer fietsparkeerplekken en betere voorlichting over de voordelen van fietsen”, zegt Van Asten.

Veiligheid en comfort 

In het plan ‘Ruim baan voor de fiets’ wordt geopperd om fietsers langer en vaker groen licht te geven bij drukke kruispunten in de stad. Het verhogen van de veiligheid voor fietsverkeer staat ook hoog in het vaandel, evenals het comfortabeler maken van fietspaden. Ook moet er meer ruimte komen om een fiets goed te stallen. De plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met verschillende organisaties en partijen in de stad. “We creëren samen de nummer 1 fietsstad van het land”, aldus Van Asten.

Verleiden

Met 325.000 fietsritten per week weten veel inwoners de fiets al te vinden. Toch is het doel om nog meer mensen te verleiden te kiezen voor vervoer per fiets boven een rit met de auto. Goede voorlichting speelt daar een rol bij. Van Asten: “Fietsen is een van de meest efficiënte manieren om onze drukke stad goed bereikbaar te houden en gelijktijdig te zorgen voor schone lucht in Den Haag”, legt Van Asten uit.

Kortom:

·     Betere doorstroming op kruispunten door langer en vaker groen voor fietsers

·     Aanleg van meer en betere fietsparkeervoorzieningen

·     Comfort  en veiligheid op Haagse fietspaden verder verbeteen

·     Het auto- en fietsverkeer losknippen daar waar noodzakelijk voor verhoging van de veiligheid en/of de snelheid van autoverkeer verlagen tot 30 kilometer per uur

·     Onderzoeken waar de snorfietsers naar de rijbaan kunnen

·     Inzet op betere voorlichting over de voordelen van fietsen en zo meer mensen verleiden de fiets te gebruiken

The post D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1 appeared first on Onze stad.

Snel naar een fietssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 19:16

Dagelijks pendelen duizenden Utrechters en Amsterdammers met de trein of auto op en neer. De fiets is een minder aantrekkelijk alternatief, er is immers geen goede snelfietsroute tussen de twee steden. De gemeenteraadsfracties van D66 in Utrecht en Amsterdam stellen deze week daarom voor een goede fietsverbinding te leggen tussen de twee steden. D66 Utrecht dient een voorstel in bij het debat rondom de Voojaarsnota en D66 Amsterdam komt met een voorstel bij de Vervoersregio Amsterdam (VRA).

Fietssnelweg D66 wil dat de fiets ruim baan krijgt. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes binnen Amsterdam en Utrecht. Maar de fiets moet nu ook een volwaardig alternatief worden voor de auto binnen én buiten de stad. Utrechts raadslid Susanne Schilderman: “De afstand tussen Utrecht en Amsterdam is ook niet zo groot. Zeker niet met een elektrische fiets. Meer mensen op de fiets naar het werk is duurzamer en gezonder. Wij zien in Utrecht mogelijkheden om de grote werklocatie Lage Weide ook beter bereikbaar te maken bij een nieuwe fietsroute.”

Amsterdams Raadslid Jan-Bert Vroege voegt daaraan toe: “Dit is niet alleen Utrecht en Amsterdam met elkaar verbinden maar ook alle mensen die ertussen in wonen. Op deze routes geen smalle fietspaden of slecht geplaatste paaltjes, maar een glad stuk asfalt waarover fietsers snel en veilig van A naar B kunnen komen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.